TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

APPRENDRE TOUT [29 records]

Record 1 2025-03-31

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
  • Collaborative and Social Communications
CONT

User-generated content (UGC) is any content made by people ... rather than the brand itself. ... UGC is genuine content created by individuals about their experiences with a brand. This content normally offers a real and authentic perspective amidst traditional corporate advertising.

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
  • Communications collaboratives et sociales
CONT

Le contenu généré par l'utilisateur [est] tout type de contenu qui a été créé et diffusé par des utilisateurs. [...] Les consommateurs recherchent ce contenu pour apprendre à faire quelque chose, consommer du contenu sur des sujets nichés et regarder du contenu qui n’ est pas à la télévision traditionnelle.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Internet y telemática
  • Comunicaciones colaborativas y sociales
CONT

El concepto de CGU se refiere a todo el contenido emitido por los medios audiovisuales que es producido por las audiencias en vez de por los propios medios (o compañías de producción independientes subcontratadas o profesionales individuales). Esto engloba contenidos recogidos mediante cualquier tecnología, desde faxes y mensajes de texto hasta fotos digitales, videos, blogs y podcasts. Además, es publicado tanto en los medios de comunicación tradicionales (radios y televisiones) como en medios de comunicación más recientes (como Twitter o YouTube).

CONT

El desarrollo de contenidos creados por el usuario [...] es un pilar central de la Web participativa y comprende varios medios de comunicación y trabajos creativos (escritos, [de] audio, visuales y combinados) creados por Internet y los usuarios de las tecnologías (incluyendo el contenido de dispositivos inalámbricos como las fotografías).

Save record 1

Record 2 2023-09-18

English

Subject field(s)
  • Personality Development
  • Human Behaviour
CONT

Secure attachment: Children who can depend on their caregivers show distress when separated and joy when reunited. Although the child may be upset, they feel assured that the caregiver will return. When frightened, securely attached children are comfortable seeking reassurance from caregivers. This is the most common attachment style.

OBS

A secure attachment enables children to develop greater self-esteem, better manage their emotions and behaviours, improve their problem-solving skills and have better interpersonal relationships, among other things.

French

Domaine(s)
  • Développement de la personnalité
  • Comportement humain
CONT

[...] un attachement sécurisant ou sain est la base qui [permet au bébé] d’explorer le monde tout en sachant qu'il peut revenir vers un endroit sûr. C'est le premier moyen pour bébé d’apprendre à organiser ses sentiments et ses actions, car il sait qu'il peut compter sur la personne qui lui offre soins et confort. La création d’un lien d’attachement est essentielle pour la santé psychologique à long terme.

OBS

L’attachement sécurisant permet notamment à l’enfant d’avoir une meilleure estime de soi, une bonne gestion des émotions et des comportements, de meilleures capacités en résolution de problèmes et de meilleures relations interpersonnelles.

OBS

attachement sécure : En français, l’adjectif «sécure» est un calque de l’anglais et son usage est à éviter.

Spanish

Save record 2

Record 3 2018-01-29

English

Subject field(s)
  • Labour and Employment
  • Training of Personnel
  • Military Training
DEF

A worker who enters into agreement with an employer to learn a skilled trade through a special training period combining practical training with related off-the job technical instruction.

OBS

apprentice: designation also used in the context of military training.

OBS

apprentice; app: designations officially approved by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

French

Domaine(s)
  • Travail et emploi
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Généralement jeune travailleur [ou travailleuse] qui apprend, par l'exécution de travaux pratiques, un métier ou un art appliqué comportant des tâches complexes et précises. L'apprenti[ e] travaille en usine ou en atelier sous la surveillance d’un maître qui le guide et le conseille. Selon un système de formation gradué, l'apprenti[ e] acquiert ainsi une connaissance approfondie des secrets du métier ou de l'art auquel il [ou elle] se destine. Cette forme d’acquisition de connaissances du métier s’accompagne parfois de cours théoriques, mais la caractéristique propre de l'apprenti[ e], c'est d’apprendre son métier tout en touchant une rémunération.

OBS

apprenti : désignation au masculin également employé dans le contexte de l’instruction militaire.

OBS

apprenti : Règlement sur l’assurance-chômage, 1978 (avec modifications jusqu’au 1er mars 1991).

OBS

apprenti; app : désignations uniformisées par le ministère de la Défense nationale et les Forces canadiennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Trabajo y empleo
  • Capacitación del personal
  • Instrucción del personal militar
DEF

Persona que trabaja para otra con el objeto de aprender su oficio.

OBS

[En algunos países] existen contratos de aprendizaje con salarios bajos que introducen a los jóvenes en el mercado laboral y les capacitan para obtener un puesto de trabajo.

OBS

aprendiz: término, definición y observación extraídos del CAPITAL Business Dictionary con la autorización de LID Editorial Empresarial.

Save record 3

Record 4 2017-04-13

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
CONT

The 'Rote' learning technique has again been recognised as a preferred method of teaching certain basic skills and the English language, where there is no obvious logic throughout, is a prime target for its use.

CONT

So many courses are terminology laden subjects which at times many students approach by using rote learning techniques. To help students go beyond rote learning, we need to teach them how to organize important ideas in ways that lead to an understanding of meaningful relationships.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

L'apprentissage par mémorisation. Apprendre par cœur est à la portée de tout enfant et l'école doit développer de manière systématique cette faculté. Il va de soi que toute mémorisation doit avoir un sens et qu'elle ne peut se substituer à la compréhension et à l'exploitation des connaissances. Néanmoins, il est indispensable de montrer aux enfants les techniques d’apprentissage par cœur et de les tenir à l'entraînement régulier de cette faculté.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 4

Record 5 2017-04-06

English

Subject field(s)
  • Titles of Audio-Visual Documents
OBS

Video produced in 1984 by the Productions du Verseau, Montréal, Quebec.

French

Domaine(s)
  • Titres de documents audio-visuels
OBS

Vidéo produit en 1984 par les Productions du Verseau, Montréal(Québec). Nadine, 13 ans, vit dans une famille d’accueil. Comme bien des enfants qui ont manqué d’affectation, elle ressent un immense vide qu'elle cherche à combler par tous les moyens, comme voler. Toutes les gentillesses, toutes les attentions de sa «famille d’emprunt» lui semblent dérisoires. Nadine est renvoyée au centre d’accueil. Le cheminement qu'ont à faire les enfants mal aimés n’ est pas sans embûches. Ils ne se sont jamais sentis objets de désir pour leurs parents. Ils se perçoivent comme des êtres mauvais, malfaisants. Ils doivent, malgré tout, apprendre à fonctionner, même le cœur en écharpe.

Spanish

Save record 5

Record 6 2017-02-14

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
CONT

The specific goals of this forum were to learn more about the various challenges facing institutions in matters related to the language of work and to identify potential solutions to these various challenges, while creating at the same time an informal network of young public servants from different institutions to help implement a government wide response strategy.

OBS

response strategy: term used at the Treasury Board Secretariat.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
CONT

Les objectifs spécifiques de ce forum consistaient à en apprendre davantage sur les divers défis auxquels font face les institutions en matière de langue de travail et à recenser des solutions éventuelles à ces défis tout en créant, en même temps, un réseau informel de jeunes fonctionnaires de différentes institutions, dans le but d’aider à mettre en œuvre une stratégie d’intervention pangouvernementale.

OBS

stratégie d’intervention : terme en usage au Secrétariat du Conseil du Trésor.

Spanish

Save record 6

Record 7 2017-02-08

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

A solid educational infrastructure is the key to a nation's success. Investment in education creates stability and economic value, and increases overall satisfaction among citizens.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

En Irlande, l'actuelle pénurie de main-d’œuvre a suscité un débat sur la nécessité d’apprendre tout au long de la vie. Vu le faible développement de l'infrastructure éducative pour les adultes, les possibilités de reprendre le chemin de l'école sont limitées pour les adultes peu qualifiés.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 7

Record 8 2017-02-08

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Training of Personnel
  • Cancers and Oncology
OBS

Health Canada. The Professional Education Strategy flowed from a recommendation of the 1993 National Forum on Breast Cancer, aims at developing and implementing communication skills training for practising health professionals. The training focusses on interactions between family physicians, radiologists, surgeons and oncologists and their patients and stresses respect for individual rights and the importance of shared decision-making. A one-hour presentation kit, Talking Tools 1, was developed and distributed widely to the Deans, the offices of Continuing Medical Education (CME) and the Departments of Family Medicine of the medical schools and to numerous community-based hospital departments of CME. The kit is designed as an interactive presentation for practising physicians by practising physicians to raise awareness of the importance of communication skills and of the fact that these skills can be taught and learnt.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Cancers et oncologie
OBS

Santé Canada. La Stratégie axée sur la formation des professionnels découle d’une recommandation du Forum national sur le cancer du sein de 1993, vise à concevoir et à mettre en œuvre des méthodes de formation aux techniques de communication pour les professionnels de la santé. L'accent est mis sur l'interaction entre les médecins de famille, les radiologistes, les chirurgiens, les oncologues et les patientes, et sur le respect des droits de la personne et l'importance de la prise de décisions partagée. Une trousse conçue pour des exposés d’une heure, Outils de communication 1, a été produite. Elle a été largement diffusée dans les universités, auprès des doyens et dans les bureaux d’enseignement médical continu(EMC) et les départements de médecine familiale, et dans de nombreux services d’EMC d’hôpitaux communautaires. C'est un instrument interactif, qui permet à des praticiens de sensibiliser leurs confrères à l'importance de bien communiquer, tout en leur montrant que c'est un art qui peut s’enseigner et s’apprendre.

Key term(s)
  • Stratégie de formation professionnelle

Spanish

Save record 8

Record 9 2016-03-22

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

Zone of proximal development is the difference between the child's capacity to solve problems on his own, and his capacity to solve them with assistance. In other words, the actual developmental level refers to all the functions and activities that a child can perform on his own, independently without the help of anyone else. On the other hand, the zone of proximal development includes all the functions and activities that a child or a learner can perform only with the assistance of someone else. The person who intervenes in this scaffolding process could be an adult (parent, teacher, caretaker, language instructor) or another peer who has already mastered that particular function.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
DEF

Distance entre ce que l'apprenant est capable d’apprendre tout seul et ce qu'il apprend avec l'aide d’autrui.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
OBS

ZDP, por sus siglas en inglés.

Save record 9

Record 10 2016-03-07

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Military Training
DEF

Hands-on training delivered on the work premises while employees are actually working.

OBS

on-job training; OJT: term and abbreviation officially approved by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Formation pratique qui se donne sur le lieu même du travail et qui permet au travailleur d’apprendre tout en exerçant ses fonctions.

OBS

Contrairement à l’apprentissage, la formation sur le tas est axée sur un ensemble de tâches précises et non sur la profession dans son ensemble, ne fait pas suite à une formation théorique acquise dans la même spécialité et ne se termine pas par un certificat de compétence.

OBS

formation en cours d’emploi; FCE : terme et abréviation uniformisés par le ministère de la Défense nationale et les Forces canadiennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Instrucción del personal militar
CONT

La capacitación en el puesto de trabajo contempla que una persona aprenda una responsabilidad mediante su desempeño real y no solo escuchando, observando o leyendo.

Save record 10

Record 11 2015-03-06

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
F116
classification system code, see observation
OBS

The series, composed of five learning events, provides participants with workshops and seminars on topics that are relevant and pertinent to their roles and responsibilities within the financial management community. Participants will have an opportunity to learn more about strategic financial management while learning to better understand the strategic perspectives of senior leaders.

OBS

F116: a Canada School of Public Service course code.

Key term(s)
  • Strategic Financial Management Series
  • Business Analysis Workshop

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
F116
classification system code, see observation
OBS

La série, composée de cinq activités d’apprentissage, propose aux participants des ateliers et des séminaires sur des sujets relatifs à leurs rôles et responsabilités au sein de la collectivité de la gestion financière. Les participants pourront en apprendre davantage sur la gestion stratégique des finances tout en comprenant mieux le point de vue stratégique des cadres dirigeants.

OBS

F116 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Key term(s)
  • Série sur la gestion stratégique des finances
  • Atelier sur l’analyse d’affaires

Spanish

Save record 11

Record 12 2015-02-25

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
CONT

The coaching process allows participants to dig deep in order to learn more about themselves and make long-term changes in their lives, all the while improving the efficiency and performance of their organization.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Le processus de coaching permet aux participants de se dépasser et de plonger en eux-mêmes pour ainsi apprendre à mieux se connaître et apporter des changements durables à leurs façons d’être et de faire, tout en accroissant l'efficacité et en améliorant le rendement de leur organisation.

Spanish

Save record 12

Record 13 2015-02-25

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
P013
classification system code, see observation
OBS

This course allows participants to learn the roles and responsibilities of everyone involved in a workforce management process and how to meet budgetary constraints and assess their impact, as well as how to make and communicate staffing decisions. Participants will also receive tips on how to cope during these difficult times and maintain operations while providing a supportive environment.

OBS

P013: a Canada School of Public Service course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
P013
classification system code, see observation
OBS

Ce cours permet aux participants de prendre connaissance du rôle et des responsabilités de chaque intervenant du processus de gestion de l'effectif, et d’apprendre à effectuer des compressions budgétaires et à en évaluer l'impact, ainsi qu'à prendre et à communiquer des décisions en matière de dotation. Ils recevront aussi des conseils pour mieux gérer cette période difficile et poursuivre les activités tout en assurant un climat positif.

OBS

P013 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 13

Record 14 2014-07-17

English

Subject field(s)
  • Education
  • Labour and Employment
Key term(s)
  • adult education programme

French

Domaine(s)
  • Pédagogie
  • Travail et emploi
CONT

Le programme d’éducation des adultes [...] L'éducation des adultes, constituée comme activité nettement spécialisée et consciemment organisée, n’ apparaît dans l'histoire qu'avec le développement de la civilisation industrielle et des idées de progrès démocratique et social qui l'accompagnent. Spécialisation, systématisation, orientation ne veulent pas dire rétrécissement du champ d’application. Au contraire, tout l'effort de l'éducation des adultes tend à satisfaire les besoins culturels des adultes dans toute leur étendue et leur diversité. Il s’ensuit que contenu, programmes et méthodes varieront énormément selon les besoins particuliers des individus, des groupements sociaux et nationaux et selon l'urgence des problèmes à résoudre. Dans tel pays la question principale sera la formation des cadres de l'industrie et du travail; dans d’autres il s’agira d’apprendre à lire et à écrire à une population plus ou moins illettrée.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pedagogía
  • Trabajo y empleo
DEF

Programa [que] tiene como meta propiciar, facilitar y ampliar las oportunidades educativas y de empleabilidad de [adultos], mediante la adquisición de las destrezas y conocimientos necesarios para la autosuficiencia y el logro de un empleo.

OBS

El programa de educación para adultos comprende servicios educativos a diversos segmentos de la población con necesidades muy diversas tales como: adultos renovando su educación, adultos sin escolaridad básica, veteranos, confinados, inmigrantes, y otros.

Save record 14

Record 15 2011-07-20

English

Subject field(s)
  • Golf
DEF

A stroke played on the green with the intention of rolling the ball into the hole.

CONT

The ball is struck so that it rolls towards the hole without any loft whatsoever. To aid this, a golfer will use a specially-designed club, called a "putter," which has a very steep face and (usually) a short shaft. In contrast to all other golf shots, the putt does not involve much body motion. Indeed, the object is to keep the hips and legs as still as possible. There is very little backswing in the putting motion.

French

Domaine(s)
  • Golf
DEF

Coup frappé avec un fer droit sur le vert.

CONT

Pour améliorer son jeu sur les verts, un joueur doit apprendre la nécessité fondamentale de réussir tout coup roulé, que ce soit à quelques centimètres du trou ou à plus de 20 mètres.

OBS

Le terme «putt» est accepté en France, mais il est à éviter au Canada.

Spanish

Save record 15

Record 16 2009-07-22

English

Subject field(s)
  • Mental Disorders
DEF

Thinking that contains obvious internal contradictions or in which conclusions are reached that are clearly erroneous, given the initial premises.

CONT

It may be seen in people without mental disorder, particularly in situations in which they are distracted or fatigued. Illogical thinking has psychopathological significance only when it is marked, as in the examples noted below, and when it is not due to cultural or religious values or to an intellectual deficit. Markedly illogical thinking may lead to, or result from, a delusional belief, or may be observed in the absence of a delusion. Examples: A patient explained that she gave her family IBM cards, which she punched, in an effort to improve communication with them. Another patient stated: Parents are the people that raise you. Parents can be anything-material, vegetable, or mineral-that has taught you something. A person can look at a rock and learn something from it, so a rock is a parent." In response to the question "Why did you go to Kingston?" a patient replied, "Because I believe in the King James Bible and my name is James. I went to Kingston to see the Queen".

French

Domaine(s)
  • Troubles mentaux
DEF

Pensée qui comporte des contradictions internes évidentes ou qui, compte tenu des prémisses, aboutit à des conclusions manifestement erronées.

CONT

Elle peut exister en l'absence de troubles mentaux, en particulier en cas de distraction ou de fatigue. La pensée illogique n’ a une signification psychopathologique que lorsqu'elle est marquée, comme dans les exemples figurant ci-dessous, et lorsqu'elle n’ est pas due à des valeurs culturelles ou religieuses ou à une déficience intellectuelle. Une pensée illogique marquée peut conduire à une croyance délirante ou en résulter, mais elle peut aussi être observée en l'absence de toute idée délirante. Exemples : une patiente explique qu'elle a donné à sa famille des cartes IBM qu'elle a poinçonnées dans l'espoir d’améliorer ses relations avec elle. Un autre patient déclare : Les parents sont des personnes qui vous élèvent. Tout ce qui vous a appris quelque chose peut être votre parent, que ce soit de la matière, un végétal ou un minéral. Une personne peut regarder un rocher et apprendre quelque chose de lui; donc, le rocher est un parent». En réponse à la question :«Pourquoi êtes-vous allé à Kingston ?», un patient répond :«Parce que je crois à la Bible du Roi Jacques et que mon nom est Jacques, je suis allé à Kingston pour voir la reine».

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Trastornos mentales
Save record 16

Record 17 2009-02-18

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Decision-Making Process
CONT

The convergence of those three elements - a culture that prizes spontaneous adaptation, leadership and commitment of institutional resources to sustaining visioning and decisional dynamics, and an aptitude for learning smart practices throughout the process-would seem to define the underlying factors sustaining strategic competence ...

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Processus décisionnel
CONT

La convergence de ces trois éléments-une culture qui privilégie l'adaptation spontanée, le leadership et l'engagement des ressources institutionnelles à soutenir l'exercice de projection et la dynamique décisionnelle, et l'aptitude à apprendre les pratiques intelligentes tout au long du processus-semblerait définir les facteurs sous-jacents à la compétence stratégique [...]

Spanish

Save record 17

Record 18 2008-08-05

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
DEF

A newcomer to the world of the Internet, e-mail, discussion groups, etc.

CONT

If you are making your first posting to a discussion group, admitting you are a "newbie" will likely help, because then friendly folks might help you out.

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
DEF

Personne qui est à ses débuts dans le monde d’Internet, du courriel, des groupes de discussion, etc.

CONT

Tout internaute débutant devra d’abord apprendre à manier la souris et apprendre à se repérer sur l'écran et sur une page. Ensuite, il devra pouvoir apprendre à naviguer d’une page à l'autre ainsi que d’un site à l'autre.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Internet y telemática
Save record 18

Record 19 2006-09-13

English

Subject field(s)
  • Names of Special Years, Weeks, Days
  • Training of Personnel
OBS

What’s the essence of Quebec Adult Learners Week? Simple. To celebrate adult learning in all its forms and encourage others to participate in learning activities. The goal is to instill – among all adult Quebecers – a passion for lifelong learning and its infinite possibilities in one’s personal, social, and professional lives.

French

Domaine(s)
  • Désignations d'années, de semaines et de jours spéciaux
  • Perfectionnement et formation du personnel
OBS

Fêter les adultes en formation dans toute leur diversité et en encourager d’autres à participer à des activités de formation, voilà l'essence du projet de la Semaine québécoise des adultes en formation. L'objectif est de développer, au sein de toute la population adulte du Québec, le goût et les possibilités d’apprendre tout au long de la vie dans les divers lieux de vie personnelle, sociale et professionnelle.

Spanish

Save record 19

Record 20 2006-06-14

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Education (General)
OBS

The Prime Minister's Awards for Teaching Excellence recognize the efforts of outstanding teachers in all disciplines who instill in their students a love of learning, helping them excel and build a successful future.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Pédagogie (Généralités)
OBS

Le programme des Prix du Premier ministre pour l'excellence dans l'enseignement récompense des enseignants exceptionnels de toutes les disciplines qui insufflent à leurs élèves le gout d’apprendre, tout en les aidant à exceller et à se bâtir un avenir prometteur.

Spanish

Save record 20

Record 21 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Clinical Psychology
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
CONT

There must be levels of mental representation at which information conveyed by language is compatible with information from other peripheral systems.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Psychologie clinique
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Avec la pratique, le geste de l'attention devient naturel. Avant tout, l'élève évoque ce qui est à apprendre et à faire pendant l'activité. Il écoute et regarde ce qui lui est présenté. Au besoin, il utilise d’autres sens pour compléter son appropriation de l'objet d’apprentissage. Il prend le temps de donner une existence mentale aux données pertinentes. Plus la représentation mentale est riche, mieux les données recueillies peuvent être utilisées pour mémoriser, comprendre, créer! Les personnes sont attentives parce qu'elles ont l'intention de faire quelque chose avec ce qu'elles installent mentalement.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Psicología clínica
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 21

Record 22 2006-01-12

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
CONT

Self-learning Skills. Ability to: learn independently; continuously seek to acquire new knowledge; acquire relevant knowledge to solve problems.

Key term(s)
  • self-learning skill

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Nos enfants doivent apprendre à acquérir des informations, à communiquer, à raisonner tant sur le plan qualitatif que quantitatif et à résoudre les problèmes de la vie quotidienne. Ils ont tout particulièrement besoin des compétences d’auto-apprentissage qui leur permettront de continuer à étudier par eux-mêmes.

CONT

Le jeune apprend comment apprendre à apprendre un logiciel. Il acquiert donc une compétence bien plus importante que celle de connaître le logiciel en particulier. Cette capacité d’auto-apprentissage se révélera un atout majeur dans le futur, car on peut la transposer à toute nouvelle réalité à explorer.

OBS

[...] ces compétences [se résument comme suit] : L’aptitude au raisonnement, à la résolution de problèmes, à l’apprentissage et à la communication.

Key term(s)
  • compétence d’auto-apprentissage

Spanish

Save record 22

Record 23 2005-06-27

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

E-learning groups in chat rooms and bulletin boards, usually monitored by tutors, provide a valuable forum for students to interact and share their insights or solve problems - just as they would in a real classroom. Unlike a real classroom, however, they can learn and exchange in the chat room at their convenience.

Key term(s)
  • eLearning group

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

Créer des groupes d’apprentissage en ligne au niveau de l'école. Deux types de groupes sont possibles. Groupes sur des sujets précis-Quand au moins deux élèves suivent le même cours en ligne, il est utile de les faire se rencontrer régulièrement. Les élèves peuvent se poser des questions, échanger de l'information et apprendre les uns des autres. Groupes sur les compétences interactives-Dans beaucoup d’écoles, les élèves suivent des cours différents, et ce, à différents niveaux. Mais ils auront tout de même leur expérience d’apprentissage en ligne en commun et ils pourront apprendre les uns des autres. Ces deux types de groupes fonctionneront plus rondement si le facilitateur les encadre en préparant un guide de discussion, en posant des questions, en cernant des sujets de discussion précis ou en demandant aux élèves de faire la démonstration de certaines compétences interactives.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Save record 23

Record 24 2004-07-07

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
CONT

McDonald's will implement a "Learning Content Management System" that will enable them to register, document, and train students automatically; monitor performance through specialized reports; and control and update content, as necessary.

CONT

When program planning is combined with specific learning content, in some way the learning process is greatly facilitated.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
CONT

Le pédagogue présente le contenu d’apprentissage de manière variée pour favoriser à la fois les élèves auditifs et visuels, ceux qui ont besoin d’explications et ceux qui ont besoin de pouvoir appliquer, ceux qui prennent appui sur le concret, les symboles, la logique ou l'imagination. Tout en se préoccupant des savoirs à acquérir, il accorde une grande valeur à la démarche cognitive de l'élève et à la conscience de ses moyens d’apprendre.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Internet y telemática
DEF

Totalidad de conocimientos, destrezas, valores, actitudes y patrones de conducta transmitidos por la institución escolar o durante las actividades extraescolares.

CONT

El concepto de contenido de la educación comprende tanto el contenido explicitado en los programas, es decir lo que se enseña, como el contenido implícito en todos los actos de la vida escolar (relaciones entre alumnos y maestro, experiencias en el trabajo y la totalidad de los mensajes orales y audiovisuales).

Save record 24

Record 25 2004-05-19

English

Subject field(s)
  • Titles of Provincial Government Programs (Canadian)
  • Labour and Employment
  • Education (General)
DEF

A School to Career program that opens the door for students to explore and work in apprenticeship occupations starting in grade 11 or grade 12 through the Cooperative Education program.

OBS

Students have an opportunity to become registered apprentices and work towards becoming a certified journeyperson in a skilled trade while completing their secondary school diploma.

Key term(s)
  • Ontario Youth Apprenticeship Programme
  • Secondary School Workplace Apprenticeship Programme

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes de gouvernements provinciaux canadiens
  • Travail et emploi
  • Pédagogie (Généralités)
OBS

Par l'entremise du programme d’éducation coopérative, le PAJO permet à l'élève du secondaire d’apprendre un métier spécialisé tout en terminant son diplôme d’études secondaires de l'Ontario.

Spanish

Save record 25

Record 26 2000-06-12

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Continuing Education
Key term(s)
  • Pluri-elles
  • Pluri-elles Inc.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Éducation permanente
OBS

Pour tout adulte qui désire : améliorer ses connaissances en lecture, en écriture, à l'oral et en calcul; travailler en petits groupes dans une ambiance amicale et chaleureuse; rencontrer d’autres personnes qui veulent apprendre; compléter sa douzième année(GED) ;s’alphabétiser en famille.

Key term(s)
  • Pluri-elles
  • Pluri-elles Inc.

Spanish

Save record 26

Record 27 1998-03-02

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Education
  • Training of Personnel
OBS

OECD Education Committee strategy making continuous learning a priority, January 1996.

OBS

Source(s): PSC [Public Service Commission].

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Pédagogie
  • Perfectionnement et formation du personnel

Spanish

Save record 27

Record 28 1995-02-06

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

An "intelligent" tool can also appropriate the actions of an inexperienced student. For example, a system that provides a trace of the student's algebra problem-solving activities in effect takes the student's actions and displays them in a framework that the student may not initially understand....

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Le développement d’outils intelligents d’apprentissage pour le traitement des connaissances. [...] De façon à maximiser l'activité cognitive de l'élève, nous avons [...] privilégié l'utilisation de l'ordinateur par l'élève comme outil pour apprendre plutôt que comme machine à enseigner. Nous avons fait un choix analogue face à l'utilisation des concepts d’intelligence artificielle, optant pour la construction d’environnements d’apprentissage intelligents [...] tout en nous inspirant d’autres paradigmes d’enseignement intelligemment assisté par ordinateur [...]

Spanish

Save record 28

Record 29 1991-10-03

English

Subject field(s)
  • Translation (General)
  • Language Problems (General)
CONT

"Learn about XYZ watches". (Programme de formation pour vendeurs de montres XYZ).

French

Domaine(s)
  • Traduction (Généralités)
  • Problèmes de langue (Généralités)
CONT

"Apprenez tout sur les montres XYZ" (programme s’adressant à ceux qui en vendent pour la première fois). "Informez-vous davantage sur les montres XYZ" (programme à l’intention de ceux qui en vendent déjà).

Spanish

Save record 29

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