TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

DEGREE BANK [13 records]

Record 1 2016-02-29

English

Subject field(s)
  • Corporate Economics
  • Financial and Budgetary Management
OBS

In relation to normal business volumes and risks, banks are more highly levered than most industrial and trading businesses, and this high degree of leverage is a function of the favourable credit judgments granted by bank creditors.

French

Domaine(s)
  • Économie de l'entreprise
  • Gestion budgétaire et financière

Spanish

Save record 1

Record 2 2016-02-29

English

Subject field(s)
  • Corporate Economics
  • Banking
OBS

(...) difficulties were foreseen in measuring the degree of real influence by a bank and, thus, the question of voting equity at which the equity accounting method should be applied.

French

Domaine(s)
  • Économie de l'entreprise
  • Banque

Spanish

Save record 2

Record 3 2012-08-21

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Aircraft Maneuvers
DEF

The turn rate of 3° per second normally used by aircraft operating at less than 250 kt [knots].

CONT

The attitude indicator shows rotation about both the longitudinal axis to indicate the degree of bank, and about the lateral axis to indicate pitch(nose up, level or nose down)... The principal parts of interest to the pilot are : The miniature wings attached to the case remain parallel to the wings of the aircraft. The horizon bar which separates the top(light) and bottom(dark) halves to the ball. The degree marks on the upper periphery of the dial. The first 3 on both sides of center are 10 degrees apart, then 60 degree bank marks, and 90 degree bank marks. Fifteen degrees of bank is called a standard rate turn.

CONT

The turn indicator indicates the rate of the turn, not the amount of the turn. Thus a standard rate, or rate one, turn will give a rate of turn of 3 degrees per second, or 360 degrees in two minutes.

OBS

rate one turn: term and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Manœuvres d'aéronefs
DEF

Taux de virage, de 3° par seconde, normalement utilisé par les aéronefs évoluant à moins de 250 kt [nœuds].

CONT

Virage à taux standard. Lorsque les ailes de l'avion miniature sont alignées avec les petits traits à côté de «G» (gauche) et «D» (droite), l'appareil effectue un virage à taux standard, soit 3 degrés par seconde pour le Cessna 182RG. Cela signifie que l'appareil accomplit un tour complet de 360 degrés en deux minutes.

CONT

L'indicateur de virage indique le taux de virage et non l'amplitude. Le taux standard, ou virage au taux 1, est égal à 3 degrés par seconde ou 360 degrés en deux minutes.

OBS

virage standard au taux un : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

virage de taux un : terme et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne.

Spanish

Save record 3

Record 4 2011-12-14

English

Subject field(s)
  • Econometrics
  • Production (Economics)
CONT

The Bank [of Canada] conventional estimate of he output gap provides an overall assessment of the degree of slack in the economy, but this estimate is subject to considerable uncertainty. This uncertainty is addressed by considering a wide range of indicators in various markets.

French

Domaine(s)
  • Économétrie
  • Production (Économie)
CONT

La mesure économétrique de l'écart de production que la Banque [du Canada]utilise fournit une indication générale de la marge des capacités inutilisées au sein de l'économie. Cette mesure s'accompagne toutefois d'une incertitude considérable, que l'on atténue en tenant compte d'un large éventail d'indicateurs relatifs à différents marchés.

Spanish

Save record 4

Record 5 2010-01-28

English

Subject field(s)
  • Investment
  • Currency and Foreign Exchange
CONT

Risk Adjusted Assets(RAA). The values of assets after percentage risk weightings based primarily on the degree of default risk and, to a certain extent, country risk have been applied to each asset category. Risk-weighting factors are used in accordance with the capital adequacy requirements of the Basle Accord and are applied to each included category of both on and off-balance sheet assets. Risk-weightings for specific asset categories may vary from country to country within the broad guidelines of the BIS(Bank for International Settlements) agreement. Banks are required to keep a minimum of 8% capital against the value of their risk-adjusted assets.

OBS

risk-adjusted asset: term usually used in the plural.

Key term(s)
  • risk adjusted asset
  • risk-adjusted assets

French

Domaine(s)
  • Investissements et placements
  • Politique monétaire et marché des changes
OBS

Pour le ratio de solvabilité, actifs figurant au bilan plus les éléments du hors-bilan pondérés suivant le risque.

OBS

actif ajusté en fonction des risques : terme habituellement utilisé au pluriel.

Key term(s)
  • actifs ajustés en fonction des risques

Spanish

Save record 5

Record 6 2007-11-06

English

Subject field(s)
  • Military Decorations
OBS

The Legion d’honneur or Ordre national de la Légion d’honneur is a French order established by Napoléon Bonaparte, First Consul of the First Republic, on May 19, 1802. It is the premier order of France, and its award is one of great distinction, with various titles depending on degree, such as Chevalier, Officier and Grand-Croix or Grand Cross. The order's motto is Honneur et Patrie(Honour and Fatherland), and its seat is the Palais de la Légion d’Honneur on the left bank of the River Seine in Paris.

French

Domaine(s)
  • Décorations militaires
OBS

Ordre national hiérarchisé créé par Bonaparte en 1802 pour récompenser les services civils et militaires.

Spanish

Save record 6

Record 7 2007-03-22

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
DEF

The attitude of an aircraft, rocket, or other flying vehicle, referred to the relationship between the longitudinal body axis and a chosen reference line or plane as seen from the side.

CONT

The attitude indicator shows rotation about both the longitudinal axis to indicate the degree of bank, and about the lateral axis to indicate pitch(nose up, level or nose down). It utilizes the rigidity characteristic of the gyro. It is gimbaled to permit rotation about the lateral axis indicating pitch attitude, and about the longitudinal axis to indicate roll attitude.

OBS

body attitude: term used for the B-767.

OBS

pitch attitude: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

PHR

Constant pitch attitude.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

L'assiette de votre avion, plus précisément l'assiette longitudinale, est grossièrement ce qui fait voler l'avion, et cette assiette se pilote par le ... manche, d'avant en arrière!

CONT

Le lacet est le mouvement latéral du nez de l'avion. L'assiette longitudinale, c'est-à-dire la position du nez par rapport à l'horizontale, reste constante bien que l'avion pivote vers la gauche ou vers la droite. Le lacet est contrôlé par la dérive sur l'empennage de l'avion.

CONT

Le rôle de l'horizon artificiel est de définir la verticale du lieu, c'est-à-dire de donner au pilote les références avions, l'assiette longitudinale et l'inclinaison latérale.

OBS

assiette en tangage; assiette longitudinale : termes uniformisés par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI) et par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

PHR

Assiette longitudinale constante.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pilotaje y navegación aérea
  • Lanzamiento y maniobras en el espacio
OBS

actitud en cabeceo : término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 7

Record 8 2002-06-25

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

An instrument combining the functions of a turn indicator and an inclinometer.

CONT

The turn and bank indicator will have a gyroscope mounted at a 35 degree angle. This allows the gyro to sense both turning and banking motion. The instrument is constructed in such a manner that it will detect the rate of motion but not the amount.

OBS

turn and bank indicator. A similar instrument is the turn and slip indicator. This instrument will have a needle instead of a symbolic airplane, and will react to turns only, and not to bank.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

L'indicateur de virage et d'inclinaison latérale se compose en fait de deux instruments. L'un d'eux, l'indicateur de virage (plus communément appelé «l'aiguille») est un gyromètre qui mesure le taux de virage autour de l'axe vertical. L'autre, l'indicateur de glissade (généralement appelé «la bille») est un simple système pendulaire qui sert principalement à indiquer si le virage est coordonné (c'est-à-dire si l'angle d'inclinaison correspond à la vitesse vraie et au taux de virage), et sinon à indiquer l'amplitude de la glissade ou du dérapage.

OBS

Certains parlent d'indicateur de virage tout court puisque celui-ci est forcément jumelé à un niveau transversal. En traduction, mieux vaut ne pas trop sous-entendre, car il pourrait très bien arriver des situations où l'instrument et un de ses éléments constitutifs portent le même nom («l'indicateur de virage comprend l'indicateur de virage proprement dit et un niveau transversal [...]»).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 8

Record 9 2002-04-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The heavy black line on the artificial horizon represents the horizon line. If the airplane is above the horizon, it is climbing. If it is below the horizon, it is diving. The greater amount of climb or dive, the farther up or down the horizon line is seen. The artificial horizon dial also has a black arrowhead showing the degree of bank to left or right. If the airplane is banked to the right, the arrowhead points to the left of zero.

OBS

bank: The lateral inward inclination of an airplane when it rounds a curve.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'horizon artificiel [...] sert à indiquer la position d'un avion par rapport à l'horizon terrestre symbolisé par une ligne séparant deux zones de couleurs différentes, l'une indiquant le ciel, l'autre la terre. L'attitude de l'avion est déduite de la position de cette ligne qui fournit des précisions sur le roulis et le tangage. Des marques sur les côtés précisent le degré d'inclinaison de l'avion et une bille située dans la partie inférieure informe le pilote du niveau de vol en dérapage.

Spanish

Save record 9

Record 10 2001-08-07

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane... When the airplane noses up, the miniature airplane rises above the horizon bar, indicating a nose high condition. When the airplane noses down, the miniature airplane sinks below the horizon bar, indicating a nose down condition. When the airplane banks, the miniature airplane banks on the horizon bar and the pointer indicates the degree of bank on the index scale... In the caged position, the gyro is locked with the miniature airplane showing level flight.

OBS

Not to be confused with the "airplane pointer" on the heading indicator.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'horizon artificiel [...] est essentiellement constitué par un gyroscope tournant à vitesse élevée dont la principale caractéristique est la fixité dans l'espace. Il reste fixe tandis que le boîtier solidaire du tableau de bord se déplace avec l'avion. [...] La maquette qui représente l'avion (ailes et cône d'hélice) est solidaire du tableau de bord. Elle se déplace devant un tambour sur lequel figure une représentation de l'horizon naturel, de la terre (en noir) et du ciel (en bleu). Ce tambour gradué en degré permet de déterminer l'assiette. La couronne supérieure porte, de part et d'autre du repère origine, trois repères principaux à 30, 60 et 90° permettant de mesurer l'inclinaison.

CONT

Le gyroscope de l'indicateur de virage est généralement fixé selon un angle de 30 degrés. Lorsque l'avion vire, la force centrifuge entraîne la précession du gyroscope. L'importance de la précession fait s'incliner vers la gauche ou vers la droite un avion miniature situé sur le cadran de l'instrument. Plus le virage est rapide, plus la précession est forte, d'où une inclinaison plus importante de l'avion miniature.

CONT

Lorsqu'on lève le nez de l'avion, l'avion stylisé [de l'horizon artificiel] monte au-dessus de la barre d'horizon pour indiquer une assiette nez haut. Lorsqu'on baisse le nez de l'avion, l'avion stylisé cale sous l'horizon pour indiquer une assiette nez bas. Lorsque l'avion s'incline, l'avion stylisé s'incline par rapport à la barre d'horizon et l'aiguille indique le nombre de degrés d'inclinaison sur l'échelle graduée. [...] Lorsqu'il est verrouillé, le gyroscope est immobilisé de telle façon que l'avion-symbole affiche le vol en palier.

OBS

Ne pas confondre avec l'«avion-symbole» du conservateur de cap (ou gyroscope directionnel) qui est représenté à la verticale sur le limbe alors qu'ici la maquette se présente à l'horizontale.

Spanish

Save record 10

Record 11 1999-09-25

English

Subject field(s)
  • Titles of Provincial Government Programs (Canadian)
OBS

A vast amount of sea ice information is today available at the various ice services in the world. Almost all of this information is stored in the form of ice charts for operational purposes. For statistical or climatological use the chart format is however not convenient and the information needs to be digitized. This is done by assigning numerical values to the ice parameters and to read these values at given grid points on the chart. The charts prepared by the various ice services do not all contain the same number of parameters. The resolution and accuracy also vary according to the use for which the charts are intended. A large degree of flexibility has therefore to be built into the design of both code, format and grid. It should allow digitization of historical ice charts as well as current ones in order to obtain a comprehensive computer-compatible sea ice data bank which is currently updated. The SIGRID format is mainly designed to meet larger scale climate requirements but it may also be used by national services for other purposes.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes de gouvernements provinciaux canadiens

Spanish

Save record 11

Record 12 1988-10-04

English

Subject field(s)
  • Injections, Tubing and Transfusions (Medicine)
CONT

Physicians who order blood and blood products(should) indicate degree of urgency and provide adequate clinical information to the hospital blood bank.

French

Domaine(s)
  • Injections, tubages et transfusions (Médecine)
CONT

(...) les médecins qui prescrivent le sang et les produits sanguins (devraient indiquer) le degré d'urgence et (...) fournir les renseignements cliniques dont la banque peut avoir besoin (...)

Spanish

Save record 12

Record 13 1983-08-09

English

Subject field(s)
  • Air Transport
CONT

Three methods are available to determine the effects of polarization errors : 30 degree wing rock, flying 8 tracks over a ground check-point, flying a circle at 30 degree bank.

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
CONT

L'influence des "erreurs de polarisation" peut être déterminée par trois méthodes différentes: oscillation alaire de 30 degrés, passage au-dessus d'un point de repère au sol suivant huit directions différentes, vol en circuit fermé, avec inclinaison latérale de 30 degrés.

Spanish

Save record 13

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