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RAPID ALIGNMENT [34 records]

Record 1 2020-09-11

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Vertical rapid alignment. The purpose of the vertical rapid align loop is to align the VG [vertical gyro] spin axis parallel to the local vertical and to align the sensitive axis of the liquid levels perpendicular to the local vertical within 1 degree of arc in less than 60 seconds of time at a temperature of 25° C.

Key term(s)
  • vertical rapid align

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Alignement rapide sur la verticale. Le but du cadre d'alignement rapide à la verticale est d'aligner l'axe de rotation du VG [gyroscope de verticale] parallèlement à la verticale locale et d'aligner l'axe sensible des niveaux à liquide perpendiculairement à la verticale locale à 1 degré près en moins de 60 secondes et à une température de 25 °C.

Spanish

Save record 1

Record 2 2011-09-27

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start.... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the platform harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

Key term(s)
  • transfer gyroscope

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié [à] la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x,y,z]. Le signal d'erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

CONT

Gyro de transfert. La grande problématique du navigateur était de décoller avec un cap vrai le plus précis possible pour se garantir une navigation sans trop d'histoires. Il avait été imaginé un conservateur de cap installé dans une Renault 4L qui stationnait près du bureau de piste. Avant chaque départ en mission la 4L était utilisée pour caler la centrale gyroscopique du Mirage IV au moyen du gyro de transfert prévu à cet effet dans son coffre. Cette solution assez contraignante a été abandonnée lorsqu'il est apparu que le calage manuel de la centrale, avion aligné sur l'axe de piste, était d'une précision suffisante.

Spanish

Save record 2

Record 3 2006-03-06

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the platform harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z].

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
OBS

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié au [faisceau de fils] de la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x,y,z].

OBS

Pluriel : des plateformes, des plates-formes.

OBS

plateforme (sing.); plateformes (pl.) : Ces graphies, puisées des Rectifications de l'orthographe recommandées par le Conseil supérieur de la langue française, sont attestées dans le Petit Robert (2004).

Key term(s)
  • faisceau de fils de la plateforme

Spanish

Save record 3

Record 4 2006-03-06

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

During the first phase of rapid align, the liquid level signal controls the platform pitch erection. However... to avoid a large vertical error when the control of the platform pitch gimbal switches to the pitch pick-off in the second phase of rapid alignment, a phase reversal is required.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Durant le première phase de l'alignement rapide, le signal du niveau à liquide commande l'érection en tangage de la plate-forme. Cependant, il est nécessaire d'inverser la phase afin d'éviter un signal important d'erreur de verticale lorsque la commande du cardan de tangage de la plate-forme est donnée au détecteur de tangage durant la deuxième phase de l'alignement rapide.

OBS

Pluriel : des plateformes, des plates-formes.

OBS

plateforme (sing.); plateformes (pl.) : Ces graphies, puisées des Rectifications de l'orthographe recommandées par le Conseil supérieur de la langue française, sont attestées dans le Petit Robert (2004).

Key term(s)
  • érection en tangage de la plateforme

Spanish

Save record 4

Record 5 2006-03-06

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

During the first phase of rapid alignment, the platform pitch gimbal is primarily controlled by the pitch component of the liquid level signals. The platform pitch gimbal erects to the vertical by nulling this component.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Durant la première phase de l'alignement rapide, le cardan de tangage de la plate-forme est surtout commandé par la composante de tangage des signaux des niveaux à liquide. L'érection à la verticale du cardan de tangage est provoquée en annulant cette composante.

OBS

Pluriel : des plateformes, des plates-formes.

OBS

plateforme (sing.); plateformes (pl.) : Ces graphies, puisées des Rectifications de l'orthographe recommandées par le Conseil supérieur de la langue française, sont attestées dans le Petit Robert (2004).

Key term(s)
  • cardan de tangage de la plateforme

Spanish

Save record 5

Record 6 2002-12-02

English

Subject field(s)
  • Wheels and Tires (Motor Vehicles and Bicycles)
OBS

Uneven and rapid tire wear can be caused by improper wheel alignment or a tire imbalance.

French

Domaine(s)
  • Roues et pneus (Véhicules automobiles et bicyclettes)
OBS

L'usure inégale ou prématurée des pneus peut être causée par un mauvais réglage de la géométrie des roues (communément appelé «mauvais alignement») ou un balourd (communément appelé «débalancement»).

Spanish

Save record 6

Record 7 2002-08-26

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

During both phases, 20 Volts line to neutral, 3 phase AC is applied through relays 1K1 and 1K2 to the VG [vertical gyro] and DG [directional gyro] spin motors to bring the gyros up to usable speed quickly. Excitation is reduced to 14 Volts line to neutral when the radid alignment cycle is complete.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Durant les deux phases, un courant alternatif triphasé de 20 volts (ligne-neutre) est envoyé, en passant par les relais 1K1 et 1K2, au moteur couple du gyroscope de verticale et du directionnel pour les entraîner rapidement à leur vitesse opérationnelle. L'excitation est réduite à 14 volts (ligne-neutre) lorsque le cycle d'alignement rapide est complété.

Spanish

Save record 7

Record 8 2002-04-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading Rapid Alignment... Placing the MAN/STORE/MAG switch in STORE at the end of a flight stores the A/C's [aircraft] heading. This heading can be used as a reference for azimuth alignment only if the A/C is not moved from the parked position.

CONT

The aircraft was initially aligned to the right of the lead-in line as it taxied onto the stand and hence the commander’s attention was occupied primarily with the aircraft’s correct azimuth alignment. The first officer’s duty during this manoeuvre was to monitor the alignment and advise the commander of the aircraft’s ground speed displayed on the EFIS (Electronic Flight Instrument System). He could not comment on the aircraft’s progress in relation to the PAPA as his view of it was obstructed by a windscreen pillar and its alignment was set up for use only by the aircraft’s left seat occupant.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Alignement rapide de cap [...] En plaçant le sélecteur MAN/STORE/MAG à la position STORE à la fin d'un vol, le cap de l'aéronef est mis en mémoire. Ce cap peut être utilisé comme référence pour l'alignement azimutal, seulement si l'avion n'a pas été déplacé de sa position de stationnement.

Spanish

Save record 8

Record 9 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading rapid alignment. In trying to achieve the highest possible torquing rates during rapid and main align, the DG [directional gyro] is unconventionally torqued at the azimuth axis. The movement of the DG sensitive axis is restricted to [plus or minus] 1 degree in the pick-off torquer, Microsyn, by a hard stop. When the torque is applied, the sensitive axis locks at its limits of [plus or minus] 1 degree and effectively assists in positioning the azimuth gimbal. During the alignment, an azimuth tachometer supplies the required damping to prevent overshooting. The pick-off torquer, when forced against its stops, generates an error signal.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Alignement rapide de cap. En essayant d'obtenir les couples les plus élevés possibles durant l'alignement rapide et l'alignement principal, on applique le couple à l'axe azimutal du directionnel de façon inhabituelle. Le mouvement de l'axe sensible du directionnel est restreint à [plus ou moins] 1 degré dans le moteur couple de détection, (microsyn) par une butée dure. Lorsque le couple est appliqué, l'axe sensible se verrouille à sa limite de [plus ou moins] 1 degré et aide de façon efficace à mettre en position le cardan azimutal. Durant l'alignement, un tachymètre azimutal fournit l'amortissement nécessaire pour empêcher l'alignement de dépasser les bornes. Le moteur couple de détection, lorsqu'il est forcé contre ces butées, engendre un signal d'erreur.

Spanish

Save record 9

Record 10 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading rapid alignment. In trying to achieve the highest possible torquing rates during rapid and main align, the DG [directional gyro] is unconventionally torqued at the azimuth axis. The movement of the DG sensitive axis is restricted to [plus or minus] 1 degree in the pick-off torquer, Microsyn, by a hard stop. When the torque is applied, the sensitive axis locks at its limits of [plus or minus] 1 degree and effectively assists in positioning the azimuth gimbal. During the alignment, an azimuth tachometer supplies the required damping to prevent overshooting. The pick-off torquer, when forced against its stops, generates and error signal.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Alignement rapide de cap. En essayant d'obtenir les couples les plus élevés possibles durant l'alignement rapide et l'alignement principal, on applique le couple à l'axe azimutal du directionnel de façon inhabituelle. Le mouvement de l'axe sensible du directionnel est restreint à [plus ou moins] 1 degré dans le moteur couple de détection, (microsyn) par une butée dure. Lorsque le couple est appliqué, l'axe sensible se verrouille à sa limite de [plus ou moins] 1 degré et aide de façon efficace à mettre en position le cardan azimutal. Durant l'alignement, un tachymètre azimutal fournit l'amortissement nécessaire pour empêcher l'alignement de dépasser les bornes. Le moteur couple de détection, lorsqu'il est forcé contre ces butées, engendre un signal d'erreur.

Key term(s)
  • axe azimutal du directionnel
  • axe azimutal du gyroscope directionnel

Spanish

Save record 10

Record 11 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the plaftorm harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié au harnais de la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x,y,z]. Le signal d'erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

Spanish

Save record 11

Record 12 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the plaftorm harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié [à] la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x,y,z]. Le signal d'erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

Spanish

Save record 12

Record 13 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading rapid alignment. In trying to achieve the highest possible torquing rates during rapid and main align, the DG [directional gyro] is unconventionally torqued at the azimuth axis. The movement of the DG sensitive axis is restricted to [plus or minus] 1 degree in the pick-off torquer, Microsyn, by a hard stop. When the torque is applied, the sensitive axis locks at its limits of [plus or minus] 1 degree and effectively assists in positioning the azimuth gimbal. During the alignment, an azimuth tachometer supplies the required damping to prevent overshooting. The pick-off torquer, when forced against its stops, generates an error signal.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Alignement rapide de cap. En essayant d'obtenir les couples les plus élevés possibles durant l'alignement rapide et l'alignement principal, on applique le couple à l'axe azimutal du directionnel de façon inhabituelle. Le mouvement de l'axe sensible du directionnel est restreint à [plus ou moins] 1 degré dans le moteur couple de détection, (microsyn) par une butée dure. Lorsque le couple est appliqué, l'axe sensible se verrouille à sa limite de [plus ou moins] 1 degré et aide de façon efficace à mettre en position le cardan azimutal. Durant l'alignement, un tachymètre azimutal fournit l'amortissement nécessaire pour empêcher l'alignement de dépasser les bornes. Le moteur couple de détection, lorsqu'il est forcé contre ces butées, engendre un signal d'erreur.

Spanish

Save record 13

Record 14 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start.... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the plaftorm harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié [à] la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x,y,z]. Le signal d'erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

Spanish

Save record 14

Record 15 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading rapid alignment involves the operation of three distinct servo loops. The variation/grivation servo loop, the azimuth gimbal servo loop and the resultant positioning servo loop. The variation/grivation servo loop responds to magnetic heading information from the flux valve. The azimuth gimbal servo loop responds to the error signal from the azimuth synchro TX. In the resultant positioning servo loop, the other two loops are compared and the resultant error signal, if any, is used to position the azimuth gimbal.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'alignement rapide de cap implique le fonctionnement de trois boucles d'asservissement distinctes : la boucle d'asservissement variation/grivation, la boucle d'asservissement du cardan azimutal et la boucle d'asservissement de mise en position résultante. La boucle d'asservissement de variation/grivation répond aux informations sur le cap magnétique données par le détecteur de magnétisme. La boucle d'asservissement du cardan azimutal répond au signal d'erreur venant du synchro azimutal TX. Dans la boucle d'asservissement de mise en position résultante, les deux autres boucles sont comparées et le signal d'erreur qui en résulte, si tel est le cas, est utilisé pour mettre en position le cardan azimutal.

Spanish

Save record 15

Record 16 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The alignment error signal whether it be manually inserted, stored information or magnetic information, is fed from the MAN/STORE/MAG switch, on the controller to the heading card in the EU [electronic unit]. During both rapid alignment and main alignment, an amber warning light, part of the auto align pushbutton, lights to warn the operator that either rapid or main align is in progress.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le signal d'erreur d'alignement, qu'il soit introduit manuellement, mis en mémoire ou de nature magnétique, est envoyé hors du contrôleur, à partir du sélecteur MAN/STORE/MAG jusqu'à la carte de cap. Durant l'alignement rapide et l'alignement principal, une lampe d'avertissement de couleur jaune, qui fait partie [intégrante] du bouton-poussoir AUTO ALIGN, s'allume pour avertir le pilote ou le technicien que soit l'alignement rapide soit l'alignement principal est en cours.

Spanish

Save record 16

Record 17 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Applications of Electronics
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

During the first phase of rapid align, the liquid level signal controls the platform pitch erection. However... to avoid a large vertical error when the control of the platform pitch gimbal switches to the pitch pick-off in the second phase of rapid alignment, a phase reversal is required. The phase reversal is designed to keep all of the signal phasing correct while reversing the phase of the gyro pick-off signal. If the phase of the gyro pick-off were not reversed, the combined signals could null with a non-level gimbal and a non-vertical gyro spin axis. With the pick-off reversal, the same type of cancellation occurs but the gyro spin axis is vertical.

Key term(s)
  • gyroscope pick-off signal
  • gyro pick-off

French

Domaine(s)
  • Applications de l'électronique
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Durant la première phase de l'alignement rapide, le signal du niveau à liquide commande l'érection en tangage de la plate-forme. Cependant, il est nécessaire d'inverser la phase afin d'éviter un signal important d'erreur de verticale lorsque la commande du cardan de tangage de la plate-forme est donnée au détecteur de tangage durant la deuxième phase de l'alignement rapide. Cette inversion de phase est conçue pour garder la mise en phase correcte du signal lorsque la phase du signal détecteur du gyroscope est renversée. Si la phase du signal détecteur du gyroscope n'était pas inversée, les signaux composés pourraient devenir nuls avec un cardan qui ne serait pas correctement en érection et un axe de rotation qui ne serait pas à la verticale. En effectuant l'inversion du signal détecteur, le même genre d'annulation se produit mais l'axe de rotation du gyroscope est à la verticale.

Spanish

Save record 17

Record 18 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

During the first phase of rapid alignment, the liquid level signal controls the platform pitch erection. However, in order to avoid a large vertical error when the control of the platform pitch gimbal switches to the pitch pick-off in the second phase of rapid alignment, a phase reversal is required.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Durant la première phase de l'alignement rapide, le signal du niveau de liquide commande l'érection en tangage de la plate-forme. Cependant, il est nécessaire d'inverser la phase afin d'éviter un signal important d'erreur de verticale lorsque la commande du cardan de tangage de la plate-forme est donnée au détecteur de tangage durant la deuxième phase de l'alignement rapide.

Spanish

Save record 18

Record 19 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Servomechanisms
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
DEF

A servomechanism which has only one feedback loop.

CONT

Heading rapid alignment involves the operation of three distinct servo loops. The variation/grivation servo loop, the azimuth gimbal servo loop and the resultant positioning servo loop. The variation/grivation servo loop responds to magnetic heading information from the flux valve. The azimuth gimbal servo loop responds to the error signal from the azimuth synchro TX. In the resultant positioning servo loop, the other two loops are compared and the resultant error signal, if any, is used to position the azimuth gimbal.

French

Domaine(s)
  • Servomécanismes
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

L'alignement rapide de cap implique le fonctionnement de trois boucles d'asservissement distinctes : la boucle d'asservissement variation/grivation, la boucle d'asservissement du cardan azimutal et la boucle d'asservissement de mise en position résultante. La boucle d'asservissement de variation/grivation répond aux informations sur le cap magnétique données par le détecteur de magnétisme. La boucle d'asservissement du cardan azimutal répond au signal d'erreur venant du synchro azimutal TX. Dans le boucle d'asservissement de mise en position résultante, les deux autres boucles sont comparées et le signal d'erreur qui en résulte, si tel est le cas, est utilisé pour mettre en position le cardan azimutal.

CONT

Fonctionnement des boucles d'asservissement : Lorsque la plateforme se trouve entraînée par un couple de frottement, les gyros fournissent sur leur axe de sortie un signal électrique qui après amplification agit sur un moteur couple placé sur les axes de la suspension. Le moteur couple [...] fournit un couple antagoniste au frottement et annule donc l'entraînement en rotation de la plateforme. NOTA : La plateforme pouvant être entraînée sur les trois axes, il faudra nécessairement trois chaînes de stabilisation identiques.

Spanish

Save record 19

Record 20 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Vertical rapid alignment. The purpose of the vertical rapid align loop is to align the VG [vertical gyro] spin axis parallel to the local vertical and to align the sensitive axis of the liquid levels perpendicular to the local vertical within 1 degree of arc in less than 60 seconds of time at a temperature of 25° C.

Key term(s)
  • vertical rapid alignment loop

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Alignement rapide sur la verticale. Le but du cadre d'alignement rapide à la verticale est d'aligner l'axe de rotation du VG [gyroscope de verticale] parallèlement à la verticale locale et d'aligner l'axe sensible des niveaux à liquide perpendiculairement à la verticale locale à 1 degré près en moins de 60 secondes et à une température de 25° C.

Spanish

Save record 20

Record 21 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Applications of Electronics
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

In the second phase of rapid alignment, the platform roll gimbal is controlled by the gyro roll pick-off and is damped by the roll tachometer.

French

Domaine(s)
  • Applications de l'électronique
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Dans la deuxième phase de l'alignement rapide, le cardan de roulis de la plate-forme est commandé par le détecteur de roulis du gyroscope et est amorti par le tachymètre de roulis.

Spanish

Save record 21

Record 22 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The alignment error signal whether it be manually inserted, stored information or magnetic information, is fed from the MAN/STORE/MAG switch, on the controller to the heading card in the EU [electronic unit]. During both rapid alignment and main alignment, an amber warning light, part of the auto align pushbutton, lights to warn the operator that either rapid or main align is in progress.

OBS

See record "inertial system alignment."

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le signal d'erreur d'alignement, qu'il soit introduit manuellement, mis en mémoire ou de nature magnétique, est envoyé hors du contrôleur, à partir du sélecteur MAN/STORE/MAG jusqu'à la carte de cap. Durant l'alignement rapide et l'alignement principal, une lampe d'avertissement de couleur jaune, qui fait partie intégrale du bouton-poussoir AUTO ALIGN, s'allume pour avertir le pilote ou le technicien que soit l'alignement rapide soit l'alignement principal est en cours.

OBS

Voir la fiche «alignement de la centrale».

Spanish

Save record 22

Record 23 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading rapid alignment. In trying to achieve the highest possible torquing rates during rapid and main align, the DG [directional gyro] is unconventionally torqued at the azimuth axis. The movement of the DG sensitive axis is restricted to [plus or minus] 1 degree in the pick-off torquer, Microsyn, by a hard stop. When the torque is applied, the sensitive axis locks at its limits of [plus or minus] 1 degree and effectively assists in positioning the azimuth gimbal. During the alignment, an azimuth tachometer supplies the required damping to prevent overshooting. The pick-off torquer, when forced against its stops, generates and error signal.

Key term(s)
  • directional gyroscope sensitive axis
  • directional gyro sensitive axis

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Alignement rapide de cap. En essayant d'obtenir les couples les plus élevés possibles durant l'alignement rapide et l'alignement principal, on applique le couple à l'axe azimutal du directionnel de façon inhabituelle. Le mouvement de l'axe sensible du directionnel est restreint à [plus ou moins] 1 degré dans le moteur couple de détection, (microsyn) par une butée dure. Lorsque le couple est appliqué, l'axe sensible se verrouille à sa limite de [plus ou moins] 1 degré et aide de façon efficace à mettre en position le cardan azimutal. Durant l'alignement, un tachymètre azimutal fournit l'amortissement nécessaire pour empêcher l'alignement de dépasser les bornes. Le moteur couple de détection, lorsqu'il est forcé contre ces butées, engendre un signal d'erreur.

OBS

L'instrument fondamental d'une centrale inertielle est ainsi l'accéléromètre, qui mesure l'accélération dans une direction privilégiée, appelée axe sensible. Trois accéléromètres travaillent selon trois axes sensibles parfaitement déterminés par des gyroscopes associés.

Key term(s)
  • axe sensible du gyroscope directionnel

Spanish

Save record 23

Record 24 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In the second phase of rapid alignment, the platform roll gimbal is controlled by the gyro roll pick-off and is damped by the roll tachometer.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Dans la deuxième phase de l'alignement rapide, le cardan de roulis de la plate-forme est commandé par le détecteur de roulis du gyroscope et est amorti par le tachymètre de roulis.

Spanish

Save record 24

Record 25 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading rapid alignment involves the operation of three distinct servo loops. The variation/grivation servo loop, the azimuth gimbal servo loop and the resultant positioning servo loop. The variation/grivation servo loop responds to magnetic heading information from the flux valve. The azimuth gimbal servo loop responds to the error signal from the azimuth synchro TX. In the resultant positioning servo loop, the other two loops are compared and the resultant error signal, if any, is used to position the azimuth gimbal.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'alignement rapide de cap implique le fonctionnement de trois boucles d'asservissement distinctes : la boucle d'asservissement variation/grivation, la boucle d'asservissement du cardan azimutal et la boucle d'asservissement de mise en position résultante. La boucle d'asservissement de variation/grivation répond aux informations sur le cap magnétique données par le détecteur de magnétisme. La boucle d'asservissement du cardan azimutal répond au signal d'erreur venant du synchro azimutal TX. Dans le boucle d'asservissement de mise en position résultante, les deux autres boucles sont comparées et le signal d'erreur qui en résulte, si tel est le cas, est utilisé pour mettre en position le cardan azimutal.

Spanish

Save record 25

Record 26 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading rapid alignment. In trying to achieve the highest possible torquing rates during rapid and main align, the DG [directional gyro] is unconventionally torqued at the azimuth axis. The movement of the DG sensitive axis is restricted to [plus or minus] 1 degree in the pick-off torquer, Microsyn, by a hard stop. When the torque is applied, the sensitive axis locks at its limits of [plus or minus] 1 degree and effectively assists in positioning the azimuth gimbal. During the alignment, an azimuth tachometer supplies the required damping to prevent overshooting. The pick-off torquer, when forced against its stops, generates and error signal.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Alignement rapide de cap. En essayant d'obtenir les couples les plus élevés possibles durant l'alignement rapide et l'alignement principal, on applique le couple à l'axe azimutal du directionnel de façon inhabituelle. Le mouvement de l'axe sensible du directionnel est restreint à [plus ou moins] 1 degré dans le moteur couple de détection, (microsyn) par une butée dure. Lorsque le couple est appliqué, l'axe sensible se verrouille à sa limite de [plus ou moins] 1 degré et aide de façon efficace à mettre en position le cardan azimutal. Durant l'alignement, un tachymètre azimutal fournit l'amortissement nécessaire pour empêcher l'alignement de dépasser les bornes. Le moteur couple de détection, lorsqu'il est forcé contre ces butées, engendre un signal d'erreur.

Spanish

Save record 26

Record 27 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

During the first phase of rapid align, the liquid level signal controls the platform pitch erection. However... to avoid a large vertical error when the control of the platform pitch gimbal switches to the pitch pick-off in the second phase of rapid alignment, a phase reversal is required. The phase reversal is designed to keep all of the signal phasing correct while reversing the phase of the gyro pick-off signal. If the phase of the gyro pick-off were not reversed, the combined signals could null with a non-level gimbal and a non-vertical gyro spin axis. With the pick-off reversal, the same type of cancellation occurs but the gyro spin axis is vertical.

Key term(s)
  • gyroscope pick-off reversal
  • gyro pick-off reversal

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Durant le première phase de l'alignement rapide, le signal du niveau à liquide commande l'érection en tangage de la plate-forme. Cependant, il est nécessaire d'inverser la phase afin d'éviter un signal important d'erreur de verticale lorsque la commande du cardan de tangage de la plate-forme est donnée au détecteur de tangage durant la deuxième phase de l'alignement rapide. Cette inversion de phase est conçue pour garder la mise en phase correcte du signal lorsque la phase du signal détecteur du gyroscope est renversée. Si la phase du signal détecteur du gyroscope n'était pas inversée, les signaux composés pourraient devenir nuls avec un cardan qui ne serait pas correctement en érection et un axe de rotation qui ne serait pas à la verticale. En effectuant l'inversion du signal détecteur, le même genre d'annulation se produit mais l'axe de rotation du gyroscope est à la verticale.

Key term(s)
  • inversion du signal détecteur du gyroscope

Spanish

Save record 27

Record 28 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Roll Alignment. In the second phase of rapid alignment, the platform roll gimbal is controlled by the gyro roll pick-off and is damped by the roll tachometer. To position the VG [vertical gyro] roll gimbal quickly, the roll component of the liquid level, an indication of platform roll gimbal vertical error, is fed into the pitch loop. The large roll error signal drives the platform pitch gimbal torque motor causing the spring stop to press against the gyro pitch gimbal.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Alignement de roulis. Dans la deuxième phase de l'alignement rapide, le cardan de roulis de la plate-forme est commandé par le détecteur de roulis du gyroscope et est amorti par le tachymètre de roulis. Pour mettre rapidement le cardan de roulis du VG [gyroscope de verticale] en position [...] l'indication de l'erreur de verticale du cardan de roulis de la plate-forme est envoyée dans la boucle d'asservissement de tangage. L'important signal d'erreur de roulis commande le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme et fait que la butée à ressort presse contre le cardan de tangage.

Spanish

Save record 28

Record 29 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The alignment error signal whether it be manually inserted, stored information or magnetic information, is fed from the MAN/STORE/MAG switch, on the controller to the heading card in the EU [electronic unit]. During both rapid alignment and main alignment, an amber warning light, part of the auto align pushbutton, lights to warn the operator that either rapid or main align is in progress.

CONT

Boeing (and Airbus?) aircraft are not RNP certified without GPS. For initial departure operational phase, will need to assume TOGA update to runway threshold or quick inertial alignment just prior to takeoff.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le signal d'erreur d'alignement, qu'il soit introduit manuellement, mis en mémoire ou de nature magnétique, est envoyé hors du contrôleur, à partir du sélecteur MAN/STORE/MAG jusqu'à la carte de cap. Durant l'alignement rapide et l'alignement principal, une lampe d'avertissement de couleur jaune, qui fait partie intégrale du bouton-poussoir AUTO ALIGN, s'allume pour avertir le pilote ou le technicien que soit l'alignement rapide soit l'alignement principal est en cours.

Spanish

Save record 29

Record 30 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading rapid alignment involves the operation of three distinct servo loops. The variation/grivation servo loop, the azimuth gimbal servo loop and the resultant positioning servo loop. The variation/grivation servo loop responds to magnetic heading information from the flux valve. The azimuth gimbal servo loop responds to the error signal from the azimuth synchro TX. In the resultant positioning servo loop, the other two loops are compared and the resultant error signal, if any, is used to position the azimuth gimbal.

OBS

The accuracy of the INS [inertial navigation system] is dependent on the accuracy of the initial position information. Therefore, system alignment, normally called gyrocompassing, at the beginning of the flight is very important. The accelerometers must be levelled and the system must be oriented to true north.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'alignement rapide de cap implique le fonctionnement de trois boucles d'asservissement distinctes : la boucle d'asservissement variation/grivation, la boucle d'asservissement du cardan azimutal et la boucle d'asservissement de mise en position résultante. La boucle d'asservissement de variation/grivation répond aux informations sur le cap magnétique données par le détecteur de magnétisme. La boucle d'asservissement du cardan azimutal répond au signal d'erreur venant du synchro azimutal TX. Dans la boucle d'asservissement de mise en position résultante, les deux autres boucles sont comparées et le signal d'erreur qui en résulte, si tel est le cas, est utilisé pour mettre en position le cardan azimutal.

OBS

Les coordonnées du point de départ, données de base des calculs, sont introduites par le pilote dans le calculateur de la centrale [à inertie] au moment de l'alignement de la centrale à l'arrêt, avant le décollage. L'alignement de la centrale s'effectue automatiquement et de façon autonome, en utilisant uniquement ses accéléromètres et ses gyroscopes. Il consiste tout d'abord à caler la plate-forme dans le plan horizontal local, puis à trouver l'orientation de l'axe x de la plate-forme par rapport au nord géographique. Une fois l'alignement terminé, la centrale peut fournir le cap de l'avion [...] et il est possible de connaître l'attitude de l'avion et de représenter ainsi un horizon artificiel.

Spanish

Save record 30

Record 31 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Heading rapid alignment involves the operation of three distinct servo loops. The variation/grivation servo loop, the azimuth gimbal servo loop and the resultant positioning servo loop. The variation/grivation servo loop responds to magnetic heading information from the flux valve. The azimuth gimbal servo loop responds to the error signal from the azimuth synchro TX. In the resultant positioning servo loop, the other two loops are compared and the resultant error signal, if any, is used to position the azimuth gimbal.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'alignement rapide de cap implique le fonctionnement de trois boucles d'asservissement distinctes : la boucle d'asservissement variation/grivation, la boucle d'asservissement du cardan azimutal et la boucle d'asservissement de mise en position résultante. La boucle d'asservissement de variation/grivation répond aux informations sur le cap magnétique données par le détecteur de magnétisme. La boucle d'asservissement du cardan azimutal répond au signal d'erreur venant du synchro azimutal TX. Dans la boucle d'asservissement de mise en position résultante, les deux autres boucles sont comparées et le signal d'erreur qui en résulte, si tel est le cas, est utilisé pour mettre en position le cardan azimutal.

Spanish

Save record 31

Record 32 2001-08-10

English

Subject field(s)
  • Electric Motors
  • Semiconductors (Electronics)
  • Navigation Instruments
DEF

A motor that rotates in short and essentially uniform angular movements rather than continuously; typical steps are 30, 45, and 90°; the angular steps are obtained electromagnetically rather than by the ratchet and pawl mechanisms of stepping relays.

CONT

The frequency control card controls the timing of the two rapid alignment phases, generates the 3. 2 KHz operating frequency for the VG [vertical gyro] and DG [directional gyro] microsyn pickoffs and furnishes the drive circuit for the VG and DG rotorace drive stepper motors.

French

Domaine(s)
  • Moteurs électriques
  • Semi-conducteurs (Électronique)
  • Instruments de navigation
DEF

Moteur électrique à rotation incrémentale produite par des impulsions de courant continu [qui] comprend essentiellement un rotor aimanté à plusieurs paires de pôles magnétiques créés par des aimants permanents et un stator à deux ou plusieurs paires de pôles magnétiques créés par autant d'enroulements excités successivement par des impulsions de courant continu de polarité déterminée, le sens de rotation du rotor dépendant de l'ordre d'application des impulsions aux enroulements.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Motores eléctricos
  • Semiconductores (Electrónica)
  • Instrumentos de navegación
DEF

Dispositivo electromagnético que se mueve o gira durante un período de tiempo fijo, cada vez que se le aplica un impulso eléctrico.

Save record 32

Record 33 2001-08-10

English

Subject field(s)
  • Electrical Engineering
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

The frequency control card controls the timing of the two rapid alignment phases, generates the 3. 2 KHz operating frequency for the VG [vertical gyro] and DG [directional gyro] microsyn pickoffs and furnishes the drive circuit for the VG and DG rotorace drive stepper motors.

CONT

The Automatic Frequency Control card computes the correct receive frequency for the GTS system and provides a status bit if frequency problems occur in the system.

French

Domaine(s)
  • Électrotechnique
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

La carte de contrôle de la fréquence commande la synchronisation des deux phases de l'alignement rapide. Elle produit aussi une fréquence de 3.2 KHz pour le fonctionnement des détecteurs des microsyns du VG [gyroscope de verticale] et du DG [gyroscope directionnel], et fournit également le circuit de commande aux moteurs fractionnaires des roulements rotorace du VG et du DG.

Spanish

Save record 33

Record 34 2001-06-21

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

A large variety of inertial navigation system configurations have been developed recently. Analysis of these systems indicates that they all have the same basic error characteristics, that is, random gyro drift, accelerometer bias and scale factor errors, alignment error, etc., and they affect all systems in a similar manner.

CONT

The alignment error signal whether it be manually inserted, stored information or magnetic information, is fed from the MAN/STORE/MAG switch, on the controller to the heading card in the EU [electronic unit]. During both rapid alignment and main alignment, an amber warning light, part of the auto align pushbutton, lights to warn the operator that either rapid or main align is in progress.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le signal d'erreur d'alignement, qu'il soit introduit manuellement, mis en mémoire ou de nature magnétique, est envoyé hors du contrôleur, à partir du sélecteur MAN/STORE/MAG jusqu'à la carte de cap. Durant l'alignement rapide et l'alignement principal, une lampe d'avertissement de couleur jaune, qui fait partie [intégrante] du bouton-poussoir AUTO ALIGN, s'allume pour avertir le pilote ou le technicien que soit l'alignement rapide soit l'alignement principal est en cours.

Spanish

Save record 34

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