TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

APPRENANT LIGNE [13 records]

Record 1 2023-10-24

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Sociology of Human Relations
  • Indigenous Peoples
Universal entry(ies)
IRA107
classification system code, see observation
OBS

This online self-paced course supports the government's commitment to the value and outcomes of reconciliation by exploring in depth the four themes featured throughout the Indigenous Learning Series: recognition, respect, relationships, and reconciliation. By learning more about Indigenous realities, participants will be better equipped to support their departmental obligations towards reconciliation in a respectful, inclusive, meaningful and culturally sensitive manner.

OBS

IRA107: a Canada School of Public Service course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Sociologie des relations humaines
  • Peuples Autochtones
Entrée(s) universelle(s)
IRA107
classification system code, see observation
OBS

Ce cours en ligne à rythme libre appuie l'engagement du gouvernement envers la valeur et les résultats de la réconciliation en explorant en profondeur les quatre thèmes mis en vedette tout au long de la Série d’apprentissage sur les questions autochtones : la reconnaissance, le respect, les relations et la réconciliation. En apprenant à mieux connaître les réalités autochtones, les participants seront mieux outillés pour appuyer leurs obligations ministérielles à l'égard de la réconciliation d’une façon respectueuse, inclusive, significative et qui tient compte des différences culturelles.

OBS

IRA107 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 1

Record 2 2022-01-13

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Decision-Making Process
  • Information Processing (Informatics)
Universal entry(ies)
I514
classification system code, see observation
OBS

This online self-paced course identifies the benefits of data-driven decision making and explores a balanced approach where decision-makers do not rely on a single perspective as the basis for making choices. Participants will learn best practices for using data to inform their decisions, including how to avoid common mistakes when interpreting data.

OBS

I514: a Canada School of Public Service Digital Academy course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Processus décisionnel
  • Traitement de l'information (Informatique)
Entrée(s) universelle(s)
I514
classification system code, see observation
OBS

Ce cours en ligne à rythme libre précise les avantages de la prise de décision basée sur les données et explore une approche équilibrée qui fait en sorte que les décideurs ne se limitent pas à une seule perspective lorsqu'ils prennent des décisions. Les participants se familiariseront avec les pratiques exemplaires liées à l'utilisation de données à l'appui de leurs décisions, notamment en apprenant comment éviter les erreurs courantes lors de l'interprétation des données.

OBS

I514 : code de cours de l’Académie du numérique de l’École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 2

Record 3 2021-08-06

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Informatics
  • Collaboration with the OQLF
DEF

Learning that relies on the use of digital tools to offer learners resources and a learning path suited to their needs.

OBS

Adaptive learning can take place during an online course where content is adjusted to the learner's profile and knowledge.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Informatique
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Mode d’apprentissage qui repose sur l’utilisation d’outils numériques permettant de présenter à l’apprenant des ressources et un parcours d’apprentissage en fonction de ses besoins.

OBS

L'apprentissage adaptatif peut s’effectuer dans le cadre d’un cours en ligne dont le contenu s’ajuste au profil et aux connaissances de l'apprenant.

OBS

apprentissage adaptatif : désignation publiée au Journal officiel de la République française le 25 février 2018.

Spanish

Save record 3

Record 4 2015-06-12

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
  • Language Teaching
Universal entry(ies)
C195
classification system code, see observation
OBS

This self-paced language product is designed to support learning English as a second language (ESL). This online resource enables participants to improve their spoken English by learning to understand and pronounce stressed and unstressed words and phrases.

OBS

C195: a Canada School of Public Service course code.

Key term(s)
  • English Pronunciation
  • Rhythm and Unstress

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Enseignement des langues
Entrée(s) universelle(s)
C195
classification system code, see observation
OBS

Ce produit langagier, à rythme libre, a été conçu pour aider à l'apprentissage de l'anglais langue seconde(ALS). Cette ressource en ligne permet aux participants d’améliorer leur anglais parlé en comprenant le fonctionnement des accents toniques et en apprenant à prononcer les mots et les syntagmes accentués et non accentués.

OBS

C195 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Key term(s)
  • Prononciation anglaise
  • Rythme et accentuation

Spanish

Save record 4

Record 5 2015-04-14

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
G417
classification system code, see observation
OBS

This self-paced online course enables the learner to define harassment and its context and informs them about resolution mechanisms defined by the Treasury Board of Canada Secretariat. The participant will learn to differentiate between disrespectful behaviour, harassment and violence; to detect contributing factors or pressure points that may risk generating conflict; and ways they can try to resolve any such issues they encounter in the workplace.

OBS

G417: a Canada School of Public Service course code.

Key term(s)
  • Creating a Respectful Workplace
  • Online Self-paced

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
G417
classification system code, see observation
OBS

Ce cours autodirigé en ligne permet à l'apprenant de définir le harcèlement et son contexte, et de l'informer sur les mécanismes de résolution de conflits établis par le Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. Le participant apprendra à faire la distinction entre le non respect, le harcèlement et la violence; à déceler les facteurs déterminants ou les sources de tension susceptibles de déclencher des conflits et à trouver des façons pour tenter de résoudre ces problèmes dans le milieu de travail.

OBS

G417 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Key term(s)
  • Création d’un milieu de travail respectueux
  • en ligne, à rythme libre

Spanish

Save record 5

Record 6 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

The wide availability of online self-training courses in Linux allows many organizations to skip formal Linux courses and instead encourage staff to learn the system on their own. Other managers consider formal training to be essential.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Nos solutions d’autoformation en ligne vous apportent : Plus d’autonomie pour l'apprenant. Un moindre coût. Des programmes de formation sur mesure. Plus de facilité pour la révision et l'évaluation des acquis.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 6

Record 7 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

A prerequisite to being an online tutor is suitable qualifications and experience, and a commitment to flexible delivery. ... As an online tutor, you are responsible for: - establishing timelines with students - establishing student networks - assisting your students' learning - reviewing students' progress - determining and advising students of the weighting and grading of the assessments - assessing your students' competency - maintaining records of student contact and assessment.

CONT

What qualities should you be looking for in an e-tutor? ... The e-tutor needs to be positive: to build rapport, generate enthusiasm, maintain interest and help when the going gets tough; ... must be proactive: to make things happen, be a catalyst (if necessary) to help learners get going on a course, to recognise when action needs to be taken and take it; ... must also be patient: to understand the needs of each learner as well as the group and to adapt to their timeframes as far as possible; ... also need to be persistent: to keep at things, stop learners from drifting away, and deal with any technical or other problems.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

La formation individuelle en ligne avec tutorat en ligne :Apprenant et tuteur sont présents en ligne, suivant des plages horaires pré-programmées. Le tuteur en ligne devient accompagnateur, guide, dépanneur. Il participe étroitement à la réussite tant psychologique que pratique du processus d’autoformation en ligne. Il utilise des outils comme e-mail, forum, chat, tableau blanc...

CONT

Les rôles du e-tuteur concernent plusieurs champs d’intervention. [...] les deux principaux rôles consistent en l’accueil et à l’accompagnement des apprenants [...] ainsi que de solliciter l’apprenant en cas d’absence de connexion ou de demande d’intervention.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
CONT

El estándar de tutor en línea se caracteriza por la adopción e integración de recursos de la enseñanza a distancia tradicional (texto, ejercicios y solucionarios para la autoevaluación, audio y vídeo, tutorías telefónicas, correo, etc.), y también de la enseñanza presencial, de la que toma su soporte docente básico: el profesor interactivo en modo natural (frente al telemático).

Save record 7

Record 8 2005-05-19

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Chunking. Training is delivered as 5-20 minute 'chunks' of material. This is short enough to maintain the student's attention without multimedia 'sparkle'. The chunks are pulled from a structured curriculum. Each chunk has pre-requisite chunks and recommendations on further choices from the curriculum. The chunks that are delivered are determined by the student's individual development plan.

CONT

Reusable Learning Objects: Redefining Reusability. You can't work in this field for very long without hearing about the promise of reusable learning content. The reusability promise is that technology and "content chunking" will reduce the costs and development time for e-learning by allowing the reuse of content in multiple courses. Although reusing content across courses may provide cost savings to developers, this limited definition of "reusable content" shortchanges the potential impact of reusable objects on how we support our organizations.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Les modules de formation en ligne sont habituellement conçus comme des éléments simples, composables de la demande en fonction du niveau de compétence individuel de l'apprenant et de l'objectif final qu'il vise. En fonction d’une évaluation de départ, il est ainsi possible de tracer un cursus personnalisé de modules que l'on assemble, comme des briques, pour conduire l'apprenant au plus près de ses besoins, en évitant les redondances thématiques ou pédagogiques auxquelles n’ échappaient pas les cursus traditionnels. C'est ce qu'on appelle la ’granularisation’ de la formation.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
CONT

La fragmentación del contenido servirá para evitar páginas demasiado extensas.

Save record 8

Record 9 2005-05-19

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
DEF

Computer-based training (CBT) that uses material downloaded from Internet, and has an online component for feedback.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
CONT

Absolum a développé une maquette de site e-learning. Vous pouvez ainsi vous faire une idée de ce qui peut être réalisé dans le domaine de la formation en ligne asynchrone. Une telle formation est dite asynchrone lorsqu'elle permet à l'apprenant(le visiteur du site) de suivre la formation sans contrainte d’horaires et de durée liés à la présence d’un formateur. Dans une telle configuration, l'apprenant peut tout de même bénéficier d’outils de communication avec un formateur(e-mails ou forums en ligne).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Internet y telemática
Save record 9

Record 10 2004-07-07

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

How to be an e-learner. ... If you take advantage of all its capabilities, e-learning can be a compelling way to extend the reach and impact of your knowledge. But because much of e-learning is self-paced, you'll need motivation and personal tenacity to succeed. Usually, you must organize your own training schedule, choosing when and how you navigate through modules. Although you may feel more in control of your learning, effective time-management is a must. It's up to you to start, finish, and excel.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Personne qui se forme dans un dispositif de e-formation.

CONT

Le e-apprenant possède un matériel dernier cri et maîtrise parfaitement les NTIC. Il respecte la nétiquette, contribue régulièrement dans les forums, répond rapidement à toutes ses e-mails, participe à tous les chats et visiophonies programmés à l’heure h et au jour j, télécharge sans problème tous les documents ou outils et publie, juste à temps, ses travaux. Bref, l’e-apprenant fait preuve d’une motivation indéfectible qui lui permet de surmonter tous les dysfonctionnements qui pourraient surgir, soit dans son travail avec une plate-forme de télé-formation, soit dans l’organisation de son parcours de formation à distance.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
CONT

Tales aseveraciones pueden tener implicaciones directas en las comunidades virtuales de enseñanza en las que los ciberalumnos y ciberprofesores conocen su aspecto mediante el intercambio de fotografías (insertas en la firma de los mensajes de correo electrónico o en las cabeceras de los textos elaborados) o de microvideos portadores de mensajes de saludo, agradecimiento, ayuda, etc.

Save record 10

Record 11 2004-07-07

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Just-in-time learning. A concept gaining popularity in many professions is that learning "sticks" best when it takes place as needed. This just-in-time learning differs from traditional scheduled learning in that it causes minimal interruption or loss in efficiency during work and can be practiced when and as often as necessary.

Key term(s)
  • just in time learning

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Les fournisseurs d’apprentissage en ligne se positionnent en général pour répondre aux besoins des «salariés-apprenants», en leur fournissant de l'apprentissage «juste à temps» et «auto-dirigé» par opposition à de l'apprentissage «pour le cas où» et «obligatoire». Les tenants de cette formule affirment que l'apprentissage en ligne est axé sur l'apprenant, personnalisé, continu, adapté aux besoins et qu'il améliore l'accès à l'éducation.

CONT

L’utilisation des technologies de l’Internet accélère certaines tendances comme l’apprentissage à la demande ou «juste à temps».

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
CONT

El aprendizaje justo a tiempo tiene un impacto muy positivo en la capacitación de personas que trabajan. Los que aprenden están más motivados, aprenden de manera más eficiente y quedan más satisfechos cuando el aprendizaje lo hacen en el momento correcto y para problemas auténticos.

Save record 11

Record 12 2003-04-25

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

The business community is demanding that training be available in these smaller pieces for delivery anywhere, anytime. According to Brandon Hall: "The "chunking of training" will continue into the 21st century due to the desire for just-in-time and just-enough training, performance support, and the ability to store and reuse learning objects.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

Les modules de formation en ligne sont habituellement conçus comme des éléments simples, composables de la demande en fonction du niveau de compétence individuel de l'apprenant et de l'objectif final qu'il vise. En fonction d’une évaluation de départ, il est ainsi possible de tracer un cursus personnalisé de modules que l'on assemble, comme des briques, pour conduire l'apprenant au plus près de ses besoins, en évitant les redondances thématiques ou pédagogiques auxquelles n’ échappaient pas les cursus traditionnels. C'est ce qu'on appelle la ’granularisation’ de la formation.

Spanish

Save record 12

Record 13 2003-03-06

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
DEF

An online module of educational material equivalent to that covered in one to three hours of lecture.

CONT

A courselet is a short, 10 to 15 minute, online training module that employees can take at their desk. It provides employees with just-in-time training without dedicating a large chunk of time to training. Since an employee can take a courselet from their desk in a short period of time, companies increase their flexibility to change business processes.

OBS

A courselet may include text, audio, video, graphics, simulations, and/or hyperlinks to other relevant material.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

Toute production de support pédagogique nécessite le respect de règles. Lors de la conception d’un module de formation en ligne, il est essentiel de prendre en compte de plus les spécificités ergonomiques des interfaces Web. En effet, dans le cadre de la formation en ligne, l'apprenant a un contact privilégié voire unique avec l'interface vue sur son écran.

CONT

Vous manquez de temps pour assister aux formations ? Nous développons pour vous un module de formation en ligne pour vous permettre d’accéder à toutes nos ressources lorsque vous êtes disponibles.

Spanish

Save record 13

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: