TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

OPERATIONAL FRAMEWORK [43 records]

Record 1 2025-02-26

English

Subject field(s)
  • Military Organization
  • Military Training
  • Sea Operations (Military)
CONT

The System of Training & Operational Readiness Modernization(STORM) project will help ensure the RCN's [Royal Canadian Navy] personnel remain ready for the rigours of future naval operations by delivering the DF [digital framework] as a foundation on which further developments can be built.

French

Domaine(s)
  • Organisation militaire
  • Instruction du personnel militaire
  • Opérations en mer (Militaire)
CONT

Le projet de Modernisation du système d'instruction et d'état de préparation opérationnelle (MSIEPO) aidera à garantir que le personnel de la MRC [Marine royale canadienne] reste prêt pour les rigueurs des futures opérations navales en fournissant le cadre numérique comme base sur laquelle d'autres développements peuvent être construits.

Spanish

Save record 1

Record 2 2023-11-09

English

Subject field(s)
  • Medical and Dental Services (Military)
CONT

Employed as a cognitive framework, situational triage ensures cohesiveness between operational and medical priorities, focusing resource investment on casualty outcomes and operational end states.

French

Domaine(s)
  • Service de santé et service dentaire (Militaire)

Spanish

Save record 2

Record 3 - external organization data 2022-09-13

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
003310
occupation code, see observation
OBS

003310: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

IM/IT: information management/information technology.

OBS

The member is responsible for : providing professional and strategic leadership for a centre of expertise, which provides critical support for a variety of IM/IT based architectures, standards, applications and products required for the department's business units, inter-governmental partnerships and government/private sector partnerships; identifying opportunities and pursuing innovative projects in line with the business and technology direction of the Royal Canadian Mounted Police(RCMP), its partners and stakeholders; developing, implementing, maintaining and enhancing a corporate knowledge and information management policy framework; and structuring the department's major information distribution vehicles to support and advance the achievement of the department's strategic objectives and operational goals.

Key term(s)
  • Director General, Information Management/Information Technology Business Solutions
  • Director General, Information Management and Information Technology Business Solutions
  • DG, Information Management/Information Technology Business Solutions
  • DG, Information Management and Information Technology Business Solutions
  • IM/IT Business Solutions, Director General
  • Information Management/Information Technology Business Solutions, Director General
  • Information Management and Information Technology Business Solutions, Director General

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
003310
occupation code, see observation
OBS

003310 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

GI-TI : gestion de l'information et technologie de l'information.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : assurer la direction professionnelle et stratégique d'un centre d'expertise, qui fournit un soutien essentiel pour les divers produits, applications, normes et architectures de GI-TI nécessaires pour les secteurs d'activité de la Gendarmerie royale du Canada (GRC), les partenariats intergouvernementaux et les partenariats gouvernementaux et du secteur privé; cerner les occasions et entreprendre des projets novateurs qui correspondent aux orientations administratives et technologiques de la GRC, des partenaires et des intervenants; établir, mettre en œuvre, tenir à jour et améliorer le cadre stratégique sur la gestion des connaissances et de l'information organisationnelles; structurer les principaux véhicules de diffusion de l'information de la GRC afin de soutenir l'atteinte des objectifs stratégiques et opérationnels de la GRC.

OBS

directeur général des Solutions d'entreprise en GI-TI; directrice générale des Solutions d'entreprise en GI-TI : Bien que «directeur général, Solutions d'entreprise de la GI-TI» (ou «directrice générale, Solutions d'entreprise de la GI-TI») soit tiré du «Manuel de la gestion des carrières» de la Gendarmerie royale du Canada, «directeur général des Solutions d'entreprise en GI-TI» (ou «directrice générale des Solutions d'entreprise en GI-TI») est préférable.

OBS

DG, Solutions d'entreprise en GI-TI : Bien que «DG, Solutions d'entreprise GI-TI» soit tiré du «Manuel de la gestion de l'actif» de la Gendarmerie royale du Canada, «DG, Solutions d'entreprise en GI-TI» est préférable.

Key term(s)
  • directeur général des Solutions d'entreprise en gestion de l'information et technologie de l'information
  • directrice générale des Solutions d'entreprise en gestion de l'information et technologie de l'information
  • DG, Solutions d'entreprise en gestion de l'information et technologie de l'information
  • Solutions d'entreprise en GI-TI, directeur général
  • Solutions d'entreprise en GI-TI, directrice générale
  • Solutions d'entreprise en gestion de l'information et technologie de l'information, directeur général
  • Solutions d'entreprise en gestion de l'information et technologie de l'information, directrice générale

Spanish

Save record 3

Record 4 2021-12-21

English

Subject field(s)
  • Titles of NATO Bodies
  • Committees and Boards (Admin.)
  • Rules of Court
OBS

The NATO Appeals Board, the predecessor of the AT [Administrative Tribunal], was created in 1965 and remained operational under the same legal framework for over 40 years.

French

Domaine(s)
  • Titres d'organismes de l'OTAN
  • Comités et commissions (Admin.)
  • Règles de procédure
OBS

La Commission de recours de l'OTAN, à qui succède le Tribunal administratif, a été établie en 1965 et a fonctionné pendant plus de quarante ans selon le même cadre juridique.

Spanish

Save record 4

Record 5 2021-12-06

English

Subject field(s)
  • Military Administration
  • Personnel Management (General)
CONT

TOS is an agreement between the CF [Canadian Forces] and individuals specifying the duration of service and providing the framework for managing personnel flow within military occupations in the CF. TOS are also the primary means of delivering the career security expected by Canadian Forces members.... The TOS policy was designed to provide the military with sufficient numbers of young personnel, with the appropriate range of experience, skills and knowledge to fulfill existing operational requirements, hence the emphasis on early turnover, both programmed and voluntary.

OBS

terms of service; TOS: term and abbreviation to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

French

Domaine(s)
  • Administration militaire
  • Gestion du personnel (Généralités)
CONT

Les conditions de service sont une entente conclue entre les FC [Forces canadiennes] et chaque militaire. Cette entente précise la durée du service et établit le cadre de gestion du roulement du personnel au sein des groupes professionnels militaires des FC. Les conditions de service sont également le principal moyen d'offrir aux membres des Forces canadiennes la sécurité d'emploi à laquelle ils s'attendent. [...] La politique en matière de conditions de service a été conçue de façon à doter les forces militaires d'un personnel jeune, en nombre suffisant, et possédant une gamme de compétences, d'habiletés et de connaissances leur permettant de répondre aux exigences opérationnelles actuelles. C'est pourquoi l'accent a été mis sur le roulement rapide, prévu et volontaire.

OBS

conditions de service; CS : terme et abréviation d'usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Administración militar
  • Gestión del personal (Generalidades)
Save record 5

Record 6 2017-02-15

English

Subject field(s)
  • Titles of National Programs (Canadian)
  • Nuclear Waste Materials
CONT

Natural Resources Canada, 1996. The Policy Framework for Radioactive Waste consists of a set of principles governing the institutional and financial arrangements for the disposal of radioactive waste, including nuclear fuel waste, by waste producers and owners. The federal government has the responsibility to develop policy, to regulate, and to oversee producers and owners to ensure that they comply with legal requirements and meet their funding and operational responsibilities in accordance with approved waste disposal plans.

Key term(s)
  • Radioactive Waste Policy Framework

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes nationaux canadiens
  • Déchets nucléaires
CONT

Ressources naturelles Canada, 1996. La Politique-cadre en matière de déchets radioactifs énonce un ensemble de principes régissant les modes d'organisation et de financement à mettre en œuvre pour assurer l'évacuation des déchets radioactifs, y compris les déchets de combustible nucléaire, par les producteurs et propriétaires de déchets. Le gouvernement fédéral a la responsabilité de mettre en place des politiques, des règlements et des mécanismes de surveillance qui lui permettront de s'assurer que les producteurs et propriétaires de déchets se conforment aux exigences de la loi et s'acquittent de leurs responsabilités financières et opérationnelles conformément aux plans approuvés d'évacuation des déchets.

Key term(s)
  • Cadre d'action pour la gestion des déchets radioactifs

Spanish

Save record 6

Record 7 2017-02-10

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Personnel Management (General)
OBS

A Privy Council Office(PCO) Deputy Minister Committee. The HRMAC provides a forum for discussion of operational issues associated with the current human resources management framework.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Un comité de sous-ministres du Bureau du Conseil privé (BCP). Le CCGRH s'occupe des questions de mise en œuvre et de fonctionnement associées au programme actuel de gestion des ressources humaines.

Spanish

Save record 7

Record 8 2016-03-08

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Public Sector Budgeting
  • Organization Planning
OBS

A structure that governed resource allocation in departments and tried to measure and report program performance.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Budget des collectivités publiques
  • Planification d'organisation
OBS

Structure veillant à la distribution des ressources aux ministères et devant permettre d'évaluer le rendement des programmes et de rendre compte aux autorités appropriées.

Spanish

Save record 8

Record 9 2016-03-07

English

Subject field(s)
  • Financial and Budgetary Management
CONT

... the budgeting for management concept of the operational plan system requires that the operational plan framework be a projection of the internal structure and processes of program management.

OBS

Budgeting for management: Officially approved by the Management Committee for the BCF (budgetary, accounting and finance) Glossary. Use of this term is mandatory in Canadian government texts.

French

Domaine(s)
  • Gestion budgétaire et financière
CONT

... la notion de budgétisation en fonction de la gestion, dans le système des plans opérationnels, exige que le cadre du plan opérationnel soit une projection de la structure interne et des processus liés à la gestion des programmes.

OBS

Budgétisation en fonction de la gestion : terme uniformisé par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d'usage obligatoire dans la Fonction publique fédérale.

Spanish

Save record 9

Record 10 2015-05-06

English

Subject field(s)
  • Federal Administration
  • Real Estate
CONT

A real property management framework is a control structure set up by a department to operationalize Treasury Board policy direction to effectively and efficiently manage its real property inventory and associated responsibilities. In its most basic form, the real property management framework is the departmental master plan for managing real property in an integrated fashion with other departmental resources to meet operational needs, i. e. it is a corporate activity. As a corporate activity, the real property management framework will typically provide a central role to senior managers at the assistant deputy minister level.

French

Domaine(s)
  • Administration fédérale
  • Immobilier
CONT

Un cadre de gestion des biens immobiliers est une structure de contrôle qu'un ministère met en place dans le dessein de mettre en œuvre l'orientation stratégique du Conseil du Trésor, qui prescrit de gérer de manière efficace et efficiente son parc immobilier et les attributions connexes. Dans sa plus simple expression, le cadre correspond au plan directeur ministériel de gestion des biens immobiliers conjugué à la gestion des autres ressources ministérielles en vue de répondre aux besoins opérationnels. En clair, il s'agit d'une activité ministérielle. À ce titre, le cadre jouera le plus souvent un rôle central à l'appui de la haute direction au niveau de sous­ministre adjoint.

Spanish

Save record 10

Record 11 2014-10-29

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Public Service
CONT

"Non-statutory" language training is that which is provided to employees selected by management to develop or improve language skills to meet future operational needs. It is funded by departments as a part of normal professional development, and it has become the norm in accordance with the new Treasury Board framework.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Fonction publique
CONT

La formation linguistique «non obligatoire» est offerte à certains employés sélectionnés par la direction afin de développer ou d’améliorer leurs connaissances linguistiques pour qu’ils soient en mesure de répondre aux éventuels besoins opérationnels.

OBS

Le terme «non statutaire» a le sens de «non règlementaire».

Spanish

Save record 11

Record 12 2014-03-24

English

Subject field(s)
  • Decisions (Practice and Procedural Law)
  • Labour Law
  • Labour Disputes
CONT

Arbitral jurisprudence provides human resources practitioners with an excellent skeletal framework for creating an enforceable attendance management program; however, few operational details related to creating an effective one.

French

Domaine(s)
  • Décisions (Droit judiciaire)
  • Droit du travail
  • Conflits du travail
CONT

La jurisprudence arbitrale en matière de manquement non disciplinaire pour des incapacités physiques et psychologiques s'est-elle transformée avec la reconnaissance graduelle du pouvoir de l'arbitre de griefs d'interpréter la Charte des droits et libertés de la personne.

Spanish

Save record 12

Record 13 2012-11-07

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • IT Security
  • Emergency Management
OBS

The [GC IT IMP] provides an operational framework for the management of IT [information technology] security incidents and events that could have or have had an impact on the GC [Government of Canada's] computer networks.

OBS

GC Information Technology Incident Management Plan; GC IT IMP: title and shortened form confirmed by the Chief Information Officer Branch of the Treasury Board of Canada Secretariat.

Key term(s)
  • Government of Canada IT Incident Management Plan
  • Government of Canada Information Technology Incident Management Plan
  • GC IT Incident Management Plan
  • Information Technology Incident Management Plan
  • IT Incident Management Plan

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Sécurité des TI
  • Gestion des urgences
OBS

Le [PGI TI GC] établit un cadre opérationnel aux fins de la gestion des événements et des incidents de sécurité de la TI [technologie de l'information] susceptibles d'avoir ou d'avoir eu une incidence sur les réseaux informatiques du gouvernement du Canada [(GC)].

OBS

GC Plan de gestion des incidents de la technologie de l'information; PGI TI GC : titre et forme abrégée confirmés auprès de la Direction du dirigeant principal de l'information au Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada.

Key term(s)
  • Plan de gestion des incidents de la TI du gouvernement du Canada
  • Plan de gestion des incidents de la technologie de l'information du gouvernement du Canada
  • Plan de gestion des incidents de la TI du GC
  • Plan de gestion des incidents de la technologie de l'information
  • Plan de gestion des incidents de la TI

Spanish

Save record 13

Record 14 2012-06-20

English

Subject field(s)
  • Various Military Titles
  • Simulation (Cybernetic Systems)
OBS

The SECO provides a centralized DND/CF [Department of National Defence/Canadian Forces] focal point for leadership, coordination, guidance and support of pan-CF modeling & simulation(M&S) and synthetic environment(SE) infrastructure and activities. The SECO's responsibilities are captured under six activity vectors, namely, Collaborative SE Framework and Common Repository, Verification, Validation and Accreditation, Operational use of M&S/SE, Support to the Collaborative Capability Definition, Engineering and Management(CapDEM) TDP and M&S Education, Client Support and Communications.

OBS

Synthetic Environment Coordination Office; SECO: title and abbreviation adopted by the Air Force Terminology Panel (Trenton).

Key term(s)
  • Synthetic Environment Co-ordination Office

French

Domaine(s)
  • Appellations militaires diverses
  • Simulation (Systèmes cybernétiques)
OBS

Le BCES est le centre nerveux du MDN [ministère de la Défense nationale] et des FC [Forces canadiennes] pour tout ce qui concerne la direction, la coordination, l'orientation et le soutien de l'infrastructure et des activités relatives à la modélisation et à la simulation (M & S) et à l'environnement synthétique à l'échelle des FC. Les responsabilités du BCES sont réparties en six grands vecteurs : cadre coopératif d'environnement synthétique et référentiel commun, vérification, validation et accréditation, utilisation opérationnelle de la M & S et de l'environnement synthétique, aide à la définition, à l'ingénierie et à la gestion des capacités (DIGCap) et éducation à la M & S, soutien des clients et communications.

OBS

Bureau de coordination et l'environnement synthétique; BCES : titre et abréviation adoptés par le Groupe d'experts en terminologie de la Force aérienne (Trenton).

Spanish

Save record 14

Record 15 2011-08-22

English

Subject field(s)
  • Treaties and Conventions
  • Federal Administration
  • Federal Laws and Legal Documents
DEF

[An] international instrument of a less formal kind, often setting out operational arrangements under a framework international agreement or otherwise dealing with technical or detailed matters.

CONT

memorandum of understanding: It will typically be in the form of a single instrument signed by the governments concerned, recording their understandings as to matters of fact or their future conduct, but in such a way as to reflect an intention on their part not to enter into a legally binding agreement upon the matters covered or otherwise to create legal rights and obligations for themselves ... has political or moral force, but it is not legallly binding (although it may not be without legal effects ...).

French

Domaine(s)
  • Traités et alliances
  • Administration fédérale
  • Lois et documents juridiques fédéraux

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Tratados y convenios
  • Administración federal
  • Leyes y documentos jurídicos federales
OBS

protocolo de intenciones: Expresión reproducida del Glosario Provisional de Términos Jurídicos con la autorización de la Oficina de las Naciones Unidas en Ginebra.

Save record 15

Record 16 2009-07-10

English

Subject field(s)
  • Collective Agreements and Bargaining
  • Labour Law
CONT

The agreement in principle establishes a framework for the two organizations to realize operational efficiency, eliminate redundancies, and improve access to important educational content while maintaining the rich traductions and cultures of each.

CONT

The agreement-in-principle concludes the second of a three-stage negotiation process, and is not legally binding. A final agreement becomes legally binding on the parties only once it has been approved by the participating First Nations’ citizens and brought into force through federal legislation.

French

Domaine(s)
  • Conventions collectives et négociations
  • Droit du travail
DEF

Entente se limitant aux questions essentielles qui font l'objet de négociations entre des parties contractantes, mais dont les modalités de rédaction restent à préciser.

Spanish

Save record 16

Record 17 2008-08-29

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Hydrology and Hydrography
OBS

The Hydrological Operational Multipurpose System(HOMS) is an international system for technology transfer in hydrology and water resources. HOMS is managed by the World Meteorological Organization, and provides a framework for providing access to hundreds of technology components contributed by 122 nations, including Canada.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Hydrologie et hydrographie
OBS

Le Système hydrologique opérationnel à fins multiples (SHOFM) est le dispositif international pour assurer le transfert de technologie en matière d'hydrologie et des ressources en eau. SHOFM est dirigé par l'Organisation météorologique mondiale, et fournit un cadre qui permet l'accès aux nombreuses composantes de techniques et méthodes hydrologiques contribués par 122 pays, incluant le Canada.

Spanish

Save record 17

Record 18 2008-01-07

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Management Operations (General)
OBS

The Treasury Board developed this guide for operational managers to explain the basic framework of the Operating Budget regime. The guide contains a generic model departments and agencies may wish to adapt when implementing Operating Budgets for their programs. The document is organized to place the budget regime in the larger context of change while making managers more sensitive to people issues and increased accountability.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Le Conseil du Trésor a mis au point le guide que voici pour expliquer aux gestionnaires responsables des opérations les grandes lignes du régime des budgets de fonctionnement. Le guide présente un modèle général que les ministères et organismes pourront adapter lorsqu'ils appliqueront le nouveau régime à leurs programmes. Il situe celui-ci dans un contexte plus large de changement, tout en sensibilisant davantage les gestionnaires aux questions relative aux ressources humaines et à l'accroissement de la responsabilité.

Spanish

Save record 18

Record 19 2005-08-24

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Personnel Management (General)
OBS

The Human Resources Council(HRC) was founded in 1992 as the Personnel Renewal Council(PRC), to be a strong voice for Heads of Human Resources and the HR community on issues affecting the strategic direction of HR management in the Public Service. The PRC changed its name to the Human Resources Council in November 1998. The HRC will continue to strengthen its current role as an independent strategic advisor. Specifically, the HRC will work to influence the direction of, and provide support to, the Central Agencies on the development of HR policy and the development of the HR Community on major issues of concern. In fulfilling this role, the HRC will identify HR management's needs and the operational impact of Central Agency HR policy initiatives and approaches on service delivery to Canadians and on the delivery of HR services within departments, agencies and separate employers, including advising Central Agencies whenever capacity issues need to be addressed or taken into account. The HRC will selectively address key elements of the HR framework and key strategic issues affecting the HR function, in accordance with the HRC vision and strategic agenda, which it will set annually in partnership with Central Agencies. The HRC will act as a driver and influencer.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Le Conseil des ressources humaines (CRH), auparavant le Conseil du renouvellement du personnel (CRP), a été créé en 1992 pour donner aux chefs des ressources humaines et à la collectivité des RH la possibilité d'infléchir les décisions stratégiques liées à la gestion des RH dans la fonction publique. Le CRP a été rebaptisé Conseil des ressources humaines en novembre 1998. Le CRH continuera de consolider son rôle actuel en tant que conseiller stratégique indépendant. En particulier, le CRH s'efforcera d'influencer l'orientation que prendront les organismes centraux à l'égard de l'élaboration des politiques des RH et du développement de la collectivité des RH. Pour bien s'acquitter de ce rôle, le CRH définira les besoins des gestionnaires des RH et les répercussions opérationnelles qu'auront les initiatives et approches des organismes centraux liés aux politiques des RH sur la prestation des services aux Canadiens et sur la prestation des services de RH aux ministères, aux organismes et aux employeurs distincts. Il avisera par ailleurs les organismes centraux que des questions liées à la capacité d'exercer cette fonction devront être prises en compte. Le CRH se penchera de façon sélective sur les principaux éléments du cadre de gestion des RH, et sur les principales questions stratégiques touchant à la fonction de gestion des RH, conformément à la vision et au programme d'activités stratégiques du CRH qu'il établira tous les ans, en collaboration avec les organismes centraux. Le CRH agira comme moteur et agent d'influence.

Key term(s)
  • CRH

Spanish

Save record 19

Record 20 2005-06-02

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Hunting and Sport Fishing
OBS

Ottawa: Department of Fisheries and Oceans, 2001.

Key term(s)
  • Operational Policy Framework for Recreational Fisheries in Canada

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Chasse et pêche sportive
OBS

Ottawa: ministère des Pêches et des Océans, 2001.

Key term(s)
  • Politique-cadre sur la pêche récréative au Canada

Spanish

Save record 20

Record 21 2004-09-03

English

Subject field(s)
  • Operations Research and Management

French

Domaine(s)
  • Recherche et gestion opérationnelles

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Investigación y gestión operacionales
Save record 21

Record 22 2004-01-07

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Personnel Management (General)
  • Labour and Employment
OBS

Health Canada.

OBS

Designed to facilitate the transfer of staff to new employers in a fair and open manner reflecting the operational requirements of the organizations involved, this framework establishes corporate human resources principles and guidelines for the treatment, identification and termination of employment of departmental employees affected by alternative delivery initiatives.

Key term(s)
  • Human Resources Management Framework for Alternative Delivery Initiatives

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Travail et emploi
OBS

Santé Canada.

OBS

Le cadre est conçu pour faciliter le transfert de personnel à de nouveaux employeurs, d'une façon équitable et transparente, traduisant les exigences opérationnelles des organisations visées. Il établit des lignes directrices et des principes généraux en matière de ressources humaines ayant trait au traitement, à l'identification et au licenciement des employés des ministères touchés par l'alternative de diversification des modes d'exécution.

Spanish

Save record 22

Record 23 2002-10-09

English

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • Meteorology
  • Environmental Studies and Analyses
OBS

The concept of the Operational World Weather Watch Systems Evaluation(OWSE) has also been developed as a framework for regional implementation. The OWSE-Africa, which was created to evaluate the very extensive use of a geostationary meteorological satellite(operated by the European operational satellite consortium, EUMETSAT) to improve telecommunications and data availability in Africa,... was designed to implement and test the data collection system for receipt of meteorological observations from various countries in Africa.

OBS

The WMO responded to the UN request with the concept of the World Weather Watch (WWW), an operational system to bring the global atmosphere under improved surveillance and to provide for the rapid collection and exchange of weather data as well as for the dissemination of weather products from centralized processing centers. ... The World Weather Watch (WWW) is an integrated system which functions on three levels -- global, regional, and national. The WWW is divided into three essential elements that are closely linked and interdependent -- the Global Observing System (GOS), Global Data Processing System (GDPS), and Global Telecommunication System (GTS).

Key term(s)
  • Operational World Weather Watch System Evaluation
  • Operational WWW System Evaluation

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Météorologie
  • Études et analyses environnementales

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de programas internacionales
  • Meteorología
  • Estudios y análisis del medio ambiente
Key term(s)
  • Evaluaciones Operativas de los Sistemas de la VMM
Save record 23

Record 24 2001-12-05

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
CONT

Application of the Integrated Risk Management Framework, in conjunction with related risk management activities, will support a cultural shift to a risk-smart workforce and environment in the Public Service. Such an environment is one that supports responsible risk management, where risk management is built into existing governance and organizational structures, and planning and operational processes.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
CONT

L'application du Cadre de gestion intégrée du risque, conjointement à des activités connexes de gestion du risque, favorise un changement de culture qui mènera à un effectif et un environnement soucieux du risque dans la fonction publique. Un tel environnement est compatible avec la gestion responsable du risque et intègre la gestion du risque aux structures courantes de gouvernance et organisationnelles, ainsi qu'aux processus de planification et opérationnels.

Spanish

Save record 24

Record 25 2001-05-23

English

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • Hydrology and Hydrography
OBS

... provides the basis and framework for the majority of the scientific and technical aspects of the World Meteorological Organization activities in operational hydrology and water resources assessment. It covers the collection, transmission and storage of data.

Key term(s)
  • Operational Hydrology Program - Basic Systems

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Hydrologie et hydrographie
OBS

Organisation météorologique mondiale.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de programas internacionales
  • Hidrología e hidrografía
OBS

Organización Meteorológica Mundial.

Save record 25

Record 26 1999-06-18

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Management Operations (General)

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Spanish

Save record 26

Record 27 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Peace-Keeping Operations
  • Demography

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Opérations de maintien de la paix
  • Démographie

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de programas y cursos
  • Operaciones de mantenimiento de la paz
  • Demografía
Save record 27

Record 28 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Management Operations (General)
OBS

Part of the new division(operational activities) created within the framework of the UN International Drug Control Programme.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos, unidades administrativas y comités
  • Operaciones de la gestión (Generalidades)
Save record 28

Record 29 1997-03-11

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Organization Planning
  • Public Service
  • Government Accounting
DEF

The basic structure for presenting programs in a multi-year operational plan. More specifically, frameworks identify the planning elements which comprise a program; provide a statement of results for each planning element as well as statements which link results to resources and objectives respectively; and, identify the program activities into which a program will be divided for the purpose of presenting the estimates.

Key term(s)
  • operational plan structure
  • OPF

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Planification d'organisation
  • Fonction publique
  • Comptabilité publique
DEF

Dans l'administration publique fédérale, structure de base pour la présentation des programmes dans un plan opérationnel pluriannuel. De façon plus précise, le cadre détermine les éléments de planification qui forment un programme, définit les résultats pour chaque élément de planification, relie ces résultats aux ressources et aux objectifs respectivement, et divise les programmes en activités pour la présentation du Budget des dépenses.

Key term(s)
  • CPO

Spanish

Save record 29

Record 30 1997-02-10

English

Subject field(s)
  • Information Processing (Informatics)
OBS

The new Information Management Services framework is composed of four main functions, namely :operational information management; corporate resource information management; executive and management information management; and information and technology integration.

French

Domaine(s)
  • Traitement de l'information (Informatique)
OBS

Le nouveau cadre de travail des Services de gestion de l'information définit quatre fonctions principales : gestion de l'information opérationnelle, gestion de l'information sur les ressources ministérielles, gestion de l'information destinée aux cadres et aux gestionnaires, intégration de l'information et des moyens technologiques.

Spanish

Save record 30

Record 31 1997-02-10

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Informatics
OBS

The Information Management Services framework is composed of four main functions namely :Operational Information Management; Corporate Resource Information Management; Executive and Management Information Management; and Information and Technology Integration.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Informatique
OBS

Le cadre de travail des Services de gestion de l'information définit quatre fonctions principales : Gestion de l'information opérationnelle, Gestion de l'information sur les ressources ministérielles, Gestion de l'information destinée aux cadres et aux gestionnaires, Intégration de l'information et des moyens technologiques.

Spanish

Save record 31

Record 32 1997-02-10

English

Subject field(s)
  • Informatics
OBS

The new Information Management Services framework is composed of four main functions namely :Operational Information Management; Corporate Resource Information Management; Executive and Management Information Management; and Information and Technology Integration.

French

Domaine(s)
  • Informatique
OBS

Le nouveau cadre de travail des Services de gestion de l'information définit quatre fonctions principales : gestion de l'information opérationnelle, gestion de l'information sur les ressources ministérielles, gestion de l'information destinée aux cadres et aux gestionnaires, intégration de l'information et des moyens technologiques.

Spanish

Save record 32

Record 33 1993-11-18

English

Subject field(s)
  • Committees and Boards (Admin.)
CONT

This Operational Plan Framework has been referred to the joint T. B's/OCG Shadow Panel.

French

Domaine(s)
  • Comités et commissions (Admin.)

Spanish

Save record 33

Record 34 1993-11-15

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
CONT

Complete OPF(operational planning framework) cross-walk structure.

OBS

Preliminary Integration Plan, Government Services Canada, 1993.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
CONT

Établir de façon définitive la structure de concordance des CPO (cadre de planification opérationnelle).

OBS

Plan préliminaire d'intégration, Services gouvernementaux Canada, 1993.

Spanish

Save record 34

Record 35 1993-03-31

English

Subject field(s)
  • IT Security
CONT

Information technology security standards.... This document establishes operational standards for the safeguarding of classified and designated information electronically processed, stored or transmitted. It also applies to the safeguarding of classified and designated information technology assets. The application of the standards is described in the accountability framework included in the Foreword to the Security Policy.

French

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
CONT

Normes de sécurité - Technologie de l'information (...) Le présent document établit les normes opérationnelles s'appliquant à la protection des renseignements classifiés et désignés qui sont traités, stockés ou transmis électroniquement ainsi que des biens classifiés et désignés liés à la technologie de l'information. L'application des normes est décrite dans le cadre de responsabilité contenu dans l'avant-propos de la politique.

Spanish

Save record 35

Record 36 1993-03-31

English

Subject field(s)
  • IT Security
CONT

Information technology security standards.... This document establishes operational standards for the safeguarding of classified and designated information electronically processed, stored or transmitted. It also applies to the safeguarding of classified and designated information technology assets. The application of the standards is described in the accountability framework included in the Foreword to the Security Policy.

French

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
CONT

Normes de sécurité - Technologie de l'information (...) Le présent document établit les normes opérationnelles s'appliquant à la protection des renseignements classifiés et désignés qui sont traités, stockés ou transmis électroniquement ainsi que des biens classifiés et désignés liés à la technologie de l'information. L'application des normes est décrite dans le cadre de responsabilité contenu dans l'avant-propos de la politique.

Spanish

Save record 36

Record 37 1993-03-01

English

Subject field(s)
  • Organization Planning

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation

Spanish

Save record 37

Record 38 1991-02-11

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Personnel Management (General)
  • Operating Systems (Software)
DEF

A framework for integrating human resource issues with strategic operational and work planning; for identifying human resource management needs; and for systematically developing and controlling the implementation of plans to meet these needs.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Systèmes d'exploitation (Logiciels)

Spanish

Save record 38

Record 39 1990-08-23

English

Subject field(s)
  • Management Control
CONT

The challenge for [Increased Ministerial Authority and Accountability] IMAA is to establish meaningful accountability to the Treasury Board... The instruments being used to meet this challenge include : 1. a streamlined Operational Plan Framework; 2. an accountability regime... ;3. consolidated reporting in the Annual Management Report; 4. departmental performance information... ;5. a Major Accountability Review... These accountability instruments operate within the context of the Memorandum of Understanding(MOU).

French

Domaine(s)
  • Contrôle de gestion

Spanish

Save record 39

Record 40 1988-04-07

English

Subject field(s)
  • Federal Administration
OBS

OPF=operational plan framework.

French

Domaine(s)
  • Administration fédérale
OBS

CPO = cadre de plan opérationnel.

OBS

Terminologie en usage au Conseil du Trésor du Canada.

Spanish

Save record 40

Record 41 1986-08-27

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Corporate Structure

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Structures de l'entreprise
OBS

Catalogue des formules de la Commission de la fonction publique.

Spanish

Save record 41

Record 42 1984-12-04

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
Key term(s)
  • Operational Plan Framework Panel
  • OPF Review Panel

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
OBS

Note : chaque ministère rédige son propre CPO et ce comité les examine tous. Source : Karl Koch, analyste principal, DGSSG, 6-4252.

Key term(s)
  • Comité d'examen des cadres du plan opérationnel

Spanish

Save record 42

Record 43 1983-12-01

English

Subject field(s)
  • Federal Administration

French

Domaine(s)
  • Administration fédérale

Spanish

Save record 43

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: