TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

OPERATIONAL MANAGEMENT COMMITTEE [16 records]

Record 1 2023-06-01

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Public Administration (General)
  • Group Dynamics
CONT

The policy Delphi method is a process that seeks to generate the strongest possible opposing views on the potential resolutions of a major policy issue, such as strategy and policy for infrastructure and engineering asset management within asset-intensive organisations. The objectives of the policy Delphi method are to : ensure that all possible options have been tabled for consideration, estimate the impact and consequences of any particular option, and to examine and estimate the acceptability of all the individual options. The committee process is commonly used to address a wide range of issues and decisions within organisations at management and operational levels.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Administration publique (Généralités)
  • Dynamique des groupes
CONT

[...] le «Delphi politique» est utilisé pour générer les divergences les plus fortes à propos de solutions potentielles à une question politique majeure. [...] Le «Delphi politique» part du principe que le décideur ne souhaite pas qu'un groupe génère sa décision, mais aimerait qu'un groupe éclairé présente toutes les options et preuves à l'appui de son opinion. Par conséquent, le «Delphi politique» est un outil d'analyse des questions politiques, et non un mécanisme de prise de décision.

Spanish

Save record 1

Record 2 2023-05-16

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Personnel Management

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Gestion du personnel

Spanish

Save record 2

Record 3 - external organization data 2022-10-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
1398
occupation code, see observation
OBS

1398: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : planning, developing and implementing an RCMP(Royal Canadian Mounted Police)-wide multiyear program of operational audits; directing the development and improvement of audit directives, standards and methodologies; directing and ensuring the quality and economy of all RCMP operational audits; managing the development of reports for the Audit Committee on operational audits, including consulting services, and the status of the implementation of corrective actions; approving the release and debriefing of initial findings on operational concerns, and approving all formal operational audit reports for publication; and advising and supporting managers and staff in proposing management control frameworks and risk management approaches to achieve operational objectives and priorities.

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
1398
occupation code, see observation
OBS

1398 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : planifier, établir et mettre en œuvre un programme pluriannuel de vérifications opérationnelles à l'échelle de la GRC (Gendarmerie royale du Canada); diriger l'élaboration et l'amélioration des directives, des normes et des méthodes de vérification; gérer et assurer la qualité et l'économie des vérifications opérationnelles de la GRC; gérer l'élaboration des rapports destinés au Comité de vérification concernant les vérifications opérationnelles, y compris les services de consultation, et l'état de la mise en œuvre des mesures correctives; approuver la publication des constatations initiales sur des questions opérationnelles ainsi que les rapports de vérification opérationnelle officielle aux fins de publication; conseiller et aider les gestionnaires et les employés en leur proposant des cadres de contrôle de gestion et des méthodes de gestion des risques pour atteindre les objectifs opérationnels.

Key term(s)
  • directeur des OVI
  • directrice des OVI
  • dir., Opérations de vérification interne
  • dir., OVI
  • Opérations de vérification interne - directeur
  • Opérations de vérification interne - directrice

Spanish

Save record 3

Record 4 - external organization data 2018-01-22

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
OBS

The member is responsible for : managing and promoting the RCMP(Royal Canadian Mounted Police) National Attendance Management and Return to Work Programs; providing national program advice, guidance and leadership; developing policies, regulations and definitive interpretations; developing and implementing national strategies and operational frameworks; collecting data, preparing detailed reports and analyzing the disparities and anomalies across the RCMP; developing information, training aids, and communication plans and delivering training; and coordinating the National Integrated Services Committee, mandated to address return to work.

Key term(s)
  • Manager, Attendance Management Programme
  • Attendance Management Program, Manager
  • Attendance Management Programme, Manager

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)

Spanish

Save record 4

Record 5 2017-02-10

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Personnel Management (General)
OBS

A Privy Council Office(PCO) Deputy Minister Committee. The HRMAC provides a forum for discussion of operational issues associated with the current human resources management framework.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Un comité de sous-ministres du Bureau du Conseil privé (BCP). Le CCGRH s'occupe des questions de mise en œuvre et de fonctionnement associées au programme actuel de gestion des ressources humaines.

Spanish

Save record 5

Record 6 2014-12-17

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Organization Planning
DEF

Budgetary document providing the primary means, with the fall update, by which departments and agencies develop sound estimates of the resources, both financial and person-year, required to implement approved policies, programs and strategies in order to accomplish agreed results in a given fiscal year. This document is prepared each spring and submitted to the Treasury Board. (based on CTB-27, 1984, p. 6.1).

OBS

The spring Multi-Year Operational Plan (MYOP) Submission has been eliminated [1989].

OBS

Spring MYOP; spring multi-year operational plan : Officially approved by the Management Committee for the BCF(budgetary, accounting and finance) Glossary. Use of these terms is mandatory in Canadian government texts.

Key term(s)
  • spring operational plan

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Planification d'organisation
DEF

Document budgétaire qui, avec la mise à jour d'automne, est le principal outil utilisé par les ministères et les organismes gouvernementaux pour établir des prévisions valables concernant les ressources financières et humaines nécessaires à la mise en œuvre des politiques, programmes et stratégies qui permettent d'obtenir les résultats escomptés dans une année financière donnée. Il est préparé au printemps et présenté au Conseil du Trésor. (inspiré de CTB-27, 1984, p. 6.1F)

OBS

Plan opérationnel : Les stratégies sont traduites dans les faits par le plan opérationnel.

OBS

On a éliminé le plan opérationnel pluriannuel (POP) du printemps [1989].

OBS

POP du printemps; plan opérationnel pluriannuel du printemps : termes uniformisés par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d'usage obligatoire dans la Fonction publique fédérale.

Key term(s)
  • plan opérationnel du printemps

Spanish

Save record 6

Record 7 - external organization data 2004-10-26

English

Subject field(s)
  • Nuclear Power Stations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The Vice-President, Operations Branch has established an Operations Management Committee(OMC) to provide a forum for development of strategies for the regulatory program and to review, act upon and track progress of major common operational issues.

Key term(s)
  • regulatory programme

French

Domaine(s)
  • Centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Le vice-président de la Direction générale des opérations a établi le Comité de gestion des opérations (CGO) pour fournir un forum sur l'élaboration de stratégies dans le cadre du programme d'application de la réglementation ainsi que pour examiner les grandes questions opérationnelles d'intérêt commun, prendre des décisions sur ces questions et en suivre l'évolution.

Spanish

Save record 7

Record 8 - external organization data 2004-02-09

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Management Operations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
OBS

[The] director general of the Directorate of Operational Strategies provided a report on the work by the Management Model Task Group, stemming from the committee meeting of December 9, 2002.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Opérations de la gestion
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
OBS

[Le] directeur général de la Direction des stratégies opérationnelles présente un compte rendu des travaux du Groupe de travail sur le modèle de gestion, créé lors de la réunion du Comité tenue le 9 décembre 2002.

Spanish

Save record 8

Record 9 - external organization data 2003-12-23

English

Subject field(s)
  • Management Operations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The Vice-President, Operations Branch has established an Operations Management Committee(OMC) to provide a forum for development of strategies for the regulatory program and to review, act upon and track progress of major common operational issues.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Le vice-président de la Direction générale des opérations a établi le Comité de gestion des opérations (CGO) pour fournir un forum sur l'élaboration de stratégies dans le cadre du programme d'application de la réglementation ainsi que pour examiner les grandes questions opérationnelles d'intérêt commun, prendre des décisions sur ces questions et en suivre l'évolution.

Spanish

Save record 9

Record 10 - external organization data 2003-12-11

English

Subject field(s)
  • Management Operations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The Vice-President, Operations Branch has established an Operations Management Committee(OMC) to provide a forum for development of strategies for the regulatory program and to review, act upon and track progress of major common operational issues.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Le vice-président de la Direction générale des opérations a établi le Comité de gestion des opérations (CGO) pour fournir un forum sur l'élaboration de stratégies dans le cadre du programme d'application de la réglementation ainsi que pour examiner les grandes questions opérationnelles d'intérêt commun, prendre des décisions sur ces questions et en suivre l'évolution.

Spanish

Save record 10

Record 11 2002-12-11

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
OBS

The Electronic Work Environment Management Board was established in July 1994 to provide guidance and direction with respect to office automation domains in the Government of Canada. Document and records management was determined to be a key operational priority of the Board. Accordingly, an interdepartmental steering committee was established to provide leadership and guidance for planning, evaluating, and implementing a shared system for document and records management based on a common requirements statement.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
OBS

Le Conseil de gestion du milieu de travail électronique a été créé en juillet 1994 pour offrir conseils et orientations relativement à l'automatisation des activités de l'État. Le Conseil a déterminé que, à ce chapitre, la gestion des documents et dossiers était prioritaire. Il a par conséquent mis sur pied un comité directeur interministériel, chargé de guider la planification, l'évaluation et la mise en place d'un système partagé de gestion des documents et des dossiers, fondé sur un énoncé commun des besoins.

Spanish

Save record 11

Record 12 1999-10-04

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Financial and Budgetary Management
DEF

At the public Service of Canada, a plan comprising the first year (the upcoming year) of the Multi-Year Operational Plan each October. It sets out, more specifically than in the Multi-Year Operational Plan, the key operational goals or targets to be realized in the year for which the Estimates are being prepared and the associated resource requirements.

OBS

budget year operational plan : term officially approved by the Management Committee for the BCF(budgetary, accounting and finance) Glossary. Use of this term is mandatory in Canadian government texts.

OBS

budget year plan: this abridged title is of limited use in the Public Service.

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Gestion budgétaire et financière
CONT

Le plan opérationnel de l'année budgétaire fournit des précisions sur les buts à atteindre dans l'année pour laquelle a été préparé le Budget des dépenses et sur les ressources nécessaires, détails qui ne figurent pas dans le plan opérationnel pluriannuel.

OBS

plan opérationnel : Les stratégies sont traduites dans les faits par le plan opérationnel.

OBS

Le terme «plan d'exécution de l'année budgétaire» n'a pas été retenu.

OBS

plan d'exploitation de l'année budgétaire : Le terme «exploitation» ne s'emploie que pour les organismes à but lucratif.

OBS

plan opérationnel de l'année budgétaire : terme uniformisé par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d'usage obligatoire dans la Fonction publique fédérale.

OBS

plan de l'année budgétaire : cette forme abrégée est d'un emploi limité dans la fonction publique.

Key term(s)
  • plan d'exécution de l'année budgétaire

Spanish

Save record 12

Record 13 1996-06-04

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
OBS

Ministry of Community and Social Affairs

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
OBS

ministère des Services sociaux et communautaires

Spanish

Save record 13

Record 14 1993-05-12

English

Subject field(s)
  • Federal Administration
CONT

To provide institutions with statements of concurrences, the Advertising Management Group(AMG), on behalf of the Advertising Policy Sub-committee of the Cabinet Committee on Communications, will review advertising proposals contained in annual work plans prepared for Multi-Year Operational Plans, so as to provide the Chairman of the Cabinet of the Cabinet Committee on Communications with advice on the subject, theme, and resource profile proposed for the forthcoming year.

French

Domaine(s)
  • Administration fédérale
CONT

De manière à fournir aux institutions les attestations de conformité le Groupe de gestion de la publicité (GGP), au nom du Sous-comité de la politique de publicité du Comité du Cabinet chargé des communications examinera les renseignements sur les projets de publicité inclus dans les plans annuels de travail préparées par les institutions en vue de l'établissement du Plan opérationnel pluriannuel, de manière à fournir au président du Comité du Cabinet chargé des communications des avis sur les sujets, les thèmes et les ressources proposés pour l'année à venir.

OBS

Terme tiré du Manuel du Conseil du Trésor/Communications.

Spanish

Save record 14

Record 15 1986-10-03

English

Subject field(s)
  • Management Theory
CONT

Operational arrangements as formulated through four-cornered approach wile be developed and approved by the management committee.

French

Domaine(s)
  • Théories de la gestion

Spanish

Save record 15

Record 16 1985-07-23

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
CONT

Envelopes normally comprise an operational planning level and a policy reserve. The former consists of the forecast cost of existing programs and an operating reserve designed to meet possible and unavoidable cost increases.

OBS

Operational planning level : Officially approved by the Management Committee for the BCF(budgetary, accounting and financial) Glossary. Use of this term is mandatory in Canadian government texts.

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
CONT

Les enveloppes comportent habituellement un niveau de planification [opérationnelle], consistant en un coût prévu des programmes en vigueur et une réserve de fonctionnement conçue pour faire face aux augmentations de coûts éventuelles et inévitables.

OBS

Niveau de planification opérationnelle : terme uniformisé par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d'usage obligatoire dans la Fonction publique fédérale.

Key term(s)
  • niveau de planification des opérations

Spanish

Save record 16

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: