TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

FLECHE VOILURE [22 records]

Record 1 2016-04-26

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs

Spanish

Save record 1

Record 2 2010-10-19

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

Just about anything that works for aft-swept wings can be applied to forward swept wings, but the spanwise distribution of flow and turbulence is reversed. Thus, where the aft-swept wing induces pitch-up as the tips stall at high angles of attack, the tips of the forward-swept wing retain good airflow and the root tends to become turbulent.

OBS

forward sweep: Opposite of sweepback, wing tips being further forward than roots.

OBS

forward swept wing: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Key term(s)
  • forward-sweep wing
  • swept forward wing
  • forwardswept wing
  • forewardsweep wing

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

Les avantages de l'aile en flèche inverse sont multiples. En effet cette aile permet à l'appareil d’être très agile et permet aussi des vitesses de décollage et d’atterrissage très faible, car la vitesse de décrochage de l'avion est très faible. Mais cette aile offre aussi une traînée plus faible qu'une aile classique, et ainsi permet à l'appareil d’avoir un réacteur moins puissant(donc consommant moins de carburant) et donc être plus petit, pour avoir les mêmes performances que celles d’un appareil doté d’une voilure classique.

OBS

flèche : Angle que forment les bords d’attaque ou de fuite des demi-ailes ou du plan fixe. La flèche est dite positive si l’angle est ouvert vers l’arrière, et négative s’il est ouvert vers l’avant.

OBS

La voilure désigne l’ensemble des ailes. Chaque aile prise individuellement est appelée demi-voilure.

OBS

aile en flèche négative : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

OBS

aile en flèche négative : terme uniformisé par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI).

PHR

Corde de l’aile en M.

Key term(s)
  • demi voilure en flèche négative
  • demi voilure à flèche inversée
  • demi voilure en flèche inverse

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Célula de aeronaves
OBS

ala en flecha negativa : término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 2

Record 3 2010-04-16

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
DEF

Those center wing and outer wing structural units and associated components/members which enable the atmosphere to lift the aircraft; integral fuel tank structure and components that make up these units ....

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
DEF

Ensemble de la surface portante d’un avion, constituée par les ailes.

OBS

Le terme aile au sens de voilure est toujours utilisé au pluriel. Lorsque le terme est au singulier, il désigne la demi-voilure.

OBS

voilure : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

PHR

Caisson central, caisson d’extrémité, déflexion verticale, moignon, panneau, vrillage de (la) voilure.

PHR

Voilure à flèche négative, à flèche variable, à grand allongement, en delta, en flèche, en M.

PHR

Voilure basculante, basse, delta, droite, extrados, extrême, intrados, médiane, moyenne, monolongeron.

PHR

La voilure doit avoir peu de flèche, un faible effilement.

Spanish

Save record 3

Record 4 2010-02-15

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
DEF

An aircraft in which the sweep of the main plane can be varied in flight.

OBS

variable-sweep aeroplane: terme standardized by ISO.

Key term(s)
  • variable sweep aeroplane
  • swing wing aircraft
  • variable sweep wing aeroplane
  • variable sweepwing aeroplane
  • variable sweep airplane
  • variable sweep wing airplane
  • variable sweepwing airplane
  • variable geometry wing aircraft
  • variable-sweepaircraft

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
DEF

Avion dont la voilure peut pivoter en vol de façon à en faire varier la flèche dans certaines limites.

OBS

avion à flèche variable : terme normalisé par l’ISO et uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

Reproduit du lexique «Disarmament and Peace Keeping/Désarmement et Maintien de la Paix» avec l’autorisation de l’Office des Nations Unies à Genève.

Spanish

Save record 4

Record 5 2009-06-12

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

[The] wing ... presents an almost straight leading edge to the air at low-speed operation and a swept-back edge at supersonic speed. ... researchers have produced such a hybrid airfoil: the variable-sweep wing.

OBS

The aerofoil is pivoted so that sweep angle can be varied. Mainly applicable to main wings, where left/right wings are made separate from the rest of the structure and attached by large-diameter fatigue-free pivots so that both surfaces can be scheduled (either auto or by pilot command) by an actuator over a wide range of sweep angles, symmetrical about the axis of symmetry.

Key term(s)
  • variable sweep wing
  • variable geometry wing

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
OBS

L’avion à flèche variable possède une aile articulée capable de pivoter d’avant en arrière. En position avant, l’aile possède un grand allongement et une faible flèche indispensable pour un bon fonctionnement à basse vitesse, tandis que le pivotement vers l’arrière confère à l’aile de bonnes caractéristiques pour le vol à un nombre de Mach élevé.

OBS

La voilure désigne l’ensemble des ailes. Chaque aile prise individuellement est appelée demi-voilure.

Key term(s)
  • demi voilure à flèche variable
  • demi voilure à géométrie variable
  • demi voilure variable

Spanish

Save record 5

Record 6 2004-03-18

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

The Boeing Company and Aviation Partners, Inc., of Seattle, Wash., are forming Aviation Partners Boeing, a new joint venture that offers blended winglet technology for in-service Boeing commercial aircraft. Blended winglets are upward-swept tip extensions to aircraft wings.

CONT

Winglets were common on business and commercial jets before Aviation Partners arrived on the scene. But those traditional winglets, found on all Airbus models and the Boeing 747-400, rise at a sharp angle from the wing. ... The winglets weigh about 120 pounds each. They are made of high-tech carbon graphite, an advanced aluminum alloy and titanium. The winglet is eight feet long and tapers from its four-foot wide base to a width of two feet at the tip. Unlike traditional winglets typically fitted at abrupt angles to the wing, this new advanced "blended" design gently curves out and up from the wing tip, reducing aerodynamic drag and boosting performance.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
OBS

Boeing s’associe à la société Aviation Partners pour transformer les bouts d’aile de ses avions. Les «winglets» ou ailettes sont des extensions, flèche en haut, qui améliorent les performances aérodynamiques de l'avion. [...] La réduction de traînée ainsi induite se traduit par une augmentation des performances de vol en croisière, une réduction de carburant, une capacité de charge utile accrue, ou l'accès à des itinéraires aériens jusque-là non autorisés. [...] Cette ailette présente une forme incurvée sur 360° afin de reboucler sur l'aile. Le produit n’ apparaîtra pas sur les avions avant trois ans. Les pièces sont en matériau composite et en aluminium. De taille variable, elles peuvent atteindre 2, 5 m de haut et augmenter l'envergure de la voilure de 1, 5 m. [...] En boucle sur l'aile, les ailettes, en cours de certification, équiperont bientôt les Boeing. [suivi d’une illustration]

OBS

Les ailettes («winglets») expérimentées en bout d’aile par la NASA réduisent la traînée induite de l’aile.

OBS

L’appareil qui sortit des bureaux d’études fut un avion à ailes hautes supercritiques, dotées notamment de «winglettes» (ailettes d’extrémité d’ailes) avec des moteurs sous voilure, d’une rampe d’accés arrière, des trains d’atterrissage logés sur les cotés du fuselage, ainsi que des turboréacteurs doubles flux à haute performance.

Spanish

Save record 6

Record 7 1997-09-05

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
  • Air Forces
OBS

swept-wing aeroplane : term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
  • Forces aériennes
OBS

avion à voilure en flèche : terme normalisé par l'ISO.

Spanish

Save record 7

Record 8 1996-03-28

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Weapon Systems (Air Forces)
  • Aircraft Systems
CONT

This made possible a long-endurance patrol fighter (the Tornado ADV), but the series lacks the brute power to excel in close combat.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Systèmes d'armes (Forces aériennes)
  • Circuits des aéronefs
CONT

Conçu à l'origine comme avion d’attaque à décollage court(maximum de carburant interne et poussée avec réchauffe juste suffisante pour satisfaire aux exigences de longueur de roulement et de vitesse en pénétration, sa voilure a flèche variable à offert la possibilité d’en dériver un avion de combat air-air à grande autonomie, le Tornado ADV.

Spanish

Save record 8

Record 9 1996-03-28

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Weapon Systems (Air Forces)
  • Aircraft Systems
CONT

Optimized as a Stol strike aircraft with the maximum of internal fuel and with just enough afterburning thrust to meet take-off demands and penetration speed demands, it relied for its operational flexibility on its variable-sweep wing.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Systèmes d'armes (Forces aériennes)
  • Circuits des aéronefs
CONT

Conçu à l'origine comme avion d’attaque à décollage court(maximum de carburant interne et poussée avec rechauffe juste suffisante pour satisfaire aux exigences de longueur de roulement et de vitesse en penetration, sa voilure a flèche variable à offert la possibilité d’en dériver un avion de combat air-air à grande autonomie, le Tornado ADV.

Spanish

Save record 9

Record 10 1996-03-28

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Weapon Systems (Air Forces)
  • Aircraft Systems
CONT

Optimized as a Stol strike aircraft with the maximum of internal fuel and with just enough afterburning thrust to meet take-off demands and penetration speed demands, it relied for its operational flexibility on its variable-sweep wing.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Systèmes d'armes (Forces aériennes)
  • Circuits des aéronefs
CONT

Conçu à l'origine comme avion d’attaque à décollage court(maximum de carburant interne et poussée avec réchauffe juste suffisante pour satisfaire aux exigences de longueur de roulement et de vitesse en pénétration, sa voilure a flèche variable a offert la possibilité d’en dériver un avion de combat air-air à grande autonomie, le Tornado ADV.

Spanish

Save record 10

Record 11 1992-02-19

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
OBS

highly-swept wing: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

voilure à forte flèche : terme normalisé par l'ISO.

Spanish

Save record 11

Record 12 1991-05-23

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Types of Aircraft

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Types d'aéronefs
OBS

Ce carénage recouvre le pivot et l'articulation de la flèche variable des avions à voilure à flèche variable.

Spanish

Save record 12

Record 13 1986-03-14

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs

Spanish

Save record 13

Record 14 1985-09-06

English

Subject field(s)
  • Aerodynamics and Theory of Gases
  • Aeroindustry
CONT

Wing sweep, whether fore or aft, postpones and alleviates the effects of shock waves in both transonic and supersonic flight. This is because the airflow component parallel to the local wing sweep (strictly the sweep of the isobars) is unaltered and only the flow across the sweep lines is influenced by section shape. The wing behaves as if it were in slower-moving airstream.

French

Domaine(s)
  • Théorie des gaz et aérodynamique
  • Constructions aéronautiques
CONT

La flèche de la voilure, qu'elle soit positive ou négative, retarde et atténue les effets des ondes de choc en vol transsonique et supersonique, car la composante de l'écoulement parallèle à la flèche locale(ou plus exactement à la flèche des isobares) n’ est pas altérée et seule, la composante normale aux lignes de flèche est influencée par la forme du profil. En d’autres termes, l'aile se comporte comme si elle se déplaçait dans un flux d’air à vitesse plus faible.

Spanish

Save record 14

Record 15 1981-11-24

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

HiMAT is capable of accommodating just about every new fighter technology element at present foreseeable, including wing forms ranging from arrow planar to conventional sweep with 2-D engine nozzle, forward sweep and variable-incidence swept outer wing panels. Other features include variable camber for wing and canard, leading-edge extensions, blended wing, winglets, drag modulation, digital flight control, structure tuned for self-stabilising deformation under load and direct force controls.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

L'appareil expérimental HiMAT [Highly Manoeuvrable Aircraft Technology] [...] accepte à peu près toutes les nouveautés imaginables actuellement dans le champ des recherches relatives au chasseur de nouvelle technologie, et notamment : toutes les formes de voilures, depuis l'aile en flèche planaire jusqu'à la voilure à flèche classique associée à des tuyères bidimensionnelles, en passant par l'aile à flèche négative et des demi-ailes à incidence variable; onglets de voilure; voilure et plans canard à cambrure variable; ensemble aile/fuselage intégré; ailettes d’extrémités de voilure; modulation de la traînée; commandes de vol numériques; structure à déformation autostable sous contrainte; et contrôle direct des forces.

Spanish

Save record 15

Record 16 1981-11-24

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

HiMAT is capable of accommodating just about every new fighter technology element at present foreseeable, including wing forms ranging from arrow planar to conventional sweep with 2-D engine nozzle, forward sweep and variable-incidence swept outer wing panels. Other features include variable camber for wing and canard, leading-edge extensions, blended wing, winglets, drag modulation, digital flight control, structure tuned for self-stabilising deformation under load and direct force controls.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

L'appareil expérimental HiMAT [Highly Manoeuvrable Aircraft Technology] [...] accepte à peu près toutes les nouveautés imaginables actuellement dans le champ des recherches relatives au chasseur de nouvelle technologie, et notamment : toutes les formes de voilures, depuis l'aile en flèche planaire jusqu'à la voilure à flèche classique associée à des tuyères bidimensionnelles, en passant par l'aile à flèche négative et des demi-ailes à incidence variable; onglets de voilure; voilure et plans canard à cambrure variable; ensemble aile/fuselage intégré; ailettes d’extrémités de voilure; modulation de la traînée; commandes de vol numériques; structure à déformation autostable sous contrainte; et contrôle direct des forces.

Spanish

Save record 16

Record 17 1981-11-24

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

HiMAT is capable of accommodating just about every new fighter technology element at present foreseeable, including wing forms ranging from arrow planar to conventional sweep with 2-D engine nozzle, forward sweep and variable-incidence swept outer wing panels. Other features include variable camber for wing and canard, leading-edge extensions, blended wing, winglets, drag modulation, digital flight control, structure tuned for self-stabilising deformation under load and direct force controls.

Key term(s)
  • self-stabilizing deformation

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

L'appareil expérimental HiMAT [Highly Manoeuvrable Aircraft Technology] [...] accepte à peu près toutes les nouveautés imaginables actuellement dans le champ des recherches relatives au chasseur de nouvelle technologie, et notamment : toutes les formes de voilures, depuis l'aile en flèche planaire jusqu'à la voilure à flèche classique associée à des tuyères bidimensionnelles, en passant par l'aile à flèche négative et des demi-ailes à incidence variable; onglets de voilure; voilure et plans canard à cambrure variable; ensemble aile/fuselage intégré; ailettes d’extrémités de voilure; modulation de la traînée; commandes de vol numériques; structure à déformation autostable sous contrainte; et contrôle direct des forces.

Spanish

Save record 17

Record 18 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien

Spanish

Save record 18

Record 19 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques

Spanish

Save record 19

Record 20 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques

Spanish

Save record 20

Record 21 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

avion (pièces).

Spanish

Save record 21

Record 22 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques

Spanish

Save record 22

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: