TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

TORQUE SWITCH [9 records]

Record 1 2011-09-27

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start.... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the platform harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

Key term(s)
  • transfer gyroscope

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié [à] la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x,y,z]. Le signal d'erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

CONT

Gyro de transfert. La grande problématique du navigateur était de décoller avec un cap vrai le plus précis possible pour se garantir une navigation sans trop d'histoires. Il avait été imaginé un conservateur de cap installé dans une Renault 4L qui stationnait près du bureau de piste. Avant chaque départ en mission la 4L était utilisée pour caler la centrale gyroscopique du Mirage IV au moyen du gyro de transfert prévu à cet effet dans son coffre. Cette solution assez contraignante a été abandonnée lorsqu'il est apparu que le calage manuel de la centrale, avion aligné sur l'axe de piste, était d'une précision suffisante.

Spanish

Save record 1

Record 2 2009-07-28

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

In a gyro-vertical having a pitch torque motor and a roll torque motor respectively operated by switches that are responsive to pitch and roll, and having roll switch means which automatically disconnect the roll torque motor when displacement of apparent gravity in roll exceeds a given amount, additional roll switch means connect the roll torque motor to the pitch switch when displacement of apparent gravity in roll exceeds said given amount.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)

Spanish

Save record 2

Record 3 2009-07-28

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

In a gyro-vertical having a pitch torque motor and a roll torque motor respectively operated by switches that are responsive to pitch and roll, and having roll switch means which automatically disconnect the roll torque motor when displacement of apparent gravity in roll exceeds a given amount, additional roll switch means connect the roll torque motor to the pitch switch when displacement of apparent gravity in roll exceeds said given amount.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)

Spanish

Save record 3

Record 4 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the plaftorm harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié au harnais de la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x,y,z]. Le signal d'erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

Spanish

Save record 4

Record 5 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the plaftorm harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié [à] la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x,y,z]. Le signal d'erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

Spanish

Save record 5

Record 6 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start.... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the plaftorm harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié [à] la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x,y,z]. Le signal d'erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

Spanish

Save record 6

Record 7 2001-06-21

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The directional gyroscope forms a standard reference for the pilot and navigator. It is a three-frame gyroscope with its spin axis in the horizontal plane. As soon as tilt develops, a switch is closed between the gyroscope housing and the vertical gimbal ring and a motor introduces a torque in the horizontal plane that causes the gyroscope to precess back toward the horizontal.

CONT

The source of power for the gyro is the engine-driven vacuum pump (or venturi) which sucks air from the rear of the instrument case. This causes air under atmospheric pressure to pass through the filtering system, thence through an air bearing into the hollow vertical gimbal ring. The air then passes through the air nozzle and jets, striking the rotor at a point just above the plane of the horizontal gimbal.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le gyroscope de Foucault est une toupie rectifiée avec grande précision, formée d'une masse de cuivre de forme torique ou ellipsoïde, montée sur un axe dont les deux extrémités sont fixées sur un anneau lui-même suspendu aux deux extrémités du diamètre perpendiculaire à celui de l'axe qui porte la masse de cuivre, de sorte que celle-ci peut prendre toutes les inclinaisons possibles sur l'horizon. Les deux pivots de ce premier anneau reposent sur un deuxième anneau plus grand, monté lui-même sur pivots lui permettant une rotation verticale. [...] Si on fixe horizontalement l'anneau intérieur, l'axe de rotation ne pourra plus se déplacer que dans un plan horizontal. L'expérience et la théorie indiquent que la masse exécute une série d'oscillations autour de la méridienne, sur laquelle il vient finalement se fixer quand les frottements ont absorbé ce mouvement oscillatoire, pourvu toutefois que la rotation de la toupie dure assez longtemps. Si, au contraire, on fixe l'anneau vertical dans un plan perpendiculaire au plan méridien, l'axe de rotation ne pourra plus se déplacer que dans ce plan méridien.

Spanish

Save record 7

Record 8 1991-02-11

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
  • Aircraft Systems

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
  • Circuits des aéronefs
OBS

CF-5

OBS

train d'atterrissage

Spanish

Save record 8

Record 9 1987-05-22

English

Subject field(s)
  • Helicopters (Military)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

Term officialized by the ATSC - Helicopters.

French

Domaine(s)
  • Hélicoptères (Militaire)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

Terme uniformisé par le CUTA - Hélicoptères.

Spanish

Save record 9

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