TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

PREPARATION INFORMATION [71 records]

Record 1 2025-04-22

English

Subject field(s)
  • Security
  • Federal Administration
CONT

A provisional security clearance allows organizations to get security screenings for members of their bid preparation teams. This is so they can access protected or classified information or assets at the pre-solicitation stage of a procurement process.

French

Domaine(s)
  • Sécurité
  • Administration fédérale
CONT

Une attestation de sécurité provisoire permet aux organisations d'obtenir des enquêtes de sécurité pour les membres de son équipe de préparation des soumissions. Ceci est afin d'accéder à des renseignements ou des biens protégés ou classifiés pendant l'étape de préqualification ou de préparation de soumission d'un processus d'approvisionnement.

Spanish

Save record 1

Record 2 2025-02-28

English

Subject field(s)
  • Optics
  • Analytical Chemistry
CONT

Attenuated total reflectance(ATR) is a sampling methodology that enables the direct examination of solid or liquid samples without further preparation. It utilizes total internal reflection to generate an evanescent wave that penetrates the sample, providing valuable molecular information.

French

Domaine(s)
  • Optique
  • Chimie analytique
CONT

La FTIR [spectroscopie infrarouge à transformée de Fourier] peut donc être considérée davantage comme une machine qui donne une idée des composants organiques d'un échantillon, mais qui ne peut pas déterminer à lui seul la constitution exacte de celui-ci. [...] Il existe différents modes de FTIR : en transmission, en réflexion ou en réflectance totale atténuée (ATR).

Spanish

Save record 2

Record 3 2024-09-04

English

Subject field(s)
  • Orthoses
DEF

Acquisition and recording of all information required to construct the... orthosis by means that may include the preparation of diagrams, tracing, measurements and negative casts of the body segments.

OBS

orthotic casting and measurement: term and definition standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Orthèses
DEF

Acquisition et enregistrement de toutes les informations nécessaires à la réalisation [...] d'orthèses, ce qui peut comprendre la préparation de diagrammes, tracés, mesures et moulages négatifs des parties du corps concernés.

OBS

moulage et mesures des orthèses : terme et définition normalisés par l'ISO.

Spanish

Save record 3

Record 4 2024-09-04

English

Subject field(s)
  • Prostheses
DEF

Acquisition and recording of all information required to construct the prosthesis... by means that may include the preparation of diagrams, tracing, measurements and negative casts of the body segments.

OBS

prosthetic casting and measurement: term and definition standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Prothèses
DEF

Acquisition et enregistrement de toutes les informations nécessaires à la réalisation de prothèses [...], ce qui peut comprendre la préparation de diagrammes, tracés, mesures et moulages négatifs des parties du corps concernés.

OBS

moulage et mesures des prothèses : terme et définition normalisés par l'ISO.

Spanish

Save record 4

Record 5 2024-07-23

English

Subject field(s)
  • Accounting
CONT

A compilation engagement is an engagement in which a practitioner assists management in the preparation of compiled financial information and attaches a compilation engagement report.

OBS

... a compilation engagement is not an assurance engagement. The practitioner will not perform procedures to verity the accuracy or completeness of the information provided by management.

French

Domaine(s)
  • Comptabilité
CONT

Une mission de compilation est une mission dans laquelle un professionnel en exercice assiste la direction dans la préparation des informations financières compilées et joint un rapport de mission de compilation.

OBS

[...] une mission de compilation n'est pas une mission de certification. Le professionnel en exercice ne mettra pas en œuvre des procédures pour vérifier l'exactitude ou l'exhaustivité des informations fournies par la direction.

Key term(s)
  • mission de compilation d'information financière

Spanish

Save record 5

Record 6 2022-12-09

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Meteorological Forecasting, Data Measurement and Analysis
  • River and Sea Navigation
OBS

[It] prescribes the legacy information on the procedures, equipment and coding formats used in the observation of marine weather phenomenon and the preparation of marine weather reports.

Key term(s)
  • MANMAR
  • Manual of Marine Weather Observations

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Prévisions météorologiques et mesure et analyse des données
  • Navigation fluviale et maritime
OBS

[Il] contient les renseignements requis au fil du temps en ce qui concerne les procédures, l'équipement et les formats de codage utilisés pour l'observation de phénomènes météorologiques maritimes et la préparation de rapports d'observations météorologiques maritimes.

Key term(s)
  • MANMAR
  • Manuel d'observations météorologiques maritimes

Spanish

Save record 6

Record 7 - external organization data 2022-11-10

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
4237
occupation code, see observation
OBS

4237: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : developing and delivering information sessions for domestic partners and various divisional units; compiling data for the preparation of a thorough assessment of human trafficking into, through and within Canada by the divisional analyst and/or the Human Trafficking National Coordination Centre(HTNCC) Analyst; liaising with domestic and international partners to monitor and report human trafficking investigative and intelligence activities to the HTNCC to ensure coordination of all human trafficking files nationally; developing an inventory of victim protection and resources, and developing protocols for the referral of victims to the appropriate services; researching, analysing and preparing components of the division's corporate business plan, specific to human trafficking initiatives, including environmental scans and the strategic overviews; participating as a Subject Matter Expert(SME) at national and international conferences/workshops and interdepartmental working groups; interacting with media proactively and reactively in relation to human trafficking matters to promote awareness; and implementing a mentoring system in the larger Immigration and Passport Sections to ensure a transition of corporate knowledge.

Key term(s)
  • Human Trafficking Awareness Co-ordinator

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
4237
occupation code, see observation
OBS

4237 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : élaborer et présenter des séances d'information à l'intention des partenaires nationaux et des divers services divisionnaires; recueillir des données en vue d'une évaluation approfondie de la traite des personnes au Canada, notamment comme pays de transit et de destination, par l'analyste divisionnaire ou l'analyste du Centre national de coordination contre la traite de personnes (CNCTP); assurer la liaison avec les partenaires nationaux et internationaux afin de contrôler les activités d'enquêtes et de renseignements sur la traite de personnes et de les signaler au CNCTP pour assurer la coordination de tous les dossiers de traite de personnes à l'échelle nationale; établir un répertoire de protection et de ressources des victimes, et élaborer des protocoles concernant le renvoi des victimes aux services compétents; étudier, analyser et élaborer des volets du plan d'activités de la division portant sur les initiatives contre la traite de personnes, notamment des analyses de l'environnement et les aperçus stratégiques; participer à titre d'expert en la matière (EM) à des conférences ou à des ateliers nationaux et internationaux et à des groupes de travail interministériels; interagir avec les médias de façon proactive et réactive concernant des questions relatives à la traite des personnes, aux fins de sensibilisation; mettre en place un système de mentorat dans les sections des questions d'immigration et de passeport importantes pour assurer le transfert du savoir collectif.

Key term(s)
  • coordinateur de la sensibilisation à la traite des personnes
  • coordinatrice de la sensibilisation à la traite des personnes
  • sensibilisation à la traite des personnes - coordonnateur
  • sensibilisation à la traite des personnes - coordonnatrice
  • sensibilisation à la traite des personnes - coordinateur
  • sensibilisation à la traite des personnes - coordinatrice

Spanish

Save record 7

Record 8 - external organization data 2022-02-15

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
OBS

Key activities : Reviews, manages and monitors specific access to information and privacy(ATIP) files and cases; conducts research and background investigations in support of the preparation of appropriate responses to inquiries and requests for information made through the ATIP program, determines what information is exempted or can be released under the provisions of the Acts and prepares the appropriate documentation; provides advice, interpretation and guidance to a variety of stakeholders, including requesters, third-party representatives and Royal Canadian Mounted Police(RCMP) officials regarding cases, guidelines, procedures and operational practices; prepares, develops and provides input into the development of information materials, including reports, justifications, briefing materials as well as court related materials and documentation; participates as a member of a project team and working groups in the study analysis, development and implementation of ATIP-related procedures, operational guidelines, precedents, standards and operational performances indicators.

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
OBS

Activités principales : Réviser, gérer et suivre de près des dossiers et des cas particuliers liés à l'accès à l'information et à la protection des renseignements personnels (AIPRP); faire des recherches et des enquêtes sur les antécédents pour la préparation de réponses pertinentes à des questions et à des demandes d'information présentées par l'intermédiaire du Programme de l'AIPRP, déterminer les informations qui font l'objet d'exemptions ou qui peuvent être divulguées en vertu des dispositions des lois pertinentes et préparer les documents appropriés; fournir des conseils, des interprétations et des recommandations à divers intervenants, y compris les auteurs de demandes, les représentants de tiers et des représentants officiels de la Gendarmerie royale du Canada (GRC), concernant des cas, des lignes directrices, des modalités et des pratiques opérationnelles, préparer et élaborer des outils d'information, y compris des rapports, des justifications, des documents d'information ainsi que des documents judiciaires, et contribuer à leur élaboration; participer, à titre de membre d'une équipe de projet et de groupes de travail, à l'étude, à l'analyse, à l'élaboration et à la mise en œuvre de modalités, de lignes directrices opérationnelles, de précédents, de normes et d'indicateurs du rendement opérationnel liés à l'AIPRP.

Spanish

Save record 8

Record 9 2021-12-15

English

Subject field(s)
  • Surveillance, Detection and Reconnaissance (Military)
  • Combined Forces (Military)
  • Special-Language Phraseology
DEF

An integrated intelligence and operations set of capabilities which synchronises and integrates the planning and operations of all collection capabilities with the processing, exploitation and dissemination of the resulting information in direct support of the planning, preparation and execution of operations.

OBS

joint intelligence, surveillance and reconnaissance; JISR: designations and definition standardized by NATO.

OBS

joint intelligence, surveillance and reconnaissance; JISR: designations officially approved by the Joint Terminology Panel and the Defence Terminology Standardization Board.

French

Domaine(s)
  • Surveillance, détection et reconnaissance (Militaire)
  • Interarmées
  • Phraséologie des langues de spécialité
DEF

Ensemble intégré de capacités issues du renseignement et des opérations, qui synchronise et intègre la planification et les opérations de toutes les capacités de recherche avec le traitement, l'exploitation et la diffusion des renseignements bruts obtenus, et ce, pour le soutien direct de la planification, la préparation et l'exécution d'opérations.

OBS

renseignement, surveillance et reconnaissance interarmées; JISR : désignations et définition normalisées par l'OTAN.

OBS

renseignement, surveillance et reconnaissance interarmées; RSRI : désignations uniformisées par le Groupe d'experts en terminologie interarmées.

OBS

renseignement, surveillance et reconnaissance interarmées; RSRI; JISR : désignations uniformisées par le Conseil de normalisation de terminologie de la défense.

Spanish

Save record 9

Record 10 2019-11-20

English

Subject field(s)
  • Adaptive Automated Systems
CONT

EFILE [electronic filing] is an automated service that allows approved tax preparation service providers and discounters to send individual income tax return information to the Canada Revenue Agency(CRA) directly from EFILE–certified tax preparation software.

French

Domaine(s)
  • Systèmes automatiques adaptatifs
CONT

La TED [transmission électronique des déclarations] est un service automatisé qui permet aux fournisseurs approuvés et aux escompteurs de préparer et de transmettre des déclarations de revenus des particuliers à l'Agence du Revenu du Canada (ARC) directement à partir d'un logiciel certifié.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Sistemas automatizados adaptables
Save record 10

Record 11 2018-04-12

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
OBS

This guide helps people looking for work or wanting to redirect their careers to find valuable information about the labour market, job searches, resumé writing, interview preparation, trades and occupations. This guide is available on paper format or on the Web.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
OBS

Ce guide aide les personnes qui cherchent un emploi ou qui veulent se reconvertir à trouver de l'information utile sur le marché du travail, la recherche d'emploi, la rédaction d'un curriculum vitæ, la préparation à une entrevue et les métiers et professions. Ce guide est disponible en format papier ou en ligne sur le Web.

Spanish

Save record 11

Record 12 2018-03-21

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Collaborative and Social Communications
  • Internet and Telematics
CONT

These members had previously received basic social media training in preparation for disaster scenarios. At any given time during the flood, there was at least one social media officer assigned within the police operations centre allowing for the continuous sharing of critical information 24 hours a day.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Communications collaboratives et sociales
  • Internet et télématique

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Comunicaciones colaborativas y sociales
  • Internet y telemática
Save record 12

Record 13 2017-10-12

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Government Accounting
OBS

Quality must be monitored by the Office of the Comptroller General, and work must be undertaken to strengthen internal audit capacity through recruitment and retention initiatives, strengthened liaison and partnership with professional associations, and curriculum development.

OBS

In 2004, the Office of the Comptroller General was recreated as a distinct office within the Treasury Board of Canada Secretariat. Its mandate is to strengthen financial management and internal audit across the federal government through a wide range of activities including renewing the Treasury Board suite of financial management and internal audit policies and overseeing their application; providing leadership to the financial management and internal audit communities; attracting and retaining a professional cadre of financial management and internal audit personnel; improving the quality, integration and timeliness of financial information and supporting information systems for effective decision making and accountability; and, with the Department of Finance and the Deputy Receiver General, overseeing the preparation of the Public Accounts of Canada and the government's audited consolidated financial statement.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Comptabilité publique
OBS

C'est au Bureau du contrôleur général qu'il incombe de contrôler la qualité, et pour renforcer la capacité de vérification interne, il faut mettre en œuvre des initiatives de recrutement et de maintien en poste, affermir les relations et les partenariats avec les associations professionnelles, et élaborer des contenus de cours.

OBS

En 2004, le Bureau du contrôleur général est devenu un organisme distinct du Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. Son mandat consiste à renforcer la gestion financière et la vérification interne dans toute l'administration fédérale au moyen d'un large éventail d'activités pour mettre à jour la série de politiques de gestion financière et de vérification interne du Conseil du Trésor et surveiller leur application; faire fonction de chef de file auprès des collectivités de la gestion financière et de la vérification interne; attirer et maintenir en poste un personnel professionnel de gestion financière et de vérification interne; améliorer la qualité, l'intégration et le caractère opportun de l'information financière et appuyer les systèmes d'information pour soutenir la prise de décisions et la responsabilisation, et surveiller, avec le ministère des Finances et le sous-receveur général, la préparation des Comptes publics du Canada et des états financiers consolidés vérifiés du gouvernement.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités federales (canadienses)
  • Contabilidad pública
Save record 13

Record 14 2017-02-08

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Environmental Studies and Analyses
  • Environmental Law
CONT

The formal review includes such stages as the formation of an Environmental Assessment Panel, the formulation of guidelines for the preparation of an Environmental Impact Statement(EIS) and the preparation of the EIS itself, complete technical and scientific reviews of the EIS by federal and/or provincial agencies and the implementation of an extensive public information program.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Études et analyses environnementales
  • Droit environnemental
CONT

L'examen officiel comprend diverses étapes telles que la création de la Commission d'évaluation environnementale, l'élaboration de directives pour la préparation d'un énoncé des incidences environnementales, la préparation de cet énoncé des incidences environnementales, l'examen détaillé de cet énoncé au point de vue technique et scientifique par des organismes fédéraux et/ou provinciaux, la mise en œuvre d'un programme étendu d'information du public.

Spanish

Save record 14

Record 15 2017-02-08

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Management Operations (General)
OBS

Public Service Human Resources Management Agency of Canada(PSHRMAC). The following documents are provided for participants at the “Get Ready” sessions, scheduled in May and June 2005. These information sessions, hosted by the Public Service Commission, are being held in preparation for the implementation of the new Public Service Employment Act(PSEA). The following documents prior to the PSHRMAC presentation on key PSMA/PSEA Employer policies.-About The Public Service Modernization Act;-Human Resource Management Modernization(Backgrounder) ;-The PSMA and You-A Guide For Human Resources Advisors;-What Stops, What Starts-PSEA Employer Policies;-Public Service Human Resources Management-Governance Landscape;-PSMA Newsletter-April 1st, 2005;-Public Service Employment Act and the Employer.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Agence de gestion des ressources humaines de la fonction publique du Canada (AGRHFPC). Les documents ci-après sont à la disposition des participants aux séances «Préparons-nous!» de mai et juin 2005. Parrainées par la Commission de la fonction publique, ces séances d'information sont organisées en vue de la mise en œuvre de la nouvelle Loi sur l'emploi dans la fonction publique. La trousse comprend ces documents : À propos de la Loi sur la modernisation de la Fonction publique; Modernisation de la gestion des ressources humaines; La LMFP et vous - Guide à l'intention des conseillers en ressources humaines; Ce qui cesse, ce qui commence - Politiques de l'employeur sous le régime de la LEFP; Gestion des ressources humaines de la fonction publique - Carte de la gouvernance; Bulletin d'information de la LMFP - 1er Avril 2005; La Loi sur l'emploi dans la fonction publique et l'employeur.

Spanish

Save record 15

Record 16 2017-01-26

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Provincial Administration
OBS

Management Board of Cabinet. This branch is responsible for the development of the government's procurement policy framework, the preparation of requests for proposals and negotiating and managing government-wide contracts for information and information technology(hardware, services and software). The branch also provides strategic procurement advice, training and services to government ministries and agencies and supports supplier development and the ongoing implementation of Ontario's interprovincial trade agreements.

Key term(s)
  • Procurement Policy and Information Technology Procurement Branch

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Administration provinciale
OBS

Conseil de gestion du gouvernement. La Direction élabore des politiques gouvernementales en matière d'approvisionnement, prépare des demandes de propositions, et négocie et gère les contrats gouvernementaux ayant trait à l'information et à la technologie de l'information (matériel, services et logiciels). Elle fournit des conseils stratégiques en matière d'approvisionnement, ainsi que des services de formation et autres aux ministères et organismes gouvernementaux. De plus, elle appuie la création d'une liste de fournisseurs et la mise en œuvre d'ententes de commerce interprovinciales.

Spanish

Save record 16

Record 17 2017-01-13

English

Subject field(s)
  • Auditing (Accounting)
  • Government Accounting
DEF

A test made to gain evidence as to the validity of the data produced by systems underlying the preparation of financial information.

OBS

Compare with "compliance test(ing)".

French

Domaine(s)
  • Vérification (Comptabilité)
  • Comptabilité publique
DEF

Procédé de corroboration (ou de contrôle de validation) mis en œuvre par sondage. Le vérificateur (auditeur, réviseur) tire ses conclusions relatives à la validité des données produites par le système comptable en n'étudiant qu'une partie de l'ensemble des données qui sont disponibles.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Verificación (Contabilidad)
  • Contabilidad pública
Save record 17

Record 18 2017-01-10

English

Subject field(s)
  • Auditing (Accounting)
  • Government Accounting
DEF

A procedure used by the auditor to obtain evidence on the validity of the data produced by systems underlying the preparation of financial information.

French

Domaine(s)
  • Vérification (Comptabilité)
  • Comptabilité publique
DEF

Procédé mis en œuvre par le vérificateur pour s'assurer de la validité des données produites par les systèmes qui sous-tendent la préparation de l'information financière.

OBS

Les procédés de corroboration comprennent notamment l'analyse de l'information financière et l'examen détaillé d'opérations et de soldes présélectionnés. La nature, l'étendue et le calendrier d'application des procédés de corroboration peuvent varier selon les résultats de l'évaluation que le vérificateur (auditeur, réviseur) a faite du système comptable et la mesure dans laquelle il s'appuie sur les contrôles internes.

Spanish

Save record 18

Record 19 2016-03-11

English

Subject field(s)
  • Electoral Systems and Political Parties
CONT

Some returning officers record the high and low numbers on individual streets, and the house number at the corner of city blocks... This information is... essential in the preparation of street keys in urban places.

French

Domaine(s)
  • Systèmes électoraux et partis politiques
CONT

Certains présidents d'élection prennent note de la première et de la dernière adresse d'une rue ainsi que de l'adresse des maisons situées à l'angle des quadrilatères urbains. (Ces renseignements) servent à la préparation des indicateurs de rues dans les endroits urbains.

Spanish

Save record 19

Record 20 2014-11-10

English

Subject field(s)
  • Plans and Specifications (Construction)
  • Architecture
DEF

Preparation of... working drawings, detailed specifications, bidding information... and proposal and contract forms, based on approved preliminary documents.

French

Domaine(s)
  • Devis, cahiers des charges et plans (Construction)
  • Architecture
CONT

La phase projet comprend généralement deux temps : le projet de consultation (plans directeurs d'exécution) et le projet d'exécution (plans de chantier).

Spanish

Save record 20

Record 21 2014-07-03

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Food Safety
  • Regulations and Standards (Food)
OBS

The Manual contains information covering policies on the importation, exportation and interprovincial trade of meat products in addition to policies concerning the preparation of meat products in establishments licensed under the 1990 Meat Inspection Act and Regulations.

OBS

A Canadian Food Inspection Agency manual.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Salubrité alimentaire
  • Réglementation et normalisation (Alimentation)
OBS

Ce manuel traite des politiques en matière d'importation, d'exportation et de commerce interprovincial des produits de viande ainsi que des politiques concernant la préparation de produits de viande dans les établissements agréés en vertu de la Loi et du Règlement de 1990 sur l'inspection des viandes.

OBS

Un manuel de l'Agence canadienne d'inspection des aliments.

Spanish

Save record 21

Record 22 2013-04-17

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Regulations and Standards (Food)
OBS

Health Canada. The Bureau of Food Regulatory, International and Interagency Affairs represents Canada in international organizations to influence the development of consensus policies, standards and agreements on food safety issues; liaises with other federal departments and agencies, provinces and territories, industry and other interested parties to develop nationally harmonized standards and policies for safe and nutritious foods; and manages the preparation of amendments to the Food and Drugs Act and Regulations related to the safety and nutritional quality of food sold in Canada and coordinates responses to access to information requests for the Directorate. The Bureau also acts as the Canadian contact point for the Codex Alimentarius Commission.

Key term(s)
  • FRIIAD

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Réglementation et normalisation (Alimentation)
OBS

Santé Canada. Le Bureau de la réglementation des aliments, des affaires internationales et interagences représente le Canada dans les organisations internationales afin de stimuler le développement de politiques, de normes et d'ententes consensuelles sur les questions touchant la salubrité des aliments; il assure la liaison avec d'autres ministères et organismes fédéraux, les provinces et les territoires, l'industrie et d'autres parties intéressées pour créer des normes et des politiques sur les aliments sains et nourrissants harmonisées à l'échelle nationale; il administre la préparation des modifications à la Loi sur les aliments et drogues et son Règlement reliées à la salubrité et la qualité nutritionnelle des aliments vendus au Canada, en plus de coordonner les réponses aux demandes d'accès à l'information pour le compte de la Direction. Le Bureau constitue également le point de contact canadien de la Commission du Codex Alimentarius.

Key term(s)
  • DPRAAII

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités federales (canadienses)
  • Reglamentación y normalización (Alimentación)
Save record 22

Record 23 2012-10-30

English

Subject field(s)
  • Titles of Internet Pages
  • Data Banks and Databases
  • Diplomacy
OBS

For those interested in the travel conditions of other countries, as well as in advice on travel preparation, safety, security and health, consult the database of Travel Information Reports.

French

Domaine(s)
  • Titres de pages Internet
  • Banques et bases de données
  • Diplomatie
OBS

Si vous voulez vous renseigner sur les conditions de voyage dans d'autres pays, les préparatifs, la sécurité et les risques pour la santé, consultez la base de données Renseignements consulaires aux voyageurs.

Spanish

Save record 23

Record 24 - external organization data 2011-10-13

English

Subject field(s)
  • Industrial Establishments
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Preparation of a quarterly report on the operation of a uranium refinery or uranium chemical conversion facility.... This section should include... pertinent information on plant and equipment shutdowns and startups...

Key term(s)
  • start-up

French

Domaine(s)
  • Établissements industriels
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Préparation du rapport trimestriel d'exploitation d'une raffinerie d'uranium ou d'une installation de conversion chimique d'uranium. [...] Le présent article devrait comprendre [...] des renseignements pertinents sur les arrêts et les démarrages de l'installation et de l'équipement [...]

Spanish

Save record 24

Record 25 2010-11-10

English

Subject field(s)
  • Trade Names
  • Medication
OBS

Trade name for a preparation of Rho(D) Immune Globulin(human) for injection, formulated by the Rh Institute(Information from Kopp Laboratories, Ottawa).

French

Domaine(s)
  • Appellations commerciales
  • Médicaments
OBS

Marque déposée du Rh Institute pour la Rho (D) immunoglobuline (humaine).

Spanish

Save record 25

Record 26 2010-09-29

English

Subject field(s)
  • Financial Accounting
  • Financial and Budgetary Management
DEF

The quality or qualities attributable to two or more items or groups of items whereby the presence or absence of particular conditions or tendencies may be discerned.

CONT

In the preparation of comparative financial statements, the accounting objective is not only a sequential arrangement of similar elements, but also the furnishing of a basis for information that will be helpful to their joint consideration. Comparability need not connote similarity. It may often involve striking differences such as short and tall, etc.

French

Domaine(s)
  • Comptabilité générale
  • Gestion budgétaire et financière
DEF

Qualité essentielle de l'information contenue dans les états financiers, qui permet aux utilisateurs de relever les analogies et les différences entre les informations fournies dans plusieurs jeux d'états financiers.

CONT

La comparabilité est de première importance lorsque l'utilisateur doit établir un parallèle entre les états financiers d'entités distinctes ou entre les états financiers d'une même entité établis à des dates différentes ou ayant trait à des périodes différentes.

Spanish

Save record 26

Record 27 2010-05-26

English

Subject field(s)
  • Civil Engineering
DEF

Surveys(field or ground surveys, aerial surveys, preparation of maps and charts) executed or to be executed for the purpose of obtaining information for planning an engineering project or development and estimating its cost.

OBS

The information obtained or to be obtained may, in part, be recorded in the form of an engineering map or plot (plat).

French

Domaine(s)
  • Génie civil
Key term(s)
  • travaux préliminaire de génie civil
  • levés d'étude

Spanish

Save record 27

Record 28 2010-04-16

English

Subject field(s)
  • Communication and Information Management
  • Public Administration (General)
CONT

Additionally, this information may be used in the preparation of reports for senior management and broader audiences(e. g. Annual Reports) and communications materials(e. g. press releases, biographies, etc.)...

French

Domaine(s)
  • Gestion des communications et de l'information
  • Administration publique (Généralités)
CONT

Ces renseignements peuvent être utilisés pour la rédaction de rapports à la haute direction ou à un lectorat plus vaste (p. ex. rapports annuels), à des fins de planification et d'évaluation et dans du matériel de communication (p. ex. communiqués, biographies, etc.) [...]

Spanish

Save record 28

Record 29 2010-02-11

English

Subject field(s)
  • Engineering
  • Plans and Specifications (Construction)
DEF

(Part 3 heading in D-01-100-200/SF-001 Preparation of Equipment Data Summaries for Aircraft) This part shall contain a list of supplementary technical leaflets, or other data, listed by CFTO number, title and date under the following headings, as appropriate : Special Information, Special Inspections, Modifications, Installation Instructions, etc.

French

Domaine(s)
  • Ingénierie
  • Devis, cahiers des charges et plans (Construction)

Spanish

Save record 29

Record 30 2009-07-10

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Management Operations (General)
OBS

[The] Chief, Access to Information and Privacy Programs is accountable for : managing the development of both the Access to Information Program and the Privacy Program..., and formulating strategic direction, corporate priorities, program objectives, business plans; developing and promulgating Departmental policies and procedures for both Programs, and ensuring training of Departmental staff and managers; managing the implementation of both Programs... ;directing Department-wide monitoring and evaluation of NRCan compliance with the Access to Information Act and the Privacy Act, as well as assessment of the effectiveness and efficiency of the Programs; recommending corrective actions to address non-compliance, and develops and leads the implementation of Program improvements; directing the preparation of annual reports to Treasury Board and Parliament... ;maintaining effective and cooperative working relationships with the Offices of both the Privacy and the Information Commissioners to successfully resolve complaints lodged by applicants; explaining and defending the Department's decisions; providing advice on initiatives and projects impacting on access or privacy issues... ;coordinating and controlling the review and approval of all Departmental information collection projects and public opinion surveys; advising NRCan senior management... on legislated requirements and obligations of both the Access to Information Act, and the Privacy Act.

OBS

chief, Access to Information and Privacy Programs : Natural Resources Canada.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

chef, Programmes d'accès à l'information et de protection des renseignements personnels : traduction proposée.

Spanish

Save record 30

Record 31 2009-05-05

English

Subject field(s)
  • Communication and Information Management
  • Emergency Management
DEF

The successive compilation, confirmation, analysis and preparation of operational information for dissemination to decision makers and other officials of an organization responding to an emergency or crisis.

OBS

information flow: term and definition standardized by the Translation Bureau and the Office of Critical Infrastructure Protection and Emergency Preparedness (OCIPEP).

French

Domaine(s)
  • Gestion des communications et de l'information
  • Gestion des urgences
DEF

Succession des activités de compilation, de confirmation, d'analyse et de préparation de l'information opérationnelle qui est destinée aux décideurs et autres responsables d'une organisation intervenant à l'occasion d'une urgence ou d'une crise.

OBS

flux de l'information : terme et définition normalisés par le Bureau de la traduction et le Bureau de la protection des infrastructures essentielles et de la protection civile (BPIEPC).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión de las comunicaciones y la información
  • Gestión de emergencias
Save record 31

Record 32 2008-10-16

English

Subject field(s)
  • IT Security
  • Communication and Information Management
DEF

Any unexpected or unwanted event that might cause a compromise of business activities or information security.

CONT

Furthermore, inevitably, new previously unidentified threats will occur. Insufficient preparation by an organization to deal with information security incidents will make any actual response less effective, and potentially increase the extent of adverse business impacts.

French

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
  • Gestion des communications et de l'information
CONT

Plus précisément, le responsable de la sécurité de l'information de l'ÉTS : [...] gère les aspects relatifs à l'escalade des incidents de sécurité de l'information à l'échelle locale et procède à des évaluations de la situation en matière de sécurité de l'information [...]

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Seguridad de IT
  • Gestión de las comunicaciones y la información
DEF

Evento adverso en un entorno informático, que puede comprometer o compromete la confidencialidad, integridad o disponibilidad de la información.

Save record 32

Record 33 2008-09-15

English

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Beekeeping
OBS

NBBA is the provincial organization that represents the beekeepers of New Brunswick. Our Mission : to create, maintain and extend high standards of production, preparation and sale of bee products. To promote good relations among the members of the Association, with neighboring Associations and with the consumers of bee products. To promote the use of the products of the members of the association through good public relations practices. To make available to the members of the Association such information, and supplies as are necessary for the practice of beekeeping.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Élevage des abeilles

Spanish

Save record 33

Record 34 2008-02-04

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Occupational Health and Safety
OBS

Treasury Board of Canada Secretariat. The purpose of this safety guide is to : specify rules of good safety practice for all Public Service employees engaged in operations on ice covers; provide information on the thickness of ice required to support moving and stationary loads; specify methods for determining ice thickness and quality; and outline approved methods for the preparation and maintenance of ice bridges.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Santé et sécurité au travail
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. Les présentes lignes directrices ont pour objet : de stipuler les règles de sécurité applicables à tous les employés de la fonction publique qui participent à des opérations sur couches de glace; de fournir des renseignements sur l'épaisseur de glace nécessaire pour supporter les charges en mouvement et stationnaires; de stipuler des méthodes de détermination de l'épaisseur et de la qualité de la glace; et de décrire des méthodes approuvées de préparation et d'entretien des ponts de glace.

Spanish

Save record 34

Record 35 2008-01-08

English

Subject field(s)
  • Titles of Internet Pages
  • Plant Biology
OBS

Ottawa, Canadian Heritage, 1997. HTML. Internet(WWW). "The Canadian Museum of Nature has created one of the world's largest pools of information on fossil and recent pollen and spores. The Palynology Database includes taxonomic, collection, geographic, preparation, and photographic information on about 15 000 species of plants. Geographic representation is worldwide, with emphasis on tropical and subtropical regions. All specimens come from vouchered herbarium material and therefore represent collections that may be referenced. "

OBS

Does not exist anymore.

French

Domaine(s)
  • Titres de pages Internet
  • Biologie végétale
OBS

Ottawa : Patrimoine canadien, 1997. «Le Musée canadien de la nature a mis sur pied l'une des sources d'information les plus considérables au monde sur les pollens et les spores fossiles et récents. La base de données de la palynologie, comprenant 15 000 espèces de plantes, contient de l'information taxinomique, géographique et photographique, ou encore à propos des collections et de la préparation. Les données concernent toutes les régions du globe, mais plus particulièrement les régions tropicales et subtropicales. Tous les spécimens proviennent d'herbiers dûment documentés et donc de collections auxquelles on peut faire référence.»

OBS

N'existe plus.

Spanish

Save record 35

Record 36 2007-12-20

English

Subject field(s)
  • Remote Sensing
  • Satellite Telecommunications
CONT

For the first time on a large scale, commercial satellite imagery was used to provide information needed to support a wide range of missions from intelligence preparation of the battlefield, mission planning, infrastructure damage assessment, as well as diplomacy and coalition building.

French

Domaine(s)
  • Télédétection
  • Télécommunications par satellite

Spanish

Save record 36

Record 37 2007-06-08

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Laws and Legal Documents
OBS

The Legal Information Management Directorate(LIMD) manages the business aspect of Caseview and iCase. This Directorate also manages the preparation and publishing of national reports and regional reports not directly available to Caseview users.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Lois et documents juridiques
OBS

La Direction de la gestion de l'information juridique (DGIJ) gère les aspects opérationnels de Caseview et d'iCase. Elle dirige en outre la préparation et la publication des rapports nationaux et régionaux que les utilisateurs de Caseview ne peuvent consulter directement.

Spanish

Save record 37

Record 38 2007-03-06

English

Subject field(s)
  • Surveillance, Detection and Reconnaissance (Military)
  • Remote Sensing
DEF

The cycle of processing and printing imagery to the positive or negative state, assembly into imagery packs, identification, interpretation, mensuration, information extraction, the preparation or reports and the dissemination of information.

OBS

imagery exploitation: term and definition standardized by NATO.

French

Domaine(s)
  • Surveillance, détection et reconnaissance (Militaire)
  • Télédétection
DEF

Ensemble d'opérations successives comprenant le traitement et l'édition jusqu'au stade d'épreuves positives ou négatives, l'assemblage en mosaïques, l'identification, l'interprétation, l'évaluation quantitative, la recherche d'information, la préparation de comptes rendus et la diffusion des renseignements obtenus.

OBS

exploitation photographique : terme et définition normalisés par l'OTAN.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Vigilancia, detección y reconocimiento (Militar)
  • Teledetección
DEF

Conjunto de operaciones sucesivas que abarcan el tratamiento y la edición hasta conseguir los negativos o positivos adecuados, la composición de mosaicos, la identificación, la interpretación, la evaluación y la búsqueda de información y la preparación de informes y la difusión de esta información.

Save record 38

Record 39 2007-01-19

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Occupational Health and Safety
OBS

Canadian Centre for Occupational Health and Safety. This is your guide to working safely in food preparation and food service workplaces. It will help you to : Recognize workplace hazards; Prevent accident and injury through safe work practice and use of personal protective equipment; Deal with accidents and emergencies; Understand your duties and rights as given in occupational health and safety legislation and Contact government departments to find health and safety information.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Santé et sécurité au travail
OBS

Centre canadien d'hygiène et de sécurité au travail. Le présent guide porte sur les aspects suivants de la sécurité du travail dans le secteur de l'alimentation : reconnaître les dangers qui existent sur les lieux de travail; prévenir les accidents et les lésions en observant des méthodes de travail sécuritaires et en utilisant les équipements de protection individuelle appropriés; intervenir en cas d'urgence ou d'accident; comprendre vos droits et obligations aux termes de la législation sur l'hygiène et la sécurité du travail; communiquer avec les organismes gouvernementaux appropriés pour obtenir plus d'information sur l'hygiène et la sécurité du travail.

Spanish

Save record 39

Record 40 2006-05-25

English

Subject field(s)
  • Accounting
  • Government Accounting
  • Financial and Budgetary Management
DEF

An error attributable to a miscalculation, a misinterpretation of information, an omission of known facts during the preparation of the financial statements or to the application of an unacceptable accounting practice.

French

Domaine(s)
  • Comptabilité
  • Comptabilité publique
  • Gestion budgétaire et financière
DEF

Erreur attribuable à un calcul erroné, à une mauvaise interprétation de certains renseignements, au défaut de prendre en considération des faits connus lors de l'établissement des états financiers ou à l'adoption d'une pratique comptable inacceptable.

Spanish

Save record 40

Record 41 2006-02-20

English

Subject field(s)
  • Titles of Provincial Government Programs (Canadian)
  • Criminology
  • Provincial Administration
OBS

The mandate of the Victim/Witness Assistance Program(VWAP) is to provide information, assistance and support to victims and witnesses of crime throughout the criminal justice process in order to increase their understanding of, and participation in, the criminal justice process. Offered by the Ontario Victim Services Secretariat, VWAP services include crisis intervention, needs assessment, referrals to community agencies, emotional support, case specific information(court dates, bail conditions) and court preparation and orientation. VWAP services are available to adult and child victims and witnesses of crime, after charges have been laid.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes de gouvernements provinciaux canadiens
  • Criminologie
  • Administration provinciale
OBS

Le mandat du Programme d'aide aux victimes et aux témoins (PAVT) est de fournir des renseignements, de l'aide et un soutien aux victimes et témoins tout au long de la procédure judiciaire criminelle pour augmenter leur compréhension de la procédure judiciaire pénale et encourager leur participation à cette procédure. Les services du PAVT sont offerts par le Secrétariat des services aux victimes de l'Ontario et comprennent l'intervention d'urgence, l'évaluation des besoins, les renvois à des organismes communautaires, le soutien affectif, les renseignements particuliers propres à la cause (date des audiences, conditions de mise en liberté sous caution) et la préparation à la cour et l'orientation connexe. Les services du PAVT sont offerts aux victimes, adultes et enfants, et témoins d'actes criminels, après le dépôt des accusations.

Spanish

Save record 41

Record 42 - external organization data 2005-10-25

English

Subject field(s)
  • Industrial Establishments
  • Radioactive Ores (Mining)
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Preparation of a quarterly report on the operation of a uranium refinery or uranium chemical conversion facility... This section should include... pertinent information on plant and equipment shutdowns and startups...

French

Domaine(s)
  • Établissements industriels
  • Minerais radioactifs (Mines métalliques)
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Préparation du rapport trimestriel d'exploitation d'une raffinerie d'uranium ou d'une installation de conversion chimique d'uranium. [...] Le présent article devrait comprendre [...] des renseignements pertinents sur les arrêts et les démarrages de l'installation et de l'équipement [...]

Spanish

Save record 42

Record 43 2005-05-25

English

Subject field(s)
  • System Names
  • Remote Sensing
OBS

The "Remote Sensing Processing and Archiving System"(RESPAS) is a project in preparation. It will produce geometrically corrected remote sensing data, optimized for forestry applications, to serve national and sub-national Forestry Departments and the National TFAP(Tropical Forests Action Programme) units to establish and/or strengthen the capacity of developing countries to assess and monitor their forest resources. It could be further developed to be integrated with GIS and other data bases, such as FORIS(Forest Resources Information System) and with simulation and modelling capabilities to assist in planning and the definition of forestry policies within FAO. The Forest Resources Assessment Programme(FRA), the Tropical Forestry Action Plan(TFAP) Coordination Unit and the Field Programme of FAO would be the main users.

OBS

The Remote Sensing Processing and Archiving System did not materialize in that it was an idea which has been launched but which did not come to anything. The title is therefore obsolete and was never translated into french. Terminology Officer, Food and Agriculture Organization of the United Nations.

French

Domaine(s)
  • Noms de systèmes
  • Télédétection
Key term(s)
  • Système de pré-traitement et d'archivage de données spatiales

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombres de sistemas
  • Teledetección
Save record 43

Record 44 2004-03-15

English

Subject field(s)
  • Advertising Media
  • Federal Administration
  • Trade Fairs, Exhibitions, and Shows
DEF

A package of planning, preparation and reference information containing all rules, regulations, and forms relating to an exhibition, provided to exhibitors by show management.

French

Domaine(s)
  • Supports publicitaires
  • Administration fédérale
  • Salons, foires et expositions (Commerce)
DEF

Trousse contenant des renseignements de planification de préparation et de référence, comme les règles, règlements et formulaires applicables à une exposition et que remet la direction du salon professionnel aux exposants.

Spanish

Save record 44

Record 45 - external organization data 2004-02-09

English

Subject field(s)
  • General Vocabulary
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Staff described the content of the EA [environmental assessment] Guidelines, including information on the conduct of public consultations carried out in the preparation of the EA Guidelines and the key issues raised during that consultation.

French

Domaine(s)
  • Vocabulaire général
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Le personnel décrit le contenu des lignes directrices sur l'EE [évaluation environnementale], notamment l'information sur le déroulement des consultations publiques effectuées dans le cadre de la préparation des lignes directrices et les questions clés soulevées au cours de ces consultations.

Spanish

Save record 45

Record 46 - external organization data 2004-02-06

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Communication and Information Management
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
OBS

With [the] director of the Communications and Information Management Division, in attendance, the committee considered the reference memo providing information on the preparation of the draft Regulatory Guide on Licensee Public Information Programs.

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Gestion des communications et de l'information
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
OBS

En présence [du] directeur de la Division des communications et de la gestion de l'information, les membres se penchent sur la note de référence qui renseigne sur la préparation du projet de Guide d'application de la réglementation sur les programmes d'information publique des titulaires de permis.

Spanish

Save record 46

Record 47 - external organization data 2004-01-30

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Communication and Information Management
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
OBS

With [the] director of the Communications and Information Management Division, in attendance, the committee considered the reference memo providing information on the preparation of the draft Regulatory Guide on Licensee Public Information Programs.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Gestion des communications et de l'information
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
OBS

En présence [du] directeur de la Division des communications et de la gestion de l'information, les membres se penchent sur la note de référence qui renseigne sur la préparation du projet de Guide d'application de la réglementation sur les programmes d'information publique des titulaires de permis.

Spanish

Save record 47

Record 48 2003-06-13

English

Subject field(s)
  • Radiological Physics (Theory and Application)
  • Mineralogy
CONT

X-ray powder diffraction is used in the identification of crystalline phases in unknown samples, finding the lattice parameter and other lattice related information, quantitative determination of phases in multiphase samples, finding the orientation in single crystals, and stereographic projections. The samples must be crystalline solids such as metals, ceramics, rocks etc. These samples are usually about 1 mg in size. If the sample fits in the sample holder then there is no preparation necessary otherwise the sample may have to be crushed in order to fit. The sample takes less than one hour to be analyzed for qualitative analysis in major phases and up to 16 hours for trace phases. The quantitative analysis can take several minutes to several hours after set up. There are several detectors used in XRPD varying from films to cameras to diffractometers.

CONT

Powder X-Ray Diffraction. Powders of crystalline materials diffract X-Rays. A beam of X-rays passing through a sample of randomly-oriented micro-crystals produces a pattern of rings on a distant screen. Powder X-Ray diffraction provides less information than single-crystal diffraction, however, it is much simpler and faster. Powder X-Ray diffraction is useful for confirming the identity of a solid material and determining crystallinity and phase purity. Modern powder X-Ray diffractometers consist of an X-Ray source, a movable sample platform, an X-Ray detector, and associated computer-controlled electronics. The sample is either packed into a shallow cup-shaped holder or deposited as a slurry onto a quartz substrate, and the sample holder spins slowly during the experiment to reduce sample heating. The X-Ray source is usually the same as used in single-crystal diffractometers, Mo or Cu. The X-Ray beam is fixed and the sample platform rotates with respect to the beam by an angle theta. The detector rotates at twice the rate of the sample and is at an angle of 2 theta with respect to the incoming X-Ray beam.

CONT

Fine particles such as clays must be separated from larger particles and measured separately if they are to be detected properly. To reduce errors associated with preferred orientation of minerals, samples are most commonly ground to a powder before analysis, a technique known as powder X-ray diffraction.

CONT

X-ray powder diffraction (XRD) is a direct method for qualitative and quantitative characterization of fine-grained materials such as clinker and cement, and may also be used for analysis of raw materials. Each phase produces a unique diffraction pattern independent of others, with the intensity of each pattern proportional to that phases concentration in a mixture.

Key term(s)
  • x-rays powder diffraction
  • x rays powder diffraction
  • x ray powder diffraction
  • powder x-rays diffraction
  • powder x rays diffraction
  • powder x ray diffraction

French

Domaine(s)
  • Physique radiologique et applications
  • Minéralogie
CONT

Diffraction de rayons sur poudres : analyse quantitative de composés modèles du ciment anhydre. [...] Ce stage sera consacré à la caractérisation par diffraction des rayons X de mélanges d'alites de synthèse M1 et M3. La méthode expérimentale utilisée sera la diffraction des rayons X sur poudres jointe aux autres méthodes de laboratoire associées.

CONT

À l'aide de la diffraction de rayons X de poudres, différentes formes polymorphiques peuvent être détectées pour des molécules à activité pharmacologique.

Key term(s)
  • diffraction de rayons-X sur poudres

Spanish

Save record 48

Record 49 2002-02-18

English

Subject field(s)
  • Military Administration
  • Mathematical Geography
DEF

Selection, assembly, and graphic presentation of all relevant information required for the preparation of a map or chart. Such information may be derived from other maps or charts or from other sources.

OBS

compilation: term and definition standardized by NATO.

French

Domaine(s)
  • Administration militaire
  • Géographie mathématique
DEF

Sélection, rassemblement et présentation graphique de tous renseignements adéquats nécessaires à la préparation d'une carte. De tels renseignements peuvent provenir d'autres cartes ou de sources diverses.

OBS

compilation : terme et définition normalisés par l'OTAN.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Administración militar
  • Geografía matemática
DEF

Selección, reunión y representación de toda la información relevante y necesaria para la preparación de un mapa o carta. Tales informaciones pueden provenir de otros mapas, cartas o de cualquier otra fuente.

Save record 49

Record 50 2000-11-16

English

Subject field(s)
  • Taxation
  • Operating Systems (Software)
CONT

In the old terminology, this was called a line object. G/L accounts are created to define types of revenue, expense, asset, liability or equity accounts, and to support the preparation of Financial Statements. Describes the General Ledger Account, defined by a five-digit number, and contains the Canada Customs and Revenue Agency(CCRA) specific information which controls the entry of data to this account and the management of the account.

French

Domaine(s)
  • Fiscalité
  • Systèmes d'exploitation (Logiciels)
OBS

Sert à décrire le compte général, défini par un numéro à cinq chiffres, et renferme des données bien précises de l'Agence des douanes et du revenu du Canada qui permettent de surveiller l'entrée de données dans ce compte et la gestion de ce dernier.

Spanish

Save record 50

Record 51 2000-08-11

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Personnel Management
OBS

This computerized band was developed by managers to assist in the preparation of their Human Resources Planning exercise. It contains information on HRDC positions, employees, staffing action/adjustments, and Training and Development. Position information collected includes the Position number, title, group and level, exclusion indicator, language requirements, unit, reporting relationship(supervisor's position number and title). Employee information includes the Public service start date, birthdate, home address and telephone number, employee type(full-time, part-time, etc.) position title and number, location and telephone number, bilingual capability, employment history, career aspirations, mobility, training and development history(as well as proposed), date of last performance appraisal(as well as a BF for the next due appraisal). The system also keeps track of start/end dates for acting, secondment and assignment situations with an active BF system. Staffing action/adjustment module keeps track of areas which, in the opinion of the manager, will require some action to ensure that operational demands are met; this includes vacancies which are likely to occur due to long-term disability leave, maternity leave, care and nurturing leave, extended vacation leave and any other situation which will require attention. The Training and Development module records available courses, maintains a list of employees identified for each course through the appraisal process, as well as the status of this training(proposed, approved, completed).

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion du personnel
OBS

Ce fichier informatisé a été conçu par les gestionnaires pour les aider à élaborer leur plan des ressources humaines. Il contient des données sur les postes de DRHIC, sur les employés et les employées, sur les mesures ou les ajustements en matière de dotation ainsi que la formation et le perfectionnement des employés et les employées. Les données sur les postes comprennent et le numéro du poste, le titre, le groupe et le niveau, l'indicateur d'exclusion, les exigences linguistiques, l'unité de travail et le lien hiérarchique (le numéro et le titre du poste du surveillant). Les données sur les employés et employées englobent la date de début dans la fonction publique, la date de naissance, l'adresse et le numéro de téléphone au domicile de l'employé ou de l'employée, le type d'emploi (plein temps, temps partiel, etc.), le titre et le numéro du poste, le lieu et le numéro de téléphone au travail, la capacité linguistique, les antécédents professionnels, les aspirations de carrière, la mobilité, historique sur la formation et le perfectionnement (y compris la formation et évaluation du rendement (ainsi qu'une date de rappel de la prochaine évaluation). Le système tient aussi compte des dates de début et de fin des situations intérimaires, des détachements et des affectations qui comprennent un système actif de rappel. Le module sur les mesures et les ajustements en matière de dotation fait le suivi des domaines qui, de l'avis du gestionnaire, exigeront un suivi quelconque pour s'assurer que les exigences opérationnelles sont satisfaites; ceci comprend les postes qui deviendront vacants suite aux congés d'invalidité de longue durée, à des congés de maternité, à des congés de soins et éducation d'enfants d'âge préscolaire, à des vacances prolongées et suite à toute autre situation qui nécessite un suivi. La module sur la formation et le perfectionnement note les cours disponibles, maintient une liste des employés et employées identifiés pour chaque cours sui

Spanish

Save record 51

Record 52 1999-05-25

English

Subject field(s)
  • Cartography
DEF

A translucent intermediate document keyed to a map, showing the information to be used in its preparation; ex :"names trace"; "deletion trace".

French

Domaine(s)
  • Cartographie
DEF

Document transparent établi lors du complément pour faciliter la rédaction cartographique notamment de la toponymie, des cultures, de renseignements divers.

Spanish

Save record 52

Record 53 1998-12-17

English

Subject field(s)
  • Financial and Budgetary Management
  • Federal Administration
DEF

A letter sent by the Treasury Board Secretariat to departments and agencies in January and September. The January call letter formally requests that departments and agencies submit their strategic overviews and spring multi-year operational plans. The September call letter requests the submission of the Fall Update to Multi-Year Operational Plans and the information necessary for the preparation of the Main Estimates for the upcoming year. Additional information requirements and instructions associated with these submissions may also be included in call letters or their attachments.

OBS

Call letter: Officially approved by the Management Committee for the BCF (budgetary, accounting and finance) Glossary. Use of this term is mandatory in Canadian government texts.

French

Domaine(s)
  • Gestion budgétaire et financière
  • Administration fédérale
DEF

Lettre que fait parvenir le Secrétariat du Conseil du Trésor aux ministères et aux organismes en janvier et en septembre. La lettre de janvier leur demande officiellement de présenter leur aperçu de la stratégie et leur plan opérationnel pluriannuel du printemps. Celle de septembre leur demande de présenter la mise à jour d'automne du plan opérationnel pluriannuel ainsi que les renseignements nécessaires à la préparation du Budget des dépenses principal de l'année à venir. Ces lettres et les pièces qui sont jointes peuvent également exiger la présentation de renseignements supplémentaires et fournir d'autres instructions concernant ces présentations.

OBS

Lettre d'appel : terme uniformisé par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d'usage obligatoire dans la fonction publique fédérale.

OBS

Le Conseil du Trésor du Canada a annoncé, le 5 février 1998, que l'équivalent français de Main Estimates devient «Budget principal des dépenses», et celui de Supplementary Estimates, «Budget supplémentaire des dépenses».

Spanish

Save record 53

Record 54 1998-12-04

English

Subject field(s)
  • Titles of Provincial Government Programs (Canadian)
OBS

This is a career and employment preparation program that includes information and referral services, employment planning and preparation and on-the-job training. Ontario Native Affairs Secretariat.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes de gouvernements provinciaux canadiens
OBS

Ce programme d'orientation professionnelle et de préparation à l'emploi offre des services d'information, de présentation, de planification d'emploi et de formation en cours d'emploi. Secrétariat des affaires autochtones de l'Ontario.

Spanish

Save record 54

Record 55 1998-11-12

English

Subject field(s)
  • Foreign Trade
  • Translation (General)
CONT

This [initiative] involves sharpening the focus on results, increasing the transparency of information and modernizing its preparation.

French

Domaine(s)
  • Commerce extérieur
  • Traduction (Généralités)
CONT

Cette démarche vise à mieux cibler les résultats, à rendre plus transparente l'information fournie et à moderniser la préparation de cette information.

Spanish

Save record 55

Record 56 1998-10-05

English

Subject field(s)
  • Air Transport Personnel and Services
DEF

An employee of a transportation company who directs the departures of trains, planes, buses, trucks, boats, or other vehicles according to traveling conditions and in the best interest of efficient service.

CONT

A flight operations officer... shall... assist the pilot-in-command in flight preparation and provide the relevant information required...

French

Domaine(s)
  • Personnel et services (Transport aérien)
DEF

Agent d'une compagnie aérienne ou d'une société d'assistance chargé de l'affectation et du suivi des aéronefs en fonction des programmes d'exploitation.

CONT

L'agent technique d'exploitation [...] aidera le pilote commandant de bord dans la préparation du vol et lui fournira les renseignements nécessaires à cette fin [...]

OBS

Terme uniformisé par le CUTA - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Personal y servicios (Transporte aéreo)
Save record 56

Record 57 1998-05-19

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Federal Administration
OBS

COTS [Contracts Operations Tracking System] information will be uploaded in the Contract Preparation Facility(CPF) and SAP and if accurate, you will simply need to verify that the transfer was successful.

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Administration fédérale
OBS

Les données de COTS [Système d'enregistrement des opérations des contrats] sont transférées dans le Module de préparation des contrats (MPC) et le SAP.

OBS

Source(s): Open contracts, document bilingue publié par ICINFO en date du 31 mars.

Spanish

Save record 57

Record 58 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Communication and Information Management
  • Environment

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Gestion des communications et de l'information
  • Environnement

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos, unidades administrativas y comités
  • Gestión de las comunicaciones y la información
  • Medio ambiente
Save record 58

Record 59 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Land Mines
  • Minesweeping and Minehunting
OBS

UNAVEM [United Nations Angola Verification Mission] Central Mine Action Office. Responsible for the location and identification of mines at the regional level. Works closely with personnel of UNAVEM, the Government, specialized agencies and NGOs [non-governmental organization] in the collection and dissemination of related information and the implementation of mine-verification activities. Responsible for the development and preparation of a technical manual for the training of Angolans in de-mining activities.

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Mines terrestres
  • Dragage et chasse aux mines

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Denominación de puestos
  • Minas terrestres
  • Dragado y detección de minas
Save record 59

Record 60 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Environment

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Environnement

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités internacionales
  • Medio ambiente
Save record 60

Record 61 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • System Names
  • Operations Research and Management
OBS

Source: WHO [World Health Organization].

French

Domaine(s)
  • Noms de systèmes
  • Recherche et gestion opérationnelles

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombres de sistemas
  • Investigación y gestión operacionales
Save record 61

Record 62 1995-11-16

English

Subject field(s)
  • Titles of Laws and Regulations
OBS

A partnership licensing agreement for the electronic preparation and dissemination of InfoSource, the public reference documentation required under the Access to Information Act and the Privacy Act, was completed. This agreement substantially reduces government costs in preparing and disseminating this information while improving public access.

French

Domaine(s)
  • Titres de lois et de règlements
OBS

On a terminé la rédaction d'un accord de licence de partenariat pour la préparation et la diffusion électroniques d'InfoSource, la source de référence publique qu'exigent la Loi sur l'accès à l'information et la Loi sur la protection des renseignements personnels. Cet accord réduit de beaucoup les coûts du gouvernement dans la préparation et la diffusion de l'information tout en améliorant l'accès à cette dernière.

Spanish

Save record 62

Record 63 1995-09-25

English

Subject field(s)
  • Social Services and Social Work
  • Rules of Court
CONT

In pre-trial preparation of child victims, [child protection workers] may... reduce the child's anxiety about appearing in court or seeing the accused.... Pre-trial counselling may also yield information about a child's communication skill and level of understanding...

OBS

The term "trial preparation", although sometimes used in this sense, is ambiguous since it is not clear that it is the witness who is being prepared prior to the trial.

French

Domaine(s)
  • Services sociaux et travail social
  • Règles de procédure

Spanish

Save record 63

Record 64 1991-12-20

English

Subject field(s)
  • Phraseology
  • Forms Design
  • Security Posters and Signs
CONT

Having discovered that a product falls under the WHMIS regulatory umbrella, a supplier must then disclose mandated information on a material safety data sheet. Nine categories of information must be disclosed when the information is available and applicable. They are : hazardous ingredients; preparation information; product information; physical data; fire or explosion data; reactivity data; toxicological properties; preventive measures; and first aid measures.

CONT

Preparation Information... means the name and phone number of the person or group who prepared the MSDS, and the date of preparation.

French

Domaine(s)
  • Phraséologie
  • Imprimés et formules
  • Affichage de sécurité

Spanish

Save record 64

Record 65 1991-12-20

English

Subject field(s)
  • Phraseology
  • Types of Trade Goods
  • Security Posters and Signs
CONT

A supplier MSDS [material safety data sheet] must have at least 9 sections with the following or similar headings.... 1. Product Information : to identify the product, the supplier/manufacturer, and to describe the use of the product. 2. Hazardous Ingredients... 3. Physical Data... 4. Fire or Explosion Hazard... 5. Reactivity Data... 6. Toxicological Properties... 7. Preventive Measures... 8. First Aid Measures... 9. Preparation Information....

CONT

Product Information: product identifiers, manufacturer and suppliers names, addresses and emergency phone numbers.

French

Domaine(s)
  • Phraséologie
  • Types d'objets de commerce
  • Affichage de sécurité

Spanish

Save record 65

Record 66 1989-04-11

English

Subject field(s)
  • Environmental Studies and Analyses
CONT

The Alberta E. I. A. process requires the proponent to carry out public involvement programs to exchange information and provide an opportunity to participate in the preparation of the impact assessment.

Key term(s)
  • public involvement programme
  • public participation programme

French

Domaine(s)
  • Études et analyses environnementales
CONT

En vertu du processus, le parrain d'un projet est tenu de réaliser un programme de participation du public, pour que des renseignements soient échangés et que la population ait la possibilité de prendre part à l'évaluation.

Spanish

Save record 66

Record 67 1986-08-19

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
CONT

Implementation difficulties were, on closer scrutiny, attributed to these six preimplementation factors : 1. Poor preparation of line managers. 2. Faulty definition of business units. 3. Vaguely formulated goals. 4. Inadequate information bases for action planning. 5. Badly handled reviews of business unit plans. 6. Inadequate linkage of strategic planning with other control systems.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation

Spanish

Save record 67

Record 68 1986-02-26

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Air Pollution
OBS

Effective January 1, 1981, the LRTAP Scientific Program Office(LPO)... was organized into two separate components due to the much enlarged LRTAP Program :... the Federal LRTAP Liaison Office(LLO) [and]... the Federal LRTAP Scientific Coordination Office(LSCO)... LLO is responsible for the preparation and provision of information on a board range of aspects of the Federal LRTAP Program to Federal and Provincial Governments officials and committees, including the Minister's Office and the media.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Pollution de l'air
OBS

Bien que les équivalents français cités en vedette soient tirés d'un document traduit, ils revêtent néanmoins un caractère officiel.

Spanish

Save record 68

Record 69 1985-09-12

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
CONT

... A wide range of new capabilities are being offered in such areas as rapid message preparation and transmission, text editing, "computer conference" facilities and information storage and retrieval-operations for which no paper-based system can offer comparable services;...

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
CONT

(...) une large gamme de nouvelles capacités sont offertes dans des domaines tels que la préparation et la transmission rapides des messages, la préparation ("édition") des textes, les services de conférences par ordinateur, le stockage et la recherche de l'information pour lesquels aucun système administratif manuel ne peut offrir un service complet; (...)

OBS

téléconférence informatisée dans l'édition 1985 du dictionnaire Ginguay.

Spanish

Save record 69

Record 70 1985-09-01

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Customs and Excise

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Douanes et accise
OBS

Traduction établie par le Service de traduction de Douanes et Accise.

Spanish

Save record 70

Record 71 1984-09-04

English

Subject field(s)
  • Records Management (Management)
DEF

... The recording of information on paper, printed forms, punched cards, or any information transmitting media. It includes preparation of forms, reports, and correspondence.

French

Domaine(s)
  • Gestion des documents (Gestion)
CONT

Pour ce qui est de la création abusive de documents, il convient d'abord d'observer que la tradition bureaucratique, prudente à l'excès, fait produire toutes sortes de documents de contrôle : comptes rendus à l'échelon supérieur de toutes les phases d'une procédure, enregistrement du courrier au départ comme à l'arrivée, etc.

Spanish

Save record 71

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