TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

PITCH ATTITUDE [50 records]

Record 1 2022-01-26

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

For example, if the aircraft is descending at 1, 000 fpm, start the level off 100 feet above the level off altitude. If the pitch attitude change is started late, there is a tendency to overshoot the desired altitude unless the pitch change is made with a rapid movement.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne

Spanish

Save record 1

Record 2 2020-06-17

English

Subject field(s)
  • Computers and Calculators
  • Telecommunications Facilities
CONT

[The] attitude control subsystem(ACS) has yaw, roll, and pitch sensors that enable the attitude control processor(ACP) to maintain altitude accurately.

French

Domaine(s)
  • Ordinateurs et calculateurs
  • Installations de télécommunications

Spanish

Save record 2

Record 3 2019-07-11

English

Subject field(s)
  • Helicopters (Military)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

Over a slightly longer interval, pitch attitude will integrate into vertical speed and deviation from an assigned attitude, and roll attitude will integrate into heading; thus, display of aircraft vertical speed, altitude and heading should be positioned around the attitude display.

OBS

attitude display: term officially approved by the Aeronautical Terminology Standardization Committee (the ATSC) - Helicopters.

French

Domaine(s)
  • Hélicoptères (Militaire)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

affichage d'assiette : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptères.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Helicópteros (Militar)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 3

Record 4 2019-07-11

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

The command bars move up for a climb or down for descent, and roll left or right to provide lateral guidance. They display the computed angle of bank for standard-rate turns to enable the pilot to reach and fly a selected heading or track. The bars also show pitch commands that allow the pilot to capture and fly an ILS [instrument landing system] glide slope, a preselected pitch attitude, or maintain a selected barometric altitude.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

directive en tangage : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA)- Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Mandos de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 4

Record 5 2015-08-31

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Maneuvers
DEF

A movable horizontal airfoil, usually attached to the horizontal stabilizer on the tail, that is used to control pitch[;] it usually changes the attitude of the nose, making it move up and down.

OBS

control surface: Any external moveable part of an aircraft designed to help it change orientation or speed, not including the propeller. The most commonly used control surfaces are ailerons, elevator, rudder, flaps, and spoilers.

OBS

elevator: term standardized by ISO and NATO.

PHR

Up-elevator, horizontal elevator.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Manœuvres d'aéronefs
DEF

Volet mobile situé sur le bord de fuite du plan horizontal de l'empennage.

CONT

gouverne : Chacun des organes utilisés pour obtenir la rotation d'un aéronef autour de ses trois axes : tangage (gouverne de profondeur), roulis (gouverne latérale), lacet (gouverne de direction) et constitués, généralement, par des plans mobiles actionnés par le pilote au moyen du palonnier (lacet) et du manche à balai (tangage et roulis).

OBS

gouverne de profondeur : terme normalisé par l'ISO et l'OTAN.

OBS

gouverne de profondeur; profondeur : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Mandos de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Maniobras de las aeronaves
DEF

Superficie aerodinámica móvil situada en posición horizontal y en el empenaje de cola que permite realizar el control de profundidad.

Save record 5

Record 6 2015-07-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
DEF

Equipment that automatically stabilizes the attitude of an aircraft about its pitch, roll, and yaw axes and keeps it on a predetermined heading.

CONT

The gyropilot, commonly called an automatic pilot, consists basically of three devices, each of which detects disturbances of the aircraft in one plane and corrects for these disturbances by moving the appropriate control: the rudder control for azimuth and sudden change in heading (yaw) disturbances, aileron control for roll disturbance, and elevator control for pitch disturbance. In modern gyropilots rate detection forms the principal reference and displacement detection plays a secondary role.

OBS

automatic pilot; autopilot: terms officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Key term(s)
  • auto pilot

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
DEF

Asservissement permettant d'automatiser le processus de correction de vol pour maintenir l'appareil sur une trajectoire sélectionnée.

OBS

La sélection peut s'effectuer au travers du Directeur de Vol (FD), ou directement à partir des indicateurs (Altimètre, cap, VOR/ILS).

OBS

système de pilotage automatique : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

OBS

pilote automatique; PA : terme et abréviation uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes; terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

OBS

pilote automatique : terme uniformisé par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

PHR

PA numérique.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
  • Instrumentos de navegación
OBS

piloto automático: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 6

Record 7 2013-03-22

English

Subject field(s)
  • Air Transport
CONT

Vertical clearances shown occur during maximum variations of airplane attitude, produced by combinations of airplane loading/unloading activities. During routine servicing, the airplane remains relatively stable, pitch and elevation changes occurring slowly.

French

Domaine(s)
  • Transport aérien

Spanish

Save record 7

Record 8 2012-08-21

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Aircraft Maneuvers
DEF

The turn rate of 3° per second normally used by aircraft operating at less than 250 kt [knots].

CONT

The attitude indicator shows rotation about both the longitudinal axis to indicate the degree of bank, and about the lateral axis to indicate pitch(nose up, level or nose down)... The principal parts of interest to the pilot are : The miniature wings attached to the case remain parallel to the wings of the aircraft. The horizon bar which separates the top(light) and bottom(dark) halves to the ball. The degree marks on the upper periphery of the dial. The first 3 on both sides of center are 10 degrees apart, then 60 degree bank marks, and 90 degree bank marks. Fifteen degrees of bank is called a standard rate turn.

CONT

The turn indicator indicates the rate of the turn, not the amount of the turn. Thus a standard rate, or rate one, turn will give a rate of turn of 3 degrees per second, or 360 degrees in two minutes.

OBS

rate one turn: term and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Manœuvres d'aéronefs
DEF

Taux de virage, de 3° par seconde, normalement utilisé par les aéronefs évoluant à moins de 250 kt [nœuds].

CONT

Virage à taux standard. Lorsque les ailes de l'avion miniature sont alignées avec les petits traits à côté de «G» (gauche) et «D» (droite), l'appareil effectue un virage à taux standard, soit 3 degrés par seconde pour le Cessna 182RG. Cela signifie que l'appareil accomplit un tour complet de 360 degrés en deux minutes.

CONT

L'indicateur de virage indique le taux de virage et non l'amplitude. Le taux standard, ou virage au taux 1, est égal à 3 degrés par seconde ou 360 degrés en deux minutes.

OBS

virage standard au taux un : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

virage de taux un : terme et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne.

Spanish

Save record 8

Record 9 2012-07-06

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

Embedded GPS INS. The EGI is in an all-attitude navigation system providing outputs of linear and angular acceleration, velocity, position, attitude(roll, pitch, and platform azimuth), magnetic and true heading, altitude, time tags, and time. When installed in the host platforms in the appropriate configuration, the system provides the navigation functions of the equipment it replaces. It uses vehicle electrical power(28 Vdc), turn-on and mode commands, initialization data, and altitude data, as well as Global Positioning System(GPS) satellite inputs for GPS or GPS/Inertial Navigation System(INS) operation, and is able to track five space vehicles simultaneously.

OBS

Attitude. The angle between an imaginary line running from the nose to the tail, and the horizontal. The attitude is judged by the level at which the horizon is seen through the canopy.

Key term(s)
  • all attitude navigation system
  • all attitude reference system
  • all-attitude flight reference system

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

GPS et INS intégrés. Le système EGI est un système de navigation toutes attitudes qui fournit un signal d'accélération linéaire et angulaire, de vitesse, de position, d'attitude (roulis, tangage et azimut de plate-forme), un cap magnétique et vrai, l'altitude, les descripteurs temps et l'heure. Lorsqu'il est installé dans les plates-formes hôtes sous sa configuration appropriée, le système fournit les fonctions de navigation de l'équipement qu'il remplace. Il utilise le courant électrique de l'aéronef (28 V CC), les commandements de mise en marche et de mode, les données d'initialisation ainsi que les données d'altitude de même que les entrées satellites du système de positionnement global (GPS) pour le fonctionnement en GPS ou en GPS/système de navigation par inertie (INS) et peut poursuivre cinq véhicules spatiaux simultanément.

Spanish

Save record 9

Record 10 2011-10-03

English

Subject field(s)
  • Hydrology and Hydrography
CONT

Attitude Measurement Issues. Acoustic refraction and the vessel' s roll, pitch, heading and heave determine where the acoustic beams meet the sea floor. Just asin conventional surveys, factors such as tides, storm surges and vessel draft and settlement at speed are also important in MBS [multibeam sonar] surveys. Position and heading are used to transform slant-ranges and ray angles into geo-referenced depths.

French

Domaine(s)
  • Hydrologie et hydrographie
CONT

Les problèmes de mesures d’attitude. La réfraction acoustique et les mouvements du navire (roulis, tangage, cap et pilonnement) déterminent le point où les faisceaux frappent le plancher océanique. Comme pour les levés classiques, desfacteurs comme la marée, les ondes de tempête, le tirant d’eau et l’assiette dunavire en mouvement influent également sur les levés réalisés à l’aide du MBS [sonar multifaisceaux]. Laposition et le cap servent à transformer les distances obliques et les angles des rayons en valeurs de profondeurs géoréférencées.

Spanish

Save record 10

Record 11 2011-03-22

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • River and Sea Navigation
CONT

Attitude Sensor. The TSS POS/MV(Position and Orientation Systems for Marine Vessels) is an inertial navigation system delivering full 6 degree-of-freedom position and orientation systems for ships. It combines data from an inertial unit made up of three acceleration meters and three gyrolasers(fibre optic gyroscopes) and two GPS antennas. It delivers the following data with a sampling frequency of 1-200 Hz : roll and pitch(accurate to 0. 02°) ;heave(accurate to 5% amplitude) ;true heading(accurate to 0. 1°).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Navigation fluviale et maritime
DEF

Ensemble des appareils servant à déterminer et à contrôler l'orientation d'un véhicule spatial.

CONT

Des gyroscopes mécaniques à suspension dynamique, très utilisés dans les centrales à cardans, peuvent également être montés sur une centrale à composants liés, de performances plus modestes, comme une centrale d'attitude. Il s'agit d'instruments électromécaniques à masse tournante entraînée en rotation par un moteur électrique au travers d'un joint flexible qui laisse au rotor toute liberté angulaire dans les directions perpendiculaires à l'axe de rotation.

CONT

Centrales d'attitude. La centrale TSS POS/MV (Position and Orientation Systems for Marine Vessels) désigne un système de navigation inertielle qui procure des solutions d'orientation et de positionnement à six degrés de liberté pour les navires. Elle combine les informations provenant d'une centrale inertielle constituée de trois accéléromètres et trois gyrolasers (gyroscopes à fibres optiques) et de deux antennes GPS. Elle délivre avec une fréquence d'échantillonnage 1-200 Hz les informations suivantes : roulis et tangage (précision 0.02°); pilonnement (précision 5 % de l'amplitude); cap (précision 0.1°).

OBS

centrale d'orientation : terme publié au Journal officiel de la République française le 22 septembre 2000.

Spanish

Save record 11

Record 12 2010-04-16

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Aircraft Maneuvers
OBS

... in order to trim an elevator to hold the nose down, the elevator's trim tab will actually rise up into the slipstream. The increased pressure on top of the trim tab surface caused by raising it will then deflect the entire elevator slab down slightly, causing the tail to rise and the aircraft's nose to move down. In the case of an aircraft where deployment of high-lift devices(flaps) would significantly alter the longitudinal trim, a supplementary trim tab is arranged to simultaneously deploy with the flaps so that pitch attitude is not markedly changed.

OBS

elevator trim tab: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

[...] en tangage [...] le compensateur le plus courant (quasiment indispensable) est le compensateur de profondeur, qui contrôle l'appareil sur l'axe de tangage (tendance à piquer ou à cabrer).

OBS

compensateur de profondeur : terme normalisé par l'ISO.

Spanish

Save record 12

Record 13 2009-04-15

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Limits result from the maximum pitch attitude/bank angle that can be achieved without striking the runway with the tail or with the engine pod(for underwing-mounted engines), the flaps or the wing tip...

OBS

The term "pod" should be used in non-ambiguous contexts only.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Propulsion des aéronefs
DEF

Ensemble constitué par un moteur d'avion et le capotage qui l'entoure.

OBS

La différence entre «engine nacelle» [nacelle moteur] et «engine pod» [fuseau moteur] porte sur l'endroit où l'ensemble est situé sur l'avion; la [«nacelle moteur»] est logée dans le fuselage et le [«fuseau moteur»] se trouve suspendu sous l'aile [...]

OBS

Utiliser le terme «fuseau» uniquement dans un contexte non ambigu.

OBS

fuseau moteur : terme normalisé par l'ISO.

OBS

fuseau moteur : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance; fuseau-moteur : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

fuseau-moteur : terme uniformisé par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

Key term(s)
  • fuseau réacteur

Spanish

Save record 13

Record 14 2008-03-18

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Aircraft Maneuvers
CONT

For training purposes, turns are divided into three classes :(1) Gentle turns, involving angles of bank up to 15 degrees.(2) Medium turns...(3) Steep turns... In a gentle turn, the position of the nose in relation to the horizon, which is the visual reference for pitch attitude, will remain relatively the same as in straight and level flight.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

Aux fins de l'entraînement, on distingue trois sortes de virages : le virage à faible inclinaison, avec un angle d'inclinaison de 15 degrés au plus; le virage à inclinaison moyenne; [...] le virage serré [...] En virage à faible inclinaison, la position du capot par rapport à l'horizon sert de référence visuelle pour l'assiette longitudinale et elle doit demeurer relativement la même qu'en vol rectiligne en palier.

OBS

virage à faible inclinaison : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 14

Record 15 2007-03-22

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
DEF

The attitude of an aircraft, rocket, or other flying vehicle, referred to the relationship between the longitudinal body axis and a chosen reference line or plane as seen from the side.

CONT

The attitude indicator shows rotation about both the longitudinal axis to indicate the degree of bank, and about the lateral axis to indicate pitch(nose up, level or nose down). It utilizes the rigidity characteristic of the gyro. It is gimbaled to permit rotation about the lateral axis indicating pitch attitude, and about the longitudinal axis to indicate roll attitude.

OBS

body attitude: term used for the B-767.

OBS

pitch attitude : term officially approved by the International Civil Aviation Organization(ICAO).

PHR

Constant pitch attitude.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

L'assiette de votre avion, plus précisément l'assiette longitudinale, est grossièrement ce qui fait voler l'avion, et cette assiette se pilote par le ... manche, d'avant en arrière!

CONT

Le lacet est le mouvement latéral du nez de l'avion. L'assiette longitudinale, c'est-à-dire la position du nez par rapport à l'horizontale, reste constante bien que l'avion pivote vers la gauche ou vers la droite. Le lacet est contrôlé par la dérive sur l'empennage de l'avion.

CONT

Le rôle de l'horizon artificiel est de définir la verticale du lieu, c'est-à-dire de donner au pilote les références avions, l'assiette longitudinale et l'inclinaison latérale.

OBS

assiette en tangage; assiette longitudinale : termes uniformisés par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI) et par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

PHR

Assiette longitudinale constante.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pilotaje y navegación aérea
  • Lanzamiento y maniobras en el espacio
OBS

actitud en cabeceo : término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 15

Record 16 2006-06-14

English

Subject field(s)
  • Remote Sensing
CONT

Preprocessing is an important and diverse set of image preparation programs that act to offset problems with the band data and recalculate DN [Digital Number] values that minimize these problems. Among the programs that optimize these values are atmospheric correction(affecting the DNs of surface materials because of radiance from the atmosphere itself, involving attenuation and scattering) ;Sun illumination geometry; surface-induced geometric distortions; spacecraft velocity and attitude variations(roll, pitch, and yaw) ;effects of Earth rotation, elevation, curvature(including skew effects), abnormalities of instrument performance(irregularities of detector response and scan mode such as variations in mirror oscillations) ;loss of specific scan lines(requires destriping), and others. Once performed on the raw data, these adjustments require appropriate radiometric and geometric corrections.

OBS

preprocessing: term officially approved by the RADARSAT-2 Terminology Approval Group (RTAG).

French

Domaine(s)
  • Télédétection
CONT

La première étape de prétraitement des données SAR correspond à la transformation des données 16 bits en données 8 bits et ce, afin de faciliter la manipulation ainsi que la combinaison avec les autres données optiques qui sont, généralement, sur 8 bits. La deuxième étape consiste à réduire le châtoiement inhérent aux images SAR [radar à synthèse d'ouverture] [...] La troisième étape comprend le prétraitement des données TM [Thematic Mapper] de Lansat dont le but vise essentiellement l'amélioration de la qualité des images. Cette étape est effectuée en trois phases : la superposition géométrique, le géocodage des images optiques comparées à une image SAR disponible de type GEC [Geocoded Ellipsoid Corrected] et, enfin, le rééchantillonnage des pixels à une résolution de 25 m.

OBS

prétraitement : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de RADARSAT-2 (GTTR).

Spanish

Save record 16

Record 17 2006-03-06

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
OBS

Embedded GPS INS. The EGI is in an all-attitude navigation system providing outputs of linear and angular acceleration, velocity, position, attitude(roll, pitch, and platform azimuth), magnetic and true heading, altitude, time tags, and time. When installed in the host platforms in the appropriate configuration, the system provides the navigation functions of the equipment it replaces.

Key term(s)
  • all attitude platform

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
OBS

GPS et INS intégrés. Le système EGI est un système de navigation toutes attitudes qui fournit un signal d'accélération linéaire et angulaire, de vitesse, de position, d'attitude (roulis, tangage et azimut de plate-forme), un cap magnétique et vrai, l'altitude, les descripteurs temps et l'heure. Lorsqu'il est installé dans les plates-formes hôtes sous sa configuration appropriée, le système fournit les fonctions de navigation de l'équipement qu'il remplace.

OBS

Pluriel : des plateformes, des plates-formes.

OBS

plateforme (sing.); plateformes (pl.) : Ces graphies, puisées des Rectifications de l'orthographe recommandées par le Conseil supérieur de la langue française, sont attestées dans le Petit Robert (2004).

Spanish

Save record 17

Record 18 2003-12-08

English

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The ISS attitude will vary between +15 degrees and-15 degrees for each roll and yaw axis of LVLH [Local Vertical/Local Horizontal] and between +15 degrees to-20 degrees for the pitch axis... At any point on the ISS non-articulated portion, which means the portion excluding rotating elements such as photovoltaic arrays and Thermal Control System(TCS) radiators, the ISS will provide estimates of the ISS LVLH attitude to an accuracy of 3 degrees per axis(3 sigma) and inertial rates to an accuracy of 0. 01 degrees per second per axis(3 sigma). When controlling to the TEA [Torque Equilibrium Attitude] with non-propulsive effectors, the ISS will maintain attitude stability to 3. 5 degrees per axis per orbit.

OBS

ISS attitude: term officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG).

French

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
OBS

attitude de la Station spatiale : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI).

Spanish

Save record 18

Record 19 2003-08-18

English

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The Local Vertical Local Horizontal coordinate system is referenced to the near-circular orbital plane. In order to specify the attitude of the Station with respect to the Local Vertical Local Horizontal, a system based on Eulerian angles of roll, pitch and yaw is used.

CONT

The ISS [International Space Station] flies in an attitude that is referenced to the orbital plane of ISS using a set of local vertical/local-horizontal axes. The origin is at the ISS centre of mass, with the x-axis pointing along the direction of the orbital velocity vector (sometimes referred to as the "ram" direction). The z-axis points directly towards the Earth, and the y-axis parallel to the truss assembly ... This orientation is referred to as "x-axis toward the velocity vector" Torque Equilibrium Attitude and is the "normal" orientation of the ISS. The overall ISS design is optimised to fly in this attitude, which places the most laboratory modules in the "best" microgravity volume, supports attitude reboosts, service vehicle docking and minimises aerodynamic drag.

OBS

local vertical local horizontal; LVLH: term and abbreviation officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG).

French

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
OBS

local vertical local horizontal; LVLH : terme et abréviation uniformisés par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI).

Spanish

Save record 19

Record 20 2003-07-09

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

Altitude error gives incorrect distance from target and attitude error of pitch gives incorrect errors in angles of deflection and incidence...

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne

Spanish

Save record 20

Record 21 2003-05-30

English

Subject field(s)
  • Launchers (Astronautics)
CONT

The Attitude and Vernier Upper Module. The Vega launch vehicle is equipped with a liquid propulsion module(AVUM), which provides roll control and pitch, yaw, and axial thrust during the final phase of flight. It shall perform the following functions :-roll control;-attitude control during coasting flight and in orbit phase;-correction of axial velocity error due to solid rocket motor performance scatter;-generation of the required velocity change for orbit circularisation(as required) ;-satellite pointing;-satellite release manoeuvres;-empty stage de-orbiting.

French

Domaine(s)
  • Lanceurs (Astronautique)
CONT

Enfin, on attend la signature du contrat de développement du petit lanceur Vega. Il s'agit d'un lanceur composé de trois étages à propergol solide, surmonté d'un module supérieur à liquide dit AVUM (Attitude and Vernier Upper Module) - permettant le contrôle d'attitude et d'orbite, la séparation des satellites et la désorbitisation - ainsi que d'une coiffe.

Spanish

Save record 21

Record 22 2002-11-05

English

Subject field(s)
  • Scientific Instruments
  • Orbital Stations
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The Conical Earth Sensor(CES) is a scanning horizon sensor used to gather attitude information on orbiting spacecraft. The most common application utilizes one or more CESs to provide pitch and roll attitude data for 3-axis stabilized orbiting spacecraft. The CES, a robust and a versatile sensor, can be used from low Earth orbit to above geosynchronous orbits, as well as during transfer orbits.

French

Domaine(s)
  • Instruments scientifiques
  • Stations orbitales
  • Lancement et manœuvres dans l'espace

Spanish

Save record 22

Record 23 2002-07-05

English

Subject field(s)
  • Astrophysics and Cosmography
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

To recover from the microburst, the crew apply maximum power and pitch up toward an angle that can attain 15 degrees. The inertial acceleration(acceleration in reference to the ground, as opposed to acceleration within the airmass) experienced by the pilots, combined with the unstable attitude of the aircraft may cause a dangerous illusion. The pilots may believe that the aircraft has reached a very high excess energy and thus, try to pitch down or reduce the engine power. In reality, the aircraft performance is still low as it penetrates the energy-reducing downdraft and tailwind components of the microburst.

French

Domaine(s)
  • Astrophysique et cosmographie
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Rossby (nombre de) : Quantité sans dimension, utile dans l'étude du mouvement des atmosphères planétaires et égale au rapport de l'accélération inertielle (force d'inertie) à l'accélération de Coriolis due à la rotation de la planète.

Spanish

Save record 23

Record 24 2002-02-19

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Elements of a flight director indicator are :attitude indicator; fixed aircraft symbol; pitch and bank command bars; glide slope indicator...

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Un indicateur de directeur de vol comporte : un indicateur d'assiette; une maquette d'avion fixe; des barres directrices de tangage et de roulis; un indexe d'alignement de descente [...]

Spanish

Save record 24

Record 25 2002-02-19

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Elements of a flight director indicator are :attitude indicator; fixed aircraft symbol; pitch and bank command bars; glide slope indicator; localizer deviation indicator; slip indicator; warning flag for gyro, computer and glide slope.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Un indicateur de directeur de vol comporte : un indicateur d'assiette; une maquette d'avion fixe; des barres directrices de tangage et de roulis; un index d'alignement de descente; un index d'écart d'alignement de piste; un indicateur de glissade-dérapage; des drapeaux d'alarme gyro, calculateur et alignement de descente.

Spanish

Save record 25

Record 26 2001-10-22

English

Subject field(s)
  • Suspension Systems (Motor Vehicles and Bicycles)
DEF

The orientation of an aircraft’s axes in relation to some plane, especially the horizontal.

CONT

The attitude of an aircraft....is define d by the angles made by its axes with the relative airflow, or with the ground, respectively

OBS

This term has been lifted straight from aeronautics and applies to the body of a car relative to the ground in the same way as with an aircraft ...

OBS

... if using the term "attitude", beware the misleadingly similar term "attitude angle", which refers to an angle in yaw and not in pitch.

French

Domaine(s)
  • Suspension (Véhicules automobiles et bicyclettes)
DEF

Position d'équilibre des ressorts de suspension d'un véhicule par rapport au sol.

OBS

Si on a été amené à contrebraquer, lors de sa remise en ligne, les suspensions écrasées durant tout le virage retrouvent brutalement leur assiette si l'on ne s'y est pas préparé, c'est le tête à queue garanti.

Spanish

Save record 26

Record 27 2001-09-11

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The on-orbit Attitude Determination and Control Subsystem(ADACS) provides three axis pointing control for the satellite. The ADACS maintains system pointing by controlling torque in three mutually orthogonal wheels. The torque is determined by analysis of spacecraft orientation in space. Input to these computations are acquired from the Earth Sensor Assembly(ESA) for pitch and roll, and an inertial reference with sun sensor updates for yaw.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Ce chapitre concerne l'étude fine d'un gyroscope [...], monté à 3 degrés de liberté [...] grâce à 2 armatures de Cardan. L'appareil est «le passager» d'une plate-forme stabilisée [...], d'orientation fixe dans un repère inertiel. I Description du montage : 1°) La plate-forme : [...] est un solide [...], emporté dans un véhicule (avion, sous marin, lanceur etc...), et conservant une orientation fixe par rapport à un repère inertiel. Ce qui ne veut pas dire que [la plate-forme stabilisée] est en translation uniforme, simplement en translation quelconque, avec accélération et vitesse.

CONT

Équipement de navigation. Ce type d'équipement guide l'aéronef vers son lieu de destination et intègre de nombreux produits tels que les systèmes de positionnement mondial [(...] GPS), la centrale anémobarométrique, qui calcule la vitesse aérodynamique, l'altitude et la vitesse verticale de l'appareil, les IRS («Inertial Reference System» - systèmes de référence inertielle) - qui sont les principaux capteurs de mouvement et de navigation de la cellule utilisés par un nombre très élevé de systèmes avioniques [...]

Spanish

Save record 27

Record 28 2001-09-05

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator (also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen because of cloud, fog, rain or other obstructions to visibility... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument.

CONT

The attitude indicator relies on the principle of gyroscopic rigidity in space--the rapidly-spinning rotor disk resists any attempt to disturb its orientation. Thus, the gyro provides a stable horizontal reference against which the pitch and roll attitudes of the aircraft can be measured. The "artificial horizon bar" on the face of the attitude indicator is mechanically coupled to the gyro inside, so it remains parallel to the natural horizon. The instrument's little "symbolic airplane" is fixed to the instrument case, however, so it follows the roll and pitch movements of the real airplane. Consequently, the relationship of the horizon bar to the symbolic airplane is the same as the relationship between the natural horizon and the real airplane.

CONT

The attitude indicator and heading indicator are based on a gyro’s rigidity in space. Because a gyro resists being tipped over, it can provide a stable reference to the real horizon or to a specific direction.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Horizon artificiel. Cet instrument gyroscopique indique au pilote la position des ailes et du nez de l'avion par rapport à l'horizon terrestre lorsque l'horizon naturel n'est pas visible en raison des nuages, du brouillard, de la pluie.

CONT

En cas de perte des références extérieures, (rentrer dans un nuage, forte dégradation de la visibilité par brume ou pluie...), le pilote ne disposera plus que d'une vision réduite de son environnement par l'intermédiaire de l'horizon artificiel. Cet instrument sera - au même titre que l'horizon naturel en pilotage à vue - sa référence principale.

CONT

L'horizon artificiel dont se servent les pilotes d'avion est produit par un gyroscope en mouvement. Cet instrument est extrêmement important pour les pilotes puisqu'il leur indique la position de l'avion par rapport à l'horizon vrai.

OBS

Les termes «horizon terrestre» et «horizon naturel» ne sont pas de parfaits synonymes mais, en contexte de pilotage avion, on peut penser que les deux termes se confondent.

Spanish

Save record 28

Record 29 2001-09-04

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

United States Air Force Manual 51-37, Instrument Flying,... categorizes flight instruments into three functional groups : control, performance, and navigation. In the control category are the parameters of aircraft attitude(i. e., pitch and bank} and engine power or thrust. In the performance category are airspeed, altitude, vertical velocity, heading, turn rate, slip/skid rate, angle of attack, acceleration(G loading), and flight path(velocity vector).

OBS

skid: An uncoordinated maneuver which results from too much rudder (or not enough aileron ...) in a turn. Compare to slip... Slip: An uncoordinated maneuver ... which results from too little rudder in a turn.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

L'horizon artificiel [...] sert à indiquer la position d'un avion par rapport à l'horizon terrestre symbolisé par une ligne séparant deux zones de couleurs différentes, l'une indiquant le ciel, l'autre la terre. L'attitude de l'avion est déduite de la position de cette ligne qui fournit des précisions sur le roulis et le tangage. Des marques sur les côtés précisent le degré d'inclinaison de l'avion et une bille située dans la partie inférieure informe le pilote du [taux de dérapage].

Spanish

Save record 29

Record 30 2001-08-30

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The main AI [attitude indicator] used an electrically driven, two axis of freedom, vertical gyroscope assembly... Attitude information was displayed by a sphere which was mechanically driven by the pitch gimbal and directly attached to the roll gimbal of the vertical gyroscope. Movement of the roll and pitch gimbals registered roll and pitch axis sphere movement in relation to a miniature airplane symbol. A roll index, attached to the roll gimbal, indicated the roll displacement angle relative to a frame mounted roll scale. Pitch displacement angles were displayed on the sphere.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Centrale de cap et de verticale pour avion. Une centrale est constituée d'un gyro-indicateur de verticale et d'un gyroscope directionnel garde-cap. La direction par rapport au nord du moment cinétique du gyroscope directionnel est repérée juste avant le départ de l'avion à l'aide d'un gyroscope de transfert. Un gyroscope de verticale asservit une plate-forme autour de deux axes parallèles aux axes de roulis et de tangage de l'avion. Cette plate-forme délivre les références de roulis et assiette longitudinale et supporte un gyroscope directionnel qui fonctionne en garde-cap. La plate-forme asservie est constituée d'un cadre de roulis extérieur et de deux cadres de tangage liés mécaniquement. À l'intérieur du premier cadre de tangage est placé le gyroscope de verticale, à l'intérieur du second le gyroscope directionnel [...]

Spanish

Save record 30

Record 31 2001-08-30

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The main AI [attitude indicator] used an electrically driven, two axis of freedom, vertical gyroscope assembly... Attitude information was displayed by a sphere which was mechanically driven by the pitch gimbal and directly attached to the roll gimbal of the vertical gyroscope. Movement of the roll and pitch gimbals registered roll and pitch axis sphere movement in relation to a miniature airplane symbol. A roll index, attached to the roll gimbal, indicated the roll displacement angle relative to a frame mounted roll scale. Pitch displacement angles were displayed on the sphere.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Centrale de cap et de verticale pour avion. Une centrale est constituée d'un gyro-indicateur de verticale et d'un gyroscope directionnel garde-cap. La direction par rapport au nord du moment cinétique du gyroscope directionnel est repérée juste avant le départ de l'avion à l'aide d'un gyroscope de transfert. Un gyroscope de verticale asservit une plate-forme autour de deux axes parallèles aux axes de roulis et de tangage de l'avion. Cette plate-forme délivre les références de roulis et assiette longitudinale et supporte un gyroscope directionnel qui fonctionne en garde-cap. La plate-forme asservie est constituée d'un cadre de roulis extérieur et de deux cadres de tangage liés mécaniquement. À l'intérieur du premier cadre de tangage est placé le gyroscope de verticale, à l'intérieur du second le gyroscope directionnel [...]

Key term(s)
  • cardan axe de roulis
  • cardan roulis

Spanish

Save record 31

Record 32 2001-08-21

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
DEF

An error in gyro output due to cross-coupling and acceleration encountered during vehicle turns.

CONT

Principal Attitude Indicator Errors. Turn Error. During a normal coordinated turn, centrifugal force causes the gyro to precess toward the inside of the turn. This precession increases as the bank steepens; therefore, it is greatest during the actual turn. The error disappears as the aircraft rolls out at the end of a 180 degrees turn at a normal rollout rate. Therefore, when performing a steep turn, the pilot may use the attitude indicator for rolling in and out of the turn, but should use other instruments(VSI and altimeter) during the turn for specific pitch information.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation

Spanish

Save record 32

Record 33 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The basic attitude sensor was the three-gyro inertial reference package. It contained two air-tight integrating gyro units to sense pitch and yaw, and one miniature integrating gyro unit to sense roll. The pitch and roll gyros were torqued by signals obtained by two Barnes mod IIA infrared horizon sensors. Gyrocompassing oriented the vehicle to an orbit plane yaw reference by detecting a component of the programmed pitch rate through the roll horizon sensor. The geocentric pitch rate(typically 4 deg/min, for a low-altitude orbit) was programmed as a constant torque to the pitch gyro. This pitch component, if a yaw error was present, would be sensed differentially when compared with the roll components of the two horizon-sensor heads. The differential would be seen as a function of yaw error.

CONT

During heading align, the rotor of the resolver is positioned so that it transforms the N-S and E-W liquid level signals into pitch and roll components which are referenced to heading. The pitch component is amplified, demodulated and summed with amplified and demodulated feedback signals from the VG [vertical gyro] roll and pitch pickoffs and the pitch synchro. The combined signal is then modulated, amplified and converted to DC [direct current] to drive the platform pitch gimbal torque motor until the input signals are nulled.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Durant l'alignement sur le cap, le rotor du résolver est mis en position de telle sorte qu'il transforme les signaux des niveaux à liquide N.-S. et E.-O. en composantes de tangage et de roulis en référence au cap. La composante de tangage est amplifiée, démodulée et composée avec des signaux de réaction amplifiés et démodulés venant des capteurs de roulis et de tangage du VG [gyroscope directionnel] et du synchro de tangage. Ce signal composé est alors modulé, amplifié et converti en courant continu pour entraîner le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme jusqu'à ce que les signaux d'entrée soient annulés.

CONT

Il s'agit de la rotation galiléenne mais [...] la rotation à annuler quand on souhaite obtenir un pointage Terre parfait est la rotation relative au repère orbital de composantes en roulis, tangage et lacet.

Spanish

Save record 33

Record 34 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The basic attitude sensor was the three-gyro inertial reference package. It contained two air-tight integrating gyro units to sense pitch and yaw, and one miniature integrating gyro unit to sense roll. The pitch and roll gyros were torqued by signals obtained by two Barnes mod IIA infrared horizon sensors. Gyrocompassing oriented the vehicle to an orbit plane yaw reference by detecting a component of the programmed pitch rate through the roll horizon sensor. The geocentric pitch rate(typically 4 deg/min, for a low-altitude orbit) was programmed as a constant torque to the pitch gyro. This pitch component, if a yaw error was present, would be sensed differentially when compared with the roll components of the two horizon-sensor heads. The differential would be seen as a function of yaw error.

CONT

During heading align, the rotor of the resolver is positioned so that it transforms the N-S and E-W liquid level signals into pitch and roll components which are referenced to heading. The pitch component is amplified, demodulated and summed with amplified and demodulated feedback signals from the VG [vertical gyro] roll and pitch pickoffs and the pitch synchro. The combined signal is then modulated, amplified and converted to DC [direct current] to drive the platform pitch gimbal torque motor until the input signals are nulled.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Durant l'alignement sur le cap, le rotor du résolver est mis en position de telle sorte qu'il transforme les signaux des niveaux à liquide N.-S. et E.-O. en composantes de tangage et de roulis en référence au cap. La composante de tangage est amplifiée, démodulée et composée avec des signaux de réaction amplifiés et démodulés venant des capteurs de roulis et de tangage du VG [gyroscope directionnel] et du synchro de tangage. Ce signal composé est alors modulé, amplifié et converti en courant continu pour entraîner le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme jusqu'à ce que les signaux d'entrée soient annulés.

CONT

[...] il s'agit de la rotation galiléenne mais [...] la rotation à annuler quand on souhaite obtenir un pointage Terre parfait est la rotation relative au repère orbital de composantes en roulis, tangage et lacet.

Spanish

Save record 34

Record 35 2001-08-09

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
OBS

vertical gyro : A two-degree-of-freedom gyro with provision for maintaining its spin axis vertical; output signals are produced by gimbal angular displacements which correspond to components of the angular displacements of the base about two orthogonal axes; used in aircraft to measure both bank angle and pitch attitude.

Key term(s)
  • two degree of freedom vertical gyroscope
  • two-degree-of-freedom vertical gyro

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
OBS

Degrés de liberté. Le carter du gyroscope peut être lié au bâti qui le supporte de deux façons : la liaison est telle qu'elle autorise un mouvement de rotation autour d'un seul axe, le gyroscope est dit à un degré de liberté; la liaison est telle qu'elle autorise deux mouvements de rotation autour de deux axes concourants, le gyroscope est dit à deux degrés de liberté. Le carter peut exécuter une rotation quelconque autour du point de concours des deux axes.

Key term(s)
  • gyro de verticale à 2 degrés de liberté

Spanish

Save record 35

Record 36 2001-08-09

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The GHARS performs the functions of an all attitude flight reference system, providing an accurate, reliable, inertially stabilized heading and vertical reference for true and grid navigation, for aircraft stabilization and weapons control system, continuous pitch, roll and heading data for attitude and heading instruments in both fixed and rotary winged aircraft.

Key term(s)
  • gyro heading and attitude reference system

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le Fokker 27 [...] Comme moyen secondaire de contrôle d'attitude, une centrale gyroscopique de cap et de verticale (SFIM type 550-2) est utilisée. Le bloc gyroscopique de la centrale est placé sur les têtes optiques des scanners. La vanne de flux est implantée dans une zone amagnétique (aile).

Spanish

Save record 36

Record 37 2001-07-03

English

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
  • Orbital Stations
CONT

The description of the Station's flight attitude(orientation relative to the plane of its orbit) is referenced to local-vertical/local-horizontal(LVLH) axes that are fixed with respect to the Station's near-circular orbit(i. e., not to the physical Station). The LVLH origin is at the Station's center-of-mass; the z-axis points radially toward the Earth's center(or toward the nadir direction), the x-axis points along the orbital velocity vector(the ram direction, with wake being opposite), and the y-axis completes the right-handed triad. The flight attitude of the Station is then described using a second, Station-fixed, coordinate system whose orientation relative to LVLH is specified using the Eulerian angles of yaw, pitch and roll. Several Station-fixed coordination systems are defined. The most widely used is the Space Station Reference Coordinate System,... in thich the positive x-axis points along the axis of the U. S. lab away from the Zarya and Service Modules; the positive y-axis points starboard along the main truss, and positive z completes a right-handed coordinate system.

OBS

Station’s flight attitude: term officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG).

French

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
  • Stations orbitales
CONT

Iouri Onoufrienko et Dan Bursch, qui avaient enfilé des combinaisons spatiales russes Orlan, ont installé six écrans de protection autour des micropropulseurs qui servent à contrôler l'attitude de la Station et qui sont situés à l'arrière du module Zvezda.

OBS

attitude de la Station : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI).

Spanish

Save record 37

Record 38 2001-04-01

English

Subject field(s)
  • Spacecraft
CONT

In the EO-1 experiment, the PPT will control the spacecraft pitch axis, temporarily replacing the corresponding momentum wheel in the primary attitude control system. The PPT will be used to counter environmental torque, generally firing at minimum energy levels.

French

Domaine(s)
  • Engins spatiaux

Spanish

Save record 38

Record 39 1999-05-17

English

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers
CONT

The normal mode of control in the pitch axis is attitude hold, and in the yaw axis, the normal mode is attitude stabilization.

French

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs

Spanish

Save record 39

Record 40 1988-08-09

English

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers

French

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs

Spanish

Save record 40

Record 41 1987-04-10

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

The flight guidance computer only operates or three cue(pitch, roll and collective) attitude director in the 212.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)

Spanish

Save record 41

Record 42 1984-05-11

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

While the Autopilot system is disengaged, the heading, roll and pitch signals from gyro data systems are used to synchronize the reference heading and attitude circuits, so as to prevent jerky engagement.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Tant que le pilote automatique n'est pas engagé, les signaux de roulis, de cap et de tangage provenant des systèmes de référence gyroscopiques sont utilisés pour synchroniser les dispositifs de référence d'assiette et de cap. Ceci a pour but d'empêcher des réactions brusques à l'engagement.

Key term(s)
  • réaction brusque à l'engagement

Spanish

Save record 42

Record 43 1980-08-28

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

The pitch and roll sphere displays the pitch and roll attitude of the aircraft from a fixed miniature aircraft.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
OBS

(...) il faut voler de façon à amener les aiguilles [du directeur de vol] au centre de l'indicateur. Ceci réalisé signifie: - que l'avion est dans les conditions de vol prévues auquel cas l'horizon artificiel sphérique est lui-même bien centré en tangage et roulis.

OBS

Le code de source complet est INCAR-SE-210,1971,34-23-10,1

Spanish

Save record 43

Record 44 1980-08-28

English

Subject field(s)
  • Air Navigation Aids
OBS

Two identical INS's [inertial navigation sets](No. 1 and No. 2) supply the FDS [flight director set] with pitch and roll attitude and waypoint steering signals.

French

Domaine(s)
  • Aides à la navigation aérienne

Spanish

Save record 44

Record 45 1980-08-12

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The... switchlight is used by the copilot to select either INS No. 2 or the standby attitude indicator as the source of pitch and roll attitude to the flight director computer... and copilot's FDI sphere.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Sur les avions de ligne on répétera [...] les informations principales : altitude, vitesse, etc. sur les planches pilote et copilote. Poussant plus loin la sécurité, on cherchera à ce que ces informations soient le plus indépendantes possibles : centrales anémométriques distinctes, sources de cap ou d'assiette distinctes.

Spanish

Save record 45

Record 46 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 46

Record 47 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 47

Record 48 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 48

Record 49 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien

Spanish

Save record 49

Record 50 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne

Spanish

Save record 50

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