TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

CRUDUM ANTIMOINE [2 records]

Record 1 2002-11-21

English

Subject field(s)
  • Mineral Processing (Metallurgy)
  • Processing of Mineral Products
DEF

Applied to the sulfur industry, a method of recovering sulfur by liquefying under pressure and heat, and drawing off the molten sulfur and allowing it to solidify.

French

Domaine(s)
  • Minéralurgie (Métallurgie)
  • Préparation des produits miniers
CONT

Minerais sulfurés. [...] Les fonderies traitent ces minerais, titrant 45 % ou plus, pour obtenir, soit le crudum(sulfure d’antimoine liquaté), soit le métal, soit l'oxyde. a) obtention d’un crudum : le crudum marchand est un sulfure d’antimoine liquaté titrant 70 %. Il est obtenu par la simple liquation du minerai, opération qui élimine pratiquement toute la gangue. [...] L'opération de liquation est plus facile et donne un meilleur crudum, si la charge est chauffée indirectement dans des cornues inclinées, analogues à celles des fours à zinc, placées dans le laboratoire d’un four à réverbère. Leurs extrémités sont fermées après la charge. Un orifice est prévu dans la fermeture de l'extrémité la plus basse de la cornue pour l'écoulement du crudum, au fur et à mesure de sa liquation. On le recueille dans des moules spéciaux, dans lesquels il se refroidit lentement, donnant ainsi une belle cristallisation.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Explotación de minerales (Metalurgia)
  • Preparación de los productos mineros
Save record 1

Record 2 1997-07-15

English

Subject field(s)
  • Processing of Mineral Products
  • Mineral Processing (Metallurgy)
DEF

... the molten high-grade sulfide that drains away from the gangue residue when stibnite (antimony sulfide) is melted by liquation.

Key term(s)
  • crudum

French

Domaine(s)
  • Préparation des produits miniers
  • Minéralurgie (Métallurgie)
CONT

Minerais sulfurés. [...] Traitement des minerais : Les fonderies traitent ces minerais, titrant 45 % ou plus, pour obtenir, soit le crudum(sulfure d’antimoine liquaté), soit le métal, soit l'oxyde. a) obtention d’un crudum : le crudum marchand est un sulfure d’antimoine liquaté titrant 70 %. Il est obtenu par la simple liquation du minerai, opération qui élimine pratiquement toute la gangue. Celle-ci retient un peu de stibine, en quantités variables suivant sa nature. Le crudum marchand convient pour la fabrication des allumettes et des feux de bengale, mais ne peut pas être employé directement dans la pyrotechnie pour la préparation des amorces et des détonateurs électriques.

Key term(s)
  • crudum

Spanish

Save record 2

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: