TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

COMPRESSION AUDIO [27 records]

Record 1 2017-03-29

English

Subject field(s)
  • Information Processing (Informatics)
  • Internet and Telematics
  • Audio Technology
  • Lasers and Masers
DEF

A digital audio format (MPEG layer 3), that uses a high level of compression with little loss in sound quality.

CONT

The MP3 format is extraordinarily popular because of its near CD-quality playback at tiny file sizes. You can download these files from numerous MP3 sites for playback from the desktop or portable MP3 players.

OBS

MP3: Motion Picture Experts Group, Audio Layer 3.

French

Domaine(s)
  • Traitement de l'information (Informatique)
  • Internet et télématique
  • Électroacoustique
  • Masers et lasers
DEF

Format de compression de données audio stockant le son avec un ratio de compression de 1 à 10 sans perte audible de qualité sonore.

CONT

[...] on parle énormément du format de compression musicale MP3 qui permet de télécharger des morceaux de musique sur Internet. Ce format n’est pas illicite en soi, il peut être utilisé pour compresser ses propres disques et pour son usage personnel. Par contre, contrairement à ce qui est dit ici et là, la mise à disposition du public d’œuvres musicales est prohibée sauf autorisation des ayants droit (auteurs, éditeurs, producteurs, interprètes). Le simple fait de détenir de tels fichiers sans avoir acquis le support original (CD, cassette...) est un délit.

OBS

[Ce] système de compression [est] utilisé pour télécharger des fichiers musicaux d’Internet vers un PC ou un lecteur MP3.

Spanish

Save record 1

Record 2 2016-08-16

English

Subject field(s)
  • Information Processing (Informatics)
DEF

A standardized method of compressing and storing video and audio data.

OBS

The abbreviation MPEG is derived from "Moving Pictures Experts Group."

French

Domaine(s)
  • Traitement de l'information (Informatique)
DEF

Standard de compression et de stockage de données audio et vidéo sauvegardées sur des médias de masse.

OBS

MPEG vient de «Moving Pictures Coding Expert Group».

Spanish

Save record 2

Record 3 2013-12-10

English

Subject field(s)
  • Audio Technology
  • Office Machinery
CONT

DASP (Digital Audio Signal Processing). ... Pioneer's proprietary DASP program does a lot more: tone control, stereo simulation, equalization, parametric equalization, bass enhancement, dynamic expansion/compression, and automatic level control.

French

Domaine(s)
  • Électroacoustique
  • Mécanographie
CONT

Processeur numérique de signal audio(DASP). [...] Le programme original que comporte le DASP assure en outre la correction des tonalités, la simulation stéréophonique, l'égalisation graphique ou paramétrique, l'accentuation des graves, la compression/expansion de la dynamique et le réglage automatique du niveau.

Spanish

Save record 3

Record 4 2012-06-04

English

Subject field(s)
  • Storage Media (Data Processing)
DEF

A small, simple, recordable audio-digital medium (by Sony) that handles up to 74 minutes of music and looks like a tinier version of a computer floppy disk, and consists of a small disk enclosed in a thin protective plastic casing 2.5 inches square.

French

Domaine(s)
  • Supports d'information (Informatique)
DEF

Support audio numérique réinscriptible de 6,5 cm de diamètre protégé par un boîtier plastique rappelant une disquette.

CONT

Sony a lancé en 1992 un nouveau format de disque audio numérique, le MiniDisc. Ce nouveau support a été créé pour améliorer le CD Audio à deux niveaux :-employer la technologie du disque magnéto-optique pour permettre l'enregistrement par l'utilisateur sur disque optique numérique,-exploiter les techniques de compression pour diminuer la taille des disques et rendre le matériel totalement portatif.

OBS

Le MD contient, grâce à la compression numérique, jusqu’à 80 minutes d’enregistrement stéréo avec une qualité très proche de celle du CD.

Spanish

Save record 4

Record 5 2008-05-08

English

Subject field(s)
  • Audiovisual Techniques and Equipment
  • Video Technology
  • Computer Graphics
  • Telecommunications Transmission
DEF

A method that takes advantage of the similarities between the left and right channels in an audio file so that it requires less data to compress it.

OBS

Used most commonly in MPEG Layer 2 and Layer 3 at 128 to 256Kb/s.

French

Domaine(s)
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
  • Vidéotechnique
  • Infographie
  • Transmission (Télécommunications)
DEF

Mode de l’algorithme de codage audio, utilisant le codage stéréo combiné.

OBS

Le mode stéréo combiné, très utilisé en compression audio, permet d’encoder les canaux droit et gauche simultanément, ce qui a pour effet de nuire à l'indépendance acoustique propre à chaque canal en stéréophonie traditionnelle.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Técnicas y equipo audiovisuales
  • Técnicas de video
  • Gráficos de computadora
  • Transmisión (Telecomunicaciones)
CONT

Joint stereo o estéreo conjunto. Si una señal de audio es estereofónica se puede lograr comprimirla, con base en la irrelevancia o redundancia entre ambos canales.

Save record 5

Record 6 2007-03-22

English

Subject field(s)
  • Information Processing (Informatics)
  • Computer Mathematics
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

The encoding of audio information in order that it uses less bandwidth or storage space on digital media whilst retaining essential audio quality.

OBS

Popular examples of audio compression techniques include GSM and MP3.

French

Domaine(s)
  • Traitement de l'information (Informatique)
  • Mathématiques informatiques
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Procédure consistant à réduire des données sonores à l’aide d’algorithmes afin de pallier l’encombrement d’un support informatique.

Spanish

Save record 6

Record 7 2007-03-22

English

Subject field(s)
  • Codes (Software)
  • Video Technology
  • Television (Radioelectricity)
  • Internet and Telematics
DEF

An algorithm that compresses an [audio or video] file.

French

Domaine(s)
  • Codes (Logiciels)
  • Vidéotechnique
  • Télévision (Radioélectricité)
  • Internet et télématique
DEF

Algorithme employé pour la compression des fichiers audio ou vidéo.

Spanish

Save record 7

Record 8 2005-09-13

English

Subject field(s)
  • Electrical Engineering
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

The use of electronic devices to control the levels of audio signals and compress or expand their dynamic range.

French

Domaine(s)
  • Électrotechnique
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Emploi de dispositifs électroniques afin de régler le niveau des signaux audio et réaliser la compression ou l'expansion de leur gamme dynamique.

Spanish

Save record 8

Record 9 2004-03-22

English

Subject field(s)
  • Audiovisual Techniques and Equipment
  • Acoustics (Physics)
  • Audio Technology
DEF

The psycho-acoustic phenomenon of human hearing where what can be heard is affected by the components of the sound.

OBS

For example, a loud sound will mask a soft sound close to it in frequency. Audio compression systems such as Dolby Digital and MPEG audio use auditory masking as their basis and only code what can be heard by the human ear.

OBS

The Dictionary of New Media is available at: <a href="http://hepdigital.com/" title="http://hepdigital.com">http://hepdigital.com</a>.

French

Domaine(s)
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
  • Acoustique (Physique)
  • Électroacoustique
DEF

Phénomène psycho-acoustique de l’oreille humaine selon lequel ce que l’on entend est affecté par les composantes du son.

OBS

Ainsi un son fort masquera un son doux dont la fréquence s’en rapproche. Les systèmes de compression sonore tels que le Dolby numérique ou MPEG Audio ont élevé leurs normes à celles du masquage auditif en ne codant que ce que l'oreille humaine peut entendre.

Spanish

Save record 9

Record 10 2003-11-26

English

Subject field(s)
  • Audio Technology
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

A channel on Dolby Digital 5.1-channel soundtracks [that] carries the powerful low bass frequencies (explosions, rumbles, etc) that are felt more than heard.

OBS

The Dictionary of New Media (source code: MODIN) is available at: <a href="http://hepdigital.com/" title="http://hepdigital.com">http://hepdigital.com</a>.

Key term(s)
  • low frequency effects channel

French

Domaine(s)
  • Électroacoustique
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
CONT

Dolby numérique 5. 1 : il s’agit d’un procédé de compression du son qui compresse les 6 pistes audio des films en un seul flux de données numérique à 6 canaux occupant un espace réduit. Les 6 canaux du Dolby Digital 5. 1 sont désignés comme suit : avant-gauche, central, avant-droit, arrière-droit, arrière-gauche ainsi qu'un canal LFE réservé aux basses fréquences. Le canal LFE(Low Frequency Effect) est désigné par. 1 : on obtient donc 5. 1 canaux d’une qualité similaire à celle d’un CD audio.

Spanish

Save record 10

Record 11 2003-11-19

English

Subject field(s)
  • Audiovisual Techniques and Equipment
  • Electrical Engineering
  • Video Technology
DEF

On a DVD, a lack of synchronization between audio and video which is normally adjusted by a digital compression technician.

OBS

The Dictionary of New Media (source code: MODIN) is available at: <a href="http://hepdigital.com/" title="http://hepdigital.com">http://hepdigital.com</a>.

Key term(s)
  • audio-video offset

French

Domaine(s)
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
  • Électrotechnique
  • Vidéotechnique
DEF

Manque de synchronisation entre les pistes audio et vidéo d’un disque DVD qu'un technicien en compression numérique est appelé à corriger.

Key term(s)
  • décalage audio-vidéo

Spanish

Save record 11

Record 12 2003-11-19

English

Subject field(s)
  • Audiovisual Techniques and Equipment
  • Television (Radioelectricity)
DEF

[An audio compression technology which] unlike MP3 supports encryption, watermarking, and copy protection.

OBS

The advanced audio compression technology is a competitor to MP3 from Liquid Audio and other companies.

OBS

The Dictionary of New Media (source code: MODIN) is available at: <a href="http://hepdigital.com/" title="http://hepdigital.com">http://hepdigital.com</a>.

French

Domaine(s)
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
  • Télévision (Radioélectricité)
DEF

Système de compression audio rival du MP3 mis au point par la compagnie Liquid Audio et quelques affiliés qui, contrairement au MP3, se caractérise par l'encryptage de données, l'inscription de filigranes numériques et la protection contre la copie.

Spanish

Save record 12

Record 13 2003-11-19

English

Subject field(s)
  • Audiovisual Techniques and Equipment
  • Television (Radioelectricity)
DEF

[An audio compression technology which] unlike MP3 supports encryption, watermarking, and copy protection.

OBS

The advanced audio compression technology is a competitor to MP3 from Liquid Audio and other companies.

OBS

The Dictionary of New Media (source code: MODIN) is available at: <a href="http://hepdigital.com/" title="http://hepdigital.com">http://hepdigital.com</a>.

French

Domaine(s)
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
  • Télévision (Radioélectricité)
DEF

Système de compression audio rival du MP3 mis au point par la compagnie Liquid Audio et quelques affiliés qui, contrairement au MP3, se caractérise par l'encryptage de données, l'inscription de filigranes numériques et la protection contre la copie.

Spanish

Save record 13

Record 14 2002-04-16

English

Subject field(s)
  • Informatics
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

An international standard for the digital compression of broadcast-quality, full-motion video.

Key term(s)
  • MPEG 2

French

Domaine(s)
  • Informatique
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Norme de compression de données audio et vidéo utilisée notamment pour la télévision numérique par satellite et le DVD.

OBS

Le MPEG-2 Audio est une extension du MPRG-1 qui supporte jusqu’à 7 canaux discrets et, par conséquent, le standard 5.1.

Key term(s)
  • MPEG 2

Spanish

Save record 14

Record 15 2002-04-16

English

Subject field(s)
  • Informatics
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

An international standard for the digital compression of VHS-quality, full-motion video.

Key term(s)
  • MPEG 1

French

Domaine(s)
  • Informatique
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Norme de compression de données audio et vidéo numérique, largement répandue en informatique, pour les transmissions et les CD-ROM notamment.

OBS

C’est également la norme utilisée sur les CD-Vidéos.

Key term(s)
  • MPEG 1

Spanish

Save record 15

Record 16 2002-04-16

English

Subject field(s)
  • Television (Radioelectricity)
  • Audiovisual Techniques and Equipment
CONT

One of the audio compression formats defined by the MPEG-2 standard. AAC is sometimes referred to as MPEG-2 NBC (not backwards compatible) because it is not compatible with the MPEG-1 coding scheme. AAC boasts higher quality audio reproduction than MP3 and requires 30% less data to do so.

Key term(s)
  • Non Backward Compatible Coding

French

Domaine(s)
  • Télévision (Radioélectricité)
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Procédé de compression audio inspiré du MPEG2, mais en plus performant et conçu pour véhiculer des programmes musicaux via Internet.

OBS

Ce format a été développé par Intertrust et Liquid Audio. Son concurrent est le MP3 mais il est beaucoup moins répandu que ce dernier.

Spanish

Save record 16

Record 17 2002-03-06

English

Subject field(s)
  • Audio Technology
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

The standard number of channels for encoding film soundtracks.

OBS

The five channels are left, center, right, surround left, and surround right. The ".1" channel is a 100Hz-bandwidth channel reserved for bass effects, called the Low Frequency Effects (LFE) channel.

OBS

Term usually in the plural.

French

Domaine(s)
  • Électroacoustique
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
CONT

Dolby Digital 5. 1 : il s’agit d’un procédé de compression du son qui compresse les 6 pistes audio des films en un seul flux de données numérique à 6 canaux occupant un espace réduit. Les 6 canaux du Dolby Digital 5. 1 sont désignés comme suit : avant-gauche, central, avant-droit, arrière-droit, arrière-gauche ainsi qu'un canal LFR réservé aux basses fréquences. Le canal LFE(Low Frequency Effect) est désigné par. 1 : on obtient donc 5. 1 canaux d’une qualité similaire à celle d’un CD audio.

OBS

Terme utilisé habituellement au pluriel.

Spanish

Save record 17

Record 18 2002-03-06

English

Subject field(s)
  • Audio Technology
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

A sound compression routine that compresses the 6 channel soundtrack from movies into a single digital stream that occupies less space.

OBS

The 6 channels are: front left, center, front right, rear right, rear left and a LFR (Low Frequency Effects) channel for deep bass effects. The LFE channel is given the .1 rating, thus giving 5.1 channels of discrete CD-Quality audio.

French

Domaine(s)
  • Électroacoustique
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

[...] procédé de compression du son qui compresse les 6 pistes audio des films en un seul flux de données numériques à 6 canaux occupant un espace réduit.

OBS

Les 6 canaux du Dolby Digital 5.1 sont désignés comme suit : avant-gauche, central, avant-droit, arrière-droit, arrière-gauche ainsi qu’un canal LFE réservé aux basses fréquences. Le canal LFE (Low Frequency Effect) est désigné par .1 : on obtient donc 5.1 canaux d’une qualité similaire à celle d’un CD audio.

Spanish

Save record 18

Record 19 2002-03-06

English

Subject field(s)
  • Informatics
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

A data compression technique that encodes only the audio data audible to human perceptual system in 1:5 ratio by eliminating inaudible frequencies and faint background noises.

OBS

All MiniDisc products are equipped with either Sony or Sharp's ATRAC version.

French

Domaine(s)
  • Informatique
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Algorithme de compression de données audionumériques développé par Sony, NEC, JVC et Fujitsu [...] utilisé sur le MiniDisc Sony.

OBS

Le taux de compression est de l’ordre de 5:1.

OBS

[...] la norme de compression [ATRAC] vise à permettre de supprimer les fréquences inaudibles par l'oreille humaine afin de réduire la taille liée au stockage des données audio.

Spanish

Save record 19

Record 20 1998-08-18

English

Subject field(s)
  • Telecommunications Transmission
  • Internet and Telematics

French

Domaine(s)
  • Transmission (Télécommunications)
  • Internet et télématique
CONT

[Techniques de compression du son] Les autres types de codage faisant appel aux caractéristiques physioacoustiques de l'oreille humaine sont dits adaptatifs. Le facteur de compression est dépendant du type de signal. Il n’ existe pas de norme universelle. Plusieurs procédés sont proposés par les industriels. MUSICAM est l'un d’entre eux. Mis au point par l'IRT(Institut für Rundfunk Technik), le CCETT et Philips, il est basé sur une division du spectre audio en 30 sous-bandes, chacune étant analysée par rapport au seuil de masquage. MUSICAM est utilisé pour la compression des signaux audio dans la norme de compression MPEG.

Spanish

Save record 20

Record 21 1995-10-23

English

Subject field(s)
  • Audio Technology
CONT

DASP (Digital Audio Signal Processing). ... Pioneer's proprietary DASP program does a lot more: tone control, stereo simulation, equalization, parametric equalization, bass enhancement, dynamic expansion/compression, and automatic level control.

French

Domaine(s)
  • Électroacoustique
CONT

Processeur numérique de signal audio(DASP). [...] Le programme original que comporte le DASP assure en outre la correction des tonalités, la simulation stéréophonique, l'égalisation graphique ou paramétrique, l'accentuation des graves, la compression/expansion de la dynamique et le réglage automatique du niveau.

Spanish

Save record 21

Record 22 1995-10-23

English

Subject field(s)
  • Audio Technology
CONT

DASP (Digital Audio Signal Processing). ... Pioneer's proprietary DASP program does a lot more: tone control, stereo simulation, equalization, parametric equalization, bass enhancement, dynamic expansion/compression, and automatic level control.

French

Domaine(s)
  • Électroacoustique
CONT

Processeur numérique de signal audio(DASP). [...] Le programme original que comporte le DASP assure en outre la correction des tonalités, la simulation stéréophonique, l'égalisation graphique ou paramétrique, l'accentuation des graves, la compression/expansion de la dynamique et le réglage automatique du niveau.

Spanish

Save record 22

Record 23 1995-10-23

English

Subject field(s)
  • Audio Technology
CONT

DASP (Digital Audio Signal Processing). ... Pioneer's proprietary DASP program does a lot more: tone control, stereo simulation, equalization, parametric equalization, bass enhancement, dynamic expansion/compression, and automatic level control.

French

Domaine(s)
  • Électroacoustique
CONT

Processeur numérique de signal audio(DASP). [...] Le programme original que comporte le DASP assure en outre la correction des tonalités, la simulation stéréophonique, l'égalisation graphique ou paramétrique, l'accentuation des graves, la compression/expansion de la dynamique et le réglage automatique du niveau.

Spanish

Save record 23

Record 24 1995-02-21

English

Subject field(s)
  • Programming Languages
  • Mathematics

French

Domaine(s)
  • Langages de programmation
  • Mathématiques
CONT

Les algorithmes de compression des données du son numérisé s’appuient sur la redondance(la «stationnarité») des signaux audio et les propriétés psychophysiologiques de l'oreille. Les algorithmes dits temporels exploitent cette stationnarité en essayant de prédire la valeur de l'échantillon à venir en se basant sur ceux reçus précédemment. [...] Il existe également des algorithmes dits fréquentiels permettant d’obtenir des taux importants de compression du son numérisé. Signalons un algorithme mis au point par le CNET qui utilise la transformée TDAC(«Time Domain Aliasing Cancellation»). À partir de 1024 échantillons successifs codés sur 16 bits chacun, cette transformée permet de calculer les 512 coefficients associés à 512 bandes de fréquence régulièrement espacées dans le spectre entre 40 Hz et 15 000 Hz. Les blocs sont entrelacés pour assurer une meilleure continuité du codage. La reconstruction du signal sonore est réalisée par une fonction de filtrage pour chaque fenêtre. Cette technique demande une puissance de calcul considérable et nécessite l'usage de processeurs de signaux très puissants du type 32 bits en virgule flottante associés à des tables auxiliaires contenant des valeurs précalculées en mémoire vive.

Spanish

Save record 24

Record 25 1995-02-21

English

Subject field(s)
  • Programming Languages
  • Mathematics

French

Domaine(s)
  • Langages de programmation
  • Mathématiques
CONT

Les algorithmes de compression des données du son numérisé s’appuient sur la redondance(la "stationnarité") des signaux audio et les propriétés psychophysiologiques de l'oreille. Les algorithmes dits temporels exploitent cette stationnarité en essayant de prédire la valeur de l'échantillon à venir en se basant sur ceux reçus précédemment.

Spanish

Save record 25

Record 26 1995-02-21

English

Subject field(s)
  • Storage Media (Data Processing)
  • Computer Graphics
CONT

Intel sells DVI products under the ActionMedia 750 label in the form of video capture and delivery boards, a full Application Development Platform, development software and support services that include compression services and training. Independent videoboard suppliers such as Fluent Machines and New Video Corporation have announced products based on DVI standards for PCs and the Macintosh respectively.

French

Domaine(s)
  • Supports d'information (Informatique)
  • Infographie
CONT

La technologie DVI est commercialisée par Intel sous la forme de deux cartes d’acquisition et de restitution vidéo, baptisées «Action Media II». Elles sont composées d’une carte mère, l'«Action Media II Delivery Board», bâtie autour du jeu de composants d’Intel i750, et d’une carte fille, l'«Action Media II Capture Module», chargée de numériser les signaux analogiques audio et vidéo et de les transférer à la carte mère. Sur ces cartes sont implantés des algorithmes de traitement d’images et de compression/décompression permettant le traitement en temps réel d’images animées. Elles sont reprogrammables, ce qui autorise leur évolution et l'implantation de nouveaux algorithmes en fonction des besoins et des progrès réalisés dans le domaine de la compression/décompression. Elles sont compatibles PAL et NTSC en entrée, VGA, XGA et S-VHS en sortie.

Spanish

Save record 26

Record 27 1994-09-16

English

Subject field(s)
  • Television (Radioelectricity)
  • Electrical Engineering
  • Computer Graphics

French

Domaine(s)
  • Télévision (Radioélectricité)
  • Électrotechnique
  • Infographie
CONT

[Le] codage des signaux vidéo couleur Y, Db, Dr est appelé codage en composantes séparées [...] Les signaux vidéo codés en composantes séparées ne peuvent pas être radiodiffusés sous cette forme, car cela obligerait à employer trois émetteurs simultanés pour un seul programme. On procède à un multiplexage temporel pour combiner les trois signaux Y, Db et Dr en un seul signal. On prend comme référence la durée d’une ligne vidéo(64 µs=1/15 625 s). Les 12 premières microsecondes sont réservées au top de synchronisation ligne, à des signaux audio numériques(nombre de canaux variables selon la qualité souhaitée), et à des signaux de services. Ensuite, le signal Y est transmis avec une compression temporelle de rapport 1, 5, soit 35 µs au lieu de la durée utile d’une ligne vidéo. Enfin, selon la ligne, Db ou Dr est transmis avec une compression de rapport 3. Ce type de codage est appelé MAC(«multiplex analog component»).

Spanish

Save record 27

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