TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

APPRENANT PRATIQUE [5 records]

Record 1 2024-05-09

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
  • Software
DEF

[Instruction using] programs that understand the student's internal cognitive structures; are able to analyse a student's answer to a question and determine which parts of the question confuse the student. They then use that information to provide very specific instruction. A system of this type would be a substitute for a very competent and experienced teacher.

CONT

Intelligent Computer-Assisted Instruction (ICAI) ... encompasses two primary areas. One is instructional programs that model the learner ... These programs collect detailed data about the student's work and formulate a hypothesis about what the student knows and is thinking. ... The other area is the use of expert systems ... that contain all known information on a particular topic, a set of logic that ties all this information together ..., and in some cases a program that allows a person to converse easily and in natural language with the computer.

CONT

The components of an ICAI program are problem-solving expertise, student model, and tutoring module.

OBS

For historical reasons, much of the research in the field of educational software involving artificial intelligence has been conducted under the name of "ICAI." This acronym stands for "Intelligent Computer-Aided Instruction," a phrase that evolved out of the name "Computer-Aided Instruction" (CAI) ... Most recently, "ICAI" has often been replaced by the acronym "ITS," for "Intelligent Tutoring Systems"....

Key term(s)
  • intelligent computer-based tutoring
  • intelligent computer-based teaching

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
  • Logiciels
DEF

Enseignement à partir du principe que les programmes à vocation pédagogique devraient être eux-mêmes des experts du domaine capables de résoudre les problèmes posés de différentes façons, de suivre et de critiquer les solutions de l’étudiant.

CONT

L'E. I. A. O. consiste à appliquer la technicité des systèmes experts à l'E. A. O., l'expert en l'occurrence étant l'enseignant-pédagogue. L'E. A. O. pratique une analyse plus ou moins affinée des réponses des apprenants. L'E. I. A. O. ambitionne d’analyser le raisonnement de cet apprenant, de lui montrer d’autres formes de raisonnement ou l'aider à les découvrir [...]

OBS

Le sigle est aussi celui d’un projet de recherche au Laboratoire de recherche informatique d’Orsay (France).

Spanish

Save record 1

Record 2 2014-09-23

English

Subject field(s)
  • School and School-Related Administration
  • Labour and Employment
DEF

A formal work/study arrangement in which a learner pursues credit courses and gains applied work experience.

CONT

Usually, the cooperative program arranges alternate semesters of formal study with periods of paid work related to the field of study in the public or private sector.

Key term(s)
  • cooperative education programme
  • co-operative education programme
  • cooperative work experience education programme
  • co-op work experience education programme
  • cooperative programme
  • co-op programme
  • co-operative program

French

Domaine(s)
  • Administration scolaire et parascolaire
  • Travail et emploi
DEF

Entente officielle de travail-études permettant à l'apprenant(e) de suivre des cours avec crédit tout en acquérant une expérience pratique de travail.

CONT

En règle générale, le programme coopératif prévoit une alternance de sessions d’études et de travail rémunéré (secteur public ou privé). L’expérience de travail est liée directement aux résultats d’apprentissage du programme et comprend une évaluation continue des connaissances acquises par l’établissement qui décerne le titre.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Administración escolar y paraescolar
  • Trabajo y empleo
CONT

A fin de reforzar la formación de los alumnos universitarios en las áreas operativas de las empresas para conseguir profesionales con una visión real de los problemas y sus interrelaciones, preparando su incorporación futura al trabajo, las universidades podrán establecer, mediante convenio con una empresa, programas de cooperación educativa en los que se concierte la participación de ésta en la preparación especializada y práctica requeridas para la formación de los alumnos.

Save record 2

Record 3 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

A prerequisite to being an online tutor is suitable qualifications and experience, and a commitment to flexible delivery. ... As an online tutor, you are responsible for: - establishing timelines with students - establishing student networks - assisting your students' learning - reviewing students' progress - determining and advising students of the weighting and grading of the assessments - assessing your students' competency - maintaining records of student contact and assessment.

CONT

What qualities should you be looking for in an e-tutor? ... The e-tutor needs to be positive: to build rapport, generate enthusiasm, maintain interest and help when the going gets tough; ... must be proactive: to make things happen, be a catalyst (if necessary) to help learners get going on a course, to recognise when action needs to be taken and take it; ... must also be patient: to understand the needs of each learner as well as the group and to adapt to their timeframes as far as possible; ... also need to be persistent: to keep at things, stop learners from drifting away, and deal with any technical or other problems.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

La formation individuelle en ligne avec tutorat en ligne :Apprenant et tuteur sont présents en ligne, suivant des plages horaires pré-programmées. Le tuteur en ligne devient accompagnateur, guide, dépanneur. Il participe étroitement à la réussite tant psychologique que pratique du processus d’autoformation en ligne. Il utilise des outils comme e-mail, forum, chat, tableau blanc...

CONT

Les rôles du e-tuteur concernent plusieurs champs d’intervention. [...] les deux principaux rôles consistent en l’accueil et à l’accompagnement des apprenants [...] ainsi que de solliciter l’apprenant en cas d’absence de connexion ou de demande d’intervention.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
CONT

El estándar de tutor en línea se caracteriza por la adopción e integración de recursos de la enseñanza a distancia tradicional (texto, ejercicios y solucionarios para la autoevaluación, audio y vídeo, tutorías telefónicas, correo, etc.), y también de la enseñanza presencial, de la que toma su soporte docente básico: el profesor interactivo en modo natural (frente al telemático).

Save record 3

Record 4 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

The Vocational Education Act of 1998 specified that work-based learning periods in companies were to be included in all study fields. The wording of the act emphasises the learning component of workplace experience. The trainees are called on-the-job learners, and workplace practice is called on-the-job learning or work-based learning.

CONT

What can I expect the work-based learner to do? - Fulfill the responsibilities and tasks assigned while learning about the workplace and gaining important job skills. - Listen to constructive feedback and learn from successes and challenges. - Succeed in the program through a combination of appropriate job tasks, support, and flexibility.

Key term(s)
  • on the job learner

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Ce cours a pour but d’initier l'apprenant par la pratique à la création et à la manipulation d’images vectorielles et de montages graphiques destinés à l'impression ou à l'écran à l'aide du logiciel.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 4

Record 5 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
DEF

The combined new knowledge achieved by the learning activities.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

Mais l'autoformation, cela s’apprend, il faut que l'apprenant y ait été formé :«surfer» sur un CD Rom de Langues, sauf si c'est une façon de reconnaître les contenus et parcours proposés(ou à inventer), cela ne suffit pas. En fait, pour un apprentissage réel, efficace, l'apprenant doit savoir passer d’une logique de l'exploration ludique(cf les jeux video), du zapping, à une cohérence de parcours, à une construction personnelle. Rien de plus difficile! Car en matière d’autoapprentissage, l'autonomie pratique, de manipulation de l'outil, ne saurait être confondue avec l'autonomie réelle, de la personne.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Save record 5

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: