TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

OPERATIONAL MANAGEMENT CONTROL [17 records]

Record 1 2023-03-23

English

Subject field(s)
  • Various Military Titles
  • Military Communications
CONT

DLMCs are typically a component of the Elemental Commanders TDL [tactical data link] Operational Authority and executes elemental TDL oversight on their behalf. The Data Link Management Cell will draft higher level policy and directives applicable to the conduct of TDL within their space and provide instructions to their respective Interface Control Cells and elemental platforms. Additionally the DLMC will work with the Elemental Technical Authority to influence the advancement of environmental TDL capabilities.

French

Domaine(s)
  • Appellations militaires diverses
  • Transmissions militaires
CONT

Les Cellules de gestion des liaisons de données sont généralement une composante de l’autorité opérationnelle des LDT [liaison de données tactiques] des commandants des éléments et effectuent la surveillance des LDT des éléments en leur nom. La Cellule de gestion des liaisons de données rédigera des politiques et des directives de niveau supérieur applicables à la conduite des LDT dans son espace et fournira des instructions à ses cellules de contrôle de l’interface et à ses plateformes élémentaires respectives. De plus, la Cellule de gestion des liaisons de données travaillera avec l’autorité technique des éléments pour influencer l'avancement des capacités des LDT environnementales.

Spanish

Save record 1

Record 2 - external organization data 2022-10-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
1398
occupation code, see observation
OBS

1398: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : planning, developing and implementing an RCMP(Royal Canadian Mounted Police)-wide multiyear program of operational audits; directing the development and improvement of audit directives, standards and methodologies; directing and ensuring the quality and economy of all RCMP operational audits; managing the development of reports for the Audit Committee on operational audits, including consulting services, and the status of the implementation of corrective actions; approving the release and debriefing of initial findings on operational concerns, and approving all formal operational audit reports for publication; and advising and supporting managers and staff in proposing management control frameworks and risk management approaches to achieve operational objectives and priorities.

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
1398
occupation code, see observation
OBS

1398 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : planifier, établir et mettre en œuvre un programme pluriannuel de vérifications opérationnelles à l'échelle de la GRC (Gendarmerie royale du Canada); diriger l'élaboration et l'amélioration des directives, des normes et des méthodes de vérification; gérer et assurer la qualité et l'économie des vérifications opérationnelles de la GRC; gérer l'élaboration des rapports destinés au Comité de vérification concernant les vérifications opérationnelles, y compris les services de consultation, et l'état de la mise en œuvre des mesures correctives; approuver la publication des constatations initiales sur des questions opérationnelles ainsi que les rapports de vérification opérationnelle officielle aux fins de publication; conseiller et aider les gestionnaires et les employés en leur proposant des cadres de contrôle de gestion et des méthodes de gestion des risques pour atteindre les objectifs opérationnels.

Key term(s)
  • directeur des OVI
  • directrice des OVI
  • dir., Opérations de vérification interne
  • dir., OVI
  • Opérations de vérification interne - directeur
  • Opérations de vérification interne - directrice

Spanish

Save record 2

Record 3 2015-05-06

English

Subject field(s)
  • Federal Administration
  • Real Estate
CONT

A real property management framework is a control structure set up by a department to operationalize Treasury Board policy direction to effectively and efficiently manage its real property inventory and associated responsibilities. In its most basic form, the real property management framework is the departmental master plan for managing real property in an integrated fashion with other departmental resources to meet operational needs, i. e. it is a corporate activity. As a corporate activity, the real property management framework will typically provide a central role to senior managers at the assistant deputy minister level.

French

Domaine(s)
  • Administration fédérale
  • Immobilier
CONT

Un cadre de gestion des biens immobiliers est une structure de contrôle qu'un ministère met en place dans le dessein de mettre en œuvre l'orientation stratégique du Conseil du Trésor, qui prescrit de gérer de manière efficace et efficiente son parc immobilier et les attributions connexes. Dans sa plus simple expression, le cadre correspond au plan directeur ministériel de gestion des biens immobiliers conjugué à la gestion des autres ressources ministérielles en vue de répondre aux besoins opérationnels. En clair, il s'agit d'une activité ministérielle. À ce titre, le cadre jouera le plus souvent un rôle central à l'appui de la haute direction au niveau de sous­ministre adjoint.

Spanish

Save record 3

Record 4 2010-05-19

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
OBS

The Business Planning and Management Directorate(BPMD) supports the First Nations and Inuit Health Branch(FNIHB) in addressing various operational and corporate challenges. BPMD is responsible for : The development of operational policies and funding arrangements required to increase the level of control of First Nations over health services; The development of national accountability frameworks and infrastructures which support delivery of Health services to First Nations and Inuit communities; The development of internal and external capacity in business planning and management, including modern comptrollership, risk management, quality assurance, staff and organizational development; and The management and reporting of Branch financial, human resources, Information Management/Information Technology and other assets.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

La Direction de la planification et de la gestion des activités aide la Direction générale de la santé des Premières nations et des Inuits (DGSPNI) à s'attaquer à certains défis liés au fonctionnement et au Ministère. La direction est responsable de : Élaborer des politiques opérationnelles et des modes de financement pour aider les Premières nations à accroître leur niveau de contrôle sur les services de santé; Élaborer des infrastructures et des cadres de l'imputabilité nationaux qui favorisent la prestation des services de santé aux communautés des Premières nations et des Inuits; Développer certaines capacités de gestion et de planification opérationnelle, y compris la modernisation de la fonction de contrôleur, la gestion des risques, l'évaluation des programmes, l'assurance de la qualité, le perfectionnement du personnel et le développement organisationnel, les communications avec les employés, et la gestion et la reddition de comptes relativement à l'utilisation des ressources humaines et financières à la Direction générale; et Gérer l'information de la Direction générale, la technologie de l'information et les autres biens.

Spanish

Save record 4

Record 5 2009-07-28

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • River and Sea Navigation
OBS

Please be advised that, effective October 1, 1998, the management of the St. Lawrence Seaway will be transferred to a non-profit corporation. The New organization will be named The St. Lawrence Seaway Management Corporation.

OBS

On October 2, 1998, operational control of the Canadian portion of the Seaway was officially transferred from The St. Lawrence Seaway Authority to The St. Lawrence Seaway Management Corporation, a not-for-profit corporation. The Government of Canada will continue to own the infrastructure and to act as regulator.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Navigation fluviale et maritime
OBS

À compter du 1er octobre 1998, la gestion de la Voie maritime du Saint-Laurent a été transférée à une société sans but lucratif nommée la Corporation de gestion de la Voie maritime du Saint-Laurent.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités federales (canadienses)
  • Navegación fluvial y marítima
Key term(s)
  • SLSMC
Save record 5

Record 6 2005-01-17

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Auditing (Accounting)
OBS

Farm Credit Canada(FCC). The Corporate Audit division is responsible for assessing compliance to all corporate risk management policies and provides regular feedback on a variety of risk management issues. It assists in the management of credit risk through the field audit program, operational risk through the internal control and functional/IT audit programs, and market risk through an annual operational review of the Treasury functions.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Vérification (Comptabilité)
OBS

Financement agricole Canada (FAC). La Vérification est chargée de veiller au respect des politiques de gestion du risque de FAC et de faire rapport régulièrement sur diverses questions touchant à la gestion du risque. Elle aide la gestion du risque de crédit grâce à son programme de vérification des opérations de campagne, la gestion du risque opérationnel par le biais de son programme d'évaluation des contrôles internes et de ses programmes de vérification fonctionnelle et de la TI, et finalement la gestion du risque par l'entremise d'un examen annuel des opérations de Trésorerie.

Spanish

Save record 6

Record 7 2003-07-31

English

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Launching and Space Maneuvering
OBS

... in Germany carries out all operations control and functional management, including overall satellite and payload operational scheduling.

Key term(s)
  • Mission Management and Control Center

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
OBS

... en Allemagne, qui assure le contrôle des opérations et la gestion fonctionnelle du satellite incluant la programmation opérationnelle des instruments.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités internacionales
  • Lanzamiento y maniobras en el espacio
Save record 7

Record 8 2003-06-10

English

Subject field(s)
  • System Names
  • Hydrology and Hydrography
  • Climate Change
OBS

In 1990 a research project was funded by the Commission of the European Communities, within the frame of the funding programme EPOCH with the aim of evaluating the possibility of such integration. The project, which title was "A Comprehensive Forecasting System for Flood Risk Mitigation and Control"(AFORISM)(Todini, 1995c) aimed at verifying different approaches in rainfall modelling as well as in rainfall-runoff modelling and their integration in a decision support system both for planning and for real time flood forecasting and management. In order to do so a feasibility study, based upon the Reno river, aiming at integrating all the innovative technologies in an operational decision support tool for flood forecasting and flood impact analysis was carried out by the following research groups.

French

Domaine(s)
  • Noms de systèmes
  • Hydrologie et hydrographie
  • Changements climatiques
Key term(s)
  • Système global de prévision pour l'atténuation des risques liés aux crues

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombres de sistemas
  • Hidrología e hidrografía
  • Cambio climático
Save record 8

Record 9 2001-11-23

English

Subject field(s)
  • Position and Functional Titles (Armed Forces)
  • Military Training
DEF

The FASM is the owner of the Individual Training Management Information System(ITMIS) and overall manager of the Trainee Production Management Information System(Upgrade)(TPMS(U) environment. Having overall responsibility for the operation and maintenance of the ITMIS throughout its life cycle, the FASM is responsible for the conceptual data model, configuration management, functional security, and for the provision of operational policy and guidance. The FASM is the control point for all changes and problem tracking.(Issues at the Command level will be referred to the Managing Authority System Manager(MASM).

French

Domaine(s)
  • Postes et fonctions (Forces armées)
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Le GFSA est le propriétaire du Système d'information de gestion - Instruction individuelle (SIGII) et le gestionnaire de l'environnement du Système d'information et de gestion - Stagiaires (Amélioration) (SIGS(A)). Ayant la responsabilité globale de l'exploitation et de la maintenance du SIGII pendant son cycle de vie, le GFSA est responsable du modèle de données conceptuel, de la gestion des configurations, de la sécurité fonctionnelle ainsi que de la politique et de l'orientation opérationnelles. Le GFSA est le point de contrôle de tous les changements et du suivi des problèmes. (Les problèmes à régler au niveau du commandement sont renvoyés au Gestionnaire du système des autorités de gestion (GSAG).

Spanish

Save record 9

Record 10 2001-04-04

English

Subject field(s)
  • Medical and Dental Services (Military)
  • Air Forces
DEF

An operational medical organization concerned primarily with the management and control of patients being transported via an aeromedical evacuation system or system echelon.

French

Domaine(s)
  • Service de santé et service dentaire (Militaire)
  • Forces aériennes

Spanish

Save record 10

Record 11 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • System Names
OBS

DPKO [Department of Peacekeeping Operations]/FALD; automated system for the control and management of field assets; proposed to be installed and operational in all missions by early 1998.

French

Domaine(s)
  • Noms de systèmes

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombres de sistemas
Save record 11

Record 12 1997-03-31

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Source(s) : La réforme de la poste : un bon investissement.

Spanish

Save record 12

Record 13 - external organization data 1994-12-09

English

Subject field(s)
  • Waste Management
  • Mining Wastes
  • Radioactive Ores (Mining)
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The problems of tailings management can be roughly divided into three time periods. These... can be described as the operational phase, the transition phase, and a long-term phase.... During the active operational phase the release rate of various radioactive and non-radioactive contaminants will usually be at some fairly constant rate and will be less than an appropriately set control level.... Also during the operational phase one of the primary means of reducing the release rate to less than the control level is the use of active or mechanical systems, for example systems such as barium chloride treatment for radium 226.

French

Domaine(s)
  • Gestion des déchets
  • Déchets miniers
  • Minerais radioactifs (Mines métalliques)
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Les problèmes liés à la gestion des résidus d'uranium peuvent être divisés, en gros, en trois stades distincts : le stade opérationnel, le stade transitoire et le stade à long terme. [...] Au cours du stade opérationnel, le taux de rejet de différentes substances contaminantes radioactives et non radioactives est d'habitude plus ou moins stable et inférieur au niveau de contrôle fixé. [...] De même, au cours du stade opérationnel, un des principaux moyens d'abaisser le taux de rejet au-dessous du niveau de contrôle consiste à recourir à des procédés actifs ou mécaniques, comme le traitement du radium 226 au chlorure de baryum.

Spanish

Save record 13

Record 14 1993-03-31

English

Subject field(s)
  • IT Security
CONT

Information and Administrative Management. Security.... Operational control transfer. Procedures are needed to control transfers of systems; for example, between operations staff and customer engineers.

French

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
CONT

Gestion de l'information et gestion administrative. Sécurité. (...) Transfert du contrôle d'exploitation. Des règles sont requises pour contrôler le transfert d'exploitation à du personnel non opérationnel, comme les ingénieurs clients.

Spanish

Save record 14

Record 15 1988-07-01

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
OBS

The purpose of the Emergency Control Center can be stated in a single word, and that is communication. The normal operating mode of a Computer Center requires designated persons to execute specific procedures at scheduled times, under the direction and control of the appropriate management. In the case of an emergency condition, the task of the management and control of operational processing becomes more complex due to the many alternative processing procedures that my need to be invoked, and the abrupt relocation of certain operations.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
OBS

IBM proposait Centre de secours, mais après discussion avec Madga nous avons retenu Centre d'urgence.

Spanish

Save record 15

Record 16 1985-11-04

English

Subject field(s)
  • Military (General)

French

Domaine(s)
  • Militaire (Généralités)

Spanish

Save record 16

Record 17 1984-09-04

English

Subject field(s)
  • Records Management (Management)
CONT

There are several component parts in a good records management program. Some are :(a) the control of unnecessary record material, i. e. non-record papers;(b) the classification of proper record material;(c) the operational servicing of proper record material;(d) the operational maintenance of proper record material;(e) the regular transfer of dormant record material to low-cost storage; and(f) the wise selection of record material either for disposal or preservation.

French

Domaine(s)
  • Gestion des documents (Gestion)
CONT

La valeur d'un programme de gestion des documents est liée à divers facteurs, notamment : a) l'élimination des documents inutiles, c'est-à-dire des documents non officiels; b) la classification des documents officiels; c) le service régulier des documents officiels d) l'entretien systématique des documents officiels; e) le transfert régulier des documents inactifs à un centre d'entreposage moins onéreux; f) le triage à bon escient des documents à détruire ou à conserver.

Spanish

Save record 17

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: