TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

PITCH TRIM [30 records]

Record 1 2019-07-11

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

The four servos(roll, pitch, yaw, and trim) position the control surfaces of the airplane in response to commands from the autopilot computers through the transfer box.... The transfer box provides the interconnection between the autopilot panel, the four servos and both autopilot computers. The transfer box is controlled by the autopilot transfer switch.

Key term(s)
  • auto-pilot transfer switch

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

sélecteur de transfert pilote automatique; sélecteur de transfert PA : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 1

Record 2 2019-07-11

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Set the following controls on control pedestal panel UD1 to the specified positions ... PUSH TO TURN knob in centre detent position.

CONT

The pitch wheel controls the vertical pitch of the aircraft when the autopilot is engaged. When at the center detent position, the aircraft will be pitched for level flight. You may also need to adjust pitch trim(large vertical wheel next to the gear up/down lever).

Key term(s)
  • center position

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Au pylône UD1, mettre : [...] Le bouton de commande de virage «PUSH TO TURN» en position neutre.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
  • Instrumentos de navegación
Save record 2

Record 3 2016-07-11

English

Subject field(s)
  • Electric Motors
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

The elevator trim tab control system incorporates an autopilot servomotor. This system provides automatic trimming of the aircraft in the pitch axis.

Key term(s)
  • autopilot servo motor
  • auto-pilot servo
  • auto-pilot servomotor
  • auto-pilot servo control
  • A/P servo motor

French

Domaine(s)
  • Moteurs électriques
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

servo pilote automatique : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) – Opérations aériennes.

Key term(s)
  • servo-moteur du pilote automatique
  • servo-commande du pilote automatique
  • servo-commande du PA

Spanish

Save record 3

Record 4 2016-05-06

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

compensation automatique en tangage : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) – Opérations aériennes.

Spanish

Save record 4

Record 5 2016-05-06

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

chaîne de compensation automatique en tangage : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) – Opérations aériennes.

Spanish

Save record 5

Record 6 2016-03-17

English

Subject field(s)
  • Signalling and Illumination (Air Transport)
DEF

A rudimentary manual control of the aircraft using pitch trim and rudder pedals to facilitate recovery at the aircraft electrical system or land the aircraft as soon as is practicable.

French

Domaine(s)
  • Signalisation (Transport aérien)

Spanish

Save record 6

Record 7 2010-12-07

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Helicopters (Military)
CONT

The basic components of the dcp(differential collective pitch) trim system are the dcp(differential collective pitch) actuator in the flight controls closet, the speed trim amplifier in the heater compartment, and the pitot system. The dcp trim system converts airspeed information from the pitot system, through the speed trim amplifier, to an electrical signal which controls the extension or retraction of the dcp actuator.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Hélicoptères (Militaire)

Spanish

Save record 7

Record 8 2010-08-19

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

Primary Flight Controls enable the control of an aircraft on its yaw, roll and pitch axes. This control is made possible with [the] following control surfaces for a typical commercial aircraft : rudder(yaw control) ;aileron, roll spoiler(roll control) ;elevator, horizontal stabilizer(pitch control and pitch trim control).

OBS

Helicopters use the Main Rotor and the Tail Rotor Control to perform their manoeuvring.

Key term(s)
  • primary flight control
  • primary control

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
CONT

En aviation, les commandes de vol sont les systèmes faisant le lien entre le pilote et les gouvernes aérodynamiques qui permettent de modifier la trajectoire de l'avion. [...] On distingue les commandes de vol primaires (profondeur, aileron, direction, aérofrein, vérin de plan horizontal) utilisées pendant tout le vol et les commandes de vols secondaires (becs et volets) utilisées pendant les phases d'atterrissage et de décollage.

OBS

Les commandes de vol servent à actionner les gouvernes de l'avion afin de contrôler sa trajectoire et sa configuration aérodynamique.

OBS

commandes de vol principales; commandes principales : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Key term(s)
  • commande de vol principale
  • commande de vol primaire
  • commande principale
  • commande primaire

Spanish

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Record 9 2010-07-14

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

Pitch trim control is achieved by the horizontal stabilizer hinged on the aircraft structure. Maximum allowable vertical acceleration with the flaps up is +2. 5 g and-1. 0 g.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

La compensation en tangage est assurée par le stabilisateur articulé à la structure de l'avion. Volets rentrés, l'accélération verticale maximale autorisée est de +2,5 g et -1,0 g.

CONT

Lorsque l’appareil avait accompli son vol de transfert vers la société chargée de sa maintenance, le pilote [...] avait réalisé un test d’assiette en mode direct par câble (manual reversion), c’est-à-dire sans utiliser les systèmes hydrauliques A et B et donc sans utiliser les ailerons permettant d'actionner la gouverne de profondeur (balance tabs). Il avait alors remarqué que la compensation en tangage (pitch trim) nécessaire pour maintenir l’appareil à son niveau de vol était dans les limites, mais de justesse.

OBS

compensation en tangage; compensation longitudinale : termes uniformisés par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance et Opérations aériennes.

Spanish

Save record 9

Record 10 2010-04-16

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Aircraft Maneuvers
OBS

... in order to trim an elevator to hold the nose down, the elevator's trim tab will actually rise up into the slipstream. The increased pressure on top of the trim tab surface caused by raising it will then deflect the entire elevator slab down slightly, causing the tail to rise and the aircraft's nose to move down. In the case of an aircraft where deployment of high-lift devices(flaps) would significantly alter the longitudinal trim, a supplementary trim tab is arranged to simultaneously deploy with the flaps so that pitch attitude is not markedly changed.

OBS

elevator trim tab: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

[...] en tangage [...] le compensateur le plus courant (quasiment indispensable) est le compensateur de profondeur, qui contrôle l'appareil sur l'axe de tangage (tendance à piquer ou à cabrer).

OBS

compensateur de profondeur : terme normalisé par l'ISO.

Spanish

Save record 10

Record 11 2010-02-09

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
OBS

Speed-attitude correction is provided by the mach trim compensation system. Mach trim compensation automatically provides forces to the control column (elevator) to compensate for nosedown pitching moments of the airplane at high Mach number.

OBS

pitch trim compensator(DC-8) ;PTC(DC-8).

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

Un «pitch trim actuator» peut parfois être un vérin compensateur de Mach, mais il existe de nombreux avions auxquels la notion de Mach ne s'applique pas, mais qui sont quand même munis d'un «pitch trim actuator». Ce serait le cas, par exemple, du très populaire Dash8. Dans ce cas, on parlerait de «vérin de compensateur de profondeur», par exemple. Sur de nombreux avions, il n'y a pas de vérin distinct pour la compensation de Mach, mais simplement un circuit qui agit sur le compensateur de profondeur quand le centre de poussée recule à mesure que la vitesse de l'écoulement sur l'aile s'approche de la vitesse du son.

OBS

compensateur de Mach; MTC; PTC : terme et abréviations uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

compensateur de Mach; compensateur de tangage : termes acceptés par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 11

Record 12 2010-02-09

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

Un «pitch trim actuator» peut parfois être un vérin compensateur de Mach, mais il existe de nombreux avions auxquels la notion de Mach ne s'applique pas, mais qui sont quand même munis d'un «pitch trim actuator». Ce serait le cas, par exemple, du très populaire Dash8. Dans ce cas, on parlerait de «vérin de compensateur de profondeur», par exemple. Sur de nombreux avions, il n'y a pas de vérin distinct pour la compensation de Mach, mais simplement un circuit qui agit sur le compensateur de profondeur quand le centre de poussée recule à mesure que la vitesse de l'écoulement sur l'aile s'approche de la vitesse du son.

OBS

Avions de la flotte d'Air Canada.

OBS

vérin compensateur de Mach : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 12

Record 13 2007-12-13

English

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
PHR

Ball stop unit, bumper stop, door stop, downstop, droop stop(restrainer), flight fine pitch stop, flight safety stop, ground fine pitch stop, ground idle, latching, limit, locking, part power trim, piston, reverse, stud stop, upstop.

PHR

Adjustable dead, elastic, engaged, fine pitch, full open, high pitch, idle, mechanical, movable, retractable stop.

French

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
DEF

Épaulement limitant le mouvement d'une pièce.

OBS

butée : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

PHR

Butée à billes, d'affaissement, de débattement (gouverne), de porte, de ralenti, de réversion, de verrouillage, fin de course, fin de course piston, grand pas, petit pas, petit pas sol, petit pas vol, plein gaz, réglage de poussée partielle, sécurité croisière.

PHR

Butée, basse, centrifuge, effaçable, élastique, enclenchée, escamotable, fixe haute, inférieure, mécanique mobile, mobile du levier volets, mobile manette d'inversion, réglable, rétractable, supérieure.

Spanish

Save record 13

Record 14 2006-10-19

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

pitch trim indicator(DC-8).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

Terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 14

Record 15 2002-10-30

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

compensateur de tangage : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 15

Record 16 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Helicopters (Military)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

cyclic pitch servo trim : term officially approved by the Aeronautical Terminology Standardization Committee(ATSC)-Helicopters.

French

Domaine(s)
  • Hélicoptères (Militaire)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

servocompensateur de pas cyclique : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptères.

Spanish

Save record 16

Record 17 1993-01-14

English

Subject field(s)
  • Weapon Systems

French

Domaine(s)
  • Systèmes d'armes

Spanish

Save record 17

Record 18 1990-09-01

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

Attitude director indicator.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)

Spanish

Save record 18

Record 19 1987-02-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

The electrical flying control system is based on two independent systems, the Elevator Aileron Computers(ELAC) and the Spoiler Elevator Computers(SEC). The Spoiler Elevator Computer System... consists of a trio of computers, which will produce commands in the roll axis by operating the two outer spoiler panels on each wing; speed-braking in flight by operating the three inner spoiler panels; lift-dumping after landing by raising all ten spoiler panels; stand-by pitch axis control in support of the ELAC by operating the elevators and automatic trim, also as a stand-by to the ELAC, by adjusting tailplane incidence.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

L'architecture des CDVE [commandes de vol électriques] comporte deux systèmes indépendants : l'ELAC (Elevator Aileron Computers = calculateurs de profondeur et d'ailerons) et le SEC (Spoiler and Elevator Computers = calculateurs de profondeur et des spoilers). Le système SEC [...] comporte trois calculateurs qui contrôlent la fonction roulis des quatre spoilers extérieurs, la fonction aérofrein au sol par le déploiement des dix spoilers, la fonction tangage en secours de l'ELAC par action sur la gouverne de profondeur, et enfin la fonction auto-trim, également en secours de l'ELAC, par action sur le stabilisateur horizontal.

Spanish

Save record 19

Record 20 1985-09-05

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

Terme uniformisé par le CUTA Opérations aériennes.

Spanish

Save record 20

Record 21 1985-08-02

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
Key term(s)
  • stabiliser trim position
  • stabiliser trim indicator

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

Terme uniformisé par le CUTA Opérations aériennes.

Spanish

Save record 21

Record 22 1985-06-03

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

molette trim (jarg. techn.).

OBS

Termes uniformisés par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 22

Record 23 1982-12-10

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

Five quadruplex position sensors(QPSs) in the Jaguar's IFCS provide information on the pitch and roll stick demand, rubber-pedal position and pitch and yaw trim position.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
OBS

Cinq capteurs quadruplés de position (QPS) dans le système intégré de contrôle du vol du Jaguar fournissent les informations relatives à la position du manche (tangage et roulis), du palonnier et des compensateurs (tangage et lacet).

Spanish

Save record 23

Record 24 1981-03-26

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

This term was found on an illustration of the stick in the cockpit of the F/A-18.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques

Spanish

Save record 24

Record 25 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 25

Record 26 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 26

Record 27 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 27

Record 28 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 28

Record 29 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 29

Record 30 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

pitch trim is controlled by a normal selector switch on the cycle

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

le réglage fin du pas cyclique s'effectue de façon classique au moyen d'une mollette placée sur la poignée

Spanish

Save record 30

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