TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

PITOT SYSTEM [24 records]

Record 1 2011-10-05

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

the pilot-static system consists of the pitot tubes(...) which supply ram air(...) to the(...) autopilot altitude control(...)

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

par inférence. L'ensemble du pilote automatique est composé des éléments suivants: 1 contrôleur de vol, 1 contrôleur d'altitude (...) Le code de source complet est MECAR-SE-210F, 1972, 1, 22-01-0, 2.

Spanish

Save record 1

Record 2 2010-12-07

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Helicopters (Military)
CONT

The basic components of the dcp(differential collective pitch) trim system are the dcp(differential collective pitch) actuator in the flight controls closet, the speed trim amplifier in the heater compartment, and the pitot system. The dcp trim system converts airspeed information from the pitot system, through the speed trim amplifier, to an electrical signal which controls the extension or retraction of the dcp actuator.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Hélicoptères (Militaire)

Spanish

Save record 2

Record 3 2007-11-08

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

The electronic elevator feel computer (EEFC ...) monitors the aircraft’s speed, altitude, and stabilizer position to calculate, and deliver, a hydraulic pressure to the aircraft’s elevator feel system, ultimately supplying the tactile feel force in the pilots yoke.

CONT

The elevator feel computer provides simulated aerodynamic forces using airspeed(from the Elevator Pitot System) and stabilizer position. Feel is transmitted to the control columns by the elevator feel and centering unit. To operate the feel system the elevator feel computer uses either Hydraulic System A or B pressure, whichever is higher. When either hydraulic system or elevator feel pitot system fails, excessive differential hydraulic pressure is sensed in the elevator feel computer and the FEEL DIFF PRESS Light illuminates.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

calculateur de sensation profondeur : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

OBS

calculateur de sensation artificielle profondeur : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 3

Record 4 - external organization data 2002-02-25

English

Subject field(s)
  • Fluid Mechanics and Hydraulics (Physics)
  • Chemistry
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

... scoops : especially designed or prepared tubes of up to 12 mm(0. 5 in.) internal diameter for the extraction of UF6 gas from within the rotor tube by a Pitot tube action(that is, with an aperture facing into the circumferential gas flow within the rotor tube, for example by bending the end of a radially disposed tube) and capable of being fixed to the central gas extraction system.

OBS

Regulation cited: Nuclear Non-Proliferation Import and Export Control Regulations.

French

Domaine(s)
  • Mécanique des fluides et hydraulique (Physique)
  • Chimie
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

[...] écopes : tubes ayant un diamètre interne d'au plus 12 mm (0,5 po), spécialement conçus ou préparés pour extraire l'UF6 gazeux contenu dans le bol selon le principe du tube de Pitot (c'est-à-dire que leur ouverture débouche dans le flux gazeux périphérique à l'intérieur du bol, configuration obtenue par exemple en courbant l'extrémité d'un tube disposé selon le rayon) et pouvant être raccordés au système central de prélèvement du gaz.

OBS

Règlement cité : Règlement sur le contrôle de l'importation et de l'exportation aux fins de la non-prolifération nucléaire.

Spanish

Save record 4

Record 5 - external organization data 2002-02-25

English

Subject field(s)
  • Scientific Research Equipment
  • Nuclear Physics
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

... scoops : especially designed or prepared tubes of up to 12 mm(0. 5 in.) internal diameter for the extraction of UF6 gas from within the rotor tube by a Pitot tube action(that is, with an aperture facing into the circumferential gas flow within the rotor tube, for example by bending the end of a radially disposed tube) and capable of being fixed to the central gas extraction system. The tubes are made of or protected by materials resistant to corrosion by UF6.

OBS

Regulation cited: Nuclear Non-Proliferation Import and Export Control Regulations.

French

Domaine(s)
  • Matériel et équipement (Recherche scientifique)
  • Physique nucléaire
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

[...] écopes : tubes ayant un diamètre interne d'au plus 12 mm (0,5 po), spécialement conçus ou préparés pour extraire l'UF6 gazeux contenu dans le bol selon le principe du tube de Pitot (c'est-à-dire que leur ouverture débouche dans le flux gazeux périphérique à l'intérieur du bol, configuration obtenue par exemple en courbant l'extrémité d'un tube disposé selon le rayon) et pouvant être raccordés au système central de prélèvement du gaz.

OBS

Règlement cité : Règlement sur le contrôle de l'importation et de l'exportation aux fins de la non-prolifération nucléaire.

Spanish

Save record 5

Record 6 - external organization data 2002-02-25

English

Subject field(s)
  • Fluid Mechanics and Hydraulics (Physics)
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

... scoops : especially designed or prepared tubes of up to 12 mm(0. 5 in.) internal diameter for the extraction of UF6 gas from within the rotor tube by a Pitot tube action(that is, with an aperture facing into the circumferential gas flow within the rotor tube, for example by bending the end of a radially disposed tube) and capable of being fixed to the central gas extraction system.

OBS

Regulation cited: Nuclear Non-Proliferation Import and Export Control Regulations.

French

Domaine(s)
  • Mécanique des fluides et hydraulique (Physique)
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

[...] écopes : tubes ayant un diamètre interne d'au plus 12 mm (0,5 po), spécialement conçus ou préparés pour extraire l'UF6 gazeux contenu dans le bol selon le principe du tube de Pitot (c'est-à-dire que leur ouverture débouche dans le flux gazeux périphérique à l'intérieur du bol, configuration obtenue par exemple en courbant l'extrémité d'un tube disposé selon le rayon) et pouvant être raccordés au système central de prélèvement du gaz.

OBS

Règlement cité : Règlement sur le contrôle de l'importation et de l'exportation aux fins de la non-prolifération nucléaire.

Spanish

Save record 6

Record 7 1998-04-14

English

Subject field(s)
  • System Names
  • Aeroindustry
OBS

Collins Government Avionics Division of Rockwell International has developed the ASI-800 unit for use in conjunction with Pacer Systems’ Low Range Air Speed System(LORAS), for presenting either omnidirectional or conventional pitot/static air data...

French

Domaine(s)
  • Noms de systèmes
  • Constructions aéronautiques

Spanish

Save record 7

Record 8 1990-06-12

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
OBS

pitot static system

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Aérotechnique et maintenance

Spanish

Save record 8

Record 9 1987-05-04

English

Subject field(s)
  • Control Instrumentation (Mechanical Components)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

Speed-attitude correction is provided by the Mach trim compensation system. Mach trim compensation automatically provides forces to the control column(elevator) to compensate for nosedown pitching moments of the airplane at high Mach number. Control column position is effected by the Mach trim actuator installed at the lower part of the first officer's control column control mechanism. The actuator receives command signals from the stability augmentation computer. Mach number is computed from pitot and static air pressure input changes to the air data computer(ADC-1). The air data computer shapes the information and transmits it to the stability augmentation computer where it is further shaped and then transmitted to the actuator to command control column and elevator movement.

French

Domaine(s)
  • Dispositifs de commande (Composants mécaniques)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

servocommande du compensateur de Mach : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 9

Record 10 1987-02-02

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
CONT

The overspeed warning system consists of a maximum airspeed sensor, warning lights, warning horn, and associated wiring. The sensor, located in the right console, senses maximum airspeed from the airplane pitot and static system and causes the overspeed warning lights on the instrument panels to light and the warning horn located in the left console to sound. When maximum airspeed is reached for a given altitude, the contacts are open and the relay within the sensor is deenergized allowing its contacts to complete the warning circuit.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
OBS

système avertisseur de vitesse excessive : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 10

Record 11 1987-02-02

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

In the event a leak is detected, check connection at pressure inlet of throw-limiter actuator, and if necessary, carry out a pressure test of the pitot system....

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
OBS

entrée de pression : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 11

Record 12 1986-10-01

English

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
DEF

[An equipment used] to supply, control and measure air pressure differentials, simulating changes in altitude and airspeed.

CONT

Pitot & Static System... 3. 4 Switch A. D. calibrator to start & when motor speed constant, switch to ’run’. Partially open rate control & adjust pitot & static monitors, so that air speed & alt. ind. on tester starts to read.

French

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
OBS

appareil d'essai anémobarométrique : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 12

Record 13 1985-08-02

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

Terme uniformisé par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 13

Record 14 1985-08-02

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

Terme uniformisé par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 14

Record 15 1981-01-30

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

[The chapter "Ice and Rain Protection"] includes alcohol pump, valves, tanks, propeller/rotor anti-icing system, wing heaters, water line heaters, pitot heaters, scoop heaters, windshield wipers and the electrical and heated air portion of windshield ice control.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

[Le chapitre "Protection contre le givrage et la pluie"] comprend la pompe à alcool, les clapets, réservoirs, circuits d'anti-givrage d'hélice ou de rotor, réchauffeurs de voilure, réchauffeurs de canalisation d'eau, réchauffeurs des antennes Pitot, réchauffeurs de manches à air, essuie-glace, ainsi que le dispositif électrique ou à air chaud utilisé pour le dégivrage du pare-brise.

Spanish

Save record 15

Record 16 1981-01-30

English

Subject field(s)
  • Air Navigation Aids
OBS

Autopilot. That portion of the system that uses radio/radar beam, directional and vertical gyro, pitot static and manually induced inputs to the system to automatically control yaw, pitch and roll of the aircraft.

French

Domaine(s)
  • Aides à la navigation aérienne
OBS

Pilote automatique. Partie du système utilisant le faisceau radio/radar, les gyros directionnel et vertical, les informations du circuit de pression statique et totale et les informations introduites manuellement pour commander automatiquement l'aéronef en lacet, en tangage et en roulis.

Spanish

Save record 16

Record 17 1981-01-30

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

[The section "Flight Environment Data"] includes items such as pitot, static, air temperature, rate-of-climb, airspeed, high speed warning, altitude, altitude reporting, altimeter correction system, etc.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

[La section "Environnement"] comprend, par exemple, les circuits de pressions totale et statique, de température d'air, le circuit variométrique, le circuit anémométrique et d'alarme grande vitesse, le circuit d'altitude, l'affichage d'altitude, le circuit de correction altimétrique, etc.

Spanish

Save record 17

Record 18 1981-01-30

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

[The chapter "Ice and Rain Protection"] includes alcohol pump, valves, tanks, propeller/rotor anti-icing system, wing heaters, water line heaters, pitot heaters, scoop heaters, windshield wipers and the electrical and heated air portion of windshield ice control.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

[Le chapitre "Protection contre le givrage et la pluie"] comprend la pompe à alcool, les clapets, réservoirs, circuits d'anti-givrage d'hélice ou de rotor, réchauffeurs de voilure, réchauffeurs de canalisation d'eau, réchauffeurs des antennes Pitot, réchauffeurs de manches à air, essuie-glace, ainsi que le dispositif électrique ou à air chaud utilisé pour le dégivrage du pare-brise.

Spanish

Save record 18

Record 19 1980-09-10

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

see figure 2-2-11.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques

Spanish

Save record 19

Record 20 1980-08-21

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

The complete source code is MECAR-SE-210E,1972,1,22-01-1,501

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
OBS

Le code de source complet est MECAR-SE-210F,1972,1,22-01-1,501

Spanish

Save record 20

Record 21 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 21

Record 22 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 22

Record 23 1980-04-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

terme d'usage obligatoire au Bureau des Traductions.

Spanish

Save record 23

Record 24 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Air Transport
CONT

nose-mounted pitot system

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
CONT

sonde Pitot montée dans le nez

Spanish

Save record 24

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