TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

HABILETES [100 records]

Record 1 2025-03-05

English

Subject field(s)
  • Industrial and Economic Psychology

French

Domaine(s)
  • Psychologie industrielle et économique
CONT

Le lieu de contrôle financier, c'est-à-dire la conviction selon laquelle le succès financier relève de facteurs internes contrôlables(habiletés, efforts, etc.) ou de facteurs externes incontrôlables(destin, chance, etc.), est l'une des convictions qui déterminent la gestion financière.

Spanish

Save record 1

Record 2 2024-09-24

English

Subject field(s)
  • Life-Saving (Water Sports)
DEF

A water sport, done in a pool or open water, that combines various events involving the skills required for lifesaving.

Key term(s)
  • life saving sport

French

Domaine(s)
  • Sauvetage (Sports nautiques)
DEF

Sport aquatique, pratiqué en piscine ou en eau libre, qui combine diverses épreuves faisant appel aux habiletés nécessaires à la pratique du sauvetage.

Spanish

Save record 2

Record 3 2024-09-12

English

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
  • Cognitive Psychology
  • Nervous System
CONT

Testing typically includes neurocognitive measures of general intellectual functioning, higher-order executive skills (e.g. planning, organizing, reasoning, problem-solving), attention, memory, learning, language, visuo-perceptual skills, motor skills and sensory skills.

Key term(s)
  • neuro-cognitive measure

French

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
  • Psychologie cognitive
  • Système nerveux
CONT

Habituellement, l'évaluation comprend des mesures neurocognitives du fonctionnement intellectuel général, des habiletés exécutives(p. ex., planification, organisation, raisonnement, résolution de problèmes), de l'attention, de la mémoire, de l'apprentissage, du langage, des habiletés visuoperceptives et des habiletés motrices et sensorielles.

Key term(s)
  • mesure neuro-cognitive

Spanish

Save record 3

Record 4 2024-09-09

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
CONT

Using the empty chair technique with students can be very helpful. Students can talk to an "empty chair" and communicate with the person who they lost and share what they never had a chance to say.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
CONT

La «technique de la chaise vide» développée en Gestalt [...] s’avère une autre bonne technique pour développer les habiletés relationnelles et aider un client à prendre conscience tant de ses blocages mentaux que du pouvoir qu'il a de changer ses comportements, ses pensées ou encore ses émotions.

Spanish

Save record 4

Record 5 2024-08-13

English

Subject field(s)
  • Human Behaviour
CONT

... parents start prompting the child to carry out simple actions that enable a modification of the emotion in question. More specifically, coregulation is characterized by providing specific prompts that the child should follow. .. This level of coregulation helps the child to establish a basic repertoire of effective behavioral routines to regulate emotions.

French

Domaine(s)
  • Comportement humain
CONT

Autorégulation. Capacité de l’enfant à contrôler ses réponses physiologiques (p. ex. les pleurs), émotionnelles, comportementales et cognitives, et à s’adapter à de nouvelles situations en conséquence. Durant la petite enfance, l’enfant alterne entre la co-régulation, aidé d’un adulte, et l’autorégulation.

CONT

De manière plus précise, lorsque le personnel éducatif œuvrant auprès d’enfants d’âge préscolaire est chaleureux et sensible aux besoins de l'enfant, lorsqu'il utilise des stratégies positives de gestion des comportements et lorsqu'il crée un climat propice à l'apprentissage et au développement, il contribue aux habiletés cognitives et émotionnelles de ce dernier [...] Spécifiquement lié à la régulation de la cognition et des émotions, ce processus interactionnel entre l'adulte et l'enfant peut alors être appelé corégulation.

Spanish

Save record 5

Record 6 2024-04-16

English

Subject field(s)
  • General Medicine, Hygiene and Health
  • Medical and Hospital Organization
DEF

... the essential knowledge, skills and attitudes necessary for the practice of public health.

OBS

They transcend the boundaries of specific disciplines and are independent of program and topic. They provide the building blocks for effective public health practice, and the use of an overall public health approach.

French

Domaine(s)
  • Médecine générale, hygiène et santé
  • Organisation médico-hospitalière
DEF

Ensemble des connaissances, des habiletés et des attitudes nécessaires à la pratique de la santé publique.

OBS

Elles transcendent les frontières des disciplines spécialisées et elles sont indépendantes des programmes et des sujets. Elles constituent le fondement d’une pratique efficace en santé publique et de l’application d’une approche globale dans ce domaine.

Spanish

Save record 6

Record 7 2024-02-29

English

Subject field(s)
  • Morphology and General Physiology
  • Musculoskeletal System
  • Nervous System
CONT

Motor development means the physical growth and strengthening of a child's bones, muscles and ability to move and touch his/her surroundings. A child's motor development falls into two categories: fine motor and gross motor.

French

Domaine(s)
  • Morphologie et physiologie générale
  • Appareil locomoteur (Médecine)
  • Système nerveux
CONT

Le développement moteur se rapporte à l'apparition et à l'évolution des fonctions motrices, soit les grands mouvements du corps(motricité globale) et les mouvements fins de la main(motricité fine). Ces habiletés progressent rapidement pendant l'enfance. Elles s’acquièrent par la pratique, par la répétition des mouvements, au fur et à mesure que la maturation de l'enfant le permet.

Spanish

Save record 7

Record 8 2024-02-28

English

Subject field(s)
  • Social Psychology
  • Sociology of Human Relations
CONT

Fundamentals of SEL. SEL can help all young people and adults thrive personally and academically, develop and maintain positive relationships, become lifelong learners, and contribute to a more caring, just world. We define social and emotional learning (SEL) as an integral part of education and human development. SEL is the process through which all young people and adults acquire and apply the knowledge, skills, and attitudes to develop healthy identities, manage emotions and achieve personal and collective goals, feel and show empathy for others, establish and maintain supportive relationships, and make responsible and caring decisions. SEL advances educational equity and excellence through authentic school-family-community partnerships to establish learning environments and experiences that feature trusting and collaborative relationships, rigorous and meaningful curriculum and instruction, and ongoing evaluation.

French

Domaine(s)
  • Psychologie sociale
  • Sociologie des relations humaines
CONT

L'apprentissage social et émotionnel est le processus par lequel les enfants et les adultes acquièrent et appliquent efficacement les connaissances, les attitudes et les habiletés nécessaires pour comprendre et gérer les émotions, pour établir et atteindre des objectifs positifs, pour ressentir et montrer de l'empathie pour les autres, pour établir et maintenir des relations positives et pour prendre des décisions responsables. Il est essentiel de créer un climat accueillant, participatif et positif pour permettre un apprentissage social et émotionnel sain et productif. Le processus nécessite une approche systémique impliquant tout le monde, les élèves, les enseignants, l'administration, les membres de la famille et les partenaires communautaires.

Spanish

Save record 8

Record 9 2024-02-26

English

Subject field(s)
  • Morphology and General Physiology
  • Musculoskeletal System
  • Nervous System
CONT

Gross motor skill development involves the large muscles in the arms, legs and torso. Gross motor activities are important to everyday physical activities like walking, running, throwing, lifting, kicking, etc.

French

Domaine(s)
  • Morphologie et physiologie générale
  • Appareil locomoteur (Médecine)
  • Système nerveux
CONT

Maintenant âgé de 3 ans, votre enfant marche, court, saute et aime bouger. Le développement de la motricité globale peut sembler moins significatif à cet âge puisque les acquisitions majeures telles que la marche sont déjà faites. Cependant, l'enfant continue de développer des habiletés importantes : il raffine ses mouvements et améliore sa coordination motrice, ce qui l'amène progressivement vers des activités sportives plus complexes.

Spanish

Save record 9

Record 10 2023-12-07

English

Subject field(s)
  • Occupational Health and Safety
  • Rehabilitation (Medicine)
  • Sociology of Work

French

Domaine(s)
  • Santé et sécurité au travail
  • Réadaptation (Médecine)
  • Sociologie du travail
CONT

L'évaluation des [capacités en matière de travail] permet de quantifier et [de] qualifier les habiletés physiques d’un individu en regard des exigences physiques de son travail. Ces contextes sont représentatifs des situations réelles de travail. [Il s’agit d’évaluer] la condition du travailleur, [...] l'histoire opérationnelle, les exigences de travail et les conditions environnantes [vis-à-vis] de ses tolérances posturales, de manutentions et d’endurance en vue de s’orienter vers l'activité de travail.

Spanish

Save record 10

Record 11 2023-11-16

English

Subject field(s)
  • Land Forces
DEF

A set of individual skills and techniques used by soldiers to live in the field, avoid identification, and enhance security while gaining advantage over the enemy.

OBS

These skills and techniques include survival, movement, use of ground and camouflage.

OBS

fieldcraft; fdcrft: designations and definition officially approved by the Army Terminology Panel.

French

Domaine(s)
  • Forces terrestres
DEF

Ensemble de techniques et d’habiletés individuelles dont les soldats se servent en campagne pour éviter l'identification et augmenter la sécurité tout en acquérant l'avantage sur l'ennemi.

OBS

La survie, le mouvement, l'emploi du terrain et le camouflage font partie de ces techniques et habiletés.

OBS

techniques de campagne; tech C : désignations et définition uniformisées par le Groupe d’experts en terminologie de l’Armée de terre.

OBS

techniques de campagne : désignation uniformisée par le Comité de terminologie française du Conseil de doctrine et de tactique de l’Armée de terre.

Spanish

Save record 11

Record 12 2023-10-17

English

Subject field(s)
  • Sociology of Human Relations
CONT

… community building is the way we connect and interact with others during our antiracist work and discussions about race. By sharing our own social identities (e.g. race, gender, class, culture, etc.), experiences and insights in these conversations, we’re committing to building a community with others dedicated to achieving racial and social equity.

French

Domaine(s)
  • Sociologie des relations humaines
CONT

Les habiletés ainsi acquises dans le cadre d’activités parascolaires peuvent par la suite être généralisées au contexte plus large de l'école et favoriser la réussite éducative. De plus, les activités parascolaires deviennent un outil précieux pour favoriser le développement du sentiment d’appartenance. Dans certains cas, ces activités jouent également un rôle essentiel pour que les élèves puissent vivre des succès autres que scolaires à l'école.

OBS

développement d’un sentiment d’appartenance; développement du sentiment d’appartenance : l’ajout du terme «collectivité» n’est pas recommandé, puisque la définition d’«appartenance» comporte déjà intrinsèquement cette notion en français.

Spanish

Save record 12

Record 13 2023-10-06

English

Subject field(s)
  • Neuroses
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
CONT

... competitive anxiety [comprises] two distinct parts; a cognitive component, and a somatic component, both having dissimilar effects on performance.

CONT

There is a clear conceptual link between shyness and both subtypes of competitive anxiety ... It is thus possible that skaters who experience trait shyness may also experience greater competitive anxiety.

OBS

In sport psychology, competitive anxiety consists of two subcomponents: somatic anxiety and cognitive anxiety.

French

Domaine(s)
  • Névroses
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
CONT

[...] les ressources psychologiques des gymnastes de haut niveau se caractérisent principalement par une forte motivation d’accomplissement, une capacité à gérer l'anxiété compétitive et la pression sociale, ainsi que [...] des habiletés mentales spécifiques telles l'imagerie mentale, la gestion positive de l'échec ou la résistance à la douleur.

OBS

En psychologie du sport, l’anxiété compétitive a deux volets : l’anxiété somatique et l’anxiété cognitive.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Neurosis
  • Educación física, entrenamiento de atletas y psicología del deporte
DEF

Estado emocional inmediato, caracterizado por sentimientos de aprensión y tensión asociados a la activación del organismo que se produce en situaciones de competencia.

Save record 13

Record 14 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.01.01 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

<learning, education and training> acquisition of knowledge, skills or attitudes

OBS

learning: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.01.01 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

<apprentissage, éducation et formation> acquisition de connaissances, d’habiletés ou d’attitudes

OBS

apprentissage : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36:2008].

Spanish

Save record 14

Record 15 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.05.02 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

description of a goal of training or learning in terms of the knowledge, skills, or performance expected of a learner

OBS

Learning objectives may be associated with instructional units of any size.

OBS

learning objective: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.05.02 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

description du but attendu de la formation ou des apprentissages en fonction des connaissances, des habiletés ou du rendement attendus de l'apprenant

OBS

Des objectifs d’apprentissage peuvent être associés avec des unités d’enseignement de taille arbitraire.

OBS

objectif d’apprentissage : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36:2008].

Spanish

Save record 15

Record 16 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.01.02 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

<learning, education and training> development of skills and/or understanding through procedurally defined learning activities focused on a specific application

OBS

training: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.01.02 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

développement d’habiletés ou de connaissances à l'aide d’activités d’apprentissage procédurales centrées sur une application spécifique

OBS

formation : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36:2008].

Spanish

Save record 16

Record 17 2022-10-26

English

Subject field(s)
  • Architectural Design
  • Sociology of persons with a disability
CONT

Accessible facilities are designed to eliminate barriers and encourage full participation of persons with limited physical abilities.

French

Domaine(s)
  • Conception architecturale
  • Sociologie des personnes handicapées
CONT

Les installations accessibles visent à éliminer les obstacles afin de favoriser une pleine participation des personnes ayant des habiletés physiques limitées.

Spanish

Save record 17

Record 18 2021-12-06

English

Subject field(s)
  • Military Administration
  • Personnel Management (General)
CONT

TOS is an agreement between the CF [Canadian Forces] and individuals specifying the duration of service and providing the framework for managing personnel flow within military occupations in the CF. TOS are also the primary means of delivering the career security expected by Canadian Forces members. ... The TOS policy was designed to provide the military with sufficient numbers of young personnel, with the appropriate range of experience, skills and knowledge to fulfill existing operational requirements, hence the emphasis on early turnover, both programmed and voluntary.

OBS

terms of service; TOS: term and abbreviation to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

French

Domaine(s)
  • Administration militaire
  • Gestion du personnel (Généralités)
CONT

Les conditions de service sont une entente conclue entre les FC [Forces canadiennes] et chaque militaire. Cette entente précise la durée du service et établit le cadre de gestion du roulement du personnel au sein des groupes professionnels militaires des FC. Les conditions de service sont également le principal moyen d’offrir aux membres des Forces canadiennes la sécurité d’emploi à laquelle ils s’attendent. [...] La politique en matière de conditions de service a été conçue de façon à doter les forces militaires d’un personnel jeune, en nombre suffisant, et possédant une gamme de compétences, d’habiletés et de connaissances leur permettant de répondre aux exigences opérationnelles actuelles. C'est pourquoi l'accent a été mis sur le roulement rapide, prévu et volontaire.

OBS

conditions de service; CS : terme et abréviation d’usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Administración militar
  • Gestión del personal (Generalidades)
Save record 18

Record 19 2020-11-18

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
OBS

In the Train to Compete stage (females 15-21, males 16-23), athletes choose one sport in which they will train to excel. Athletes will train to solidify their sport-specific and position-specific skills and all of their physical capacities. These athletes are aiming to compete in national and international events. ... Formal competition becomes more prominent in annual periodized training, competition and recovery plans, and includes major national and international events. Train to Compete athletes are not the average community sport program participant. They [are] committed athletes with recognized talent who have chosen an elite pathway that few others pursue.

OBS

There are seven stages within the Long-Term Athlete Development (LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows: Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life.

OBS

The title "Training to Compete" was used in the Report of the Minister of State's (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
OBS

Au stade S’ entraîner à la compétition, les athlètes choisissent un sport dans lequel ils souhaitent s’entraîner pour performer. Les athlètes s’entraîneront pour renforcer leurs habiletés spécifiques à ce sport et à une position en particulier, ainsi que l'ensemble de leurs capacités physiques. [...] Les compétitions officielles passent au premier plan dans les plans annuels de périodisation d’entraînement, de compétition et de récupération, et incluent les événements majeurs nationaux et internationaux. Les athlètes du stade S’ entraîner à la compétition ne sont pas les participants typiques des programmes sportifs communautaires. Ce sont des athlètes dévoués, au talent reconnu, qui ont choisi de suivre un cheminement vers l'élite que peu choisissent.

OBS

Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d’âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S’amuser grâce au sport, Apprendre à s’entraîner, S’entraîner à s’entraîner, S’entraîner à la compétition, S’entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active.

OBS

Le titre «S’entraîner pour compétitionner» a été utilisé dans le «Rapport du groupe de travail du ministre d’État (sport) sur le sport pour les personnes handicapées» publié en 2004. La «Politique sur le sport pour les personnes ayant un handicap» a été publié en 2006 et utilise le titre «S’entraîner à la compétition».

Spanish

Save record 19

Record 20 2020-11-18

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
OBS

During the Learn to Train stage (females 8-11, males 9-12), children should be converting their fundamental movement skills into fundamental sport skills. This stage is "The Golden Age of Learning" for specific sport skills. Children in the Learn to Train stage are ready to begin training according to more formalized methods. However, the emphasis should still be on general sports skills suitable to a number of activities. As well, a greater amount of time should be spent training and practicing skills than competing.

OBS

There are seven stages within the Long-Term Athlete Development (LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows: Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life.

OBS

The title "Learning to Train" was used in the Report of the Minister of State's (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
OBS

Au stade Apprendre à s’entraîner, les enfants devraient transposer leurs habiletés de mouvement fondamentales en habiletés sportives fondamentales. Ce stade est «l'âge d’or de l'apprentissage» des habiletés spécifiques au sport. Au stade Apprendre à s’entraîner, les enfants sont prêts à commencer l'entraînement intégrant des méthodes plus officielles. Toutefois, l'attention devrait se porter sur les habiletés sportives générales convenant à de nombreuses activités. De plus, beaucoup plus de temps devrait être consacré à l'entraînement et à la pratique, plutôt qu'à la compétition.

OBS

Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d’âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S’amuser grâce au sport, Apprendre à s’entraîner, S’entraîner à s’entraîner, S’entraîner à la compétition, S’entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active.

Spanish

Save record 20

Record 21 2020-11-18

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
OBS

During the Train to Train stage (females 11-15, males 12-16), young athletes need to build an aerobic base and consolidate their sport-specific skills. Towards the end of the stage, they need to focus on strength and the anaerobic alactic energy system. Increased training hours are needed at this stage to develop each athlete's long-term potential. The ages that define the Train to Train stage are based on the approximate onset and end of the adolescent growth spurt. This period is generally defined as ages 11 to 15 years for females and 12 to 16 years for males. At this stage, athletes are ready to consolidate their basic sport-specific skills and tactics. It is also a major fitness development stage. The Train to Train stage makes or breaks the athlete. Athletes may exhibit special talent, play to win, and do their best, but they still need to allocate more time to training skills and physical capacities than competing in formal settings.

OBS

There are seven stages within the Long-Term Athlete Development (LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows: Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life.

OBS

The title "Training to Train" was used in the Report of the Minister of State's (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
OBS

Au stade S’ entraîner à s’entraîner, les jeunes athlètes ont besoin de développer leur base aérobie et de consolider leurs habiletés spécifiques au sport. Vers la fin du stade, ils doivent se concentrer sur la force et le système anaérobie alactique. À ce stade, il est nécessaire d’augmenter les heures d’entraînement pour développer le potentiel à long terme de chaque athlète. L'intervalle d’âge qui définit le stade S’ entraîner à s’entraîner se base sur le début et la fin approximatifs de la poussée de croissance à l'adolescence. En général, cette période se situe entre 11 et 15 ans chez les femmes et entre 12 et 16 ans chez les hommes. À ce stade, les athlètes sont prêts à consolider leurs habiletés et tactiques de base spécifiques au sport. Il s’agit aussi d’un stade propice au développement de la forme physique. Le stade S’ entraîner à s’entraîner est un stade critique pour les athlètes. Ils peuvent être dotés d’un talent particulier, jouer pour gagner et faire de leur mieux, mais ils doivent tout de même allouer plus de temps à l'entraînement des habiletés et des capacités physiques qu'aux compétitions officielles.

OBS

Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d’âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S’amuser grâce au sport, Apprendre à s’entraîner, S’entraîner à s’entraîner, S’entraîner à la compétition, S’entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active.

OBS

Le titre «S’entraîner pour s’entraîner» a été utilisé dans le «Rapport du groupe de travail du ministre d’État (sport) sur le sport pour les personnes handicapées» publié en 2004. La «Politique sur le sport pour les personnes ayant un handicap» a été publié en 2006 et utilise le titre «S’entraîner à s’entraîner».

Spanish

Save record 21

Record 22 2020-11-18

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
OBS

From 0-6 years, boys and girls need to be engaged in daily active play. Through play and movement, they develop the fundamental movement skills that will provide the foundation for learning fundamental sports skills at older ages.

OBS

There are seven stages within the Long-Term Athlete Development (LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows: Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
OBS

De 0 à 6 ans, les enfants ont besoin d’être impliqués dans le jeu actif sur une base quotidienne. Par le jeu et le mouvement, ils développent les habiletés de mouvement fondamentales qui leur fourniront les bases de l'apprentissage d’habiletés sportives en vieillissant.

OBS

Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d’âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S’amuser grâce au sport, Apprendre à s’entraîner, S’entraîner à s’entraîner, S’entraîner à la compétition, S’entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active.

Spanish

Save record 22

Record 23 2020-11-18

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
OBS

During the FUNdamental stage (females 6-8, males 6-9), children should develop fundamental movement skills, including the ABCs of agility, balance, coordination and speed. Children should participate in a fun and challenging multi-sport environment. Early elementary school age children need to participate in a variety of well-structured activities that develop basic skills. However, activities and programs need to maintain a focus on fun, and formal competition should only be minimally introduced.

OBS

There are seven stages within the Long-Term Athlete Development (LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows: Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life.

OBS

The title "FUNdamentals" was used in the Report of the Minister of State's (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
OBS

Au stade S’ amuser grâce au sport, les enfants devraient développer leurs habiletés de mouvement fondamentales, incluant l'ABC de l'agilité, l'équilibre, la coordination et la vitesse. Les enfants devraient participer à des activités dans un environnement multisports amusant et stimulant. À l'âge des premières années d’école primaire, les enfants ont besoin de participer à une variété d’activités bien structurées qui permettent de développer les habiletés de base. Les activités et les programmes doivent toutefois se concentrer sur l'aspect amusant, et la compétition formelle devrait être introduite au minimum. Les enfants devraient être exposés à de nombreux sports et activités physiques à travers les années, développant ainsi leur intérêt et leur motivation, tout en évitant les risques d’épuisement dûs à la spécialisation précoce.

OBS

Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d’âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S’amuser grâce au sport, Apprendre à s’entraîner, S’entraîner à s’entraîner, S’entraîner à la compétition, S’entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active.

OBS

Le titre «S’amuser à faire du sport» a été utilisé dans le «Rapport du groupe de travail du ministre d’État (sport) sur le sport pour les personnes handicapées» publiée en 2004. La «Politique sur le sport pour les personnes ayant un handicap» a été publiée en 2006 et utilise le titre «S’amuser grâce au sport».

Spanish

Save record 23

Record 24 2020-11-18

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
OBS

The Train to Win stage (females 18+, males 19+) is the final stage of the LTAD [Long-Term Athlete Development] high-performance stream. Medals and podium performances are the primary focus. In the Train to Win stage of LTAD, athletes with identified talent pursue high-intensity training to win international events. They are now full-time athletes. The previous LTAD stages have developed and optimized the skills, tactics, and ancillary capacities of each athlete. Athletes have now realized their full genetic potential. They must now train to maximize and maintain their competitive performance at the highest level. At the Train to Win stage, world-class athletes with or without disabilities require world-class training methods, equipment, and facilities that meet the demands of the sport and the athlete.

OBS

There are seven stages within the Long-Term Athlete Development (LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows: Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life.

OBS

The title "Training to Win" was used in the Report of the Minister of State's (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
OBS

Le stade S’ entraîner à gagner est le dernier stade de [DLTP/A Développement à long terme du participant/athlète] en haute performance. On se concentre principalement sur les médailles et le podium. Au stade S’ entraîner à gagner, les athlètes qui se sont démarqués par leur talent poursuivent l'entraînement de haute performance dans le but de remporter des événements internationaux. Ils sont maintenant des athlètes à temps plein. Les stades de [DLTP/A] précédents ont permis de développer et d’optimiser les habiletés, les tactiques et les capacités auxiliaires de chaque athlète. Les athlètes ont atteint leur plein potentiel génétique. Ils doivent maintenant s’entraîner pour maximiser et maintenir leur performance compétitive au plus haut niveau. Au stade S’ entraîner à gagner, les athlètes de classe mondiale ayant ou non un handicap ont besoin de méthodes d’entraînement, d’équipement et d’installations qui répondent aux besoins du sport et de l'athlète.

OBS

Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d’âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S’amuser grâce au sport, Apprendre à s’entraîner, S’entraîner à s’entraîner, S’entraîner à la compétition, S’entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active.

OBS

Le titre «S’entraîner pour gagner» a été utilisé dans le «Rapport du groupe de travail du ministre d’État (sport) sur le sport pour les personnes handicapées» publié en 2004. La «Politique sur le sport pour les personnes ayant un handicap» a été publiée en 2006 et utilise le titre «S’entraîner à gagner».

Spanish

Save record 24

Record 25 2020-07-29

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Public Administration (General)
DEF

[The] training to develop the knowledge, skills and behaviours that an employee needs to effectively perform his or her work in the public service, having regard for the nature of the work to be performed (e.g. management), as determined by the employer, and training for all employees where the Treasury Board has determined it to be mandatory in the best interests of the public service.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Administration publique (Généralités)
DEF

Formation favorisant l'acquisition de connaissances, de compétences et d’habiletés qu'un employé doit posséder pour accomplir son travail dans la fonction publique, en fonction de la nature du travail à accomplir(par ex. gestion), tel que déterminé par l'employeur, y compris la formation que tous les employés doivent suivre lorsque le Conseil du Trésor a jugé que dans les meilleurs intérêts de la fonction publique cette formation est obligatoire.

Spanish

Save record 25

Record 26 2020-04-28

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Organized Recreation (General)
  • Psychology (General)
DEF

[An] outdoor [program] in wilderness or comparable lands for purposes of personal growth, therapy, rehabilitation, education, or leadership/organizational development.

Key term(s)
  • wilderness experience programme

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Loisirs organisés (Généralités)
  • Psychologie (Généralités)
CONT

[On] parle d’intervention en contexte de nature et d’aventure [(INA) ] qui est une dénomination parapluie qui rassemble l'ensemble des différentes formes d’intervention. Ensuite, il y a des interventions qui vont être à portée éducative, d’autres plus développementales qui concernent l'acquisition de nouvelles habiletés sociales [et] à la fin du spectre, il y des interventions qui sont vraiment de l'ordre de la thérapie, donc des approches psychosociales qui relèvent de la relation d’aide.

OBS

Actuellement, les INA se déroulent généralement sous cinq formes : a) le camp fixe, b) le camp résidentiel, c) l’expédition, d) les activités ponctuelles et e) le format combiné.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Recreación organizada (Generalidades)
  • Psicología (Generalidades)
Save record 26

Record 27 2020-03-16

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Educational Psychology
CONT

The cognitive domain involves the development of our mental skills and the acquisition of knowledge. The six categories under this domain are: knowledge: the ability to recall data and/or information … comprehension: the ability to understand the meaning of what is known … application: the ability to utilize an abstraction or to use knowledge in a new situation … analysis: the ability to differentiate facts and opinions … synthesis: the ability to integrate different elements or concepts in order to form a sound pattern or structure so a new meaning can be established … evaluation: the ability to come up with judgments about the importance of concepts.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Psychologie scolaire
CONT

[...] les objectifs pédagogiques dans le domaine cognitif varient de la mémorisation de données à l’apprentissage de processus mentaux plus ou moins complexes engagés dans la solution de problèmes, où l’étudiant doit regrouper et réorganiser les données d’une façon créatrice, et combiner des idées éparses pour en tirer une synthèse personnelle.

CONT

[...] le domaine cognitif «englobe les objectifs qui traitent du rappel des connaissances(remémoration) et du développement des habiletés et des capacités intellectuelles». Il s’agit par exemple, de se remémorer les données factuelles, effectuer un calcul, décrire un phénomène ou analyser un problème. Les 6 sous-catégories sont : la connaissance, la compréhension, l'application, l'analyse, la synthèse et l'évaluation.

Spanish

Save record 27

Record 28 2019-11-04

English

Subject field(s)
  • Symptoms (Medicine)
  • Clinical Psychology
  • Special Education
DEF

[A] specific neurological disorder that affects the way a person stores, understands, retrieves and/or communicates information.

CONT

"Learning disabilities" refer to a number of disorders which may affect the acquisition, organization, retention, understanding or use of verbal or nonverbal information. These disorders affect learning in individuals who otherwise demonstrate at least average abilities essential for thinking and/or reasoning. As such, learning disabilities are distinct from global intellectual deficiency ... Learning disabilities result from impairments in one or more processes related to perceiving, thinking, remembering or learning. These include, but are not limited to: language processing, phonological processing, visual spatial processing, processing speed, memory and attention, and executive functions (e.g. planning and decision-making).

OBS

Although there is a distinction between "disability" and "disorder," both designations are used interchangeably in this context.

French

Domaine(s)
  • Symptômes (Médecine)
  • Psychologie clinique
  • Éducation spéciale
DEF

Trouble neurologique particulier qui affecte la capacité de retenir, comprendre, récupérer ou communiquer de l’information.

CONT

L'expression «troubles d’apprentissage» fait référence à un certain nombre de dysfonctionnements pouvant affecter l'acquisition, l'organisation, la rétention, la compréhension ou le traitement de l'information verbale ou non verbale. Ces dysfonctionnements affectent l'apprentissage chez des personnes qui, par ailleurs, font preuve des habiletés intellectuelles essentielles à la pensée ou au raisonnement. Ainsi, les troubles d’apprentissages sont distincts de la déficience intellectuelle [...] Les troubles d’apprentissage découlent d’atteintes d’un ou de plusieurs processus touchant la perception, la pensée, la mémorisation ou l'apprentissage. Ces processus incluent entre autres le traitement phonologique, visuo-spatial, le langage, la vitesse de traitement de l'information, la mémoire, l'attention, et les fonctions d’exécution telles que la planification et la prise de décision.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Síntomas (Medicina)
  • Psicología clínica
  • Educación especial
DEF

Dificultad inesperada, específica y persistente para la adquisición de un aprendizaje pese a una instrucción convencional, nivel de inteligencia y oportunidades socioculturales adecuadas. Estos trastornos se incluyen dentro de los trastornos del neurodesarrollo e interfieren en el aprendizaje de habilidades académicas y/o sociales y a menudo coexisten con problemas de conducta, de estado de ánimo y/o de ansiedad.

Save record 28

Record 29 2019-11-04

English

Subject field(s)
  • Personnel and Job Evaluation
  • Hygiene and Health
  • Labour and Employment
CONT

Fitness to work evaluations are non-scheduled evaluations to determine if an employee has been affected by a workplace hazard and/or is medically fit to safely and efficiently perform the tasks of a specific job.

French

Domaine(s)
  • Évaluation du personnel et des emplois
  • Hygiène et santé
  • Travail et emploi
CONT

Évaluation de l'employabilité. Par une analyse rigoureuse des habiletés transférables et une étude de marché du travail, le profil d’habiletés et d’employabilité permet d’identifier des emplois convenables, tenant compte du profil professionnel de la personne et de ses limitations fonctionnelles.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Evaluación del personal y los cargos
  • Higiene y Salud
  • Trabajo y empleo
Save record 29

Record 30 2019-11-04

English

Subject field(s)
  • Psychology (General)
  • Sociology of persons with a disability
CONT

Spread effect refers to the fact that people assume that a person's disability negatively affects other senses, abilities or personality traits, or that the whole person is impaired.

French

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
  • Sociologie des personnes handicapées
CONT

L'effet de propagation désigne le fait que les gens présument que l'incapacité d’une personne nuit à ses autres sens, habiletés ou traits de personnalité, ou qu'elle est totalement déficiente.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología (Generalidades)
  • Sociología de las personas con discapacidad
CONT

El efecto propagador designa la presunción de que la discapacidad de una persona afecta a todos los demás sentidos, habilidades o rasgos de su personalidad o de que la persona es totalmente deficiente.

Save record 30

Record 31 2019-02-28

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
  • Educational Psychology
  • Social Psychology
DEF

... a form of behavior therapy used by teachers, therapists, and trainers to help persons who have difficulties relating to other people.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
  • Psychologie scolaire
  • Psychologie sociale
CONT

[...] l'entraînement aux habiletés sociales(social skills training) est souvent rapporté comme programme pour aider les malades souffrant de phobie sociale, de trouble de la personnalité évitante et même de schizophrénie.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología clínica
  • Psicología educacional
  • Psicología social
CONT

Los nuevos programas de capacitación en habilidades sociales enseñan, con buenos resultados, a interactuar en situaciones sociales cotidianas a través del juego y de experiencias concretas.

Save record 31

Record 32 2019-02-06

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Paddle Sports
OBS

Canoe Kayak Canada manages sport science and research efforts behind the sport to develop high-quality programs focused on long-term athlete development. These programs are based on physiology to ensure paddlers develop the right skills and technique at the right stages to be able to achieve their goals whether those be fun, fitness or high-level international success.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Sports de pagaie
OBS

Canoe Kayak Canada gère la science sportive et les efforts de recherche pour développer des programmes de haute qualité axés sur le développement de l'athlète à long terme. Ces programmes sont basés sur la physiologie pour s’assurer que les pagayeurs développent les bonnes habiletés et techniques lors des différentes étapes pour être en mesure d’atteindre leurs objectifs, que ce soit pour le plaisir, la mise en forme ou [...] le succès à un haut niveau international.

Spanish

Save record 32

Record 33 2018-12-07

English

Subject field(s)
  • Non-Gov. Provincial Bodies and Committees (Canadian)
  • Human Diseases
  • Blood
OBS

The Sickle Cell Foundation of Alberta (SCFA) is a volunteer-based organization dedicated to creating awareness about SCD [sickle cell disease] and providing support services to patients living in Alberta ... The SCFA teaches patients coping skills for pain management, advocates for funding of SCD research and provides its members with access to the most current scientific research and information.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités provinciaux non gouv. canadiens
  • Maladies humaines
  • Sang
OBS

Organisme bénévole voué à la sensibilisation à la drépanocytose, [la] Sickle Cell Foundation of Alberta(SCFA) se consacre à offrir des services de soutien aux patients vivant en Alberta. [Les] patients atteints de drépanocytose [se font enseigner] les habiletés d’adaptation leur permettant de faire face à leur douleur […]

Spanish

Save record 33

Record 34 2018-07-11

English

Subject field(s)
  • Cycling
CONT

The pump track consists of a circuit of banked turns and features designed to be ridden completely by cycle riders "pumping" – which is a momentum of up and down body movements.

Key term(s)
  • pumptrack

French

Domaine(s)
  • Cyclisme
CONT

La Place des Nations, située à l'ouest du pont de la Concorde sur l'île St-Hélène, est un site de 200 mètres par 200 mètres laissé à l'abandon par la Ville. Ce site, accessible en métro, offre le potentiel pour l'aménagement d’un parc d’habileté. Il serait possible d’y aménager un terrain de sauts de terre(dirt jumps), des rampes d’habiletés ainsi qu'une boucle de pompage(pump track).

Spanish

Save record 34

Record 35 2018-05-22

English

Subject field(s)
  • Human Behaviour
  • Industrial and Economic Psychology
  • Sociology of Human Relations
CONT

Human relations skills involve having the ability to get along and deal effectively with other people. Human relations skills are also known as interpersonal skills.

OBS

interpersonal skill; human relation skill: terms usually used in the plural.

Key term(s)
  • interpersonal skills
  • human relation skills

French

Domaine(s)
  • Comportement humain
  • Psychologie industrielle et économique
  • Sociologie des relations humaines
CONT

Il est reconnu que de grandes habiletés interpersonnelles et une bonne intelligence émotionnelle sont essentielles à la réussite professionnelle. Les professionnels de tous les domaines d’expertise ont besoin de se servir de leurs habiletés interpersonnelles lorsqu'ils interagissent avec d’autres.

OBS

habileté interpersonnelle : terme habituellement utilisé au pluriel.

Key term(s)
  • habiletés interpersonnelles

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Comportamiento humano
  • Psicología económica e industrial
  • Sociología de las relaciones humanas
Save record 35

Record 36 2018-05-07

English

Subject field(s)
  • Personnel Management
  • Industrial and Economic Psychology
  • Occupational Health and Safety
  • Mental health and hygiene
DEF

The process by which a person acquires the necessary knowledge, skills, attitudes and behaviours in order to adapt to a new work role.

Key term(s)
  • organisational socialization
  • on-boarding
  • organisational socialisation
  • organizational socialisation

French

Domaine(s)
  • Gestion du personnel
  • Psychologie industrielle et économique
  • Santé et sécurité au travail
  • Hygiène et santé mentales
DEF

Processus par lequel une personne acquiert les connaissances, les habiletés, les attitudes et les comportements nécessaires pour assumer de nouvelles fonctions.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión del personal
  • Psicología económica e industrial
  • Salud y seguridad en el trabajo
  • Higiene y salud mental
DEF

Aprendizaje de contenidos y procesos según los cuales un individuo se ajusta a un rol específico en una organización.

Save record 36

Record 37 2018-02-27

English

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Scientific Research
  • General Medicine, Hygiene and Health
OBS

A large national charitable organization founded in 1995 [whose mission is] to raise funds in order to support family doctors.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Recherche scientifique
  • Médecine générale, hygiène et santé
OBS

Organisme national de grande envergure fondé en 1995.

OBS

La Fondation pour la recherche et l'éducation du Collège des médecins de famille du Canada accorde un soutien financier aux professeurs, chercheurs et praticiens de la médecine familiale afin de soutenir le développement et la dissémination de nouvelles connaissances et habiletés; cette initiative vise à assurer à la population canadienne des soins complets de qualité, centrés sur le patient et basés dans la communauté.

Spanish

Save record 37

Record 38 2018-02-27

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Industrial and Economic Psychology
  • Mental health and hygiene
DEF

[The capacity] to be aware of, understand, and manage both [our] own as well as other people's emotion in order to adapt to life's demands and pressures.

OBS

Emotional intelligence includes self-awareness, impulse control, persistence, self-motivation, empathy and social deftness.

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Psychologie industrielle et économique
  • Hygiène et santé mentales
CONT

[L'auteur] est l'un des premiers chercheurs à avoir proposé l'expression «quotient émotionnel» pour mesurer l'intelligence émotionnelle. Selon lui, elle se situe au croisement des compétences et des habiletés émotionnelles et sociales qui favorisent un comportement intelligent.

OBS

L'intelligence émotionnelle comprend la conscience de soi, le contrôle des impulsions, la persévérance, l'automotivation, l'empathie et les habiletés sociales.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología cognitiva
  • Psicología económica e industrial
  • Higiene y salud mental
CONT

La inteligencia emocional es un nuevo concepto de medición psicológica que influye no sólo en el éxito profesional, sino también sobre los estudios, la convivencia familiar, las relaciones y la salud. [...] La inteligencia emocional podría definirse como "la capacidad para leer nuestros sentimientos, controlar nuestros impulsos, razonar, permanecer tranquilos y optimistas cuando nos vemos confrontados a ciertas pruebas y mantenernos a la escucha del otro".

CONT

Siguiendo el modelo de habilidad de inteligencia emocional desarrollado por Mayer y Salovey (1997) trabajamos ejercicios relacionados con los cuatro componentes de la IE: percepción y expresión emocional, facilitación emocional, comprensión emocional y regulación emocional.

Save record 38

Record 39 2018-02-22

English

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Industrial and Economic Psychology
CONT

Decision-making autonomy includes two facets of work life. First, skill autonomy refers to the capacity to use one's skills and to develop new ones; second, decision authority refers to the ability to choose how to perform one's work and to participate in related decisions.

French

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Psychologie industrielle et économique
CONT

L'autonomie décisionnelle réfère à la capacité de prendre des décisions au sujet de son travail, mais surtout à la possibilité d’être créatif et d’utiliser et de développer ses habiletés.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Proceso de adopción de decisiones
  • Psicología económica e industrial
CONT

Es habitual señalar los siguientes factores desencadenantes del desarrollo de la bioética: el complejo desarrollo tecnológico y sus multiples e insospechados retos, la generalización y socialización de la asistencia sanitaria y los cambios de la relación clínica entre profesionales y pacientes, derivados en buena medida del cambio de la conciencia moral social hacia un mayor respeto a la autonomía de decision de la persona sobre sí mismo y su cuerpo.

Save record 39

Record 40 2018-02-12

English

Subject field(s)
  • Labour and Employment

French

Domaine(s)
  • Travail et emploi
CONT

La compétence professionnelle fait référence aux connaissances, aux habiletés, aux attitudes et au jugement nécessaires à l'infirmière pour exercer sa profession, ainsi qu'à la capacité de les appliquer dans une situation clinique donnée.

Spanish

Save record 40

Record 41 2018-01-11

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Military Training
DEF

A life-long ... process of developing and sustaining new knowledge, skills and attitudes to enable individuals to adapt performance to maintain currency and competency in their profession, throughout their careers.

OBS

lifelong learning: designation officially approved by the Joint Terminology Panel.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Processus à vie de développement et de maintien des nouvelles connaissances, habiletés et attitudes qui permet aux individus d’adapter leur rendement de façon à maintenir à jour leurs compétences dans leur profession tout au long de leur carrière.

OBS

apprentissage continu : désignation uniformisée par le Groupe d’experts en terminologie interarmées.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Instrucción del personal militar
Save record 41

Record 42 2017-12-28

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Education (General)
DEF

Program of the Big Brothers Big Sisters of Greater Montreal. To help prevent kids from dropping out of school, we offer a program where the adult volunteer is paired with a student in an elementary school or high school. This program is not focused on helping with homework but rather on the development of skills necessary for academic success. Through different activities (computer lab, library, etc.) a relationship will develop that will help the child blossom.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Pédagogie (Généralités)
DEF

Programme des Grands Frères et Grandes Sœurs du Grand Montréal. Dans le but de prévenir le décrochage scolaire, nous offrons un programme auquel les adultes sont jumelés à un élève du niveau primaire et/ou secondaire. Ce programme n’ est pas axé sur de l'aide aux devoirs, mais sur le développement des habiletés nécessaires à la réussite scolaire. À travers différentes activités(salle d’ordinateurs, bibliothèque...) se bâtira une relation qui permettra au jeune de s’épanouir.

Spanish

Save record 42

Record 43 2017-12-19

English

Subject field(s)
  • Military Training
  • Training of Personnel
DEF

In individual training and education, the knowledge, skills, abilities and behaviours that must be demonstrated when performing a specific function.

OBS

competency: designation and definition officially approved by the Joint Terminology Panel.

French

Domaine(s)
  • Instruction du personnel militaire
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Dans le contexte de l'instruction individuelle et de l'éducation, connaissances, habiletés, capacités et comportements qui doivent être démontrés dans le cadre d’une fonction précise.

OBS

compétence : désignation et définition uniformisées par le Groupe d’experts en terminologie interarmées.

Spanish

Save record 43

Record 44 2017-10-26

English

Subject field(s)
  • Education (General)
CONT

The project took more than 250 hours and involved research, planning, materials selection, hand skills, machine skills and computer skills.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)

Spanish

Save record 44

Record 45 2017-10-06

English

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Social Services and Social Work
  • Sociology of persons with a disability
OBS

[Citizen Advocacy Montreal's goal is to pair] persons who have an intellectual disability with volunteers in order to improve their quality of life, break their isolation, develop their independence and promote their social integration. [They do this by pairing,] training and [supervising] volunteer godfathers/godmothers, [and following]-up on the relationship [and the] development of social skills (people with intellectual disabilities).

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Services sociaux et travail social
  • Sociologie des personnes handicapées
OBS

Parrainage Civique Montréal permet à des personnes vivant avec une déficience intellectuelle de s’épanouir dans une relation d’amitié égalitaire avec une personne bénévole, de s’intégrer et de développer une vie sociale, de tisser des liens significatifs, de favoriser l'acquisition et le développement d’habiletés, de veiller à leurs droits et de contribuer à leur épanouissement personnel par un lien d’amitié véritable. La mission de Parrainage Civique Montréal est de favoriser l'intégration sociale des personnes ayant une déficience intellectuelle et de défendre leurs intérêts.

Spanish

Save record 45

Record 46 2017-06-14

English

Subject field(s)
  • Sports (General)
CONT

Physical literacy is the motivation, confidence, physical competence, knowledge and understanding to value, and take responsibility for, engagement in physical activities for life.

OBS

The term "physical literacy" has had various definitions. In Canada, until recently, it has long been used to refer to "the fundamental physical skills that permit a person to move confidently and with control in a wide range of physical activities."

French

Domaine(s)
  • Sports (Généralités)
DEF

Ensemble de connaissances et de capacités physiques et mentales acquises par une personne lui permettant de valoriser la pratique d’activités physiques et d’intégrer durablement l’activité physique dans son mode de vie.

OBS

Nombreuses ont été les définitions du terme anglais «physical literacy». Au Canada, ce terme a longtemps été employé pour désigner un «ensemble d’habiletés motrices qui permettent à une personne de bouger avec confiance et maîtrise dans toutes sortes d’activités physiques». En français, en ce sens, c'est le terme «savoir-faire physique» qui est le mieux adapté.

OBS

littératie physique : L’emploi de ce terme est critiqué puisque le mot «littératie» n’a qu’un sens en français, soit la capacité de lire et d’écrire.

Spanish

Save record 46

Record 47 2017-04-19

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Sociology of persons with a disability
OBS

The Enabling Accessibility Fund supports community-based projects across Canada. It provides funding for projects that improve accessibility and enable Canadians, regardless of physical ability, to participate in and contribute to their communities and the economy. Approved projects will have strong ties to, and support from, the communities they serve. All projects must be in Canada and must identify a positive impact on people with disabilities. Two types of funding are available periodically through Calls for Applications (grants) or Proposals (contributions).

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Sociologie des personnes handicapées
OBS

Le Fonds pour l'accessibilité soutient les projets d’intérêt collectif dans toutes les régions du Canada. Il offre un financement pour les projets qui améliorent l'accessibilité et permettent aux Canadiens, quelles que soient leurs habiletés physiques, de participer et de contribuer à la vie de leur collectivité et à l'économie. Les projets approuvés seront liés de très près aux collectivités qui en bénéficieront, et ces dernières appuieront ces projets. Tous les projets doivent être mis en œuvre au Canada et avoir une incidence positive avérée sur les personnes handicapées. Deux catégories de financement sont offertes périodiquement par le biais d’appels de demandes(subventions) ou d’appels de propositions(contributions).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de programas federales (Gobierno canadiense)
  • Sociología de las personas con discapacidad
Save record 47

Record 48 2017-03-22

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Personnel Management (General)
  • Labour and Employment
CONT

The Joint Career Transition Committee (JCTC) is a joint union management initiative dedicated to facilitating human resources and labour relations culture change through the development of innovative products and services to integrate learning, mobility, employability and career progression of people employed in the federal Public Service. The JCTC seeks to strengthen co-development and horizontal relationships by encouraging labour management dialogue across regions, departments and agencies. Through these partnerships, the JCTC supports continuous learning, encourages employees to integrate learning and skills development in their long term career planning and proactively support employees and departments and signatory agencies in workforce adjustment situations that may arise.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Travail et emploi
CONT

Le Comité conjoint de transition de carrière(CCTC) est une initiative syndicale-patronale conjointe visant à faciliter un changement de culture en matière de ressources humaines et de relations de travail grâce à l'élaboration de produits et services novateurs afin d’intégrer l'apprentissage, la mobilité, l'employabilité et le cheminement professionnel des personnes œuvrant à la fonction publique fédérale. Le CCTC vise à renforcer le coperfectionnement et les relations horizontales en encourageant un dialogue patronal-syndical entre les régions, les ministères et les organismes. En établissant ces partenariats, le CCTC encourage l'apprentissage continu, aide les employés à acquérir des connaissances et des habiletés dans leur planification de carrière à long terme et appuie de façon proactive les fonctionnaires, les ministères et les organismes signataires, dans des situations de réaménagement des effectifs qui peuvent survenir.

Spanish

Save record 48

Record 49 2017-03-13

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Foreign Trade
OBS

The Junior Team Canada (JTC) Program founded by Global Vision provides young Canadians with the skills and knowledge that prepare them for a career in international business and development. With the national training centres and the JTC economic mission, Global Vision is giving the youth of Canada the experience that matters.

Key term(s)
  • Junior Team Canada Programme
  • JTC Programme
  • Junior Team Canada

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Commerce extérieur
OBS

Le programme Équipe Canada Junior, fondé par Vision internationale, contribue à donner aux jeunes Canadiens des habiletés et des connaissances les préparant à œuvrer sur la scène du commerce et du développement international. Avec des centres nationaux de formation et diverses missions économiques, Vision Internationale outille les étudiants Canadiens d’une expérience qui compte.

Key term(s)
  • programme Équipe Junior Canada
  • Équipe Canada junior

Spanish

Save record 49

Record 50 2017-02-28

English

Subject field(s)
  • Mental Disorders
  • Cognitive Psychology
  • Clinical Psychology
  • Special Education
DEF

A significant limitation both in intellectual functioning and in adaptive behaviour as expressed in conceptual, social, and practical adaptive skills [and for which the onset is] before the age of 18.

OBS

oligophrenia: term used mostly in the medical field.

French

Domaine(s)
  • Troubles mentaux
  • Psychologie cognitive
  • Psychologie clinique
  • Éducation spéciale
DEF

Incapacité caractérisée par des limitations significatives du fonctionnement intellectuel [...] et des limitations significatives des habiletés adaptatives conceptuelles, sociales et pratiques [qui se manifestent] avant l'âge de 18 ans.

OBS

oligophrénie : terme en usage surtout dans le domaine médical.

OBS

déficience mentale; arriération mentale : termes tirés du Mini-lexique de la médecine et du droit et reproduits avec l’autorisation du Centre de ressources en français juridique de l’Université de Saint-Boniface.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Trastornos mentales
  • Psicología cognitiva
  • Psicología clínica
  • Educación especial
Save record 50

Record 51 2017-02-16

English

Subject field(s)
  • Sociology of Human Relations
  • Education Theory and Methods

French

Domaine(s)
  • Sociologie des relations humaines
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Conscient de l’importance de l’étape de l’implantation de sa réforme, le MEQ [Ministère de l’éducation du Québec] a opté pour le modèle de mise en œuvre se révélant le plus efficace : le modèle d’interaction sociale. À cet égard, Huberman dit : «le moyen le plus efficace de diffuser des informations sur une innovation réside dans des contacts personnels, la clé de l’adoption est l’interaction sociale parumi les membres du groupe adoptant.

OBS

Insiste sur la relation entre l'individu et la société. Encourage le développement des relations interpersonnelles, des habiletés à participer au processus démocratique, de la créativité et du sens social [...]

OBS

Approches pédagogiques : Infrastructure pour la pratique de l’enseignement, ministère de l’Éducation de la Saskatchewan, 1993.

Spanish

Save record 51

Record 52 2017-02-10

English

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Economic Co-operation and Development
CONT

WUSC is a network of individuals and postsecondary institutions who believe that all peoples are intitled to the knowledge and skills necessary to contribute to a more equitable world. Our mission is to foster human development and global understanding through education and training. For us, education is the one universal path leading to a better and more equitable world, the path that both reveals our responsibility to contribute to the common good and makes it possible for us to do so. Our award-winning projects are developed to address local needs and reduce poverty, and are delivered with local partners to ensure sustainability.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Coopération et développement économiques
CONT

L'Entraide universitaire mondiale du Canada(EUMC) est un réseau d’individus et d’institutions d’enseignement post-secondaire qui croient que tous les peuples ont droit à l'acquisition des connaissances et des habiletés qui permettent la construction d’un monde plus juste. Sa mission est de promouvoir le développement humain et la compréhension globale par l'éducation et la formation. Pour nous, l'éducation est le cheminement universel conduisant à un monde meilleur et plus juste, le cheminement qui à la fois révèle notre responsabilité de contribuer au bien commun et nous permet de le faire. Nos projets primés sont mis sur pied pour examiner les besoins locaux et réduire la pauvreté et sont mis en œuvre avec des partenaires locaux pour promouvoir leur durabilité.

Spanish

Save record 52

Record 53 2017-02-02

English

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Labour and Employment
  • Wood Industries
OBS

The Council's mandate is to plan, develop and implement human resources strategies that support the long-term growth and competitiveness of Canada's advanced wood products manufacturing industry and meet the developmental needs of its workforce. The Council identifies and examines the necessary skills and knowledge required to respond to changing industry needs. The Council also develops an overall strategic plan to address key issues such as the shortage of skilled workers and the need for national standards for worker competencies.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Travail et emploi
  • Industrie du bois
OBS

Le CFB a pour mandat de planifier, élaborer et mettre en œuvre des stratégies de ressources humaines visant à soutenir la croissance à long terme et la compétitivité de l'industrie de pointe de la transformation du bois au Canada, et à répondre aux besoins de perfectionnement de ses travailleurs. Le Conseil cerne et analyse les habiletés et les connaissances requises à la lumière des besoins changeants de l'industrie. Il élabore aussi un plan stratégique global pour faire face à des problèmes clés comme la pénurie de travailleurs spécialisés et la nécessité d’établir des normes nationales de compétence de la main-d’œuvre.

Spanish

Save record 53

Record 54 2016-08-30

English

Subject field(s)
  • Astronomy
DEF

The correction required in scientific observations (originally in astronomy) to compensate for the habitual inaccuracy of an individual observer.

French

Domaine(s)
  • Astronomie
DEF

Variable ou correction qu'il faut apporter aux observations afin de tenir compte de l'irrégularité des habiletés humaines, selon les individus.

Spanish

Save record 54

Record 55 2016-08-23

English

Subject field(s)
  • Language Teaching
CONT

[The author] draws the distinction between additive bilingualism in which the first language continues to be developed and the first culture to be valued while the second language is added; and subtractive bilingualism in which the second language is added at the expense of the first language and culture, which diminish as a consequence.

French

Domaine(s)
  • Enseignement des langues
CONT

Dans la situation de bilinguisme additif, la langue seconde amène un ensemble d’habiletés sociales et cognitives qui viennent s’ajouter à celle déjà acquises via la langue maternelle sans affecter celle-ci; les deux langues se complètent pour favoriser l'enrichissement de l'individu.

Spanish

Save record 55

Record 56 2016-06-22

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

[A guide to] understanding and using EQAO skill-focused reports; identifying areas that were challenging for students and areas in which students performed consistently well; identifying patterns in school and board performance for the purpose of improving instruction and better serving all students' needs and; communicating results to students, parents and community members.

OBS

EQAO: Education Quality and Accountability Office

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Docimologie
OBS

OQRE : Office de la qualité et de la responsabilité en éducation

Spanish

Save record 56

Record 57 2016-04-26

English

Subject field(s)
  • Examinations and Competitions (Education)
DEF

The evaluation at the conclusion of any educational plan or activity to determine the effectiveness of that activity.

CONT

As we begin to actually use systems for a semester or so, as was done with the Pascal or Lisp tutor, we will have hundreds of units available and can begin performing summative evaluation on student performance.

French

Domaine(s)
  • Docimologie
DEF

Évaluation, effectuée à la fin d’un cycle ou d’un programme d’études ou, encore, à la suite d’apprentissages extrascolaires, ayant pour but de connaître le degré d’acquisition de connaissances ou d’habiletés d’un élève afin de permettre la prise de décisions relatives, entre autres, au passage à la classe supérieure, à la sanction des études, à la reconnaissance des acquis expérientiels.

CONT

Évaluation sommative. Elle s’entend comme un jugement définitif qui met un terme à une activité et qui ne permet pas de retour en arrière.

OBS

évaluation sommative; évaluation-bilan : termes recommandés par l’Office de la langue française.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Exámenes y oposiciones (Educación)
Save record 57

Record 58 2016-03-14

English

Subject field(s)
  • Degrees and Diplomas (Educ.)
CONT

Ontario College Advanced Diploma. Granted by: Colleges of Applied Arts and Technology, Institutes of Technology and Advanced Learning ... Description: Programs develop the knowledge, skills and attitudes to enable graduates to work within a broad range of technical and/or management functions in a broad range of occupational areas. Graduates understand both the required conceptual frameworks as well as applications related to the specific occupational area.

French

Domaine(s)
  • Grades et diplômes
CONT

Diplôme d’études collégiales de l'Ontario-niveau avancé. Accordé par : les Collèges des arts appliqués et de technologie et les Collèges de technologie et d’enseignement supérieur [...] Description : programmes menant à l'acquisition d’habiletés, connaissances et attitudes nécessaires à l'exercice d’une vaste gamme de fonctions techniques ou de gestion, dans un vaste éventail de contextes professionnels. Les personnes diplômées ont acquis une bonne compréhension des cadres conceptuels nécessaires et maîtrisent les techniques liées à un domaine précis.

Spanish

Save record 58

Record 59 2016-03-07

English

Subject field(s)
  • Continuing Education
  • Labour and Employment
DEF

Knowledge acquired from experience of work and life rather than academic study.

CONT

Leadeship and Management for Scientists features a heavy emphasis on "experiential" learning techniques such as simulations and the examination of case studies.

OBS

Experiential learning: reproduced from Terminology of Adult Education with the permission of the International Bureau of Education.

French

Domaine(s)
  • Éducation permanente
  • Travail et emploi
DEF

Somme des connaissances et des habiletés acquises par une personne à l'extérieur du cadre scolaire, le plus souvent dans un milieu de travail ou dans des activités volontaires.

CONT

Le cours insiste sur les techniques d’apprentissage expérientiel, notamment les simulations et les études de cas.

OBS

acquis expérientiels : Terme recommandé par l’Office de la langue française.

OBS

Apprentissage par l’expérience : reproduit de Terminologie de l’éducation des adultes avec la permission du Bureau international d’éducation.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Educación permanente
  • Trabajo y empleo
Save record 59

Record 60 2016-02-25

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Artificial Intelligence
  • Psychometry and Psychotechnology
DEF

Student's own assessment of their personal progress in knowledge, skills, or processes relative to the expectations in the curriculum.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Intelligence artificielle
  • Psychométrie et psychotechnique
DEF

Méthode selon laquelle les élèves évaluent eux-mêmes leurs progrès en matière d’acquisition de connaissances, d’habiletés ou de procédés se rapportant aux attentes du curriculum.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Inteligencia artificial
  • Psicometría y psicotécnica
DEF

Método de evaluación en el que el alumno verifica por sí mismo la adquisición de conocimientos y puede autodesignarse calificaciones o nota, teniendo como referencia un criterio pre-establecido o el nivel de otros alumnos.

Save record 60

Record 61 2015-08-28

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Labour and Employment
CONT

Coaching consists of assignments which will assist individuals to become aware of their deficiencies and provide opportunities to overcome [them] under the guidance of a competent person.

OBS

As part of the Correctional Career Management Program, supervisors and managers are provided with a coaching workshop ... on practical ways of implementing ... development coaching, on-the-job or performance coaching and career coaching.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Travail et emploi
DEF

Fonction consistant à fournir à une personne des conseils divers sur la façon d’approfondir et de parfaire ses qualités naturelles, ses connaissances et ses habiletés dans la préparation d’un examen ou d’un concours.

CONT

L’accompagnement ne consiste aucunement à transmettre un savoir. Il sert à motiver l’apprenant et à permettre à l’apprenant de s’approprier, à son rythme et selon son profil, son parcours de formation. Il assure la prise en charge de la problématique du stagiaire et la réponse en terme de solution simple, dans un délai fixé.

OBS

L’usage du terme «accompagnement de carrière» est à privilégier au gouvernement du Canada.

OBS

Selon certains auteurs, le terme «coaching» est un anglicisme. Toutefois, ce terme est couramment utilisé par les spécialistes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Trabajo y empleo
Save record 61

Record 62 2015-06-23

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Police
Universal entry(ies)
EDPC
classification system code, see observation
OBS

[This program] is ... designed to challenge senior law enforcement leaders to expand their strategic leadership knowledge, skills, and abilities.

OBS

The Executive Development in Policing (EDP) course [was restructured in 2015 and renamed] the Executive Development in Policing Certificate Program (EDPC).

OBS

EDPC: a Canadian Police College course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Police
Entrée(s) universelle(s)
EDPC
classification system code, see observation
OBS

[Ce] programme de perfectionnement [est] conçu pour ébranler les convictions des leaders supérieurs du monde policier et les amener à accroître leurs connaissances, leurs habiletés et leurs aptitudes en leadership stratégique.

OBS

Le Cours de perfectionnement des cadres policiers (EDP) a été restructuré [en 2015] et [renommé] le Certificat de perfectionnement des cadres supérieurs policiers (EDPC).

OBS

EDPC : code de cours du Collège canadien de police.

Spanish

Save record 62

Record 63 2015-04-16

English

Subject field(s)
  • Personnel Management

French

Domaine(s)
  • Gestion du personnel

Spanish

Save record 63

Record 64 2015-03-25

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
DEF

An assignment that enables an employee to develop his or her skills.

CONT

Stretch assignments allow employees to "stretch" beyond their current abilities. Some examples include chairing a committee or meetings, leading a special project or being assigned a challenging new task.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Affectation qui permet à un employé d’enrichir ses habiletés.

CONT

Les affectations enrichies permettent aux employés d’enrichir leurs compétences actuelles. À titre d’exemple, mentionnons la possibilité de présider un comité ou des réunions, de diriger un projet spécial ou de se voir confier une nouvelle tâche stimulante.

Spanish

Save record 64

Record 65 2015-03-25

English

Subject field(s)
  • Personnel and Job Evaluation
  • Labour and Employment
DEF

An ability to perform a task or set of tasks, as acquired through formal or informal education and/or training, work or life experience, or other means.

OBS

A skill can be identifiable in an occupation specific context, and measurable through a variety of instruments.

OBS

Skills can be acquired through training, formal or informal education, or work or life experience.

French

Domaine(s)
  • Évaluation du personnel et des emplois
  • Travail et emploi
DEF

Savoir-faire acquis par suite d’une formation ou d’études formelles ou non, qui permet de réussir dans l’exécution d’une tâche ou d’un ensemble de tâches.

OBS

Une habileté peut s’inscrire dans le contexte d’un métier particulier ou d’une profession précise et être mesurée au moyen d’instruments divers.

OBS

Les habiletés peuvent avoir été acquises grâce à de la formation, à des études(formelles ou informelles) et à des expériences professionnelles(ou de vie).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Evaluación del personal y los cargos
  • Trabajo y empleo
DEF

Capacidad para desempeñar una función.

OBS

competencia: término utilizado generalmente en plural.

Save record 65

Record 66 2015-03-02

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
F133
classification system code, see observation
OBS

This course offers participants an opportunity to apply their costing skills and improve their ability to analyze cost information based on the steps and approach mentioned in the Treasury Board Secretariat Guide to Costing. Participants will learn how to communicate cost information and to challenge a cost estimate.

OBS

F133: a Canada School of Public Service course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
F133
classification system code, see observation
OBS

Ce cours permet aux participants de mettre en pratique leurs habiletés en matière d’établissement des coûts et d’améliorer leur capacité d’analyser les renseignements sur les coûts conformément aux étapes et à l'approche décrites dans le Guide d’établissement des coûts du Secrétariat du Conseil du Trésor. Les participants apprendront à communiquer les renseignements sur les coûts et à faire l'analyse critique d’une estimation de coûts.

OBS

F133 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 66

Record 67 2015-02-25

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
P607
classification system code, see observation
OBS

This course explains how to convey a clear message using active communication and how to check whether recipients have understood that message through their verbal and non-verbal cues. Participants will improve their interpersonal communication skills by expanding their ability to speak clearly and concisely while also developing their listening skills.

OBS

P607: a Canada School of Public Service course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
P607
classification system code, see observation
OBS

Ce cours explique comment émettre un message de façon claire et en utilisant la communication active et comment vérifier la compréhension du message par les indications verbales et non-verbales des interlocuteurs. Les participants amélioreront leurs compétences à communiquer en s’exerçant à l'expression précise et concise tout en développant leurs habiletés réceptives.

OBS

P607 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 67

Record 68 2015-02-25

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
G601
classification system code, see observation
OBS

This course provides managers with opportunities to explore techniques to develop their skills in applying the key leadership competencies to core management practices. Participants will acquire practical skills and techniques which will help them to more capably administer everyday management tasks and responsibilities.

OBS

G601: a Canada School of Public Service course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
G601
classification system code, see observation
OBS

Ce cours offre aux gestionnaires l'occasion d’étudier les techniques qui leur permettront d’améliorer les habiletés dont ils ont besoin pour se servir des compétences clés en leadership dans leurs pratiques de gestion de base. Les participants acquerront les compétences pratiques et les techniques qui les aideront à assumer avec compétence leurs tâches et responsabilités quotidiennes de gestion.

OBS

G601 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 68

Record 69 2015-01-20

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
CONT

The [Canada School of Public Service] also offers one-on-one coaching services to strengthen your leadership skills.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

L'[École de la fonction publique du Canada] offre également des services de coaching individuel qui vous permettront de renforcer vos habiletés de leadership.

Spanish

Save record 69

Record 70 2015-01-07

English

Subject field(s)
  • Labour and Employment

French

Domaine(s)
  • Travail et emploi
CONT

Le maintien et le développement de l'employabilité s’apparentent alors au concept de demande optionnelle(«option demand») qui permet de prévenir l'érosion du capital humain et de maintenir, voire de développer les habiletés et la motivation de la main-d’œuvre en préparation de futurs redressements de la conjoncture.

Spanish

Save record 70

Record 71 2015-01-05

English

Subject field(s)
  • Museums
CONT

This project was important to CCI [Canadian Conservation Institute] not only because of the work's cultural and historical importance and visibility, but also because it contributed to important research knowledge concerning the role of vibration in causing cracks in brittle paintings and to the development of expert treatment skills to help address issues of vibration and structural deterioration in oversize paintings.

French

Domaine(s)
  • Muséologie
CONT

Ce projet était important pour l'ICC [Institut canadien de conservation] non seulement à cause de son importance sur le plan culturel et historique, mais aussi en raison du fait qu'il contribuait à accroître considérablement les recherches et les connaissances concernant le rôle des vibrations dans l'apparition de fissures sur les peintures fragiles, ainsi qu'au développement d’habiletés professionnelles pour le traitement des problèmes engendrés par la vibration et la détérioration structurale des peintures surdimensionnées.

Spanish

Save record 71

Record 72 2014-11-24

English

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Aboriginal Law
OBS

Established in 1998 AHRDCC (Aboriginal Human Resource Development Council of Canada) is Canada's Aboriginal Sector Council and a pillar of the Aboriginal Human Resource Development Strategy. Working collectively through strategic public and private sector partnerships, we develop innovative employment solutions for Aboriginal people. The mission is to see full participation of Aboriginal people in Canadian labour markets. Through unique partnerships with corporate, educational, government and Aboriginal leaders, the Council pioneers new ways to increase skills and training opportunities for Aboriginal people in Canada.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Droit autochtone
OBS

Établi en 1998, le CDRHAC(Conseil pour le développement des ressources humaines autochtones du Canada) est le Conseil sectoriel canadien autochtone et un pilier de la Stratégie du développement des ressources humaines autochtones. Travaillant collectivement par le moyen des partenariats stratégiques entre les secteurs publics et privés, nous développons des solutions innovatrices d’emploi pour les peuples autochtones. La mission est de veiller à la participation complète du peuple autochtone dans le marché canadien de la main-d’œuvre. À travers des partenariats uniques avec des chefs d’entreprise, et des chefs éducatifs, gouvernementaux et autochtones, le Conseil trouve des moyens nouveaux et innovateurs pour améliorer les habiletés et les occasions de formation pour le peuple autochtone au Canada.

Spanish

Save record 72

Record 73 2014-10-10

English

Subject field(s)
  • Military Training
CONT

It is here that Junior Canadian Rangers ... become acquainted with Ranger skills, including navigation, firearms safety and camping skills.

Key term(s)
  • Ranger skill

French

Domaine(s)
  • Instruction du personnel militaire
CONT

Les Rangers juniors canadiens [...] se familiarisent avec les compétences des Rangers comme la navigation, la sécurité des armes à feu et les techniques de camping.

Key term(s)
  • compétence de Rangers
  • habileté de Rangers

Spanish

Save record 73

Record 74 2014-07-09

English

Subject field(s)
  • Program Titles (Armed Forces)
  • Medical and Dental Services (Military)
OBS

The MCRP is a mandatory Canadian Forces Health Services (CF H Svcs) program mandated by the Surgeon General ... Its mandate is to ensure that CAF [Canadian Armed Forces] clinical practitioners maintain the knowledge and skills acquired during formal [training] so that they are ready to perform clinically ...

Key term(s)
  • Maintenance of Clinical Readiness Programme

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes (Forces armées)
  • Service de santé et service dentaire (Militaire)
OBS

Le PMPC est un programme obligatoire des Svc S FC [Services de santé des Forces canadiennes] mandaté [...] par le Médecin [général. ] Son mandat est de s’assurer que les [cliniciens] des FAC [Forces armées canadiennes] maintiennent leurs connaissances et les habiletés acquises lors de la formation [officielle], de sorte qu'ils demeurent prêts [à exercer leur profession].

Spanish

Save record 74

Record 75 2014-05-09

English

Subject field(s)
  • Sports (General)
CONT

Sports preparation is necessary for the sport specific skills (shooting a basketball, pitching a baseball, etc.) and physical preparation is needed for specific performance enhancement such as foot speed, strength, power, etc.

French

Domaine(s)
  • Sports (Généralités)
CONT

Optimisation de la préparation physique, de l'entraînement individuel et des habiletés sportives spécifiques selon la discipline et le poste et optimisation de la performance.

Spanish

Save record 75

Record 76 2014-04-16

English

Subject field(s)
  • Body Movements (Sports)
CONT

The fundamental movement skills of throwing, catching, jumping, striking, running, kicking, agility, and balance and coordination, form the basis for future sport skill development and for the life-long enjoyment of physical activity.

French

Domaine(s)
  • Mouvements du corps (Sports)
CONT

Les habiletés liées aux fondements du mouvement(c.-à-d. lancer, attraper, sauter, frapper, courir, botter, l'agilité, l'équilibre et la coordination) représentent la base sur laquelle reposeront le développement des habiletés sportives et une appréciation de l'activité physique tout au long de la vie.

Spanish

Save record 76

Record 77 2014-04-16

English

Subject field(s)
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
CONT

This clinic will help camps, schools, and volunteer coaches foster love of the sport, promote participation, and teach basic skills to beginners of all ages through a variety of activities and disciplines.

French

Domaine(s)
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
CONT

Cette formation aidera les entraîneurs et les entraîneures qui œuvrent dans des camps et des écoles et les entraîneurs et les entraîneures bénévoles à promouvoir l'amour du sport et la participation ainsi qu'à enseigner les habiletés de base à des débutants et débutantes de tous âges par l'entremise de diverses activités et disciplines.

Spanish

Save record 77

Record 78 2014-04-15

English

Subject field(s)
  • Restrictive Practices (Law)
  • Marketing
CONT

No offence would arise if the recipient actually receives the prize or benefit and the person who sent the notice: ... 3. selects participants or distributes prizes randomly or on the basis of participants' skills, in any area to which the prizes or benefits have been allocated.

OBS

participants' skills: term usually used in the plural in this context.

Key term(s)
  • participant's skill
  • participants' skill

French

Domaine(s)
  • Pratiques restrictives (Droit)
  • Commercialisation
CONT

Il n’ y aura pas infraction si le destinataire gagne véritablement le prix ou autre avantage et si l'auteur de l'avis ou de la documentation :[...] 3) choisit les participants ou distribue les prix ou avantages au hasard ou selon les habiletés des participants, dans la région à laquelle les prix ou avantages ont été attribués.

OBS

habiletés des participants : terme habituellement utilisé au pluriel dans ce contexte.

Key term(s)
  • habileté d’un participant
  • habileté des participants

Spanish

Save record 78

Record 79 2014-03-28

English

Subject field(s)
  • Committees and Boards (Admin.)
  • Tourism (General)
CONT

Our 12-member corporate board of directors oversees the management of the CTC [Canadian Tourism Commission] and provides effective oversight. They are appointed based on the full range of skills, experience and competencies required to add value to the CTC’s decisions on strategic opportunities and risks. The board is supported by three board committees: audit and pension, human resources, and governance and nominating.

French

Domaine(s)
  • Comités et commissions (Admin.)
  • Tourisme (Généralités)
CONT

Le conseil d’administration de la CCT [Commission canadienne du tourisme] supervise l'ensemble des activités de la CCT. Ses 12 membres sont nommés en fonction de la gamme complète d’habiletés, d’expérience et de compétences dont la CCT a besoin pour ajouter de la valeur à ses décisions en matière de possibilités stratégiques et de risques. Trois comités épaulent le conseil d’administration : le comité de vérification et des pensions, le comité des ressources humaines et le comité de la régie interne et des nominations.

Spanish

Save record 79

Record 80 2014-03-28

English

Subject field(s)
  • Committees and Boards (Admin.)
  • Tourism (General)
CONT

Our 12-member corporate board of directors oversees the management of the CTC [Canadian Tourism Commission] and provides effective oversight. They are appointed based on the full range of skills, experience and competencies required to add value to the CTC’s decisions on strategic opportunities and risks. The board is supported by three board committees: audit and pension, human resources, and governance and nominating.

French

Domaine(s)
  • Comités et commissions (Admin.)
  • Tourisme (Généralités)
CONT

Le conseil d’administration de la CCT [Commission canadienne du tourisme] supervise l'ensemble des activités de la CCT. Ses 12 membres sont nommés en fonction de la gamme complète d’habiletés, d’expérience et de compétences dont la CCT a besoin pour ajouter de la valeur à ses décisions en matière de possibilités stratégiques et de risques. Trois comités épaulent le conseil d’administration : le comité de vérification et des pensions, le comité des ressources humaines et le comité de la régie interne et des nominations.

Spanish

Save record 80

Record 81 2014-03-17

English

Subject field(s)
  • Sports Equipment and Accessories
CONT

... knowledge of fitting the athlete with a disability to sport-specific equipment is also important.

French

Domaine(s)
  • Équipement et accessoires de sport
CONT

Les entraîneurs qui travaillent auprès d’athlètes ayant un handicap dans un contexte de sport de haut niveau doivent connaître les exigences techniques et habiletés propres au sport à ce niveau élevé. Là encore, ils doivent avoir une connaissance approfondie des caractéristiques du handicap relativement à l'activité pratiquée et à l'interface avec l'équipement spécialisé, au besoin.

Spanish

Save record 81

Record 82 2014-02-17

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
CONT

Assertive and intensive community treatment for the seriously mentally ill is becoming a widely accepted approach internationally. This type of service is, however, still relatively new in Australia and New Zealand, and it has rarely been fully integrated into a comprehensive catchment area community and hospital mental health service.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
CONT

Les auteurs constatent que ces divers programmes se sont multipliés au cours de la dernière décennie et plusieurs ont démontré des bénéfices en comparaison des traitements habituels dispensés en psychiatrie générale. Ainsi, ces programmes sont constitués des éléments suivants : intervention familiale, traitement intensif dans la communauté, mesures de soutien à l'emploi, thérapie cognitivo-comportementale et entraînement aux habiletés sociales.

Spanish

Save record 82

Record 83 2014-02-17

English

Subject field(s)
  • Federal Administration
  • Special-Language Phraseology
CONT

The acquisition of skills and knowledge and the development of managerial and leadership know-how is critical for the effective management of the public service—it is the foundation of a responsive, accountable and innovative government.

French

Domaine(s)
  • Administration fédérale
  • Phraséologie des langues de spécialité
CONT

L'acquisition de connaissances et d’habiletés ainsi que le développement du savoir-faire en matière de gestion et de leadership sont essentiels à une gestion efficace de la fonction publique-il s’agit de l'assise d’un gouvernement attentif à ses citoyens, responsable et novateur.

Spanish

Save record 83

Record 84 2014-02-11

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Sociology of Human Relations
CONT

Do important social cognitive skills, such as the ability to think through advanced theory-of-mind problems or adopt other people's perspective, also increase to a peak in middle age and decline later?

Key term(s)
  • social-cognitive skill
  • sociocognitive skill

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Sociologie des relations humaines
CONT

Il est possible d’utiliser les habiletés sociocognitives non seulement pour des intentions positives(p. ex., l'empathie, la communication), mais aussi pour des intentions nuisibles telles que les moqueries et l'intimidation.

Key term(s)
  • habileté socio-cognitive
  • aptitude socio-cognitive

Spanish

Save record 84

Record 85 2014-01-30

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Sociology of Human Relations
DEF

The recognition of emotional expressions and an understanding of mental state concepts.

Key term(s)
  • socio-cognitive knowledge

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Sociologie des relations humaines
CONT

[...] l'enfant doit acquérir quatre habiletés dans le domaine de la cognition sociale [...] la dernière habileté renvoie à l'attribution. Cette notion s’applique lorsque l'enfant est capable de mobiliser ses connaissances sociocognitives dans une situation sociale en particulier.

Key term(s)
  • connaissance socio-cognitive

Spanish

Save record 85

Record 86 2014-01-30

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
CONT

Another cognitive remediation approach that has received some empirical evaluation, termed integrated psychological therapy, consists of a sequential hierarchy of training procedures, starting with basic functions such as attention and progressing through problem solving to social skills training.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
CONT

[Les auteurs] proposent la thérapie psychologique intégrée(IPT) comme intervention globale, qui tient compte à la fois des déficits cognitifs vécus par la personne, mais également de ses habiletés fonctionnelles(p. ex. autonomie) et sociales. Ce type d’intervention est reconnu comme étant efficace auprès de la clientèle adulte.

Spanish

Save record 86

Record 87 2014-01-16

English

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
CONT

The acquisition of skills and knowledge and the development of managerial and leadership know-how is critical for the effective management of the public service ... it is the foundation of a responsive, accountable and innovative government.

French

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
CONT

L'acquisition de connaissances et d’habiletés ainsi que le développement du savoir-faire en matière de gestion et de leadership sont essentiels à une gestion efficace de la fonction publique-il s’agit de l'assise d’un gouvernement attentif à ses citoyens, responsable et novateur.

Spanish

Save record 87

Record 88 2014-01-15

English

Subject field(s)
  • Sports (General)
DEF

A public display of athletic or other skill often in the form of a contest or game but usually without importance with respect to winning or losing.

French

Domaine(s)
  • Sports (Généralités)
DEF

Démonstration spectaculaire d’une équipe sportive où elle fait état de ses habiletés exceptionnelles, sans idée de compétition ni de classement.

CONT

Il y aura exhibition de football au stade, à trois heures.

CONT

Ce sera à la fois du sport, de l’adresse et du cirque, car on nous promet une démonstration du champion de billard Conti.

OBS

Dans tous les sports, les athlètes acceptent de donner des exhibitions de leur savoir-faire pour promouvoir l’intérêt du public envers «leur sport».

OBS

En termes de sport, le Petit Larousse admet «exhibition» : «démonstration sportive qui ne constitue pas un véritable match».

OBS

Les meilleurs chroniqueurs sportifs semblent préférer «démonstration» à «exhibition».

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Deportes (Generalidades)
CONT

Muster realizaba una exhibición ante Lendl.

OBS

La Fundación del Español Urgente (Fundéu BBVA), con el asesoramiento de la Real Academia Española, recomienda restringir el uso de "exhibición" para referirse a una acción que implique movimiento, por ejemplo: "Nadal arranca el 2010 con una exhibición de tenis en Abu Dhabi".

Save record 88

Record 89 2013-12-18

English

Subject field(s)
  • Sports Facilities and Venues
CONT

The Abilities Centre, which opened its doors in June 2012, is a state-of-the-art community facility that sets new standards in Ontario and Canada for accessibility and inclusive and innovative programs that enable people of all abilities and ages to lead healthy, active lives.

OBS

Community facility located in Whitby, Ontario.

OBS

One of the Toronto 2015 Pan Am/Parapan Am Games venues.

French

Domaine(s)
  • Installations et sites (Sports)
CONT

Le Abilities Centre, qui a ouvert ses portes en juin 2012, est une installation communautaire à la fine pointe de la technologie qui détermine de nouvelles normes pour l'Ontario et le Canada en matière d’accessibilité ainsi que de programmes inclusifs et innovateurs qui permettent aux gens de toutes les habiletés et de tous les âges de mener une vie saine et active.

OBS

Installation communautaire située à Whitby, en Ontario.

OBS

Un des sites des Jeux panaméricains et parapanaméricains de 2015 à Toronto.

Spanish

Save record 89

Record 90 2013-11-28

English

Subject field(s)
  • Personnel Management
  • Public Service
DEF

[An activity designed to] ensure that Public Service executives are matched to the right job for their skills, competencies and career plans.

CONT

EX TM is designed to support the ongoing development and retention of executives while supporting current and future departmental business goals. It helps build sustained excellence in public service leadership by maximizing the contribution of every executive.

French

Domaine(s)
  • Gestion du personnel
  • Fonction publique
DEF

[Activité qui] consiste à veiller à ce que les cadres de la fonction publique occupent des emplois qui correspondent à leurs habiletés et à leurs compétences, ainsi qu'à leur plan de carrière.

CONT

La GT EX est conçue de manière à soutenir le perfectionnement continu et le maintien en poste des cadres supérieurs, et ce, en fonction des objectifs opérationnels actuels et futurs des ministères. Elle vise à favoriser l’excellence soutenue du leadership de la fonction publique en maximisant la contribution de chaque cadre supérieur.

Spanish

Save record 90

Record 91 2013-11-05

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
CONT

Young children with healthy attachment relationships and good cognitive, social and self-regulation skills are typically resilient in the face of adversity, as long as their fundamental protective skills and relationships continue to operate and develop.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
CONT

Pare-Chocs enseigne aux adolescents des habiletés de protection et des stratégies qui favorisent leur bonne santé mentale.

Spanish

Save record 91

Record 92 2013-07-30

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
CONT

The acquisition of skills and knowledge and the development of managerial and leadership know-how is critical for the effective management of the public service-it is the foundation of a responsive, accountable and innovative government.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

L'acquisition de connaissances et d’habiletés ainsi que le développement du savoir-faire en matière de gestion et de leadership sont essentiels à une gestion efficace de la fonction publique-il s’agit de l'assise d’un gouvernement attentif à ses citoyens, responsable et novateur.

Spanish

Save record 92

Record 93 2013-07-09

English

Subject field(s)
  • Golf
CONT

A course and Slope rating is based on the evaluation of obstacle factors that come into play and the effective playing length of the golf course being rated. Obstacle factors are determined on a scale of 1 to 10 for each hole with both the scratch and bogey golfer in mind. They are as follows: 1. effective playing length, 2. topography, 3. fairway, 4. green target, 5. recoverability and rough, 6. bunkers, 7. out of bounds/extreme rough, 8. water hazards, 9. trees, 10. green surface [and] 11. psychological elements.

French

Domaine(s)
  • Golf
CONT

Une évaluation Slope et de parcours se fonde sur l'évaluation de facteurs d’obstacle qui interviennent sur le terrain et sur la longueur véritable du parcours qui est évalué. Les facteurs d’obstacle sont déterminés sur une échelle de 1 à 10 pour chaque trou en tenant compte des habiletés des golfeurs experts et des golfeurs ordinaires. Ces obstacles sont : 1. longueur véritable en jeu, 2. topographie, 3. allées, 4. vert cible, 5. herbe longue et capacité de récupération, 6. fosses de sable, 7. hors limites/herbe longue extrême, 8. obstacles d’eau, 9. arbres, 10. surface des verts [et] 11. éléments psychologiques.

Spanish

Save record 93

Record 94 2013-06-26

English

Subject field(s)
  • Golf
CONT

A course and Slope rating is based on the evaluation of obstacle factors that come into play and the effective playing length of the golf course being rated. Obstacle factors are determined on a scale of 1 to 10 for each hole with both the scratch and bogey golfer in mind. They are as follows: 1. effective playing length, 2. topography, 3. fairway, 4. green target, 5. recoverability and rough, 6. bunkers, 7. out of bounds/extreme rough, 8. water hazards, 9. trees, 10. green surface [and] 11. psychological elements.

French

Domaine(s)
  • Golf
CONT

Une évaluation Slope et de parcours se fonde sur l'évaluation de facteurs d’obstacle qui interviennent sur le terrain et sur la longueur véritable du parcours qui est évalué. Les facteurs d’obstacle sont déterminés sur une échelle de 1 à 10 pour chaque trou en tenant compte des habiletés des golfeurs experts et des golfeurs ordinaires. Ces obstacles sont : 1. longueur véritable en jeu, 2. topographie, 3. allées, 4. vert cible, 5. herbe longue et capacité de récupération, 6. fosses de sable, 7. hors limites/herbe longue extrême, 8. obstacles d’eau, 9. arbres, 10. surface des verts [et] 11. éléments psychologiques.

Spanish

Save record 94

Record 95 2013-02-25

English

Subject field(s)
  • Military Administration
  • Military Training
DEF

The process by which each performance objective is analyzed to determine the supporting skills, knowledge and attitudes required to achieve it.

French

Domaine(s)
  • Administration militaire
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Processus par lequel chaque objectif de rendement est analysé pour déterminer quelles sont les habiletés, connaissances et attitudes de soutien requises pour atteindre l'objectif.

Spanish

Save record 95

Record 96 2013-01-21

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
DEF

A team treatment approach designed to provide comprehensive, community-based psychiatric treatment, rehabilitation, and support to persons with serious and persistent mental illness such as schizophrenia.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
CONT

[Le] traitement communautaire dynamique(TCD), place l'accent sur la réduction et la gestion des symptômes. Il combine l'apprentissage d’habiletés avec la gestion clinique et la prestation de services de soutien. Les éléments particuliers de ce modèle sont : la gestion de cas effectuée par une équipe pluridisciplinaire de professionnels [...]; la prestation de services 24 heures par jour, toute la semaine; le rayonnement dynamique; et la prestation de services de soutien aux usagers en milieu communautaire, dans leur environnement habituel, plutôt que dans un cabinet.

Spanish

Save record 96

Record 97 2013-01-17

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Indigenous Sociology
OBS

The overall purpose of this program is to provide work experience to out-of-school and unemployed youth. Participants improve their job skills and future employment prospects while contributing to their communities. The primary target audience for this program are First Nations and Inuit youth between the ages of sixteen [and] twenty-four and who are out of work and out of school.

Key term(s)
  • First Nations and Inuit Youth Work Experience Programme

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Sociologie des Autochtones
OBS

L'objectif global de ce programme est de donner aux jeunes décrocheurs et aux jeunes chômeurs l'occasion d’accumuler de l'expérience de travail. Les participants peuvent ainsi acquérir des habiletés professionnelles et rehausser leur employabilité tout en contribuant à leur collectivité. Ce programme s’adresse aux jeunes Autochtones qui sont âgés de seize à vingt-quatre ans, qui ont abandonné les études et [qui] sont en chômage.

OBS

En 2008, le Bureau de la traduction a recommandé l’accord en genre et en nombre des termes «Inuit» (nom propre) et «inuit» (adjectif).

OBS

En 2012, Affaires autochtones et Développement du Nord Canada et le Bureau de la traduction ont recommandé les deux majuscules initiales au terme «Première Nation». Dans les appellations officielles, ce terme peut être orthographié différemment. Il faut alors respecter la graphie utilisée même si elle n’est pas conforme à cette recommandation.

Spanish

Save record 97

Record 98 2013-01-17

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Sociology of Childhood and Adolescence
CONT

Early Social Cognition in Three Cultural Contexts. The influence of culture on cognitive development is well established for school age and older children. But almost nothing is known about how different parenting and socialization practices in different cultures affect infants' and young children's earliest emerging cognitive and social-cognitive skills.

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Sociologie de l'enfance et de l'adolescence
CONT

[Les auteurs] ont présenté d’excellents articles sur le développement de la cognition sociale chez les jeunes enfants. Comme ils le font remarquer dans leurs travaux, les manifestations de la cognition sociale dans les premières années incluent une compréhension de l'intentionnalité, des buts et des motifs, la capacité d’identifier les émotions des autres, [...] ainsi que d’autres habiletés qui reflètent la capacité d’interpréter son propre état mental et [...] celui des autres.

Spanish

Save record 98

Record 99 2012-10-02

English

Subject field(s)
  • Personnel and Job Evaluation
DEF

An occupational standard that is based on measurable skills, levels of knowledge and behavioural practices that indicate one’s ability to perform occupation-specific tasks and duties.

French

Domaine(s)
  • Évaluation du personnel et des emplois
DEF

Norme professionnelle fondée sur des critères mesurables tels que les habiletés, les connaissances et les façons de faire qui permettent d’évaluer la capacité d’effectuer les tâches ou d’exercer les fonctions propres à un métier ou à une profession.

Spanish

Save record 99

Record 100 2012-10-02

English

Subject field(s)
  • Personnel and Job Evaluation
DEF

The ability over time to integrate and apply the knowledge, skills, judgment, and personal attributes required to practise an occupation safely and ethically.

French

Domaine(s)
  • Évaluation du personnel et des emplois
DEF

Capacité d’intégrer et d’appliquer continuellement ses connaissances, ses habiletés, son jugement et ses attributs personnels pour exercer son métier ou sa profession de façon sécuritaire et conforme à la déontologie.

Spanish

Save record 100

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: