TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

CALAGE MOTEUR [19 records]

Record 1 2023-02-27

English

Subject field(s)
  • Nuclear Science and Technology
  • Electric Rotary Machines
CONT

Stalling or locking the rotor, is a situation in which the circuits of a motor are energized but the rotor is not turning.

French

Domaine(s)
  • Sciences et techniques nucléaires
  • Machines tournantes électriques
CONT

Le calage(ou le blocage) du rotor d’un moteur peut être défini comme la mise sous tension des circuits de ce moteur sans que son rotor ne tourne.

Spanish

Save record 1

Record 2 2017-10-17

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

The term feathering refers to the operation of rotating the blades of a propeller to an edge-to-the-wind position for the purpose of stopping the rotation of the propeller whose blades are thus feathered and to reduce drag. Therefore, a feathered blade is an approximate in-line-of-flight position, streamlined with the line of flight. Some, but not all, propellers can be feathered. Feathering is necessary when an engine fails or when it is desirable to shut off an engine in flight. The pressure of the air on the face and back of the feathered blade is equal, and the propeller will stop rotating. If it is not feathered when its engine stops driving it, the propeller will "windmill" and cause drag.

OBS

feathering: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Key term(s)
  • feathering operation

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

La mise en drapeau est assurée par le moteur de changement de calage lui-même.

OBS

mise en drapeau : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI).

Key term(s)
  • manœuvre de drapeau
  • passage en drapeau

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Sistemas de propulsión de aeronaves
OBS

puesta en bandera : término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 2

Record 3 2016-05-27

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
DEF

[A propeller] designed to permit a change of blade angle when the airplane is on the ground.

CONT

The adjustable-pitch propeller was the forerunner of the constant-speed propeller. It is a propeller with blades whose pitch can be adjusted on the ground with the engine not running, but which cannot be adjusted in flight.

OBS

adjustable-pitch propeller: term standardized by the British Standards Institution.

OBS

ground-adjustable propeller: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Key term(s)
  • ground-adjustable propellor
  • adjustable-pitch propellor

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
DEF

[Hélice dont le pas de calage n’ est pas] susceptible d’être modifié en vol, mais seulement au sol lorsque le moteur est arrêté.

OBS

hélice à pas réglable : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Sistemas de propulsión de aeronaves
Save record 3

Record 4 2016-05-27

English

Subject field(s)
  • Ignition Systems (Motor Vehicles)
DEF

A timing advance system which varies the relative angle between axes of magneto and engine shaft.

OBS

shaft timing advancer: term and definition standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Allumage (Véhicules automobiles)
DEF

Système de calage de l'avance qui fait varier l'angle relatif entre les axes de la magnéto et l'arbre du moteur.

OBS

arbre de calage de l’avance : terme et définition normalisés par l’ISO.

Spanish

Save record 4

Record 5 2016-05-24

English

Subject field(s)
  • Ignition Systems (Motor Vehicles)
DEF

An ignition timing advancer that works automatically according to the engine speed and power.

OBS

auto-timer;automatic spark advance: terms and definition standardized by ISO.

Key term(s)
  • autotimer

French

Domaine(s)
  • Allumage (Véhicules automobiles)
DEF

Dispositif de calage de l'avance à l'allumage qui fonctionne automatiquement en fonction de la vitesse et de la puissance du moteur.

OBS

régulateur d’avance automatique; avance à l’allumage automatique : termes et définition normalisés par l’ISO.

Spanish

Save record 5

Record 6 2011-05-02

English

Subject field(s)
  • Wind Energy
CONT

Due to the allowable rapid yaw rates of wind turbines with blade cyclic pitch variation, the two conventional separate control systems - yaw control for wind direction following and blade feathering control for regulating rotor speed and torque - can be replaced by a system with only a single control variable, the rotor yaw angle.

French

Domaine(s)
  • Énergie éolienne
OBS

La régulation de puissance par mise en drapeau consiste à obliger les pales à pivoter autour de leur axe mécanique de façon à réduire l'angle d’attaque, donc le Cz et enfin le couple moteur. Cette réduction de l'angle d’attaque est obtenue par augmentation du calage(angle que fait la corde du profil avec le plan de rotation de l'hélice) moyen des pales.

Spanish

Save record 6

Record 7 2008-02-20

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
  • Helicopters (Military)
  • Special-Language Phraseology
OBS

"Feathering" a propeller means rotating the propeller blades about 90 degrees so each blade is streamlined with the wind, which gives minimum drag.

OBS

A feathering propeller can alter the pitch of the blades up to almost 90 degrees. That is, the blade pitch is changed so that they have their leading edge pointing right into the direction of flight, offering minimum resistance to the airflow. This mode allows the propeller rotation to be stopped, without adding excessive drag to the aircraft. Feather may be used to improve the performance of the aircraft after the failure of an engine, but more usually in light aircraft it is used in motor glider applications.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
  • Hélicoptères (Militaire)
  • Phraséologie des langues de spécialité
CONT

Le calage des pales peut être augmenté ou diminué pour adapter l'incidence de la pale à la vitesse de vol, pour fournir plus de force à vitesse faible(en montée), ou moins de force à plus grande vitesse(en croisière). En cas de panne du moteur, les pales peuvent être orientées de manière à offrir la moindre résistance au vent et ne pas créer de traînée. On parle alors de mettre l'hélice en drapeau. Pour un pas donné, le calage angulaire du profil va en décroissant en s’éloignant du centre, car la vitesse locale augmente avec le rayon, d’où l'aspect vrillé de l'hélice.

OBS

mettre l’hélice en drapeau : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 7

Record 8 2002-09-23

English

Subject field(s)
  • Fueling Systems (Motor Vehicles)
DEF

An advanced engine system with a cam changeover mechanism that varies the duration of the timing and exhaust valves while the engine is operating at high speeds.

OBS

In short, it means better fuel economy, more power underfoot and cleaner exhaust emissions.

OBS

Originally developed by Toyota for executive cars.

Key term(s)
  • Variable Valve Timing, intelligent

French

Domaine(s)
  • Alimentation (Véhicules automobiles)
DEF

[Système qui] définit le calage des soupapes d’admission en fonction de la charge du moteur dans le but d’optimiser le réglage du volume d’admission d’air et la quantité précise de carburant.

CONT

Le système VVT-i adapte continuellement le calage des soupapes d’admission pour améliorer les performances et réduire la consommation de carburant et les émissions.

Key term(s)
  • distribution à calage variable - intelligent

Spanish

Save record 8

Record 9 2002-07-02

English

Subject field(s)
  • Diesel Motors

French

Domaine(s)
  • Moteurs diesel
DEF

Température à laquelle la congélation partielle du gazole provoque des incidents de fonctionnement dans un moteur.

CONT

En dehors de ces trois points de température caractéristiques du comportement à froid du gazole en laboratoire, il faudrait pouvoir connaître surtout la température limite d’opérabilité, à laquelle apparaissent les incidents de fonctionnement qui se manifestent par des à-coups, une perte de puissance et même le calage du moteur.

Spanish

Save record 9

Record 10 1999-10-12

English

Subject field(s)
  • Engines (Motor Vehicles)

French

Domaine(s)
  • Moteur (Véhicules automobiles)
OBS

Les renseignements provenant de la source NUT-3 (Véhicules automobiles, lexique anglais-français) sont reproduits avec l’autorisation de l’Office des Nations-Unies à Genève.

Spanish

Save record 10

Record 11 1999-02-03

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
OBS

See "ground fine pitch".

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Nous savons que la butée "petit pas vol" doit interdire de descendre en-dessous d’une certaine valeur pour éviter une perte de contrôle de l'avion à basse vitesse et limiter l'effet de survitesse moteur en cas d’avarie sur les mécanismes de l'hélice.(La position angulaire de la butée "petit pas vol" est déterminée pour la vitesse de décollage). Or, en fonctionnement au sol, si nous superposons une courbe de charge hélice en calage minimum(butée petit pas vol) au réseau de courbes précédent on s’aperçoit que la puissance absorbée par l'hélice est trop importante aux faibles régimes de rotation. Dans cette phase, le couple nécessaire à l'entraînement de l'hélice demande un débit de carburant tel que la [température] T3 est trop forte. [...] Il faut donc prévoir un angle de calage inférieur à l'angle donné par la butée "petit pas vol". Cet angle de calage inférieur est obtenu en déverrouillant la butée petit pas vol et en amenant le mécanisme sur une autre butée : la butée petit pas sol. Les pales sont maintenues en butée" petit pas sol" pour le démarrage et la première partie de la mise en puissance. Puis l'angle de calage augmente(fonctions obtenues grâce au régulateur d’hélice par exemple) et s’adapte afin d’équilibrer la puissance fournie [...] Lorsque l'angle de calage devient supérieur à l'angle petit pas vol, la butée correspondante se met en place automatiquement afin de protéger l'avion et le moteur. Il est bien entendu que ceci doit s’effectuer avant le régime maximum, donc avant le décollage.

Spanish

Save record 11

Record 12 1999-02-01

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

La mise en drapeau est assurée par le moteur de changement de calage lui-même. Dans le cas des hélices électriques, ce moteur est généralement survolté pendant cette phase afin de diminuer le temps de passage.

OBS

L’hélice électrique s’oppose à l’hélice hydraulique (y compris l’hélice hydromatique), laquelle utilise un mécanisme de changement de pas fonctionnant hydrauliquement.

Spanish

Save record 12

Record 13 1999-02-01

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

The feather pump is mounted in the feather reservoir and provides an auxiliary source of hydraulic pressure for static ground operation of the propeller and for any feathering or unfeathering operation. During normal operation, the feather pump is not used. The pump is driven by an electric motor ....

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

La mise en drapeau est assurée par le moteur de changement de calage lui-même. Dans le cas des hélices électriques, ce moteur est généralement survolté pendant cette phase afin de diminuer le temps de passage. Les hélices hydrauliques nécessitent un moteur électrique entraînant une pompe(pompe de mise en drapeau) pour suppléer la pompe du régulateur. On dispose d’une réserve dans le fond du réservoir d’huile du moteur.

Key term(s)
  • électro-pompe de mise en drapeau
  • pompe électrique de mise en drapeau
  • pompe de drapeau
  • électropompe de drapeau

Spanish

Save record 13

Record 14 1993-07-07

English

Subject field(s)
  • Tools and Equipment (Mechanics)
DEF

The torque that continues to be developed at the tool output shaft after the load has stalled the pneumatic tool.

OBS

The value may depend upon the angular position of the motor shaft at the time of stalling, with a maximum in the case of the most advantageous position of the shaft and a minimum in the case of the least advantageous position. It also depends on the speed reduction ratio and on the efficiency of the speed reduction gear or of any other transmission system included if required in the tool between the motor and the final output shaft.

OBS

term standardized by ISO - Compressors, pneumatic tools and machines vocabulary.

French

Domaine(s)
  • Outillage (Mécanique)
DEF

Couple qui continue d’être développé à l’arbre de sortie de l’outil après calage de l’outil pneumatique par la charge.

OBS

La valeur peut dépendre d’une part de la position angulaire de l'arbre moteur au moment du calage, avec un maximum en cas de position la plus défavorable de l'arbre, et un minimum en cas de position la plus défavorable. Elle dépend, d’autre part, de la démultiplication de vitesse et du rendement du réducteur de vitesse ou tout autre organe de transmission inclus, s’il y a lieu, dans l'outil entre le moteur et l'arbre de sortie final.

OBS

terme normalisé par l’ISO - Compresseurs, outils et machines pneumatiques - vocabulaire.

Spanish

Save record 14

Record 15 1991-09-05

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Most pitch-changing mechanisms are operated by oil pressure (hydraulically) and use some type of piston-and-cylinder arrangement. The piston may move in the cylinder, or the cylinder may move over a stationary piston. The linear motion of the piston is converted by several different types of mechanical linkage into the rotary motion necessary to change the blade angle. The mechanical connection may be through gears, the pitch-changing mechanism turning a drive gear or power gear that meshes with a gear attached to the butt of each blade.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
DEF

variation de pas: Système permettant la rotation d’une pale d’hélice autour de son axe longitudinal pour modifier son pas et en conséquence, son effort de traction.

CONT

Les mécanismes de changement de calage [des hélices à vitesse constante] sont soit électriques, soit hydrauliques, mais dans tous les cas on trouve :-un élément sensible détectant le nombre de tours,-un élément de réglage relié à la commande,-un élément actif qui, compte tenu des deux éléments précédents, commande le changement de calage. Ces trois éléments forment le régulateur [d’hélice]-un moteur électrique ou hydraulique qui fait tourner les pales autour de leur axe longitudinal.

Spanish

Save record 15

Record 16 1988-06-07

English

Subject field(s)
  • Engines (Motor Vehicles)

French

Domaine(s)
  • Moteur (Véhicules automobiles)
CONT

Si(...) [la vis de réglage du ralenti] est trop serrée, le mélange est trop pauvre, le régime baisse également et peut aller jusqu'au calage du moteur.

Spanish

Save record 16

Record 17 1987-10-30

English

Subject field(s)
  • Steam-Powered Machines and Condensers
  • Cooling and Ventilating Systems
DEF

Electrical device used to open circuit to motor if temperature, pressure, and/or current flow exceed safe conditions.

French

Domaine(s)
  • Machines à vapeur et condenseurs
  • Systèmes de refroidissement et de ventilation
CONT

(...) une protection efficace des enroulements du moteur [du compresseur] ne peut être obtenue que par l'adjonction sur l'alimentation du moteur de relais thermiques [qui] ont pour but de protéger les moteurs contre les surcharges(...) ou d’obtenir le déclenchement instantané en cas de calage du rotor ou de court-circuit. Les contacteurs complétés avec ce dispositif de protection prennent le nom de discontacteurs.

Spanish

Save record 17

Record 18 1985-07-24

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

A true pitch propeller is one that makes use of the blade-element theory. Each element (section) of the blade travels at a different rate of speed, that is, the tip sections travel faster than the sections close to the hub. When the elements (sections) are arranged so that each is set at the proper angle to the relative airstream, they all advance the same distance during any single revolution of the propeller.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Si l'on veut avoir une hélice dont toutes les sections possèdent le même pas H, il suffit de réaliser la condition r tg[ alpha]=constante=k(où alpha correspond à l'angle de calage](...) L'hélice à pas constant ainsi définie n’ est plus utilisée à l'heure actuelle; en effet, la présence du fuseau moteur réduit la vitesse de l'air au voisinage du moyeu, ce qui se traduit par la nécessité de réduire le pas dans cette région afin d’obtenir un rendement meilleur. Dès lors, il est nécessaire de définir un "profil de référence" afin de caractériser une telle hélice.

Key term(s)
  • hélice à pas géométrique constant

Spanish

Save record 18

Record 19 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Machinery

French

Domaine(s)
  • Machines

Spanish

Save record 19

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