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The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

MOTEUR AVION [86 records]

Record 1 2019-12-12

English

Subject field(s)
  • Cells and Batteries
  • Aircraft Systems
CONT

Aircraft electrical power can be derived from a variety of sources; these are categorized as etiher primary or secondary. Batteries are primary sources of electrical power found on most aircraft delivering direct current.

French

Domaine(s)
  • Piles et accumulateurs
  • Circuits des aéronefs
CONT

Dans le cas d’un avion à moteur thermique à quatre temps [...] une batterie fournit l'énergie nécessaire d’une part au démarreur électrique [...] entraînant le lancement du moteur à explosion, et d’autre part à l'instrumentation de bord.

OBS

batterie : désignation uniformisée par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 1

Record 2 2019-03-06

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

The calibrated airspeed during the takeoff run at which, when the critical engine is suddenly made inoperative, it is possible to maintain control of the aeroplane using the rudder control alone (without the use of nosewheel steering), as limited by 150 pounds of force, and using the lateral control to the extent of keeping the wings level to enable the takeoff to be safely continued.

CONT

CC-130 aircraft are permitted to takeoff if Vmcg is the only limiting factor in takeoff calculations.

OBS

minimum control speed on the ground; VMCG: designations officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Key term(s)
  • minimum control speed ground

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

[Vitesse corrigée] pendant la course au décollage à laquelle, lorsque le moteur critique est soudainement mis hors de fonctionnement, il est possible de conserver le contrôle de l'avion en se servant uniquement des pédales de direction(sans utiliser le dispositif d’orientation du train avant), avec une force maximale de 150 livres, et en utilisant le contrôle latéral de manière à maintenir les ailes de niveau et à poursuivre le décollage en toute sécurité.

CONT

Les aéronefs CC-130 sont autorisés à décoller si la Vmcg est le seul facteur limitant dans les calculs de décollage.

OBS

vitesse minimale de contrôle au sol; VMCG : désignations uniformisées par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI).

OBS

vitesse minimale de contrôle au sol; VMCG : désignations uniformisées par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) – Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pilotaje y navegación aérea
OBS

VMCG: VMCG.

OBS

velocidad mínima con dominio del avión en tierra; VMCG: término y símbolo aceptados oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 2

Record 3 2017-11-20

English

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers
CONT

The XV-15 ... has made run-on landings in a 22 kn (40 km/h) crosswind, made short take-offs, conversions and climbs with the torque available from one engine, and has climbed at 3,000 ft/min (15 m/sec) in both the aircraft and helicopter configuration.

French

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

Les deux prototypes ont accompli des atterrissages obliques, par vent de travers de 22 nœuds, des décollages courts suivis de transition et de montée sur un seul moteur, avec une vitesse ascensionnelle de 15 m/s dans les deux configurations «avion» et «hélicoptère».

Spanish

Save record 3

Record 4 2017-11-17

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Aircraft Maneuvers
CONT

Slow flight is ... the name given to a training maneuver where a pilot (often accompanied by a flight instructor) flies to a safe altitude and then deliberately slows the airplane to a speed just above its stall speed. This maneuver is valuable in that it teaches the pilot to maintain control of the aircraft in adverse conditions; it requires coordination between hands and feet in order to maintain coordinated flight; and it reminds the pilot of the signs and symptoms of a stall, attuning the pilot to recognize them should they occur in an emergency.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

Le candidat doit en outre avoir reçu l'instruction prescrite en double commande sur avion, donnée par un instructeur de vol à moteur habilité. Celui-ci s’assure que le candidat possède l'expérience opérationnelle nécessaire à un pilote privé avec droits restreints dans les domaines suivants :[...] d. vol à faible vitesse; reconnaissance du décrochage ou de l'amorce de décrochage et manœuvres de rétablissement [...]

Spanish

Save record 4

Record 5 2017-10-27

English

Subject field(s)
  • Flights (Air Transport)
  • Aircraft Maneuvers
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

A stall which typically occurs during the approach to landing phase of flight.

OBS

A loss of speed and lift resulting from too flat a glide.

French

Domaine(s)
  • Vols (Transport aérien)
  • Manœuvres d'aéronefs
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

[...] Les vitesses de décrochage sans moteur(1G) de l'avion doivent être déterminées dans chaque configuration et condition de charge maximale pour laquelle on souhaite obtenir l'approbation.

OBS

[Le décrochage est une] manœuvre au cours de laquelle l’angle d’attaque devient trop grand et la couche laminaire se décolle et devient trop turbulente pour pouvoir créer suffisamment de portance.

OBS

décrochage sans moteur : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 5

Record 6 2017-10-26

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

The reverse thrust system provides means of decelerating aircraft during the landing roll, thus reducing landing roll length. The thrust reverser units are attached at the turbine outlet case of each engine. ... The reversers are controlled by reverse thrust levers and operated by 13th stage engine bleed air. When not in use, the reversers are held in the locked position by 13th stage air and a mechanical lock. Each engine throttle has an additional handle which is used to actuate the thrust reversers. The reverse thrust lever pivots about a point near to the top of the throttle. If reverse trust is required, the throttle must be retarded to closed and then the reverse thrust lever must be pulled up. Further aft movement of the lever will increase reverse thrust.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Après le toucher, [le pilote] tira précautionneusement la manette d’inversion de poussée du n° 2 jusqu’à l’inversion maximale.

OBS

Dans le domaine aéronautique, [...] l'inversion de poussée est un dispositif permettant d’orienter vers l'avant la poussée exercée par un moteur à hélice ou à réaction dans le but de ralentir l'avion et de reduire les distances lors de l'atterrissage. L'inversion de poussée est surtout utilisée sur les avions civils, ou sur les avions militaires qui en sont dérivés(avions de transport, ravitailleurs, etc...), mais elle équipe également quelques avions de combat comme le Tornado ou le SAAB 37 Viggen.

OBS

manette : Clef, levier, poignée commandant un mécanisme et que l’on manœuvre à la main.

OBS

manette d’inversion de poussée : terme uniformisé par les Comités d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance et Opérations aériennes.

Spanish

Save record 6

Record 7 2017-09-19

English

Subject field(s)
  • Electrical Measuring Equipment
  • Electrical Engineering
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
DEF

An instrument intended to measure the value of a current.

CONT

An ammeter is used to monitor the performance of the airplane electrical system. [It] indicates whether or not the battery is receiving an electrical charge.

OBS

ammeter; amperometer: "Ammeter" is a shortened form for "amperometer."

OBS

ammeter: term officially approved by the Lexicon Project Committee (New Brunswick).

Key term(s)
  • ampere gage

French

Domaine(s)
  • Appareils de mesures (Électricité)
  • Électrotechnique
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
DEF

Appareil destiné à mesurer la valeur d’un courant.

CONT

L'ampèremètre, par son indication, permet de vérifier que la génératrice du moteur de l'avion, produit normalement du courant afin d’alimenter la batterie, dès qu'elle tourne au régime prévu.

OBS

ampèremètre : terme uniformisé par le Comité du projet de lexiques (Nouveau-Brunswick.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Equipo de medición eléctrica
  • Electrotecnia
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
DEF

Instrumento que mide la intensidad de la corriente eléctrica.

Save record 7

Record 8 2017-04-12

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
  • Various Sports
DEF

An aircraft that is used for racing.

OBS

racing plane: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
  • Sports divers
DEF

Aéronef utilisé pour la course.

CONT

Mon maître de maison [...] m’emmena à North Weald, base de la Royal Air Force(R. A. F.) [et] à la finale de la course aérienne annuelle de la King's Cup--la Coupe du Roi--[où je regardais] les petits appareils piquer au passage de la ligne d’arrivée. [...] Des années plus tard, je participais à cette épreuve classique [...] aux commandes de l'avion de la Princesse, un Miles Whitney Straight; la compétition avait lieu en circuit fermé, non loin de Birmingham [...]. L'année suivante, je pilotai un Hurricane [...]; une fois de plus c'était une course à handicap en circuit fermé, le lieu étant Wolverhampton. je m’entraînai sur le parcours même jusqu'à ce que, volant en rase-mottes à près de 450 km/h à bord de mon Hurricane au moteur gonflé, je connaisse par cœur tous les points de repère essentiels : arbres, clochers, accidents de relief et champs de coux.

OBS

avion de course : terme normalisé par l’ISO.

Spanish

Save record 8

Record 9 2017-03-23

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
CONT

... the utility aircraft serves as a "lifeline" to literally hundreds of small communities and villages throughout central and northern Canada and Alaska. That "dependence" on the small utility airplane to carry fishermen, hunters, judges, doctors, and Aunt Mabel to connection points and back home, is huge.

Key term(s)
  • utility aeroplane

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
CONT

Le premier Cessna-185 vola en 1960 [...] C'est un aéronef qui peut transporter jusqu'à trois passagers en toute sécurité à une vitesse de près de 120 [mi/h]. Son moteur à pistons Continental est d’une très grande fiabilité. C'est un appareil qui est très populaire pour les tours d’avion et [...] les déplacements [...] en forêt. Il est considéré comme un avion utilitaire servant au transport léger des marchandises et au déplacement des passagers à des fins récréatives.

Spanish

Save record 9

Record 10 2017-01-18

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
CONT

General Electric Engine Trend Monitoring Program. An engine condition monitoring program was developed by General Electric to track engine health, with the aim of providing an opportunity for early fault detection.

Key term(s)
  • engine trend monitoring programme

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
  • Aérotechnique et maintenance
CONT

Le moteur étant le composant le plus critique de l'avion, il doit être surveillé de près. La mise en œuvre d’un système ou d’un programme de surveillance des tendances du moteur permettra d’améliorer la sécurité aérienne.

Spanish

Save record 10

Record 11 2016-11-10

English

Subject field(s)
  • Aromatic Hydrocarbons
  • Crude Oil and Petroleum Products
CONT

The majority of fuels encountered are organic and contain carbon and combinations of hydrogen and oxygen in varying ratios. In some cases, nitrogen will be present; examples include wood, plastics, gasoline, alcohol, and natural gas.

OBS

fuel: term and definition standardized by the British Standards Institution.

OBS

fuel: term standardized by Environment Canada and the Translation Bureau for use in the Black Carbon Inventory.

French

Domaine(s)
  • Hydrocarbures aromatiques
  • Pétroles bruts et dérivés
CONT

Les carburants sont des produits (solides, liquides ou gazeux) qui, associés à un comburant (en général l’oxygène de l’air) dégagent, sous certaines conditions, par combinaison chimique, une énergie calorifique transformable [...]

OBS

À l'origine, la dénomination «carburant» était réservée aux produits utilisés dans les moteurs classiques à allumage commandé muni d’un carburateur et d’un système d’allumage par étincelle. Le terme «carburant» s’applique maintenant à l'ensemble des produits alimentant les divers types de moteurs(moteur classique à essence, moteur Diesel, réacteurs d’avion).

OBS

carburant : terme normalisé par l’Office québécois de la langue française (OQLF) et par Environnement Canada et le Bureau de la traduction dans le cadre de l’inventaire de carbone noir.

OBS

carburant : terme uniformisé par les Comités d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Hidrocarburos aromáticos
  • Petróleo bruto y derivados
DEF

Combustible utilizado en motores de explosión o de combustión.

CONT

El carburante es un líquido o un gas lo bastante volátil para que, mezclado con aire comprimido en un cilindro, se inflame al saltar una chispa entre los dos electrodos de la bujía de ignición y proporcione, al expandirse los gases de combustión, la energía necesaria para arrastrar el cigueñal.

Save record 11

Record 12 2016-08-17

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
DEF

An aircraft operated by engines in which pistons moving back and forth work upon a crank shaft or other device to create rotational movement.

OBS

piston-engined aeroplane: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
OBS

avion à moteur à pistons; avion à moteurs à piston : termes normalisés par l'ISO.

Key term(s)
  • avion à hélice

Spanish

Save record 12

Record 13 2016-04-27

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
OBS

The distance from the start of the take-off roll to the point at which the aeroplane reaches 35 feet above the runway elevation, where failure of the critical engine is recognized at V1 [decision speed].

Key term(s)
  • one engine inoperative take-off distance

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

Distance depuis le début du roulement au décollage jusqu'au point où l'avion atteint 35 pieds au-dessus de l'altitude de la piste, lorsqu'une panne du moteur le plus défavorable est détectée à la V1 [vitesse de décision].

Spanish

Save record 13

Record 14 2015-12-01

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
CONT

Single engine aeroplanes shall only be operated in conditions of weather and light, and over such routes and diversions therefrom, that permit a safe forced landing to be executed in the event of engine failure.

OBS

single-engine aeroplane; single-engined aeroplane: terms standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
DEF

[...] avion muni d’un seul moteur.

CONT

Les avions monomoteurs ne seront utilisés que si les conditions météorologiques, les conditions d’éclairage ainsi que les routes et les déroutements permettent d’exécuter avec sécurité un atterrissage forcé en cas de panne de moteur.

OBS

avion monomoteur : terme normalisé par l’ISO.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Tipos de aeronaves
OBS

a) Aeronave de categoría 1: avión monomotor propulsado por hélice con una masa máxima certificada de despegue de hasta 2000 kg; b) Aeronave de categoría 2: avión monomotor propulsado por hélice con una masa máxima certificada de despegue de entre 2000 y 7000 kg; y avión turbohélice con una masa máxima certificada de despegue de menos de 7000 kg.

Save record 14

Record 15 2015-07-14

English

Subject field(s)
  • Air Transport
  • Aircraft Propulsion Systems
OBS

thrust: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
  • Propulsion des aéronefs
OBS

Quand on parle de la force développée par un moteur, il faut faire une distinction en français, entre l'avion à réaction et l'avion à hélice tractive. Dans le premier cas on utilise le terme «poussée» et dans le deuxième on parle plutôt de traction.

OBS

traction : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI) et par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Transporte aéreo
  • Sistemas de propulsión de aeronaves
OBS

tracción: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 15

Record 16 2015-02-19

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

The power-unit failure of which gives the most adverse effect on the aircraft characteristics relative to the case under consideration. [Definition officially approved by ICAO.]

OBS

[It refers to the] engine which, if inoperative, would most adversely affect the performance or handling qualities of an aeroplane.

OBS

critical power-unit: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Groupe motopropulseur dont la défaillance a l’effet le plus défavorable sur les caractéristiques de l’aéronef dans le cas considéré. [Définition uniformisée par l’OACI.]

OBS

[Se rapporte au] moteur dont l'arrêt influence le plus défavorablement les performances ou les qualités de manœuvre d’un avion.

OBS

Sur un multimoteur, il y a toujours un moteur qui, en cas de panne, entraîne davantage de problèmes que les autres.

OBS

La notion de moteur «critique» concerne la tenue de vol, et non l’importance des accessoires entraînés.

OBS

moteur critique : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

groupe motopropulseur le plus défavorable : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI).

Key term(s)
  • groupe moto-propulseur le plus défavorable

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Sistemas de propulsión de aeronaves
  • Pilotaje y navegación aérea
DEF

Grupo motor cuya falla produce el efecto más adverso en las características de la aeronave relacionadas con el caso de vuelo de que se trate. [Definición aceptada oficialmente por la OACI.]

OBS

grupo motor crítico: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 16

Record 17 2015-02-10

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
OBS

thrust: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
DEF

Force développée par un moteur à réaction pour propulser un avion [...]

OBS

La puissance développée par un moteur à réaction est [...] fonction de la vitesse de vol.

OBS

Quand on parle de la force développée par un moteur, il faut faire une distinction en français, entre l'avion à réaction et l'avion à hélice tractive. Dans le premier cas on utilise le terme «poussée» et dans le deuxième on parle plutôt de «traction».

OBS

poussée : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI) et par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Sistemas de propulsión de aeronaves
DEF

Fuerza propulsiva de los motores de reacción.

CONT

El empuje de un motor de reacción, expresado en kilogramos, es el producto de la masa de los gases expulsados en un segundo, por la velocidad con la que son proyectados.

OBS

empuje: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 17

Record 18 2014-12-04

English

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers
  • Ground Equipment (Airports)

French

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs
  • Matériel de piste (Aéroports)
CONT

[...] met en place le tracteur et accouple la barre de remorquage à l’avion [...]

CONT

Le personnel au sol attendra la fin de démarrage du dernier moteur, avant de désaccoupler la barre de tractage de l'avion.

CONT

Le véhicule de remorquage doit être équipé d’une barre de traction d’une capacité d’au moins XXX lb pour pouvoir remorquer l’avion [...] sur une pente [...]

CONT

Le mécanicien de piste s’assure du décrochage de la fourche en fin de manœuvre, remet le train avant en condition [...]

OBS

barre de remorquage : terme uniformisé par le CUTA - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Maniobras de las aeronaves
  • Equipo terrestre (Aeropuertos)
Save record 18

Record 19 2014-11-18

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

The engine nacelle is the aerodynamic structure that surrounds an aircraft engine and often contains a thrust reverser. The thrust reverser is deployed to help control a landing aircraft on normal or icy runways or during an aborted take-off.

OBS

The term "nacelle" should be used in non-ambiguous contexts only.

OBS

engine nacelle: term standardized by ISO.

OBS

engine nacelle: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Propulsion des aéronefs
DEF

Ensemble comportant un moteur d’avion et le capotage qui l'entoure.

OBS

La différence entre «engine nacelle» [nacelle moteur] et «engine pod» [fuseau moteur] porte sur l'endroit où l'ensemble est situé sur l'avion; la [«nacelle moteur»] est logée dans le fuselage et le [«fuseau moteur»] se trouve suspendu sous l'aile; ces deux termes sont toutefois souvent confondus.

OBS

Utiliser le terme «nacelle» uniquement dans un contexte non ambigu.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Célula de aeronaves
  • Sistemas de propulsión de aeronaves
OBS

barquilla de motor: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 19

Record 20 2014-10-28

English

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
  • Airfields
DEF

A suitable and appropriate alternate aerodrome at which an aeroplane would be able to land after experiencing an engine shut-down or other abnormal or emergency condition while en route in an ETOPS operation. [Definition officially approved by ICAO.]

OBS

ETOPS: extended range operations by twin-engined aeroplanes.

OBS

ETOPS en-route alternate: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Key term(s)
  • ETOPS en route alternate
  • ETOPS enroute alternate

French

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
  • Aérodromes
DEF

Aérodrome de dégagement accessible et approprié où un avion en vol ETOPS peut atterrir si un arrêt de moteur ou une autre anomalie ou urgence se produit en route. [Définition uniformisée par l'OACI. ]

OBS

ETOPS : vol à grande distance des avions à deux turbomachines.

OBS

aérodrome de dégagement en route ETOPS : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Control de tránsito aéreo
  • Aeródromos
DEF

Aeródromo de alternativa adecuado en el que podría aterrizar un avión con dos grupos motores de turbina si se le apagara el motor o si experimentara otras condiciones no normales o de emergencia en ruta en una operación ETOPS. [Definición aceptada oficialmente por la OACI.]

OBS

ETOPS: vuelos a grandes distancias con aviones birreactores.

OBS

aeródromo de alternativa en ruta para ETOPS: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 20

Record 21 2014-06-17

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

Distance required to accelerate the aeroplane to liftoff speed, and on experiencing an engine failure or emergency at that point, immediately discontinue the take-off, and stop the aeroplane on the remaining runway.

OBS

[It corresponds to the] distance required to accelerate to the decision speed V1 with four (three or two) engines at take off thrust, recognize the loss of one engine, retard the operating engines and bring the airplane to a full stop.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Distance nécessaire pour atteindre la vitesse de décollage de l'avion puis, en supposant une panne moteur ou une urgence en ce point, pour interrompre le décollage et immobiliser l'avion sur la piste.

OBS

La distance accélération-arrêt est la somme de deux distances :-distance nécessaire pour accélérer l'avion de 0 à V1.-distance nécessaire pour immobiliser l'avion à partir de V1.(Distance parcourue entre le moment où la panne moteur est reconnue et le début des manœuvres de freinage + distance de freinage proprement dite).

OBS

distance accélération-arrêt : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 21

Record 22 2013-07-15

English

Subject field(s)
  • White Products (Petroleum)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Camelina oil can be processed into a drop-in jet fuel that fits into the conventional petroleum infrastructure.

French

Domaine(s)
  • Produits blancs (Pétrole)
  • Propulsion des aéronefs
DEF

Combustible pour moteur d’avion qui peut être utilisé à la place d’un autre.

Spanish

Save record 22

Record 23 2012-09-05

English

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
DEF

An expression used to indicate the rearward movement of an aircraft under tow.

CONT

Normally the push-back operation is carried out without the engines started. It takes an average of 3 to 4 minutes from the beginning of the push-back until the tractor is disconnected and the aircraft is moving under its own power.

OBS

push-back: term and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

Key term(s)
  • pushback
  • push back
  • pushback manoeuvre
  • push back manoeuvre
  • pushback operation
  • push back operation
  • pushout
  • push out
  • pushout operation
  • push out operation

French

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
DEF

Expression utilisée pour désigner le mouvement vers l’arrière d’un aéronef remorqué.

CONT

Normalement le rétro-poussage s’effectue moteur arrêté. Il faut en moyenne de 3 à 4 minutes entre le début du rétro-poussage et le moment où le tracteur est découplé et où l'avion se déplace par ses propres moyens.

OBS

refoulement : terme et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l’intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne; terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 23

Record 24 2012-08-28

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

The maximum speed at which the airplane should be flown in rough air.

OBS

[The maneuvering speed] is the speed least likely to permit structural damage to the airplane in rough air or during aerobatic maneuvers. Maneuvering speed for most airplanes is set at about twice the flaps-up, power-off stall speed.

OBS

VA: abbreviation written in capital letters or with the letter "A" in subscript: VA.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Vitesse maximale à laquelle l’avion peut voler dans l’air turbulent.

OBS

[Pendant la vitesse de manœuvre], l'avion risque le moins de subir les dommages structuraux causés par les turbulences ou les manœuvres aérobatiques. Pour la majorité des avions, la vitesse de manœuvre représente environ le double de la vitesse de décrochage, volets rentrés, sans moteur.

OBS

VA : abréviation écrite en lettres majuscules ou avec la lettre «A» en indice : VA.

OBS

vitesse de manœuvre : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 24

Record 25 2012-07-27

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

The minimum flight speed at which it is possible to retain control of the aeroplane and maintain straight flight, through the use of maximum rudder deflection and not more than 5 degrees of bank, following sudden failure of the critical engine.

OBS

VMC: abbreviation written in capital letters or with the letters "MC" in subscript: VMC.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Vitesse minimale nécessaire, suite à une panne soudaine du moteur critique, pour conserver la maîtrise de l'avion et le maintenir en vol rectiligne en braquant le gouvernail de direction au maximum et sans que l'inclinaison latérale dépasse 5°.

OBS

VMC : abréviation écrite en lettres majuscules ou avec les lettres «MC» en indice : VMC.

Spanish

Save record 25

Record 26 2011-12-14

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

The open rotor concepts, one of which was revealed recently by CFM partner Snecma, include pusher, counter-rotating designs very similar to the General Electric GE36 unducted fan (UDF) study of the 1980s, as well as puller-type designs.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

La motorisation : le rotor ouvert. Du côté de la motorisation de nombreux progrès ont été réalisés ces dernières années et les réacteurs des nouvelles générations d’avion sont beaucoup plus «propres» et économes que par le passé. Cependant, de nombreux axes de développement restent à étudier pour avoir des moteurs encore plus propres. L'une des solutions serait d’utiliser des réacteurs à rotor ouvert. Rotor «ouvert» kesako? Enfait, dans un réacteur «normal» les pales du moteur sont à l'intérieur de celui-ci. Une solution envisageable serait de mettre ces pales à l'extérieur du moteur profitant ainsi des avantages du moteur à réaction(réacteur actuel) avec les avantages du moteur à propulsion(moteur àhélices normal) beaucoup plus économe en énergie. [...] Le problème de ce type de moteur «Hybride» et qui explique pourquoi celui-ci n’ a pas été développé sur les avions de ligne est que d’une part, il est beaucoup plus large qu'un moteur à réaction standard et donc ne peut être monté sous les ailes et que d’autre part, ce type de moteur est moins puissant qu'un moteur à réaction. Cela entraîne du coup une vitesse de l'avion moins élevée et des temps de trajets plus long.

Spanish

Save record 26

Record 27 2011-10-03

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

POWER LOSS: This procedure is to be used whenever a partial or complete power loss is experienced in flight without any indication of engine damage and fuel flow is not abnormally high.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

[...] on veut que, même si un moteur tombe en panne(ou deux pour les quadrimoteurs) l'avion puisse rejoindre, en toute sécurité l'aérodrome de destination ou un aérodrome de dégagement, malgré la perte de puissance qui en résulte.

OBS

perte de puissance : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 27

Record 28 2011-09-27

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start. ... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the platform harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

Key term(s)
  • transfer gyroscope

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié [à] la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x, y, z]. Le signal d’erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

CONT

Gyro de transfert. La grande problématique du navigateur était de décoller avec un cap vrai le plus précis possible pour se garantir une navigation sans trop d’histoires. Il avait été imaginé un conservateur de cap installé dans une Renault 4L qui stationnait près du bureau de piste. Avant chaque départ en mission la 4L était utilisée pour caler la centrale gyroscopique du Mirage IV au moyen du gyro de transfert prévu à cet effet dans son coffre. Cette solution assez contraignante a été abandonnée lorsqu’il est apparu que le calage manuel de la centrale, avion aligné sur l’axe de piste, était d’une précision suffisante.

Spanish

Save record 28

Record 29 2011-06-02

English

Subject field(s)
  • Telecommunications
  • Aircraft Systems
DEF

An auxiliary antenna used with a directional receiving antenna to resolve a 180° ambiguity in the directional indication.

French

Domaine(s)
  • Télécommunications
  • Circuits des aéronefs
CONT

Antenne d’un ADF [Automatic Direction Finder]. [...] L'ADF reçoit les signaux de deux antennes-L'antenne cadre et l'antenne de lever de doute. L'antenne cadre, communément utilisé de nos jours, est en fait une petite antenne plate sans partie qui bouge. Placé verticalement, ce cadre devient un collecteur d’ondes de sol à effet directif. La tension induite par l'onde électromagnétique qui provient du NDB [Non Directional Beacon] est captée par le cadre et acheminée vers le récepteur équipé d’un modulateur 50 Hz. Un transmetteur de type synchro(synchro-transmetteur), solidaire du cadre, va transmettre grâce à son moteur électrique la position du cadre à l'aiguille de l'ADF. Celle-ci indiquera par conséquent la direction de la balise par rapport à l'axe de l'avion. Dans l'antenne se trouvent plusieurs embobinages placés à différents angles, cela ne lui permet pas de déterminer si on se dirige ou si on s’éloigne d’une station NDB. L'antenne de lever de doute fournira cette information et aussi la réception audio lorsque la fonction ADF n’ est pas requise.

OBS

antenne de lever de doute : terme uniformisé par les Comités d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

Spanish

Save record 29

Record 30 2010-04-16

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Aircraft Maneuvers
CONT

Aircraft inspection revealed damage to the right propeller, engine cowl, right-wing leading edge, fuel tanks, right outboard flap, and underside of the aircraft.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

Une inspection de l'avion a révélé des dommages à l'hélice droite, au capotage moteur droit, au bord d’attaque de l'aile droite, aux réservoirs de carburant, au volet extérieur de droite et en dessous de l'avion.

Spanish

Save record 30

Record 31 2009-04-20

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
  • Aeroindustry
CONT

In the case of a twin-engine aircraft, a configuration featuring one single propeller driven by two engines mounted side-by-side will eliminate any risk of yaw should one engine fail, and improve the aircraft's handling when reverse pitch is engaged on landing.

OBS

The pitch with a negative blade angle.

OBS

reverse pitch: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
  • Constructions aéronautiques
OBS

Dans le cas d’un modèle bimoteur, la réalisation d’une configuration avec une seule hélice entraînée par deux propulseurs disposés côte à côte éliminera tout risque de lacet incontrôlé lors de panne éventuelle d’un moteur, et améliorera le comportement de l'avion à l'atterrissage au moment de l'inversion de pas.

OBS

pas inverse : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Sistemas de propulsión de aeronaves
  • Industria aeronáutica
OBS

paso inverso: término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 31

Record 32 2009-04-15

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Limits result from the maximum pitch attitude/bank angle that can be achieved without striking the runway with the tail or with the engine pod (for underwing-mounted engines), the flaps or the wing tip ...

OBS

The term "pod" should be used in non-ambiguous contexts only.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Propulsion des aéronefs
DEF

Ensemble constitué par un moteur d’avion et le capotage qui l'entoure.

OBS

La différence entre «engine nacelle» [nacelle moteur] et «engine pod» [fuseau moteur] porte sur l'endroit où l'ensemble est situé sur l'avion; la [«nacelle moteur»] est logée dans le fuselage et le [«fuseau moteur»] se trouve suspendu sous l'aile [...]

OBS

Utiliser le terme «fuseau» uniquement dans un contexte non ambigu.

OBS

fuseau moteur : terme normalisé par l’ISO.

OBS

fuseau moteur : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance; fuseau-moteur : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

fuseau-moteur : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI).

Key term(s)
  • fuseau réacteur

Spanish

Save record 32

Record 33 2009-02-26

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

This rate of climb would have been possible only if the aircraft was configured as follows: 89 KIAS; 5° of bank into the operating engine; flaps up; landing gear up; operating engine at maximum continuous power; mixture full rich; operating engine cowl flap open; failed engine cowl flap closed; and failed engine feathered.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Ce taux de montée n’ aurait été possible que si l'avion avait été configuré de la façon suivante : vitesse de 89 KIAS, inclinaison de 5° du côté du moteur opérant, volets rentrés, train d’atterrissage rentré, moteur opérant à puissance maximale continue, mélange plein riche, volet de capot du moteur opérant ouvert, volet de capot du moteur inopérant fermé, et hélice du moteur défectueux en drapeau.

Spanish

Save record 33

Record 34 2008-12-23

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Ensure that the aeroplane is banked 3-5 degrees towards the live engine.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

S’assurer que l'avion est incliné de 3 à 5° du côté du moteur en marche.

Spanish

Save record 34

Record 35 2008-11-13

English

Subject field(s)
  • Aerodynamics and Theory of Gases
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
CONT

In the context of a fluid flow relative to a body, the lift force is the component of the aerodynamic force that is perpendicular to the flow direction. It contrasts with the drag force, which is the parallel component of the aerodynamic force.

French

Domaine(s)
  • Théorie des gaz et aérodynamique
  • Aérotechnique et maintenance
CONT

Ces 2 forces(pesanteur et résistance de l'air ou traînée) se combinent pour ralentir l'objet et le faire tomber vers le sol. Si l'objet est un avion, cette tendance est contrecarrée grâce au moteur qui fournit une poussée capable de corriger les effets de la résistance de l'air. Grâce à la force de sustentation(la portance) des ailes, l'avion s’oppose à l'attraction terrestre ou pesanteur : la portance(Rz) s’oppose au poids(mg), le vol devient possible.

Spanish

Save record 35

Record 36 2008-09-30

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
Key term(s)
  • jet assisted glider

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
CONT

Un planeur à réaction. Le planeur est non seulement un instrument de formation des pilotes, mais il constitue en outre un excellent moyen d’études en hautes altitudes. Il impose cependant de gênantes obligations au décollage et dans la recherche des courants aériens sustentateurs. Un moteur d’avion du type «turbine à gaz», s’il offre l'avantage de la légèreté pour une forte puissance, ne permet pas encore des vols économiques et longs pour de petits avions. Il semblait donc intéressant de tenir compte de ces considérations et de doter un planeur d’une turbine à gaz. Encore fallait-il un moteur de poids et d’encombrement faibles; la petite turbine «Turbomeca Troll» pesant 50 kg, mesurant 40 cm de diamètre et 120 cm de long, l'a permis sur un appareil français : le Fouga Cyclone, récemment mis au point.

Spanish

Save record 36

Record 37 2008-04-08

English

Subject field(s)
  • Closing Devices and Nozzles (Mechanical Components)
  • Aircraft Systems
DEF

A device by means of which the flow of fluid can be directed in any of several directions.

CONT

This aircraft fuel system includes two main tanks - one in each wing - that feed through a fuel tank selector valve to an accumulator tank mounted on the firewall, thence through a fuel shut-off valve into the engine compartment. The fuel tank selector valve is located on the cabin floor between the front seats. There is a vapour return line that returns vapour and excess fuel from the engine-driven fuel pump to the accumulator tank.

French

Domaine(s)
  • Obturateurs et buses (Composants mécaniques)
  • Circuits des aéronefs
CONT

Le circuit de carburant de l'avion comporte deux réservoirs principaux, un dans chaque aile, qui desservent, par l'intermédiaire d’un robinet sélecteur de réservoir carburant, un réservoir d’alimentation en carburant, fixé à la cloison pare-feu, qui est relié à un robinet d’arrêt de carburant situé dans le compartiment moteur.

OBS

robinet sélecteur : terme uniformisé par les Comités d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance et Opérations aériennes.

PHR

Robinet sélecteur de réservoir carburant.

Spanish

Save record 37

Record 38 2008-03-18

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Aircraft Maneuvers
CONT

With this arrangement, the wing may be originally preset to a turning position and then pulled to a straight position as the engine turns off or it may be originally preset to cause the plane to fly straight in free flight and then to rotate to a turning position as the fuel is cut off thereby allowing the plane to circle in its glide down after engine turnoff.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Manœuvres d'aéronefs
DEF

En parlant d’un avion, se soutenir sur les plans horizontaux, le moteur arrêté.

Spanish

Save record 38

Record 39 2008-03-04

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
  • Aircraft Propulsion Systems
OBS

Each of the two hydraulic systems for the Douglas DC-9 airplane is provided with an auxiliary, electrically driven, variable-displacement hydraulic pump. The pumps are explosion-resistant, hydraulic-fluid-cooled and lubricated, self-supercharged, and pressure- and horsepower-controlled. They are capable of supplying a nonpulsating flow of hydraulic fluid in varying volume, depending upon system pressure ... Control of the pumps is accomplished by means of switches in the flight compartment. If one engine should stop or if the hydraulic pump on that engine should fail, it is merely necessary to turn on the electric pump switch to place the system back in full operation. Each pump is connected to its respective system by means of flexible hoses with a ground power suction disconnect fitting installed in the suction line. The left pump can be quickly removed and installed in the right system if the right pump fails.

PHR

Emergency operation, starting of an electric auxiliary pump.

PHR

A flapper valve connects to the electric auxiliary pump.

PHR

An electric auxiliary pump provides fuel motive force.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
  • Propulsion des aéronefs
CONT

La pompe mécanique du moteur et une pompe électrique auxiliaire assurent l’alimentation du moteur.

OBS

Chaque circuit est associé à un réacteur [...] et comporte deux pompes : la pompe motrice entraînée directement par le réacteur et qui met le circuit en pression, la pompe électrique qui est en parallèle avec la pompe moteur et fournit une pression auxiliaire complémentaire à la pompe motrice dans certains cas difficile où il y a une demande importante de pression hydraulique. De plus les pompes auxiliaires sont indispensables au sol puisqu'elles permettent de fournir la pression hydraulique nécessaire au circuit principal de frein lorsque tous les réacteurs se sont arrêtés; c'est à dire pendant le début de la poussé inversé des réacteurs à l'atterrissage ou en cas de remorquage de l'avion.

OBS

pompe électrique auxiliaire : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 39

Record 40 2007-12-20

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Fuel starvation and fuel exhaustion (sometimes referred to as fuel depletion) are problems that can affect internal combustion engines fuelled by either diesel, kerosene, petroleum or any other combustible liquid or gas. If no fuel is available for an engine to burn, it cannot function. All modes of transport powered by such engines can be affected by this problem, but the consequences are most significant when it occurs to aircraft in flight. ... Fuel starvation is slightly different to fuel exhaustion, in that fuel is in the tank but there is a supply problem which either fully or partially prevents the fuel from reaching the engine. Causes may include a blocked fuel filter, problems with fuel tank selection if multiple tanks are installed, or more commonly water-contaminated fuel.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Une fois le moteur en marche et l'avion en mouvement, les chiffons auraient été, en outre, tirés vers la sortie des réservoirs de carburant à cause du mouvement du carburant dans les réservoirs et de l'écoulement vers le moteur. Les chiffons se sont déposés à la sortie des réservoirs de carburant et ont réduit le débit de carburant vers le moteur, ce qui a provoqué une panne d’alimentation carburant et une perte de puissance.

OBS

panne d’alimentation carburant : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 40

Record 41 2007-10-30

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
CONT

During the 30 days preceding the occurrence, the following hydraulic system snags were recorded on this particular aircraft: ... the port engine low-flow light was reported to be ON continuously; the problem was rectified by bleeding both engine-driven hydraulic pumps and the emergency reservoir ...

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
CONT

Dans les 30 jours qui ont précédé l'incident, les anomalies suivantes relatives au circuit hydraulique de l'avion en question ont été notées :[...] on a signalé que le voyant faible débit du moteur gauche restait allumé continuellement; le problème avait été corrigé en purgeant les deux pompes hydrauliques entraînées par les moteurs et la bâche de secours [...]

OBS

bâche de secours : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 41

Record 42 2007-03-14

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
CONT

India-Mike is a "non-complex" aircraft. This means that she's fitted with a fixed-pitch propeller and her undercarriage is not retractable. She also has no other "complex" features such as a turbo-charged engine or cabin pressurisation. In these respects, India-Mike is fairly typical of a great number of light aircraft - possibly the majority.

PHR

Non-commercial non-complex aircraft.

Key term(s)
  • non-complex aeroplane
  • non-complex airplane

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
DEF

Avion de moins de 5, 7 t., non équipée de réacteurs, sans train d’atterrissage rétractable, sans moteur à turbocompresseur ou sans pressurisation cabine.

Spanish

Save record 42

Record 43 2005-02-23

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Aircraft Maneuvers
CONT

... begin a power-off descent to the runway. ... reduce power to flight-idle and establish the appropriate glide speed.

CONT

... a power-off descent [improves] the student's proficiency in gliding and his judgement on how far the aircraft can glide.

OBS

Power off: In engine terminology flight operations with the engine not operating.

PHR

Emergency descent without power.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

Lorsqu'on effectue normalement des approches au moteur, l'instructeur doit périodiquement insister pour que soit effectuée une descente moteur réduit pour améliorer la précision de l'élève en vol plané et son jugement sur la distance que peut ainsi parcourir l'avion.

OBS

descente en régime de ralenti : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (Cuta) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 43

Record 44 2004-10-15

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

The CORDOUAN is powered by an 80 hp JABIRU 2200, a flat four and four-stroke only air-cooled engine, or a ROTAX 912. It is equipped with a carburettor heater.

Key term(s)
  • carburetor heater
  • carbureter heater
  • carburator heater

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Il s’agit d’un avion à aile basse, équipé d’un moteur à carburateur et d’un réservoir de carburant de 25 gallons américains dans chaque aile. Le moteur est équipé d’un réchauffeur de carburateur.

Spanish

Save record 44

Record 45 2004-04-19

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

Maximum density altitude at which an aeroplane is capable of climbing at 50 feet per minute, at gross weight, clean configuration, while using maximum available power on the operating engine and maintaining the one engine inoperative best rate of climb speed.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Altitude densité maximale à laquelle un avion est capable d’un gain d’altitude de 50 pieds la minute, à sa masse brute et en configuration lisse, alors qu'il utilise toute la puissance disponible du moteur en marche et maintient la vitesse procurant la vitesse ascensionnelle maximale avec un moteur en panne.

Spanish

Save record 45

Record 46 2004-04-19

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

The altitude to which, following the failure of an engine above the one engine inoperative absolute ceiling, an aeroplane will descend to and maintain, while using maximum available power on the operating engine and maintaining the one engine inoperative best rate of climb speed.

Key term(s)
  • drift down altitude
  • driftdown altitude

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Altitude à laquelle, advenant une panne d’un moteur au-dessus du plafond de rétablissement avec un moteur en panne, un avion descendra et se maintiendra, en utilisant toute la puissance disponible du moteur en marche et en maintenant la vitesse procurant la vitesse ascensionnelle maximale avec un moteur en panne.

Spanish

Save record 46

Record 47 2004-04-19

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

Maximum density altitude that an aeroplane is capable of attaining, at gross weight, clean configuration while using maximum available power on the operating engine and maintaining the one engine inoperative best rate of climb speed.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Altitude densité maximale qu'un avion peut atteindre, à sa masse brute et en configuration lisse, alors qu'il utilise toute la puissance disponible du moteur en marche et maintient la vitesse procurant la vitesse ascensionnelle maximale avec un moteur en panne.

Spanish

Save record 47

Record 48 2003-07-09

English

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

The choice to inhibit the automatic go-around protection (Alpha Floor) resulted from the need to eliminate this protection if flight at 100 feet or above is planned at an angle of attack higher than the one activating this protection.

Key term(s)
  • automatic go around

French

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

[...] une remise des gaz automatique(protection alpha floor) s’est ensuite activée, elle a été immédiatement stoppée par le commandant de bord qui a réduit le moteur droit au ralenti dès la perte de contrôle en roulis pour resymétriser rapidement l'avion [...]

Spanish

Save record 48

Record 49 2002-07-12

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Aircraft Piloting and Navigation
OBS

Air pressure differential is the principle on which the vacuum driven gyro instruments operate. A vacuum pump run by the airplane engine creates a partial vacuum in the system. A filtered air inlet upstream of the gyros allows air to rush into the system causing the gyro wheels to spin.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

La pression d’air différentielle est le principe de fonctionnement des instruments gyroscopiques à dépression. Une pompe à dépression(ou pompe à vide) entraînée par le moteur de l'avion crée une dépression partielle à l'intérieur du système. Une prise d’air filtrée, située en amont des gyroscopes, permet à l'air de s’engouffrer dans le système et de faire tourner les roues du gyroscope.

Spanish

Save record 49

Record 50 2002-04-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Navigation system... Thales informed airlines ... that a new design of erector subassembly had been introduced by SB 700-34-026 issued in August 1999. The ball erector subassembly has been replaced by a pendulum erector subassembly.

OBS

In a skidding turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. After return of the aircraft to straight and level flight, the instrument shows a turn in the direction of the skid. In a normal turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. The precession error is quickly corrected by the erecting mechanism.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Si l'avion suit un méridien terrestre sur une distance de 800 km, quel sera l'angle de l'axe gyro et de la verticale du point survolé? [...] [La question] conduit à réaliser un asservissement permanent de l'axe du gyro à la verticale du lieu de la Terre survolé. Un tel système s’appelle système érecteur ou asservissement de verticale. [...] Description d’un système érecteur à billes : Sur le cadre S2 est monté un moteur entraînant à vitesse très lente un tore en rotation autour de z3. Dans ce tore, des billes circulent et sont très légèrement entraînées par des petits crochets fournissant des forces faibles. Quand le tore est «à plat», c'est-à-dire horizontal, les billes sont uniformément réparties sur le tore grâce aux crochets qui les font circuler en les poussant par l'arrière.

OBS

Horizon gyroscopique [...] La verticalité de l’axe de toupie [delta] est approximativement assurée par un érecteur (mécanique, électro-mécanique, pneumatique) produisant une raideur en quadrature de signe convenable.

Spanish

Save record 50

Record 51 2001-09-05

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'horizon artificiel permet au pilote de connaître immédiatement et automatiquement la position de son avion. Dès 1926 une équipe d’ingénieurs allemands étudie le problème de l'horizon artificiel. L'idée étant de placer sous les yeux du pilote un horizon artificiel matérialisé par un gyroscope pendulaire, qui renseignait sur l'attitude réelle de l'avion. Cependant le gyroscope vertical utilisé, soumis à des actions extérieures, ne décrit plus la verticale. En 1929 les Allemands créent le gyrorector. Le gyroscope sert désormais à stabiliser la position du pendule, grâce à sa liaison avec un moteur électrique qui corrige les mouvements du pendule. Le gyrorector est équipé d’un niveau à bille pour le dérapage de l'avion.

Spanish

Save record 51

Record 52 2001-09-05

English

Subject field(s)
  • General Mechanics (Physics)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
DEF

A gyroscope whose axis of rotation is constrained by a suitable weight to remain horizontal; it is the basis of one type of gyrocompass.

French

Domaine(s)
  • Mécanique générale (Physique)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

L'horizon artificiel permet au pilote de connaître immédiatement et automatiquement la position de son avion. Dès 1926 une équipe d’ingénieurs allemands étudie le problème de l'horizon artificiel. L'idée étant de placer sous les yeux du pilote un horizon artificiel matérialisé par un gyroscope pendulaire, qui renseignait sur l'attitude réelle de l'avion. Cependant le gyroscope de verticale utilisé, soumis à des actions extérieures, ne décrit plus la verticale. En 1929 les Allemands créent le gyrorector. Le gyroscope sert désormais à stabiliser la position du pendule, grâce à sa liaison avec un moteur électrique qui corrige les mouvements du pendule. Le gyrorector est équipé d’un niveau à bille pour le dérapage de l'avion.

Spanish

Save record 52

Record 53 2001-08-30

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

The SAGEM HL 60 gyrostabilised gunner's sight is an essential part of the fire-control system and is linked mechanically to the gun. It combines low-drift gyroscopes, high-precision digital angular sensors, digital processors and advanced sensors, an Avimo laser range-finder and thermal camera.

Key term(s)
  • low drift gyroscope
  • low drift gyro
  • low-drift gyro

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Centrale de cap et de verticale pour avion. Une centrale est constituée d’un gyro-indicateur de verticale et d’un gyroscope directionnel garde-cap. La direction par rapport au nord du moment cinétique du gyroscope directionnel est repérée juste avant le départ de l'avion à l'aide d’un gyroscope de transfert. Un gyroscope de verticale asservit une plate-forme autour de deux axes parallèles aux axes de roulis et de tangage de l'avion. Cette plate-forme délivre les références de roulis et assiette longitudinale et supporte un gyroscope directionnel qui fonctionne en garde-cap. La plate-forme asservie est constituée d’un cadre de roulis extérieur et de deux cadres de tangage liés mécaniquement. À l'intérieur du premier cadre de tangage est placé le gyroscope de verticale, à l'intérieur du second le gyroscope directionnel : c'est un gyroscope «à faible dérive» comportant des roulements activés sur l'axe de site; le recalage est assuré par un moteur couple à partir d’un détecteur d’écart.

Spanish

Save record 53

Record 54 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the plaftorm harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié au harnais de la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x, y, z]. Le signal d’erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

Spanish

Save record 54

Record 55 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the plaftorm harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié [à] la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x, y, z]. Le signal d’erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

Spanish

Save record 55

Record 56 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The transfer mode should only be used after rapid alignment sequences have been completed in order to reduce the possibilities of initial drift associated with a cold start. ... With the transfer gyro properly aligned, calibrated and connected to the plaftorm harness, the transfer command switch on the transfer handle is held depressed for 15 seconds, actuating relays [x, y, z]. The transfer gyro error signal is passed to the azimuth gimbal torque motor which aligns the spin axis of the platform DG [directional gyro] to that of the transfer gyro heading, derived by placing the transfer gyro on the prealigned mount, to the fore and aft line of the A/C [aircraft].

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le mode de transfert ne devrait être utilisé qu'après que les phases de l'alignement rapide ont été complétées afin de réduire les possibilités de dérive initiale associée à un départ à froid. [...] Lorsque le gyroscope de transfert est correctement aligné, calibré et relié [à] la plate-forme, l'interrupteur de commande sur la manette de transfert est tenu poussé pendant 15 secondes pour actionner les relais [x, y, z]. Le signal d’erreur du gyroscope de transfert est passé au moteur couple du cardan azimutal qui aligne l'axe de rotation du directionnel sur celui du cap du gyroscope de transfert, dérivé en plaçant le gyroscope de transfert sur la monture déjà alignée sur l'axe longitudinal de l'avion.

Spanish

Save record 56

Record 57 2001-08-02

English

Subject field(s)
  • Fluid Mechanics and Hydraulics (Physics)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

Air pressure differential is the principle on which the vacuum driven gyro instruments operate. A vacuum pump run by the airplane engine creates a partial vacuum in the system. A filtered air inlet upstream of the gyros allows air to rush into the system causing the gyro wheels to spin.

French

Domaine(s)
  • Mécanique des fluides et hydraulique (Physique)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

La pression d’air différentielle est le principe de fonctionnement des instruments gyroscopiques à dépression. Une pompe à dépression(ou pompe à vide) entraînée par le moteur de l'avion crée une dépression partielle à l'intérieur du système. Une prise d’air filtrée, située en amont des gyroscopes, permet à l'air de s’engouffrer dans le système et de faire tourner les roues du gyroscope.

Spanish

Save record 57

Record 58 2001-08-02

English

Subject field(s)
  • Electric Motors
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
CONT

The gyro instruments require a source of power to drive their gyros. This power is supplied either by the electrical system of the airplane or by a vacuum system that functions by means of an engine-driven pump or venturi... Electrically driven gyros were first developed for use in airplanes that flew at very high altitudes where atmospheric pressure was too low to operate a vacuum system. Alternating current from engine driven alternators or generators provides the power to the gyros.

French

Domaine(s)
  • Moteurs électriques
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
CONT

Une source quelconque d’alimentation est nécessaire pour faire tourner les rotors des instruments gyroscopiques. L'énergie est fournie soit par le système électrique de l'avion, soit par un circuit de dépression fonctionnant au moyen d’une pompe entraînée par le moteur ou par un tube venturi. [...] Gyroscopes entraînés électriquement. À l'origine, les gyroscopes électriques ont été mis au point pour les avions volant à très haute altitude, là où la pression atmosphérique est trop faible pour assumer le soutien d’un système à dépression. Un courant alternatif, fourni par un alternateur ou un générateur, procure l'énergie nécessaire au fonctionnement des gyroscopes.

Key term(s)
  • gyro électrique
  • gyro entraîné par un moteur électrique
  • gyro entraîné électriquement
  • gyroscope alimenté électriquement
  • gyroscope alimenté par un moteur électrique

Spanish

Save record 58

Record 59 2001-08-02

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Air pressure differential is the principle on which the vacuum driven gyro instruments operate. A vacuum pump run by the airplane engine creates a partial vacuum in the system. A filtered air inlet upstream of the gyros allows air to rush into the system causing the gyro wheels to spin.

Key term(s)
  • vacuum driven gyroscopic instrument
  • vacuum gyroscopic instrument

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

La pression d’air différentielle est le principe de fonctionnement des instruments gyroscopiques à dépression. Une pompe à dépression(ou pompe à vide) entraînée par le moteur de l'avion crée une dépression partielle à l'intérieur du système. Une prise d’air filtrée, située en amont des gyroscopes, permet à l'air de s’engouffrer dans le système et de faire tourner les roues du gyroscope.

Spanish

Save record 59

Record 60 2001-05-15

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
CONT

The orbital aircraft has the capability to fly suborbital missions without propellant transfer, to distances of 3,000 to 6,000 nautical miles, depending on the aerodynamic configuration This capability exists because the airframe is capable of independent takeoff and landing. This offers a transcontinental range for a number of alternate missions that are difficult to imagine for an air launch concept. For the same reason, the tanker and orbital aircraft may be based at different locations, and interfaced only in flight. This offers more basing flexibility and removes the requirements for specialized facilities and ground support equipment such as that needed to mate the Shuttle orbiter to its carrier aircraft.

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
DEF

Avion hypersonique dont une partie du vol est conçu pour se dérouler en orbite à la manière des satellites.

CONT

Enfin un avion orbital monoétage doté d’un moteur combiné, le statoréacteur(réacteur à double flux) assurant la poussée jusqu'à 35000 mètres, le propulseur de fusée fournissant l'énergie nécessaire à la mise en orbite.

Spanish

Save record 60

Record 61 2000-09-06

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
CONT

Besides metering the fuel, it is also necessary to regulate the variable vanes of the high-pressure compressor and the complex compressor air bleed system. Together, these three elements form the regulatory variables of a powerplant with fixed nozzle geometry.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
CONT

Le système de prélèvement d’air. Sur le compresseur deux prises de pression sont installées sur deux étages du compresseur permettant ainsi de prélever de l'air sur le moteur en fonction des différentes phases du vol de l'avion. [...] pendant le décollage lorsque le moteur fonctionne à pleine puissance, l'air est prélevé sur la prise haute pression HP. Pendant la croisière l'air est prélevé sur la prise de pression intermédiaire IP qui offre une pression plus faible mais qui pénalise moins le moteur et sa consommation de carburant. Ceci est réalisé à l'aide de deux composants : un clapet anti-retour IP qui empêche l'air prélevé de retourner dans le moteur, une vanne HP qui peut être ouverte ou fermée comme nécessaire.

Spanish

Save record 61

Record 62 1999-06-11

English

Subject field(s)
  • Statutes and Regulations (Air Transport)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
OBS

The engine log is a section of the aircraft technical log.

French

Domaine(s)
  • Réglementation et législation (Transp. aérien)
  • Aérotechnique et maintenance
CONT

Les livrets d’aéronefs et de moteur peuvent ne pas être emportés à bord, mais ils doivent, dans ce cas, se trouver au port d’attache de l'avion. Sur ces livrets figurent les caractéristiques techniques importantes concernant la cellule et le moteur ainsi que les révisions, réparations ou modifications.

OBS

Le terme «livret moteur» a été uniformisé par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 62

Record 63 1999-02-03

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
OBS

See "ground fine pitch".

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Nous savons que la butée "petit pas vol" doit interdire de descendre en-dessous d’une certaine valeur pour éviter une perte de contrôle de l'avion à basse vitesse et limiter l'effet de survitesse moteur en cas d’avarie sur les mécanismes de l'hélice.(La position angulaire de la butée "petit pas vol" est déterminée pour la vitesse de décollage). Or, en fonctionnement au sol, si nous superposons une courbe de charge hélice en calage minimum(butée petit pas vol) au réseau de courbes précédent on s’aperçoit que la puissance absorbée par l'hélice est trop importante aux faibles régimes de rotation. Dans cette phase, le couple nécessaire à l'entraînement de l'hélice demande un débit de carburant tel que la [température] T3 est trop forte. [...] Il faut donc prévoir un angle de calage inférieur à l'angle donné par la butée "petit pas vol". Cet angle de calage inférieur est obtenu en déverrouillant la butée petit pas vol et en amenant le mécanisme sur une autre butée : la butée petit pas sol. Les pales sont maintenues en butée" petit pas sol" pour le démarrage et la première partie de la mise en puissance. Puis l'angle de calage augmente(fonctions obtenues grâce au régulateur d’hélice par exemple) et s’adapte afin d’équilibrer la puissance fournie [...] Lorsque l'angle de calage devient supérieur à l'angle petit pas vol, la butée correspondante se met en place automatiquement afin de protéger l'avion et le moteur. Il est bien entendu que ceci doit s’effectuer avant le régime maximum, donc avant le décollage.

Spanish

Save record 63

Record 64 1999-02-03

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

The propeller governor incorporates an adjustable stop, which limits the maximum speed at which the engine can run. As soon as the takeoff r.p.m. is reached, the propeller moves off the low-pitch stop. The larger propeller blade angle increases the load on the engine, thus maintaining the prescribed maximum engine speed.

OBS

[The Allison A6441FN-606 and 606A turbopropeller has the two following features:] Mechanical Low-Pitch Stop (MLPS). The mechanical low-pitch stop is designed to prevent the inadvertent entry of the blades into the beta range during flight in the event of propeller-control-system malfunction. The MLPS with a setting of 18.25 to 18.5 ° "backs up" the normal hydraulic low-pitch stops. Hydraulic Low-Pitch Stop (HLPS). The hydraulic low-pitch stop is designed to prevent the propeller hydraulic governor from decreasing the blade angle into the beta range during governing operation. The HLPS has a setting of 20 ° blade angle from 30 to 68 ° coordinator. From 68 to 90 ° coordinator HLPS is scheduled from 20 to approximately 31.5 ° blade angle. This scheduling is called beta follow-up and means that the propeller pitch cannot decrease below 20 or 30 ° during constant-speed operation controlled by the governor.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Pour protéger l'avion et le moteur, il est nécessaire de prévoir une butée à l'intérieur du mécanisme [de changement de pas] qui interdit de descendre au-dessous d’une certaine valeur. La position de pas minimum pour le vol est dite :"butée petit pas vol".

CONT

Effacement de la butée Petit pas vol (P.P.V.) pour permettre le démarrage et la mise en puissance du moteur et pour obtenir un freinage aérodynamique à l’atterrissage (il faut amener l’hélice en petit pas sol (...) Mise en place de la butée PPV à l’affichage de la puissance de décollage (...)

CONT

L’hélice est à pas variable et commande hydraulique à double effet; elle est tractive à droite et possède trois butées mécaniques : les butées "Drapeau" [butée drapeau] et "Réversion" [butée pas nul] limitent la plage de débattement angulaire des pales; la troisième, escamotable, constitue un dispositif de sécurité vers la position en pas nul. L’hélice comporte deux sécurités : - l’une "Butée Petit Pas Vol" constituée par la butée mécanique escamotable citée ci-dessus; elle est à déverrouillage hydraulique, et l’hélice ne la franchit qu’après impact au sol (...)

Key term(s)
  • butée P.P.V.

Spanish

Save record 64

Record 65 1994-11-30

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
  • Advanced Technology Weapons
CONT

The model of the Avions Marcel Dassault-Breguet Rafale technology demonstrator shows larger engine air intakes and splitter plates than on the earlier models.

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
  • Armes de haute technicité
CONT

Cette maquette de l'avion de «démonstration de technologie» Dassault-Breguet Rafale montre qu'il possédera des entrées d’air moteur et des séparateurs de couche limite plus grands que sur les maquettes antérieures.

Spanish

Save record 65

Record 66 1994-03-31

English

Subject field(s)
  • Types of Ships and Boats
DEF

A small flat-bottomed craft driven by an aircraft-type propeller.

OBS

Common in the Florida Everglades.

OBS

Terminology officially approved by the Naval Terminology Standardization Committee.

French

Domaine(s)
  • Types de bateaux
DEF

Petite embarcation à fond plat propulsée par moteur et hélice d’avion.

OBS

Usage bien répandu dans les Everglade (Floride).

OBS

Terminologie officialisée par le Comité de normalisation de la terminologie navale.

Spanish

Save record 66

Record 67 1994-01-06

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
  • Operations (Air Forces)
  • Helicopters (Military)
CONT

From an energetic standpoint, however, the helicopter remains poorly efficient: where a light five-seater helicopter requires virtually its empty weight (approximately 750 kg) in fuel and 450 horsepower to carry five persons over a distance of 650 kilometres, a light aeroplane requires only 280 horsepower and a fraction of the fuel to carry its five occupants over twice the distance.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
  • Opérations (Forces aériennes)
  • Hélicoptères (Militaire)
CONT

Sur un hélicoptère léger à cinq places par exemple, il faut en gros un poids de carburant égal à la masse à vide(environ 750 kg) et un moteur de 450 cv pour transporter cinq personnes sur 650 km alors qu'un avion léger transportera ces mêmes personnes deux fois plus loin avec une fraction de ce carburant et un moteur de 280 cv seulement.

Spanish

Save record 67

Record 68 1992-02-19

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
OBS

aft-engined aeroplane: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
OBS

avion à moteur arrière; avion à moteurs arrière : termes normalisés par l'ISO.

Spanish

Save record 68

Record 69 1991-09-19

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
  • Air Transport
DEF

(AGARD) A device embodied in an aero-engine or attached there to, for rotating the engine by hand, otherwise than by the propeller, for starting.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
  • Transport aérien
DEF

(AGARD) Dispositif incorporé ou fixé à un moteur d’avion pour permettre de la faire virer à la main.

Spanish

Save record 69

Record 70 1989-11-17

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

A propos d’un moteur d’avion

Spanish

Save record 70

Record 71 1988-10-11

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Aircraft Propulsion Systems
  • Gas Turbines

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Propulsion des aéronefs
  • Turbines à gaz
OBS

Il s’agit là d’une partie de l'entrée d’air du moteur J79 ou du moteur F100 qui sont utilisés pour l'avion de combat américain F-16/79 et F-16A.

CONT

Les besoins en air et en rétablissement de pression du J79 sont plus faibles que ceux du F100; c’est pourquoi l’on a adopté une nouvelle entrée d’air qui ressemble superficiellement à la première, mais comporte notamment une rampe de compression fixe.

Spanish

Save record 71

Record 72 1987-02-11

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

The engine of a stealth aircraft must be capable of operating over its entire flight regime behind a serpentine or baffled inlet, and probably tolerating more flow distortion at the compressor face.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Le moteur d’un avion "stealth" doit pouvoir fonctionner à tous les régimes de vol en aval d’une entrée d’air à méandres ou à chicanes, et probablement tolérer davantage de distorsions du flux à l'entrée du compresseur.

Spanish

Save record 72

Record 73 1987-02-11

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

The engine of a stealth aircraft must be capable of operating over its entire flight regime behind a serpentine or baffled inlet, and probably tolerating more flow distortion at the compressor face.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Le moteur d’un avion "stealth" doit pouvoir fonctionner à tous les régimes de vol en aval d’une entrée d’air à méandres ou à chicanes, et probablement tolérer davantage de distorsions du flux à l'entrée du compresseur.

Spanish

Save record 73

Record 74 1986-12-18

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Engine failure on take-off. If an engine fails immediately after take-off, land straight ahead-do not attempt to turn back into the field.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Propulsion des aéronefs
CONT

A partir du moment où la panne moteur est envisagée l'avion doit pouvoir continuer à voler de l'altitude de croisière tous moteurs en fonctionnement, vers un aérodrome de dégagement(...)

OBS

Terme uniformisé par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 74

Record 75 1985-11-04

English

Subject field(s)
  • Airfields
CONT

Move aircraft under its own power according to the carrier's instructions.

French

Domaine(s)
  • Aérodromes
CONT

Assurer le déplacement de l'avion au moteur, conformément aux instructions de la compagnie exploitante.

Spanish

Save record 75

Record 76 1985-10-01

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The company [Pratt & Whitney] says that initially Rolls Royce offered a clipped fan RB.211, then a year later GE came in with a clipped fan CF6 that was very similar to the RB.211-535.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Pour ce qui est de la motorisation du B. 757, Pratt & Whitney déclare qu'à l'analyse des solutions offertes les plus récentes, il n’ existe pas pour cet avion de "moteur véritable". Le motoriste ajoute qu'initialement, Rolls-Royce avait offert un RB. 211 à soufflante tronquée.

OBS

Terme uniformisé par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 76

Record 77 1983-08-09

English

Subject field(s)
  • Air Transport
CONT

(...) an aircraft [with one engine inoperative] will begin its missed approach climb some 2000 metres (7000 ft) from the point where it reaches its decision height.

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
CONT

(...) un avion [avec un moteur hors de fonctionnement] amorcera la montée d’approche interrompue à environ 2000 m(7000 pieds) du point oû il atteint la hauteur de décision.

Spanish

Save record 77

Record 78 1982-12-10

English

Subject field(s)
  • Air Forces
  • Flight Simulators (Aeroindustry)
  • Types of Aircraft
OBS

Four prototype Pillan piston-engined trainers have so far been built against a Chilean Air Force requirement for 100. The aircraft, which are also intended for border patrol, have two underwing hardpoints and the example displayed at Fida '82 carried two A-6 rocket launchers made by the Chilean firm Cardoen Industries.

Key term(s)
  • PILLAN

French

Domaine(s)
  • Forces aériennes
  • Simulateurs de vol (Constructions aéronautiques)
  • Types d'aéronefs
OBS

Quatre prototypes du Pillan, avion d’entraînement à moteur à pistons ont déjà été construits. L'Armée de l'air chilienne prévoit de se doter de 100 exemplaires de cet avion, qui sera utilisé aussi pour la surveillance des frontières. L'appareil est doté de deux points d’accrochage sous voilure. Le prototype présenté à Fida ’82 était équipé de deux lance-roquettes A-6 réalisés au Chili par Cardoen Industries.

Spanish

Save record 78

Record 79 1982-06-22

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

Heading may drift between ten and 15 degrees towards the dead engine, but the autopilot will then return the aircraft to the ILS centreline and hold it on the glide-slope.

Key term(s)
  • ILS centerline
  • instrument landing system centreline

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Après un écart de 10 ou 15 ° vers le moteur défaillant, le pilote automatique ramènera l'avion sur l'axe ILS et l'y maintiendra.

Spanish

Save record 79

Record 80 1981-03-24

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

Engine response [of the F/A-18], crucial to a naval pilot not only for combat but also for carrier approaches and landings, is reported by manufacturer and USN test pilots to be excellent.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

La rapidité de réponse du moteur, critère essentiel pour un avion embarqué, au combat comme en approche et à l'atterrissage sur porte-avions, serait excellente(...)

Spanish

Save record 80

Record 81 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
CONT

certaines essences n’ attendent pas cet allumage; elles «détonent» préalablement dès la compression, et le moteur se met à «cliqueter» sans donner de puissance.(P. Dublanc, Ce qu'est un avion moderne, p. 62)

Spanish

Save record 81

Record 82 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

moteur d'avion.

Spanish

Save record 82

Record 83 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

stalled engine; stalled plane.

CONT

A spin is a condition of stalled flight.

CONT

The wings are stalled.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

moteur calé; avion mort; avion en perte de vitesse; avion en décrochage.

CONT

Une vrille est un état de vol en décrochage.

CONT

Les ailes sont en décrochage.

Spanish

Save record 83

Record 84 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Dans le problème du virage sur un moteur, on peut envisager deux cas : a) Un moteur tombe en panne pendant un virage : si c'est le moteur extérieur, l'avion aura tendance à cesser de virer; si c'est le moteur intérieur, l'avion partira en virage piqué.

Spanish

Save record 84

Record 85 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
OBS

(except marine and aircraft engines)

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
OBS

(moteurs marin et moteur d’avion exceptés) 7-53. 50

Spanish

Save record 85

Record 86 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Air Transport
  • Aeroindustry
DEF

(AGARD) an engine in which the propeller shaft rotates in a clockwise direction with the engine between the observer and propeller.

OBS

the "hand" of an engine remains unaltered whatever its position in the aircraft

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
  • Constructions aéronautiques
DEF

(AGARD) moteur dans lequel l’arbre porte-hélice tourne dans le sens des aiguilles d’une montre, le moteur étant situé entre l’observateur et l’hélice.

OBS

le "sens de rotation" d’un moteur reste inchangé, quelle que soit sa position sur l'avion.

Spanish

Save record 86

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