TERMIUM Plus®

From: Translation Bureau

On social media

Consult the Government of Canada’s terminology data bank.

PHRASE SIMPLE [6 records]

Record 1 2017-12-19

English

Subject field(s)
  • Language (General)

French

Domaine(s)
  • Linguistique (Généralités)
CONT

Une phrase non elliptique s’organise en un centre, appelé son prédicat, et une périphérie. Un exemple simple est celui de la phrase française «sa sœur est endormie», analysable en un prédicat «est endormie» et une périphérie, non-prédicat, «sa sœur». Mais à partir de cette condition minimale de dicibilité, les langues montrent une grande variété quant au degré de spécialisation de certains mots dans l'une ou l'autre de ces fonctions ou de celles qui peuvent se définir en rapport à chacune d’elles.(Claude Hagège, L'Homme de paroles, Fayard, Paris, 1986, p. 56.)

Spanish

Save record 1

Record 2 2013-01-29

English

Subject field(s)
  • PAJLO
  • Property Law (common law)
  • Law of Estates (common law)
CONT

The administrator receives his right entirely from the grant of administration. (Widdifield, p. 137)

CONT

Grants of administration are either (1) general, or (2) limited and special. (Widdifield, p. 135)

French

Domaine(s)
  • PAJLO
  • Droit des biens et de la propriété (common law)
  • Droit successoral (common law)
OBS

En général, l'expression «grant of» peut aussi ne constituer qu'un simple membre de phrase. Dans ce cas, elle se traduit en conséquence, selon le contexte. Des auteurs français de droit comparé emploient «octroi de», entre autres.

OBS

lettres d’administration : terme normalisé par le Comité de normalisation dans le cadre du Programme national de l’administration de la justice dans les deux langues officielles (PAJLO).

OBS

lettres d’administration : terme habituellement utilisé au pluriel.

Key term(s)
  • lettre d’administration

Spanish

Save record 2

Record 3 2004-10-26

English

Subject field(s)
  • Semantics
  • Education (General)
DEF

The understanding that context influences [the] meaning [of a sentence].

CONT

A reader with a strong grasp of pragmatics understands that a sentence can have different meanings depending on the situation or context in which it is used, including, for example, the tone of voice of a speaker. For example, a sentence can be a mere statement, an affirmation, a warning, a promise, or a threat.

French

Domaine(s)
  • Sémantique
  • Pédagogie (Généralités)
DEF

Le fait de comprendre l’influence du contexte sur le sens transmis par une phrase.

OBS

L'élève qui possède des connaissances pragmatiques sait qu'une phrase peut signifier différentes choses selon la situation ou le contexte dans lequel elle est employée. Il peut s’agir d’un simple énoncé ou d’une affirmation, mais aussi d’un avertissement, d’une promesse, d’une menace ou d’autre chose.

Spanish

Save record 3

Record 4 1991-09-19

English

Subject field(s)
  • Statistical Surveys
DEF

The simplest form of tabulation without title, number or rules, but forming part of the text and introduced by a statement ending with a colon.

French

Domaine(s)
  • Sondages et enquêtes (Statistique)
DEF

Forme la plus simple de tableau. Il ne comporte ni titre, ni numéro, ni filet, mais fait partie du texte et est précédé d’une phrase d’introduction suivie d’un deux-points.

Spanish

Save record 4

Record 5 1986-11-25

English

Subject field(s)
  • Grammar
DEF

A syntactic pattern consisting of one main clause without any subordinate or co-ordinate clauses.

OBS

The term "simplex sentence" is used more in the context of generative-transformational grammar and may refer to underlying representations which take the form of simple sentences.

French

Domaine(s)
  • Grammaire
CONT

Pour faciliter la discussion, nous distinguerons 7 positions fondamentales où peuvent se placer les adverbes dans une phrase simple(...).

Spanish

Save record 5

Record 6 1985-12-10

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
CONT

Repetition. The learner merely repeats the input; input and output are identical. Though this may play an incidental part in other types of drill, it does not seem very useful as a drill technique by itself for drilling grammatical structure.

CONT

Structural drills. Imitation. This type of drill - repetition of a model provided by the teacher - is employed primarily at the very beginning stages of language learning. It is often used in teaching grammar but is also effective for practising pronunciation, including the prosodic features of language (stress, intonation, and rhythm).

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Répétition. C'est l'exercice structural le plus simple(...). Nature. Le professeur demande aux élèves d’écouter puis de répéter après lui une série de phrases contenant l'opposition structurale qu'il désire enseigner(...). Chaque phrase doit être prononcée par le professeur puis par les élèves en respectant son contour naturel(...).

CONT

Après l’écoute pure, les exercices de répétition constituent la première phase de l’apprentissage des éléments phonétiques, lexicaux et grammaticaux. L’élève cherche alors à reproduire aussi exactement que possible le modèle qui lui est présenté, et compare immédiatement son enregistrement à celui de la voix du maître.

Spanish

Save record 6

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: