TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

AILES NEZ [9 records]

Record 1 2014-09-25

English

Subject field(s)
  • Symptoms (Medicine)
  • The Nose (Medicine)
DEF

The enlargement of both nares occurring during inspiration.

OBS

It is due to contraction of the anterior and posterior dilatores naris muscles, which are supplied by the facial nerves. The appearance of flaring indicates that accessory muscles are being recruited for inspiration. Since flaring implies that greater than normal work is required for breathing, it is an excellent sign of dyspnea.

French

Domaine(s)
  • Symptômes (Médecine)
  • Nez (Médecine)
DEF

Dilatation des narines à l’inspiration.

CONT

Un battement des ailes du nez se rencontre au cours des détresses respiratoires; il témoigne de l'utilisation des muscles respiratoires accessoires.

Spanish

Save record 1

Record 2 2012-07-26

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

The speed at which the fuel consumption is the least per hour.

OBS

To achieve [the maximum endurance speed], the airplane is flown quite slowly, with minimum power, very nose-high, with the wing at a high angle of attack. The airplane is not covering much distance for it is too slow but its endurance is substantially extended.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Vitesse à laquelle l’avion consomme le moins de carburant à l’heure.

OBS

[Afin d’atteindre la vitesse d’autonomie maximale], l'avion volera assez lentement, avec un minimum de puissance, le nez très haut et les ailes à un grand angle d’attaque. Parce qu'il est trop lent, l'avion ne parcourt pas ainsi une distance bien longue, mais son autonomie est augmentée de façon appréciable.

Spanish

Save record 2

Record 3 2012-02-28

English

Subject field(s)
  • The Nose (Medicine)
DEF

lateral nasal cartilage: a lateral expansion of the septal cartilage on either side of the nose just inferior to the nasal bone.

French

Domaine(s)
  • Nez (Médecine)
DEF

Chacune des deux lamelles cartilagineuses triangulaires, situées sur les faces latérales du nez, et au-dessus des ailes du nez.

Spanish

Save record 3

Record 4 2012-02-24

English

Subject field(s)
  • Respiratory System
DEF

Outer, more or less flaring walls of the nostrils.

French

Domaine(s)
  • Appareil respiratoire
DEF

Parties inférieures des faces latérales du nez, bordant les narines.

Spanish

Save record 4

Record 5 2011-10-21

English

Subject field(s)
  • Symptoms (Medicine)
  • Musculoskeletal System
DEF

Diffuse or patchy erythema of the malar eminence(s). Lesions may be flat or raised, involving cheeks and/or the bridge of the nose but tending to spare the nasolabial fold; may be unilateral and may involve adjacent and other areas. Hemorrhage and ulceration may be present, but hyperpigmentation and hypopigmentation should not be present .... Examples include: systemic lupus erythematosus, drug hypersensitivity and dermatomyositis.

French

Domaine(s)
  • Symptômes (Médecine)
  • Appareil locomoteur (Médecine)
DEF

Terme clinique désignant l'aspect morphologique d’une éruption, qui siège de façon symétrique "en loup" sur les ailes du nez et les régions jugales avoisinantes, rappelant ainsi le masque d’une chauve-souris, évoquant avant tout un lupus érythémateux, parfois une dermatomyosite ou une sarcoïdose.

OBS

Le terme "érythème en papillon" a été privilégié par le Comité de sémiologie médicale.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Síntomas (Medicina)
  • Sistema musculoesquelético (Medicina)
Save record 5

Record 6 2007-10-01

English

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers
CONT

Negative acceleration means that the object's velocity is decreasing. If the object's velocity is negative, a negative acceleration means that the velocity is becoming more negative, which means that the speed is increasing.

CONT

Remember the plane is undergoing a constant deceleration (or a negative acceleration) and coming to a stop over 25m.

OBS

Negative acceleration is sometimes referred to as deceleration.

French

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

La vitesse de roulis de l'avion a diminué lorsque les ailes sont revenues en palier, mais l'accélération négative a persisté et, peu après, l'avion s’est de nouveau engagé dans un roulis à droite. À ce moment, alors que l'avion se trouvait en accélération négative, le pilote a tenté de s’éjecter, mais il a été mortellement blessé. L'avion a continué ses tonneaux sous accélération négative, a piqué du nez et s’est écrasé au sol sur le dos, à grande vitesse, sous une forte inclinaison et un angle d’environ 45 degrés par rapport à la verticale.

CONT

Au grand regret des pilotes, le Hurricane conserve un carburateur : l’alimentation se coupe brusquement lorsque l’avion est soumis à une accélération négative.

OBS

accélération négative : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 6

Record 7 2007-09-20

English

Subject field(s)
  • Respiratory System
  • Symptoms (Medicine)
DEF

An abnormal decrease in the depth and rate of breathing.

CONT

Two modalities of epidural analgesia in children with two types of cerebral palsy ... were compared for differences in the incidence of common complications (inadequate analgesia, hypopnea, hypoxaemia, sedation, vomiting, pruritus, urinary retention, and seizures).

French

Domaine(s)
  • Appareil respiratoire
  • Symptômes (Médecine)
CONT

La gravité [d’une pneumonie aiguë communautaire] est évidente lorsque le malade présente des signes de détresse respiratoire(tachycardie [...], tachypnée(ou bradypnée avec hypopnée) avec tirage des muscles inspiratoires, battement des ailes du nez, anxiété...).

Spanish

Save record 7

Record 8 2005-03-08

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

If you wish to come out of a spin more quickly, move the ailerons as if you were trying to roll the aircraft with the spin.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

La vrille est un décrochage dissymétrique entretenu. On l'obtient en amenant l'avion au décrochage et en le plaçant en vol dissymétrique. Lorsqu'un avion est installé en vrille, une de ses ailes est décrochée, l'autre non. L'avion tournoie sur lui-même avec le nez bas décrivant une spirale très serrée en descente verticale lorsque le phénomène est établi. Pour sortir de vrille, il faut faire cesser la dissymétrie en utilisant le plein débattement de la gouverne de direction puis, presque simultanément, «rendre la main»(pousser sur le manche) afin de réduire l'incidence de l'aile pour empêcher cette dernière d’atteindre ou de rester à ou au-delà de l'incidence de décrochage. On veillera à acquérir suffisamment de vitesse ensuite afin de pouvoir appliquer le facteur de charge nécessaire pour redresser l'avion sans se retrouver à nouveau à l'incidence de décrochage.

Spanish

Save record 8

Record 9 2001-09-05

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator (also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen because of cloud, fog, rain or other obstructions to visibility... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument.

CONT

The attitude indicator relies on the principle of gyroscopic rigidity in space--the rapidly-spinning rotor disk resists any attempt to disturb its orientation. Thus, the gyro provides a stable horizontal reference against which the pitch and roll attitudes of the aircraft can be measured. The "artificial horizon bar" on the face of the attitude indicator is mechanically coupled to the gyro inside, so it remains parallel to the natural horizon. The instrument's little "symbolic airplane" is fixed to the instrument case, however, so it follows the roll and pitch movements of the real airplane. Consequently, the relationship of the horizon bar to the symbolic airplane is the same as the relationship between the natural horizon and the real airplane.

CONT

The attitude indicator and heading indicator are based on a gyro's rigidity in space. Because a gyro resists being tipped over, it can provide a stable reference to the real horizon or to a specific direction.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Horizon artificiel. Cet instrument gyroscopique indique au pilote la position des ailes et du nez de l'avion par rapport à l'horizon terrestre lorsque l'horizon naturel n’ est pas visible en raison des nuages, du brouillard, de la pluie.

CONT

En cas de perte des références extérieures, (rentrer dans un nuage, forte dégradation de la visibilité par brume ou pluie...), le pilote ne disposera plus que d’une vision réduite de son environnement par l’intermédiaire de l’horizon artificiel. Cet instrument sera - au même titre que l’horizon naturel en pilotage à vue - sa référence principale.

CONT

L’horizon artificiel dont se servent les pilotes d’avion est produit par un gyroscope en mouvement. Cet instrument est extrêmement important pour les pilotes puisqu’il leur indique la position de l’avion par rapport à l’horizon vrai.

OBS

Les termes «horizon terrestre» et «horizon naturel» ne sont pas de parfaits synonymes mais, en contexte de pilotage avion, on peut penser que les deux termes se confondent.

Spanish

Save record 9

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