TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

PILOT CONTROLLER [30 records]

Record 1 2019-01-02

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Military Organization
  • Paradrop and Airdrop
CONT

Range control called the tower and informed [the air traffic control operator] that there was a scheduled para-drop at around that time, although they had contact with neither the drop zone controller nor the pilot.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Organisation militaire
  • Parachutage et largage
CONT

Le contrôleur du champ de tir a appelé la tour et indiqué au [préposé au contrôle de la circulation aérienne] qu'un parachutage était prévu vers cette heure-là, mais qu'il n'avait aucun contact avec le contrôleur de la zone de largage, ni avec le pilote.

Spanish

Save record 1

Record 2 2015-07-22

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

The speed of the aeroplane relative to undisturbed air.

OBS

It is used primarily in flight planning and the en route portion of flight. When used in pilot/controller communications, it is referred to as "true airspeed" and not shortened to "airspeed. "

OBS

true airspeed; TAS: term and abbreviation standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee; term, abbreviation and definition officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Vitesse de l'avion par rapport à l'air calme.

OBS

[...] utilisée principalement pour la planification de vol et la phase en route de vol. Dans les communications entre pilotes et contrôleurs, on parle toujours de vitesse air vraie et non de vitesse indiquée.

OBS

vitesse vraie; VV : terme, abréviation et définition uniformisés par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

OBS

vitesse vraie; VV; TAS : terme et abréviations uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

vitesse air vraie; TAS : terme et abréviation normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pilotaje y navegación aérea
DEF

Velocidad del avión relativa al aire en calma.

OBS

velocidad verdadera; TAS: término, abreviatura y definición aceptados oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 2

Record 3 2015-04-15

English

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
CONT

FANS [future air navigation system]-1/A are avionics that provide direct data link communication between the pilot and the air traffic controller to include air traffic control clearances, pilot requests and position reporting.

French

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
CONT

FANS [futur système de navigation aérienne] -1/A est l’avionique qui fournit la communication par liaison de données directe entre le pilote et le contrôleur de la circulation aérienne, notamment les autorisations du contrôleur de la circulation aérienne, les demandes des pilotes et les comptes-rendus de position.

Spanish

Save record 3

Record 4 2014-12-04

English

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
DEF

A means of communication between controller and pilot, using data link for ATC [air traffic control] communications. [Definition officially approved by ICAO. ]

OBS

These communications may include clearances, requests, reports, or any related ATS [air traffic service] information.

OBS

controller-pilot data link communications; CPDLC : term and abbreviation officially approved by the International Civil Aviation Organization(ICAO).

Key term(s)
  • controller-pilot data link communication

French

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
DEF

Moyen de communication par liaison de données pour les communications ATC [contrôle de la circulation aérienne] entre le contrôleur et le pilote. [Définition uniformisée par l'OACI.]

OBS

Des autorisations, des demandes, des comptes rendus ou toute information concernant les ATS [services de la circulation aérienne] peuvent être communiqués par liaison de données.

OBS

communications contrôleur-pilote par liaison de données; CPDLC : terme et abréviation uniformisés par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

Key term(s)
  • communication contrôleur-pilote par liaison de données

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Control de tránsito aéreo
DEF

Medio de comunicación entre el piloto y el controlador utilizando enlace de datos para las comunicaciones ATC [control de tránsito aéreo].

OBS

comunicación por enlace de datos controlador-piloto: término utilizado generalmente en plural.

Key term(s)
  • comunicaciones por enlace de datos controlador-piloto
Save record 4

Record 5 2012-10-22

English

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

A means used by controllers to separate aircraft operating in visual meteorological conditions (VMC).

OBS

(a) VFR-The controller, having determined that a potential conflict exists, issues clearances, instructions and/or information as necessary to aid aircraft in establishing visual contact with each other or to assist aircraft in avoiding other aircraft.(b) IFR or CVFR-Following a pilot's report that the traffic is in sight, the controller issues the clearance and instructs the pilot to provide his or her own separation by manoeuvring the aircraft as necessary to avoid or follow the traffic.

OBS

visual separation: term and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

French

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Pratique employée par les contrôleurs pour espacer les aéronefs évoluant dans des conditions météorologiques de vol à vue (VMC).

OBS

a) VFR - Le contrôleur, après avoir établi l'existence possible d'un conflit, délivre des autorisations, donne des instructions ou communique des renseignements, selon le cas, pour aider les aéronefs à établir le contact visuel entre eux, ou pour aider les aéronefs à éviter d'autres aéronefs. b) IFR ou CVFR - Après qu'un pilote signale avoir le trafic en vue, le contrôleur délivre des autorisations et lui demande d'assurer son propre espacement en manœuvrant son aéronef au besoin afin d'éviter ou de suivre le trafic.

OBS

espacement visuel : terme et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne

Spanish

Save record 5

Record 6 2012-10-19

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Air Traffic Control
DEF

A heading given by a controller to a pilot on the basis of radar-derived information to provide navigational guidance.

OBS

vector: term and deifintion standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Circulation et trafic aériens
DEF

Cap donné par un contrôleur à un pilote, d'après les renseignements obtenus par radar, en vue du guidage pour la navigation.

OBS

vecteur : terme et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne; terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) Opérations aériennes.

Spanish

Save record 6

Record 7 2012-09-04

English

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

An IFR [instrument flight rules] ATC [air traffic control] arrival procedure published in the Canada Air Pilot(CAP) for pilot and controller use.

OBS

standard terminal arrival; STAR : term, abbreviation and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

French

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Procédure d'arrivée IFR [règles de vol aux instruments] du contrôle de la circulation aérienne publiée dans le Canada Air Pilot (CAP) et destinée aux pilotes et aux contrôleurs.

OBS

arrivée normalisée en région terminale; STAR : terme, abréviation et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne; terme et abréviation uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 7

Record 8 2012-08-31

English

Subject field(s)
  • Air Navigation Aids
  • Air Traffic Control
DEF

Communications between a controller and a pilot without resort to a relay through another unit.

OBS

direct controller-pilot communications; DCPC : term, abbreviation and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee; term and abbreviation officially approved by the International Civil Aviation Organization(ICAO).

Key term(s)
  • direct controller-pilot communication
  • direct controller pilot communication

French

Domaine(s)
  • Aides à la navigation aérienne
  • Circulation et trafic aériens
DEF

Communications entre un contrôleur et un pilote sans relais avec une autre unité.

OBS

communications directes contrôleur-pilote; DCPC : terme, abréviation et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne; terme et abréviation uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

Key term(s)
  • communication directe contrôleur-pilote

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Ayuda para la navegación aérea
  • Control de tránsito aéreo
OBS

comunicaciones directas controlador-piloto; DCPC: término y abreviatura aceptados oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Key term(s)
  • comunicación directa controlador-piloto
Save record 8

Record 9 2012-08-23

English

Subject field(s)
  • Air Space Control
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Operations (Air Forces)
DEF

An instrument approach wherein the air traffic controller issues instructions, for pilot compliance, based on aircraft position in relation to the final approach course(azimuth) and the distance(range) from the end of the runway as displayed on the controller's radar scope.

OBS

The controller will provide recommended altitudes on final approach if requested by the pilot.

OBS

surveillance approach: term and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

French

Domaine(s)
  • Contrôle de l'espace aérien
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Opérations (Forces aériennes)
DEF

Approche aux instruments au cours de laquelle le contrôleur de la circulation aérienne émet des directives aux pilotes en fonction de la position de l'aéronef par rapport à la trajectoire d'approche finale (azimut) et en fonction de la distance (portée) à laquelle se trouve l'extrémité de la piste indiquées sur l'écran radar du contrôleur. [Définition normalisée par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne.]

OBS

Le contrôleur peut fournir des altitudes recommandées pour l'approche finale si le pilote le lui demande.

OBS

Dans les textes de Transports Canada, le terme anglais est utilisé.

Spanish

Save record 9

Record 10 2012-08-20

English

Subject field(s)
  • Radar, Radio Guidance and Goniometry
  • Air Traffic Control
DEF

The observation of the progress of radar-identified aircraft, the primary navigation of which is being provided by the pilot, wherein the controller retains and correlates the aircraft identity with the appropriate target or target symbol displayed on the radar scope.

OBS

radar flight following: term and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

French

Domaine(s)
  • Radar, radioguidage et radiogoniométrie
  • Circulation et trafic aériens
DEF

Surveillance des déplacements d'un aéronef identifié radar dont la navigation est principalement assurée par le pilote.

OBS

Le contrôleur retient l'identification de l'aéronef et assure la corrélation entre cette identification et la cible ou le symbole appropriés affichés sur l'écran radar.

OBS

suivi des vols au radar : terme et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne.

Spanish

Save record 10

Record 11 2012-07-30

English

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

The time, in UTC [coordinated universal time], at which an IFR [instrument flight rules] aircraft is calculated, by either the controller, the pilot or through automated means, to arrive over a significant point.

OBS

estimate: term and standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

French

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Heure UTC [temps universel coordonné] à laquelle un aéronef IFR [règles de vol aux instruments] est censé, selon le contrôleur, le pilote ou les moyens automatisés, arriver au-dessus d'un point significatif.

OBS

estimée : terme et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne.

Spanish

Save record 11

Record 12 2012-02-15

English

Subject field(s)
  • Military (General)
  • Military Administration
OBS

A check of a radar controller conducted by the base instrument check pilot or his representative, or by the command instrument check pilot or his representative, and consists of one or more of the approaches described in a full flight check.

OBS

Term officialized by the Department of National Defence

OBS

Code BAABBAS

French

Domaine(s)
  • Militaire (Généralités)
  • Administration militaire
CONT

L'examen que doit subir le contrôleur radar sous la direction du pilote spécialiste en contrôle de vol aux instruments de la base ou du commandement, ou de son délégué. Cet examen consiste à assurer la prise en charge des avions dans une ou plusieurs des approches décrites dans l'épreuve pratique complète.

OBS

Terme uniformisé par le Ministère de la Défense Nationale

Spanish

Save record 12

Record 13 2011-11-21

English

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Radar, Radio Guidance and Goniometry
DEF

A radar approach or vector provided to a pilot when the compass or directional indicator is malfunctioning.

OBS

Instead of providing the pilot with headings to be flown, the controller observes the radar track and issues the control instructions "Turn right, ""Turn left, "or "Stop turn, "as appropriate.

Key term(s)
  • no compass approach
  • no-gyro approach

French

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Radar, radioguidage et radiogoniométrie
DEF

Approche ou guidage radar fourni à un pilote lors d'une panne du compas ou de l'indicateur directionnel.

OBS

Au lieu de fournir au pilote un cap à suivre, le contrôleur donne les instructions suivantes : «Tournez à droite» ou «Tournez à gauche» ou «Arrêtez de tourner» selon la trajectoire radar sur son écran.

Spanish

Save record 13

Record 14 2010-06-02

English

Subject field(s)
  • Electrical Circuits and Circuit Breakers
  • Traction (Rail)

French

Domaine(s)
  • Circuits électriques et coupe-circuits
  • Traction (Chemins de fer)

Spanish

Save record 14

Record 15 2010-03-29

English

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
CONT

Specifically, the controller energizes a solenoid to cause fluid to flow through the pilot assembly into a large portion of the piston chamber during the compression stroke of the piston.

French

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
CONT

L'unité de commande met un solénoïde sous tension afin d'entraîner l'écoulement du fluide à travers l'ensemble pilote dans une grande partie du barillet de pompe pendant la course de compression du barillet.

Spanish

Save record 15

Record 16 2007-04-05

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

Gross navigational error(GNE)-Pilots are expected to fly their aircraft along the centerline of their assigned route and to stay within the accuracy limits of their installed navigation systems.(For example, the accuracy tolerance limits for Loran C equipment used in instrument flight rules(IFR) oceanic navigation is 5. 8 NM). If an aircraft becomes off course, it is usually for one of the following reasons; a "loop"(or communications) error between the pilot and the controller, a pilot intentionally entering a waypoint which is not along the assigned route of flight(for example, a pilot deviation due to weather without prior ATC approval or without declaring an emergency), an unintentionally entered waypoint not along the assigned route, and a navigational equipment error or failure. Navigational errors that are greater than 20 NM are investigated by the various countries that provide ATC service.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace

Spanish

Save record 16

Record 17 2007-02-13

English

Subject field(s)
  • Ground Installations (Air Forces)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Remote Control (Telecommunications)
  • Aerospace Equipment (Military)
CONT

The Hunter [an unmanned aerial vehicle] takes off and lands using an external pilot(EP), standing next to the runway in visual contact with the aircraft, and operating a controller that is very similar to ones used by radio-controlled aircraft hobbyists. After takeoff and climb out, control of the aircraft is transferred to an internal pilot(IP), operating from a ground control station(GCS).

French

Domaine(s)
  • Installations au sol (Forces aériennes)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Commandes à distance (Télécommunications)
  • Matériel aérospatial (Militaire)

Spanish

Save record 17

Record 18 2004-08-24

English

Subject field(s)
  • Turboalternators and Turbogenerators
  • Helicopters (Military)
CONT

The amount of oil pressure directed to the actuator is controlled by two separate controllers : the density controller and the differential pressure controller. The density controller senses the temperature and pressure of the airflow in the engine intake. The differential pressure controller senses the difference between engine manifold pressure and the air pressure between the compressor and the throttle valve. When fully open, the waste gate valve routes the exhaust flow directly out the tailpipe, away from the turbine wheel. When fully closed, the waste gate valve routes the exhaust flow through the turbine wheel, thereby driving the turbine. During most stages of operation the controllers modulate the position of the valve to drive the turbine at the speed required to meet the engine power selection. The system is designed to work with no input from the pilot.

French

Domaine(s)
  • Turbo-alternateurs et turbogénérateurs
  • Hélicoptères (Militaire)
DEF

Dispositif qui règle automatiquement et en fonction de la densité du mélange explosif, la vanne de déviation (waste gate) du turbocompresseur.

CONT

La force de la pression d'huile dirigée vers l'actionneur est déterminée par deux régulateurs distincts : le régulateur de densité et le régulateur de pression différentielle. Le premier détecte la température et la pression de l'air dans l'entrée d'air moteur. Le second détecte la différence de pression entre celle du collecteur d'alimentation moteur et celle entre le compresseur et le papillon des gaz. Lorsqu'il est complètement ouvert, le limiteur achemine les gaz d'échappement directement dans le tuyau d'échappement, en contournant la turbine. Lorsqu'il est complètement fermé, le limiteur achemine les gaz d'échappement directement vers la turbine et la fait tourner. La plupart du temps, les régulateurs modulent la position du limiteur pour faire tourner la turbine à la vitesse correspondant au réglage de puissance du moteur. Le système est conçu pour fonctionner sans intervention humaine.

Spanish

Save record 18

Record 19 2003-05-29

English

Subject field(s)
  • Military Training
CONT

Pilot "Get well" Program, Air controller "Get well" Program, etc.

French

Domaine(s)
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Programme qui s'adresse à des groupes de professions ou de métiers militaires où l'on constate une pénurie à l'enrôlement et où le taux de départs prématurés est très élevé. Les mesures servent à rendre plus attrayantes et plus satisfaisantes les conditions de travail actuelles.

CONT

On dira par exemple, Programme d'amélioration des conditions professionnelles militaires des pilotes.

Spanish

Save record 19

Record 20 2002-11-13

English

Subject field(s)
  • Spacecraft
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

All the various manual control systems were controlled by the pilot by using the three-axis hand controller. This proved to be an adequate controller for manipulation of the manual control systems.

Key term(s)
  • three-axis hand-controller

French

Domaine(s)
  • Engins spatiaux
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)

Spanish

Save record 20

Record 21 2002-07-04

English

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
DEF

The designated ground system through which a CPDLC dialogue between a pilot and a controller currently responsible for the flight is permitted to take place. [Definition officially approved by ICAO. ]

OBS

current data authority; CDA: term and abbreviation officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

French

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
DEF

Système sol désigné par lequel un dialogue CPDLC peut avoir lieu entre un pilote et le contrôleur chargé du vol. [Définition uniformisée par l'OACI.]

OBS

point de contact autorisé actif : terme uniformisé par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Control de tránsito aéreo
DEF

Sistema de tierra designado por conducto del cual se autoriza el diálogo CPDLC entre un piloto y un controlador actualmente responsable del vuelo. [Definición aceptada oficialmente por la OACI.]

OBS

autoridad de datos vigente: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 21

Record 22 2001-11-05

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

A magnetic heading given by a controller to a pilot on the basis of radar-derived information for the purpose of providing navigational guidance.

OBS

radar heading: term and definition officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Cap magnétique donné par un contrôleur à un pilote sur la base des renseignements obtenus par radar, en vue du guidage pour la navigation.

OBS

cap radar : terme et définition uniformisés par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pilotaje y navegación aérea
DEF

Rumbo magnético dado por un controlador a un piloto, basándose en la información obtenida por radar, con el fin de que le sirva de guía para la navegación.

OBS

rumbo radar: término y definición aceptados oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 22

Record 23 1999-02-26

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Air Transport
OBS

Transport Canada. (TP-2900).

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Transport aérien

Spanish

Save record 23

Record 24 1997-07-24

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
Key term(s)
  • two way direct controller pilot datalink communication

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
Key term(s)
  • communication bilatérale directe pilote contrôleur par liaison de données

Spanish

Save record 24

Record 25 1990-04-30

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Air Traffic Control

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Circulation et trafic aériens

Spanish

Save record 25

Record 26 1988-05-19

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Transport aérien
OBS

Renseignement obtenu de la section de traduction de Transports Canada (1984).

Spanish

Save record 26

Record 27 1986-05-01

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Air Traffic Control
OBS

"SOLOR" est le code utilisé pour l'examen "Air Traffic Control Procedures Pilot/Controller Responsibilities.

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Circulation et trafic aériens

Spanish

Save record 27

Record 28 1985-06-20

English

Subject field(s)
  • Military Occupational Codes - Officers
Universal entry(ies)
32.F4
occupation code
OBS

32.F4: classification specialty qualification code.

French

Domaine(s)
  • Groupes professionnels militaires des officiers
Entrée(s) universelle(s)
32.F4
occupation code
OBS

32.F4 : code de qualification de spécialiste (classifications).

Key term(s)
  • Pilote d'avion léger ou moyen - Poste de guidage avancé

Spanish

Save record 28

Record 29 1985-06-20

English

Subject field(s)
  • Military Occupational Codes - Officers
Universal entry(ies)
32.P4
occupation code
OBS

32.P4: classification specialty qualification code.

French

Domaine(s)
  • Groupes professionnels militaires des officiers
Entrée(s) universelle(s)
32.P4
occupation code
OBS

32.P4 : code de qualification de spécialiste (classifications).

Key term(s)
  • Pilote d'hélicoptère - Poste de guidage avancé

Spanish

Save record 29

Record 30 1981-07-30

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

There is not as yet any provision for automatic flagging of a transponder failure, which means that an aircraft might suddenly vanish from a secondary radar screen(or never appear on it), without either pilot or controller being necessarily aware of the situation.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
OBS

(...) la vérification en vol des répondeurs est une action qui doit être délibérément accomplie par l'équipage. En effet, il n'y a pas encore de système automatique de signalisation des pannes de répondeur, ce qui signifie qu'un aéronef pourrait soudain disparaître de l'écran d'un radar secondaire (ou ne jamais y apparaître), sans que le pilote ou le contrôleur aérien ne s'en rendent compte.

Spanish

Save record 30

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