TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

TORQUE SPAR [4 records]

Record 1 2007-10-31

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
DEF

Any toothed gearing together with its housing which is called a "gear case."

CONT

The landing gear of the BE-10 aircraft is a fully retractable tricycle configuration, driven by a 28-volt motor located on the forward side of the main spar. The main gear actuators are driven from the motor gearbox through torque shafts. The nose-gear actuator is driven by a duplex chain from a sprocket on the motor gearbox. The input shaft to the nose-gear actuator drives a series of rotating gears inside the actuator. These gears rotate a screw into and out of a lubricated aluminum-bronze alloy nut. The movement of the screw through the lubricated nut extends and retracts the nose landing gear.

Key term(s)
  • gear-box

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
DEF

Transmission par engrenages avec son boîtier appelé «carter».

CONT

Le BE-10 est équipé d'un train tricycle escamotable entraîné par un moteur de 28 volts situé en avant du longeron principal. Les vérins de commande du train principal sont entraînés à partir de la boîte d'engrenages du moteur par l'entremise d'arbres de torsion. Le vérin de commande du train avant est entraîné par une chaîne double à partir d'un pignon sur la boîte d'engrenages du moteur.

OBS

boîte d'engrenages : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 1

Record 2 2003-02-26

English

Subject field(s)
  • Spacecraft

French

Domaine(s)
  • Engins spatiaux

Spanish

Save record 2

Record 3 1981-11-16

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The DC-10 pylon is attached to the wing at four points : a) upper and lower monoballs(spherical bearings) in a two-piece front-spar bulkhead the pylon mates with a fitting on the wing's front spar to carry vertical, side and torque loads; b) a two-piece aft pylon bulkhead fitting mates with a clevis fitting attached to the wing box structure to carry side and vertical loads; c) a thrust link joins a fitting at the pylon's upper spar web immediately behind and adjacent to the front-spar bulkhead to two attach angles on the lower surface of the wing box structure to carry engine thrust loads.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Le mât moteur du DC-10 est attaché à l'aile en quatre points distincts : a) les rotules inférieure et supérieure (roulements sphériques) montées sur un cadre-ferme en deux parties du longeron avant du mât s'engagent dans des ferrures fixées sur le longeron frontal de l'aile, pour transmettre les charges verticales, latérales et de torsion; b) une ferrure en deux parties à l'arrière du mât est reliée à une chape fixée à la structure du caisson de voilure pour transmettre les charges verticales et latérales; c) un palier de poussée relie une ferrure fixée sur la nervure du longeron supérieur du mât à deux ferrures de fixation disposées sur la partie inférieure de la structure du caisson de voilure.

Spanish

Save record 3

Record 4 1981-11-16

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The DC-10 pylon is attached to the wing at four points : a) upper and lower monoballs(spherical bearings) in a two-piece front-spar bulkhead on the pylon mates with a fitting on the wing's front spar to carry vertical, side and torque loads; b) a two-piece aft pylon bulkhead fitting mates with a clevis fitting attached to the wing box structure to carry side and vertical loads; c) a thrust link joins a fitting at the pylon's upper spar web immediately behind and adjacent to the front-spar bulkhead to two attach angles on the lower surface of the wing box structure to carry engine thrust loads.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Le mât moteur du DC-10 est attaché à l'aile en quatre points distincts : a) les rotules inférieure et supérieure (roulements sphériques) montées sur un cadre-ferme en deux parties du longeron avant du mât s'engagent dans des ferrures fixées sur le longeron frontal de l'aile, pour transmettre les charges verticales, latérales et de torsion; b) une ferrure en deux parties à l'arrière du mât est reliée à une chape fixée à la structure du caisson de voilure pour transmettre les charges verticales et latérales; c) un palier de poussée relie une ferrure fixée sur la nervure du longeron supérieur du mât à deux ferrures de fixation disposées sur la partie inférieure de la structure du caisson de voilure.

Spanish

Save record 4

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