TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

APPRENANT LIBRE [6 records]

Record 1 2023-10-24

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Sociology of Human Relations
  • Indigenous Peoples
Universal entry(ies)
IRA107
classification system code, see observation
OBS

This online self-paced course supports the government's commitment to the value and outcomes of reconciliation by exploring in depth the four themes featured throughout the Indigenous Learning Series: recognition, respect, relationships, and reconciliation. By learning more about Indigenous realities, participants will be better equipped to support their departmental obligations towards reconciliation in a respectful, inclusive, meaningful and culturally sensitive manner.

OBS

IRA107: a Canada School of Public Service course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Sociologie des relations humaines
  • Peuples Autochtones
Entrée(s) universelle(s)
IRA107
classification system code, see observation
OBS

Ce cours en ligne à rythme libre appuie l'engagement du gouvernement envers la valeur et les résultats de la réconciliation en explorant en profondeur les quatre thèmes mis en vedette tout au long de la Série d’apprentissage sur les questions autochtones : la reconnaissance, le respect, les relations et la réconciliation. En apprenant à mieux connaître les réalités autochtones, les participants seront mieux outillés pour appuyer leurs obligations ministérielles à l'égard de la réconciliation d’une façon respectueuse, inclusive, significative et qui tient compte des différences culturelles.

OBS

IRA107 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 1

Record 2 2022-01-13

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Decision-Making Process
  • Information Processing (Informatics)
Universal entry(ies)
I514
classification system code, see observation
OBS

This online self-paced course identifies the benefits of data-driven decision making and explores a balanced approach where decision-makers do not rely on a single perspective as the basis for making choices. Participants will learn best practices for using data to inform their decisions, including how to avoid common mistakes when interpreting data.

OBS

I514: a Canada School of Public Service Digital Academy course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Processus décisionnel
  • Traitement de l'information (Informatique)
Entrée(s) universelle(s)
I514
classification system code, see observation
OBS

Ce cours en ligne à rythme libre précise les avantages de la prise de décision basée sur les données et explore une approche équilibrée qui fait en sorte que les décideurs ne se limitent pas à une seule perspective lorsqu'ils prennent des décisions. Les participants se familiariseront avec les pratiques exemplaires liées à l'utilisation de données à l'appui de leurs décisions, notamment en apprenant comment éviter les erreurs courantes lors de l'interprétation des données.

OBS

I514 : code de cours de l’Académie du numérique de l’École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 2

Record 3 2015-06-12

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
  • Language Teaching
Universal entry(ies)
C195
classification system code, see observation
OBS

This self-paced language product is designed to support learning English as a second language (ESL). This online resource enables participants to improve their spoken English by learning to understand and pronounce stressed and unstressed words and phrases.

OBS

C195: a Canada School of Public Service course code.

Key term(s)
  • English Pronunciation
  • Rhythm and Unstress

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Enseignement des langues
Entrée(s) universelle(s)
C195
classification system code, see observation
OBS

Ce produit langagier, à rythme libre, a été conçu pour aider à l'apprentissage de l'anglais langue seconde(ALS). Cette ressource en ligne permet aux participants d’améliorer leur anglais parlé en comprenant le fonctionnement des accents toniques et en apprenant à prononcer les mots et les syntagmes accentués et non accentués.

OBS

C195 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Key term(s)
  • Prononciation anglaise
  • Rythme et accentuation

Spanish

Save record 3

Record 4 2011-11-24

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
DEF

The progressive reduction of an educator's support in the learning process by limiting his feedback when the learner is approaching consistent execution of the target skill.

CONT

The original scaffolding metaphor included the eventual removal or "fading" of the scaffolding. This aspect of scaffolding has yet to be thoroughly investigated. ... A notable exception is the recent study by McNeill et al. (2006) of scaffolds for students' evidence-based explanations. They found that middle school students in a 2-month project-based unit performed better on posttests requiring explanations if the scaffolding was gradually faded during the instructional unit, rather than if the scaffolding was continued throughout the entire unit.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Retrait progressif de l'aide, de l'encadrement pédagogique réalisé par l'enseignant afin de laisser libre cours à l'action de l'apprenant et à sa prise de décisions et de responsabilités.

CONT

Dans cette perspective, la fonction du pédagogue est d’estimer - avec une marge d’appréciation qui est nécessairement un peu approximative - le niveau de développement atteint et de proposer des acquisitions légèrement mais nettement supérieures : dans un premier temps, le sujet ne pourra fonctionner «au dessus de ses possibilités» qu’avec tout un dispositif d’étayage, dans un second temps, il parviendra à l’autonomie dans l’exercice et l’usage de ces fonctions nouvelles si on prend la peine de procéder à un désétayage progressif.

Spanish

Save record 4

Record 5 2005-06-28

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Free learning may be all very well and good for the future, but what about those of us who have already been through the system? How can we establish a more positive and fruitful relationship to learning? The answer, it seems to me, is to clean out the garbage, expand your learning skills, and then use those skills. It is never too late to start being a free learner. As a start along that direction, I would especially recommend Jean Houston's The Possible Human. Get together with some friends and start a learning circle devoted to expanding your learning capacities. You might be amazed at the results.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

En plus des informations liées à son état civil, chaque usager sera affecté à une catégorie(étudiant, stagiaire, apprenant libre, enseignant, formateur, responsable de formation, évaluateur,...). En dehors des apprenants libres qui font exclusivement de l'autoformation, tous les autres usagers doivent être affectés à au moins un établissement professionnel ou scolaire.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 5

Record 6 1998-12-14

English

Subject field(s)
  • Electronics
  • Computer Peripheral Equipment
  • Audiovisual Techniques and Equipment
CONT

[In] a sound synthesizer composite sounds are assembled by the programmer and/or computer from sound elements, usually musical tones. In this way artificial sound is synthesized from its elemental components, not simply played back from a previous recording.

OBS

synthesizer: An electronic instrument which combines simple elements to generate more complex entities; examples are frequency synthesizer and sound synthesizer.

French

Domaine(s)
  • Électronique
  • Périphériques (Informatique)
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
CONT

Le synthétiseur de sons permet de faire réaliser par la machine une version sonore-actuellement encore de mauvaise qualité-d’une production écrite libre de l'apprenant.

CONT

Le synthétiseur de sons permet [...] de générer les messages sonores demandés par le programme, par exemple les réponses des apprenants, même si elles sont fausses et n’ont pas été anticipés par l’auteur. Dans le domaine de l’éducation musicale, la synthèse des sons et des notes est très au point.

CONT

L’enseignement assisté par ordinateur. [...] La plupart des terminaux employés [...] sont constitués d’un écran cathodique de visualisation et d’un clavier de machine à écrire. À cette structure de base peuvent être couplés des supports audiovisuels très divers, dont le déclenchement est dirigé par l’ordinateur lui-même. Il peut s’agir d’un passeur de diapositives à accès très rapide, d’un projecteur de microfiches, d’un écran de télévision, d’un passeur de bandes sonores ou d’un synthétiseur de son.

Spanish

Save record 6

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: