TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

OPERATIONAL MANAGER [44 records]

Record 1 2022-09-29

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Management Operations
CONT

Operations officers are responsible for the organization’s production of goods and services. They develop company policies and monitor compliance to make the business as efficient and profitable as possible.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Opérations de la gestion
CONT

Un directeur des opérations […] doit, entre autres, développer, implanter et évaluer les améliorations contribuant à la productivité, la qualité et la satisfaction de la clientèle.

Spanish

Save record 1

Record 2 - external organization data 2021-12-23

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)

Spanish

Save record 2

Record 3 - external organization data 2021-11-23

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)

Spanish

Save record 3

Record 4 - external organization data 2021-08-31

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Key term(s)
  • Systems Operational Control Center Manager

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)

Spanish

Save record 4

Record 5 2019-10-29

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Management Operations (General)
CONT

The assistant operations manager will report directly to [the] operations manager and [is] directly responsible for service levels, sales and operational issues within their centre.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Operaciones de la gestión (Generalidades)
Save record 5

Record 6 2019-03-07

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Sales (Marketing)
CONT

As part of the stores leadership team, the zone manager is responsible for the management, growth, and success of multiple stores within a designated region. Under the guidance of the regional director, the zone manager sets the standard for service, excellence, operation management, financial performance and leadership for all team members. Critical to this role, is the ability to lead by positive influence, foster a collaborative and customer-centric culture, and maintain operational efficiencies through the management of a model store.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Vente

Spanish

Save record 6

Record 7 2019-02-28

English

Subject field(s)
  • Military Organization
  • Operations (Air Forces)
  • Air Materiel Maintenance

French

Domaine(s)
  • Organisation militaire
  • Opérations (Forces aériennes)
  • Maintenance du matériel de l'air

Spanish

Save record 7

Record 8 2018-12-14

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Commercial Establishments
CONT

The shop manager is responsible and accountable for all operational aspects of assigned shop and responsible for supervising all functions. Committed to ensuring outstanding service by creating and environment that is focused on providing an experience that exceeds customer expectations. [Establishes] and [maintains] superior professional standards in the areas of sales, customer service, visual presentation, inventory management, operations, personnel management and development. Demonstrates and upholds the values and vision of the company.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Établissements commerciaux
CONT

Responsabilité du gérant de boutique : assurer la mise en marché des produits; assurer le prêt aux affaires; contrôler les inventaires; assurer les suivis auprès des fournisseurs; suivre les ventes [de la boutique]; gérer une équipe de 3 à 6 employés; former une équipe mobilisée et performante; offrir un excellent service à la clientèle; participer à des événements corporatifs; travailler en collaboration avec le marketing pour positionner la boutique.

Spanish

Save record 8

Record 9 2018-11-21

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Air Transport Personnel and Services
  • Operations (Air Forces)

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Personnel et services (Transport aérien)
  • Opérations (Forces aériennes)
CONT

La combinaison d'un évènement extrêmement improbable et d'une issue catastrophique a donné lieu à une évaluation de risque globale de A5, autrement dit un niveau de risque acceptable, ne nécessitant aucune autre mesure d'atténuation et pouvant être approuvée par le gestionnaire divisionnaire de la navigabilité opérationnelle.

Spanish

Save record 9

Record 10 2018-09-24

English

Subject field(s)
  • Military Finances
  • Federal Administration
DEF

The overall shortfall or gap in national procurement funding required to meet environmental chief of staff operational capacity and equipment programme manager demand.

OBS

funding gap: term to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

French

Domaine(s)
  • Finances militaires
  • Administration fédérale
DEF

Manque à gagner ou écart global quant aux fonds de l'approvisionnement national nécessaires pour atteindre la capacité opérationnelle des chefs d'état-major des armées et répondre à la demande des gestionnaires des programmes d'équipement.

OBS

écart de financement : terme d'usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes.

Spanish

Save record 10

Record 11 - external organization data 2018-07-13

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
OBS

MCMOSC: Major Case Management Operational Services Centre.

Key term(s)
  • Major Case Management Operational Services Centre Client Services Manager
  • Major Cases Management Operational Services Centre Client Services Manager
  • Major Case Management Operational Services Center Client Services Manager
  • Major Cases Management Operational Services Center Client Services Manager

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
OBS

CSOGCG : Centre des services opérationnels de gestion des cas graves.

Key term(s)
  • gestionnaire des services à la clientèle du Centre des services opérationnels de gestion des cas graves

Spanish

Save record 11

Record 12 - external organization data 2018-05-07

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)

Spanish

Save record 12

Record 13 - external organization data 2018-03-07

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
004227
occupation code, see observation
OBS

004227: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for: developing supplemental training, planning and implementing a program of training, performance standards for regional Major Case Management (MCM) operations and operational support personnel; participating as a member of the Major Case Management Operational Service Centre (MCMOSC) management team, defining, developing, promoting and implementing strategies to improve Electronic Major Case Management (E-MCM) program initiatives through service integration and developing partnerships; planning and identifying resourcing levels, preparing budgets and strategic forecasts and overseeing the hiring process for MCM personnel throughout the region; managing the region’s MCM operational support central services unit operations; providing guidance on overall E-MCM program set up through the entire life cycle of the project; developing regional policy supplements, policy, best practices and standards; and managing the regional MCMOSC Rapid Response initiative to support critical operational initiatives.

Key term(s)
  • Major Cases Management Operational Services Centre Client Services Manager
  • Major Case Management Operational Service Center Client Services Manager
  • Major Cases Management Operational Services Center Client Services Manager

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
004227
occupation code, see observation
OBS

004227 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : élaborer la formation complémentaire, et élaborer et mettre en œuvre un programme de formation ainsi que des normes de rendement pour le personnel régional des opérations et du soutien opérationnel de la Gestion des cas graves (GCG); à titre de membre de l'équipe de gestion du Centre des services opérationnels de la Gestion des cas graves (CSOGCG), définir, élaborer, promouvoir et mettre en œuvre des stratégies visant à améliorer les initiatives du programme de gestion de cas graves électronique (GCGe) par l'intégration des services, et établir des partenariats; planifier et déterminer les niveaux de ressources, établir les budgets et les prévisions stratégiques, et coordonner le processus d'engagement du personnel de GCG dans toute la région; gérer les opérations du groupe régional des services centraux de soutien opérationnel de la GCG; donner des conseils sur l'organisation générale du programme de GCGe durant tout le cycle de vie du projet; élaborer des normes, des politiques, des pratiques exemplaires et des suppléments régionaux à la politique; gérer l'initiative régionale d'intervention rapide du CSOGCG pour appuyer des initiatives opérationnelles critiques.

OBS

gestionnaire du Service à la clientèle du Centre des services opérationnels de la Gestion des cas graves : Bien que ce titre soit tiré du «Manuel de gestion des carrières» de la Gendarmerie royale du Canada, «gestionnaire des Services à la clientèle du Centre des services opérationnels de la Gestion des cas graves» est préférable.

Key term(s)
  • Centre des services opérationnels de la Gestion des cas graves, gestionnaire du Service à la clientèle

Spanish

Save record 13

Record 14 2010-10-26

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Management Operations (General)
OBS

Manager, Policy Advisory Services(staff of 27) responsible for the development of and advisory services concerning legislative interpretations support to operations and senior management. Also, responsible for the provision of operational policies supporting PWGSC [Public Works and Government Services Canada] 's centralization and modernization of pension services.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Titre d'un poste à Travaux publics et Services gouvernementaux Canada.

Spanish

Save record 14

Record 15 2009-10-26

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Environmental Management
OBS

Environment Canada.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion environnementale
OBS

Archivage central.

Spanish

Save record 15

Record 16 2009-10-26

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Environmental Management
OBS

Environment Canada.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion environnementale
OBS

Archivage Central.

Spanish

Save record 16

Record 17 2008-05-23

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Management Operations (General)
CONT

Manager, Innovative Resourcing Services(14-16 FTEs), responsible for providing expert advice on complex and contentious resourcing cases and issues; directing the development and implementation of projects and initiatives of national scope; strategic direction and leadership in the development and implementation of national innovative operational resourcing service delivery/improvement initiatives and solutions and undertakes related research including automation, best practices and emerging trends for application in PWGSC [Public Works and Government Services Canada] ;and managing resources allocated to the Division, including staff located in the Matane Satellite Office; and functional responsibility for national resourcing operations.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

gestionnaire, Services de ressourcement innovateurs : poste qui relève du directeur général, Opérations des ressources humaines, Travaux publics et Services gouvernementaux Canada.

Spanish

Save record 17

Record 18 2008-05-23

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Management Operations (General)
CONT

Manager, Regional/Horizontal Classification Services(5 FTEs, + 5 Trainees), responsible for managing the classification operations program in the regions, providing expert advice on complex and contentious cases and issues; directing the development and implementation of projects and initiatives of national scope; strategic direction and leadership in the development and implementation of national innovative operational organization and classification service delivery/improvement initiatives and solutions and undertakes related research including automation, best practices and emerging trends for application in PWGSC [Public Works and Government Services Canada] ;managing resources allocated to the Division, including direct responsibility for collocated regional classification advisors; and functional responsibility for national classification operations.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

gestionnaire, Services de classification régionaux et horizontaux : poste qui relève du directeur général, Opérations des ressources humaines, Travaux publics et Services gouvernementaux Canada.

Spanish

Save record 18

Record 19 2007-07-31

English

Subject field(s)
  • Real Estate
CONT

The costs of operational staff up to and including the property manager or equivalent and technical support, directly employed in the property management services of the facility/ies are not included in the property management services fee.

French

Domaine(s)
  • Immobilier
CONT

Les frais du personnel opérationnel, jusqu'à l'échelon de gestionnaire immobilier ou l'équivalent y compris le soutien technique, qui participe directement aux services de gestion immobilière des installations ne sont pas compris dans les honoraires des services de gestion immobilière.

Spanish

Save record 19

Record 20 2005-11-24

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Management Control
  • Financial and Budgetary Management
DEF

[At the Public Service of Canada], a manager with delegated authority to manage financial resources, including responsibility for determining financial requirements, controlling costs in relation to operational accomplishment, and exercising spending authority.

CONT

The responsibility classification identifies who is responsible and accountable for the transaction. It ranges from the highest level of managerial responsibility, where a single officer is responsible for a program, to progressively lower levels of delegated responsibility down to the responsibility centre manager.

Key term(s)
  • RCM
  • responsibility center manager

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Contrôle de gestion
  • Gestion budgétaire et financière
DEF

Gestionnaire à qui on a délégué le pouvoir de gérer des ressources financières, d'établir les besoins financiers, de contrôler les coûts par rapport aux réalisations opérationnelles et d'exercer le pouvoir de dépenser.

CONT

La classification par responsabilité sert à déterminer qui est responsable d'une opération et chargé d'en rendre compte, à partir du niveau le plus élevé de la responsabilité de gestion, où un seul agent est responsable d'un programme, en passant progressivement aux niveaux inférieurs où la responsabilité est déléguée, jusqu'à celui de gestionnaire de centre de responsabilité.

OBS

Le terme «gestionnaire de centre de responsabilité» est utilisé au ministère de la Défense et dans les Forces canadiennes.

Key term(s)
  • GCR
  • DCR

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Control de gestión
  • Gestión presupuestaria y financiera
Save record 20

Record 21 2005-11-08

English

Subject field(s)
  • Position and Functional Titles (Armed Forces)
  • Military Training
  • Air Forces
OBS

Position title and shortened form may be followed by a number.

OBS

Canadian Aerospace Training Project Operational Requirements Manager/Flying Training; CATP ORMFT : title and shortened form to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces,(Air Command, Winnipeg).

French

Domaine(s)
  • Postes et fonctions (Forces armées)
  • Instruction du personnel militaire
  • Forces aériennes
OBS

Le titre de poste et la forme abrégée peuvent être suivis d'un numéro.

OBS

Besoins opérationnels/gestionnaire de l'entraînement en vol - Projet canadien de formation en aérospatiale; BOp GEV PCFA : titre et forme abrégée d'usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes (Commandement aérien, Winnipeg).

Spanish

Save record 21

Record 22 2005-07-22

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Occupation Names (General)
  • Auditing (Accounting)
  • Management Operations
OBS

Environment Canada.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Vérification (Comptabilité)
  • Opérations de la gestion
OBS

Environnement Canada.

Spanish

Save record 22

Record 23 2001-11-23

English

Subject field(s)
  • Position and Functional Titles (Armed Forces)
  • Military Training
DEF

The FASM is the owner of the Individual Training Management Information System(ITMIS) and overall manager of the Trainee Production Management Information System(Upgrade)(TPMS(U) environment. Having overall responsibility for the operation and maintenance of the ITMIS throughout its life cycle, the FASM is responsible for the conceptual data model, configuration management, functional security, and for the provision of operational policy and guidance. The FASM is the control point for all changes and problem tracking.(Issues at the Command level will be referred to the Managing Authority System Manager(MASM).

French

Domaine(s)
  • Postes et fonctions (Forces armées)
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Le GFSA est le propriétaire du Système d'information de gestion - Instruction individuelle (SIGII) et le gestionnaire de l'environnement du Système d'information et de gestion - Stagiaires (Amélioration) (SIGS(A)). Ayant la responsabilité globale de l'exploitation et de la maintenance du SIGII pendant son cycle de vie, le GFSA est responsable du modèle de données conceptuel, de la gestion des configurations, de la sécurité fonctionnelle ainsi que de la politique et de l'orientation opérationnelles. Le GFSA est le point de contrôle de tous les changements et du suivi des problèmes. (Les problèmes à régler au niveau du commandement sont renvoyés au Gestionnaire du système des autorités de gestion (GSAG).

Spanish

Save record 23

Record 24 2001-07-18

English

Subject field(s)
  • Financial and Budgetary Management
  • Government Accounting
DEF

[A completion that] occurs when a tangible or intangible product specified in the project submission has been delivered or completed with minor deficiencies. This typically occurs when the Operational Manager accepts that the asset has been delivered, installed and is ready for use to level of at least 90% of its full expected capacity.

OBS

One of the three stages of project completion for assets under construction, the other two being: final physical completion and staged physical completion.

French

Domaine(s)
  • Gestion budgétaire et financière
  • Comptabilité publique
DEF

[Achèvement qui] est constaté quand un produit corporel ou incorporel spécifié dans la présentation de projet a été livré ou exécuté avec des insuffisances mineures. Ce stade est ordinairement atteint quand le gestionnaire opérationnel accepte que l'actif a été livré et installé, et est prêt à l'utilisation jusqu'à concurrence d'au moins 90 % de sa pleine capacité prévue.

OBS

Un des trois stades de réalisation de projet pour les actifs en construction, les deux autres étant : l'achèvement concret final et l'achèvement concret par étapes.

Key term(s)
  • achèvement concret quasi complet

Spanish

Save record 24

Record 25 2001-07-18

English

Subject field(s)
  • Financial and Budgetary Management
  • Government Accounting
DEF

[A completion that] occurs when a tangible or intangible product has been delivered or completed in accordance with the project submission. This typically occurs when the Operational Manager accepts that the asset has been delivered, installed and is ready for use and is maintenable to the required standards with no deficiencies.

OBS

One of the stages of project completion for assets under construction, the other two being : staged physical completion and substantial physical completion.

French

Domaine(s)
  • Gestion budgétaire et financière
  • Comptabilité publique
DEF

[Achèvement qui est] constaté quand un produit corporel ou incorporel a été livré ou exécuté conformément à la présentation de projet. Ce stade est ordinairement atteint quand le gestionnaire opérationnel accepte que l'actif a été livré et installé, qu'il est prêt à l'utilisation, et qu'il est possible de le maintenir selon la norme voulue sans observer d'insuffisances.

OBS

Un des stades de réalisation de projet pour les actifs en construction, les deux autres étant : l'achèvement concret par étapes et l'achèvement concret quasi complet.

Spanish

Save record 25

Record 26 2001-07-18

English

Subject field(s)
  • Financial and Budgetary Management
  • Government Accounting
DEF

[A completion that] occurs when a tangible or intangible product specified in the project submission has been delivered at a specific location, region or to a specific level of functionality. This typically occurs when an Operational Manager accepts that the asset has been delivered, installed and is ready for use at a specific location or region or the asset is available for use to a specific level of functionality.

OBS

One of the three stages of project completion for assets under construction, the other two being: final physical completion and substantial physical completion.

French

Domaine(s)
  • Gestion budgétaire et financière
  • Comptabilité publique
DEF

[Achèvement qui] est réalisé quand un produit corporel ou incorporel spécifié dans la présentation de projet a été livré à un lieu ou une région spécifique, ou répond au degré de fonctionnalité voulu. Ce stade est ordinairement atteint quand le gestionnaire opérationnel accepte que l'actif a été livré et installé, et est prêt à l'utilisation dans le lieu ou la région en question, ou qu'il se prête à l'utilisation jusqu'au niveau de fonctionnalité voulu.

OBS

Un des trois stades de réalisation de projet pour les actifs en construction, les deux autres étant : l'achèvement concret final et l'achèvement concret quasi-complet.

Spanish

Save record 26

Record 27 2000-08-11

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Personnel Management
OBS

This computerized band was developed by managers to assist in the preparation of their Human Resources Planning exercise. It contains information on HRDC positions, employees, staffing action/adjustments, and Training and Development. Position information collected includes the Position number, title, group and level, exclusion indicator, language requirements, unit, reporting relationship(supervisor's position number and title). Employee information includes the Public service start date, birthdate, home address and telephone number, employee type(full-time, part-time, etc.) position title and number, location and telephone number, bilingual capability, employment history, career aspirations, mobility, training and development history(as well as proposed), date of last performance appraisal(as well as a BF for the next due appraisal). The system also keeps track of start/end dates for acting, secondment and assignment situations with an active BF system. Staffing action/adjustment module keeps track of areas which, in the opinion of the manager, will require some action to ensure that operational demands are met; this includes vacancies which are likely to occur due to long-term disability leave, maternity leave, care and nurturing leave, extended vacation leave and any other situation which will require attention. The Training and Development module records available courses, maintains a list of employees identified for each course through the appraisal process, as well as the status of this training(proposed, approved, completed).

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion du personnel
OBS

Ce fichier informatisé a été conçu par les gestionnaires pour les aider à élaborer leur plan des ressources humaines. Il contient des données sur les postes de DRHIC, sur les employés et les employées, sur les mesures ou les ajustements en matière de dotation ainsi que la formation et le perfectionnement des employés et les employées. Les données sur les postes comprennent et le numéro du poste, le titre, le groupe et le niveau, l'indicateur d'exclusion, les exigences linguistiques, l'unité de travail et le lien hiérarchique (le numéro et le titre du poste du surveillant). Les données sur les employés et employées englobent la date de début dans la fonction publique, la date de naissance, l'adresse et le numéro de téléphone au domicile de l'employé ou de l'employée, le type d'emploi (plein temps, temps partiel, etc.), le titre et le numéro du poste, le lieu et le numéro de téléphone au travail, la capacité linguistique, les antécédents professionnels, les aspirations de carrière, la mobilité, historique sur la formation et le perfectionnement (y compris la formation et évaluation du rendement (ainsi qu'une date de rappel de la prochaine évaluation). Le système tient aussi compte des dates de début et de fin des situations intérimaires, des détachements et des affectations qui comprennent un système actif de rappel. Le module sur les mesures et les ajustements en matière de dotation fait le suivi des domaines qui, de l'avis du gestionnaire, exigeront un suivi quelconque pour s'assurer que les exigences opérationnelles sont satisfaites; ceci comprend les postes qui deviendront vacants suite aux congés d'invalidité de longue durée, à des congés de maternité, à des congés de soins et éducation d'enfants d'âge préscolaire, à des vacances prolongées et suite à toute autre situation qui nécessite un suivi. La module sur la formation et le perfectionnement note les cours disponibles, maintient une liste des employés et employées identifiés pour chaque cours sui

Spanish

Save record 27

Record 28 1998-07-27

English

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Management Operations (General)
OBS

UNAVEM [United Nations Angola Verification Mission] ;Office of the Special Representative of the Secretary-General; assists the Operations Manager on the daily technical operation of the radio station, assists in the maintenance of all radio station equipment to ensure maximum operational capability of UNAVEM Radio, supervises the work of local radio technicians and operators.

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Denominación de puestos
  • Operaciones de la gestión (Generalidades)
Save record 28

Record 29 1996-11-15

English

Subject field(s)
  • Position and Functional Titles (Armed Forces)
OBS

Title and abbreviation used by the Department of National Defence.

French

Domaine(s)
  • Postes et fonctions (Forces armées)
OBS

Appellation et abréviation d'usage obligatoire au ministère de la Défense nationale.

Spanish

Save record 29

Record 30 1994-08-24

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
OBS

A visit to a project or system in operation by a manager, personal staff, or a support operational activity for the purpose of random sample analysis or other problem identification action, advice and assistance to local managers, and determination of the need for an in-depth review and/or periodic spotchecks.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Spanish

Save record 30

Record 31 1994-05-31

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

Candidates assume the role of supervisor/manager in the benefit processing unit of an organization. As supervisor/manager, the candidate is presented with operational problems including : approval of leave and sick leave, disciplinary action, complaints from employees and clients, review of basic policies and procedures, and organization of employee language training. Abilities assessed by the exercise include coordinating and evaluating the service unit, assigning work, establishing priorities, identifying and resolving operational problems, and communicating orally and in writing. This simulation is most appropriate for service unit supervisory positions at the PM-2-3 level and equivalent positions within the public service.

OBS

An Exercise available from the Personnel Psychology of the PSC

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Docimologie
OBS

Le candidat joue le rôle d'un superviseur/gestionnaire responsable de l'Unité de traitement des prestations dans un organisme. En tant que superviseur, il doit résoudre une variété de problèmes de fonctionnement, incluant : approbation des vacances et des congés de maladie, prise de mesures disciplinaires, règlement de plaintes des employés et des clients, révision des méthodes et des politiques de base et organisation de la formation linguistique d'un employé. L'exercice est conçu dans le but d'évaluer la capacité à coordonner et à évaluer l'unité de service, à assigner du travail, à fixer des priorités, à identifier et à résoudre des problèmes opérationnels et la capacité de communiquer oralement et par écrit. Cette simulation convient particulièrement à la dotation de postes de supervision d'unité de service de niveau PM-02/PM-03 ou l'équivalent au sein de la fonction publique.

OBS

Les exercices de simulation visent à placer le candidat dans un poste au sein d'une vaste entreprise où il doit prendre connaissance d'une documentation variée portant sur l'organisation avant de faire un exposé oral de son analyse des problèmes mentionnés dans la documentation et des solutions qu'il propose. Normalement, ces exercices évaluent un ensemble de capacités comme la planification, la direction et le contrôle, l'analyse et l'évaluation des problèmes d'administration et de gestion, la répartition et l'organisation du travail, la communication verbale et écrite et la capacité de travailler efficacement sous pression.

Spanish

Save record 31

Record 32 1994-05-31

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

Candidates assume the role of a management consultant for the district director of a federal Crown corporation. As internal management consultant, the candidate reviews the operational management problems of a district office, develops a problem-solving strategy, and presents the results to the district office, develops a problem-solving strategy, and presents the results to the district office manager and district director. Abilities assessed by this simulation include identifying and analyzing problems in the organization, setting priorities, developing a strategy and action plan to solve organizational problems, and effective communication skills. This simulation is most appropriate for staffing positions in the Operational Management group at level 5 and equivalent positions within the public service.

OBS

An Exercise available from the Personnel Psychology Centre of the PSC

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Docimologie
OBS

Le candidat joue le rôle de conseiller en gestion relevant du directeur de district d'une société d'État fédérale. À ce titre, le candidat doit passer en revue les problèmes de gestion des opérations d'un bureau de district, élaborer une stratégie de résolution de problèmes et en présenter les résultats au gérant du bureau et au directeur de district. Cet exercice est conçu pour évaluer les capacités suivantes : identifier et analyser des problèmes organisationnelles, déterminer les priorités, développer des stratégies/plans d'action pour résoudre des problèmes organisationnels et communiquer efficacement. Cette simulation convient particulièrement à la dotation de postes de niveau OM-05 ou à des postes équivalents au sein de la fonction publique.

OBS

Les exercices de simulation visent à placer le candidat dans un poste au sein d'une vaste entreprise où il doit prendre connaissance d'une documentation variée portant sur l'organisation avant de faire un exposé oral de son analyse des problèmes mentionnés dans la documentation et des solutions qu'il propose. Normalement, ces exercices évaluent un ensemble de capacités comme la planification, la direction et le contrôle, l'analyse et l'évaluation des problèmes d'administration et de gestion, la répartition et l'organisation du travail, la communication verbale et écrite et la capacité de travailler efficacement sous pression.

Spanish

Save record 32

Record 33 1994-01-04

English

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Pharmacology

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Pharmacologie
OBS

Nouveau poste au Conseil d'examen du prix des médicaments brevetés.

Spanish

Save record 33

Record 34 1993-05-10

English

Subject field(s)
  • Military (General)

French

Domaine(s)
  • Militaire (Généralités)

Spanish

Save record 34

Record 35 1993-05-10

English

Subject field(s)
  • Informatics
OBS

Access to the LAN is logically controlled by user ID, and authentication of the users is by password. The O/S one-way encrypts the passwords that are generated by the EDP Manager, who retains a copy of the user ID and password in a readable format. Since the LAN has been operational for only six months, there has been no need to change passwords. The authentication code(password) must only be known by the authorized user.

French

Domaine(s)
  • Informatique

Spanish

Save record 35

Record 36 1993-03-01

English

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Air Transport
OBS

ATC: Air Transport Committee.

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Transport aérien
OBS

ATC: Comité du transport aérien.

Spanish

Save record 36

Record 37 1989-12-06

English

Subject field(s)
  • Position Titles
OBS

Solicitor General Canada.

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
OBS

Renseignement confirmé par la section de traduction, Solliciteur général Canada.

Spanish

Save record 37

Record 38 1986-08-25

English

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Museums

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Muséologie
OBS

M. Pichet, Services d'information.

Spanish

Save record 38

Record 39 1986-08-12

English

Subject field(s)
  • Business and Administrative Documents
  • Financial and Budgetary Management
OBS

Supervisory manager's report. This report(...) is a summary of all financial transactions of the responsibility centre managers reporting to a supervisory manager, including his own expenditures. It includes the transactions of both his immediate subordinates and their subordinates. The report is a three-part summary by activity elements(or aggregations of such elements), by responsibility centres, and by reporting objects.(...) The first part(...) which shows expenditures by activity elements, indicates whether the operational performance of the supervisory manager and his subordinates is as planned. The second part discloses the manner in which his immediate subordinates are managing their total responsibilities.(...) The final part shows the resources that the manager and his subordinates are using.

French

Domaine(s)
  • Écrits commerciaux et administratifs
  • Gestion budgétaire et financière

Spanish

Save record 39

Record 40 1986-03-01

English

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Customs and Excise

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Douanes et accise

Spanish

Save record 40

Record 41 1986-01-17

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
CONT

The manager may have management objectives as well as operational objectives. A management objective, for example, may consist of a schedule of future assistance visits by the manager or personal staff.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Spanish

Save record 41

Record 42 1981-04-24

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
OBS

The action or series of actions required to attain the specific operational objectives of a particular manager.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Spanish

Save record 42

Record 43 1980-06-26

English

Subject field(s)
  • Marketing
OBS

It is more operational and thus less likely to involve top level line executives, but the conflict between the production scheduler and the sales manager can be intense(...)

Key term(s)
  • top level executive

French

Domaine(s)
  • Commercialisation
OBS

Il s'agit de questions plus techniques, et donc moins susceptibles d'impliquer des décideurs de haut niveau, mais le conflit entre le responsable de la production et le responsable des ventes peut être particulièrement intense (...)

Spanish

Save record 43

Record 44 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)

Spanish

Save record 44

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