TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

DEFLECTION UP [14 records]

Record 1 2017-10-12

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

The aircraft is forced sideways in flight by joint deflection of canards and rudder and up and down by coordinated use of manoeuvre flaps and tailplane.

Key term(s)
  • maneuver flap

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

Les écarts de trajectoire sans modification d'attitude sont obtenus : vers la gauche ou vers la droite par braquage simultané des plans canard et de la gouverne de direction; vers le haut ou vers le bas par braquage coordonné des volets de manœuvre et de la gouverne de profondeur.

Spanish

Save record 1

Record 2 2016-03-10

English

Subject field(s)
  • Engineering Tests and Reliability
DEF

The energy expended up to puncture deflection.

OBS

[The puncture energy] is expressed in joules.

OBS

puncture energy: term and definition standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Fiabilité, contrôle et essais (Ingénierie)
DEF

Énergie dépensée jusqu’à l’obtention de la flèche à la perforation.

OBS

Exprimée en joules.

OBS

énergie de perforation : terme et définition normalisés par l'ISO.

Spanish

Save record 2

Record 3 2016-02-23

English

Subject field(s)
  • Engineering Tests and Reliability
  • Plastics Manufacturing
DEF

The impact energy up to the deflection at break.

OBS

[The impact energy at break] is expressed in joules.

OBS

impact energy at break: term and definition standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Fiabilité, contrôle et essais (Ingénierie)
  • Plasturgie
DEF

Travail effectué pour déformer l'éprouvette jusqu'à l'obtention de la flèche à la rupture.

OBS

Exprimée en joules.

OBS

énergie d'impact à la rupture : terme et définition normalisés par l'ISO.

Spanish

Save record 3

Record 4 2016-02-12

English

Subject field(s)
  • Engineering Tests and Reliability
  • Plastics Manufacturing
DEF

The energy expended up to the deflection at maximum impact force.

OBS

[The energy to maximum impact force] is expressed in joules.

OBS

energy to maximum impact force: term and definition standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Fiabilité, contrôle et essais (Ingénierie)
  • Plasturgie
DEF

Travail effectué jusqu'à l'obtention de la flèche à la force maximale d'impact.

OBS

Exprimée en joules.

OBS

énergie à la force maximale d'impact : terme et définition normalisés par l'ISO.

Spanish

Save record 4

Record 5 2015-02-02

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

The axis which runs from wing tip to wing tip through the centre of gravity.

CONT

The pitch axis is perpendicular to the aircraft centerline and lies in the plane of the wings. A pitch motion is an up or down movement of the nose of the aircraft... The pitching motion is being caused by the deflection of the elevator of this aircraft. The elevator is a hinged section at the rear of the horizontal stabilizer. There is usually an elevator on each side of the vertical stabilizer. The elevators work in pairs; when the right elevator goes up, the left elevator also goes up.

CONT

The aircraft can rotate around three axes: the fore-and-aft axis (or the roll axis); the span-wise (nose-up/nose-down) axis or the pitch axis; and the nose-left/nose-right, or yaw axis.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Mouvement de l'avion contrôlé par la gouverne de profondeur.

CONT

La centrale d'attitude et de cap peut être à cardans ou à composants liés [...] et utiliser des gyroscopes mécaniques ou des gyrolasers. Dans le cas d'une centrale à cardans par exemple : un gyroscope à deux axes sensibles maintient la direction de la verticale vraie et matérialise ainsi la position de la ligne d'horizon par rapport aux axes de roulis et de tangage de l'avion, c'est-à-dire ses assiettes; un gyroscope à un axe sensible est utilisé pour maintenir un cap directionnel ou gyromagnétique.

CONT

La gouverne de profondeur est un volet mobile situé sur l'arrière de l'empennage horizontal, qui lui-même est placé vers la queue de l'appareil. En modifiant l'angle de la gouverne de profondeur, le pilote modifie la force agissant sur l'empennage horizontal et, grâce à un bras de levier important, cette variation de force fait piquer ou cabrer l'avion autour de l'axe de tangage, axe horizontal passant par le centre de gravité de l'avion. Cette commande permet de régler l'incidence de l'avion.

OBS

axe de tangage : terme uniformisé par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Mandos de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 5

Record 6 2014-04-03

English

Subject field(s)
  • Tools and Equipment (Textile Industries)
  • Textile Weaving (Textile Industries)
CONT

The distance between both filling stop motions can be adjusted in accordance with filling yarn elasticity. After reed beat-up the thread is taken up by the deflection nozzle so that the stretching nozzle remains always free for the next filling insertion.

French

Domaine(s)
  • Outillage et équipement (Industries du textile)
  • Tissage (Industries du textile)
CONT

La distance entre les deux casse-trames peut être réglée en fonction de l’élasticité du fil de trame. Après la frappe du peigne, le fil est repris par la buse de renvoi, afin de libérer la buse d’étirage pour l’insertion de la trame suivante.

Spanish

Save record 6

Record 7 2014-04-03

English

Subject field(s)
  • Tools and Equipment (Textile Industries)
  • Textile Weaving (Textile Industries)
CONT

The distance between both filling stop motions can be adjusted in accordance with filling yarn elasticity. After reed beat-up the thread is taken up by the deflection nozzle so that the stretching nozzle remains always free for the next filling insertion.

French

Domaine(s)
  • Outillage et équipement (Industries du textile)
  • Tissage (Industries du textile)
CONT

La distance entre les deux casse-trames peut être réglée en fonction de l’élasticité du fil de trame. Après la frappe du peigne, le fil est repris par la buse de renvoi, afin de libérer la buse d’étirage pour l’insertion de la trame suivante.

Spanish

Save record 7

Record 8 2013-12-02

English

Subject field(s)
  • Vulcanology and Seismology
  • Geophysics
OBS

Richter(1935) set up a scale of magnitudes for earthquakes... The magnitude M is defined as the logarithm, to the base 10, of the amplitude in microns of the largest trace deflection that would be observed on a defined short-period seismograph, of static magnification 2800, at a distance of 100 km from the epicenter.

French

Domaine(s)
  • Volcanologie et sismologie
  • Géophysique
DEF

[...] échelle de magnitude proposée par Richter en 1935 [qui] est le logarithme décimal de l'amplitude maximale, mesurée en microns d'un séismographe standard à période courte, à 100 km de l'épicentre.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Vulcanología y sismología
  • Geofísica
DEF

Escala sísmica que clasifica los terremotos entre la clase 0, que corresponde a los de menor intensidad, y la clase 8, de máxima intensidad.

CONT

Entre profesionales, la intensidad de un seísmo es expresada en forma de magnitud, que es la expresión numérica de la energía disipada por el fenómeno sísmico en el foco. En la escala de Richter, la magnitud es el logaritmo de la amplitud registrada a 100 km del epicentro.

OBS

escala de Richter: La Fundación del Español Urgente (Fundéu BBVA), con el asesoramiento de la Real Academia Española, explica que no debe confundirse con "escala de Mercalli". Mientras que la escala de Richter mide la magnitud de un movimiento sísmico, la energía que libera ("una magnitud de 6,5 en la escala de Richter"), la escala de Mercalli mide su intensidad, los efectos que produce ("una intensidad de grado VII en la escala de Mercalli").

Save record 8

Record 9 2011-07-06

English

Subject field(s)
  • Trade Names
  • Sewing Patterns
  • Applications of Automation
CONT

The Gerber Bristle Square Worksurface allows the knife blade to penetrate the material fully. Further, each bristle block is perforated with 1, 100 tiny holes to ensure maximum vacuum holddown. The Variable Speed Reciprocating Knife is the only proven way to cut high ply materials, while Knife Intelligence automatically compensates for blade deflection. The result is fast, accurate cutting in multiple plies of virtually every material up to six to eight times the speed of manual methods.

OBS

Trademark of Gerber Technology.

Key term(s)
  • Gerber Bristle Square

French

Domaine(s)
  • Appellations commerciales
  • Patrons (Couture)
  • Automatisation et applications
CONT

Le système de fixation de la matière par dépression comprime la matière et tient en place pour le découpage précis d'un nombre élevé de plis. La surface de travail, pavée de carrés de tapis-brosse Gerber, permet à la lame de couteau de traverser entièrement la matière. Chaque carré est de plus percé de 1100 petits trous pour assurer la fixation maximale par dépression. Le couteau oscillant à vitesse variable est le seul type d'outil adapté à la coupe de matière en plis multiples.

OBS

Marque de commerce de Gerber Technology.

Key term(s)
  • Carré de tapis-brosse Gerber

Spanish

Save record 9

Record 10 2010-03-26

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Maneuvers
CONT

The roll axis lies along the aircraft centerline. A roll motion is an up and down movement of the wings of the aircraft... The rolling motion is being caused by the deflection of the aileron of this aircraft. The aileron is a hinged section at the rear of each wing. The ailerons work in opposition; when the right aileron goes up, the left aileron goes down.

CONT

The aircraft can rotate around three axes: the fore-and-aft axis (or the roll axis); the span-wise (nose-up/nose-down) axis or the pitch axis; and the nose-left/nose-right, or yaw axis.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

La centrale d'attitude et de cap peut être à cardans ou à composants liés [...] et utiliser des gyroscopes mécaniques ou des gyrolasers. Dans le cas d'une centrale à cardans par exemple : un gyroscope à deux axes sensibles maintient la direction de la verticale vraie et matérialise ainsi la position de la ligne d'horizon par rapport aux axes de roulis et de tangage de l'avion, c'est-à-dire ses assiettes; un gyroscope à un axe sensible est utilisé pour maintenir un cap directionnel ou gyromagnétique.

OBS

axe de roulis : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 10

Record 11 2008-05-13

English

Subject field(s)
  • Springs (Mechanical Components)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

The left rudder would operate normally since the RH [right-hand] nosewheel steering tube assembly could still operate in the compression mode. Furthermore, in this condition, the automatic centring action of the nose gear as the aircraft lifted off would have resulted in the application of two to four degrees of left rudder deflection. This is due to the left-hand rudder centring spring taking up the slack introduced in the right-hand rudder cable by the right-hand rudder pedal being moved aft of its normal position due to the shortened length of the RH nosewheel steering tube assembly.

OBS

centering spring: term officially approved by the Aeronautical Terminology Standardization Committee (ATSC) - Helicopters.

French

Domaine(s)
  • Ressorts (Composants mécaniques)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

La commande de direction vers la gauche aurait fonctionné normalement puisque l'ensemble de droite des tubes d'orientation du train avant pouvait toujours fonctionner en mode de compression. Qui plus est, dans une telle situation, le centrage automatique du train avant au moment du décollage aurait provoqué l'apparition d'un braquage de la direction de deux à quatre degrés vers la gauche. Ce phénomène est dû au fait que le ressort de centrage gauche de la direction a compensé pour le mou apparu dans le câble droit de la direction à la suite du déplacement de la pédale droite du palonnier en arrière de sa position normale à cause de la longueur moindre de l'ensemble de droite des tubes d'orientation du train avant.

OBS

ressort de centrage : terme uniformisé par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptères et Maintenance.

Spanish

Save record 11

Record 12 1988-04-13

English

Subject field(s)
  • Sewing Patterns
  • Applications of Automation
CONT

The variable speed reciprocating knife is the only proven way to cut high plies materials, while Knife Intelligence automatically compensates for blade deflection. The result is fast, accurate cutting in multiple plys of virtually every material up to six to eight times the speed of manual methods.

French

Domaine(s)
  • Patrons (Couture)
  • Automatisation et applications
CONT

Le couteau oscillant à vitesse variable est le seul type d'outil adapté à la coupe de matière en plis multiples. La caractéristique Knife Intelligence compense automatiquement la déviation du couteau. D'où une coupe rapide et précise de couches multiples de n'importe quelle matière jusqu'à 6 à 8 fois plus rapide qu'à la main.

Spanish

Save record 12

Record 13 1987-05-27

English

Subject field(s)
  • Foundation Engineering
  • Road Construction
  • Airport Runways and Areas
CONT

Aircraft reaction on flexible pavements follows the same basic pattern adopted for rigid pavement design and evaluation. In this case a four pavement model is analysed using the States Corps of Engineers’ development of the California Bearing Ratio(CBR) method. This includes Boussinesq deflection factors and takes into account interaction between adjacent landing gear wheel assemblies up to 20 radii distance.

French

Domaine(s)
  • Technique des fondations
  • Construction des voies de circulation
  • Pistes et aires d'aéroport
CONT

La distribution de la charge des avions sur les chaussées souples est fondamentalement la même que celle qui a été adoptée pour la conception et l'évaluation des chaussées rigides. Dans le cas présent, on analyse un modèle à quatre couches en utilisant l'indice portant californien (CBR) mis au point par l'United States Corps of Engineers. Cette méthode fait appel aux facteurs de déflexion de Boussinesq et tient compte de l'interaction entre les atterrisseurs adjacents jusqu'à une distance égale à vingt fois le rayon.

Spanish

Save record 13

Record 14 1985-09-17

English

Subject field(s)
  • Military (General)

French

Domaine(s)
  • Militaire (Généralités)

Spanish

Save record 14

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