TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

HABILETES CONNAISSANCES ATTITUDES [19 records]

Record 1 2024-04-16

English

Subject field(s)
  • General Medicine, Hygiene and Health
  • Medical and Hospital Organization
DEF

... the essential knowledge, skills and attitudes necessary for the practice of public health.

OBS

They transcend the boundaries of specific disciplines and are independent of program and topic. They provide the building blocks for effective public health practice, and the use of an overall public health approach.

French

Domaine(s)
  • Médecine générale, hygiène et santé
  • Organisation médico-hospitalière
DEF

Ensemble des connaissances, des habiletés et des attitudes nécessaires à la pratique de la santé publique.

OBS

Elles transcendent les frontières des disciplines spécialisées et elles sont indépendantes des programmes et des sujets. Elles constituent le fondement d’une pratique efficace en santé publique et de l’application d’une approche globale dans ce domaine.

Spanish

Save record 1

Record 2 2024-02-28

English

Subject field(s)
  • Social Psychology
  • Sociology of Human Relations
CONT

Fundamentals of SEL. SEL can help all young people and adults thrive personally and academically, develop and maintain positive relationships, become lifelong learners, and contribute to a more caring, just world. We define social and emotional learning (SEL) as an integral part of education and human development. SEL is the process through which all young people and adults acquire and apply the knowledge, skills, and attitudes to develop healthy identities, manage emotions and achieve personal and collective goals, feel and show empathy for others, establish and maintain supportive relationships, and make responsible and caring decisions. SEL advances educational equity and excellence through authentic school-family-community partnerships to establish learning environments and experiences that feature trusting and collaborative relationships, rigorous and meaningful curriculum and instruction, and ongoing evaluation.

French

Domaine(s)
  • Psychologie sociale
  • Sociologie des relations humaines
CONT

L'apprentissage social et émotionnel est le processus par lequel les enfants et les adultes acquièrent et appliquent efficacement les connaissances, les attitudes et les habiletés nécessaires pour comprendre et gérer les émotions, pour établir et atteindre des objectifs positifs, pour ressentir et montrer de l'empathie pour les autres, pour établir et maintenir des relations positives et pour prendre des décisions responsables. Il est essentiel de créer un climat accueillant, participatif et positif pour permettre un apprentissage social et émotionnel sain et productif. Le processus nécessite une approche systémique impliquant tout le monde, les élèves, les enseignants, l'administration, les membres de la famille et les partenaires communautaires.

Spanish

Save record 2

Record 3 - external organization data 2023-03-06

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
36.01.01 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

<learning, education and training> acquisition of knowledge, skills or attitudes

OBS

learning: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-36:2008].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
36.01.01 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

<apprentissage, éducation et formation> acquisition de connaissances, d’habiletés ou d’attitudes

OBS

apprentissage : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-36:2008].

Spanish

Save record 3

Record 4 2018-05-07

English

Subject field(s)
  • Personnel Management
  • Industrial and Economic Psychology
  • Occupational Health and Safety
  • Mental health and hygiene
DEF

The process by which a person acquires the necessary knowledge, skills, attitudes and behaviours in order to adapt to a new work role.

Key term(s)
  • organisational socialization
  • on-boarding
  • organisational socialisation
  • organizational socialisation

French

Domaine(s)
  • Gestion du personnel
  • Psychologie industrielle et économique
  • Santé et sécurité au travail
  • Hygiène et santé mentales
DEF

Processus par lequel une personne acquiert les connaissances, les habiletés, les attitudes et les comportements nécessaires pour assumer de nouvelles fonctions.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión del personal
  • Psicología económica e industrial
  • Salud y seguridad en el trabajo
  • Higiene y salud mental
DEF

Aprendizaje de contenidos y procesos según los cuales un individuo se ajusta a un rol específico en una organización.

Save record 4

Record 5 2018-02-12

English

Subject field(s)
  • Labour and Employment

French

Domaine(s)
  • Travail et emploi
CONT

La compétence professionnelle fait référence aux connaissances, aux habiletés, aux attitudes et au jugement nécessaires à l'infirmière pour exercer sa profession, ainsi qu'à la capacité de les appliquer dans une situation clinique donnée.

Spanish

Save record 5

Record 6 2018-01-11

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Military Training
DEF

A life-long ... process of developing and sustaining new knowledge, skills and attitudes to enable individuals to adapt performance to maintain currency and competency in their profession, throughout their careers.

OBS

lifelong learning: designation officially approved by the Joint Terminology Panel.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Processus à vie de développement et de maintien des nouvelles connaissances, habiletés et attitudes qui permet aux individus d’adapter leur rendement de façon à maintenir à jour leurs compétences dans leur profession tout au long de leur carrière.

OBS

apprentissage continu : désignation uniformisée par le Groupe d’experts en terminologie interarmées.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Instrucción del personal militar
Save record 6

Record 7 2016-03-14

English

Subject field(s)
  • Degrees and Diplomas (Educ.)
CONT

Ontario College Advanced Diploma. Granted by: Colleges of Applied Arts and Technology, Institutes of Technology and Advanced Learning ... Description: Programs develop the knowledge, skills and attitudes to enable graduates to work within a broad range of technical and/or management functions in a broad range of occupational areas. Graduates understand both the required conceptual frameworks as well as applications related to the specific occupational area.

French

Domaine(s)
  • Grades et diplômes
CONT

Diplôme d’études collégiales de l'Ontario-niveau avancé. Accordé par : les Collèges des arts appliqués et de technologie et les Collèges de technologie et d’enseignement supérieur [...] Description : programmes menant à l'acquisition d’habiletés, connaissances et attitudes nécessaires à l'exercice d’une vaste gamme de fonctions techniques ou de gestion, dans un vaste éventail de contextes professionnels. Les personnes diplômées ont acquis une bonne compréhension des cadres conceptuels nécessaires et maîtrisent les techniques liées à un domaine précis.

Spanish

Save record 7

Record 8 2013-02-25

English

Subject field(s)
  • Military Administration
  • Military Training
DEF

The process by which each performance objective is analyzed to determine the supporting skills, knowledge and attitudes required to achieve it.

French

Domaine(s)
  • Administration militaire
  • Instruction du personnel militaire
DEF

Processus par lequel chaque objectif de rendement est analysé pour déterminer quelles sont les habiletés, connaissances et attitudes de soutien requises pour atteindre l'objectif.

Spanish

Save record 8

Record 9 2012-08-28

English

Subject field(s)
  • Education (General)
  • Educational Psychology
DEF

One who acquires skills or knowledge ... through instruction, experience, or training ...

CONT

The focus of educational technology is the learner and his needs ... Consequently, information about learners—their levels of performance, aptitudes, background experiences, and other characteristics—is critical to a technological approach.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
  • Psychologie scolaire
DEF

Toute personne qui apprend ou qui est engagée dans l'acquisition de nouvelles connaissances, habiletés et attitudes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pedagogía (Generalidades)
  • Psicología educacional
Save record 9

Record 10 2012-01-11

English

Subject field(s)
  • Sociology (General)
  • Social Services and Social Work
DEF

[The abilities and interpersonal skills] that enable individuals to deal effectively with the demands and challenges of everyday life.

OBS

There are different interpretations of life skills. The term now tends to be understood in a broader sense as knowledge, skills, values, attitudes, or behaviours that enable a person to face challenges of daily life, i.e., private, professional and social life, and in exceptional situations. The meaning of life skills may also differ according to context of usage: education, social integration, humanitarian work, etc.

French

Domaine(s)
  • Sociologie (Généralités)
  • Services sociaux et travail social
DEF

[Habiletés] nécessaires pour vivre, apprendre et travailler.

OBS

aptitudes à la vie quotidienne : Terme approuvé par le Comité de normalisation de la terminologie des services sociaux et recommandé par le Réseau des traducteurs et traductrices en éducation.

OBS

Le terme «aptitudes à la vie quotidienne» tend maintenant à être assimilé à une perspective plus large. Il est définit de plus en plus dans le sens de connaissances, d’habiletés, de valeurs, de savoir-faire, de comportements, d’attitudes, etc., nécessaires pour faire face aux défis et aux problèmes de la vie quotidienne(privée, professionnelle et sociale), mais aussi aux situations exceptionnelles. De plus, la définition du terme peut varier selon le contexte d’usage tel que dans un cadre scolaire, de travail humanitaire, d’intégration sociale, etc.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Sociología (Generalidades)
  • Servicios sociales y trabajo social
Save record 10

Record 11 2010-10-13

English

Subject field(s)
  • Personnel and Job Evaluation
CONT

In this step you must decide whether the performance discrepancy is due to a skill deficiency. In essence, is he not performing as desired because he does not know how to do it?

French

Domaine(s)
  • Évaluation du personnel et des emplois
CONT

La seconde opération de la phase d’interprétation consiste à confronter les facteurs identifiés comme étant les causes du problème de rendement avec le critère d’évaluation qui se définit comme suit : déficience de connaissances, d’habiletés, d’attitudes au niveau des acteurs de l'organisation.

Spanish

Save record 11

Record 12 2010-05-07

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
DEF

... program that combines the basic skills, knowledge and positive attitudes needed to manage one's life effectively.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Programme d’apprentissage de la vie par l'acquisition d’habiletés, de connaissances et d’attitudes nécessaires au bon fonctionnement en société, dans la vie quotidienne et dans le monde du travail.

OBS

Termes recommandés par le Réseau des traducteurs et traductrices en éducation.

Spanish

Save record 12

Record 13 2008-12-10

English

Subject field(s)
  • Military Training
  • Education (General)
DEF

A representation of the real working conditions of either equipment, situations or processes.

OBS

Used in training, it enables trainees, teams and units to acquire and practice skills, knowledge and attitudes.

French

Domaine(s)
  • Instruction du personnel militaire
  • Pédagogie (Généralités)
DEF

Représentation des conditions réelles de l’équipement, des situations ou des procédés.

OBS

Utilisée pour l'instruction, elle permet aux stagiaires, équipes ou unités d’acquérir et de mettre en pratique certaines connaissances, habiletés et attitudes.

OBS

simulation : terme et définition uniformisés par le Comité de terminologie française du Conseil de doctrine et de tactique de l’Armée de terre.

Spanish

Save record 13

Record 14 2005-08-09

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
DEF

A statement of measurable learning that describes what a candidate should know and/or be able to do as a result of formal or informal learning.

OBS

One learning outcome for a word-processing course might be, for example, that, within forty-five minutes, the candidate is able to key in a four-page report that includes the use of headers, footers, and two imported graphic elements.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Un résultat d’apprentissage [précise] les habiletés, les connaissances et les attitudes-observables et, dans la mesure du possible, mesurables-qu'un élève a acquises au terme d’une situation d’apprentissage.

Spanish

Save record 14

Record 15 2005-07-22

English

Subject field(s)
  • Education (General)
CONT

Personal and Social Values and Skills is that complex of knowledge, values, attitudes and abilities which contribute to the development of a sound moral character, a sense of community, and competence in responding to the personal, social and cultural aspects of life.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
CONT

L'apprentissage essentiel commun capacités et valeurs personnelles et sociales est un ensemble de connaissances, de valeurs, d’attitudes et d’habiletés qui contribuent au développement d’un caractère moral solide, d’un sens de la communauté, et de compétences dans les aspects de la vie relevant du domaine personnel, social et culturel.

Spanish

Save record 15

Record 16 2004-07-07

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Learning communities alter the settings and classrooms in which education occurs. In its most basic element, a learning community is a kind of co-registration or block scheduling that enables students to take courses together.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Groupe d’élèves et au moins un éducateur ou une éducatrice qui, durant un certain temps et animés par une vision et une volonté communes, poursuivent la maîtrise de connaissances, d’habiletés ou d’attitudes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 16

Record 17 1999-03-02

English

Subject field(s)
  • Educational Psychology
DEF

The first and most common type is the cognitive objective. These are objectives that call on the learner to deal with facts. An objective like, "The learner will, when asked, explain the three types of leadership techniques" is a cognitive objective.

French

Domaine(s)
  • Psychologie scolaire
DEF

Dans la taxonomie de Bloom, comportement type en relation avec une opération intellectuelle (mémorisation, activités de synthèse, résolution de problèmes, créativité).

CONT

Une première distinction a été faite entre objectifs cognitifs, affectifs et psychomoteurs. Le domaine cognitif englobe les objectifs qui supposent un rappel de connaissances et qui portent sur le développement des habiletés et des capacités intellectuelles. Le domaine affectif comprend «les objectifs décrivant les modifications de l'intérêt, les attitudes et les valeurs, ainsi que le progrès dans le jugement et la capacité d’adaptation» [...]

Spanish

Save record 17

Record 18 1998-05-07

English

Subject field(s)
  • Military Titles
  • Military Training

French

Domaine(s)
  • Appellations militaires
  • Instruction du personnel militaire
OBS

Conception des stratégies d’instruction.

Spanish

Save record 18

Record 19 1993-05-12

English

Subject field(s)
  • Examinations and Competitions (Education)

French

Domaine(s)
  • Docimologie
DEF

Techniques d’évaluation qui évaluent chez l'élève les connaissances de la matière, les processus, les habiletés et les attitudes.

OBS

Évaluation de l’élève : manuel de l’enseignant, ministère de l’Éducation de la Saskatchewan, janvier 1993.

Spanish

Save record 19

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: