TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

APPRENDRE ETRE [39 records]

Record 1 2024-05-09

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Software
  • Internet and Telematics
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

... a computer-based instruction system intended to provide effective, appropriate, and flexible instruction through the application of artificial intelligence techniques and knowledge representations.

CONT

An intelligent tutor must be able ... to generate instructional material: to present the subject matter, ask questions of the student, give examples, and give explanations to the student. [It] must be able to answer free-form questions from the student. The tutor must be able to evaluate the student's responses or behavior [and] to diagnose student errors, or "bugs." ... And once the source of the error has been found, the tutor has to figure out the most efficient way to correct the student's misunderstanding. Finally, intelligent tutors must themselves be able to learn.

OBS

Intelligent Tutoring Systems (ITS) find their roots in the Computer Assisted Instruction (CAI) movement of the 1950s. ... The major advance of ITS, or Intelligent CAI systems, as they are also called, is the use of techniques of knowledge representation pioneered within the Knowledge Engineering community.

OBS

The first three letters of "intelligent tutoring system" are often capitalized. The phrases "computer tutor" or "computer-based tutor" are opposed to "human tutor."

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Logiciels
  • Internet et télématique
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Système d’enseignement assisté par ordinateur intégrant des techniques d’intelligence artificielle permettant un apprentissage progressif et individualisé.

CONT

Un système EIAO est capable de prendre en compte les paramètres pédagogiques suivants : niveau de l’apprenant, degré de difficulté souhaité, objectif d’enseignement spécifié.

CONT

[...] un tutoriel intelligent doit être capable d’acquérir des connaissances par lui-même, c'est-à-dire d’apprendre. [...] les connaissances d’un tutoriel intelligent se répartissent en quatre ensembles : le modèle du domaine, le modèle d’enseignement-apprentissage, le modèle de l'élève et l'interface gérant le dialogue entre l'élève et l'ordinateur.

OBS

Contrairement aux didacticiels classiques auxquels on peut les comparer, les tutoriels intelligents possèdent des connaissances sur le sujet à enseigner, sur l’élève et sur la pédagogie. Ils adoptent une approche misant sur l’activité de l’étudiant et où le tuteur électronique est avant tout un conseiller.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Soporte lógico (Software)
  • Internet y telemática
  • Técnicas y equipo audiovisuales
Save record 1

Record 2 2024-04-03

English

Subject field(s)
  • Phraseology
CONT

The first Board shall consist of the Chairman and five other directors to be appointed by the Governor in Council to hold office during pleasure.

French

Domaine(s)
  • Phraséologie
DEF

Situation d’une personne (par ex. mandataire) qui peut être librement révoquée par la seule volonté de celle dont elle tient sa mission (à sa guise, à son gré).

OBS

[...] en «droit administratif et en droit des relations industrielles, on parle d’une «charge occupée selon bon plaisir dans le cas où l'employé peut être destitué sans motif valable» et selon bon plaisir, c'est-à-dire au gré de l'employeur. La charge est ainsi appelée puisqu'il n’ existe aucune obligation d’agir équitablement, l'employeur pouvant à son appréciation congédier l'employé sans autre motif que son insatisfaction. «Charge selon bon plaisir. »Bon nombre des employés seraient étonnés d’apprendre que leur emploi ne tient qu'au bon plaisir de l'employeur. »

OBS

Il s’agit d’une ancienne règle de common law qui dérive essentiellement du droit de la Couronne et qui porte que le «titulaire d’une charge selon bon plaisir» est à la merci de son employeur. Il s’agit d’un anachronisme puisqu’aujourd’hui les conventions collectives protègent de la destitution arbitraire les employés qui ne peuvent invoquer le statut de titulaires de charge. De nos jours, le droit à l’équité procédurale est accordé aux titulaires d’une charge «selon bon plaisir». La documentation révèle que la terminologie a évolué et que maintenant on distingue la nomination à titre amovible («during pleasure») de la nomination à titre inamovible («during good behaviour»). L’équivalent selon bon plaisir est correct, même s’il cède le terrain à l’expression plus moderne à titre amovible, tandis que l’équivalent [durant bonne conduite] est à éviter au profit de l’expression à titre inamovible. «Juge nommé à titre inamovible.» Indépendamment de leur mode de nomination et sauf disposition contraire du texte ou autre acte prévoyant celle-ci, les fonctionnaires publics sont réputés avoir été nommés à titre amovible.»

Spanish

Save record 2

Record 3 2022-12-14

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

While many cognitive systems employ techniques having their origination in artificial intelligence research, cognitive systems themselves may not be artificially intelligent.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Un système cognitif doit [...] être capable de comprendre le langage humain, de générer des hypothèses et d’évaluer son propre niveau de confiance dans chacune d’elles, puis de s’adapter et d’apprendre en fonction des réactions de l'utilisateur.

Spanish

Save record 3

Record 4 2022-07-15

English

Subject field(s)
  • Program Titles (Armed Forces)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Training of Personnel
  • Military Training
DEF

... a group of National Defence and Canadian Armed Forces (CAF) personnel who share a youthful perspective in their career and bring an engaged attitude to the Defence team.

OBS

The DYN is committed to giving the youth of the Defence team a voice and providing them with unique opportunities to network, lead, learn and innovate. Through organized events, information sharing and managerial engagement, the Network aims to promote DND [Department of National Defence] as an employer of choice, and give emerging leaders the tools, knowledge and skills necessary to excel in their careers.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes (Forces armées)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Instruction du personnel militaire
DEF

[...] groupe du personnel des Forces armées canadiennes (FAC) et des employés de la Défense nationale partageant le même point de vue jeune en ce qui concerne leur carrière et qui ont une attitude participative à l’égard de l’équipe de la Défense.

OBS

Le RJD est déterminé à donner une voix aux jeunes de l'équipe de la Défense et à leur offrir des occasions uniques de se former des réseaux, d’être des leaders, d’innover et d’apprendre. Grâce à la tenue d’événements organisés, à de l'échange de renseignements et à la participation des gestionnaires, le Réseau présente le MDN [ministère de la Défense nationale] comme un employeur de choix et offre aux leaders émergents les outils, les connaissances et les compétences nécessaires pour enrichir leur carrière.

Spanish

Save record 4

Record 5 2020-11-18

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
OBS

During the Learn to Train stage (females 8-11, males 9-12), children should be converting their fundamental movement skills into fundamental sport skills. This stage is "The Golden Age of Learning" for specific sport skills. Children in the Learn to Train stage are ready to begin training according to more formalized methods. However, the emphasis should still be on general sports skills suitable to a number of activities. As well, a greater amount of time should be spent training and practicing skills than competing.

OBS

There are seven stages within the Long-Term Athlete Development (LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows: Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life.

OBS

The title "Learning to Train" was used in the Report of the Minister of State's (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
OBS

Au stade Apprendre à s’entraîner, les enfants devraient transposer leurs habiletés de mouvement fondamentales en habiletés sportives fondamentales. Ce stade est «l'âge d’or de l'apprentissage» des habiletés spécifiques au sport. Au stade Apprendre à s’entraîner, les enfants sont prêts à commencer l'entraînement intégrant des méthodes plus officielles. Toutefois, l'attention devrait se porter sur les habiletés sportives générales convenant à de nombreuses activités. De plus, beaucoup plus de temps devrait être consacré à l'entraînement et à la pratique, plutôt qu'à la compétition.

OBS

Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d’âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S’amuser grâce au sport, Apprendre à s’entraîner, S’entraîner à s’entraîner, S’entraîner à la compétition, S’entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active.

Spanish

Save record 5

Record 6 2017-04-06

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Outil informatique : logiciel d’aide à la traduction

CONT

Logiciels d’aide à la traduction. [...] Ces logiciels ne sont pas conçus spécifiquement dans un but pédagogique. Mais leur utilisation en pédagogie, pour l'apprentissage du vocabulaire lors de la traduction de texte, est particulièrement intéressante. Au lieu de chercher dans son dictionnaire et de noter les mots nouveaux pour ensuite les apprendre par cœur, l'apprenant s’exerce dans une sorte de jeu de traduction simultanée. [...] Une partie de l'enseignement des langues peut être rénovée par l'usage pédagogique de tels logiciels.

CONT

Les langagiers aimeraient des outils offrant des fonctions d’aide plus ambitieuses encore; le dépouillement (que certains logiciels de traductique arrivent déjà à alléger), l’assistance à la création néologique, la documentation exploitable. (Circuit, 09.1988, p. 5, R. Kromp)

Spanish

Save record 6

Record 7 2015-02-25

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
CONT

The coaching process allows participants to dig deep in order to learn more about themselves and make long-term changes in their lives, all the while improving the efficiency and performance of their organization.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Le processus de coaching permet aux participants de se dépasser et de plonger en eux-mêmes pour ainsi apprendre à mieux se connaître et apporter des changements durables à leurs façons d’être et de faire, tout en accroissant l'efficacité et en améliorant le rendement de leur organisation.

Spanish

Save record 7

Record 8 2015-02-19

English

Subject field(s)
  • Language Teaching
CONT

... Bibeau (1976) ... maintains that many public servants do not reach the threshold level of bilingualism by the end of training.

French

Domaine(s)
  • Enseignement des langues
DEF

Essai de description d’une compétence minimale de communication en langue étrangère.

CONT

Définir un niveau seuil, c'es t :-Considérer un public particulier d’apprenants et déterminer quels seront les besoins de communication de ces apprenants dans la langue étrangère.-Caractériser ce que devraient être en conséquence les comportements terminaux qu'on peut attendre des apprenants [...]-Déterminer, en fonction des actes de parole à réaliser, des notions à exprimer, etc., les formes linguistiques qui seront à apprendre.

Spanish

Save record 8

Record 9 2015-01-22

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
CONT

Targeted interventions delivered on-site and customized to your organizational needs — for example, the Learning to Lead Peer Coaching Groups (L116) course can be tailored to your organization's needs through a Memorandum of Understanding.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

Les interventions ciblées sont offertes sur place et sont adaptées aux besoins de votre organisation — par exemple, le cours Apprendre à diriger des groupes de coaching(L116) peut être adapté en fonction des besoins de votre organisation au moyen d’un protocole d’entente.

Spanish

Save record 9

Record 10 2014-04-28

English

Subject field(s)
  • Corporate Management (General)
CONT

The big idea behind the polarity management is that rather than solving a problem and moving on, you manage the dilemma. The dilemma comes from the tension between two ends of the spectrum, or two competing polar opposites, that are interdependent. With the polarity framework, you identify the strengths and weaknesses of the two poles, and then focus on the strengths.

French

Domaine(s)
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
CONT

Un des facteurs qui rendent la gestion de ces contradictions d’autant plus ardue est le fait que notre culture nous a enseigné à percevoir les situations difficiles comme étant des problèmes à résoudre, c'est-à-dire des problèmes pour lesquels on doit trouver des solutions. Or, les gestionnaires expérimentés savent que cette perception est erronée : certains problèmes ne pourront jamais être résolus, et nous ne pouvons qu'apprendre à danser entre deux contradictions. C'est ce que nous appelons la gestion des polarités [...]

Spanish

Save record 10

Record 11 2013-11-05

English

Subject field(s)
  • Social Problems
  • Special Education
DEF

One who is either educationally disadvantaged or socially disadvantaged.

CONT

School can provide an important environment for learning or building on resilience. Early success in school appears to be a key pathway to resilience, particularly for disadvantaged children.

French

Domaine(s)
  • Problèmes sociaux
  • Éducation spéciale
CONT

L'école peut fournir un environnement important pour apprendre à être résilient ou pour miser sur la résilience. Les premières réussites scolaires semblent être une trajectoire clé vers la résilience, surtout pour les enfants défavorisés.

Spanish

Save record 11

Record 12 2012-06-01

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Human Behaviour
CONT

Connectionist theories ... use as their intervening variables connections between stimuli and responses.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Comportement humain
DEF

Se dit d’un enseignement qui renforce une connexion entre une stimulation et une réponse.

CONT

En d’autres termes, pour reprendre un des débats de la psychologie scientifique des années trente à cinquante [...] qui n’ est pas étranger au problème posé ici, une théorie de l'apprentissage doit être, non pas connexionniste(faire apprendre, c'est renforcer un lien, une connexion, entre un stimulus et une réponse théories S-R) mais cognitiviste(faire apprendre, c'est inviter à organiser un système cohérent d’opérations mentales liant entre-eux des signaux perçus : théories S-S).

Spanish

Save record 12

Record 13 2012-05-28

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
DEF

An instructional design method in which a teacher sets the end goals before choosing the learning activities and the content to teach.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

[Méthode de planification pédagogique qui] consiste à prendre pour point de départ l’apprentissage final visé.

CONT

La planification à rebours commence, premièrement, par la transformation du programme [d’enseignement] officiel en manifestations, comportements et actions observables, qui seront évalués ultérieurement en fonction de critères de performance précis [...] Ensuite, l'enseignement est planifié de façon à répondre à la question suivante : comment procéder pour permettre aux élèves d’apprendre ce qui doit être maîtrisé?

Spanish

Save record 13

Record 14 2011-01-14

English

Subject field(s)
  • Neology and Linguistic Borrowing

French

Domaine(s)
  • Néologie et emprunts
DEF

Qui peut apprendre le français; qui peut être francisé.

CONT

Si le Québec veut réellement des immigrants d’Amérique latine, qui parlent français ou sont facilement franconisables, il va falloir mettre en place les ressources qu’il faut pour favoriser cette immigration.

OBS

Dérivation par affixation (suffixe able).

Spanish

Save record 14

Record 15 2010-09-09

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Protection of Life
OBS

The Royal Canadian Mounted Police is proud to sponsor this wonderful program aimed at keeping kids safe in the woods. Inspired in 1981 by the search for nine year old Jimmy Beveridge in southern California, this program was initiated by Ab Taylor to teach children how to survive in the woods if they ever become lost. The program focuses on the most basic and vital survival principles and although specifically designed for children between the ages of 7 and 11, it can be effective with slightly younger and older children as well. Hug-A-Tree and Survive" is a children's Search and Rescue (SAR) prevention program aimed at children from kindergarden to Grade 6. The main purpose of this program is to teach them; how not to become lost in the woods; what to do if they do become lost; how not to come to harm; how they can help searchers find them.

Key term(s)
  • Hug-a-Tree and Survive

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Sécurité des personnes
OBS

La GRC est fière de parrainer ce merveilleux programme conçu pour aider les enfants perdus en forêt. Inspiré en 1981 par la recherche en Caroline du Sud de Jimmy Beveridge 9 ans, ce programme fut initié par Ab Taylor pour apprendre aux enfants comment survivre en forêt si jamais ils s’y perdent. Le programme est basé sur les éléments essentiels de survie et bien qu'il vise les enfants de 7 à 11 ans il peut aussi être enseigné à des enfants un peu plus jeunes ou un peu plus vieux. Pour survivre, reste près d’un arbre est un programme de prévention en recherche et sauvetage visant les étudiants de la maternelle à la sixième; il a pour but de leur montrer : comment ils peuvent éviter de se perdre dans la forêt; ce qu'ils doivent faire s’ils se perdent; comment éviter les blessures; comment aider les sauveteurs à les retrouver.

Spanish

Save record 15

Record 16 2009-07-22

English

Subject field(s)
  • Mental Disorders
DEF

Thinking that contains obvious internal contradictions or in which conclusions are reached that are clearly erroneous, given the initial premises.

CONT

It may be seen in people without mental disorder, particularly in situations in which they are distracted or fatigued. Illogical thinking has psychopathological significance only when it is marked, as in the examples noted below, and when it is not due to cultural or religious values or to an intellectual deficit. Markedly illogical thinking may lead to, or result from, a delusional belief, or may be observed in the absence of a delusion. Examples: A patient explained that she gave her family IBM cards, which she punched, in an effort to improve communication with them. Another patient stated: Parents are the people that raise you. Parents can be anything-material, vegetable, or mineral-that has taught you something. A person can look at a rock and learn something from it, so a rock is a parent." In response to the question "Why did you go to Kingston?" a patient replied, "Because I believe in the King James Bible and my name is James. I went to Kingston to see the Queen".

French

Domaine(s)
  • Troubles mentaux
DEF

Pensée qui comporte des contradictions internes évidentes ou qui, compte tenu des prémisses, aboutit à des conclusions manifestement erronées.

CONT

Elle peut exister en l'absence de troubles mentaux, en particulier en cas de distraction ou de fatigue. La pensée illogique n’ a une signification psychopathologique que lorsqu'elle est marquée, comme dans les exemples figurant ci-dessous, et lorsqu'elle n’ est pas due à des valeurs culturelles ou religieuses ou à une déficience intellectuelle. Une pensée illogique marquée peut conduire à une croyance délirante ou en résulter, mais elle peut aussi être observée en l'absence de toute idée délirante. Exemples : une patiente explique qu'elle a donné à sa famille des cartes IBM qu'elle a poinçonnées dans l'espoir d’améliorer ses relations avec elle. Un autre patient déclare : Les parents sont des personnes qui vous élèvent. Tout ce qui vous a appris quelque chose peut être votre parent, que ce soit de la matière, un végétal ou un minéral. Une personne peut regarder un rocher et apprendre quelque chose de lui; donc, le rocher est un parent». En réponse à la question :«Pourquoi êtes-vous allé à Kingston ?», un patient répond :«Parce que je crois à la Bible du Roi Jacques et que mon nom est Jacques, je suis allé à Kingston pour voir la reine».

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Trastornos mentales
Save record 16

Record 17 2008-07-18

English

Subject field(s)
  • Animal Behaviour
  • Psychology (General)
CONT

Alternatively, a reversal may occur after an extended period of relaxation to a less pleasant paratelic boredom state; an attempt would then be made to increase arousal and move into the more pleasant paratelic state of excitement.

CONT

... having learned to choose A, not B, from a pair AB, the reversal would be learning to choose B.

French

Domaine(s)
  • Comportement animal
  • Psychologie (Généralités)
CONT

Après avoir appris à discriminer deux stimuli, A et B, dont le premier est positif et le second négatif, on inverse la signification des deux stimuli en rendant le second positif et le premier négatif. Si le premier apprentissage a été réalisé à partir de critères absolus l'inversion doit être plus difficile à apprendre qu'une nouvelle discrimination dans laquelle le changement de situation n’ est pas une inversion.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Comportamiento animal
  • Psicología (Generalidades)
Save record 17

Record 18 2007-01-19

English

Subject field(s)
  • Industrial Tools and Equipment
  • Diamond Industry
DEF

An instrument used to work the cutting edge of a blade to create a perfect roundness and to make the edge of the blade flat.

French

Domaine(s)
  • Outillage industriel
  • Industrie diamantaire
DEF

Outil servant à tailler le pourtour d’un disque afin qu’il tourne parfaitement rond et que le tranchant soit plat.

OBS

Une des premières choses que doit apprendre l'ouvrier scieur est de dresser le disque dont le tranchant doit être parfaitement plat, sans bosses. Pour cela, il utilise une sorte de couteau fait d’un burin d’acier, soigneusement aiguisé sous un angle de 20 à 30 degrés, présentant un léger morfil obtenu sur une meule à grains fins. Grâce à ce couteau, il pourra faire une «coupe» ou rectification parfaite du tranchant du disque.

Spanish

Save record 18

Record 19 2006-10-04

English

Subject field(s)
  • Psychology (General)
DEF

Research field in experimental psychology concerned with how humans learn and remember through language.

OBS

Learning that involves words either as stimuli or as responses. (Glossary of psychometrics).

French

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
DEF

Mémorisation d’un matériel verbal et, plus largement, apprentissage mettant en jeu des stimulus verbaux et des réponses verbales.

OBS

L'apprentissage verbal ne doit pas être confondu avec l'apprentissage de la langue; il ne fait que mobiliser le système verbal à un moment de son évolution pour constituer des structures transitoires avec les sons et les mots de la langue. Les principaux paradigmes expérimentaux sont l'apprentissage sériel et l'apprentissage avec rappel libre. Le matériel à apprendre a été pendant longtemps constitué par des unités sans signification, puis par des mots, des phrases ou des textes. L'apprentissage verbal est souvent utilisé pour identifier les lois générales de la mémoire ou de l'apprentissage. Des travaux ayant montré que certains résultats étaient spécifiques à la nature verbale du matériel, l'apprentissage verbal a été utilisé plus récemment comme révélateur de l'organisation et du fonctionnement du système constitué par la représentation en mémoire des signifiés des mots. Un fait bien établi est que la forme littérale d’un matériel significatif est moins bien retenue que son contenu.

Spanish

Save record 19

Record 20 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Clinical Psychology
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
CONT

There must be levels of mental representation at which information conveyed by language is compatible with information from other peripheral systems.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Psychologie clinique
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Avec la pratique, le geste de l'attention devient naturel. Avant tout, l'élève évoque ce qui est à apprendre et à faire pendant l'activité. Il écoute et regarde ce qui lui est présenté. Au besoin, il utilise d’autres sens pour compléter son appropriation de l'objet d’apprentissage. Il prend le temps de donner une existence mentale aux données pertinentes. Plus la représentation mentale est riche, mieux les données recueillies peuvent être utilisées pour mémoriser, comprendre, créer! Les personnes sont attentives parce qu'elles ont l'intention de faire quelque chose avec ce qu'elles installent mentalement.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Psicología clínica
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 20

Record 21 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
DEF

The strategy through which learners adapt their learning style in order to fit with the needs of the task.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

[...] c'est en exposant l'élève à l'apprentissage stratégique que celui-ci deviendra un apprenant autonome et efficace. Dans ce contexte d’apprentissage, l'élève apprend à faire la distinction entre les concepts apprendre et comprendre. En effet, un élève peut apprendre(à l'aide des stratégies de répétition) des concepts sans nécessairement les comprendre. Pour être en mesure de comprendre un concept, l'élève doit être capable de faire des liens qui sont établis à l'aide des stratégies d’organisation et de régulation. Pour cette raison, l'élève doit connaître la nature, l'objectif et l'utilité de chaque stratégie enseignée.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
CONT

El aprendizaje estratégico conjunta una serie de procesos cognitivos que ocurren cuando el estudiante intenta aprender de manera significativa e involucra un procesamiento del contenido de tipo informado, deliberado y autorregulado.

Save record 21

Record 22 - external organization data 2005-10-14

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Organizations and Associations (Admin.)
  • Agriculture - General
  • Compartment - Agriculture and Agri-Food Canada
OBS

In response to the challenge of engaging rural youth in the future of their communities, the National Rural Youth Network was formed in 2003.

OBS

The National Rural Youth Network (NRYN) will provide a forum for young Canadians to learn from one another, connect with peers across the country and share information and their perspective on issues of importance to rural youth. The NRYN will be a means for the Government of Canada to solicit input from and to provide information to young Canadians from rural, remote and northern communities on federal policies, programs and services. The NRYN will also function as a mechanism to actively engage the participation of young rural Canadians on federal initiatives targeted at youth.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Organismes et associations (Admin.)
  • Agriculture - Généralités
  • Tiroir - Agriculture et Agroalimentaire Canada
OBS

En 2003, on a formé le Réseau national de la jeunesse rurale en réponse au défi d’engager la jeunesse rurale dans l’avenir de leurs collectivités.

OBS

Approuvé par le Comité de terminologie d’Agriculture et Agroalimentaire Canada le 6 mai 2003.

OBS

Le Réseau national de la jeunesse rurale(RNJR) sera un carrefour où les jeunes Canadiens pourront apprendre à se connaître les uns les autres, établir des liens avec leurs pairs dans l'ensemble du pays et échanger des renseignements et des points de vue sur des questions d’importance pour la jeunesse rurale. Le RNJR sera un outil dont disposera le gouvernement du Canada pour recueillir les commentaires des jeunes Canadiens des régions rurales, éloignées et du Nord, afin d’aider ceux-ci à être renseignés sur les politiques, les programmes et les services fédéraux. Le RNJR sera également un mécanisme qui permettra aux jeunes Canadiens ruraux de participer activement aux initiatives fédérales qui s’adressent aux jeunes.

Spanish

Save record 22

Record 23 2005-06-28

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Free learning is not committed to any particular teaching technique, but because it is a "free market" for learning, the most effective techniques will naturally get more use. Unlike schooling, which has shown itself to be remarkably resistant to change, with this new approach the system itself would be open to rapid learning.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Beaucoup d’organisations utilisent l'approche d’apprentissage libre comme une partie intégrale de leur programme de formation. Libre signifie que le stagiaire a un libre choix. Le stagiaire choisit le rythme et décide où, quand et comment il veut apprendre. Les domaines traités en apprentissage libre peuvent également être complétés par des cours traditionnels. Même si l'ensemble de la formation est basé en grande partie sur de la documentation à lire, l'expérience de beaucoup d’organisations nous montre qu'un support vidéo est essentiel pour certains types d’apprentissage libre. La presse et des textes recommandés sont également des sources importantes pour le stagiaire.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 23

Record 24 2005-03-10

English

Subject field(s)
  • Non-Gov. Provincial Bodies and Committees (Canadian)
  • Sociology (General)
OBS

NBCAL is a provincial non-profit organization which works on behalf of children and adults with an intellectual disability and their families. NBCAL works to ensure appropriate supports are in place for people with an intellectual disability to live, learn, work and participate alongside non-disabled people, as respected, valued and contributing citizens.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités provinciaux non gouv. canadiens
  • Sociologie (Généralités)
OBS

L'ANBIC est un organisme à but non lucratif qui travail au nom d’enfants et d’adultes ayant des handicaps intellectuels ainsi que pour leurs familles. NBACL/ANBIC veut s’assurer que le soutien nécessaire soit en place afin que les personnes ayant des handicaps intellectuels puissent vivre, travailler, apprendre et participer avec les autres citoyens afin d’être considérées comme des personnes à part entière qui contribuent à la communauté.

Spanish

Save record 24

Record 25 2004-12-09

English

Subject field(s)
  • Titles of National Programs (Canadian)
  • Education
  • Labour and Employment
OBS

Smart Options is a joint partnership of and created by Youth Employment Strategy and National Life/Work Centre. Smart Options is a new (2000) career development program based on Howard Gardner's theory of multiple intelligence and Thomas Armstrong's popularization of the concept. Created by Baran & Baran for students in grades 7 and 8, the program gives young people a richer understanding of themselves and shows them how they can use that knowledge to carve out more meaningful lives and careers. Smart Options, available in both English and French, requires between 4 and 6 hours of classroom time, although additional time, if available, can be devoted to exercises and activities.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes nationaux canadiens
  • Pédagogie
  • Travail et emploi
OBS

Intelli-Options est un partenariat commun et créé par la Stratégie emploi jeunesse et Centre national en vie-carrière. Intelli-Options est un nouveau programme de développement de carrière s’inspirant de la théorie d’intelligences multiples de Howard Gardner, rendue populaire par Thomas Armstrong. Conçu pour les élèves de 7e et 8e année par Baran & Baran, le programme permet aux jeunes d’apprendre à mieux se connaître et leur montre comment ils peuvent utiliser cette connaissance pour se tailler une carrière et une vie significatives. Intelli-Options est disponible en français et en anglais et nécessite de quatre à six heures de temps en classe. Toutefois, si vous le désirez, et si les circonstances le permettent, du temps supplémentaire peut être accordé aux activités.

Spanish

Save record 25

Record 26 2004-07-07

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Artificial Intelligence
  • Internet and Telematics
DEF

A learning method which involves creating a new concept by modifying the definition of a known concept.

OBS

A large body of causal knowledge is used to fill out incomplete descriptions and guide analogical inference.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Intelligence artificielle
  • Internet et télématique
DEF

Forme d’apprentissage qui exige de celui qui apprend de faire des déductions à partir de l’information qui lui arrive. Elle implique la reconnaissance d’une similitude avec une structure de connaissance en mémoire et des opérations d’abstraction et de spécialisation.

CONT

[...] l’apprentissage par analogie repose sur le transfert d’informations que réalise le système lorsqu’il découvre que la situation nouvelle partage certaines caractéristiques avec des situations connues.

CONT

L'apprentissage par analogie consiste à reconnaître des similarités entre le concept à apprendre(ou analogue cible) et un concept connu(ou analogue source), et à déterminer quelles caractéristiques pertinentes peuvent être transférées de l'analogue source vers l'analogue cible.

OBS

Bien qu’il s’agisse d’une forme d’apprentissage fréquente chez l’être humain et que les spécialistes en «Machine Learning» lui consacrent de plus en plus d’attention cette stratégie n’a pas, à notre connaissance, été utilisée par des tutoriels intelligents.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Inteligencia artificial
  • Internet y telemática
DEF

Forma de aprendizaje que consiste en adquirir nuevos factores o habilidades mediante la transformación y aumento del conocimiento existente que tiene una fuerte similitud con el nuevo concepto o habilidad deseado en una forma efectivamente útil en la nueva situación.

Save record 26

Record 27 2002-06-04

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Electoral Systems and Political Parties
OBS

Elections Canada, Ottawa, 1997. Elections Canada has produced an interactive CD-ROM to provide information about voting in Canada and the federal electoral system. Exploring Canada's Electoral System was produced primarily for use by young Canadians in school classrooms, but it can also be used by anyone to learn about representation in the Parliament of Canada and a number of aspects of the electoral process.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Systèmes électoraux et partis politiques
OBS

Élections Canada, Ottawa, 1997. Élections Canada a produit À la découverte du système électoral canadien, un CD-ROM interactif qui contient de l'information sur le vote et le système électoral fédéral au Canada. Bien qu'il ait été conçu pour être utilisé en classe par les jeunes Canadiens, le CD-ROM intéressera également tous ceux qui souhaitent en apprendre plus sur la représentation au Parlement du Canada et sur divers aspects du processus électoral.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de monografías
  • Sistemas electorales y partidos políticos
OBS

CD-ROM interactivo que permite que los estudiantes y profesores conozcan una mesa electoral, un centro de campaña, una oficina de escrutinio, las oficinas centrales de Elecciones Canadá y la Cámara de los Comunes. Se ofrece un juego de habilidades a tres niveles de dificultad y las respuestas se encuentran en los edificios visitados.

Save record 27

Record 28 2002-02-27

English

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
  • Educational Psychology
DEF

A memory research technique to test how well structures are remembered. Items previously learned in a certain sequence are given to the testee as a disordered series; he is required to restore them to the original sequence. The number of correct ascriptions is a measure of the memory performance.

French

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
  • Psychologie scolaire
CONT

Méthode de reconstruction. La série des éléments à apprendre est disposée dans un ordre toujours identique qui doit être mémorisé pendant l'apprentissage. Quand celui-ci est terminé, on présente au sujet ces mêmes éléments réorganisés dans un ordre différent. La tâche du sujet consiste à les replacer dans leur ordonnance originale.

Spanish

Save record 28

Record 29 2000-10-17

English

Subject field(s)
  • Flight Simulators (Aeroindustry)

French

Domaine(s)
  • Simulateurs de vol (Constructions aéronautiques)
CONT

[...] le Rafale pourrait être associé à plus d’une vingtaine de cabines de simulation. À la fidélité, on préfèrera le nombre et surtout l'interconnexion entre simulateurs. Car c'est la meilleure façon de créer des situations tactiques interactives, donc réalistes, pour des pilotes qui devront apprendre à tirer le maximum de la très grande variété des capteurs de l'avion(radar, optronique, détecteurs de menace et liaison de données tactiques).

Spanish

Save record 29

Record 30 2000-09-29

English

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
  • Recruiting of Personnel
  • Personnel and Job Evaluation
DEF

An analysis of abilities - such as finger dexterity, mechanical and clerical ability, visual acuteness and colour sensitivity - which have little relationship to intelligence, training or education.

DEF

A test of the probable level of future performance that will be reached following further maturation and/or training.

OBS

aptitude : The ability to acquire a certain skill, given opportunity for training.

OBS

Not to be confused with "ability test".

OBS

It differs from an achievement test in attempting to predict future competence rather than to assess present knowledge.

CONT

Ability tests include aptitude tests (which measure capacity to learn and predict what one can accomplish with training) and achievement tests (which measure accomplished skills and indicate what one can do at present).

French

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
  • Recrutement du personnel
  • Évaluation du personnel et des emplois
DEF

Test indiquant la tendance d’un individu à bien faire un travail spécifique, son potentiel d’habileté, sa capacité d’analyse et de synthèse et ses talents naturels qui peuvent être développés dans un domaine particulier. Ces tests sont utilisés pour détecter des aptitudes spécifiques. Le but de ces tests est donc de mesurer si l'individu a la capacité ou le talent requis pour apprendre un travail donné.

OBS

aptitude: Disposition innée qui permet de développer la capacité d’accomplir convenablement tâches ou travaux.

OBS

Il convient de distinguer aptitude et habileté ou capacité. Cette dernière désigne le degré de maîtrise effectivement atteint dans une activité déterminée.

OBS

«Test d’aptitude» et «test d’habileté» ne sont donc pas synonymes même s’ils sont présentés comme tels par certains auteurs (ex. voir la source «La direction du personnel», code de source APERS, 1976, page 87).

OBS

[Les tests d’aptitude] s’appliquent plus particulièrement aux candidats qui n’ont jamais eu d’expérience dans l’emploi offert.

OBS

test d’aptitude; test d’aptitudes : termes recommandés par le Réseau des traducteurs et traductrices en éducation.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicometría y psicotécnica
  • Contratación de personal
  • Evaluación del personal y los cargos
DEF

Conjunto de pruebas que tratan de medir la capacidad de una persona para desarrollar un trabajo. Normalmente consta de pruebas de personalidad, inteligencia general y habilidades o conocimientos concretos relacionados con ese trabajo.

OBS

prueba de aptitud: término y definición extraídos del CAPITAL Business Dictionary con la autorización de LID Editorial Empresarial.

Save record 30

Record 31 2000-02-29

English

Subject field(s)
  • Cartography

French

Domaine(s)
  • Cartographie
DEF

Reconnaissance et identification des composantes de l’information cartographique.

CONT

Lecture d’une carte. Dans la partie consacrée aux atlas, les élèves ont appris à repérer un lieu précis sur une carte. Il leur reste à apprendre à «lire» une carte d’une manière détaillée afin d’être à même d’en tirer un maximum d’informations.

Spanish

Save record 31

Record 32 1998-12-15

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
CONT

Instructional actions include not only interactions with the student but also decisions of the tutor such as the selection of a task to assign or a sequencing of topics to be discussed.

CONT

...the learner himself is the best judge of appropriate instructional actions and ... the extra responsibility should help increase his motivation.

CONT

Since teaching actions are determined by student responses, two students will not in general receive the same material. The less able student will receive more explanatory corrections.

CONT

Rather than propose actions, LOOK-FOR-schemata will serve as triggers for teachers to consider alternative teaching actions.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Les systèmes auteur [...] peuvent [...] être utilisés par les élèves eux-mêmes pour faire des exercices qu'ils donneront ensuite à leurs camarades. Qu'est-il de plus formateur que de réfléchir et de réaliser des exercices pour apprendre aux autres? Cela nécessite en effet de reproduire l'action pédagogique du professeur et donc d’abord la connaissance des règles que l'on veut faire apprendre.

Spanish

Save record 32

Record 33 1994-07-08

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • School Equipment

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Matériel et équipement scolaires
OBS

Autodidactique : Adjectif qui s’applique aux méthodes, aux matériels et aux appareils qui permettent d’apprendre sans être directement aidé par un maître. Ce terme est généralement utilisé dans l'enseignement programmé, mais les matériels comme les livres de classe, les films, les programmes de télévision et les enregistrements sonores peuvent être considérés comme autodidactiques dans le cas où l'élève est censé s’instruire directement au moyen de ceux-ci.

Spanish

Save record 33

Record 34 1993-04-30

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
OBS

report of the International Commission on the Development of Education.

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres

Spanish

Save record 34

Record 35 1993-03-30

English

Subject field(s)
  • Proverbs and Maxims

French

Domaine(s)
  • Proverbes et dictons

Spanish

Save record 35

Record 36 1990-01-19

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
OBS

Compare with "teaching activity" and "training activity".

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

[...] toute action à laquelle participent des élèves, des étudiants, des stagiaires, et qui a été organisée explicitement pour atteindre un objectif de formation.

CONT

Une séance de travail non dirigée est une activité éducative lorsqu'on a fixé à un groupe de personnes en formation un but à atteindre. Ce but peut être de mettre des élèves en situation d’apprendre à organiser un travail collectif. Une activité éducative peut prendre la forme d’un cours, d’un stage, d’un jeu, d’un travail expérimental, d’une étude de cas, d’une séance d’observation, d’un temps de travail personnel, d’une visite d’usine, etc.

Spanish

Save record 36

Record 37 1987-08-26

English

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology

French

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
CONT

Dans l'enseignement individualisé, géré par ordinateur ou non, des tests diagnostiques peuvent être utilisés par l'étudiant, non pas pour se voir attribuer une note, mais bien pour faire le point dans ses apprentissages et ainsi savoir quelles unités il doit apprendre ou revoir. En pareil cas, c'est l'étudiant qui prend l'initiative du testage.

OBS

Testing. Substantif anglais indiquant l’action d’appliquer des tests qui correspondrait au français "testage" [voir cette fiche]. On emploie plutôt le verbe tester à l’infinitif.

Key term(s)
  • testing à l’initiative de l’étudiant

Spanish

Save record 37

Record 38 1986-08-19

English

Subject field(s)
  • Audiovisual Techniques and Equipment
OBS

self-teaching materials: instructional materials designed to induce learner curiosity or behavior and to give the learner cues as to the success of his trials.

French

Domaine(s)
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
OBS

autodidactique : Adjectif qui s’applique aux méthodes, aux matériels et aux appareils qui permettent d’apprendre sans être directement aidé par un maître.

Spanish

Save record 38

Record 39 1982-06-08

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • School Equipment
DEF

instructional materials designed to induce learner curiosity or behavior and to give the learner cues as to the success of his trials; for example, sets for assembly by children which are self-correcting in revealing misfits, programmed materials which give confirmation, and self-tests which provide scoring keys.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Matériel et équipement scolaires
OBS

Matériel: (...) - Dans l’enseignement: Toutes les installations, les appareils, les collections... qui, dans les écoles, sont à la disposition des enseignants et des élèves.

OBS

Autodidactique : Adjectif qui s’applique aux méthodes, aux matériels et aux appareils qui permettent d’apprendre sans être directement aidé par un maître. Ce terme est généralement utilisé dans l'enseignement programmé, mais les matériels comme les livres de classe, les films, les programmes de télévision et les enregistrements sonores peuvent être considérés comme autodidactiques dans le cas où l'élève est censé s’instruire directement au moyen de ceux-ci.

Spanish

Save record 39

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