TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

APPRENANT [100 records]

Record 1 2024-08-14

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
  • Information Processing (Informatics)
  • Artificial Intelligence
CONT

Overall, the goal of a cognitive search engine is to provide the most accurate and relevant search results possible, by understanding the meaning and context of the search query, and using machine learning to identify patterns and relationships within the data.

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
  • Traitement de l'information (Informatique)
  • Intelligence artificielle
CONT

En intégrant de l'IA [intelligence artificielle], un moteur cognitif retourne des informations, mais il en extrait aussi «le sens». Ces moteurs s’affinent également au fil du temps en apprenant des requêtes passées.

Spanish

Save record 1

Record 2 2024-05-09

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

Systems will differ in the extent to which pedagogical knowledge is made explicit in identifiable pedagogical or didactic modules.

CONT

The pedagogical control module provides some global coordination of diagnosis (perception) and didactics (transition). The pedagogical module whose expertise is neither diagnostic nor didactic in nature reflects the view of the knowledge communication process that the system implements.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
DEF

Partie d’un tuteur intelligent (TI) qui gère les fonctions pédagogiques de l’apprentissage, détermine le degré de contrôle exercé par le système, et répartit les ressources informatiques.

CONT

Le pédagogue est le composant qui doit prendre des décisions telles "quel est le moment approprié pour fournir des indications, "jusqu’où laisser l’étudiant s’embarquer sur une fausse piste?"

CONT

Un système expert EIAO comporterait [...] un module pédagogique qui interpréterait les entrées de l'apprenant pour établir son profil pédagogique, pour le solliciter et le guider dans son approche d’apprentissage(en lui posant des questions, en lui proposant des sous-buts à atteindre, en identifiant et analysant ses erreurs...). Ce module contiendrait les connaissances concernant les sciences de l'apprentissage(pédagogie, psychologie, sociologie...).

CONT

[...] un module pédagogue qui détermine la stratégie tutorielle.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Save record 2

Record 3 2024-05-09

English

Subject field(s)
  • Software
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

User input to ask for assistance.

CONT

... with the second request for help, GUIDON presents the rule by discussing it step-by-step....

French

Domaine(s)
  • Logiciels
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Sollicitation d’aide qui provient d’un apprenant provoquant une suspension provisoire du déroulement de la session. Ce type de requête exige le recours à des informations extérieures au module en cours.

CONT

[Si l'apprenant] tape la touche «Help», il sera orienté sur des explications plus complètes avant de revenir à l'endroit où il est [...] la deuxième demande d’aide sur une même question envoie sur un circuit d’aide approfondie, la troisième demande d’aide fait recommencer la réflexion à partir d’une autre approche [...]

CONT

L’aide à la manœuvre [...] peut [...] prendre la forme d’un renvoi à la page du manuel de référence correspondant à la demande d’aide.

OBS

Une requête d’aide est nécessairement suivie d’un commentaire d’aide. À la fin d’une requête, l'apprenant reprend sa session au point d’interruption.

OBS

Définition et observation fournies par le Centre de terminologie et néologie, Paris, 1991.

Spanish

Save record 3

Record 4 2024-05-09

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
  • Software
DEF

[Instruction using] programs that understand the student's internal cognitive structures; are able to analyse a student's answer to a question and determine which parts of the question confuse the student. They then use that information to provide very specific instruction. A system of this type would be a substitute for a very competent and experienced teacher.

CONT

Intelligent Computer-Assisted Instruction (ICAI) ... encompasses two primary areas. One is instructional programs that model the learner ... These programs collect detailed data about the student's work and formulate a hypothesis about what the student knows and is thinking. ... The other area is the use of expert systems ... that contain all known information on a particular topic, a set of logic that ties all this information together ..., and in some cases a program that allows a person to converse easily and in natural language with the computer.

CONT

The components of an ICAI program are problem-solving expertise, student model, and tutoring module.

OBS

For historical reasons, much of the research in the field of educational software involving artificial intelligence has been conducted under the name of "ICAI." This acronym stands for "Intelligent Computer-Aided Instruction," a phrase that evolved out of the name "Computer-Aided Instruction" (CAI) ... Most recently, "ICAI" has often been replaced by the acronym "ITS," for "Intelligent Tutoring Systems"....

Key term(s)
  • intelligent computer-based tutoring
  • intelligent computer-based teaching

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
  • Logiciels
DEF

Enseignement à partir du principe que les programmes à vocation pédagogique devraient être eux-mêmes des experts du domaine capables de résoudre les problèmes posés de différentes façons, de suivre et de critiquer les solutions de l’étudiant.

CONT

L'E. I. A. O. consiste à appliquer la technicité des systèmes experts à l'E. A. O., l'expert en l'occurrence étant l'enseignant-pédagogue. L'E. A. O. pratique une analyse plus ou moins affinée des réponses des apprenants. L'E. I. A. O. ambitionne d’analyser le raisonnement de cet apprenant, de lui montrer d’autres formes de raisonnement ou l'aider à les découvrir [...]

OBS

Le sigle est aussi celui d’un projet de recherche au Laboratoire de recherche informatique d’Orsay (France).

Spanish

Save record 4

Record 5 2024-05-09

English

Subject field(s)
  • Education (General)
CONT

Prior Knowledge. Before the students begin the lesson, ensure that you know what previous exposure they have had to the subject matter, and how much they know of it. This information is important when interpreting the data you collect during the rest of the session.

CONT

The problems of background knowledge cannot be ignored for the proposed monitoring of self-directed enquiry learning. No learner will embark on a "self-directed" exercise without the background knowledge to motivate it.

OBS

Contrast with foreground knowledge.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
DEF

Connaissances de l'apprenant avant l'enseignement.

OBS

[...] acquis antérieurs à l’apprentissage.

OBS

Distinct de l'acquis, ou connaissances regroupant toutes les notions acquises par l'apprenant durant l'enseignement.

OBS

pré-acquis : ce préfixe n’est jamais suivi d’un trait d’union.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pedagogía (Generalidades)
Save record 5

Record 6 2024-05-09

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
  • Software
DEF

Component of an intelligent tutoring system which can actually solve the problems.

CONT

In knowledge communication systems, there is a special module, often called the expert, that contains a representation of the knowledge to be communicated. ... The expert module fulfils a double function. On the one hand, it acts as the source for the knowledge to be presented. This includes generating explanations and responses to the student as well as tasks and questions. On the other hand, the expert module serves as a standard for evaluating the student's performance. For this function, it must be able to generate solutions to problems in the same context as the student does so that their respective answers can be compared.

CONT

In general, an ITS is composed of three major functional modules: the student model module, the tutoring module and the expertise module.

OBS

Maintains a task model also called expert model. See also "ideal student model".

Key term(s)
  • expert model

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
  • Logiciels
DEF

Macrocomposante d’un didacticiel intelligent qui contient les connaissances du domaine et les mécanismes de résolution des problèmes proposés à l'apprenant.

CONT

[La] composante expert [...] contient les faits et les règles considérés corrects. Elle est responsable de l’évaluation des décisions de l’étudiant pendant son apprentissage par rapport aux règles et aux données de "l’expert" vis-à-vis de la tâche à accomplir.

CONT

Aplusix a une architecture classique de Tuteur Intelligent. Les différents modules sont : l’expert qui effectue les tâches de résolution, d’explication et de contrôle de la résolution, le module pédagogique [...], le module de diagnostic cognitif [...], l’interface [...]

OBS

Le module expert peut, comme dans SCHOLAR et SOPHIE, répondre directement aux questions de l’étudiant. Dans WEST ce même module fournit au besoin de l’information aux autres modules.

Spanish

Save record 6

Record 7 2024-02-06

English

Subject field(s)
  • Simulation (Cybernetic Systems)
  • School Equipment
  • General Medicine, Hygiene and Health
DEF

... a standardized computer software which allows simulation of real clinical scenarios that encompass the most frequent clinical cases to critical situations.

CONT

The aim of VP is to expose students to virtual scenarios that would otherwise be difficult to find or to deal with in real life.

French

Domaine(s)
  • Simulation (Systèmes cybernétiques)
  • Matériel et équipement scolaires
  • Médecine générale, hygiène et santé
DEF

[...] logiciel qui simule des scénarios de cas cliniques réalistes où l'apprenant prend le rôle d’un professionnel de la santé [...] qui doit obtenir des informations sur l'histoire médicale du patient, pratiquer un examen physique sur ce dernier, poser un diagnostic et prendre des décisions thérapeutiques.

Spanish

Save record 7

Record 8 2023-10-24

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Sociology of Human Relations
  • Indigenous Peoples
Universal entry(ies)
IRA107
classification system code, see observation
OBS

This online self-paced course supports the government's commitment to the value and outcomes of reconciliation by exploring in depth the four themes featured throughout the Indigenous Learning Series: recognition, respect, relationships, and reconciliation. By learning more about Indigenous realities, participants will be better equipped to support their departmental obligations towards reconciliation in a respectful, inclusive, meaningful and culturally sensitive manner.

OBS

IRA107: a Canada School of Public Service course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Sociologie des relations humaines
  • Peuples Autochtones
Entrée(s) universelle(s)
IRA107
classification system code, see observation
OBS

Ce cours en ligne à rythme libre appuie l'engagement du gouvernement envers la valeur et les résultats de la réconciliation en explorant en profondeur les quatre thèmes mis en vedette tout au long de la Série d’apprentissage sur les questions autochtones : la reconnaissance, le respect, les relations et la réconciliation. En apprenant à mieux connaître les réalités autochtones, les participants seront mieux outillés pour appuyer leurs obligations ministérielles à l'égard de la réconciliation d’une façon respectueuse, inclusive, significative et qui tient compte des différences culturelles.

OBS

IRA107 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 8

Record 9 2023-07-07

English

Subject field(s)
  • Non-Surgical Treatment
DEF

An active self-management strategy whereby individuals develop self-efficacy through learning to balance time spent on activity and rest for the purpose of achieving increased function.

OBS

Pacing is recommended for the treatment of various illnesses such as myalgic encephalomyelitis (or "chronic fatigue syndrome") and long COVID-19 as a means of reducing fatigue and preventing symptoms from worsening.

French

Domaine(s)
  • Traitements non chirurgicaux
DEF

Stratégie d’autosoins par laquelle une personne développe son efficacité personnelle en apprenant à trouver le juste équilibre entre le temps consacré aux activités et au repos afin d’améliorer sa qualité de vie au quotidien.

OBS

La gestion de l’énergie est recommandée pour le traitement de différentes maladies telles que l’encéphalomyélite myalgique (ou «syndrome de fatigue chronique») et la COVID-19 de longue durée comme moyen de diminuer la fatigue et d’éviter l’aggravation des symptômes.

OBS

gestion de l’énergie; dosage des efforts : désignations et définition entérinées par le Comité de terminologie de Radio-Canada.

Spanish

Save record 9

Record 10 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.02.01 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

entity that learns

OBS

learner: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.02.01 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

entité qui apprend

OBS

apprenant : terme et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36 : 2008].

Spanish

Save record 10

Record 11 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.07.02 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

recorded information about a learner's past performance or learning experiences

OBS

learner history: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.07.02 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

informations enregistrées concernant les performances passées d’un apprenant ou ses expériences d’apprentissage

OBS

historique de l'apprenant : terme et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36 : 2008/Cor. 1 : 2012].

Spanish

Save record 11

Record 12 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.02.02 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

entity that teaches

OBS

Within a specific context (e.g. collaborative learning) the same person can play the roles of learner and teacher.

OBS

teacher: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.02.02 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

entité qui enseigne

OBS

Dans certains contextes(par exemple apprentissage collaboratif), une même personne peut jouer le rôle d’apprenant et d’enseignant.

OBS

enseignant : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36:2008].

Spanish

Save record 12

Record 13 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.07.01 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

recorded information associated with a learner and used by learning technology systems

OBS

Learner information may be created, stored, retrieved, used, etc. by learning technology systems, individuals (teachers, learners, etc.), and other entities.

OBS

learner information: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008/Cor.1:2012].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.07.01 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

informations enregistrées concernant un apprenant et utilisées par les systèmes d’apprentissage basés sur la technologie

OBS

Les informations sur un apprenant peuvent être constituées, emmagasinées, recouvrées et utilisées par des systèmes d’apprentissage, des personnes(enseignants, apprenants, etc.) ou d’autres entités.

OBS

informations sur l'apprenant : terme et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36 : 2008].

Spanish

Save record 13

Record 14 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.02.04 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

person or IT system that helps a learner

OBS

tutor: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.02.04 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

personne ou système TI qui peut aider un apprenant

OBS

tuteur : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36:2008].

Spanish

Save record 14

Record 15 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.05.02 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

description of a goal of training or learning in terms of the knowledge, skills, or performance expected of a learner

OBS

Learning objectives may be associated with instructional units of any size.

OBS

learning objective: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.05.02 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

description du but attendu de la formation ou des apprentissages en fonction des connaissances, des habiletés ou du rendement attendus de l'apprenant

OBS

Des objectifs d’apprentissage peuvent être associés avec des unités d’enseignement de taille arbitraire.

OBS

objectif d’apprentissage : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36:2008].

Spanish

Save record 15

Record 16 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.06.01 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

<learning, education and training> set of methods and techniques usually used by a learner to learn

OBS

It includes elements generally known to determine a profile, such as how a student prefers to receive, process and use information.

OBS

learning strategy: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.06.01 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

<apprentissage, éducation et formation> ensemble des méthodes et techniques qu’emploie de façon habituelle un individu pour apprendre

OBS

La stratégie d’apprentissage inclut des éléments généralement utilisés pour déterminer le profil d’un apprenant, tels que ses préférences pour recevoir, traiter et utiliser l'information.

OBS

stratégie d’apprentissage : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36:2008].

Spanish

Save record 16

Record 17 2022-04-29

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Education
  • Internet and Telematics
OBS

Published in 1998 by the Office of Learning Technologies, Human Resources Development Canada.

Key term(s)
  • Learning on the Information Highway
  • A Learner's Guide to the Technologies

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Pédagogie
  • Internet et télématique
OBS

Publié en 1998 par le Bureau des technologies d’apprentissage, Développement des ressources humaines Canada.

Key term(s)
  • L’apprentissage sur l’inforoute
  • Un guide de l'apprenant sur les technologies

Spanish

Save record 17

Record 18 2022-04-04

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Collaboration with the OQLF
DEF

Learning in which communication between the learner and the teacher or trainer takes place in real time.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Mode d’apprentissage selon lequel les échanges entre l'apprenant et l'enseignant ou le formateur ont lieu en temps réel.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Colaboración con la OQLF
CONT

[...] en el aprendizaje síncrono, el tutor y el alumno se escuchan, se leen y/o se ven en el mismo momento; independientemente de que se encuentren en espacios físicos diferentes.

Save record 18

Record 19 2022-04-04

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Collaboration with the OQLF
DEF

Learning in which the sending and receiving of information or messages between the learner and the teacher or trainer take place at separate times.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Mode d’apprentissage selon lequel les échanges entre l'apprenant et l'enseignant ou le formateur se déroulent en temps différé.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Colaboración con la OQLF
CONT

Aprendizaje asincrónico. Es aquel aprendizaje que consiste en comunicarse fuera del tiempo y horario establecidos donde el contenido del tema está depositado en el correo y en la página web, […] entre otros. En ese sentido, el estudiante accede por su cuenta y ritmo para cumplir las actividades pendientes del tema.

Save record 19

Record 20 2022-01-13

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Decision-Making Process
  • Information Processing (Informatics)
Universal entry(ies)
I514
classification system code, see observation
OBS

This online self-paced course identifies the benefits of data-driven decision making and explores a balanced approach where decision-makers do not rely on a single perspective as the basis for making choices. Participants will learn best practices for using data to inform their decisions, including how to avoid common mistakes when interpreting data.

OBS

I514: a Canada School of Public Service Digital Academy course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Processus décisionnel
  • Traitement de l'information (Informatique)
Entrée(s) universelle(s)
I514
classification system code, see observation
OBS

Ce cours en ligne à rythme libre précise les avantages de la prise de décision basée sur les données et explore une approche équilibrée qui fait en sorte que les décideurs ne se limitent pas à une seule perspective lorsqu'ils prennent des décisions. Les participants se familiariseront avec les pratiques exemplaires liées à l'utilisation de données à l'appui de leurs décisions, notamment en apprenant comment éviter les erreurs courantes lors de l'interprétation des données.

OBS

I514 : code de cours de l’Académie du numérique de l’École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 20

Record 21 2021-09-22

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Collaboration with the OQLF
DEF

Tutoring that takes place without the tutor and the learner being in each other's presence.

OBS

Remote tutoring is most often carried out online, but may also be carried out in other ways (e.g. via videoconference or telephone).

Key term(s)
  • tele-tutoring

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Tutorat qui s’effectue sans que le tuteur et l'apprenant soient physiquement en présence l'un de l'autre.

OBS

Le télétutorat est offert le plus souvent en ligne, mais peut également être offert selon d’autres modalités (p. ex. par vidéoconférence ou par téléphone).

Key term(s)
  • télé-tutorat

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Colaboración con la OQLF
CONT

La teletutoría supone el uso de tecnología a distancia para desarrollar las relaciones tutor-estudiante.

Save record 21

Record 22 2021-09-22

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Education Theory and Methods
  • Collaboration with the OQLF
DEF

A person who provides individualized academic support to a learner outside class time.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Personne qui fournit une aide pédagogique individualisée à un apprenant en dehors des heures de classe.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Colaboración con la OQLF
CONT

[...] los tutores [realizan] el seguimiento individualizado de cada uno de sus alumnos en lo relativo a su desarrollo académico, personal y social.

Save record 22

Record 23 2021-08-12

English

Subject field(s)
  • Examinations and Competitions (Education)
  • Training of Personnel
DEF

A series of questions or exercises that is used to assess a learner's abilities and knowledge in relation to a group of lessons.

OBS

test: A test sometimes implies a simpler, less formal procedure than an examination.

OBS

examination; exam: designations officially approved by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

French

Domaine(s)
  • Docimologie
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Série de questions ou d’exercices qui permet d’évaluer les capacités et les connaissances d’un apprenant par rapport à un ensemble d’enseignements.

OBS

examen; exam : désignations uniformisées par le ministère de la Défense nationale et les Forces canadiennes.

Spanish

Save record 23

Record 24 2021-08-10

English

Subject field(s)
  • Examinations and Competitions (Education)
  • Collaboration with the OQLF
DEF

An examination taken by a learner somewhere other than their educational institution, most often at home.

OBS

A remote exam is usually an online exam, i.e., an exam that is accessed via the Internet.

OBS

remote test: A test sometimes implies a simpler, less formal procedure than an examination.

French

Domaine(s)
  • Docimologie
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Examen passé par un apprenant à partir d’un lieu autre que son établissement d’enseignement, le plus souvent son domicile.

OBS

L’examen à distance est généralement un examen en ligne, c’est-à-dire un examen accessible par l’intermédiaire d’Internet.

Spanish

Save record 24

Record 25 2021-08-10

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Collaboration with the OQLF
DEF

Referring to a person who participates in an educational or training activity without being physically in the presence of the other participants.

PHR

distance learner, distance teacher, distance trainer

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Se dit d’une personne qui participe à une activité pédagogique ou formative sans être physiquement en présence des autres participants.

PHR

apprenant à distance, enseignant à distance, formateur à distance

Spanish

Save record 25

Record 26 2021-08-10

English

Subject field(s)
  • Examinations and Competitions (Education)
  • Collaboration with the OQLF
DEF

The product of a learner's work that demonstrates the achievement of the learning objectives.

French

Domaine(s)
  • Docimologie
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Produit du travail d’un apprenant démontrant qu'il a atteint les objectifs d’apprentissage.

Spanish

Save record 26

Record 27 2021-08-10

English

Subject field(s)
  • Examinations and Competitions (Education)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Collaboration with the OQLF
DEF

A method for supervising online examinations that uses digital technologies to ensure the integrity of the assessment process without a proctor being present where the exam is being taken.

OBS

The digital technologies used can include a webcam, which the learner must turn on during their exam, or online proctoring software installed on their computer.

Key term(s)
  • on-line proctoring

French

Domaine(s)
  • Docimologie
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Méthode de supervision d’examens en ligne qui consiste à utiliser des technologies numériques afin d’assurer l’intégrité du processus d’évaluation sans qu’un surveillant soit présent sur les lieux de passation de l’examen.

OBS

Les technologies numériques utilisées peuvent comprendre une caméra Web que l'apprenant doit activer lors de son examen ou un logiciel de télésurveillance installé sur son ordinateur.

Key term(s)
  • télé-surveillance des examens

Spanish

Save record 27

Record 28 2021-08-10

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
DEF

Learning in which educational or training activities take place while the learner is physically in the presence of a teacher or trainer.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Mode d’apprentissage selon lequel les activités pédagogiques ou formatives se déroulent alors que l'apprenant est physiquement en présence d’un enseignant ou d’un formateur.

Key term(s)
  • apprentissage en présenciel
  • apprentissage présenciel

Spanish

Save record 28

Record 29 2021-08-10

English

Subject field(s)
  • Examinations and Competitions (Education)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Collaboration with the OQLF
DEF

An online examination that is supervised using digital technologies to ensure the integrity of the assessment process without a proctor being present where the exam is being taken.

OBS

The digital technologies used can include a webcam, which the learner must turn on during their exam, or online proctoring software installed on their computer.

OBS

online proctored test; remotely proctored test: A test sometimes implies a simpler, less formal procedure than an examination.

Key term(s)
  • on-line proctored examination
  • on-line proctored exam
  • on-line proctored test

French

Domaine(s)
  • Docimologie
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Examen en ligne supervisé par le biais de technologies numériques afin d’assurer l’intégrité du processus d’évaluation sans qu’un surveillant soit présent sur les lieux de passation de l’examen.

OBS

Les technologies numériques utilisées peuvent comprendre une caméra Web que l'apprenant doit activer lors de son examen ou un logiciel de télésurveillance installé sur son ordinateur.

Key term(s)
  • examen télé-surveillé

Spanish

Save record 29

Record 30 2021-08-10

English

Subject field(s)
  • Education (General)
  • Training of Personnel
  • Collaboration with the OQLF
DEF

A person who acquires knowledge or skills during educational or training activities without being physically in the presence of a teacher or trainer.

OBS

Distance learners most often do their learning online, but may also do it via videoconference, correspondence, telephone, television or radio.

OBS

distance learner; remote learner: A learner can be a student or a worker.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Personne qui acquiert des connaissances ou des compétences lors d’activités pédagogiques ou formatives sans être physiquement en présence d’un enseignant ou d’un formateur.

OBS

Les apprenants à distance effectuent le plus souvent leur apprentissage en ligne, mais peuvent également l’effectuer par vidéoconférence, par correspondance, par téléphone ou par le biais de la télévision ou de la radio.

OBS

apprenant à distance; apprenante à distance; téléapprenant; téléapprenante : Le mot «apprenant» peut désigner un élève, un étudiant ou un travailleur.

Key term(s)
  • télé-apprenant
  • télé-apprenante

Spanish

Save record 30

Record 31 2021-08-06

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Informatics
  • Collaboration with the OQLF
DEF

Learning that relies on the use of digital tools to offer learners resources and a learning path suited to their needs.

OBS

Adaptive learning can take place during an online course where content is adjusted to the learner's profile and knowledge.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Informatique
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Mode d’apprentissage qui repose sur l'utilisation d’outils numériques permettant de présenter à l'apprenant des ressources et un parcours d’apprentissage en fonction de ses besoins.

OBS

L'apprentissage adaptatif peut s’effectuer dans le cadre d’un cours en ligne dont le contenu s’ajuste au profil et aux connaissances de l'apprenant.

OBS

apprentissage adaptatif : désignation publiée au Journal officiel de la République française le 25 février 2018.

Spanish

Save record 31

Record 32 2021-08-05

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Collaboration with the OQLF
DEF

Learning in which educational or training activities take place without the learner being physically in the presence of a teacher or trainer.

OBS

Distance learning is most often done online, but may also be done in other ways (e.g. via videoconference, correspondence, telephone, television or radio).

Key term(s)
  • telelearning

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Mode d’apprentissage selon lequel les activités pédagogiques ou formatives se déroulent sans que l'apprenant soit physiquement en présence d’un enseignant ou d’un formateur.

OBS

L’apprentissage à distance s’effectue le plus souvent en ligne, mais peut également s’effectuer selon d’autres modalités (p. ex. par vidéoconférence, par correspondance, par téléphone, par le biais de la télévision ou de la radio).

Key term(s)
  • télé-apprentissage
  • apprentissage en distantiel
  • apprentissage distantiel

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Colaboración con la OQLF
CONT

Las tecnologías actuales y venideras han favorecido [el] crucial y positivo aspecto [que presenta la interactividad], propio de la enseñanza presencial, que limitaba las ventajas de la formación y el aprendizaje a distancia.

Save record 32

Record 33 2021-08-05

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Collaboration with the OQLF
DEF

Individualized academic support provided outside class time to a learner, most often when they wish to improve their grades or prepare for an important exam.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Aide pédagogique individualisée offerte en dehors des heures de classe à un apprenant, le plus souvent lorsqu'il souhaite améliorer ses résultats ou se préparer à un examen important.

Spanish

Save record 33

Record 34 2021-08-03

English

Subject field(s)
  • Educational Psychology
  • Education
  • Collaboration with the OQLF
DEF

The factors that drive learners to work towards their school-related goals with commitment and determination.

French

Domaine(s)
  • Psychologie scolaire
  • Pédagogie
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Ensemble des facteurs qui incitent l'apprenant à travailler de manière engagée et déterminée pour atteindre ses objectifs d’études.

Spanish

Save record 34

Record 35 2021-01-18

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
OBS

[The] questioning technique helps students to think critically through focusing explicitly on the process of thinking. ... when questions are disciplined and carefully structured, ... students are able to slow down and examine their own thinking processes.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

La méthode interrogative est une méthode classique de formation où vous posez des questions orientées pour permettre à l'apprenant [de] découvrir ses connaissances par lui-même. Cette méthode est rythmée par des questions validant l'assimilation des connaissances. Elle fait réfléchir [et] participer [...] l'apprenant [et le guide] dans sa réflexion sur un sujet.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
CONT

[En] el método interrogativo [...] el/la docente, a partir de sucesivas preguntas, va "llevando" al alumnado al descubrimiento del contenido.

Save record 35

Record 36 2020-10-13

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Continuing Education
  • Collaboration with the OQLF
DEF

Distance teaching in which learning materials and assignments are sent by mail to the learner, who then returns completed assignments by mail to the teacher for correction or grading.

Key term(s)
  • teaching by correspondence

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Éducation permanente
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Mode d’enseignement à distance selon lequel la théorie et les travaux sont expédiés par la poste à l'apprenant, qui renvoie les travaux effectués à l'enseignant par la poste également en vue de la correction ou de la notation.

Spanish

Save record 36

Record 37 2020-09-14

English

Subject field(s)
  • Mathematics
  • Artificial Intelligence
CONT

A learning automaton is an automaton that interacts with a random environment, having as its goal the task of learning the optimal action based on its acquired experience.

OBS

learning automaton: The plural forms are "learning automatons" and "learning automata."

Key term(s)
  • learning automatons
  • learning automata

French

Domaine(s)
  • Mathématiques
  • Intelligence artificielle
CONT

Un automate d’apprentissage est un outil de prise de décision adaptative apprenant à identifier l'action optimale à travers son interaction répétée avec l'environnement [...]

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Matemáticas
  • Inteligencia artificial
CONT

Un autómata de aprendizaje será un [...] que opera en un entorno y actualiza sus probabilidades de transición de acuerdo con las entradas recibidas del entorno para mejorar su comportamiento en algún sentido especificado.

Save record 37

Record 38 2019-11-04

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Audiovisual Techniques and Equipment
  • Technical Aids for Persons with Disabilities
OBS

A computer with a speech synthesizer can read commands or text to someone who is blind or visually impaired, or speak for someone who has a communication disorder.

OBS

speech synthesizer; speech synthesis system: terms standardized by ISO/IEC [International Electrotechnical Commission].

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
  • Aides techniques pour personnes handicapées
CONT

L'apprenant peut transmettre oralement sa réponse à l'ordinateur qui lui répondra, soit par écrit sur l'écran, soit oralement par l'intermédiaire d’un synthétiseur de parole.

OBS

synthétiseur de parole; système de synthèse de parole : termes normalisés par l’ISO/CEI [Commission électrotechnique internationale].

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Técnicas y equipo audiovisuales
  • Ayudas técnicas para personas minusválidas
DEF

Dispositivo que crea representaciones de sonidos vocales, a partir de fonemas electrónicos, utilizando un conjunto de reglas que describen la pronunciación en el idioma inglés; lo cual permite a la computadora (ordenador) "hablar" con el usuario.

Save record 38

Record 39 2019-10-01

English

Subject field(s)
  • Continuing Education
  • Training of Personnel
  • Military Training
DEF

A self-initiated, professionally or personally oriented learning that is normally done on personal time.

OBS

self-development: designation officially approved by the Defence Terminology Standardization Board.

French

Domaine(s)
  • Éducation permanente
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Apprentissage par soi-même à des fins professionnelles ou personnelles, normalement effectué dans les temps libres de l'apprenant.

OBS

autoperfectionnement; perfectionnement personnel : désignations uniformisées par le Conseil de normalisation de terminologie de la défense.

Key term(s)
  • auto-perfectionnement

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Educación permanente
  • Capacitación del personal
  • Instrucción del personal militar
CONT

Desarrollo personal. Estructuración integral complementaria del profesional basada, tanto en el conocimiento, comprensión y manejo de los principios, modelos y temas administrativos, como de aquellos que dignifican y realizan a la persona como [por ejemplo,] la ética y los valores.

Save record 39

Record 40 2019-04-24

English

Subject field(s)
  • Computer Programs and Programming
  • Artificial Intelligence
CONT

Decision rules are always applied; they can set constraints ... and return either a subset of the applicable coding rules or a special value indicating that some other efficiency decision should be made before reconsidering the original decision.

French

Domaine(s)
  • Programmes et programmation (Informatique)
  • Intelligence artificielle
CONT

En apprentissage supervisé, l'apprenant reçoit/perçoit des exemples étiquetés [et il doit] les lier au mieux aux exemples [qui portent le] même étiquette, [de même que] les différencier des autres. Le résultat peut prendre la forme de règles de décision permettant de classer au mieux [les] nouveaux exemples.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Programas y programación (Informática)
  • Inteligencia artificial
Save record 40

Record 41 2019-02-22

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Language (General)
  • Economic Co-operation and Development
  • Federalism
OBS

This sub-component [of the Development of Official Language Communities component] helps provincial and territorial governments, directly or through the Council of Ministers of Education, Canada (CMEC), provide the residents of each province/territory with the opportunity to learn English or French as a second language. In addition, this sub-component provides Canadians with opportunities for cultural enrichment through knowledge of the cultures of the other official language community.

OBS

Canadian Heritage.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Linguistique (Généralités)
  • Coopération et développement économiques
  • Fédéralisme
OBS

Ce sous-volet [du volet Développement des communautés de langue officielle] appuie les gouvernements provinciaux et territoriaux, directement ou par l'entremise du Conseil des ministres de l'Éducation(Canada)(CMEC), afin de fournir aux résidants des provinces et des territoires des possibilités d’apprentissage du français ou de l'anglais comme langue seconde. En outre, ce sous-volet accorde aux Canadiens la possibilité d’enrichir leur culture en apprenant à mieux connaître celle de l'autre communauté de langue officielle.

OBS

Patrimoine canadien.

Spanish

Save record 41

Record 42 2018-05-18

English

Subject field(s)
  • Computer Mathematics
  • Information Processing (Informatics)
CONT

The majority of grammatical inference algorithms presented in the literature share a common methodology. Based on an initial set of positive training examples, an overly specific grammar is constructed that is able to recognise only these examples. Then, a set of operators generalises this initial grammar, usually with respect to a set of negative examples, i.e. sentences that should not be recognised by the grammar.

French

Domaine(s)
  • Mathématiques informatiques
  • Traitement de l'information (Informatique)
CONT

[...] un algorithme d’inférence grammaticale [peut être vu] comme un apprenant visant à résoudre un problème de classification.

Spanish

Save record 42

Record 43 2017-11-22

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
DEF

A graph that shows a student's progress on all assignments, or assignments within a given grading period or category.

CONT

The achievement graphs ... indicate that marginally higher proportions of females achieved the various levels - 96% for Level 2, 67% for Level 3 and 33% for Level 4 - than did males with 92%, 60% and 28%.

OBS

A 'Level' is a reference point on a learning continuum in relation to which a student's achievement can be described with Level 1 being the lowest achievement and Level 5 the highest.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
DEF

Méthode de représentation des connaissances pédagogiques sous la forme d’un graphe dont les nœuds sont des notions à enseigner et les liens indiquent l’antériorité ou la postériorité requise pour l’acquisition.

OBS

Ce graphe permet la mise en place de sessions d’apprentissage tenant compte du profil de l'apprenant.

OBS

Renseignements fournis par le Centre de terminologie et néologie, Paris, 1991.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
CONT

La instrucción personalizada consiste sustancialmente en entregar al alumno las unidades temáticas y programar el tiempo en el que deberá dominar el contenido; una vez transcurrido este tiempo se les evalúa, sus resultados se exponen de forma gráfica en lo que se denomina gráfica de progreso.

Save record 43

Record 44 2017-04-06

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Outil informatique : logiciel d’aide à la traduction

CONT

Logiciels d’aide à la traduction. [...] Ces logiciels ne sont pas conçus spécifiquement dans un but pédagogique. Mais leur utilisation en pédagogie, pour l'apprentissage du vocabulaire lors de la traduction de texte, est particulièrement intéressante. Au lieu de chercher dans son dictionnaire et de noter les mots nouveaux pour ensuite les apprendre par cœur, l'apprenant s’exerce dans une sorte de jeu de traduction simultanée. [...] Une partie de l'enseignement des langues peut être rénovée par l'usage pédagogique de tels logiciels.

CONT

Les langagiers aimeraient des outils offrant des fonctions d’aide plus ambitieuses encore; le dépouillement (que certains logiciels de traductique arrivent déjà à alléger), l’assistance à la création néologique, la documentation exploitable. (Circuit, 09.1988, p. 5, R. Kromp)

Spanish

Save record 44

Record 45 2017-02-08

English

Subject field(s)
  • Software
  • Education Theory and Methods
CONT

The intelligent microworld will ... be focused on exploration, though the emphasis will be on guided exploration so as to help ensure that learning really occurs ...

CONT

... beyond the opportunity for practicing and exploration-based learning in conventional games, DecisionLab offers the opportunity for guided exploration, using the game situation as a motivator for the students.

French

Domaine(s)
  • Logiciels
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Navigation dans laquelle l'apprenant a l'impression d’explorer librement le didacticiel, mais des stratégies pédagogiques sont mises en œuvre pour s’assurer que tous les points importants auront été vus.

CONT

L’exploration guidée offre un accès par menus simples à l’ensemble des ressources du disque.

Spanish

Save record 45

Record 46 2016-09-09

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel

Spanish

Save record 46

Record 47 2016-06-22

English

Subject field(s)
  • Continuing Education
DEF

An adult who is enrolled in any course of study, whether special or regular, to develop new skills or qualifications, or improve existing skills and qualifications.

CONT

[The author] has observed that adult learners are at the center of today's most interesting innovations in higher education, including credit for learning through life experience, ... weekend classes, and all kinds of nontraditional experiments.

French

Domaine(s)
  • Éducation permanente
CONT

La meilleure façon de motiver les apprenants adultes, c’est de simplement multiplier les raisons pour lesquelles ils devraient s’inscrire à un cours, et réduire les obstacles. Les formateurs doivent savoir pourquoi leurs étudiants se sont inscrits au cours (les facteurs de motivation).

Spanish

Save record 47

Record 48 2016-04-26

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Data Banks and Databases
OBS

A set of things a system believes, expressed abstractly.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Banques et bases de données
CONT

Base de faits. Il existe deux types de faits dans cette base : les faits propres à l'orientation [ou] messages d’orientation, servant à guider l'apprenant dans une session [...]; les faits propres à l'apprenant : ils reflètent l'histoire du comportement de l'apprenant dans son apprentissage.

CONT

Un fait correspond à une réalité observée. L’ensemble des faits se nomme habituellement «base de faits» ou «BF». [...] L’ensemble des règles se nomme habituellement «base de règles» ou «BR». L’ensemble BF et BR est appelé «base de connaissances» ou «BC».

CONT

[Les systèmes experts] comprennent une base de faits, une base de connaissances, un moteur d’inférence et un module d’interface.

OBS

Sous-base de la base de connaissances qui regroupe les vérités ou affirmations connues d’un système IA (faits établis, faits initiaux).

OBS

Ensemble des faits courants comprenant les faits initiaux et les fait déduits par le moteur d’inférence. Elle est encore appelée «mémoire de travail» ou «mémoire à court terme».

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Bancos y bases de datos
Save record 48

Record 49 2016-03-22

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

Zone of proximal development is the difference between the child's capacity to solve problems on his own, and his capacity to solve them with assistance. In other words, the actual developmental level refers to all the functions and activities that a child can perform on his own, independently without the help of anyone else. On the other hand, the zone of proximal development includes all the functions and activities that a child or a learner can perform only with the assistance of someone else. The person who intervenes in this scaffolding process could be an adult (parent, teacher, caretaker, language instructor) or another peer who has already mastered that particular function.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
DEF

Distance entre ce que l'apprenant est capable d’apprendre tout seul et ce qu'il apprend avec l'aide d’autrui.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
OBS

ZDP, por sus siglas en inglés.

Save record 49

Record 50 2016-03-07

English

Subject field(s)
  • Special Education
DEF

a technique of correcting articulatory defects that involves the teaching of appropriate positions of tongue, lips, jaw, and soft palate.

French

Domaine(s)
  • Éducation spéciale
DEF

Technique utilisée en orthophonie pour corriger les défauts de prononciation en apprenant à placer correctement la langue, les lèvres, la mâchoire et le voile du palais.

Spanish

Save record 50

Record 51 2016-03-07

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

Didactic level to be reached by tutoring, or concept teaching.

CONT

From the target level perspective, hints or pieces of advice are fundamentally different from explanations, and correction are likewise different from remediation, in that they only address behavior. Similarly, simple demonstration and traces of reasoning are restricted to exposing behavior in the domain without providing other forms of support for learning. Finally, simulations only expose the behavior of objects. Such didactic operations all require a good deal of interpretation by the student in order to be converted into useful knowledge.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Niveau de connaissances à atteindre par l'apprenant suite à une session d’apprentissage.

Spanish

Save record 51

Record 52 2016-03-07

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

An evolutionary link of a genetic graph.

CONT

The links of a genetic graph define sequences that place the emphasis on domain-independent learning mechanisms (e.g., generalisation, specialization, refinements, or analogy), adapting instruction to the needs of specific learning models.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Dans un graphe génétique, relation de généralisation d’analogie établie par l'apprenant, qui souligne la nature évolutive du savoir(cf. épistémologie génétique chez Piaget.

OBS

Voir graphe génétique.

Spanish

Save record 52

Record 53 2015-12-30

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
DEF

A lifelong process whereby individuals acquire attitudes, values, skills and knowledge from daily experience and the educative influences and resources in their environment, from family and neighbors, from work and play, from the marketplace, the library and the mass media.

CONT

Informal learning ... is not structured (in terms of learning objectives, learning time or learning support) and typically does not lead to certification. Informal learning may be intentional but in most cases it is non-intentional (or "incidental" / "random").

Key term(s)
  • nonstructured learning
  • non structured learning

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Apprentissage découlant des activités de la vie quotidienne liées au travail, à la famille ou aux loisirs [et qui] n’est ni organisé ni structuré (en termes d’objectifs, de temps ou de ressources).

CONT

L'apprentissage informel possède la plupart du temps un caractère non intentionnel de la part de l'apprenant. Il ne débouche habituellement pas sur la certification.

Spanish

Save record 53

Record 54 2015-08-28

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Labour and Employment
CONT

Coaching consists of assignments which will assist individuals to become aware of their deficiencies and provide opportunities to overcome [them] under the guidance of a competent person.

OBS

As part of the Correctional Career Management Program, supervisors and managers are provided with a coaching workshop ... on practical ways of implementing ... development coaching, on-the-job or performance coaching and career coaching.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Travail et emploi
DEF

Fonction consistant à fournir à une personne des conseils divers sur la façon d’approfondir et de parfaire ses qualités naturelles, ses connaissances et ses habiletés dans la préparation d’un examen ou d’un concours.

CONT

L'accompagnement ne consiste aucunement à transmettre un savoir. Il sert à motiver l'apprenant et à permettre à l'apprenant de s’approprier, à son rythme et selon son profil, son parcours de formation. Il assure la prise en charge de la problématique du stagiaire et la réponse en terme de solution simple, dans un délai fixé.

OBS

L’usage du terme «accompagnement de carrière» est à privilégier au gouvernement du Canada.

OBS

Selon certains auteurs, le terme «coaching» est un anglicisme. Toutefois, ce terme est couramment utilisé par les spécialistes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Trabajo y empleo
Save record 54

Record 55 2015-06-19

English

Subject field(s)
  • Soccer (Europe: Football)
  • Disabled Sports
CONT

Seven-a-side soccer is an exciting sport for persons of all ages with cerebral palsy, head injury, and other related physical disabilities. It is a scaled down version of the traditional game, played on a shorter field with smaller nets and no off-sides.

French

Domaine(s)
  • Soccer (Europe : football)
  • Sports adaptés
CONT

Le soccer à 7 permet en premier lieu aux enfants de s’amuser tout en apprenant les rudiments de ce sport.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Fútbol
  • Deportes para personas con discapacidad
CONT

Al fútbol siete lo juegan atletas con parálisis cerebral y otros trastornos neurológicos, inclusive accidentes cerebrovasculares y lesiones cerebrales traumáticas. El encuentro se desarrolla en un campo de juego reducido, y los equipos están compuestos de siete jugadores, incluyendo el portero. No hay regla de fuera de juego y se permite sacar desde la línea o hacer rodar la pelota nuevamente al campo de juego.

Save record 55

Record 56 2015-06-12

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
  • Language Teaching
Universal entry(ies)
C195
classification system code, see observation
OBS

This self-paced language product is designed to support learning English as a second language (ESL). This online resource enables participants to improve their spoken English by learning to understand and pronounce stressed and unstressed words and phrases.

OBS

C195: a Canada School of Public Service course code.

Key term(s)
  • English Pronunciation
  • Rhythm and Unstress

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Enseignement des langues
Entrée(s) universelle(s)
C195
classification system code, see observation
OBS

Ce produit langagier, à rythme libre, a été conçu pour aider à l'apprentissage de l'anglais langue seconde(ALS). Cette ressource en ligne permet aux participants d’améliorer leur anglais parlé en comprenant le fonctionnement des accents toniques et en apprenant à prononcer les mots et les syntagmes accentués et non accentués.

OBS

C195 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Key term(s)
  • Prononciation anglaise
  • Rythme et accentuation

Spanish

Save record 56

Record 57 2015-04-14

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
G417
classification system code, see observation
OBS

This self-paced online course enables the learner to define harassment and its context and informs them about resolution mechanisms defined by the Treasury Board of Canada Secretariat. The participant will learn to differentiate between disrespectful behaviour, harassment and violence; to detect contributing factors or pressure points that may risk generating conflict; and ways they can try to resolve any such issues they encounter in the workplace.

OBS

G417: a Canada School of Public Service course code.

Key term(s)
  • Creating a Respectful Workplace
  • Online Self-paced

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
G417
classification system code, see observation
OBS

Ce cours autodirigé en ligne permet à l'apprenant de définir le harcèlement et son contexte, et de l'informer sur les mécanismes de résolution de conflits établis par le Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. Le participant apprendra à faire la distinction entre le non respect, le harcèlement et la violence; à déceler les facteurs déterminants ou les sources de tension susceptibles de déclencher des conflits et à trouver des façons pour tenter de résoudre ces problèmes dans le milieu de travail.

OBS

G417 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Key term(s)
  • Création d’un milieu de travail respectueux
  • en ligne, à rythme libre

Spanish

Save record 57

Record 58 2015-03-12

English

Subject field(s)
  • Education
  • Artificial Intelligence
CONT

..."reactive" learning environments ... can analyze a wide range of student responses by means of an embedded domain-expert.

CONT

In the 1960s it was felt that one could use the student's response to control the material that the student would be shown next.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie
  • Intelligence artificielle
CONT

Un expert pourra évaluer [...] [la] qualité des explications et commentaires accompagnant les réponses de l'apprenant aux diverses sollicitations interactives du didacticiel [...]

CONT

[...] une partie choix [du module] gère les enchaînements conditionnels selon les réponses de l'apprenant [...]

Spanish

Save record 58

Record 59 2015-01-07

English

Subject field(s)
  • Software
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

... a symbol that indicates the computer is awaiting a response. When a response prompt is displayed, anything the student types will appear immediately to the right of the prompt.

OBS

See also prompting.

French

Domaine(s)
  • Logiciels
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Information provenant du système EIAO destinée à l'apprenant et appelant une réaction de celui-ci. Le système se met en attente jusqu'à ce que l'apprenant propose une réponse ou formule une requête [CTN, Paris, 1991].

OBS

L’état de sollicitation peut être modulé en durée par l’auteur (ex: temps de réponse limité à n secondes (n étant comptabilisé). Comparer à requête d’aide [CTN, Paris, 1991].

CONT

La réalisation d’un bon didacticiel est une œuvre intellectuelle de longue haleine. Il faut [...] une conception pédagogique sans faille : [...] conception des phases d’interactivité où l’élève aura à répondre aux sollicitations du programme, idée directrice d’habillage de l’enseignement [...]

CONT

Un expert pourra évaluer [...] [la] qualité des explications et commentaires accompagnant les réponses de l'apprenant aux diverses sollicitations interactives du didacticiel...

CONT

[...] chaque module est décomposé en quatre parties : [...] une partie dialogue [...] permet de gérer la présentation [...] des sollicitations faites à l’élève [...]

Spanish

Save record 59

Record 60 2015-01-07

English

Subject field(s)
  • Software
  • School Equipment
DEF

The domain knowledge necessary to solve problems.

CONT

Ideal Student Model. The tutor must be able to solve problems in the domain so that it can understand the student's behavior and assist in the problem-solving as required. However, an expert system could not adequately serve as the basis for the tutor. Experts will solve problems using more advanced heuristics, macro-rules, and other techniques not yet in the curriculum for the student. Instead, the tutor must not only be able to solve problems, but must be able to solve them as advanced students would do. ... the LISP tutor contains an ideal student model: a simulation of the programming knowledge ideal students use in solving LISP problems.

CONT

The "ideal student model", or the domain expert, enables the tutor to solve for itself the problem on which the student is working.

CONT

The ideal model contains both planning and coding production rules. The planning rules design an algorithm to achieve a particular program specification, and the coding productions then write the code to achieve the algorithm.

CONT

The complete set of correct rules for writing code is referred to as the ideal student model and represents the instructional objectives of the text and tutor.

French

Domaine(s)
  • Logiciels
  • Matériel et équipement scolaires
DEF

Représentation du niveau de connaissance qu'un apprenant devrait idéalement atteindre dans le domaine enseigné afin de résoudre des problèmes de façon optimale.

CONT

La mise en œuvre du modèle de «l’élève idéal». Ce modèle de «l’élève idéal» est appelé à jouer un rôle dans deux contextes différents : Il sert de référence si l’élève pose une question au système sur la résolution proprement dite. [...] Il assure avec le module de diagnostic et le module pédagogue, le suivi du travail de l’élève. Ce module est mis en œuvre par un système expert [...]

OBS

Ce modèle reflète l’attente de l’enseignant et formalise les connaissances et les processus de résolution d’un élève idéal à un niveau donné de sa scolarité.

Spanish

Save record 60

Record 61 2014-09-23

English

Subject field(s)
  • School and School-Related Administration
  • Labour and Employment
DEF

A formal work/study arrangement in which a learner pursues credit courses and gains applied work experience.

CONT

Usually, the cooperative program arranges alternate semesters of formal study with periods of paid work related to the field of study in the public or private sector.

Key term(s)
  • cooperative education programme
  • co-operative education programme
  • cooperative work experience education programme
  • co-op work experience education programme
  • cooperative programme
  • co-op programme
  • co-operative program

French

Domaine(s)
  • Administration scolaire et parascolaire
  • Travail et emploi
DEF

Entente officielle de travail-études permettant à l'apprenant(e) de suivre des cours avec crédit tout en acquérant une expérience pratique de travail.

CONT

En règle générale, le programme coopératif prévoit une alternance de sessions d’études et de travail rémunéré (secteur public ou privé). L’expérience de travail est liée directement aux résultats d’apprentissage du programme et comprend une évaluation continue des connaissances acquises par l’établissement qui décerne le titre.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Administración escolar y paraescolar
  • Trabajo y empleo
CONT

A fin de reforzar la formación de los alumnos universitarios en las áreas operativas de las empresas para conseguir profesionales con una visión real de los problemas y sus interrelaciones, preparando su incorporación futura al trabajo, las universidades podrán establecer, mediante convenio con una empresa, programas de cooperación educativa en los que se concierte la participación de ésta en la preparación especializada y práctica requeridas para la formación de los alumnos.

Save record 61

Record 62 - external organization data 2014-09-03

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
28.04.15 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

expert system that integrates the structure and function of a domain model

OBS

Example: The "student models" that can be found in some intelligent tutoring systems, and the templates that are built in some diagnostic systems.

OBS

model-based expert system; model-based system: terms and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-28:1995].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
28.04.15 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

système expert dont la conception tient compte de la structure et des fonctions d’un modèle de domaine

OBS

Exemple : Les didacticiels intelligents comportant un «modèle de l'apprenant» et les systèmes de diagnostic de pannes à formes de référence intégrées.

OBS

système expert à base de modèle; système expert basé sur un modèle; système à base de modèle; système basé sur un modèle : termes et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-28:1995].

Spanish

Save record 62

Record 63 2013-03-15

English

Subject field(s)
  • Military Training
CONT

An achievement test judges performance against criteria. It occurs at the end of the phase of instruction and determines whether the learner has achieved the performance objectives or enabling objectives.

French

Domaine(s)
  • Instruction du personnel militaire
CONT

Le test d’apprentissage sert à évaluer le rendement en fonction de critères établis. Il est effectué au terme de la phase d’instruction et permet de déterminer si l'apprenant a atteint les objectifs de rendement ou les objectifs de compétence.

Spanish

Save record 63

Record 64 2013-03-15

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
OBS

learner characteristic: term usually used in the plural.

Key term(s)
  • learner characteristics

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
OBS

caractéristique de l'apprenant : terme habituellement utilisé au pluriel.

Key term(s)
  • caractéristiques de l'apprenant

Spanish

Save record 64

Record 65 2013-02-26

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Military Training
DEF

The assessment of progress made by participants during an instructional programme (formative evaluation) and of their achievement at the end of the programme (summative evaluation).

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Évaluation du progrès effectué par les participants au cours d’un programme d’instruction (évaluation formative) et de leur réalisation à la fin du programme (évaluation sommative).

Spanish

Save record 65

Record 66 2013-02-25

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
OBS

Progress testing provides ongoing feedback on performance. It relates to the evaluation of an enabling objective and helps the learner and the instructor recognize progress or lapses in learning, so that confirmation or corrective action with respect to the enabling objective (such as additional practice or remedial instruction) can be provided.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
OBS

L'évaluation des progrès permet d’obtenir une rétroaction continue sur le rendement. Elle comprend l'évaluation d’un objectif de rendement et aide l'apprenant et l'instructeur à constater les progrès ou les lacunes dans l'apprentissage afin que des mesures de confirmation ou de correction(comme des exercices supplémentaires ou une instruction de rattrapage) puissent être prises relativement à l'objectif de rendement en question.

Spanish

Save record 66

Record 67 2013-02-12

English

Subject field(s)
  • Education
  • Military Training
OBS

learner: term officially approved by the Defence Terminology Standardization Board.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Personne en situation d’apprentissage.

OBS

apprenant : terme uniformisé par le Conseil de normalisation de terminologie de la Défense.

Spanish

Save record 67

Record 68 2013-01-31

English

Subject field(s)
  • Military Training
  • Military Administration
DEF

The delivery of standardized training, education or professional development using multiple media and technologies when and where it is needed.

OBS

[Distributed learning] may involve learner-instructor interaction in both real time (synchronous) and non-real time (asynchronous). It may involve self-paced asynchronous learner instruction without the benefit of access to an instructor. It does not necessarily involve a physical distance between the learner and instructor or need occur outside the confines of the resident training establishment or campus.

French

Domaine(s)
  • Instruction du personnel militaire
  • Administration militaire
DEF

Formation, [...] éducation ou [...] perfectionnement professionnel normalisé au moyen de divers médias et technologies au moment et à l’endroit exigés.

OBS

[L'apprentissage échelonné] peut impliquer une interaction entre l'apprenant et l'instructeur en temps réel(synchrone) et non réel(asynchrone). Il peut également impliquer une instruction asynchrone selon le rythme de l'apprenant sans l'avantage d’avoir accès à un instructeur. Il ne comprend pas nécessairement une distance physique entre l'apprenant et l'instructeur, et il ne se déroule pas nécessairement à l'extérieur de l'établissement ou du campus d’instruction.

Spanish

Save record 68

Record 69 2013-01-31

English

Subject field(s)
  • Military Training
CONT

An education objective supports the development of educational requirements and is a description of the cognitive skill or applied knowledge the individual will demonstrate, including the desired levels of achievement that will be demonstrated under specific conditions.

French

Domaine(s)
  • Instruction du personnel militaire
CONT

Les objectifs d’éducation appuient l'établissement des exigences pédagogiques et décrivent les capacités cognitives ou les connaissances appliquées que l'apprenant doit posséder, y compris les niveaux de compétence à atteindre dans des conditions données.

Spanish

Save record 69

Record 70 - external organization data 2012-11-26

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
34.03.06 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

<neural networks> algorithm that adjusts the parameters of a neural network during learning

OBS

In general, a learning algorithm adjusts the connection weights.

OBS

learning algorithm: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-34:1999].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
34.03.06 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

<réseaux neuronaux> algorithme qui ajuste les poids synaptiques d’un réseau neuronal pendant l’apprentissage

OBS

En général, un algorithme d’apprentissage ajuste les poids synaptiques.

OBS

algorithme d’apprentissage; algorithme apprenant : termes et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-34 : 1999].

Spanish

Save record 70

Record 71 2012-08-28

English

Subject field(s)
  • Education (General)
  • Educational Psychology
DEF

One who acquires skills or knowledge ... through instruction, experience, or training ...

CONT

The focus of educational technology is the learner and his needs ... Consequently, information about learners—their levels of performance, aptitudes, background experiences, and other characteristics—is critical to a technological approach.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
  • Psychologie scolaire
DEF

Toute personne qui apprend ou qui est engagée dans l’acquisition de nouvelles connaissances, habiletés et attitudes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pedagogía (Generalidades)
  • Psicología educacional
Save record 71

Record 72 2012-07-27

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

Repair theory is proposed by J.S. Brown and K. Van Lehn (1980) in "Repair Theory: a generative theory of bugs in procedural skills" as an information processing model of the rational genesis of bugs. It builds on BUGGY's extensive data to achieve the explanatory power lacking in its diagnostic models.

OBS

Compare to remediation.

OBS

See also repair heuristics.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

En diagnostic cognitif, théorie avancée en 1980 par J. S. Brown et K. Van Lehn pour expliquer l'autocorrection des erreurs chez l'apprenant. Lorsque celui-ci aboutit à une impasse en suivant une procédure incorrecte, il s’invente des rectificatifs afin de pouvoir résoudre le problème.

OBS

Terme proposé par un professeur du CNRS-Paris qui le préfère à «reprise» et à «redressement». Voir aussi «redressement».

Spanish

Save record 72

Record 73 2012-07-27

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
  • Software
DEF

[an environment which provides] students with the freedom to explore and a sense of control as they investigate a domain within a simulative context geared toward both operational knowledge and articulate conceptualization.

CONT

A number of successful systems simply provided an environment for exploration. These systems contained no explicit notion of student goals, performance, or state, and had no built-in capacities to direct the student toward some purposeful behavior.

CONT

We describe the initial prototype of a discovery environment, called Voltaville, designed to build scientific inquiry skills in the context of learning the principles underlying DC (direct current) electric circuits.

CONT

... a discovery learning environment wherein students can explore the phenomenon of refraction in a self-guided manner....

CONT

Laboratories provide exploratory environments within which one can study problems and pursue goals of learning and research.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
  • Logiciels
DEF

En EIAO [enseignement intelligemment assisté par ordinateur], ensemble d’outils informatiques permettant l’exploration à des fins d’apprentissage d’une discipline ou champ d’étude. Il se distingue par la présence d’un ensemble des connaissances déclaratives ou procédurales, et par l’intégration de techniques de programmation fonctionnelle, logique et orientée-objet.

OBS

Selon un professeur de Lancaster, G.-B., ces environnements n’ ont pas de stratégie pédagogique pré-établie; l'apprenant utilise librement les outils mis à sa disposition sans être guidé, évalué, corrigé, etc.

Spanish

Save record 73

Record 74 2012-07-27

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

A mal-rule is to be understood as one which is systematically applied instead of the correct rule.

CONT

This use of production rules is very similar to that of subskills in procedural networks, but fundamentally different from the use of production rules in REPAIR theory. Here, rules are never deleted. Instead, bugs are represented as variants of the correct rules. These variants called mal-rules, can be inserted into the production system to model the student in the same way that bugs are inserted into BUGGY's network.

CONT

Sleeman (1981) represents domain knowledge as rules and then captures potential errors as variants of those rules (mal-rules).

CONT

... the aim of the ITS [intelligent tutoring system] is to eradicate any mal-rules which may exist in the student's head....

CONT

... the "mal-rule" approach to student modelling.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Règle incorrecte appliquée correctement par l'apprenant, ou règle qui découle de l'incompréhension d’un concept.

OBS

Selon un professeur de Lancaster University, G.-B., ces règles sont répertoriées dans un catalogue et appliquées systématiquement aux données du problème afin de comparer le résultat à la réponse de l'apprenant. Le procédé permet de diagnostiquer la fausse-règle hypothétiquement appliquée par l'apprenant.

OBS

erroné : qui contient des erreurs, qui constitue une erreur.

Spanish

Save record 74

Record 75 2012-07-27

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Sociology of Human Relations
  • Artificial Intelligence
CONT

One major characteristic of ICAI programs ... is [their] ability to learn (i.e., adaptive or self-modifying systems).

OBS

a term used to describe the behavior of many kinds of systems. Originally used mainly to describe individuals (e.g., "his adaptive behavior"), it is now also applied to groups and organizations vis-a-vis their environments. It is usually employed to summarize a number of specific actions or events (e.g., "Mr. Y has a very adaptive style"), and hence its meaning is often vague.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Sociologie des relations humaines
  • Intelligence artificielle
DEF

Qualifie un système dont les sorties sont fonctions des entrées.

CONT

Les suspensions adaptatives réagissent aux signaux des transducteurs.

OBS

Selon [...] [l']Université de Genève, un système EIAO [enseignement intelligemment assisté par ordinateur] adaptatif acquiert une information spécifique à un apprenant et retourne à son état initial pour l'apprenant suivant.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Operaciones de la gestión (Generalidades)
  • Sociología de las relaciones humanas
  • Inteligencia artificial
Save record 75

Record 76 2012-07-24

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

An erroneous conception or mistaken notion.

CONT

Another solution is to gather a great deal of information about likely errors or misconceptions for a given domain and a given population of knowledge and to include these observed distortions as primitives of the modeling language.

CONT

It is relatively easy to tell when a student is making an error; the more difficult task for the tutor is to determine the underlying misconceptions responsible for that error. And once the source of the error has been found, the tutor has to figure out the most efficient way to correct the student's misunderstanding.

CONT

Misconceptions are modeled as deep cognitive structures that can explain erroneous (and correct) answers.

OBS

... a bug is an error in a computer program, while a misconception is some conceptualization in the student's mind that can lead to a program bug.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Conception erronée de l'apprenant ou méconnaissance résultant d’une assimilation incorrecte des concepts enseignés.

CONT

[...] il peut arriver [...] qu’après l’enseignement le concept individuel présent dans l’intellect de l’étudiant ne coïncide pas, ou pas exactement, avec le concept-cible. [...] La gravité de ce fait peut être accrue si le concept mal formé («misconception») doit à son tour servir de base pour des acquisitions de connaissances ultérieures.

OBS

méconnaissance : action de méconnaître, de se méprendre sur quelque chose.

OBS

méprise : erreur d’observation, de raisonnement. Erreur de la personne qui se méprend, se trompe (en prenant une chose, une personne pour ce qu’elle n’est pas).

Key term(s)
  • misconception

Spanish

Save record 76

Record 77 2012-03-19

English

Subject field(s)
  • Yoga and Pilates
CONT

There are three bandhas prominently referred to in hatha yoga: mula bandha, uddiyana bandha and jalandhara bandha, respectively root lock, stomach lock, and throat lock. A fourth, maha bandha, the great lock, is the simultaneous practice of all three.

French

Domaine(s)
  • Yoga et pilates
CONT

Maha bandha est le grand verrouillage et consiste à appliquer ces trois bandhas [moola bandha : verrou de la racine, uddiyana bandha : verrou abdominal et jalandhara bandha : contraction de la gorge] dans un ordre bien déterminé et dans des conditions particulières de circulation de la conscience. Il agit puissamment sur l'énergie pranique et stimule fortement l'énergie psychique en apprenant au mental à s’intérioriser. Il est recommandé pour introduire les pratiques méditatives et soutenir la recherche spirituelle.

Spanish

Save record 77

Record 78 2012-01-04

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

An action triggered by the didactic module, that is observable by the student.

CONT

The didactic operation is more general than a didactic intervention, in that it does not necessarily correspond to actions visible to the student.

OBS

Interventions can be either prefabricated (prestored) or tailored to student's viewpoint (i.e. generated by the system).

CONT

Even if an important issue has been recognized as overlooked in the current move and evaluated as weak in the student model, however, coaching principles can still oppose tutorial intervention, for instance if it would otherwise take place for two moves in a row (didactic source). In general, once an operation has been triggered in a given context, the system must still decide what to do or say, how to do or say it, or even whether to do or say anything at all.

CONT

As decompilation reveals the locus of expertise and represents structural and strategic abstractions explicitly, didactic interventions can focus on critical concepts and can describe expertise in general terms rather than problem-specific ones.

CONT

Much previous work on ICAI ... has focussed on the "buggy model of learning," in which the computer is supposed to diagnose the student's incorrect ... operators and direct specific tutorial action to correcting these misconceptions.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Suivi de l'apprenant par le module pédagogique.

CONT

Selon ce modèle, l’intervention éducative consiste à modifier l’environnement culturel, en y introduisant de nouveaux éléments de construction et en éliminant les éléments nuisibles.

OBS

Comparer à opération didactique.

Key term(s)
  • action didactique

Spanish

Save record 78

Record 79 2012-01-04

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Internet and Telematics
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
CONT

... substantial progress is being made toward the intertwined goals of understanding how human tutors function and building a computer-based system that can give intelligent tutorial aid to a student. Existing computer tutors, such as the FLOW tutor system ... are able to perform reasonably, and occasionally brilliantly, in restricted environments.

CONT

Computer-based tutorial systems, such as the FLOW tutor, can be evaluated according to their fidelity as a simulation of a human tutor and their function as a tutor.

CONT

Computer tutors should know what they teach. ... In addition, it is possible that the tutor could use its own knowledge to generate explanations as appropriate, and could understand a student's difficulties by some analysis of the knowledge involved.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Internet et télématique
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Système informatisé capable de poser un ensemble d’actions personnalisées conduisant un apprenant à atteindre un ou plusieurs objectifs d’enseignement.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Internet y telemática
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 79

Record 80 2012-01-04

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Informatics
CONT

It is proposed that the interaction of human computer tutoring represents a different form of interaction termed Intelligent Tutoring Dialogue.

CONT

The output of research into computer tutoring should consist, not of particular systems, but of principles which allow specifications - in terms of course content and student characteristics - to be turned into effective tutors.

OBS

As opposed to "human tutoring."

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Informatique
DEF

Ensemble des actions personnalisées, posées par un programme éducatif conduisant un apprenant à atteindre un ou plusieurs objectifs d’enseignement.

OBS

préceptique : Terme employé par certains spécialistes de la médiatique en sciences de l’éducation.

Spanish

Save record 80

Record 81 2011-11-24

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
DEF

The progressive reduction of an educator's support in the learning process by limiting his feedback when the learner is approaching consistent execution of the target skill.

CONT

The original scaffolding metaphor included the eventual removal or "fading" of the scaffolding. This aspect of scaffolding has yet to be thoroughly investigated. ... A notable exception is the recent study by McNeill et al. (2006) of scaffolds for students' evidence-based explanations. They found that middle school students in a 2-month project-based unit performed better on posttests requiring explanations if the scaffolding was gradually faded during the instructional unit, rather than if the scaffolding was continued throughout the entire unit.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Retrait progressif de l'aide, de l'encadrement pédagogique réalisé par l'enseignant afin de laisser libre cours à l'action de l'apprenant et à sa prise de décisions et de responsabilités.

CONT

Dans cette perspective, la fonction du pédagogue est d’estimer - avec une marge d’appréciation qui est nécessairement un peu approximative - le niveau de développement atteint et de proposer des acquisitions légèrement mais nettement supérieures : dans un premier temps, le sujet ne pourra fonctionner «au dessus de ses possibilités» qu’avec tout un dispositif d’étayage, dans un second temps, il parviendra à l’autonomie dans l’exercice et l’usage de ces fonctions nouvelles si on prend la peine de procéder à un désétayage progressif.

Spanish

Save record 81

Record 82 2011-10-26

English

Subject field(s)
  • Computer Display Technology
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Technical Aids for Persons with Disabilities
DEF

A display device that allows the user to interact with a data processing system by touching an area on its screen.

OBS

touch screen; touch sensitive screen: terms and definition standardized by ISO.

OBS

touch screen; touch-sensitive screen: terms standardized by CSA International.

OBS

touch screen: term officially approved by the Aeronautical Terminology Standardization Committee (ATSC) - Helicopters.

French

Domaine(s)
  • Techniques d'affichage (Ordinateurs)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Aides techniques pour personnes handicapées
DEF

Écran de visualisation permettant à un utilisateur l’interaction avec le système informatique en touchant une des zones repérées de l’écran.

CONT

L'apprenant touche de son doigt, de la pointe de son stylo ou de l'extrémité de son crayon lumineux spécial, une zone de l'écran à plasma qui peut représenter une case sur un tableau, une partie d’une image ou d’un schéma, un mot, une lettre [...] Ce moyen pallie les difficultés d’utilisation du clavier mais limite l'activité pédagogique à des exercices du type choix multiples. Les deux moyens, clavier et écran tactile, sont généralement combinés.

OBS

écran tactile : terme et définition normalisés par l’ISO; terme normalisé par la CSA International; terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptères.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Técnicas de visualización (Computadoras)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Ayudas técnicas para personas minusválidas
DEF

Pantalla con un papel transparente sobrepuesto que, al captar la señal cuando el usuario la toca con su dedo o con un lápiz óptico, permite al software interpretar la señal y realizar la operación solicitada.

CONT

La escritura directa sobre la gran pantalla táctil resulta especialmente útil para alumnos con pocas habilidades psicomotrices que se inician en la escritura y para estudiantes con necesidades educativas especiales.

Save record 82

Record 83 2011-10-25

English

Subject field(s)
  • Software
  • Audiovisual Techniques and Equipment
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

[The module of an ITS] that deals with the form of the communication, with the presentation.

CONT

... the interface module takes care of [the] final form [of didactic actions]. ... this module processes the flow of communication in and out.

CONT

The interface handles the input and output of the system, and provides continued information on the current state of the problem solving process by showing the current hypothesis set and the goals already achieved. It processes the output of the communication expert ..., by transforming it to natural language and system actions ... Besides, it gives the student the opportunity to request for reminders of gathered information of the anamnesis or other investigations.

OBS

See student-system interface.

French

Domaine(s)
  • Logiciels
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Macrocomposante d’un didacticiel intelligent chargée des échanges avec l'apprenant et qui peut comporter un analyseur et un générateur en langage naturel.

OBS

[...] l’interface gérant le dialogue entre l’élève et l’ordinateur.

OBS

Ces informations sont constituées d’éléments attachés à l'apprenant(identité, historique des sessions...) et d’éléments provenant de la session en cours. Voir aussi : environnement didacticiel, environnement apprenant, aiguillage.

OBS

Renseignements fournis par le Centre de terminologie et néologie, Paris, 1991.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Soporte lógico (Software)
  • Técnicas y equipo audiovisuales
  • Inteligencia artificial
  • Educación permanente
DEF

Unidad del equipo físico que provee la interfaz entre un bus y los periféricos o instrumentos del usuario. Circuitos integrados montados en el módulo proveen la lógica para la selección de direcciones, control de interrupciones y las transferencias de los bytes de entradas/salidas.

CONT

Los módulos de interfaces para los sistemas de microcomputadoras (microordenadores) industriales pueden incluir módulos para las comunicaciones digitales, conmutadores eléctricos, conversión analógica-digital-analógica, etc.

Save record 83

Record 84 2011-10-20

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

A model of the student's current state. This is the system's current understanding of the history, capabilities, knowledge, goals and motivation of the student it is teaching.

DEF

That part of a teaching program which provides it with information about the student using it.

CONT

We generally think of a student model as an evolving description of what the student knows about the subject domain. [...] This dynamic process is based on various sources of evidence and ways to reason about the evidence, involving considerations like measures of a priori difficulty, structural relationships in the knowledge base, and common sense reasoning.

CONT

Another student-controlled means of sharing status information is through the student profile. At the start of a tutorial session the student specifies whether he wishes to be told about conclusions being made by the expert program ... in the course of the dialogue. He can request nothing, ask for full information, or simply request a "hint," ... The components of the profile are: Student Sophistication ... Failure or Success of D-rules ... Rule Conclusions ... Final Goal Conclusions ... Lesson Plan ... Debugging....

OBS

It can be descriptive or simulative, or a combination of the two. Each of its submodels - behavioral, epistemic, and individual - plays a distinct role in the continuity of the communication process.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Composante d’un tuteur intelligent réunissant l’ensemble des informations sur l’élève.

CONT

Le modèle de l'apprenant : il reflète les connaissances que possède le système sur l'apprenant; il contient en particulier : les connaissances statiques acquises par l'apprenant(base d’objets et de relations), les connaissances dynamiques(règles de comportement des objets), et les connaissances propres à l'apprenant(évaluation de l'apprenant).

CONT

Le modèle étudiant représente l'histor ique des connaissances de l'apprenant en terme de décisions prises au fur et à mesure d’erreurs commises, de fausses conceptions. Le modèle de l'apprenant évolue constamment et représente la partie dynamique du système à partir de laquelle nous pouvons bâtir une interactivité plus adaptée aux processus d’apprentissage de l'étudiant.

Spanish

Save record 84

Record 85 2011-06-01

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

[A principle of multimedia learning which states that] providing the learner with knowledge reduces the need for cognitive processing of the [multimedia] presentation.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Principe d’apprentissage multimédia selon lequel un préentraînement permet de réduire le traitement cognitif chez l'apprenant lors de l'apprentissage.

Spanish

Save record 85

Record 86 2011-06-01

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

[A principle of multimedia learning which states that] people learn better when words are spoken in a non-accented human voice than in machine voice or accented voice.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Principe d’apprentissage multimédia voulant que l'intérêt d’un apprenant augmente si on utilise une voix humaine plutôt qu'une voix synthétisée.

Spanish

Save record 86

Record 87 2011-01-31

English

Subject field(s)
  • Computer Display Technology
  • Audiovisual Techniques and Equipment
CONT

If the student exhibits an error in his program, the system diagnoses the error and provides feedback in the form of a hint.

CONT

The requirements have hints built in. If a specification is not satisfied, an associated hint is presented to the student. Most errors have three or more hints, increasing in specificity.

French

Domaine(s)
  • Techniques d'affichage (Ordinateurs)
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Message fourni à un apprenant sur sa demande ou de manière automatique en cas de difficulté ou d’erreur.

CONT

L'ordinateur et ses périphériques [...] peuvent aider l'apprenant dans sa recherche et sa réflexion par l'intermédiaire de séquences d’aides ou de banques de données documentaires(dictionnaires...).

Spanish

Save record 87

Record 88 2010-08-30

English

Subject field(s)
  • Psycho-, Socio- and Ethnolinguistics
DEF

A speaker who has learned a second language ... in adolescence or later.

French

Domaine(s)
  • Psycho-, socio- et ethnolinguistique
CONT

Prenons l'exemple d’une interaction didactique en langue étrangère où l'enseignant(qui joue le rôle d’un locuteur natif) offre un retour à l'apprenant(locuteur non natif), retour qui va lui permettre de faire des hypothèses et de les vérifier.

Spanish

Save record 88

Record 89 2010-08-19

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
DEF

[Learning in which] a student is allowed to learn at his/her own pace, as in independent learning or resource-based learning. The student may have so much autonomy that he/she is virtually an autonomous learner.

OBS

Self-paced learning: reproduced from Terminology of Adult Education with the permission of the International Bureau of Education.

Key term(s)
  • SPL

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Progression dans un apprentissage contrôlée par celui qui apprend. L’apprentissage autonome est de cette espèce, comme d’ailleurs le plus souvent l’acte de lire.

CONT

L'E. A. O. est généralement associé à l'idée d’apprentissage en solitaire. [...] Cette faculté d’utilisation «à la carte» est celle qu'on attend d’un moyen qui se veut individualisé permettant un travail au rythme de l'apprenant selon son pouvoir de concentration et d’effort.

OBS

Apprentissage selon un rythme personnel : reproduit de Terminologie de l’éducation des adultes avec la permission du Bureau international d’éducation.

Key term(s)
  • apprentissage à rythme de progression individuel
  • apprentissage à la carte

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
DEF

Situación de aprendizaje en la cual el estudiante determina su tiempo y ritmo de aprendizaje.

OBS

El estudio individual es auto-controlado, como también aquel relacionado con la lectura.

Save record 89

Record 90 2010-08-03

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Computer Programs and Programming
  • Software
CONT

Branching may be ... backward, meaning the student is returned to repeat instruction; ....

OBS

As opposed to "forward branching" or "washahead."

CONT

This is the simplest type of backward branching, in which the program flows back to itself.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Programmes et programmation (Informatique)
  • Logiciels
CONT

L'apprenant a le contrôle des fonctionnalités suivantes :[...] déplacement dans le cours de l'exécution de la leçon mais uniquement si ces sauts, avant ou arrière, sont autorisés par des menus ou des touches présélectionnées par l'auteur [...].

Spanish

Save record 90

Record 91 2010-05-07

English

Subject field(s)
  • Physiotherapy
  • Respiratory System
CONT

Pursed lips breathing training ear oximetry.

CONT

Absence of nasal air flow during pursed lips breathing. The soft palate mechanisms.

French

Domaine(s)
  • Physiothérapie
  • Appareil respiratoire
CONT

Au cours de la respiration, lèvres en fermeture de bourse, il n’existe pas de circulation d’air à travers le nez.

OBS

Les patients ayant une bronchopneumopathie obstructive chronique peuvent augmenter leur saturation artérielle en oxygène en apprenant à respirer les lèvres pincées et en la mesurant par l'oxymétrie auriculaire.

OBS

bouche à demi-fermée.

Spanish

Save record 91

Record 92 2010-04-22

English

Subject field(s)
  • Examinations and Competitions (Education)
DEF

Assessment designed to determine an individual's achievement with reference to predetermined, clearly-defined performance standards.

French

Domaine(s)
  • Docimologie
DEF

L'évaluation critériée suppose que l'on dégage un continuum de capacités(verticalement) et une série de domaines pertinents(horizontalement) de telle sorte que les résultats individuels au test puissent être placés sur l'ensemble de l'espace critérié; ce qui entraîne(a) la définition des domaines pertinents couverts par le test en question(horizontalement) et,(b) l'identification de points de césure ou seuils : la(ou les) note(s) au test jugée(s) nécessaire(s) pour correspondre au niveau(verticalement) ;on y évalue l'apprenant uniquement en fonction de sa capacité propre dans le domaine et quelle que soit celle de ses pairs.

OBS

Le terme «évaluation à interprétation critérielle» est recommandé par l’Office de la langue française du Québec.

Spanish

Save record 92

Record 93 2010-04-12

English

Subject field(s)
  • Informatics
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

Adaptive systems: control systems or pattern recognition systems that achieve desired performances by adjusting their internal parameters.

CONT

The term "adaptive system" is also generally applied to any system (computer system or otherwise) that has the ability to react to changes in its environment.

CONT

One major characteristic of ICAI programs ... is [their] ability to learn (i.e., adaptive or self-modifying systems). This means a system capable of changing its teaching behavior based on how well students seem to learn via one strategy versus another....

OBS

Compare with "self-improving system."

French

Domaine(s)
  • Informatique
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

[...] système qui se modifie en fonction de son expérience pour optimiser son comportement.

DEF

Système EIAO dont les sorties sont fonction de ses entrées. Il acquiert de l'information spécifique à un apprenant et retourne à son état initial pour l'apprenant suivant.

OBS

Définition fournie par un professuer de l’Université Lancaster, (G.-B.). Le terme est consacré en intelligence artificielle depuis le début des années 1980. L’adaptativité est la capacité d’un système IA de s’adapter par apprentissage aux changements de l’environnement. Voir aussi «adaptativité évolutive».

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Informática
  • Inteligencia artificial
  • Educación permanente
DEF

sistema que compara su funcionamiento respecto a un criterio prefijado y modifica sus parámetros para lograr un funcionamiento óptimo.

Save record 93

Record 94 2010-03-08

English

Subject field(s)
  • Computer Hardware
  • Software
CONT

[help key] … The keyboard key that is pressed in order to obtain help when working in an application. In the Windows environment, the help key is the function key F1.

CONT

Should the operator become confused as to what action is required, the unique "HELP" key can be depressed causing the system to display "next-step" instructions for the entire operation.

CONT

Static text help, advice and examples ... make up part of this aspect of the system. This textual information, only partially context sensitive, is typically invoked by typing a single character command or hitting an appropriate help key.

French

Domaine(s)
  • Matériel informatique
  • Logiciels
DEF

[Touche] permettant d’obtenir du système des informations complémentaires.

DEF

Touche de fonction permettant d’appeler un texte d’aide durant l’utilisation d’un programme informatique.

CONT

Est-ce que l’élève a besoin d’aide? L’élève peut en faire la demande explicite en appuyant sur une touche d’aide.

CONT

[...] une «touche-aide» permet à l’utilisateur d’interrompre le déroulement normal du dialogue pour afficher un texte qui explique la signification de la donnée demandée plus explicitement que le message standard.

CONT

Au début du didacticiel, dans le manuel d’accompagnement ou sur une bande annonce en bas de chaque écran, sont indiqués les usages que l'apprenant peut faire de certaines touches du clavier de l'ordinateur. [...] s’il tape la touche «HELP» il sera orienté sur des explications plus complètes avant de revenir à l'endroit où il est...

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Equipo físico de computadora (Hardware)
  • Soporte lógico (Software)
DEF

Tevcla de función que, al ser pulsada, visualiza la ayuda.

Save record 94

Record 95 2009-09-11

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
  • Human Behaviour
  • Communication and Information Management
DEF

Asking for what one wants or acting to get what one wants in a way that respects the other person.

CONT

[The Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument] is based on assessing ... answers to several pairs of statements related to conflict situations. These statements refer to ... characteristic behaviours in similar situations. In scoring, each individual graphs [his] responses under five general modes. Then an interpretation of the scores is provided, based on two dimensions of behaviour: (1) assertiveness and (2) cooperativeness ...

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
  • Comportement humain
  • Gestion des communications et de l'information
DEF

Caractéristique d’une personne qui exprime avec aisance son point de vue et ses intérêts, sans anxiété, sans dénier ceux des autres.

CONT

Les techniques d’entraînement à l'assertivité, parfois appelée assez improprement «affirmation de soi», se proposent d’aider un sujet se plaignant d’inhibition sur le plan social ou de difficultés de communication à mieux exprimer et soutenir son point de vue. Il s’agit de diminuer son anxiété sociale soit en lui apprenant à vaincre des problèmes qu'il impute parfois à sa timidité, soit, au contraire, en l'incitant à modérer son agressivité et à modifier les composantes(gestuelles, mimiques, vocales) de son comportement de façon à mieux les intégrer aux normes de son entourage et à obtenir une meilleure coopération avec lui [...]

CONT

[...] la dynamique de l’assertivité personnelle et professionnelle, pour contribuer ainsi au développement de meilleures dynamiques de transitions personnelles et professionnelles et prévenir les ruptures et/ou les impasses professionnelles.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología clínica
  • Comportamiento humano
  • Gestión de las comunicaciones y la información
Save record 95

Record 96 2009-08-12

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
  • Human Behaviour
  • Group Dynamics
DEF

An approach to therapy that is usually accomplished in groups to help people who tend either to be passive and discount themselves or to be too aggressive. Individuals are taught to make their needs known to others while still considering the rights of the other individual. People are taught to replace passive and aggressive communication styles with clear communications that include specific requests, but are not hostile. Assertiveness techniques and exercises are designed to teach individuals to ask for what they want and to refuse requests from others without feeling guilty and to teach people to express their feelings directly and honestly.

OBS

Refers to training persons to express repressed feelings toward another person, usually feelings expressing opposition or a negative reply to a request.

OBS

assertiveness : asking for what one wants or acting to get what one wants in a way that respects the other person.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
  • Comportement humain
  • Dynamique des groupes
CONT

Les techniques d’entraînement à l'assertivité, parfois appelée assez improprement «affirmation de soi», se proposent d’aider un sujet se plaignant d’inhibition sur le plan social ou de difficultés de communication à mieux exprimer et soutenir son point de vue. Il s’agit de diminuer son anxiété sociale soit en lui apprenant à vaincre des problèmes qu'il impute parfois à sa timidité, soit, au contraire, en l'incitant à modérer son agressivité et à modifier les composantes(gestuelles, mimiques, vocales) de son comportement de façon à mieux les intégrer aux normes de son entourage et à obtenir une meilleure coopération avec lui [...]

OBS

assertivité : caractéristique d’une personne qui exprime avec aisance son point de vue et ses intérêts, sans anxiété, sans dénier ceux des autres.

OBS

Terme connexe : affirmation de soi.

CONT

[...] les progrès réalisés lors des séances d’entraînement à l’assertivité se généralisent aux circonstances de la vie courante.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología clínica
  • Comportamiento humano
  • Dinámica de grupos
Save record 96

Record 97 2008-08-20

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
OBS

The ease with which online training can be customized to meet the training objectives of every employee throughout the company.

Key term(s)
  • JFM online training
  • JFM e-learning

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Apprentissage dont le rythme et la chronologie de transmission du contenu sont déterminés par l'apprenant ou l'apprenante.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 97

Record 98 2007-07-12

English

Subject field(s)
  • Education (General)
CONT

Among the students, the term "heritage language learner" seems to carry an expectation of already having achieved a certain level of cultural and linguistic competency. And certain roles are assigned to such students in the classroom.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)

Spanish

Save record 98

Record 99 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

During the educational process there are a multitude of strategies that educators may employ in order to maximize learning among their pupils. For symbolic problem-solving skills (such as mathematics), a particularly effective technique is to have students study worked-out example problems and unworked practice problems. Research shows that students who explain parts of worked examples to themselves learn more effectively than students who do not. This is called the self-explanation effect.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

Le fait d’expliquer une notion que l'on a comprise à quelqu'un d’autre, donc la nécessité de la verbaliser dans des termes accessibles, aide aussi à renforcer ses propres connaissances. L'apprenant est forcé de procéduraliser ses connaissances. Il a en effet intégré des connaissances déclaratives et doit s’efforcer de les appliquer à un contexte précis en expliquant son raisonnement à un pair. Contraint d’expliquer l'implicite, il acquiert ainsi une connaissance plus explicite grâce à son intégration dans un contexte d’application. Ce phénomène est connu sous le terme de self-explanation effect(effet d’auto-explication).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Save record 99

Record 100 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

The wide availability of online self-training courses in Linux allows many organizations to skip formal Linux courses and instead encourage staff to learn the system on their own. Other managers consider formal training to be essential.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Nos solutions d’autoformation en ligne vous apportent : Plus d’autonomie pour l'apprenant. Un moindre coût. Des programmes de formation sur mesure. Plus de facilité pour la révision et l'évaluation des acquis.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 100

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: