TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

PROBLEME APPRENTISSAGE [25 records]

Record 1 2025-03-24

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

Reward sparsity happens when many decision steps do not come with an extrinsic reward, for instance when the reward is provided only at the end of the task. ... This kind of problem poses a challenge to simple reinforcement learning algorithms as many steps won't provide informative gradients.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Malgré l'avantage de la planification(implicite ou explicite) pour les environnements hautement combinatoires, il n’ en reste pas moins que la rareté des récompenses demeure un problème pour l'apprentissage par renforcement avec modèle ou l'apprentissage par renforcement sans modèle avec planification implicite. En effet, ces paradigmes sont normalement fondés sur l'exploration aléatoire. Or, dans un contexte de récompenses éparses, l'exploration aléatoire rend difficile l'observation de récompenses positives. Puisque la probabilité d’observer une récompense positive est très faible, il faut un nombre d’interactions beaucoup plus élevé.

Spanish

Save record 1

Record 2 2024-08-20

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
  • Artificial Intelligence
OBS

Learning mechanism whereby the system sets up its experiments in cooperation with human teachers. It records the result of learning with assertions that can themselves induce further learning.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
  • Intelligence artificielle
CONT

Dans l'apprentissage empirique, le système acquiert des connaissances de façon locale. Par exemple, s’il est en train de résoudre un problème et qu'une nouvelle règle l'aide à résoudre ce problème, il l'ajoute à sa base de connaissances, pourvu qu'elle ne contredise pas les règles déjà connues de lui.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Internet y telemática
  • Inteligencia artificial
Save record 2

Record 3 2024-05-09

English

Subject field(s)
  • Software
  • School Equipment
CONT

Students should be able to get help when using a lesson. This help is of two types: procedural and informational. ... Informational help assists with the content being studied. This includes accessing more detailed descriptions, more examples or sample problems, or explanations worded more simply. While a lesson should always provide procedural help, provision for informational help depends on the nature and difficulty of the lesson.

French

Domaine(s)
  • Logiciels
  • Matériel et équipement scolaires
DEF

[Ensemble des] indices servant à résoudre un problème ainsi que des fonctions favorisant l'apprentissage, tels un dictionnaire, une calculatrice, une table de conversion, un tableau d’éléments chimiques, un module de conjugaison des verbes, un bloc-notes, etc.

CONT

L’aide pédagogique se présente aussi sous la forme de conseils ou de textes supplémentaires servant à résoudre un problème ou à faire un exercice, et sous la forme d’indices aidant l’élève à trouver la solution d’un problème. L’aide pédagogique, ce peut être l’énoncé d’une règle de grammaire ou une référence à un guide pédagogique ou à un volume de référence. Tout didacticiel de qualité comprend un fichier d’aide.

CONT

En cas de problèmes pédagogiques, un chapitre de dépannage pédagogique éviterait bien des maux de tête. Celui-ci pourrait contenir une liste des problèmes, à saveur pédagogique, possibles et leurs solutions. Si les solutions sont compliquées, une procédure à suivre aurait l’avantage d’en simplifier la résolution.

CONT

L’élève a-t-il accès à une fonction d’aide pédagogique dans le déroulement du logiciel?

Spanish

Save record 3

Record 4 2024-04-30

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

Unlike traditional machine learning methods that require examples from each class or category they're expected to handle, zero-shot learning enables the model to generalize from its training and make inferences about new, unseen categories. This is achieved by training the model to understand and relate abstract concepts or attributes that can be applied broadly. For instance, a model trained in zero-shot learning could categorize animals it has never seen before based on learned attributes like size, habitat, or diet. It infers knowledge about these new categories by relying on its understanding of the relationships and similarities between different concepts.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

[M] odèle d’apprentissage prêt à l'emploi qui peut accomplir une tâche sans avoir à être entraîné sur des exemples spécifiques au problème à résoudre.

Spanish

Save record 4

Record 5 2023-07-28

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

The bias-variance tradeoff is a fundamental problem in machine learning and statistics. It is the problem of finding a model that accurately predicts the target function while also minimizing the number of errors. The tradeoff is between the model's ability to fit the data (bias) and the model's ability to generalize to new data (variance).

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Problème qui consiste à minimiser simultanément la variance et le biais qui empêchent les algorithmes d’apprentissage supervisé de généraliser au-delà de leur échantillon d’apprentissage.

Spanish

Save record 5

Record 6 2014-03-24

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
CONT

To realize this, different didactic resources are incorporated in the study materials, such as learning objectives, questions, assignment, practical examples, assessment tests, illustrations, feedback assignments.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
CONT

Une ressource didactique est un moyen tactique(exercice, problème, test, simulation, démonstration, document...), utilisé [...] pour supporter l'apprentissage [...]

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Internet y telemática
Save record 6

Record 7 2012-06-26

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

With "weight decay" - each weight continually decays towards zero by an amount proportional to its magnitude. When the learning has equilibrated, the magnitude of a weight is equal to its error derivative because this error derivative balances the weight decay.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
OBS

Oubli catastrophique. Ce problème a été étudié en détail, et un modèle d’apprentissage permettant de réaliser des palimpsestes(mémoires à oubli progressif) a été proposé.

CONT

On peut donner à l’influence de chaque motif présenté une part ;croissante dans la détermination de la matrice de connexion. C’est l’algorithme du palimpseste.

Spanish

Save record 7

Record 8 2012-06-01

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Human Behaviour
CONT

Connectionist theories ... use as their intervening variables connections between stimuli and responses.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Comportement humain
DEF

Se dit d’un enseignement qui renforce une connexion entre une stimulation et une réponse.

CONT

En d’autres termes, pour reprendre un des débats de la psychologie scientifique des années trente à cinquante [...] qui n’ est pas étranger au problème posé ici, une théorie de l'apprentissage doit être, non pas connexionniste(faire apprendre, c'est renforcer un lien, une connexion, entre un stimulus et une réponse théories S-R) mais cognitiviste(faire apprendre, c'est inviter à organiser un système cohérent d’opérations mentales liant entre-eux des signaux perçus : théories S-S).

Spanish

Save record 8

Record 9 - external organization data 2011-06-22

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
31.03.16 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

learning strategy that consists in comparing the problem at hand with a set of previously solved problems and using their solutions to develop a solution to the problem at hand

OBS

After successful verification, the solution developed through case-based learning and its corresponding problem are added to the case base.

OBS

case-based learning: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-31:1997].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
31.03.16 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

stratégie d’apprentissage qui procède en comparant le problème à traiter avec un ensemble de problèmes résolus antérieurement et en utilisant leurs solutions pour obtenir une solution au problème en question

OBS

Après vérification réussie, la solution obtenue et le problème correspondant sont ajoutés à la base des cas.

OBS

apprentissage par cas : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-31:1997].

Spanish

Save record 9

Record 10 - external organization data 2006-02-01

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
31.03.23 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

reinforcement learning that relies on waiting until a complete solution path for a problem has been found, marking every move along the solution path as a positive example, and marking every move leading directly off the solution path as a negative example

OBS

learning from solution paths: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-31:1997].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
31.03.23 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

apprentissage par renforcement qui commence une fois établi le cheminement menant à la solution d’un problème, et qui s’effectue en marquant tout déplacement conforme à ce cheminement comme exemple positif, et tout écart par rapport à ce cheminement comme exemple négatif

OBS

apprentissage par voies de résolution : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-31:1997].

Spanish

Save record 10

Record 11 - external organization data 2006-02-01

English

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
31.03.20 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

learning strategy that combines inductive learning and deductive learning so that inductions determine the common characteristics of concepts being compared or associated, and deductions derive from these characteristics the features expected of the concept being learned

OBS

Learning by analogy requires the ability to recognize the similarity between two problems and to use rules developed in one problem space in order to solve a problem in another problem space.

OBS

learning by analogy; associative learning: terms and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-31:1997].

French

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
31.03.20 (2382)
ISO/IEC standard entry number
DEF

stratégie d’apprentissage, à la fois inductive et déductive, qui fait appel à l’induction pour déterminer les caractéristiques communes des concepts comparés ou associés, et à la déduction pour dériver de ces caractéristiques les traits distinctifs d’un concept à apprendre

OBS

L'apprentissage par analogie requiert l'aptitude à reconnaître la similitude entre deux problèmes et à appliquer les règles élaborées pour un espace de problème à un autre espace de problème.

OBS

apprentissage par analogie; apprentissage associatif : termes et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-31:1997].

Spanish

Save record 11

Record 12 2004-07-07

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
  • Artificial Intelligence
CONT

Learning by experimentation includes learning by doing and learning by problem solving.

CONT

Techniques for learning while doing include schemes for nothing loops and unnecessarily longpaths, descends, and failure to progress toward the goal. See "learning from solution paths" and "learning by experimentation".

OBS

Contrast "learning from mistakes".

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Intelligence artificielle
DEF

Une forme d’apprentissage incrémental en situation de résolution de problèmes.

CONT

L'apprentissage par l'action est caractérisé par le fait que le sujet acquiert des connaissances dans une situation où il doit : 1) soit résoudre une suite de problèmes appartenant à un même domaine; 2) soit effectuer une suite d’essais pour trouver une solution optimale à un problème donné.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Inteligencia artificial
DEF

Forma [de aprendizaje basado en] descubrir la mejor manera de alcanzar el resultado deseado o unas soluciones correctas, probando uno o más modos o medios, observando y eliminando los errores o causas de fracaso.

Save record 12

Record 13 2004-07-07

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
DEF

Changes in behavio(u)r resulting wholly or in part from shared experiences of two or more persons.

CONT

Collaborative learning, also known as group learning, is an area that has received a lot of attention from educational researchers. Over a number of years, studies with school-age children and undergraduates have shown that working together is usually beneficial.

CONT

Of course, "collaborative learning" is very much in vogue in modern classrooms and we may simply have triggered a positive reaction. ... students learn more productively by discussing problems with peers than by being tutored by "experts" ...

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Méthode interactive au cours de laquelle les élèves en petits groupes hétérogènes travaillent ensemble pour atteindre un but commun. C’est une méthode qui encourage des relations interpersonnelles plus positives et l’entraide dans l’apprentissage des élèves.

CONT

L'apprentissage collaboratif est depuis longtemps, et aujourd’hui plus encore avec le développement des réseaux informatiques, un objet d’expérimentations pédagogiques. Rappelons qu'un travail est jugé collaboratif s’il implique un engagement mutuel des participants dans un effort coordonné pour résoudre ensemble un problème.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
DEF

[...] conjunto de procedimientos de enseñanza que, a través de la organización de grupos o equipos de trabajo mixtos y heterogéneos, propone que los alumnos estudien y trabajen coordinadamente para resolver las tareas académicas y también para profundizar en el propio aprendizaje.

CONT

El aprendizaje colaborativo es, ante todo, un sistema de interacciones cuidadosamente diseñado que organiza e induce la influencia recíproca entre los integrantes de un equipo.

Save record 13

Record 14 2004-02-05

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
DEF

A credit-assignment learning method, that encounters difficulty in domains involving very long solution paths and extensive problem spaces. See also "learning while doing" and "learning by experimentation.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
DEF

Apprentissage par renforcement qui commence une fois établies les étapes menant à la solution d’un problème, et qui s’effectue en indiquant tout déplacement conforme au cheminement prescrit en tant qu'exemple positif, et tout écart par rapport au cheminement prescrit en tant qu'exemple négatif.

Spanish

Save record 14

Record 15 2000-07-26

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Philosophy (General)
DEF

To transform implicit or unobservable phenomena into objects that can be visualized and studied (Brown 1983, Collins and Brown 1987). This process is useful to the student in problem-solving because it makes processes inspectable. It is also useful for simulations of phenomena and demonstration of expertise.

CONT

... the use of the turtle is not limited to such simple geometrical concepts, and its power to "reify" concepts has been exploited to give students a personal experience of very advanced mathematical concepts ...

CONT

Graphic simulations can reify aspects of external processes that are not immediately inspectable, thus helping the student to construct valid interpretations and robust mental models.

CONT

An error library reifies the errors ... by making a decision as to what is a primitive error and what is a compound error.

OBS

According to J. Piaget.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Philosophie (Généralités)
DEF

Transformer en chose; donner un caractère de chose.

CONT

L'expert identifie et manipule des objets qui ont une réalité physique et une localisation dans le monde de référence. Dans le processus d’apprentissage, les attributs les plus physiques des objets sont d’ailleurs utilisés les premiers pour les identifier [...] Cette réalité physique est éventuellement fictive : l'expert «chosifie» le réel : ainsi Michalski, confronté à un problème de classification automatique de cellules cancéreuses et non cancéreuses [...], définit les composants qu'il discerne dans l'environnement d’une cellule par analogie avec des choses déjà connues(«bateaux», «ressorts»), et les décrit en leur associant une série d’attributs chosifiants(«queue»).

OBS

Voir aussi «réification».

Spanish

Save record 15

Record 16 1999-06-09

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Group Dynamics
DEF

Attribute listing is a great technique for ensuring all possible aspects of a problem have been examined. Attribute listing is breaking the problem down into smaller and smaller bits and seeing what you discover when you do.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Dynamique des groupes
CONT

Pour aider les participants à sortir franchement des sentiers battus, on peut les inciter à suivre un certain nombre de "pistes de recherche" assez inhabituelles: c’est ce qu’on appelle le concassage. Concasser un problème, c’est l’envisager successivement sous des angles insolites qui permettent à l’imagination de se laisser aller dans des voies qu’elle n’emprunte pas ordinairement, voies sur lesquelles elle risque de trouver des idées originales qu’elle aurait des difficultés à avoir par le simple jeté d’idées du brainstorming.

CONT

Le concassage en forçant les participants à envisager le problème étudié sous des angles nouveaux constitue, sans un long apprentissage préalable, un excellent moyen pour éviter les idées routinières.

Spanish

Save record 16

Record 17 1997-03-17

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Training of Personnel
OBS

The federal government has instituted distance learning under the Radian Learning & Communications Network, a business unit of the Canadian Centre for Management Development. Radian designs learning and communications services for federal departments and agencies across Canada, often using technology-enhanced solutions to problems of distance, time and travel.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Perfectionnement et formation du personnel
OBS

Le gouvernement fédéral a institué le télé-apprentissage sous le Réseau d’apprentissage et de communication Radian, une unité opérationnelle du Centre canadien de gestion. Radian conçoit des services d’apprentissage et de communications à l'intention des ministères et des agences partout au Canada, en utilisant souvent des solutions de technologie améliorée pour palier au problème de distance, de temps et de déplacement.

Key term(s)
  • Réseau de formation et de communication Radian

Spanish

Save record 17

Record 18 1996-03-29

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

Memory in which each weight continually decays towards zero by an amount proportional to its magnitude. [ISO/IEC 2nd WD 2382-34: 1994 (E/F)].

OBS

When the learning has stabilized, the magnitude of a weight is equal to its error derivative because this error derivative balances the weight decay. [ISO/IEC 2nd WD 2382-34: 1994 (E/F)].

OBS

With "weight decay" - each weight continually decays towards zero by an amount proportional to its magnitude. When the learning has equilibrated, the magnitude of a weight is equal to its error derivative because this error derivative balances the weight decay.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Oubli catastrophique. Ce problème a été étudié en détail, et un modèle d’apprentissage permettant de réaliser des palimpsestes(mémoires à oubli progressif) a été proposé.

OBS

Le nom palimpseste provient des parchemins du Moyen Âge sur lesquels on effaçait les motifs déjà appris pour écrire de nouveaux motifs.

Spanish

Save record 18

Record 19 1996-01-04

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

In learning from examples, an example or instance of a concept to be learned.

OBS

Also, a correct instance of a concept that may result in generalization.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

On parlera souvent d’instance positive ou négative plutôt que d’exemple et contre-exemple.

OBS

À la différence de la langue habituelle, en IA on remarque qu'attribuer à une partie des connaissances le statut particulier d’exemple d’un concept ou d’un comportement est en soi une sorte de connaissance. Les «exemples» ne sont donc pas simplement une illustration de concepts plus abstraits, mais aussi une connaissance particulière relative à ces concepts. Les systèmes d’apprentissage qui engendrent eux-mêmes des exemples sont d’ailleurs extrêmement rares car ce problème est très difficile à résoudre.

Spanish

Save record 19

Record 20 1992-10-18

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Une notion fondamentale est celle de systèmes de compréhension, problème majeur en intelligence artificielle dans lequel on retrouve les questions clés de raisonnement approximatif, temporel, spatial, d’apprentissage, de représentation de connaissances multiples et multiformes, etc.

Spanish

Save record 20

Record 21 1992-10-17

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
OBS

Learning in Boltzmann Machines. ... With none of the visible units clamped, ... this distribution represents a free-running (unclamped) system in equilibrium at some temperature....

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Si nous considérons(...) le mode de fonctionnement libre original du réseau(neuronal), c'est-à-dire le mode de fonctionnement où aucune unité n’ est forcée au départ, nous en déduisons la nouvelle formulation du problème de l'apprentissage dans une machine de Boltzmann : il s’agit d’égaler les distributions de probabilités des états globaux du réseau observées en mode libre et en mode forcé.

Spanish

Save record 21

Record 22 1990-12-10

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

A member of a class of problems of interest in a machine learning environment.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Spanish

Save record 22

Record 23 1989-01-20

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

The task of developing a classifying rule from several examples of proper memberships in the investigated class.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Spanish

Save record 23

Record 24 1986-05-05

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Psychology
OBS

omission: the act of omitting whether by learning out or by abstention from inserting or by failure to include or perform.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Psychologie
CONT

La faculté d’apprentissage est liée à la capacité de généralisation, de découverte d’analogies et de faculté d’omission sélective.(...) En ce qui concerne le troisième facteur(omission sélective), le problème est extrêmement subtil; l'ordinateur est en effet fréquemment apprécié pour sa supériorité sur l'homme, celle de ne rien oublier.

Spanish

Save record 24

Record 25 1986-04-10

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

Some issues in machine learning are the nature of most appropriate knowledge representation, the problem of knowledge reorganization as new knowledge forces change existing concepts (Schank, 1982a), inductive inference, and the role of heuristics in discovery (Michaloki et al. 1983).

Key term(s)
  • knowledge reorganisation

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Parmi les questions reliées à l'apprentissage de la machine, mentionnons la nature de la représentation des connaissances qui soit la plus pertinente, le problème de la réorganisation des connaissances alors que de nouvelles forces cognitives modifient les concepts existants(Schank, 1982a), l'inférence inductive et le rôle des heuristiques dans la découverte(Michalski et autres, 1983).

Spanish

Save record 25

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