TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

SOCIAL COMPETENCE [18 records]

Record 1 2024-03-19

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Sociology of Childhood and Adolescence
CONT

The authors propose a model of the prosocial classroom that highlights the importance of teachers’ social and emotional competence(SEC) and well-being in the development and maintenance of supportive teacher–student relationships, effective classroom management, and successful social and emotional learning program implementation. This model proposes that these factors contribute to creating a classroom climate that is more conducive to learning and that promotes positive developmental outcomes among students.

Key term(s)
  • pro-social classroom
  • prosocial class room
  • pro-social class room

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Sociologie de l'enfance et de l'adolescence
CONT

Le modèle de la classe prosociale. Les compétences sociales et émotionnelles aideraient non seulement l'enseignante ou l'enseignant à faire face au stress, à gérer la violence et les comportements perturbateurs des élèves et à entretenir de meilleures relations avec les parents, mais aussi à implanter de manière adéquate les programmes de développement de ces compétences chez les élèves [...]

OBS

Le modèle de la classe prosociale développé par Jennings et Greenberg (2009) illustre plus précisément les multiples liens entre le bien-être et les compétences sociales et émotionnelles du personnel enseignant, et les relations que ce dernier entretient avec les élèves, la gestion de classe de même que la mise en œuvre efficace de l'apprentissage social et émotionnel chez les jeunes.

Spanish

Save record 1

Record 2 2024-03-19

English

Subject field(s)
  • Social Psychology
  • Sociology of Human Relations
CONT

The authors propose a model of the prosocial classroom that highlights the importance of teachers’ social and emotional competence(SEC) and well-being in the development and maintenance of supportive teacher–student relationships, effective classroom management, and successful social and emotional learning program implementation.

French

Domaine(s)
  • Psychologie sociale
  • Sociologie des relations humaines
CONT

Les compétences sociales et émotionnelles (CSE) jouent un rôle essentiel dans le succès des individus et des organisations. Mais, jusqu'à présent, on manquait de ressources complètes et intégrées permettant de recenser et de comparer les outils de mesure des CSE pour les apprenants adultes et les travailleurs.

OBS

compétence sociale et émotionnelle : désignation habituellement utilisée au pluriel.

Key term(s)
  • compétences sociales et émotionnelles

Spanish

Save record 2

Record 3 2024-02-27

English

Subject field(s)
  • Sociology (General)
CONT

Social prestige refers to authority status conferred to people who are recognized and appreciated for their expertise, competence, and knowledge in their domains.

French

Domaine(s)
  • Sociologie (Généralités)

Spanish

Save record 3

Record 4 2021-09-08

English

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Rights and Freedoms
OBS

The High Commissioner for Human Rights is the United Nations official with principal responsibility for United Nations human rights activities, under the direction and authority of the Secretary-General and within the framework of the overall competence, authority and decisions of the General Assembly, the Economic and Social Council and the Commission on Human Rights. The High Commissioner is appointed by the Secretary-General with the approval of the General Assembly, due regard being paid to geographical rotation, for a fixed term of four years with the possibility of renewal for a further term of four years.

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Droits et libertés
OBS

Le Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits de l'homme est le représentant officiel des Nations Unies pour les questions relatives aux droits de l'homme; il relève directement du Secrétaire général des Nations Unies et agit dans le cadre de la compétence, autorité et décisions de l'Assemblée générale, du Conseil économique et social et de la Commission des droits de l'homme. Le Haut-Commissaire des Nations Unies aux droits de l'homme est nommé par le Secrétaire général avec l'accord de l'Assemblée générale, en vertu du principe de la rotation géographique, pour un mandat de 4 ans renouvelable.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Denominación de puestos
  • Derechos y Libertades
Save record 4

Record 5 2019-09-05

English

Subject field(s)
  • Sociology of persons with a disability
  • Sociology of Human Relations
CONT

... social disability [is] a form of deviance which refers to a broad class of social adaptations based on failures in the development of competence.

French

Domaine(s)
  • Sociologie des personnes handicapées
  • Sociologie des relations humaines
CONT

Un handicap social est une forme de handicap caractérisée par des difficultés de communication et de compréhension des codes sociaux qui entravent les capacités d'insertion dans la société.

Spanish

Save record 5

Record 6 2016-02-29

English

Subject field(s)
  • Social Services and Social Work
  • Sociology (General)
  • Sociology of Human Relations
DEF

Skills taught by peer groups that are necessary for social acceptance; what these skills are depends upon the cultural context of the particular group and upon its age level.

OBS

"social skill", more often used in the plural.

Key term(s)
  • social aptitude

French

Domaine(s)
  • Services sociaux et travail social
  • Sociologie (Généralités)
  • Sociologie des relations humaines
DEF

Savoir-faire exigé dans les relations sociales et susceptibles d'être amélioré par l'apprentissage.

OBS

Équivalent adopté par le Comité de normalisation de la terminologie des services sociaux.

OBS

Faire preuve de sociabilité = «to have social skills».

Key term(s)
  • sociabilité

Spanish

Save record 6

Record 7 2014-02-11

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Social Psychology
CONT

At each age, social cognitive understanding contributes to social competence, interpersonal sensitivity, and an awareness of how the self relates to other individuals and groups in a complex social world.

Key term(s)
  • sociocognitive understanding

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Psychologie sociale
CONT

Finalement, les recherches récentes ont non seulement documenté une vaste gamme d’acquisitions sociocognitives d’apparition précoce, mais elles ont aussi fourni des données probantes sur les effets de ces acquisitions, démontrant des relations constantes entre la compréhension sociocognitive et la qualité des interactions sociales des enfants.

Key term(s)
  • compréhension socio-cognitive

Spanish

Save record 7

Record 8 2012-05-11

English

Subject field(s)
  • Occupational Bodies and Committees
  • Social Services and Social Work
OBS

As an association, SASW [Saskatchewan Association of Social Workers] is the voice of social workers in Saskatchewan. It is a professional association with members in many fields of practice across the province. The objectives of the association are : to establish, maintain, and develop standards of knowledge, skill and competence among its members for the purpose of serving and protecting the public interest; to establish, maintain, and develop standards of professional conduct among its members; to promote, develop and sponsor activities appropriate to the strengthening and unification of the social work profession; to provide a means by which the Association through its members may take action on issues of social policy; to edit and publish books, papers, journals and other forms of literature respecting social work in order to disseminate information to members of the association as well as to members of the public at large; [and] to encourage specialized studies in social work among its members and to provide assistance and facilities for special studies and research.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités professionnels
  • Services sociaux et travail social

Spanish

Save record 8

Record 9 2012-01-31

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
  • Social Psychology
DEF

A hierarchical arrangement of human needs in five stages, beginning with insistent biologic needs, as for water, food, or sleep; to safety needs(order, security, and predictability) ;to affiliative needs(belongingness and love) ;to social needs(competence, prestige, and power) ;and finally to the highest and most weakly impelling of human needs, that is, knowing, understanding, esthetics, and self-fulfilment.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
  • Psychologie sociale
DEF

Ordre dans lequel se manifestent les besoins.

OBS

Selon Maslow (1970), chaque individu doit combler ses besoins "inférieurs" avant que ceux d'un niveau supérieur puissent se manifester.Leur hiérarchie est la suivante : a) besoins physiologiques (besoin d'aliments et d'eau); b) besoin de sécurité (recherche d'un milieu exempt de dangers pour la vie); c) besoin d'appartenance et d'affection (rapports affectifs avec les autres); d) besoin de valorisation personnelle; e) besoin d'actualisation de soi, qui ne peut faire surface qu'après la satisfaction des autres besoins.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología clínica
  • Psicología social
DEF

Teoría de la motivación propuesta por Maslow en 1954, basada en la hipótesis de que la persona tiene diversas necesidades que se pueden ordenar por importancia. Una vez satisfecha la necesidad más importante deja de ser un motivo, y se trata de satisfacer el siguiente nivel. Maslow distinguió cinco niveles: necesidades fisiológicas, de seguridad, de aceptación y cariño, de estima social, y de autorrealización.

OBS

jerarquía de necesidades: término y definición extraídos del CAPITAL Business Dictionary con la autorización de LID Editorial Empresarial.

Save record 9

Record 10 2008-11-28

English

Subject field(s)
  • General Medicine, Hygiene and Health
  • Epidemiology
DEF

A specialized field of medical practice composed of distinct disciplines that focus on the health of defined populations in order to promote and maintain health and well-being and prevent disease, disability and premature death.

OBS

It aims at the application of preventive measures within all areas of clinical medicine. In addition to the knowledge of basic and clinical sciences and the skills common to all physicians, practitioners of preventive medicine possess knowledge of and competence in other disciplines. Among a broad scope of such disciplines are : bio-statistics, epidemiology, planning, organization, management, financing, and evaluation of health programs, environmental health, application of social and behavioral factors in health and disease, health promotion, health education and nutrition.

French

Domaine(s)
  • Médecine générale, hygiène et santé
  • Épidémiologie
DEF

Branche de la médecine visant à prévenir l'apparition, l'aggravation ou l'extension des maladies, tant au niveau individuel que collectif.

OBS

La médecine préventive est basée entre autres sur les recherches épidémiologiques.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Medicina, Higiene y Salud
  • Epidemiología
Save record 10

Record 11 2005-07-22

English

Subject field(s)
  • Education (General)
CONT

Personal and Social Values and Skills is that complex of knowledge, values, attitudes and abilities which contribute to the development of a sound moral character, a sense of community, and competence in responding to the personal, social and cultural aspects of life.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
CONT

L'apprentissage essentiel commun capacités et valeurs personnelles et sociales est un ensemble de connaissances, de valeurs, d'attitudes et d'habiletés qui contribuent au développement d'un caractère moral solide, d'un sens de la communauté, et de compétences dans les aspects de la vie relevant du domaine personnel, social et culturel.

Spanish

Save record 11

Record 12 2004-11-18

English

Subject field(s)
  • Titles of National Programs (Canadian)
  • Education
OBS

In 1999, RBC(Royal Bank of Canada) convened an Advisory Panel of education experts from across Canada to help focus RBC' s funding on programs that help keep kids in school. After-school programs were cited as being one area where RBC could help out at the community level and make a real difference. RBC After-School Grant recipient programs offer a range of structured, supervised activities that encourage social skills and self-esteem. Activities such as computer instruction, sports, literacy tutoring, music and art lessons, nutrition guidance, and homework-help provide kids with opportunities to gain an area of competence outside of academics and benefit their self-esteem.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes nationaux canadiens
  • Pédagogie
OBS

En 1999, RBC (Banque Royale du Canada) a mis sur pied un comité consultatif regroupant des spécialistes de l'éducation de tout le Canada dont le mandat est de l'aider à mettre son aide financière au service de programmes de luttes contre le décrochage scolaire. Il en est ressorti que les programmes d'activités parascolaires sont un des secteurs où RBC peut jouer un rôle déterminant à l'échelle de la collectivité. Les programmes bénéficiant d'une subvention de RBC offrent un éventail d'activités structurées et encadrées qui mettent en valeur les aptitudes sociales et l'estime personnelle.

Spanish

Save record 12

Record 13 2002-01-14

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Human Behaviour
DEF

General term used to comprehend the study of small group interaction, of deepening self-insight, of the dynamics of interpersonal relationships and of the various methods for achieving social competence.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Comportement humain
CONT

La formation aux relations humaines consiste à prendre conscience de ses propres mobiles d'action, à rechercher ce qui justifie l'attitude de l'entourage et à envisager objectivement les phénomènes de groupe.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Comportamiento humano
DEF

Concepto general que comprende el estudio de las interacciones de los pequeños grupos, profundización de auto análisis, de las dinámicas entre las relaciones interpersonales y de los varios métodos para adquirir capacidades para interactuar en la sociedad.

Save record 13

Record 14 2000-08-09

English

Subject field(s)
  • Human Behaviour
  • Phraseology
CONT

The Vineland Social Maturity Scale, originally developed by Edgar A. Doll, represented an early attempt to measure social competence. Doll defined social competence as "a functional composite of human traits which subserves social usefulness as reflected in self-sufficiency and in service to others. "This aspect of human behavior has also been termed adaptive behavior and has been incorporated as a major component in the definition of mental retardation.

CONT

The adaptive behaviors of 20 autistic, 20 Down syndrome, and 20 developmentally normal children were compared using the Vineland Adaptive Behavior Scale. (Source: PASCAL database).

Key term(s)
  • social quotient
  • social competence

French

Domaine(s)
  • Comportement humain
  • Phraséologie
CONT

Le comportement adaptatif [...] découle d'une attitude positive en face de la frustration, d'une approche de type « processus de résolution des problèmes » [...] - un individu [...] essaiera de se conformer aux valeurs et aux normes du groupe auquel il s'identifie et auquel il aimerait appartenir.

PHR

comportement adaptatif à l'école, au foyer, en société, au travail.

Spanish

Save record 14

Record 15 1995-10-20

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
OBS

This program of the Alberta Education, National and International Education, is designed for Alberta students to develop their fluency and competence in French, to gain a new understanding and appreciation for French Canadian people and culture, and to experience personal growth in social skills, independence, etc.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
OBS

Ce programme de l'Alberta Education, National and International Education Division, s'adresse aux étudiants de l'Alberta qui veulent apprendre à mieux parler français, à mieux comprendre et apprécier les Canadiens français et leur culture et s'épanouir en cultivant leurs aptitudes sociales, en devenant autonomes, etc.

Key term(s)
  • Programme d'échanges d'étudiants de six mois entre l'Alberta et le Québec

Spanish

Save record 15

Record 16 1994-01-18

English

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
CONT

The Vineland Adaptive Behavior Scale in a sample of normal French children: ... Standardized mean scores of French children were comparable to those of the American normative sample ... overall findings support the cross-cultural stability of the psychometric properties of this instrument, attention is drawn to potential problems in the use of the Vineland scales, with special reference to autistic samples. (Source: PASCAL database).

OBS

"Vineland Adaptive Behavior Scales", 1984 revision of the "Vineland Social Maturity Scale".

OBS

Vineland Social Maturity Scale : a scale designed to assess social maturity in terms of the ability to come to terms with one's social needs and assume responsibility. Norms are available up to age twenty-five. One scale may also be used with younger or retarded people. A "social age"(SA) and a "social quotient" may be answered from the 117 items. The Vineland Social Maturity Scale, originally developed by Edgar A. Doll, represented an early attempt to measure social competence. Doll defined social competence as "a functional composite of human traits which subserves social usefulness as reflected in self-sufficiency and in service to others. "This aspect of human behavior has also been termed adaptive behavior and has been incorporated as a major component in the definition of mental retardation.

Key term(s)
  • Vineland Adaptive Behaviour Scale

French

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
OBS

Dans les sources consultées et dans la base de données PASCAL, le titre anglais de cette échelle bien connue en psychiatrie n'est pas traduit en français. Néanmoins le terme «comportement adaptatif» est bien consacré, d'où la proposition «échelle de comportement adaptatif de Vineland».

CONT

Échelle de maturité sociale Vineland. Cette échelle peut être utilisée dans les cas suivants : - Un index qualitatif des variations dans les cas «anormaux». - Une mesure d'amélioration suivant une thérapie. - Lors d'études cliniques sur la détérioration ou le déclin des facultés mentales. - Pour distinguer le retard mental associé d'incapacité sociale du retard mental associé de capacité sociale. - Pour aider à l'orientation d'un enfant (à l'école ou à la maison). - Pour évaluer l'influence de l'environnement et des handicaps.

Spanish

Save record 16

Record 17 1988-05-14

English

Subject field(s)
  • Psychology
  • Sociology
  • Penal Administration

French

Domaine(s)
  • Psychologie
  • Sociologie
  • Administration pénitentiaire
OBS

Première étape du programme d'acquisition de compétences psychosociales (Living Skills Program).

Key term(s)
  • aptitude socio-cognitive

Spanish

Save record 17

Record 18 1985-10-01

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
CONT

Ervin-Tripp uses the term socio-linguistic competence in order "to exclude the many forms of skill in non linguistic communication". There are also other uses such as Hugh Mehan's "interactional competence;"... but they all recognize the basic notions of the referential and social functions inherent in Hymes’ communicative competence.

CONT

This notion is intended ... to include not only grammatical competence (or implicit and explicit knowledge of the rules of grammar) but also contextual or sociolinguistic competence (knowledge of the rules of language use).

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Cette aptitude de l'individu à choisir le sous-code ou variété de langue, approprié à la situation et aux fonctions du langage, repose sur des conventions sociales et linguistiques dont la somme constitue la compétence de communication.

CONT

La compétence de communication consiste non seulement dans la maîtrise orale de situations communicatives, mais aussi dans la flexibilité de chacun vis-à-vis de multiples exigences de compréhension et de communication.

Spanish

Save record 18

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: