TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

EVOLVING KNOWLEDGE [11 records]

Record 1 2024-07-16

English

Subject field(s)
  • Indigenous Peoples
OBS

The term "Indigenous knowledge" is sometimes used to refer collectively to the complex knowledge systems that are based on the world views of Indigenous Peoples. Indigenous knowledge reflects the interdependence between the communities and their traditional lands, and is based on observations, lessons and skills acquired over many generations through direct experience. It is a living and dynamic process that is still evolving and is critical for community survival as well as resource management and sustainability.

OBS

The plural form, "Indigenous knowledges," is often used to show the diversity of knowledge and the distinctiveness of Indigenous Peoples. Indigenous knowledges include traditional ecological knowledge, Inuit knowledge, Métis knowledge and First Nations knowledge.

French

Domaine(s)
  • Peuples Autochtones
OBS

Le terme «savoir autochtone» est utilisé notamment pour désigner collectivement les systèmes de savoirs complexes fondés sur les visions du monde des peuples autochtones. Le savoir autochtone reflète l'interdépendance entre les communautés et leurs terres traditionnelles, et se fonde sur des observations, des enseignements et des compétences acquises par l'expérience directe au fil de nombreuses générations. Il s'agit d'un processus vivant et dynamique qui continue d'évoluer et qui est essentiel à la survie des communautés, à la gestion des ressources et à la durabilité.

OBS

Le terme au pluriel, «savoirs autochtones», est souvent utilisé afin de refléter la diversité des savoirs et le caractère distinctif des peuples autochtones. Les savoirs autochtones comprennent le savoir écologique traditionnel, le savoir inuit, le savoir métis et le savoir des Premières Nations.

OBS

En français, les termes «savoir» et «connaissances» sont souvent utilisés de manière interchangeable pour rendre le terme anglais «knowledge». Toutefois, il existe une nuance entre les deux. Le savoir est un ensemble de connaissances, mais il comprend aussi le processus d'acquisition et de transmission de ces connaissances.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pueblos indígenas
CONT

El saber indígena es considerado por los mismos miembros de cada pueblo que proviene de su Creador y, en consecuencia, no es posible comprenderlo en profundidad si se trata en forma aislada.

Save record 1

Record 2 2021-02-01

English

Subject field(s)
  • Time-Controlled Automated Systems
DEF

Pertaining to a system that decides and acts to accomplish desired goals, within defined parameters, based on acquired knowledge and an evolving situational awareness, following an optimal but potentially unpredictable course of action.

OBS

autonomous: designation and definition standardized by NATO.

French

Domaine(s)
  • Automatismes à programme chronométrique
DEF

Se dit d'un système qui, pour réaliser des objectifs voulus, décide et exécute en suivant des paramètres définis, conformément aux connaissances acquises et à l'évolution de la connaissance de la situation, suivant ainsi une ligne d'action optimale mais potentiellement imprévisible.

OBS

autonome : désignation et définition normalisées par l'OTAN.

Spanish

Save record 2

Record 3 2019-09-12

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Computer Programs and Programming
  • Military Equipment
DEF

A system's ability to function, within parameters established by programming and without outside intervention, in accordance with desired goals, based on acquired knowledge and an evolving situational awareness.

OBS

automony: designation and definition standardized by NATO.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Programmes et programmation (Informatique)
  • Matériel militaire
DEF

Capacité d'un système à fonctionner, suivant des paramètres programmés et sans intervention extérieure, conformément aux objectifs voulus, aux connaissances acquises et à l'évolution de la connaissance de la situation.

OBS

autonomie : désignation et définition normalisées par l'OTAN.

Spanish

Save record 3

Record 4 2017-02-08

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Training of Personnel
CONT

The Professional Development and Certification Program for the Procurement, Materiel Management and Real Property Community is a key human resources renewal initiative in support of Human Resources Modernization and the Policy on Learning, Training, and Development. It also supports the Treasury Board of Canada Secretariat's management priorities and commitments. The Program is designed to enhance the skills, professionalism and value added contribution of the Procurement, Materiel Management and Real Property Community across government in the delivery of programs and services to Canadians and the organizations in which they are employed. More specifically, the objective of the Program is to provide a variety of learning tools to help employees acquire the skills, knowledge and expertise to : Meet evolving and complex business needs, government priorities and management initiatives; and Implement modernized management policies, practices and associated delegated authorities.

Key term(s)
  • Professional Development and Certification Programme

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Le Programme de perfectionnement professionnel et de certification à l'intention de la collectivité des acquisitions, de la gestion du matériel et de biens immobiliers constitue une initiative importante dans le domaine des ressources humaines, à l'appui de la modernisation des ressources humaines et de la Politique en matière d'apprentissage, de formation et de perfectionnement. Il appuie également les priorités et les engagements du Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. Le Programme vise à accroître les compétences, le professionnalisme et la contribution à valeur ajoutée de la collectivité des acquisitions, de la gestion du matériel et des biens immobiliers assurant partout au gouvernement l'exécution des programmes et la prestation des services destinés aux Canadiens et aux organisations où elle travaille. Le Programme vise tout particulièrement à fournir aux employés divers outils d'apprentissage devant les aider à acquérir des compétences, des connaissances et une expertise qui leur permettront : de répondre à des besoins opérationnels et d'assurer la réalisation de priorités et d'initiatives de gestion gouvernementales complexes et qui évoluent; de mettre en œuvre des politiques et des pratiques de gestion modernisées et d'exercer des pouvoirs délégués connexes.

Key term(s)
  • Programme d'attestation de perfectionnement professionnel

Spanish

Save record 4

Record 5 2011-10-20

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

A model of the student’s current state. This is the system’s current understanding of the history, capabilities, knowledge, goals and motivation of the student it is teaching.

DEF

That part of a teaching program which provides it with information about the student using it.

CONT

We generally think of a student model as an evolving description of what the student knows about the subject domain. [...] This dynamic process is based on various sources of evidence and ways to reason about the evidence, involving considerations like measures of a priori difficulty, structural relationships in the knowledge base, and common sense reasoning.

CONT

Another student-controlled means of sharing status information is through the student profile. At the start of a tutorial session the student specifies whether he wishes to be told about conclusions being made by the expert program ... in the course of the dialogue. He can request nothing, ask for full information, or simply request a "hint," ... The components of the profile are: Student Sophistication ... Failure or Success of D-rules ... Rule Conclusions ... Final Goal Conclusions ... Lesson Plan ... Debugging....

OBS

It can be descriptive or simulative, or a combination of the two. Each of its submodels - behavioral, epistemic, and individual - plays a distinct role in the continuity of the communication process.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Composante d'un tuteur intelligent réunissant l'ensemble des informations sur l'élève.

CONT

Le modèle de l'apprenant : il reflète les connaissances que possède le système sur l'apprenant; il contient en particulier : les connaissances statiques acquises par l'apprenant (base d'objets et de relations), les connaissances dynamiques (règles de comportement des objets), et les connaissances propres à l'apprenant (évaluation de l'apprenant).

CONT

Le modèle étudiant représente l'histor ique des connaissances de l'apprenant en terme de décisions prises au fur et à mesure d'erreurs commises, de fausses conceptions. Le modèle de l'apprenant évolue constamment et représente la partie dynamique du système à partir de laquelle nous pouvons bâtir une interactivité plus adaptée aux processus d'apprentissage de l'étudiant.

Spanish

Save record 5

Record 6 2006-12-01

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Environment
OBS

The Centre d’expertise hydrique du Québec(CEHQ) is an agency of the Ministère du Développement durable, de l'Environnement et des Parcs created in April 2001. The CEHQ is continuously evolving, to stay at the leading edge of knowledge in the fields of dams, water regime and public water resources. The mission of the Centre d’expertise hydrique du Québec is to manage the provincial water regime with a concern for safety, equity and sustainable development. To this end, it ensures the regulation of the water regime through the operation of public dams, land management and the integrity of the State's water resources, and also ensures the safety of dams. The CEHQ also provides support to municipalities in defining flood-risk areas and the effective control of floods. In a more general way, it acquires the knowledge in hydraulics and hydrology required by the Ministry to ensure proper water management.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Environnement
OBS

Le Centre d'expertise hydrique du Québec (CEHQ) est une agence du ministère du Développement durable, de l'Environnement et des Parcs. Créé en avril 2001, il est en constante évolution ce qui lui permet d'être à la fine pointe des connaissances et du savoir-faire dans les domaines des barrages, du régime hydrique et du domaine hydrique de l'État. La mission du Centre d'expertise hydrique du Québec est de gérer le régime hydrique du Québec avec une préoccupation de sécurité, d'équité et de développement durable. À cette fin, il assure la régularisation du régime des eaux par l'exploitation des barrages publics, la gestion foncière et l'intégrité du domaine hydrique de l'État et il veille à la sécurité des barrages. Le Centre fournit également un soutien aux municipalités dans la détermination des zones inondables et des moyens de lutte contre les inondations. De manière plus générale, il acquiert les connaissances hydrologiques et hydrauliques nécessaires au Ministère pour assurer la gestion de l'eau.

Spanish

Save record 6

Record 7 2005-06-27

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Artificial Intelligence
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Similarly, dynamic knowledge, encoded in the ability to respond to certain messages, is shared among many classes and instances.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Intelligence artificielle
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Inteligencia artificial
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
CONT

A este conocimiento relativamente estable, con disciplinas súper estables tales como la Filosofía y la Religión, y otras muy volátiles como el arte y los entretenimientos, se contrapone otro conocimiento esencialmente inestable, fluido, de corta duración que es el de la gente (como colectivo). Si estas dos formas de conocimiento (digitalizadas) estuvieran siempre contrapuestas y en equilibrio, sería posible imaginar una interfase o "membrana digital inteligente" ("e-membrane" en Inglés) entre ellos, semipermeable, que permita que el conocimiento fluya libremente en ambos sentidos, y podría hablarse de un conocimiento evolutivo que tenga en cuenta ambos talentos colectivos.

Save record 7

Record 8 2005-04-21

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Atmospheric Physics
  • Climatology
OBS

The CWRP is an evolving partnership for knowledge exchange and sharing of expertise among univerisities, government and the private sector, with the aim of better predicting, and reducing the impact of extreme weather.

Key term(s)
  • Canadian Weather Research Programme

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Physique de l'atmosphère
  • Climatologie
OBS

Le programme est un partenariat en évolution qui permet d'échanger des connaissances et de partager de l'expertise entre les universités, les gouvernements et le secteur privé, et qui vise à mieux prédire les phénomènes météorologiques extrèmes et à en réduire les effets.

Spanish

Save record 8

Record 9 2004-07-27

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

The role of corporate training and development is evolving. Traditionally, training professionals concentrated their efforts on expanding the depth and breadth of the skills and knowledge of individual learners. Today, training professionals are focusing on creating a learning environment within organizations with the expectation that individuals’ learning will enhance organizational capacity. Recognizing human resources as their principal source of competitiveness, organizations are seeking to identify and develop their competencies, and the training and development function is being asked to play a critical role.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Save record 9

Record 10 1999-11-03

English

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

The key objective of the Committee for Canada-Wide Standards in Education is to arrive at a measure of national educational standards for graduates from Canadian high schools or others who have had equivalent preparation. Focus is on core subjects such as language, maths and science. These are considered areas that impact on the coping abilities of youth as they emerge from the high school stage to face rapidly evolving demands in communicative, technological and scientific knowledge and skills.

Key term(s)
  • Committee for Canada Wide Standards in Education

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Docimologie
Key term(s)
  • Comité pour des normes pancanadiennes en éducation

Spanish

Save record 10

Record 11 1994-08-11

English

Subject field(s)
  • Corporate Management (General)
  • Translation (General)
CONT

Another consequence of fast-paced change, in both our external and internal environments, is that it is no longer possible to understand immensely complex problems or devise sufficiently interdependent solutions without ringing together groups of people who spend much more of their time understanding their evolving environment and whose advice must be based on constantly updated knowledge.

French

Domaine(s)
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
  • Traduction (Généralités)

Spanish

Save record 11

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