TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

STONE MASK [4 records]

Record 1 2014-03-19

English

Subject field(s)
  • Collection Items (Museums and Heritage)
  • Indigenous Arts and Culture
CONT

This stone mask has a twin residing in Paris in the Musée de l'Homme. Separated over one hundred years ago, the two masks were not reunited until 1975, when the Paris mask travelled to Canada to appear in the exhibition "Images Stone : B. C. "It was then that the relationship between the two masks, expressions of the same face, was discovered.

French

Domaine(s)
  • Objets de collection (Muséologie et Patrimoine)
  • Arts et culture autochtones
CONT

Un masque en pierre jumelé à celui-ci est conservé à Paris, au Musée de l'Homme. Séparées pendant plus d'un siècle, les deux pièces ont été réunies au Canada en 1975 pour l'exposition «Images Stone : B.-C.». On a pu à cette occasion constater leurs affinités : les deux représentent un même visage où seule l'expression diffère.

Spanish

Save record 1

Record 2 1996-10-11

English

Subject field(s)
  • Indigenous Arts and Culture
  • Dance
CONT

The two masks fit over each other and are believed to have been worn together during Naxnox performances. The audience would see only one mask at a time, and believe the dancer had the power to change stone at will. The transition from sighted to unsighted mask(creating an illusion of opening and closing the eyes) during the dances was presumably hidden by the dancer's costume.

OBS

Source: Brochure prepared by the Canadian Museum of Civilization, 1994-1995.

French

Domaine(s)
  • Arts et culture autochtones
  • Danse
CONT

Ces deux masques se superposent, et l'on croit qu'ils étaient portés en même temps à l'occasion du Naxnox. L'assistance ne voyait qu'un masque à la fois et attribuait au danseur le pouvoir de transformer la pierre. On croit que le costume du danseur camouflait le changement du masque de l'aveugle au masque du voyant, et vice-versa, pendant les danses, ce qui donnait l'illusion que le masque ouvrait et fermait les yeux.

OBS

Source : dépliant préparé par le Musée canadien des civilisations, 1994-1995.

Spanish

Save record 2

Record 3 1996-10-11

English

Subject field(s)
  • Indigenous Arts and Culture
CONT

The two masks fit over each other and are believed to have been worn together during Naxnox performances. The audience would see only one mask at a time, and believe the dancer had the power to change stone at will. The transition from sighted to unsighted mask(creating an illusion of opening and closing the eyes) during the dances was presumably hidden by the dancer's costume.

OBS

Source: Brochure prepared by the Canadian Museum of Civilization, 1994-1995.

French

Domaine(s)
  • Arts et culture autochtones
CONT

Ces deux masques se superposent, et l'on croit qu'ils étaient portés en même temps à l'occasion du Naxnox. L'assistance ne voyait qu'un masque à la fois et attribuait au danseur le pouvoir de transformer la pierre. On croit que le costume du danseur camouflait le changement du masque de l'aveugle au masque du voyant, et vice-versa, pendant les danses, ce qui donnait l'illusion que le masque ouvrait et fermait les yeux.

OBS

Source : dépliant préparé par le Musée canadien des civilisations, 1994-1995.

Spanish

Save record 3

Record 4 1996-10-11

English

Subject field(s)
  • Indigenous Arts and Culture
CONT

The two masks fit over each other and are believed to have been worn together during Naxnox performances. The audience would see only one mask at a time, and believe the dancer had the power to change stone at will. The transition from sighted to unsighted mask(creating an illusion of opening and closing the eyes) during the dances was presumably hidden by the dancer's costume.

OBS

Source: Brochure prepared by the Canadian Museum of Civilization, 1994-1995.

French

Domaine(s)
  • Arts et culture autochtones
CONT

Ces deux masques se superposent, et l'on croit qu'ils étaient portés en même temps à l'occasion du Naxnox. L'assistance ne voyait qu'un masque à la fois et attribuait au danseur le pouvoir de transformer la pierre. On croit que le costume du danseur camouflait le changement du masque de l'aveugle au masque du voyant, et vice-versa, pendant les danses, ce qui donnait l'illusion que le masque ouvrait et fermait les yeux.

OBS

Source : dépliant préparé par le Musée canadien des civilisations, 1994-1995.

Spanish

Save record 4

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