TERMIUM Plus®
The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.
HABILETES BASE [21 records]
Record 1 - internal organization data 2020-11-18
Record 1, English
Record 1, Subject field(s)
- Titles of Programs and Courses
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 1, Main entry term, English
- Train to Train
1, record 1, English, Train%20to%20Train
correct, Canada
Record 1, Abbreviations, English
Record 1, Synonyms, English
- Training to Train 2, record 1, English, Training%20to%20Train
former designation, correct, Canada
Record 1, Textual support, English
Record number: 1, Textual support number: 1 OBS
During the Train to Train stage (females 11-15, males 12-16), young athletes need to build an aerobic base and consolidate their sport-specific skills. Towards the end of the stage, they need to focus on strength and the anaerobic alactic energy system. Increased training hours are needed at this stage to develop each athlete's long-term potential. The ages that define the Train to Train stage are based on the approximate onset and end of the adolescent growth spurt. This period is generally defined as ages 11 to 15 years for females and 12 to 16 years for males. At this stage, athletes are ready to consolidate their basic sport-specific skills and tactics. It is also a major fitness development stage. The Train to Train stage makes or breaks the athlete. Athletes may exhibit special talent, play to win, and do their best, but they still need to allocate more time to training skills and physical capacities than competing in formal settings. 1, record 1, English, - Train%20to%20Train
Record number: 1, Textual support number: 2 OBS
There are seven stages within the Long-Term Athlete Development (LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows: Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life. 3, record 1, English, - Train%20to%20Train
Record number: 1, Textual support number: 3 OBS
The title "Training to Train" was used in the Report of the Minister of State's (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary. 3, record 1, English, - Train%20to%20Train
Record 1, French
Record 1, Domaine(s)
- Titres de programmes et de cours
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 1, Main entry term, French
- S’entraîner à s’entraîner
1, record 1, French, S%26rsquo%3Bentra%C3%AEner%20%C3%A0%20s%26rsquo%3Bentra%C3%AEner
correct, Canada
Record 1, Abbreviations, French
Record 1, Synonyms, French
- S’entraîner pour s’entraîner 2, record 1, French, S%26rsquo%3Bentra%C3%AEner%20pour%20s%26rsquo%3Bentra%C3%AEner
former designation, correct, Canada
Record 1, Textual support, French
Record number: 1, Textual support number: 1 OBS
Au stade S’ entraîner à s’entraîner, les jeunes athlètes ont besoin de développer leur base aérobie et de consolider leurs habiletés spécifiques au sport. Vers la fin du stade, ils doivent se concentrer sur la force et le système anaérobie alactique. À ce stade, il est nécessaire d’augmenter les heures d’entraînement pour développer le potentiel à long terme de chaque athlète. L'intervalle d’âge qui définit le stade S’ entraîner à s’entraîner se base sur le début et la fin approximatifs de la poussée de croissance à l'adolescence. En général, cette période se situe entre 11 et 15 ans chez les femmes et entre 12 et 16 ans chez les hommes. À ce stade, les athlètes sont prêts à consolider leurs habiletés et tactiques de base spécifiques au sport. Il s’agit aussi d’un stade propice au développement de la forme physique. Le stade S’ entraîner à s’entraîner est un stade critique pour les athlètes. Ils peuvent être dotés d’un talent particulier, jouer pour gagner et faire de leur mieux, mais ils doivent tout de même allouer plus de temps à l'entraînement des habiletés et des capacités physiques qu'aux compétitions officielles. 3, record 1, French, - S%26rsquo%3Bentra%C3%AEner%20%C3%A0%20s%26rsquo%3Bentra%C3%AEner
Record number: 1, Textual support number: 2 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d’âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S’amuser grâce au sport, Apprendre à s’entraîner, S’entraîner à s’entraîner, S’entraîner à la compétition, S’entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active. 4, record 1, French, - S%26rsquo%3Bentra%C3%AEner%20%C3%A0%20s%26rsquo%3Bentra%C3%AEner
Record number: 1, Textual support number: 3 OBS
Le titre «S’entraîner pour s’entraîner» a été utilisé dans le «Rapport du groupe de travail du ministre d’État (sport) sur le sport pour les personnes handicapées» publié en 2004. La «Politique sur le sport pour les personnes ayant un handicap» a été publié en 2006 et utilise le titre «S’entraîner à s’entraîner». 4, record 1, French, - S%26rsquo%3Bentra%C3%AEner%20%C3%A0%20s%26rsquo%3Bentra%C3%AEner
Record 1, Spanish
Record 1, Textual support, Spanish
Record 2 - internal organization data 2020-11-18
Record 2, English
Record 2, Subject field(s)
- Titles of Programs and Courses
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 2, Main entry term, English
- Active Start
1, record 2, English, Active%20Start
correct, Canada
Record 2, Abbreviations, English
Record 2, Synonyms, English
Record 2, Textual support, English
Record number: 2, Textual support number: 1 OBS
From 0-6 years, boys and girls need to be engaged in daily active play. Through play and movement, they develop the fundamental movement skills that will provide the foundation for learning fundamental sports skills at older ages. 2, record 2, English, - Active%20Start
Record number: 2, Textual support number: 2 OBS
There are seven stages within the Long-Term Athlete Development (LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows: Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life. 3, record 2, English, - Active%20Start
Record 2, French
Record 2, Domaine(s)
- Titres de programmes et de cours
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 2, Main entry term, French
- Enfant actif
1, record 2, French, Enfant%20actif
correct, masculine noun, Canada
Record 2, Abbreviations, French
Record 2, Synonyms, French
Record 2, Textual support, French
Record number: 2, Textual support number: 1 OBS
De 0 à 6 ans, les enfants ont besoin d’être impliqués dans le jeu actif sur une base quotidienne. Par le jeu et le mouvement, ils développent les habiletés de mouvement fondamentales qui leur fourniront les bases de l'apprentissage d’habiletés sportives en vieillissant. 2, record 2, French, - Enfant%20actif
Record number: 2, Textual support number: 2 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d’âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S’amuser grâce au sport, Apprendre à s’entraîner, S’entraîner à s’entraîner, S’entraîner à la compétition, S’entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active. 3, record 2, French, - Enfant%20actif
Record 2, Spanish
Record 2, Textual support, Spanish
Record 3 - internal organization data 2020-11-18
Record 3, English
Record 3, Subject field(s)
- Titles of Programs and Courses
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 3, Main entry term, English
- FUNdamental
1, record 3, English, FUNdamental
correct, Canada
Record 3, Abbreviations, English
Record 3, Synonyms, English
- FUNdamentals 2, record 3, English, FUNdamentals
former designation, correct, plural, Canada
Record 3, Textual support, English
Record number: 3, Textual support number: 1 OBS
During the FUNdamental stage (females 6-8, males 6-9), children should develop fundamental movement skills, including the ABCs of agility, balance, coordination and speed. Children should participate in a fun and challenging multi-sport environment. Early elementary school age children need to participate in a variety of well-structured activities that develop basic skills. However, activities and programs need to maintain a focus on fun, and formal competition should only be minimally introduced. 1, record 3, English, - FUNdamental
Record number: 3, Textual support number: 2 OBS
There are seven stages within the Long-Term Athlete Development (LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows: Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life. 3, record 3, English, - FUNdamental
Record number: 3, Textual support number: 3 OBS
The title "FUNdamentals" was used in the Report of the Minister of State's (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary. 3, record 3, English, - FUNdamental
Record 3, French
Record 3, Domaine(s)
- Titres de programmes et de cours
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 3, Main entry term, French
- S’amuser grâce au sport
1, record 3, French, S%26rsquo%3Bamuser%20gr%C3%A2ce%20au%20sport
correct, Canada
Record 3, Abbreviations, French
Record 3, Synonyms, French
- S’amuser à faire du sport 2, record 3, French, S%26rsquo%3Bamuser%20%C3%A0%20faire%20du%20sport
former designation, correct, Canada
Record 3, Textual support, French
Record number: 3, Textual support number: 1 OBS
Au stade S’ amuser grâce au sport, les enfants devraient développer leurs habiletés de mouvement fondamentales, incluant l'ABC de l'agilité, l'équilibre, la coordination et la vitesse. Les enfants devraient participer à des activités dans un environnement multisports amusant et stimulant. À l'âge des premières années d’école primaire, les enfants ont besoin de participer à une variété d’activités bien structurées qui permettent de développer les habiletés de base. Les activités et les programmes doivent toutefois se concentrer sur l'aspect amusant, et la compétition formelle devrait être introduite au minimum. Les enfants devraient être exposés à de nombreux sports et activités physiques à travers les années, développant ainsi leur intérêt et leur motivation, tout en évitant les risques d’épuisement dûs à la spécialisation précoce. 3, record 3, French, - S%26rsquo%3Bamuser%20gr%C3%A2ce%20au%20sport
Record number: 3, Textual support number: 2 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d’âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S’amuser grâce au sport, Apprendre à s’entraîner, S’entraîner à s’entraîner, S’entraîner à la compétition, S’entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active. 4, record 3, French, - S%26rsquo%3Bamuser%20gr%C3%A2ce%20au%20sport
Record number: 3, Textual support number: 3 OBS
Le titre «S’amuser à faire du sport» a été utilisé dans le «Rapport du groupe de travail du ministre d’État (sport) sur le sport pour les personnes handicapées» publiée en 2004. La «Politique sur le sport pour les personnes ayant un handicap» a été publiée en 2006 et utilise le titre «S’amuser grâce au sport». 4, record 3, French, - S%26rsquo%3Bamuser%20gr%C3%A2ce%20au%20sport
Record 3, Spanish
Record 3, Textual support, Spanish
Record 4 - internal organization data 2015-02-25
Record 4, English
Record 4, Subject field(s)
- Titles of Courses
- Training of Personnel
Universal entry(ies) Record 4
Record 4, Main entry term, English
- Core Management Skills for Managers
1, record 4, English, Core%20Management%20Skills%20for%20Managers
correct, plural
Record 4, Abbreviations, English
Record 4, Synonyms, English
Record 4, Textual support, English
Record number: 4, Textual support number: 1 OBS
This course provides managers with opportunities to explore techniques to develop their skills in applying the key leadership competencies to core management practices. Participants will acquire practical skills and techniques which will help them to more capably administer everyday management tasks and responsibilities. 1, record 4, English, - Core%20Management%20Skills%20for%20Managers
Record number: 4, Textual support number: 2 OBS
G601: a Canada School of Public Service course code. 2, record 4, English, - Core%20Management%20Skills%20for%20Managers
Record 4, French
Record 4, Domaine(s)
- Titres de cours
- Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s) Record 4
Record 4, Main entry term, French
- Compétences clés en gestion pour gestionnaires
1, record 4, French, Comp%C3%A9tences%20cl%C3%A9s%20en%20gestion%20pour%20gestionnaires
correct, feminine noun, plural
Record 4, Abbreviations, French
Record 4, Synonyms, French
Record 4, Textual support, French
Record number: 4, Textual support number: 1 OBS
Ce cours offre aux gestionnaires l'occasion d’étudier les techniques qui leur permettront d’améliorer les habiletés dont ils ont besoin pour se servir des compétences clés en leadership dans leurs pratiques de gestion de base. Les participants acquerront les compétences pratiques et les techniques qui les aideront à assumer avec compétence leurs tâches et responsabilités quotidiennes de gestion. 1, record 4, French, - Comp%C3%A9tences%20cl%C3%A9s%20en%20gestion%20pour%20gestionnaires
Record number: 4, Textual support number: 2 OBS
G601 : code de cours de l’École de la fonction publique du Canada. 2, record 4, French, - Comp%C3%A9tences%20cl%C3%A9s%20en%20gestion%20pour%20gestionnaires
Record 4, Spanish
Record 4, Textual support, Spanish
Record 5 - internal organization data 2014-04-16
Record 5, English
Record 5, Subject field(s)
- Body Movements (Sports)
Record 5, Main entry term, English
- fundamental movement skill
1, record 5, English, fundamental%20movement%20skill
correct
Record 5, Abbreviations, English
- FMS 1, record 5, English, FMS
correct
Record 5, Synonyms, English
Record 5, Textual support, English
Record number: 5, Textual support number: 1 CONT
The fundamental movement skills of throwing, catching, jumping, striking, running, kicking, agility, and balance and coordination, form the basis for future sport skill development and for the life-long enjoyment of physical activity. 1, record 5, English, - fundamental%20movement%20skill
Record 5, French
Record 5, Domaine(s)
- Mouvements du corps (Sports)
Record 5, Main entry term, French
- habileté liée aux fondements du mouvement
1, record 5, French, habilet%C3%A9%20li%C3%A9e%20aux%20fondements%20du%20mouvement
correct, feminine noun
Record 5, Abbreviations, French
- HFM 1, record 5, French, HFM
correct, feminine noun
Record 5, Synonyms, French
Record 5, Textual support, French
Record number: 5, Textual support number: 1 CONT
Les habiletés liées aux fondements du mouvement(c.-à-d. lancer, attraper, sauter, frapper, courir, botter, l'agilité, l'équilibre et la coordination) représentent la base sur laquelle reposeront le développement des habiletés sportives et une appréciation de l'activité physique tout au long de la vie. 1, record 5, French, - habilet%C3%A9%20li%C3%A9e%20aux%20fondements%20du%20mouvement
Record 5, Spanish
Record 5, Textual support, Spanish
Record 6 - internal organization data 2014-04-16
Record 6, English
Record 6, Subject field(s)
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 6, Main entry term, English
- volunteer coach
1, record 6, English, volunteer%20coach
correct
Record 6, Abbreviations, English
Record 6, Synonyms, English
Record 6, Textual support, English
Record number: 6, Textual support number: 1 CONT
This clinic will help camps, schools, and volunteer coaches foster love of the sport, promote participation, and teach basic skills to beginners of all ages through a variety of activities and disciplines. 1, record 6, English, - volunteer%20coach
Record 6, French
Record 6, Domaine(s)
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 6, Main entry term, French
- entraîneur bénévole
1, record 6, French, entra%C3%AEneur%20b%C3%A9n%C3%A9vole
correct, masculine noun
Record 6, Abbreviations, French
Record 6, Synonyms, French
- entraîneure bénévole 1, record 6, French, entra%C3%AEneure%20b%C3%A9n%C3%A9vole
correct, feminine noun
Record 6, Textual support, French
Record number: 6, Textual support number: 1 CONT
Cette formation aidera les entraîneurs et les entraîneures qui œuvrent dans des camps et des écoles et les entraîneurs et les entraîneures bénévoles à promouvoir l'amour du sport et la participation ainsi qu'à enseigner les habiletés de base à des débutants et débutantes de tous âges par l'entremise de diverses activités et disciplines. 1, record 6, French, - entra%C3%AEneur%20b%C3%A9n%C3%A9vole
Record 6, Spanish
Record 6, Textual support, Spanish
Record 7 - internal organization data 2011-11-21
Record 7, English
Record 7, Subject field(s)
- Human Behaviour
- Clinical Psychology
Record 7, Main entry term, English
- anger management program
1, record 7, English, anger%20management%20program
correct
Record 7, Abbreviations, English
Record 7, Synonyms, English
Record 7, Textual support, English
Record number: 7, Textual support number: 1 OBS
... a series of ... sessions geared to help clients recognize, target and heal the sources of their anger. 2, record 7, English, - anger%20management%20program
Record 7, Key term(s)
- anger management programme
Record 7, French
Record 7, Domaine(s)
- Comportement humain
- Psychologie clinique
Record 7, Main entry term, French
- programme de maîtrise de la colère
1, record 7, French, programme%20de%20ma%C3%AEtrise%20de%20la%20col%C3%A8re
correct, masculine noun
Record 7, Abbreviations, French
Record 7, Synonyms, French
Record 7, Textual support, French
Record number: 7, Textual support number: 1 DEF
Programme [où l'on] enseigne [...] le perfectionnement des habiletés en autogestion et en maîtrise de soi, la détermination des situations à risque élevé ainsi que l'examen et la correction des erreurs de jugement à la base des agressions fondées sur les émotions au moyen de l'apprentissage des compétences prosociales. 2, record 7, French, - programme%20de%20ma%C3%AEtrise%20de%20la%20col%C3%A8re
Record 7, Spanish
Record 7, Textual support, Spanish
Record 8 - internal organization data 2010-04-07
Record 8, English
Record 8, Subject field(s)
- Social Services and Social Work
Record 8, Main entry term, English
- professional training program 1, record 8, English, professional%20training%20program
Record 8, Abbreviations, English
Record 8, Synonyms, English
Record 8, Textual support, English
Record number: 8, Textual support number: 1 CONT
Firstly, schools, by promoting the integration of handicapped students and developing professional training programs, will be giving these students an opportunity to adapt to a social environment, widen their [sphere] of activity, and acquire the necessary education and training to penetrate the job market. 1, record 8, English, - professional%20training%20program
Record 8, French
Record 8, Domaine(s)
- Services sociaux et travail social
Record 8, Main entry term, French
- service d’intégration professionnelle au travail
1, record 8, French, service%20d%26rsquo%3Bint%C3%A9gration%20professionnelle%20au%20travail
masculine noun
Record 8, Abbreviations, French
Record 8, Synonyms, French
Record 8, Textual support, French
Record number: 8, Textual support number: 1 DEF
Ensemble des activités favorisant le développement de diverses habiletés et habitudes de base nécessaires à une intégration sociale au travail et à l'exercice d’une activité de travail. Les usagers reçoivent habituellement une allocation spéciale pour fréquenter ce service. 1, record 8, French, - service%20d%26rsquo%3Bint%C3%A9gration%20professionnelle%20au%20travail
Record 8, Spanish
Record 8, Textual support, Spanish
Record 9 - internal organization data 2008-07-22
Record 9, English
Record 9, Subject field(s)
- Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
- Education (General)
Record 9, Main entry term, English
- Saskatchewan Apprenticeship and Trade Certification Commission
1, record 9, English, Saskatchewan%20Apprenticeship%20and%20Trade%20Certification%20Commission
correct
Record 9, Abbreviations, English
- SATCC 1, record 9, English, SATCC
correct
Record 9, Synonyms, English
Record 9, Textual support, English
Record number: 9, Textual support number: 1 OBS
The Commission designates trades for apprenticeship training and certification; generates, retains and expends revenues; registers apprentices and journeypeople, monitoring their training and providing certification of skill levels achieved; determines and charges fees for products and services; enters into agreements for training delivery; and represents Saskatchewan on interprovincial initiatives. 1, record 9, English, - Saskatchewan%20Apprenticeship%20and%20Trade%20Certification%20Commission
Record 9, French
Record 9, Domaine(s)
- Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
- Pédagogie (Généralités)
Record 9, Main entry term, French
- Commission d’apprentissage et de la reconnaissance professionnelle de la Saskatchewan
1, record 9, French, Commission%20d%26rsquo%3Bapprentissage%20et%20de%20la%20reconnaissance%20professionnelle%20de%20la%20Saskatchewan
correct, feminine noun
Record 9, Abbreviations, French
Record 9, Synonyms, French
Record 9, Textual support, French
Record number: 9, Textual support number: 1 OBS
Traduction suggérée par la Direction des affaires francophones de la Saskatchewan : Commission d’apprentissage et de reconnaissance professionnelle. 2, record 9, French, - Commission%20d%26rsquo%3Bapprentissage%20et%20de%20la%20reconnaissance%20professionnelle%20de%20la%20Saskatchewan
Record number: 9, Textual support number: 2 OBS
La Commission d’apprentissage et de la reconnaissance professionnelle de la Saskatchewan(SATCC) est une agence dirigée par l'industrie et dont le mandat est de gérer le système d’apprentissage et de reconnaissance professionnelle dans la province. L'apprentissage est un programme de formation basé sur le travail et au cours duquel les apprentis développent des habiletés en contexte de travail sous le mentorat d’une personne de métier chevronnée. La Commission coordonne la prestation de la formation aux apprentis et offre des services de reconnaissance professionnelle qui répondent aux besoins des employeurs, des apprentis, des ouvriers spécialisés et des personnes de métier. 1, record 9, French, - Commission%20d%26rsquo%3Bapprentissage%20et%20de%20la%20reconnaissance%20professionnelle%20de%20la%20Saskatchewan
Record 9, Spanish
Record 9, Textual support, Spanish
Record 10 - internal organization data 2008-01-11
Record 10, English
Record 10, Subject field(s)
- Titles of Monographs
- Business and Administrative Documents
- Labour and Employment
- Rights and Freedoms
Record 10, Main entry term, English
- Directory of Information and Resources on the Prevention and Resolution of Workplace Harassment
1, record 10, English, Directory%20of%20Information%20and%20Resources%20on%20the%20Prevention%20and%20Resolution%20of%20Workplace%20Harassment
correct, Canada
Record 10, Abbreviations, English
Record 10, Synonyms, English
Record 10, Textual support, English
Record number: 10, Textual support number: 1 OBS
Canada Public Service Agency. In the context of its mandate to support departments in effectively applying policies and its commitment to the professional development of Harassment Policy coordinators, the Office of Public Service Values and Ethics presents this directory of information on tools and resources available to support and facilitate the work of department coordinators of the Policy on the Prevention and Resolution of Harassment in the Workplace. The directory contains basic information on programs and courses aimed at developing the intervention skills of workplace harassment prevention and resolution coordinators. It also includes a list of investigators approved to investigate harassment complaints and a list of university experts who offer lectures and training on the subject. The directory ends with a bibliography of recent articles, books and videos on topics related to workplace harassment. 1, record 10, English, - Directory%20of%20Information%20and%20Resources%20on%20the%20Prevention%20and%20Resolution%20of%20Workplace%20Harassment
Record 10, French
Record 10, Domaine(s)
- Titres de monographies
- Écrits commerciaux et administratifs
- Travail et emploi
- Droits et libertés
Record 10, Main entry term, French
- Recueil d’information et de ressources sur la prévention et le règlement de harcèlement en milieu de travail
1, record 10, French, Recueil%20d%26rsquo%3Binformation%20et%20de%20ressources%20sur%20la%20pr%C3%A9vention%20et%20le%20r%C3%A8glement%20de%20harc%C3%A8lement%20en%20milieu%20de%20travail
correct, masculine noun, Canada
Record 10, Abbreviations, French
Record 10, Synonyms, French
Record 10, Textual support, French
Record number: 10, Textual support number: 1 OBS
Agence de la fonction publique du Canada. Dans le contexte de son mandat de fournir de l'appui aux ministères dans l'application efficace des politiques, et de son engagement au développement professionnel des coordonnateurs de la Politique sur le harcèlement, le Bureau des valeurs et de l'éthique de la fonction publique présente un recueil d’information. Ce recueil comprend des informations sur des outils ainsi que des ressources pour appuyer et faciliter le travail des coordonnateurs ministériels de la Politique sur la prévention et le règlement du harcèlement en milieu de travail. Dans ce recueil, on trouve des renseignements de base sur des programmes et des cours qui permettront de perfectionner les habiletés d’intervention des coordonnateurs en matière de prévention et de règlement de harcèlement en milieu de travail. Le recueil fournit également une liste d’enquêteurs approuvés pour enquêter sur les plaintes de harcèlement, ainsi qu'une liste de certains experts universitaires qui offrent des conférences et de la formation sur le sujet. Finalement, le recueil présente une bibliographie d’articles, de livres et de vidéo récents sur différents thèmes de harcèlement en milieu de travail. 1, record 10, French, - Recueil%20d%26rsquo%3Binformation%20et%20de%20ressources%20sur%20la%20pr%C3%A9vention%20et%20le%20r%C3%A8glement%20de%20harc%C3%A8lement%20en%20milieu%20de%20travail
Record 10, Spanish
Record 10, Textual support, Spanish
Record 11 - internal organization data 2007-10-15
Record 11, English
Record 11, Subject field(s)
- Titles of Courses
- Air Transport
Record 11, Main entry term, English
- Instructional Techniques
1, record 11, English, Instructional%20Techniques
correct, Canada
Record 11, Abbreviations, English
Record 11, Synonyms, English
Record 11, Textual support, English
Record number: 11, Textual support number: 1 OBS
A course given by Transport Canada, Aviation Learning Services. This course is designed to provide subject matter experts (SMEs), that act as instructors on an occasional basis, with basic skills for the delivery of existing lesson plans. 1, record 11, English, - Instructional%20Techniques
Record 11, French
Record 11, Domaine(s)
- Titres de cours
- Transport aérien
Record 11, Main entry term, French
- Cours sur les techniques d’enseignement
1, record 11, French, Cours%20sur%20les%20techniques%20d%26rsquo%3Benseignement
correct, masculine noun, Canada
Record 11, Abbreviations, French
Record 11, Synonyms, French
Record 11, Textual support, French
Record number: 11, Textual support number: 1 OBS
Cours donné par les Services d’apprentissage de l'aviation de Transports Canada. Ce cours, destiné aux experts d’une matière qui enseignent à l'occasion à titre d’instructeurs, vise à développer des habiletés de base en vue de la prestation de cours déjà existants. 1, record 11, French, - Cours%20sur%20les%20techniques%20d%26rsquo%3Benseignement
Record 11, Spanish
Record 11, Textual support, Spanish
Record 12 - internal organization data 2007-07-12
Record 12, English
Record 12, Subject field(s)
- Education (General)
Record 12, Main entry term, English
- Foundation Studies
1, record 12, English, Foundation%20Studies
correct, British Columbia
Record 12, Abbreviations, English
Record 12, Synonyms, English
Record 12, Textual support, English
Record number: 12, Textual support number: 1 CONT
This common core of learning, called Foundation Studies in the 1995 graduation program, and Required Courses in the 2004 graduation program, is comprised of provincially prescribed curriculum to ensure that all students, not just those planning to go to university, gain the knowledge, problem-solving skills, and communication skills they need to continue learning through their lives. 2, record 12, English, - Foundation%20Studies
Record 12, French
Record 12, Domaine(s)
- Pédagogie (Généralités)
Record 12, Main entry term, French
- matières de base
1, record 12, French, mati%C3%A8res%20de%20base
correct, feminine noun, British Columbia
Record 12, Abbreviations, French
Record 12, Synonyms, French
Record 12, Textual support, French
Record number: 12, Textual support number: 1 CONT
Cette base commune d’acquis, intitulée «Foundation Studies»(matière de base), constituée de programmes d’études prescrits par la province, assure que tous les élèves-et non seulement celles et ceux qui se destinent à l'université-acquièrent les connaissances, les habiletés de résolution de problèmes, et les habiletés de communication dont ils ont besoin pour continuer d’apprendre toute leur vie durant. 2, record 12, French, - mati%C3%A8res%20de%20base
Record 12, Spanish
Record 12, Textual support, Spanish
Record 13 - internal organization data 2007-07-12
Record 13, English
Record 13, Subject field(s)
- Titles of Provincial Government Programs (Canadian)
- Educational Psychology
- Education (General)
Record 13, Main entry term, English
- Foundation Skills Assessment
1, record 13, English, Foundation%20Skills%20Assessment
correct
Record 13, Abbreviations, English
- FSA 1, record 13, English, FSA
correct
Record 13, Synonyms, English
Record 13, Textual support, English
Record number: 13, Textual support number: 1 OBS
The Foundation Skills Assessment is an annual province-wide assessment of British Columbia students' academic skills, and provides a snapshot of how well BC students are learning foundation skills in Reading Comprehension, Writing, and Numeracy. 2, record 13, English, - Foundation%20Skills%20Assessment
Record 13, French
Record 13, Domaine(s)
- Titres de programmes de gouvernements provinciaux canadiens
- Psychologie scolaire
- Pédagogie (Généralités)
Record 13, Main entry term, French
- Évaluation des habiletés de base
1, record 13, French, %C3%89valuation%20des%20habilet%C3%A9s%20de%20base
unofficial, feminine noun
Record 13, Abbreviations, French
- ÉHB 1, record 13, French, %C3%89HB
unofficial, feminine noun
Record 13, Synonyms, French
Record 13, Textual support, French
Record number: 13, Textual support number: 1 OBS
Administré annuellement à plus de 100 000 étudiants de 4e et 7e année depuis 1999/2000, l'ÉHB(Évaluation des habiletés de base) est un programme d’évaluation des compétences dans trois domaines importants : la compréhension de textes et l'intégration de la lecture, la compétence en écriture et la compétence en mathématiques. 2, record 13, French, - %C3%89valuation%20des%20habilet%C3%A9s%20de%20base
Record 13, Spanish
Record 13, Textual support, Spanish
Record 14 - internal organization data 2007-06-14
Record 14, English
Record 14, Subject field(s)
- Training of Personnel
Record 14, Main entry term, English
- core learning
1, record 14, English, core%20learning
correct
Record 14, Abbreviations, English
Record 14, Synonyms, English
Record 14, Textual support, English
Record number: 14, Textual support number: 1 CONT
Provide relevant core learning and on-going training to public servants to help ensure alignment of individual competencies and skills to organizational objectives. 2, record 14, English, - core%20learning
Record 14, French
Record 14, Domaine(s)
- Perfectionnement et formation du personnel
Record 14, Main entry term, French
- apprentissage de base
1, record 14, French, apprentissage%20de%20base
correct, masculine noun
Record 14, Abbreviations, French
Record 14, Synonyms, French
Record 14, Textual support, French
Record number: 14, Textual support number: 1 CONT
Assurer l'apprentissage de base pertinent et une formation continue pour les fonctionnaires afin de contribuer à faire en sorte que les compétences et habiletés individuelles concordent avec les objectifs organisationnels. 2, record 14, French, - apprentissage%20de%20base
Record 14, Spanish
Record 14, Textual support, Spanish
Record 15 - internal organization data 2007-02-19
Record 15, English
Record 15, Subject field(s)
- Team Sports (General)
Record 15, Main entry term, English
- team sport
1, record 15, English, team%20sport
correct
Record 15, Abbreviations, English
Record 15, Synonyms, English
Record 15, Textual support, English
Record number: 15, Textual support number: 1 DEF
A sport practiced between opposing teams, where the players interact directly and simultaneously between them to achieve the [same] objective. 2, record 15, English, - team%20sport
Record number: 15, Textual support number: 1 OBS
Baseball, curling, handball, ringuette and soccer are examples of team sports. 3, record 15, English, - team%20sport
Record 15, French
Record 15, Domaine(s)
- Sports d'équipe (Généralités)
Record 15, Main entry term, French
- sport d’équipe
1, record 15, French, sport%20d%26rsquo%3B%C3%A9quipe
correct, masculine noun
Record 15, Abbreviations, French
Record 15, Synonyms, French
- sport collectif 2, record 15, French, sport%20collectif
correct, masculine noun
Record 15, Textual support, French
Record number: 15, Textual support number: 1 CONT
[...] Dans les sports d’équipe, des joueurs unissent leurs habiletés face à la formation adverse. Pour bien réussir, il leur faut d’abord maîtriser les techniques de base. 3, record 15, French, - sport%20d%26rsquo%3B%C3%A9quipe
Record number: 15, Textual support number: 1 OBS
Le baseball, le curling, le handball, la ringuette et le soccer sont des exemples de sport d’équipe. 4, record 15, French, - sport%20d%26rsquo%3B%C3%A9quipe
Record 15, Spanish
Record 15, Textual support, Spanish
Record 16 - internal organization data 2005-09-08
Record 16, English
Record 16, Subject field(s)
- Baseball and Softball
Record 16, Main entry term, English
- basics of baseball
1, record 16, English, basics%20of%20baseball
correct, plural
Record 16, Abbreviations, English
Record 16, Synonyms, English
- fundamentals of baseball 2, record 16, English, fundamentals%20of%20baseball
correct, plural
- baseball fundamentals 3, record 16, English, baseball%20fundamentals
correct, plural
Record 16, Textual support, English
Record number: 16, Textual support number: 1 CONT
Students will learn the fundamentals of baseball: throwing, hitting, running the bases and defensive plays. 4, record 16, English, - basics%20of%20baseball
Record number: 16, Textual support number: 2 CONT
With so many newcomers this year we began our practices learning the very basics of baseball: catching, throwing and batting. 1, record 16, English, - basics%20of%20baseball
Record number: 16, Textual support number: 3 CONT
Sho-Me specializes in a program of teaching proper baseball fundamentals from a coaching staff consisting of college coaches, former Major League players and even Hall of Fame Baseball players. 3, record 16, English, - basics%20of%20baseball
Record number: 16, Textual support number: 1 OBS
basics of baseball; fundamentals of baseball; baseball fundamentals: terms usually used in the plural. 5, record 16, English, - basics%20of%20baseball
Record number: 16, Textual support number: 1 PHR
Basic Fundamentals of Baseball. 6, record 16, English, - basics%20of%20baseball
Record 16, French
Record 16, Domaine(s)
- Baseball et softball
Record 16, Main entry term, French
- techniques de base du baseball
1, record 16, French, techniques%20de%20base%20du%20baseball
correct, feminine noun, plural
Record 16, Abbreviations, French
Record 16, Synonyms, French
- techniques fondamentales du baseball 2, record 16, French, techniques%20fondamentales%20du%20baseball
correct, feminine noun, plural
Record 16, Textual support, French
Record number: 16, Textual support number: 1 CONT
Également, des concours d’habiletés seront organisés pour nos jeunes participants, concernant les techniques de base du baseball(lancer, frapper, attraper, courses, tir de précision, trou d’un coup). 1, record 16, French, - techniques%20de%20base%20du%20baseball
Record number: 16, Textual support number: 2 CONT
Cette année, plusieurs nouveaux joueurs se sont joints à la ligue, nous avons donc débuté nos pratiques en apprenant les techniques fondamentales du baseball, soit attraper, lancer et frapper la balle. 2, record 16, French, - techniques%20de%20base%20du%20baseball
Record number: 16, Textual support number: 1 OBS
techniques de base du baseball; techniques fondamentales du baseball : termes habituellement utilisés au pluriel. 3, record 16, French, - techniques%20de%20base%20du%20baseball
Record 16, Key term(s)
- techniques de base du base-ball
- techniques fondamentales du base-ball
Record 16, Spanish
Record 16, Textual support, Spanish
Record 17 - internal organization data 2005-06-28
Record 17, English
Record 17, Subject field(s)
- Education Theory and Methods
- Training of Personnel
- Internet and Telematics
Record 17, Main entry term, English
- hypermedia environment
1, record 17, English, hypermedia%20environment
correct
Record 17, Abbreviations, English
Record 17, Synonyms, English
Record 17, Textual support, English
Record number: 17, Textual support number: 1 CONT
Hypermedia is believed to hold great promise and potential for learning and instruction. Hypermedia environment is considered to be a flexible instructional environment in which all the learning needs can be addressed (Ayersman & Minden, 1995). Theorists believe that hypermedia-assisted instruction has advantages such as: (1) engaging learners in the acquisition and use of information, (2) supporting multiple instructional uses and tasks (tutoring, research, etc.) (Spiro et al. 1987) and (3) promoting the mapping of an expert's knowledge structure onto learners' knowledge structure (Jonassen, 1993) 2, record 17, English, - hypermedia%20environment
Record 17, French
Record 17, Domaine(s)
- Théories et méthodes pédagogiques
- Perfectionnement et formation du personnel
- Internet et télématique
Record 17, Main entry term, French
- environnement hypermédia
1, record 17, French, environnement%20hyperm%C3%A9dia
correct, masculine noun
Record 17, Abbreviations, French
Record 17, Synonyms, French
Record 17, Textual support, French
Record number: 17, Textual support number: 1 CONT
Le but de Pélagie : un regard vers le passé pour l'espoir de l'avenir est de promouvoir l'apprentissage du français langue seconde en répondant aux besoins de l'étudiant. On peut réaliser ce but à travers l'environnement hypermédia de la Toile, qui donne l'occasion à l'étudiant de régler son acquisition. L'étudiant pourra lire l'extrait de Pélagie-la-Charrette à son propre rythme tout en acquérant une compréhension de base dans un environnement hypermédia ;l'audio, la vidéo, les explications et les images assisteront l'étudiant à comprendre les éléments littéraires, langagiers et historiques. La lecture avec une combinaison du travail individuel et cooperatif est une façon efficace de renforcer d’autres habiletés langagières. 2, record 17, French, - environnement%20hyperm%C3%A9dia
Record 17, Spanish
Record 17, Campo(s) temático(s)
- Teorías y métodos pedagógicos
- Capacitación del personal
- Internet y telemática
Record 17, Main entry term, Spanish
- entorno hipermedia
1, record 17, Spanish, entorno%20hipermedia
correct, masculine noun
Record 17, Abbreviations, Spanish
Record 17, Synonyms, Spanish
Record 17, Textual support, Spanish
Record 18 - internal organization data 2005-05-25
Record 18, English
Record 18, Subject field(s)
- Data Banks and Databases
- Astronautics
- Meteorology
Record 18, Main entry term, English
- spatial database
1, record 18, English, spatial%20database
correct
Record 18, Abbreviations, English
Record 18, Synonyms, English
- spatially referenced database 2, record 18, English, spatially%20referenced%20database
correct
Record 18, Textual support, English
Record number: 18, Textual support number: 1 OBS
Spatial Data. One of the three kinds of Data (spatial, textural and image). Spatial data is categorized according to the following feature types: ero dimensional features; primitive points; topological node. One dimensional features: primitive lines, strings (multiple nonbranching lines), arcs (mathematically defined curve; topological links, chains, and rings. Two dimensional features: polygons defining enclosed areas, pixels, and grid cells. 1, record 18, English, - spatial%20database
Record 18, French
Record 18, Domaine(s)
- Banques et bases de données
- Astronautique
- Météorologie
Record 18, Main entry term, French
- base de données spatiales
1, record 18, French, base%20de%20donn%C3%A9es%20spatiales
correct, feminine noun
Record 18, Abbreviations, French
Record 18, Synonyms, French
- base de données à références spatiales 2, record 18, French, base%20de%20donn%C3%A9es%20%C3%A0%20r%C3%A9f%C3%A9rences%20spatiales
correct, feminine noun
Record 18, Textual support, French
Record number: 18, Textual support number: 1 CONT
Système d’information à référence spatiale. Familiariser l'étudiant avec les concepts de base des systèmes d’information géographique. Développer ses habiletés relatives aux méthodes qui s’y rattachent en vue de la gestion des ressources renouvelables et de l'aménagement du territoire. Définition des systèmes d’information à référence spatiale. Leur rôle et leur utilité dans les études se rapportant aux traits biophysiques de l'espace. Le cours comprend quatre blocs successifs : Structure des données dans un cadre spatio-temporel. Méthodes de cueillette d’information à partir du terrain, de cartes déjà existantes et de la télédétection. Géocodage. Modes vecteur et raster. Confection de base de données spatiales organisées de manière à en faciliter le stockage et l'accès. Manipulation et analyse : agrégation, estimation de paramètres et de contraintes, modèles de simulation. Interpolation, blocs-diagrammes, superposition de cartes, synthèse spatiale et prise de décision. Représentations cartographiques assistées par ordinateur. Éléments de design graphique. 3, record 18, French, - base%20de%20donn%C3%A9es%20spatiales
Record 18, Spanish
Record 18, Textual support, Spanish
Record 19 - internal organization data 2004-04-23
Record 19, English
Record 19, Subject field(s)
- Titles of Federal Government Programs (Canadian)
- Tobacco Industry
- Hygiene and Health
Record 19, Main entry term, English
- Health in Perspective
1, record 19, English, Health%20in%20Perspective
correct
Record 19, Abbreviations, English
- HIP 1, record 19, English, HIP
correct
Record 19, Synonyms, English
Record 19, Textual support, English
Record number: 19, Textual support number: 1 OBS
Health Canada. Developed by the Canadian Intramural Recreation Association, 1997. The HIP - Health in Perspective Program is an active learning program designed to help young females develop healthy and active lifestyles. It focuses on smoking prevention and cessation for young females aged 10-15 years of age. The program is intended to be used in settings such as recreation intramurals, after-school programs, or within existing community programming. HIP provides a fun and active learning environment and teaches critical life skills to young females using a peer-teaching 'for youth by youth' approach. The HIP Program is a set of two guides : the Facilitator's Guide and the Peer Leader's Guide. 1, record 19, English, - Health%20in%20Perspective
Record 19, French
Record 19, Domaine(s)
- Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
- Industrie du tabac
- Hygiène et santé
Record 19, Main entry term, French
- Habiletés et indépendance personnelles
1, record 19, French, Habilet%C3%A9s%20et%20ind%C3%A9pendance%20personnelles
correct
Record 19, Abbreviations, French
- HIP 1, record 19, French, HIP
correct
Record 19, Synonyms, French
Record 19, Textual support, French
Record number: 19, Textual support number: 1 OBS
Santé Canada, élaboré par l'Association canadienne de loisirs intramuros, 1997. Le HIP(Habiletés et indépendance personnelles) est un programme d’apprentissage actif ayant pour but d’aider les jeunes filles à développer un mode de vie sain et actif. Il met l'accent sur la prévention et l'abandon du tabagisme chez les jeunes filles de 10 à 15 ans. Prévu pour être mis en application dans le cadre des loisirs intramuros ou des activités parascolaires, ou encore des programmes communautaires existants, le programme HIP offre aux participantes un milieu d’apprentissage actif et agréable, tout en leur inculquant, sur la base d’une approche ’pour les jeunes par les jeunes’, les qualités fondamentales d’une bonne dynamique de vie. Le programme HIP comprend deux guides : le Guide de l'animatrice et le Guide du pair leader. 1, record 19, French, - Habilet%C3%A9s%20et%20ind%C3%A9pendance%20personnelles
Record 19, Spanish
Record 19, Textual support, Spanish
Record 20 - internal organization data 1994-07-18
Record 20, English
Record 20, Subject field(s)
- Social Psychology
Record 20, Main entry term, English
- equality rule
1, record 20, English, equality%20rule
correct
Record 20, Abbreviations, English
Record 20, Synonyms, English
Record 20, Textual support, English
Record number: 20, Textual support number: 1 DEF
A principle of social exchange in which each participant perceives that the relative rewards and costs are equal. Equality rule takes into account each participant's abilities or needs. 1, record 20, English, - equality%20rule
Record 20, French
Record 20, Domaine(s)
- Psychologie sociale
Record 20, Main entry term, French
- règle de l’égalité
1, record 20, French, r%C3%A8gle%20de%20l%26rsquo%3B%C3%A9galit%C3%A9
correct, feminine noun
Record 20, Abbreviations, French
Record 20, Synonyms, French
Record 20, Textual support, French
Record number: 20, Textual support number: 1 DEF
Principe d’échange social selon lequel les récompenses sont distribuées suivant une base égalitaire, souvent en tenant compte des habiletés ou des besoins de chaque participant. 1, record 20, French, - r%C3%A8gle%20de%20l%26rsquo%3B%C3%A9galit%C3%A9
Record 20, Spanish
Record 20, Textual support, Spanish
Record 21 - internal organization data 1983-08-04
Record 21, English
Record 21, Subject field(s)
- Psychology (General)
Record 21, Main entry term, English
- basic skills
1, record 21, English, basic%20skills
correct
Record 21, Abbreviations, English
Record 21, Synonyms, English
- sub-skills 2, record 21, English, sub%2Dskills
Record 21, French
Record 21, Domaine(s)
- Psychologie (Généralités)
Record 21, Main entry term, French
- habiletés de base
1, record 21, French, habilet%C3%A9s%20de%20base
feminine noun
Record 21, Abbreviations, French
Record 21, Synonyms, French
- talents de base 1, record 21, French, talents%20de%20base
masculine noun
Record 21, Textual support, French
Record 21, Spanish
Record 21, Textual support, Spanish
Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank
© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau
Features
Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.
Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.
Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.
- Date Modified: