TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

FUSELAGE SKIN [18 records]

Record 1 2015-04-10

English

Subject field(s)
  • Air Safety
CONT

Failure of corroded skin area along the bottom centre line of the aircraft beneath stringer number 32 which resulted in structural failure of the fuselage and aerial disintegration.

Key term(s)
  • aerial break-up

French

Domaine(s)
  • Sécurité (Transport aérien)

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Seguridad (Transporte aéreo)
CONT

Daños sufridos por la aeronave: destrucción total, fragmentos y partes esparcidas [...], latas y pedazos pequeños que sugieren una desintegración en vuelo.

Save record 1

Record 2 2011-09-28

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

The external release handle is located below and forward of the stairway door. In the latched position it is flush with the fuselage skin and pulled out to unlatch the door.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

Des matelas d'isolation en fibre de verre sont installés entre et au-dessus des cadres de fuselage et l'ossature des soutes. Ces matelas [...] ont une soupape à leur surface afin de permettre les changements de pression entre les soutes et le revêtement du fuselage.

OBS

revêtement du fuselage : Terme uniformisé par le CUTA - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 2

Record 3 2011-08-03

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
DEF

A shell-like fuselage design in which the stressed outer skin is used to support the majority of imposed stresses.

OBS

Monocoque fuselage design may include bulkheads but not stringers.

OBS

monocoque fuselage: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

Les fuselages monocoques sont des coquilles dont les parois constituent l'unique structure.

OBS

fuselage monocoque : terme normalisé par l'ISO et uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 3

Record 4 2011-08-03

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

If the fatigue cracking at the specified locations is not detected and corrected, the cracking could grow to include the fuselage skin along the window belt of the upper deck.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

[...] deux fois à des intervalles de 50 heures de vol, examiner le hublot de cabine situé immédiatement à l'avant de la porte de cabine pour recherche de criques. Si de telles criques sont découvertes, avant tout nouveau vol nécessitant la pressurisation de la cabine, procéder au remplacement du hublot et à l'installation du renforcement du cadre de hublot.

OBS

cadre de hublot : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 4

Record 5 2011-06-08

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

A wing spar, sometimes called a wing beam, is a principal spanwise member of the wing structure.

CONT

Spars are the principal structural members of the wing. They correspond to the longerons of the fuselage. They run parallel to the lateral axis, or toward the tip of the wing, and are usually attached to the fuselage by wing fittings, plain beams, or a truss system.

CONT

During flight, applied loads which are imposed on the wing structure are primarily on the skin. From the skin they are transmitted to the ribs and from the ribs to the spars. The spars support all distributed loads as well as concentrated weights, such as fuselage, landing gear, and, on multi-engine aircraft, the nacelles or pylons.

PHR

Auxiliary, center, front, hollow, internally routed, laminated, main, rear, rectangular spar.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

Les longerons d'une aile sont le plus souvent au nombre de deux; lorsqu'ils sont réunis par des panneaux matérialisant l'extrados et l'intrados du profil, ils constituent un longeron-caisson, très résistant en torsion et qui permet de loger directement le carburant dans des réservoirs dits structuraux. Hormis ce cas, les longerons d'une aile sont réunis par les nervures, qui déterminent son profil; ceux du fuselage sont réunis par les couples [...]

CONT

Les longerons [...] constituent les éléments longitudinaux de la voilure (sens de l'envergure) et ils supportent les efforts de flexion verticale. [Les] semelles travaillent surtout en traction et compression; [...] les âmes travaillent surtout au cisaillement. [...] Les longerons ont une section décroissante de l'emplanture à l'extrémité de l'aile en raison de la variation des efforts supportés.

OBS

Contrairement aux longerons d'ailes (spar) les longerons du fuselage ne sont pas de véritables poutres.

OBS

longeron; longeron d'aile : termes uniformisés par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

PHR

Longeron arrière, auxiliaire, avant, central, creux, médian, principal, rectangulaire, secondaire, stratifié.

Spanish

Save record 5

Record 6 2010-09-02

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

A former is a structural member of an aircraft fuselage, of which a typical fuselage has a series from the nose to the empennage, typically perpendicular to the roll axis of the aircraft. The formers establish the shape of the fuselage. Formers are typically attached to longerons which support the skin of the aircraft.

OBS

The vertical members of the fuselage frame are called frames, or bulkheads. Between the principal vertical members are lighter former, or rings, to maintain the uniform shape of the structure.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

Les couples jouent dans le fuselage le même rôle que les nervures dans la voilure, ils assurent : — le maintien du profil (circulaire, ovoïde, ou bi-lobé); — la rigidité transversale; — le support d'efforts locaux importants. On trouve, sur un même fuselage, deux types de couples : — les couples courants assurant le maintien de la forme générale du fuselage et le raidissage transversal; — les couples forts [...] Les couples courants sont réalisés à partir de profilés ou de tôle d'alliage léger pliée dont une aile ou des bords tombés permettent la liaison au revêtement.

OBS

[...] en français, on appelle «cadre» ou «couple» les éléments transversaux du fuselage, qu'ils soient de forme circulaire ou ovoïde.

OBS

couple secondaire; couple courant; cadre secondaire; cadre courant : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 6

Record 7 2009-06-12

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
DEF

A wing that is not linked to the fuselage by means of a mast or bracing wire.

CONT

The most common current wing design is the cantilever. A single large beam, called the main spar, runs through the wing, typically nearer the leading edge at about 25 percent of the total chord. In flight, the wings generate lift, and the wing spars are designed to carry this load through the fuselage to the other wing. To resist fore and aft movement, the wing will usually be fitted with a second smaller drag-spar nearer the trailing edge, tied to the main spar with structural elements or a stressed skin. The wing must also resist twisting forces, done either by a monocoque "D" tube structure forming the leading edge, or by the aforementioned linking two spars in some form of box beam or lattice girder structure.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
DEF

Aile qui n'est pas reliée au fuselage par un mât ou un hauban.

CONT

En aéronautique, on appelle une «aile cantilever», un système de voilure développé vers le milieu des années 1910 selon un principe permettant d'éviter les haubans (générateurs de traînée perturbatrice) auxquels la voilure des premiers avions était suspendue. L'un des premiers à avoir mis au point ce principe était Levavasseur sur son avion Antoinette monobloc.

OBS

La voilure désigne l'ensemble des ailes. Chaque aile prise individuellement est appelée demi-voilure.

OBS

aile cantilever; aile en porte-à-faux : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Key term(s)
  • aile en porte à faux
  • demi-voilure en porte-à-faux
  • demi voilure en porte à faux
  • demi voilure en porte-à-faux

Spanish

Save record 7

Record 8 2000-10-17

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Aeroindustry
CONT

Since mid-1979, two... development programs have been completed at Wright-Patterson AFB : the Primary Adhesively Bonded Structures Technology program involving tests on a 12. 8m(42 ft) long adhesively bonded cargo aircraft fuselage section... and the Laminated Aluminium Wing program in which adhesive bonding was used in the lower skin of a wing box designed to F-16 specifications.

Key term(s)
  • laminated aluminium wing programme
  • LAW programme

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Constructions aéronautiques

Spanish

Save record 8

Record 9 1998-04-14

English

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • Aeroindustry
OBS

Since mid-1979, two... development programs have been completed at Wright-Patterson AFB : the Primary Adhesively Bonded Structures Technology program involving tests on a 12. 8 m(42 ft) long adhesively bonded cargo aircraft fuselage section... and the Laminated Aluminium Wing program in which adhesive bonding was used in the lower skin of a wing box designed to F-16 specifications.

Key term(s)
  • Primary Adhesively Bonded Structure

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Constructions aéronautiques

Spanish

Save record 9

Record 10 1998-03-17

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

[The chapter "Fuselage"] includes skin, belt frames, stringers, floor beams, floor, pressure dome, scuppers, tail cone, fuselage to wing and empennage fillets, etc.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

[Le chapitre "Fuselage"] comprend le revêtement, les couples, lisses, poutres de plancher, plancher, cloison pressurisée, dalots, pointe arrière, karmans de voilure et d'empennage, etc.

Key term(s)
  • traverse support de plancher

Spanish

Save record 10

Record 11 1992-12-22

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

The fuselage(...) is a semimonocoque all-metal structure consisting of skin, stringer, and bulkhead ring combinations and is divided into two major sections : the forward section(...) and the midbody section.

OBS

centre fuselage; middle fuselage; centre section; middle section: terms standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
OBS

partie centrale du fuselage : terme normalisé par l'ISO.

Spanish

Save record 11

Record 12 1991-05-21

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
OBS

GH

Spanish

Save record 12

Record 13 1987-04-16

English

Subject field(s)
  • Glues and Adhesives (Industries)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
CONT

Before check flight-Install : 1. yaw string & reference tape.... 1. Yaw strings will be installed on all aircraft prior to check flight as noted on sketch, centered on center flight compartment. Windshield & extending 1 1/2 inches above top edge of windshield glass. Affix string to fuselage skin, using green adhesive tape [reference tape].

French

Domaine(s)
  • Colles et adhésifs (Industries)
  • Aérotechnique et maintenance
OBS

ruban de référence : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 13

Record 14 1987-02-25

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

Inspect : 1. door jamb & fuselage skin adjacent to door jamb.... bayonet door jamb fitting & rollers. Seal striker. Threshold plate, including drain.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
OBS

plaque de seuil : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 14

Record 15 1986-10-08

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
CONT

The ram air intake scoop... is located in the leading edge of the dorsal fin, and is protected against icing conditions. A 12-inch diameter wye duct connects the air scoop to inlet ports of the right and left ram air diverter valves. A duct is provided from the ram air scoop to the inlet of the left heat exchanger cooling fan to reduce negative pressure in the aft fuselage after landing. Ram air overboard exhaust ducts are connected from each heat exchanger assembly to the fuselage skin.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
OBS

gaine d'échappement d'air : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 15

Record 16 1984-08-22

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The true monocoque construction uses formers, frame assemblies, and bulkheads to give shape to the fuselage, but the skin carries the primary stresses. Since no bracing members are present, the skin must be strong enough to keep the fuselage rigid. Thus, the biggest problem involved in monocoque construction is maintaining enough strength while keeping the weight within allowable limits.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Dans la construction monocoque, le revêtement devait, supporter intégralement les charges mais, les tôles minces étant nettement plus flexibles et supportant mal les charges de compression, ce type de construction se révéla impropre dans la plupart des cas pratiques.

OBS

Le terme «construction monocoque» a été uniformisé par le CUTA maintenance.

Spanish

Save record 16

Record 17 1983-02-09

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
OBS

[The chapter "Fuselage"] includes skin, belt frames, stringers, floor beams, floor, pressure dome, scuppers, tail cone, fuselage to wing and empennage fillets, etc.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

[Le chapitre "Fuselage"] comprend le revêtement, les couples, lisses, poutres de plancher, plancher, cloison pressurisée, dalots, pointe arrière, karmans de voilure et d'empennage, etc.

Spanish

Save record 17

Record 18 1981-01-30

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

Plates/skin. The exterior covering of the fuselage including integrally stiffened skin, access covers and doublers.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
OBS

Tôles/revêtement. Revêtement extérieur du fuselage, y compris panneaux à "structure intégrale", panneaux d'accès et renforts.

Spanish

Save record 18

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