TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

OPERATIONAL PLANS [64 records]

Record 1 2024-07-29

English

Subject field(s)
  • Supply (Military)
  • Combat Support
DEF

Stocks held to meet possible operational requirements over and above holding allowances. [Definition officially approved by the Army Terminology Panel.]

DEF

Stocks to support the execution of approved operational plans beyond the initial predetermined period covered by basic stocks until resupply is available for support of continued operations. [Definition standardized by NATO. ]

OBS

In Army doctrine, these include supplies and equipment held within an area of operations as a reserve against interruption in the lines of communications within or into an area of operations.

OBS

sustaining stocks: designation officially approved by the Army Terminology Panel and standardized by NATO.

French

Domaine(s)
  • Approvisionnement (Militaire)
  • Soutien au combat
DEF

Niveau de stocks nécessaires pour satisfaire des besoins opérationnels, généralement supérieur aux dotations. [Définition uniformisée par le Groupe d'experts en terminologie de l'Armée de terre.]

DEF

Stocks constitués pour permettre l'exécution des plans opérationnels approuvés au-delà de la période initiale prédéterminée et jusqu'à ce qu'un réapprovisionnement autorise la poursuite des opérations. [Définition normalisée par l'OTAN.]

OBS

Dans la doctrine de l'Armée de terre, ces stocks comprennent les approvisionnements et l'équipement gardés en réserve en prévision d'une rupture possible des lignes de communications au sein d'une zone d'opérations ou en direction de celle-ci.

OBS

stocks de maintien en puissance: désignation uniformisée par le Groupe d'experts en terminologie de l'Armée de terre et par le Groupe de travail de terminologie du soutien au combat.

OBS

stocks d'entretien : désignation normalisée par l'OTAN.

Spanish

Save record 1

Record 2 - external organization data 2023-01-12

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
1259
occupation code, see observation
OBS

1259: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

INTELEX: Criminal Intelligence Information Exchange.

OBS

The member is responsible for : reviewing and approving or denying information for inclusion in the RCMP(Royal Canadian Mounted Police) Exempt Bank files up to and including Level 4 "need-to-know" on PROS(Police Reporting and Occurrence System) Special Projects and NCDB(National Criminal Data Bank) Folders; ensuring legislation is applied to the activities for which the position is responsible, including retention period requirements of the Privacy Act, Access to Information Act and Criminal Records Act; compiling comprehensive summaries of information in the RCMP Exempt Banks; verifying the accuracy and completeness of details of the information to determine the validity of the RCMP Exempt Bank status; reviewing the reliability, accuracy and relevance of information in the RCMP Exempt Banks; preparing audit reports for the national and divisional INTELEX units to identify deficiencies or to request additional information or clarification regarding information in the RCMP Exempt Banks; developing lesson plans and delivering on-site sessions as corrective measures concerning accessibility usage and structures; providing guidance to ensure the proper use of the RCMP Exempt Banks within the Criminal Intelligence Program; and developing and maintaining a network of internal and external RCMP contacts for the exchange of criminal information and operational requirements.

Key term(s)
  • National Criminal Intelligence Information Exchange Quality Assurance Analyst

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
1259
occupation code, see observation
OBS

1259 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

ERC : Échange de renseignements en matière de criminalité.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : examiner et approuver ou rejeter l'information qui sera versée dans les fichiers inconsultables de la GRC (Gendarmerie royale du Canada) jusqu'au niveau 4 inclusivement (besoin de savoir) sur les projets spéciaux du SIRP (Système d'incidents et de rapports de police) et les dossiers de la BNDC (Banque nationale de données criminelles); s'assurer que toutes les lois applicables sont respectées pour les activités dont est responsable le titulaire du poste, y compris les dispositions de la Loi sur la protection des renseignements personnels, de la Loi sur l'accès à l'information et de la Loi sur les casiers judiciaires relativement aux périodes de conservation; établir des sommaires complets de toute l'information versée dans les fichiers inconsultables de la GRC; vérifier l'exactitude et l'intégralité des détails de l'information afin de déterminer la validité du statut de fichier inconsultable de la GRC; examiner la fiabilité, l'exactitude et la pertinence de l'information versée dans les fichiers inconsultables de la GRC; établir des rapports de vérification à l'intention des services nationaux et divisionnaires d'ERC afin de relever les lacunes ou de demander plus d'information ou une clarification de l'information qui se trouve dans les fichiers inconsultables de la GRC; élaborer des plans de cours et offrir des séances sur place à titre de mesures correctives sur l'accessibilité, l'usage et les structures; donner des conseils afin de s'assurer que les fichiers inconsultables de la GRC sont utilisés de façon appropriée au sein du Programme des renseignements criminels; établir et entretenir un réseau de personnes-ressources à l'intérieur et à l'extérieur de la GRC pour ce qui est de l'échange de renseignements criminels et des besoins opérationnels.

OBS

analyste national de l'assurance de la qualité ERC; analyste nationale de l'assurance de la qualité ERC : Bien que ces titres soient tirés du «Manuel de la gestion des carrières» de la Gendarmerie royale du Canada, «analyste national de l'assurance de la qualité de l'ERC» (ou «analyste nationale de l'assurance de la qualité de l'ERC») est préférable.

Key term(s)
  • analyste national de l'assurance de la qualité de l'Échange de renseignements en matière de criminalité
  • analyste nationale de l'assurance de la qualité de l'Échange de renseignements en matière de criminalité
  • assurance de la qualité ERC - analyste national
  • assurance de la qualité ERC - analyste nationale
  • assurance de la qualité Échange de renseignements en matière de criminalité - analyste national
  • assurance de la qualité Échange de renseignements en matière de criminalité - analyste nationale

Spanish

Save record 2

Record 3 - external organization data 2022-09-22

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
3916
occupation code, see observation
OBS

3916: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : directing the operations of Canada's National Central Bureau Interpol-Ottawa; managing the International Travel and Visits Branch; directing the development, correlation and implementation of Canada's International Peacekeeping Program; managing the administrative, financial, human resources, operational and administrative services for all parties involved in peacekeeping missions world-wide; and developing and implementing national and international strategies, plans and initiatives to meet the RCMP(Royal Canadian Mounted Police) strategic priorities.

Key term(s)
  • DG, International Policing
  • International Policing, Director General

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
3916
occupation code, see observation
OBS

3916 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : diriger les opérations du Bureau central national - Interpol à Ottawa; gérer la Sous-direction des visites et des voyages internationaux; diriger l’établissement, la corrélation et la mise en œuvre du Programme de maintien de la paix internationale du Canada; gérer les services financiers, opérationnels, administratifs et des ressources humaines pour toutes les parties en cause dans les missions internationales de maintien de la paix; élaborer et mettre en œuvre des stratégies, des initiatives et des plans nationaux et internationaux visant à respecter les priorités stratégiques de la GRC (Gendarmerie royale du Canada).

Key term(s)
  • DG, Police internationale
  • Police internationale - directeur général
  • Police internationale - directrice générale

Spanish

Save record 3

Record 4 - external organization data 2021-09-09

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
004004
occupation code, see observation
OBS

004004: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

DNA: deoxyribonucleic acid.

OBS

The member is responsible for : coordinating the implementation of policies, procedures and information management systems; monitoring and assessing the effectiveness of the DNA program; providing subject matter expertise and advice to law-enforcement agencies and various justice personnel on DNA program-related issues, trends and strategic directions; delivering, coordinating and assessing training in the collection of DNA samples; liaising with other law enforcement agencies and various justice personnel to facilitate understanding, compliance and cooperation in advancing the productivity and effectiveness of the DNA program; and assisting in the development of business cases, strategic and operational plans and providing recommendations for DNA program-related policies, procedures and guidelines.

Key term(s)
  • DNA Collections Co-ordinator
  • Deoxyribonucleic Acid Collections Coordinator
  • Deoxyribonucleic Acid Collections Co-ordinator

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
004004
occupation code, see observation
OBS

004004 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

ADN : acide désoxyribonucléique.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : coordonner la mise en œuvre des politiques, des procédures, et des systèmes de gestion de l'information; surveiller et évaluer l'efficacité du programme des analyses génétiques; offrir une expertise en la matière et donner des conseils aux organismes d'application de la loi et aux divers intervenants de la justice sur les enjeux, les tendances et les orientations stratégiques du programme des analyses génétiques; dispenser, coordonner et évaluer la formation sur le prélèvement d'échantillons d'ADN; assurer la liaison avec les autres organismes d'application de la loi et les divers intervenants de la justice afin de faciliter la compréhension, le respect et la collaboration pour l'avancement de la productivité et de l'efficacité du programme des analyses génétiques; aider à élaborer des analyses de rentabilisation et des plans stratégiques et opérationnels, et recommander des politiques, des procédures et des lignes directrices relatives au programme des analyses génétiques.

OBS

coordonnateur du prélèvement d'échantillons d'ADN; coordonnatrice du prélèvement d'échantillons d'ADN : Bien que ces titres soient tirés du «Manuel de la gestion des carrières» de la Gendarmerie royale du Canada, «coordonnateur en prélèvements d'ADN» (ou «coordonnatrice en prélèvements d'ADN») est préférable, car «échantillon d'ADN» est plutôt l'équivalent de «DNA sample».

Key term(s)
  • coordinateur en prélèvements d'ADN
  • coordinatrice en prélèvements d'ADN
  • coordonnateur en prélèvements d'acide désoxyribonucléique
  • coordonnatrice en prélèvements d'acide désoxyribonucléique
  • coordinateur en prélèvements d'acide désoxyribonucléique
  • coordinatrice en prélèvements d'acide désoxyribonucléique
  • coordonnateur du prélèvement d'échantillons d'acide désoxyribonucléique
  • coordonnatrice du prélèvement d'échantillons d'acide désoxyribonucléique

Spanish

Save record 4

Record 5 - external organization data 2021-07-20

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
003599
occupation code, see observation
OBS

003599: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : preparing and refining contingency plans, i. e. business continuity plan and emergency operations plan; creating, conducting and monitoring table top exercises and scenario training to maintain the readiness of the emergency preparedness plans; and providing support in maintaining command centre operational readiness.

Key term(s)
  • Protective Policing Contingencies Planner

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
003599
occupation code, see observation
OBS

003599 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : élaborer et peaufiner des plans de secours, c.-à-d. des plans de continuité des activités et des plans d'opérations d'urgence; élaborer, exécuter et surveiller des exercices sur table et des activités de formation par scénarios afin d'assurer l'état de préparation des plans de préparation aux situations d'urgence; fournir un soutien afin d'assurer l'état de préparation opérationnelle du centre du commandement.

OBS

planificateur des mesures d'urgence de la Police de protection; planificatrice des mesures d'urgence de la Police de protection : Bien que ces titres soient tirés du «Manuel de la gestion des carrières» de la Gendarmerie royale du Canada, «planificateur des contingences de la Police de protection» (ou «planificatrice des contingences de la Police de protection») est préférable, car le terme «mesure d'urgence» est plutôt l'équivalent d'«emergency measure».

Key term(s)
  • Police de protection - planificateur des mesures d'urgence
  • Police de protection - planificatrice des mesures d'urgence

Spanish

Save record 5

Record 6 2019-10-29

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Management Operations (General)
CONT

Assistant regional director. [...] As a member of the regional management team, the successful candidate will take part in the development, communication and implementation of regional and provincial [visions], as well as strategic and operational plans.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Operaciones de la gestión (Generalidades)
Save record 6

Record 7 - external organization data 2019-03-22

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
3618
occupation code, see observation
OBS

3618: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : developing, maintaining and coordinating the federal enforcement programs in a division; coordinating, monitoring and reviewing correspondence, reports and operational plans to ensure compliance with legislation and RCMP(Royal Canadian Mounted Police) directives; supervising federal criminal operations reviewers; recommending and conducting research regarding legislative changes and problem areas, including divisional directives; collecting, evaluating and disseminating information related to divisional federal enforcement programs to senior management; and consulting with regional training regarding RCMP and non-RCMP sponsored training courses to ensure that appropriate levels of expertise are maintained in the federal enforcement programs.

Key term(s)
  • Chief Reviewer and Program Co-ordinator
  • Chief Reviewer and Programme Coordinator
  • Chief Reviewer and Programme Co-ordinator
  • Chief Reviewer and Programs Coordinator
  • Chief Reviewer and Programs Co-ordinator
  • Chief Reviewer and Programmes Coordinator
  • Chief Reviewer and Programmes Co-ordinator

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
3618
occupation code, see observation
OBS

3618 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : élaborer, maintenir et coordonner les programmes de l'exécution des lois fédérales dans une division; coordonner, surveiller et réviser la correspondance, les rapports et les plans opérationnels afin d'assurer le respect des directives et des lois de la GRC (Gendarmerie royale du Canada); superviser les réviseurs fédéraux de la Police criminelle; recommander et mener des recherches quant aux modifications législatives et les domaines problématiques, y compris les directives de la division; recueillir, évaluer et diffuser aux cadres supérieurs les renseignements liés aux programmes divisionnaires de l'exécution des lois fédérales; consulter la formation régionale à l'égard des cours de formation parrainés par la GRC ou par un organisme extérieur afin de s'assurer que le niveau d'expertise adéquat est maintenu dans les programmes de l'exécution des lois fédérales.

OBS

réviseur principal et coordonnateur des programmes; réviseure principale et coordonnatrice des programmes : Bien que ces titres soient tirés du «Manuel de la gestion des carrières» de la Gendarmerie royale du Canada, «réviseur en chef et coordonnateur des programmes» (ou «réviseure en chef et coordonnatrice des programmes») est préférable, car «réviseur principal» (ou «réviseure principale») est plutôt l'équivalent de «senior reviewer».

Key term(s)
  • réviseur en chef et coordinateur des programmes
  • réviseure en chef et coordinatrice des programmes
  • réviseur principal et coordinateur des programmes
  • réviseure principale et coordinatrice des programmes

Spanish

Save record 7

Record 8 - external organization data 2018-01-22

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
003238
occupation code, see observation
OBS

003238: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

A regular member position.

OBS

The member is responsible for : planning, organizing and conducting an ethics audit for a dedicated Business Line or Region, and developing strategies, policies, processes and other mechanisms to address ethical issues; coordinating the implementation of the RCMP's(Royal Canadian Mounted Police's) ethics and values plans and initiatives within a Business Line or Region; providing support regarding the appropriate policies and processes governing the investigation of internal disclosure of wrongdoing; providing expert advice and written opinions regarding ethical issues and dilemmas; establishing collaborative partnership with the appropriate compliance regime under the Professional Integrity Office; and liaising with other government departments, police organizations and policy centres to ensure that values and ethics underpin all operational and administrative policies, processes and decisions.

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
003238
occupation code, see observation
OBS

003238 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Poste de membre régulier.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : planifier, organiser et effectuer une vérification de l'éthique pour une région ou un secteur d'activité spécial, et élaborer des stratégies, des politiques, des processus et d'autres mécanismes visant à régler les problèmes d'éthique; coordonner la mise en œuvre des plans et initiatives de la GRC (Gendarmerie royale du Canada) en ce qui touche les valeurs et l'éthique, dans une région ou un secteur d'activité; fournir un soutien concernant les politiques et processus régissant les enquêtes sur la divulgation interne d'actes fautifs; donner des avis écrits et autorisés concernant des problèmes d'éthique; établir un partenariat de collaboration avec le programme de conformité pertinent relevant du Bureau d'intégrité professionnelle; entretenir des liens avec les autres ministères, organismes de police et centres de décision afin de s'assurer que les valeurs et l'éthique sont à la base des politiques, décisions et processus opérationnels et administratifs.

Spanish

Save record 8

Record 9 - external organization data 2018-01-22

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
OBS

The member is responsible for : managing and promoting the RCMP(Royal Canadian Mounted Police) National Attendance Management and Return to Work Programs; providing national program advice, guidance and leadership; developing policies, regulations and definitive interpretations; developing and implementing national strategies and operational frameworks; collecting data, preparing detailed reports and analyzing the disparities and anomalies across the RCMP; developing information, training aids, and communication plans and delivering training; and coordinating the National Integrated Services Committee, mandated to address return to work.

Key term(s)
  • Manager, Attendance Management Programme
  • Attendance Management Program, Manager
  • Attendance Management Programme, Manager

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)

Spanish

Save record 9

Record 10 - external organization data 2018-01-22

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
004443
occupation code, see observation
OBS

004443: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

A civilian member position.

OBS

The member is responsible for : conducting an ethics audit for a dedicated Business Line or Region, and developing strategies, policies, processes and other mechanisms to address ethical issues; implementing the RCMP's(Royal Canadian Mounted Police's) ethics and values plans and initiatives within a Business Line or Region; providing support regarding the appropriate policies and processes governing the investigation of internal disclosure(s) of wrongdoing; providing expert advice and written opinions regarding particular ethical issues and dilemmas; establishing collaborative partnerships with the appropriate compliance regimes under the Professional Integrity Office; and liaising with other government departments, police organizations and policy centres to ensure that values and ethics underpin all operational and administrative policies, processes and decisions.

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
004443
occupation code, see observation
OBS

004443 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Poste de membre civil.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : effectuer une vérification de l’éthique pour une région ou un secteur d’activité spécial, et élaborer des stratégies, des politiques, des processus et d’autres mécanismes visant à régler les problèmes d’éthique; mettre en œuvre les plans et initiatives de la GRC (Gendarmerie royale du Canada) en ce qui touche les valeurs et l’éthique, dans une région ou un secteur d’activité; fournir un soutien concernant les politiques et processus régissant les enquêtes sur la divulgation interne d’actes fautifs; donner des avis écrits et autorisés concernant certains problèmes d’éthique; établir des partenariats de collaboration avec les programmes de conformité pertinents relevant du Bureau d’intégrité professionnelle; entretenir des liens avec les autres ministères, organismes de police et centres de décision afin de s’assurer que les valeurs et l’éthique sont à la base des politiques, décisions et processus opérationnels et administratifs.

Spanish

Save record 10

Record 11 2018-01-16

English

Subject field(s)
  • General Conduct of Military Operations
  • Combined Forces (Military)
DEF

A temporary area defined by the Supreme Allied Commander Europe, in which a designated joint commander plans and executes a specific mission at the operational level of war.

OBS

A joint operations area and its defining parameters, such as time, scope of the mission and geographical area, are contingency- or mission-specific and are normally associated with combined joint task force operations.

OBS

joint operations area; JOA: designations and definition standardized by NATO.

French

Domaine(s)
  • Conduite générale des opérations militaires
  • Interarmées
DEF

Zone temporaire définie par le Commandant suprême des Forces alliées en Europe, dans laquelle un commandant interarmées désigné planifie et exécute une mission particulière au niveau opératif.

OBS

La zone d'opérations interarmées et ses paramètres, tels que la durée, la portée de la mission et la zone géographique, sont fonction des circonstances ou de la mission et sont normalement associés aux opérations d'un groupement de forces interarmées multinationales.

OBS

zone d'opérations interarmées; JOA : désignations et définition normalisées par l'OTAN.

Spanish

Save record 11

Record 12 2017-10-26

English

Subject field(s)
  • Various Military Titles
  • Information Processing (Informatics)
  • Intelligence (Military)
  • Military Tactics
CONT

The MCS system provides the primary tactical planning tool for the brigade. Supported by graphics decision support tools, including digital maps, aerial or satellite photos, dynamic 3D "flyover" view of the battlespace, and mobility analysis of the terrain, map overlays with intelligence and battle resources by unit. Commanders can quickly and clearly analyze different courses of action and take decisions based on thorough analysis of up-to-date situational assessment, various maneuver schemes, doctrine, and changes encountered during the course of action. Once detailed plan is determined, the MCS prepare and send warning operations orders, and related annexes. During the mission, the system provides automatic updates of friendly/enemy unit movement locations and battlefield geometry. As all information is maintained on the database, re-tasking of units is rapid and flexible. As an integrated part of the battle command systems, MCS receives information from external sources and updates those sources within predetermined operational plans. Such sources include intelligence, fire support, supply status and air operations requests.

Key term(s)
  • manoeuvre control system
  • maneuver control system

French

Domaine(s)
  • Appellations militaires diverses
  • Traitement de l'information (Informatique)
  • Renseignement (Militaire)
  • Tactique militaire
OBS

Traduction littérale : Système de contrôle de manœuvre.

Key term(s)
  • Système de contrôle de manœuvre

Spanish

Save record 12

Record 13 2017-02-15

English

Subject field(s)
  • Titles of National Programs (Canadian)
  • Nuclear Waste Materials
CONT

Natural Resources Canada, 1996. The Policy Framework for Radioactive Waste consists of a set of principles governing the institutional and financial arrangements for the disposal of radioactive waste, including nuclear fuel waste, by waste producers and owners. The federal government has the responsibility to develop policy, to regulate, and to oversee producers and owners to ensure that they comply with legal requirements and meet their funding and operational responsibilities in accordance with approved waste disposal plans.

Key term(s)
  • Radioactive Waste Policy Framework

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes nationaux canadiens
  • Déchets nucléaires
CONT

Ressources naturelles Canada, 1996. La Politique-cadre en matière de déchets radioactifs énonce un ensemble de principes régissant les modes d'organisation et de financement à mettre en œuvre pour assurer l'évacuation des déchets radioactifs, y compris les déchets de combustible nucléaire, par les producteurs et propriétaires de déchets. Le gouvernement fédéral a la responsabilité de mettre en place des politiques, des règlements et des mécanismes de surveillance qui lui permettront de s'assurer que les producteurs et propriétaires de déchets se conforment aux exigences de la loi et s'acquittent de leurs responsabilités financières et opérationnelles conformément aux plans approuvés d'évacuation des déchets.

Key term(s)
  • Cadre d'action pour la gestion des déchets radioactifs

Spanish

Save record 13

Record 14 2017-02-14

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
CONT

The mandate of the Policy, Planning and Information Division(PPID) is to facilitate Directorate strategies; to manage the analysis and the development of the annual business plan and operational plans, and the financial and human resources component of the strategic plans and the associated budgets; to provide strategic advice on financial management and resources issues; to plan, to direct and to lead special projects for the implementation of new governmental and departmental policy and initiatives and horizontal projects throughout the Directorate; and to coordinate the provision of financial and administrative support services, and local informatics and information management services.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

Le mandat de la Division de la politique, de la planification et de l'information (DPPI) est de faciliter les stratégies de la Direction; de gérer l'analyse et l'élaboration du plan annuel d'activités et des plans opérationnels ainsi que des composantes des finances et ressources humaines, des plans stratégiques et des budgets connexes; de prodiguer des conseils stratégiques sur les ressources et la gestion financière; de planifier, d'orienter et de diriger des projets spéciaux pour la mise en œuvre de nouvelles initiatives et politiques gouvernementales et ministérielles et de projets horizontaux dans l'ensemble de la Direction et de coordonner la prestation de services financiers et d'un soutien administratif ainsi que de services locaux de gestion de l'informatique et de l'information.

Spanish

Save record 14

Record 15 2017-02-09

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Federal Administration
  • Organization Planning
  • Government Accounting
DEF

At the Public Service of Canada, a budgetary document through which departments and agencies propose levels of financial and person-year resources required to carry out approved policies and programs over a three-year planning period.

OBS

Within the new expenditure management system, business plans replace the multi-year operational plan, the shared management agenda and the increased ministerial authority and accountability.

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Administration fédérale
  • Planification d'organisation
  • Comptabilité publique
DEF

Dans l'administration publique fédérale, document budgétaire par l'intermédiaire duquel les ministères et organismes proposent les niveaux de ressources financières et humaines nécessaires à la mise en œuvre des politiques et des programmes approuvés sur une période de trois ans.

OBS

Dans le nouveau système de gestion des dépenses, les plans d'activités remplacent le plan opérationnel pluriannuel, le programme de gestion concertée et le régime d'accroissement des pouvoirs et des responsabilités ministériels.

Key term(s)
  • plan d'exécution pluriannuel
  • plan d'exploitation pluriannuel

Spanish

Save record 15

Record 16 2016-12-07

English

Subject field(s)
  • Corporate Management (General)
DEF

[A] set of techniques that allow people, processes and informational systems to adapt to changing patterns.

CONT

Contingency plans are examples of operational resilience : a planned work-around exists if the standard way of accomplishing a task is not possible due to a system outage.

OBS

It is the ability to alter operations in the face of changing business conditions. Operationally resilient enterprises have the organizational competencies to ramp up or slow down operations in a way that provides a competitive edge and enables quick and local process modification.

French

Domaine(s)
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
CONT

Résilience opérationnelle. En raison des risques, des incertitudes et de l'interdépendance des activités économiques, la planification efficace de la continuité des opérations et des mesures d'urgence constitue aujourd'hui une activité indispensable pour les entreprises, quelle qu'en soit la taille.

Spanish

Save record 16

Record 17 2016-03-07

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Financial and Budgetary Management
DEF

A total amount of resources, such as financial means and person-years.

CONT

Multi-Year Operational Plans... are used by the Treasury Board to set departmental resource levels for the efficient delivery of approved policies and programs...

OBS

Resource level: Officially approved by the Management Committee for the BCF (budgetary, accounting and finance) Glossary. Use of this term is mandatory in Canadian government texts.

Key term(s)
  • level of resources

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Gestion budgétaire et financière
DEF

Ensemble de ressources telles que les moyens financiers et les années-personnes.

CONT

À la suite de l'analyse et de l'examen de chaque POP, le Secrétariat du Conseil du Trésor recommande des niveaux de ressources pour chaque programme qu'il soumet à l'examen et à l'approbation du Conseil du Trésor.

OBS

Niveau de ressources : Terme uniformisé par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d'usage obligatoire dans la fonction publique fédérale.

Spanish

Save record 17

Record 18 2015-01-22

English

Subject field(s)
  • Emergency Management
  • Risks and Threats (Security)
  • Federal Administration
DEF

An overarching plan that establishes a federal government institution’s objectives, approach and structure for protecting Canadians and Canada from threats and hazards in their areas of responsibility and sets out how the institution will assist with coordinated federal emergency management.

OBS

The qualifier "strategic" is used to differentiate this high-level plan from other types of emergency management plans, including operational plans.

OBS

strategic emergency management plan; SEMP: term, abbreviation and definition standardized by Public Safety Canada and the Translation Bureau.

OBS

strategic emergency management plan; SEMP: term and abbreviation standardized by the Canadian Capability-Based Planning Terminology Committee and the Translation Bureau.

French

Domaine(s)
  • Gestion des urgences
  • Risques et menaces (Sécurité)
  • Administration fédérale
DEF

Plan global qui établit les objectifs, l'approche et la structure d'une institution fédérale visant à protéger les Canadiens et le Canada contre les menaces et les dangers inhérents à leurs domaines de responsabilité et expose comment l'institution contribuera à la gestion fédérale coordonnée des urgences.

OBS

Le qualificatif «stratégique» sert à différencier ce plan de haut niveau des autres genres de plans de gestion des urgences, y compris les plans opérationnels.

OBS

plan stratégique de gestion des urgences; PSGU : terme, abréviation et définition normalisés par Sécurité publique Canada et le Bureau de la traduction.

OBS

plan stratégique de gestion des urgences; PSGU : terme et abréviation normalisés par le Comité de terminologie de la planification axée sur les capacités au Canada et le Bureau de la traduction.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión de emergencias
  • Riesgos y amenazas (Seguridad)
  • Administración federal
Save record 18

Record 19 2015-01-05

English

Subject field(s)
  • Federal Administration
CONT

Departments must ensure that human resource plans enable managers to acquire and maintain a staff that is competent to meet operational needs and whose composition is consistent with service-wide objectives.

French

Domaine(s)
  • Administration fédérale
CONT

Il incombe aux ministères d'élaborer et de mettre en œuvre un plan pluriannuel des ressources humaines (PPRH) interne afin de satisfaire à leur exigences et d'atteindre les objectifs fixés à l'échelle de la fonction publique.

OBS

Manuel du Conseil du Trésor / Ressources humaines.

Spanish

Save record 19

Record 20 - external organization data 2014-12-17

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
4064
occupation code, see observation
OBS

4064: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : coordinating firearms licensing and registration; administering the Firearms Act; managing the Central Processing Site; directing the creation and implementation of frameworks, strategies and plans to enhance the Canada Firearms Centre's operational services; and establishing performance measurement criteria.

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
4064
occupation code, see observation
OBS

4064 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : coordonner les permis et l'enregistrement des armes à feu; appliquer la Loi sur les armes à feu; gérer le site de traitement centralisé; diriger l'élaboration et la mise en œuvre de cadres, de stratégies et de plans visant à améliorer les services opérationnels du Centre canadien des armes à feu; établir les critères de mesure du rendement.

Key term(s)
  • Opérations, directeur
  • Opérations, directrice

Spanish

Save record 20

Record 21 2014-05-30

English

Subject field(s)
  • System Names
  • Emergency Management
  • Educational Institutions
DEF

An operational computer database that... delivers site-specific emergency response plans to help front-line members respond efficiently and effectively to critical incidents.

OBS

Royal Canadian Mounted Police.

French

Domaine(s)
  • Noms de systèmes
  • Gestion des urgences
  • Établissements d'enseignement
DEF

Base de données opérationnelles [comprenant] des plans d'intervention d'urgence adaptés à un lieu, qui permettent aux membres de première ligne de réagir de façon efficace et efficiente en cas d'incident critique.

OBS

Gendarmerie royale du Canada.

Spanish

Save record 21

Record 22 2013-12-04

English

Subject field(s)
  • Military Logistics
DEF

An operational support hub for which all arrangements, agreements and plans for activation have been completed, but that is not manned.

OBS

caretaker operational support hub: term and definition officially approved by the Joint Terminology Panel and the Defence Terminology Standardization Board.

French

Domaine(s)
  • Logistique militaire
DEF

Carrefour de soutien opérationnel à l'égard duquel tous les arrangements, les ententes et les plans d'activation sont finalisés, mais qui n'a pas d'effectif.

OBS

carrefour de soutien opérationnel non activé : terme et définition uniformisés par le Groupe d'experts en terminologie interarmées et par le Conseil de normalisation de terminologie de la Défense.

Spanish

Save record 22

Record 23 2013-08-22

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Financial and Budgetary Management
  • Federal Administration
DEF

The three-year period beyond the current year for which resource requirements are detailed in multi-year operational plans.

OBS

The planning period, therefore, comprises the upcoming year and planning years 1 and 2.

OBS

planning period: term used in the context of the Strategic and Operating Review of the federal government of Canada.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion budgétaire et financière
  • Administration fédérale
DEF

Dans l'administration publique fédérale, période de trois ans suivant l'année en cours pour laquelle les besoins en ressources sont exposés dans les plans opérationnels pluriannuels.

OBS

Cette période comprend l'année à venir, la première et la deuxième année de planification.

OBS

période de planification : terme en usage dans le contexte de l'Examen stratégique et fonctionnel du gouvernement fédéral du Canada.

Spanish

Save record 23

Record 24 2012-10-11

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Protection of Property
  • Emergency Management
DEF

A team that is sent by the Canadian Food Inspection Agency to manage the resolution of animal emergencies at the area operational centre level and to implement functional and hazard-specific emergency plans as required under the Animal Health Functional Plan. [Definition standardized by the Canadian Capability-Based Planning Terminology Committee and the Translation Bureau. ]

OBS

The Area Emergency Response Team(AERT) incorporates National Policy and Operational Strategy into an Area Operational Strategy. It develops an Area communication plan from the National communications plan and, interfaces with Area-based federal and provincial departments(through the FADES plan), and stakeholder groups. The AERT manages the resolution of the emergency at the Area level, and implements functional and hazard-specific emergency plans as required.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Sécurité des biens
  • Gestion des urgences
DEF

Équipe dépêchée par l'Agence canadienne d'inspection des aliments pour prendre en charge la résolution d'urgences animales à l'échelon du centre opérationnel régional et pour mettre en œuvre, au besoin, les plans d'urgence fonctionnels et les plans d'urgence liés à un danger précis, dans le cadre du Plan fonctionnel pour la santé animale. [Définition normalisée par le Comité de terminologie de la planification axée sur les capacités au Canada et le Bureau de la traduction.]

OBS

L'EIUCO intègre la stratégie nationale en matière de politiques et d'opérations à la stratégie à l'échelon du centre opérationnel. L'équipe élabore un plan de communication de centre opérationnel à partir du plan de communication national et fait le lien avec les ministères fédéraux et provinciaux (dans le cadre du plan PIMAE) et les groupes d'intérêt. L'EIUCO gère la résolution de la situation d'urgence à l'échelon du centre opérationnel et met en œuvre les plans fonctionnels et les plans d'urgence liés au risque spécifique, en fonction des besoins.

Spanish

Save record 24

Record 25 2011-12-22

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
OBS

Health Canada, Planning and Corporate Management Practices Directorate. The Branch Operations and Coordination Division is responsible for Branch Strategic Planning; Branch Human Resources Strategy; and Branch integrated planning which includes operational, human resources and other corporate functions, in consultation with directorate planners; develops and improves on processes and tools; monitors, analyses and summarizes mid-year and year-end reviews. It coordinates and develops the Directorate responses to departmental planning and reporting activities such as the Departmental Performance Report, the Report on Plans and Priorities, and the Departmental Integrated Planning. The Division manages for the Directorate, leads for the Branch, working in partnership with colleagues across the branch to review, analyze and report on activities such as awards and recognition, learning and development, special events, branch all staff meetings, workplace health, diversity and employment equity, Public Service Employee Survey, internal communications, and the intranet. It also manages financial, contracting, human resources and administrative operations services at the directorate level.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Santé Canada, Direction de la planification et des pratiques générales de gestion. La Division de la coordination et des opérations de la Direction générale est chargée de la planification stratégique de la Direction générale; de la stratégie liée aux ressources humaines de la Direction générale et de la planification intégrée de la Direction générale, y compris des fonctions liées aux opérations, aux ressources humaines et autres fonctions ministérielles, de concert avec les planificateurs de la Direction; elle conçoit des processus et des outils et les améliore; elle contrôle, analyse et récapitule des examens semestriels et de fin d'année. La Division coordonne et élabore la réponse de la Direction quant aux activités ministérielles de planification et d'établissement de rapports, notamment le Rapport de rendement du ministère, le Rapport sur les plans et priorités et la Planification intégrée du ministère. La Division gère pour la Direction, fournit à la Direction générale une direction de concert avec des collègues à l'échelle de la Direction générale pour procéder à des examens, des analyses et établir des rapports sur des activités telles que les primes et reconnaissance, l'apprentissage et le perfectionnement, les événements spéciaux, les réunions de tous les employés de la Direction générale, la santé en milieu de travail, la diversité et l'équité en matière d'emploi, le Sondage auprès des fonctionnaires fédéraux, les communications internes et l'intranet. La Division gère aussi des services en matière de finances, de contrats, de ressources humaines et d'opérations de gestion au niveau de la Direction.

Spanish

Save record 25

Record 26 2010-08-30

English

Subject field(s)
  • Military Organization
DEF

A force manned, equipped and trained for operational commitment to a role or roles within a given standard of readiness ...

OBS

[A force in being] includes reserve elements specifically tasked in support of operational commands emergency plans, or the survival and emergency operations staffs for the defence of Canada[. It is] distinct from other forces, which have to be mobilized or extensively prepared to meet expanded force structure.

Key term(s)
  • forces in being
  • forces-in-being
  • force-in-being

French

Domaine(s)
  • Organisation militaire
DEF

Force équipée et entraînée ayant les effectifs nécessaires pour jouer un ou plusieurs rôles opérationnels dans le cadre de l'état de préparation au combat.

OBS

Elle comprend certains éléments de la réserve ayant une mission bien précise en appui des commandements opérationnels, des plans d'urgence ou des états-majors affectés aux opérations de survie et d'urgence dans le cadre de la défense du Canada. Elle se distingue des autres forces en ce qu'elle n'a pas besoin d'être mobilisée ou de subir un entraînement poussé avant de pouvoir répondre aux besoins d'expansion de la structure des forces armées.

OBS

force constituée : le terme au pluriel et sa définition sont uniformisés par le Comité de terminologie française du Conseil de doctrine et de tactique de l'Armée de terre.

Key term(s)
  • forces constituées

Spanish

Save record 26

Record 27 2010-07-13

English

Subject field(s)
  • Position and Functional Titles (Armed Forces)
  • Organization Planning
  • Air Forces
OBS

Position title and shortened form may be followed by a number.

OBS

Operational Plans; Op Plans : title and shortened form to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces(Air Command, Winnipeg).

French

Domaine(s)
  • Postes et fonctions (Forces armées)
  • Planification d'organisation
  • Forces aériennes
OBS

Le titre de poste et la forme abrégée peuvent être suivis d'un chiffre.

OBS

Plans opérationnels; Plans Op : titre et forme abrégée d'usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes (Commandement aérien, Winnipeg).

Spanish

Save record 27

Record 28 2010-06-28

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Federal Administration
CONT

Operational communications plans translate corporate strategies into activities and identify resource requirements.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Administration fédérale

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Planificación de organización
  • Administración federal
Save record 28

Record 29 2009-11-18

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Organization Planning
OBS

The Planning and Operations Directorate is responsible for the development and coordination of Branch strategic and business plans, including development of performance measures and input to departmental planning documents; liaison with other departments and central agencies on planning and operational issues; the conduct of special projects; the development of Branch policies and procedures; the provision of advice and leadership in the application of good management practices; the coordination of audits and evaluations and the provision of Branch administrative services.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Planification d'organisation
OBS

La Direction de la planification et des opérations est chargée de l'élaboration et de la coordination des plans stratégiques et opérationnels de la Direction générale, notamment : élaboration de mesures de rendement et contribution aux documents de planification du Ministère; liaison avec d'autres ministères et des organismes centraux en ce qui concerne les questions touchant la planification et les opérations; exécution des projets spéciaux; élaboration des politiques et des procédures de la Direction générale; apport de conseils et de leadership dans l'application des bonnes pratiques de gestion; coordination des vérifications et des évaluations; prestation des services administratifs de la Direction générale.

Spanish

Save record 29

Record 30 2008-09-10

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

The call for better management was answered in three related reforms during the past six years. They were Increased Ministerial Authority and Accountability (IMAA) in 1985, Public Service 2000 in 1989, and Shared Management Agendas (SMA) in 1991.

OBS

Business plans replace the Multi-Year Operational Plan(MYOP) process, the Shared Management Agenda(SMA) process and the Increased Ministerial Authority and Accountability(IMAA) regime.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Durant les six dernières années, le gouvernement a essayé d'améliorer la gestion dans la fonction publique au moyen de trois mesures de réforme interreliées : Accroissement des pouvoirs et des responsabilités ministériels (APRM) en 1985, fonction publique 2000 (FP 2000) en 1989 et Programmes de gestion partagée (PGP) en 1991.

OBS

Les plans d'activités remplacent maintenant le régime d'accroissement des pouvoirs et des responsabilités ministériels (APRM), le plan opérationnel pluriannuel (POP) et le projet de gestion concertée (PGC).

Key term(s)
  • Accroissement des pouvoirs et des responsabilités des ministres, des ministères ou ministériels

Spanish

Save record 30

Record 31 2008-07-23

English

Subject field(s)
  • Informatics
  • Military Administration
CONT

The strategic and operational ICPs [intelligence collection plans] are accessible via the CDI [Chief Defence Intelligence] page on TITAN [network] command view.

French

Domaine(s)
  • Informatique
  • Administration militaire
CONT

Les PRR [Plans de recherche du renseignement] stratégiques et opérationnels sont accessibles sur la page [du] CRD [Chef du renseignement de la Défense], dans l'interface image de commandement d[u réseau] TITAN.

Spanish

Save record 31

Record 32 2008-03-07

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Organization Planning
CONT

The Treasury Board Secretariat issues a call letter in early September requesting departments and agencies to prepare their Fall Update to Multi-Year Operational Plans and Main Estimates submissions.... the purpose of the Fall Update is to adjust the Spring MYOP for policy approvals, for inflation compensation and for those few urgent workload items which could not have been anticipated in the spring.

CONT

Fall update to the multi-year operational plan (MYOP).

OBS

This plan replaces the original fall multi-year operational plan (MYOP).

OBS

fall update: term officially approved by the Management Committee for the BCF (budgetary, accounting and finance) Glossary; mandatory in Canadian government texts.

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Planification d'organisation
CONT

Mise à jour d'automne du plan opérationnel pluriannuel (POP).

OBS

Document du Système de gestion des secteurs de dépenses qui sert à rajuster le POP du printemps pour tenir compte de l'approbation de politiques, de l'inflation ou des charges urgentes de travail qu'on ne pouvait prévoir au printemps.

OBS

mise à jour d'automne : terme uniformisé par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d'usage obligatoire dans la fonction publique fédérale.

Spanish

Save record 32

Record 33 2008-02-12

English

Subject field(s)
  • Fire Prevention
CONT

The contractor will be required to review and revise existing building fire safety plans to keep them up to date with changes in the building technical and operational baseline, and applicable standards, codes, laws, regulations and Government policies.

Key term(s)
  • fire-safety plan

French

Domaine(s)
  • Prévention des incendies
CONT

L'entrepreneur devra examiner et réviser les plans de sécurité-incendie des immeubles existants afin de les adapter aux changements touchant le fonctionnement technique et opérationnel des immeubles ainsi que les normes, les codes, les lois, les règlements et les politiques gouvernementales applicables.

Spanish

Save record 33

Record 34 2007-05-15

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Decision-Making Process
CONT

In practice, the risk assessment and response to risk would be considered in developing local business plans at the activity, division or regional level. These plans would then be considered at the corporate level, and significant risks(horizontal ou high-impact risks) would be incorporated into the appropriate corporate business, functional or operational plan.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Processus décisionnel
CONT

Dans la pratique, l'évaluation du risque et la réponse au risque sont considérées au moment d'élaborer les plans d'activités au niveau d'une activité, d'une division, ou d'une région. Ces plans sont ensuite examinés au niveau de toute l'organisation, et les risques appréciables (risques horizontaux ou à forte incidence) sont incorporés au plan d'activités, au plan fonctionnel ou au plan d'exploitation qui convient.

Spanish

Save record 34

Record 35 2006-12-14

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Beverages
OBS

The AGLC is an agent of the Government of Alberta and consists of a Board and a Corporation. The Corporation acts as the operational arm of the organization, while the Board is responsible for reflecting government's direction through policy and regulatory matters. Under legislation, the AGLC Board is required to take policy direction from the Minister of Gaming and develop strategies and plans for that policy direction to be effectively implemented.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Boissons (Industrie de l'alimentation)
OBS

Il n'y a aucune appellation française officielle pour le titre actuel et les anciens noms de cette commission.

Key term(s)
  • Commission de contrôle des alcools de l'Alberta
  • Commission des alcools de l'Alberta
  • Commission des jeux de l'Alberta
  • Loteries Alberta
  • Jeux et loteries Alberta
  • Direction du contrôle des jeux de l'Alberta
  • Commission des jeux de l'Alberta

Spanish

Save record 35

Record 36 2005-06-29

English

Subject field(s)
  • Various Military Titles
  • Combined Forces (Military)
  • Committees and Boards (Admin.)
OBS

Mandate : To review proposals, challenge the issues and provide direction for the development of multi-purpose Canadian Forces(CF) capabilities including the Long Term Capital Plans and Future Capability Plans. For strategic projects, JCRB routinely develops a joint understanding of Concepts of Employment/Operations, debates and reaches consensus for Statements of Operational Requirement and resolve issues of project scope at the corporate level.

French

Domaine(s)
  • Appellations militaires diverses
  • Interarmées
  • Comités et commissions (Admin.)
OBS

Mandat : Examiner les propositions, mettre les problèmes en question et donner des directives pour mettre au point les capacités multifonctionnelles des Forces canadiennes (FC) dont les plans d'immobilisations à long terme et les plans des capacités futures. Pour les projets stratégiques, le CCIR élabore régulièrement un accord commun sur les concepts d'emploi ou des opérations. Après discussion, arrive à un accord général au sujet des énoncés des besoins opérationnels et règle les questions de contenu des projets au niveau ministériel.

Spanish

Save record 36

Record 37 2004-09-28

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Hygiene and Health
OBS

Public Health Agency of Canada, Centre for Health Human Development. The Healthy Communities Division is a centre of excellence for the issues of physical activity, mental health, family violence, rural health and injury prevention. As well, the Division is developing expertise and leadership with regards to community capacity building within the Centre. Through work with partners and stakeholders to develop policy frameworks and national action plans, the Division's objective is to improve the health of Canadians. The Division also provides operational support to the Ministerial Advisory Council on Rural Health and is the also the departmental focal point on research, programs and policies to advance rural health.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Hygiène et santé
OBS

Agence de santé publique du Canada, Centre de développement de la santé humaine. La Division de la santé des collectivités est un centre d'excellence traitant des questions sur l'activité physique, la santé mentale, la violence familiale, la santé rurale et la prévention des blessures. En outre, la Division accroît les connaissances spécialisées et le leadership en ce qui concerne le renforcement des capacités des collectivités au sein du Centre. Grâce au travail effectué avec des partenaires et des parties intéressées pour élaborer un cadre stratégique et des plans d'action nationaux, l'objectif de la Division est d'améliorer la santé des Canadiens et des Canadiennes. La Division offre également du soutien opérationnel au Conseil consultatif ministériel sur la santé rurale et est également la référence ministérielle en matière de recherche, de programmes et de politiques pour faire progresser la question de la santé rurale.

Spanish

Save record 37

Record 38 2004-02-17

English

Subject field(s)
  • Medical and Hospital Organization
CONT

We have developed two regional health plans, detailing our strategic goals over a three-year period and our operational objectives on an annual basis.

OBS

Source: "Santé en français" text.

French

Domaine(s)
  • Organisation médico-hospitalière
CONT

Nous avons élaboré deux plans régionaux en matière de santé, précisant nos objectifs stratégiques pour une période de trois ans, et nos objectifs opérationnels annuels.

OBS

Source : Texte de «Santé en français».

Spanish

Save record 38

Record 39 2003-05-13

English

Subject field(s)
  • Defence Planning and Military Doctrine
  • Combined Forces (Military)
CONT

[Capability Based Planning(CBP) ] calls for the integration of planning, as opposed to the current practise of integrating plans. The difference is critically important. Plans developed in isolation are difficult to reconcile once they are done. CBP brings together all those involved in delivering a capability into Joint Capability Assessment Teams, or JCATs, forcing operational officers and functional planners to work from shared assumptions and forge a common view of how capabilities can best be delivered.

French

Domaine(s)
  • Doctrine militaire et planification de défense
  • Interarmées
CONT

[La planification fondée sur les capacités (PFC)] nécessite une intégration de la planification, par opposition à l'intégration de plans qui se fait actuellement. La différence entre les deux est fondamentale. Les plans établis séparément sont difficiles à rapprocher après coup. La PFC, au contraire, rassemble tous ceux qui sont associés à l'obtention d'une capacité dans des équipes d'évaluation des capacités interarmées (EECI), ce qui oblige les officiers opérationnels et les planificateurs fonctionnels à travailler à partir d'hypothèses communes et à s'entendre sur la meilleure façon de fournir des capacités.

Spanish

Save record 39

Record 40 2002-12-11

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Engineering
  • Astronautics
CONT

Spacecraft Operations Engineer. TASKS : Preparation and validation of spacecraft operations procedures. Preparation of operational system validation plans. Participation in the execution and evaluation of operational validation tests.... Participation in routine and special spacecraft and ground segment operations.

Key term(s)
  • spacecraft operation engineer

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Ingénierie
  • Astronautique

Spanish

Save record 40

Record 41 2002-02-18

English

Subject field(s)
  • Construction Engineering (Military)
DEF

Infrastructure essential to the training of NATO forces or to the implementation of NATO operational plans which, owing to its degree of common use or interest and its compliance with criteria laid down from time to time by the North Atlantic Council, is commonly financed by NATO members.

OBS

common infrastructure: term and definition standardized by NATO.

French

Domaine(s)
  • Génie construction (Militaire)
DEF

Infrastructure indispensable à l'entraînement des forces de l'OTAN ou à l'exécution des plans opérationnels OTAN, qui est financée conjointement par les membres de l'OTAN proportionnellement à son emploi ou à son intérêt et en raison de sa conformité avec les critères fixés périodiquement par le Conseil de l'Atlantique Nord.

OBS

infrastructure commune: terme et définition normalisés par l'OTAN.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Ingeniería de construcción (Militar)
DEF

Infraestructura fundamental para el entrenamiento de las fuerzas de la OTAN o para la ejecución de sus planes operativos, que se financia conjuntamente por los países miembros de la OTAN de forma proporcional a su empleo y al interés que se tenga en las obras y también en razón de su conformidad con los criterios que se fijan periódicamente por el Consejo del Atlántico Norte.

Save record 41

Record 42 2002-02-12

English

Subject field(s)
  • Military Materiel Management
  • Supply (Military)
DEF

Stocks to support the execution of approved operational plans for an initial pre-determined period.

OBS

basic stocks: term and definition standardized by NATO.

French

Domaine(s)
  • Gestion du matériel militaire
  • Approvisionnement (Militaire)
DEF

Stocks constitués pour permettre l'exécution des plans opérationnels approuvés pendant une période initiale prédéterminée.

OBS

stocks initiaux : terme et définition uniformisés par le Groupe de travail de terminologie du soutien au combat et normalisés par l'OTAN.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión del material militar
  • Avituallamiento (Militar)
DEF

Almacenamientos necesarios para apoyar la ejecución de los planes operativos aprobados durante un período predeterminado.

Save record 42

Record 43 2002-02-05

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Decision-Making Process
CONT

In practice, the risk assessment and response to risk would be considered in developing local business plans at the activity, division or regional level. These plans would then be considered at the corporate level, and significant risks(horizontal ou high-impact risks) would be incorporated into the appropriate corporate business, functional or operational plan.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Processus décisionnel
CONT

Dans la pratique, l'évaluation du risque et la réponse au risque sont considérées au moment d'élaborer les plans d'activités au niveau d'une activité, d'une division, ou d'une région. Ces plans sont ensuite examinés au niveau de toute l'organisation, et les risques appréciables (risques horizontaux ou à forte incidence) sont incorporés au plan d'activités, au plan fonctionnel ou au plan d'exploitation qui convient.

Spanish

Save record 43

Record 44 2002-01-22

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Decision-Making Process
  • Training of Personnel
CONT

Effective learning plans, reflecting risk management strategies, are linked to both operational and corporate strategies, incorporate opportunities for managers to coach and mentor staff, and address competency gaps(knowledge and skills) for individuals and teams.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Processus décisionnel
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Des plans d'apprentissage efficaces, qui tiennent compte des stratégies d'apprentissage de la gestion du risque, sont liées à la fois à la stratégie opérationnelle et à la stratégie de l'organisation, comprennent des occasions pour les gestionnaires d'encadrer leurs employés et de leur servir de mentor et corrigent les écarts au chapitre des compétences (connaissances et habiletés) des employés et des équipes.

Spanish

Save record 44

Record 45 2002-01-18

English

Subject field(s)
  • Astronautics
CONT

These plans will also include operational priorities, scheduling procedures, conflict resolution, monitoring of calibration/validation and data quality aspects, reporting requirements, and change control mechanisms.

French

Domaine(s)
  • Astronautique
CONT

Les plans préciseront également les priorités opérationnelles, les méthodes de programmation, les dispositions de résolution des conflits, les mesures de contrôle de l'étalonnage, de la validation et de la qualité des données, les modalités d'établissement des rapports et les mécanismes de contrôle des changements.

Spanish

Save record 45

Record 46 2002-01-16

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Decision-Making Process
CONT

In practice, the risk assessment and response to risk would be considered in developing local business plans at the activity, division or regional level. These plans would then be considered at the corporate level, and significant risks(horizontal ou high-impact risks) would be incorporated into the appropriate corporate business, functional or operational plan.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Processus décisionnel
CONT

Dans la pratique, l'évaluation du risque et la réponse au risque sont considérées au moment d'élaborer les plans d'activités au niveau d'une activité, d'une division, ou d'une région. Ces plans sont ensuite examinés au niveau de toute l'organisation, et les risques appréciables (risques horizontaux ou à forte incidence) sont incorporés au plan d'activités, au plan fonctionnel ou au plan d'exploitation qui convient.

Spanish

Save record 46

Record 47 2002-01-16

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Decision-Making Process
CONT

In practice, the risk assessment and response to risk would be considered in developing local business plans at the activity, division or regional level. These plans would then be considered at the corporate level, and significant risks(horizontal ou high-impact risks) would be incorporated into the appropriate corporate business, functional or operational plan.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Processus décisionnel
CONT

Dans la pratique, l'évaluation du risque et la réponse au risque sont considérées au moment d'élaborer les plans d'activités au niveau d'une activité, d'une division, ou d'une région. Ces plans sont ensuite examinés au niveau de toute l'organisation, et les risques appréciables (risques horizontaux ou à forte incidence) sont incorporés au plan d'activités, au plan fonctionnel ou au plan d'exploitation qui convient.

Spanish

Save record 47

Record 48 2001-03-09

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Commercial Fishing
OBS

Fisheries and Oceans Canada. First Nations participation in the salmon management advisory committees would facilitate needed co-ordination between the fishing plans of First Nations and other users of the resource. The Committees will be tasked with producing the operational details needed to finalize annual fishing plans in a timely manner--for example, what dates will a fishery be open and how will fisheries be monitored and enforced.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Pêche commerciale
OBS

Pêches et Océans Canada. La participation des Autochtones aux comités consultatifs de gestion de la pêche au saumon faciliterait la coordination entre les plans de pêche des Premières nations et des autres usagers de la ressource. Les comités consultatifs seront chargés de proposer des moyens opérationnels qui permettraient de finaliser les plans de pêche annuels dans les délais requis - par exemple, les dates auxquelles une pêche sera autorisée et les modalités de surveillance et de contrôle la conformité d'une activité de pêche donnée.

Key term(s)
  • Comité consultatif de gestion de la pêche au saumon

Spanish

Save record 48

Record 49 2001-02-08

English

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • General Conduct of Military Operations
  • Military (General)
OBS

U.S. Department of National Defense.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Conduite générale des opérations militaires
  • Militaire (Généralités)

Spanish

Save record 49

Record 50 2000-07-14

English

Subject field(s)
  • IT Security
DEF

A key for use on a cryptonet planned for establishment under specific operational conditions or in support of specific contingency plans.

French

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
DEF

Clé de chiffrement destinée à être utilisée sur un réseau cryptographique prévu pour être établi dans des conditions opérationnelles spécifiques ou en soutien de plans de circonstance particuliers.

Spanish

Save record 50

Record 51 1999-07-19

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Organization Planning
OBS

Canadian Transportation Agency.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Planification d'organisation
OBS

Office des transports du Canada.

Spanish

Save record 51

Record 52 1999-02-15

English

Subject field(s)
  • Government Accounting
DEF

The control of expenditures in relation to the spending level authority granted by Parliament and Treasury Board; also the control of costs in relation to operational and business plans and budgets developed by departments and agencies to support the spending level requested.

OBS

Budgetary control is present at three main levels in the federal government: Parliament; Treasury Board; departments and agencies.

French

Domaine(s)
  • Comptabilité publique
DEF

Contrôle des dépenses par rapport au pouvoir du niveau de dépenses accordé par le Parlement et le Conseil du Trésor; aussi contrôle des coûts relativement aux plans d'activités et de fonctionnement, ainsi qu'aux budgets établis par les ministères et les organismes pour financer le niveau de dépenses nécessaire.

OBS

Le contrôle budgétaire se retrouve aux trois principaux paliers du gouvernement fédéral, soit le Parlement, le Conseil du Trésor et les ministères et organismes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Contabilidad pública
DEF

... prácticas contables y de programación que efectúan las autoridades gubernamentales con el fin de vigilar y verificar los movimientos del gasto público que realiza el Gobierno.

Save record 52

Record 53 1998-12-17

English

Subject field(s)
  • Financial and Budgetary Management
  • Federal Administration
DEF

A letter sent by the Treasury Board Secretariat to departments and agencies in January and September. The January call letter formally requests that departments and agencies submit their strategic overviews and spring multi-year operational plans. The September call letter requests the submission of the Fall Update to Multi-Year Operational Plans and the information necessary for the preparation of the Main Estimates for the upcoming year. Additional information requirements and instructions associated with these submissions may also be included in call letters or their attachments.

OBS

Call letter: Officially approved by the Management Committee for the BCF (budgetary, accounting and finance) Glossary. Use of this term is mandatory in Canadian government texts.

French

Domaine(s)
  • Gestion budgétaire et financière
  • Administration fédérale
DEF

Lettre que fait parvenir le Secrétariat du Conseil du Trésor aux ministères et aux organismes en janvier et en septembre. La lettre de janvier leur demande officiellement de présenter leur aperçu de la stratégie et leur plan opérationnel pluriannuel du printemps. Celle de septembre leur demande de présenter la mise à jour d'automne du plan opérationnel pluriannuel ainsi que les renseignements nécessaires à la préparation du Budget des dépenses principal de l'année à venir. Ces lettres et les pièces qui sont jointes peuvent également exiger la présentation de renseignements supplémentaires et fournir d'autres instructions concernant ces présentations.

OBS

Lettre d'appel : terme uniformisé par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d'usage obligatoire dans la fonction publique fédérale.

OBS

Le Conseil du Trésor du Canada a annoncé, le 5 février 1998, que l'équivalent français de Main Estimates devient «Budget principal des dépenses», et celui de Supplementary Estimates, «Budget supplémentaire des dépenses».

Spanish

Save record 53

Record 54 1997-12-05

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Committees and Boards (Admin.)
  • Coast Guard
OBS

Will be the focal point for sign-off of operational plans...

OBS

Source(s) : Marketing Strategy 1997-1999 - Coast Guard Technical & Operational Services.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Comités et commissions (Admin.)
  • Garde côtière

Spanish

Save record 54

Record 55 1996-11-05

English

Subject field(s)
  • Public Administration (General)
  • Government Accounting
CONT

A Shared Management Agenda is a set of key management priorities and objectives identified and agreed-upon by the Secretary of the Treasury Board and the Deputy Minister of a department. ... It defines the management context within which the department will pursue its management strategies ... It serves as a point of reference against which departmental management performance can be assessed in the coming year.

OBS

Business plans replace the Multi-Year Operational Plan(MYOP) process, the Shared Management Agenda(SMA) process and the Increased Ministerial Authority and Accountability(IMAA) regime.

French

Domaine(s)
  • Administration publique (Généralités)
  • Comptabilité publique
OBS

projet de gestion concertée : Centre canadien de gestion.

OBS

Les plans d'activités remplacent maintenant le régime d'accroissement des pouvoirs et des responsabilités ministériels (APRM), le plan opérationnel pluriannuel (POP) et le projet de gestion concertée (PGC).

Spanish

Save record 55

Record 56 1995-07-14

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
OBS

The institution's Strategic Communications Plan is a succinct statement of its approach for the coming year and includes expected resource requirements and anticipated revenues. The plan articulates overall communications objectives integrating government, ministerial and institutional priorities, and gives broad direction for the development of Operational Communications Plans and the allocation of communications resources.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
OBS

Politique du gouvernement en matière de communication, juin 1988, annexe B.

OBS

Le plan stratégique de communication de l'institution expose de façon succincte la ligne de conduite que cette dernière compte adopter au cours de la prochaine année ainsi que les recettes et les besoins en ressources prévus. Le plan définit les objectifs globaux en matière de communication, en y intégrant les priorités du gouvernement, du ministre et de l'institution, et contient des lignes directrices pour l'élaboration des plans opérationnels de communication et l'affectation des ressources aux communications.

Spanish

Save record 56

Record 57 1993-05-12

English

Subject field(s)
  • Federal Administration
CONT

To provide institutions with statements of concurrences, the Advertising Management Group(AMG), on behalf of the Advertising Policy Sub-committee of the Cabinet Committee on Communications, will review advertising proposals contained in annual work plans prepared for Multi-Year Operational Plans, so as to provide the Chairman of the Cabinet of the Cabinet Committee on Communications with advice on the subject, theme, and resource profile proposed for the forthcoming year.

French

Domaine(s)
  • Administration fédérale
CONT

De manière à fournir aux institutions les attestations de conformité le Groupe de gestion de la publicité (GGP), au nom du Sous-comité de la politique de publicité du Comité du Cabinet chargé des communications examinera les renseignements sur les projets de publicité inclus dans les plans annuels de travail préparées par les institutions en vue de l'établissement du Plan opérationnel pluriannuel, de manière à fournir au président du Comité du Cabinet chargé des communications des avis sur les sujets, les thèmes et les ressources proposés pour l'année à venir.

OBS

Terme tiré du Manuel du Conseil du Trésor/Communications.

Spanish

Save record 57

Record 58 1993-01-26

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Organization Planning
CONT

The Program Evaluation Plans of departments and agencies, comprising Schedules and Profiles, represent supporting documents to the Strategic Overviews and Multi-Year Operational Plans. They are submitted in order to provide for Policy Committees and Treasury Board consideration of departmental plans for formally reviewing and reconfirming or modifying their programs.

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Planification d'organisation

Spanish

Save record 58

Record 59 1992-06-15

English

Subject field(s)
  • Financial and Budgetary Management
  • Public Sector Budgeting
  • Organization Planning
DEF

The structures, processes and procedures which relate to the preparation and review of Multi-Year Operational Plans.

French

Domaine(s)
  • Gestion budgétaire et financière
  • Budget des collectivités publiques
  • Planification d'organisation
DEF

Structures, processus et méthodes reliés à l'élaboration et à la révision des plans opérationnels pluriannuels.

Key term(s)
  • système de plan opérationnel

Spanish

Save record 59

Record 60 1991-02-11

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Personnel Management (General)
  • Operating Systems (Software)
DEF

A framework for integrating human resource issues with strategic operational and work planning; for identifying human resource management needs; and for systematically developing and controlling the implementation of plans to meet these needs.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Systèmes d'exploitation (Logiciels)

Spanish

Save record 60

Record 61 1991-01-16

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Personnel Management (General)
  • Public Service
DEF

At the Public Service of Canada, a synthesis of the key human resource action plans that a department intends to pursue over the multi-year operational planning period in support of approved programs and service-wide objectives and of related specific concerns that require central agency authorization or participation to resolve.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Fonction publique

Spanish

Save record 61

Record 62 1989-05-11

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
OBS

An addendum to the Spring Operational Plans and to the Fall Update of those plans.

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
OBS

Un supplément aux plans d'exécution présentés au printemps et aux mises à jour de ces plans présentées à l'automne.

OBS

Figure aussi dans le Manuel des finances du ministère Pêches et Océans Canada.

Spanish

Save record 62

Record 63 1983-03-21

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
OBS

An addendum to the Spring Operational Plans and to the Fall Update of those plans.

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
OBS

Un supplément aux plans d'exécution présentés au printemps et aux mises à jour de ces plans présentées à l'automne.

Spanish

Save record 63

Record 64 1983-03-21

English

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
OBS

An addendum to the Spring Operational Plans and to the Fall Update of those plans.

French

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
OBS

Un supplément aux plans d'exécution présentés au printemps et aux mises à jour de ces plans présentées à l'automne.

Spanish

Save record 64

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