TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

REFERENCE ASSIETTE [13 records]

Record 1 2010-10-01

English

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers
CONT

Nose-Low Recovery. Recognize a nose-low unusual attitude by a nose-low indication on the ADI (attitude director indicator) and/or standby AI (attitude indicator) accompanied by increasing airspeed and decreasing altitude. Once again, first neutralize the controls and then analyze the performance and attitude instruments to determine the best recovery.

Key term(s)
  • nose low recovery

French

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs
OBS

Rattrapage d’une assiette anormale. But : Déterminer si le candidat peut sortir rapidement d’une assiette anormale par référence aux instruments, sans l'indicateur d’assiette ni le conservateur de cap. Description : L'examinateur prendra les commandes pour mettre l'avion dans une(1) assiette de vol anormale, en piqué ou en cabré prononcé, puis rendra les commandes au candidat en lui demandant de revenir au vol normal.

Spanish

Save record 1

Record 2 2008-03-18

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Aircraft Maneuvers
CONT

For training purposes, turns are divided into three classes: (1) Gentle turns, involving angles of bank up to 15 degrees. (2) Medium turns ... (3) Steep turns ... In a gentle turn, the position of the nose in relation to the horizon, which is the visual reference for pitch attitude, will remain relatively the same as in straight and level flight.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

Aux fins de l'entraînement, on distingue trois sortes de virages : le virage à faible inclinaison, avec un angle d’inclinaison de 15 degrés au plus; le virage à inclinaison moyenne; [...] le virage serré [...] En virage à faible inclinaison, la position du capot par rapport à l'horizon sert de référence visuelle pour l'assiette longitudinale et elle doit demeurer relativement la même qu'en vol rectiligne en palier.

OBS

virage à faible inclinaison : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 2

Record 3 2007-06-21

English

Subject field(s)
  • Air Defence
  • Guns (Land Forces)

French

Domaine(s)
  • Défense aérienne
  • Canons (Forces terrestres)

Spanish

Save record 3

Record 4 2006-08-09

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
OBS

(instrument comparison system).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

Terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 4

Record 5 2003-06-23

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The attitude heading reference system provides attitude gyro, directional gyro (compass) and 3-axis rate/accelerometer data to the following aeroplane systems in EFIS [electronic flight instrument system] equipped aircraft: Primary flight and multi-function displays; Weather radar system; Automatic Flight Control System; Ground Proximity Warning System; Traffic Alert and Collision Avoidance System; Stall Protection System; Fuel System; Flight Data Recorder; Body Rates and Linear Acceleration Data to the flight control system.

CONT

Crossbow [TM] Technology, Inc. ... introduced its new AHRS500GA solid-state attitude and heading reference system for general aviation ... Crossbow's AHRS500GA is a strap-down subsystem that delivers heading measurements with dynamic accuracy of +/- 2.0 and static accuracy of +/- 1.5. Attitude accuracy is less than +/- 0.5 degrees (static) and +/- 2.0 degrees (dynamic). Range is +/- 180 degrees. The system features the industry's highest performing sensors, including advanced MEMs accelerometers and rate gyros that provide much higher reliability than traditional spinning mass gyros.

OBS

heading and attitude reference system; HARS: term and abbreviation officialized by the Aeronautical Terminology Standardization Committee (ATSC) - Helicopters.

Key term(s)
  • attitude-heading reference system

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Une centrale moderne d’attitude et de cap [...] ressemble beaucoup à une centrale inertielle de navigation qui ne fournirait que les assiettes et le cap, et dont les gyroscopes et les accéléromètres seraient de performances modestes : 1 à 10 degrés par heure pour les gyroscopes et quelques millièmes de la pesanteur pour les accéléromètres. La centrale d’attitude et de cap peut être à cardans ou à composants liés [...] et utiliser des gyroscopes mécaniques ou des gyrolasers.

OBS

centrale de cap et de verticale; AHRS : terme et abréviation uniformisés par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

centrale de cap et d’attitude : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptères.

Key term(s)
  • centrale AHRS

Spanish

Save record 5

Record 6 2002-08-26

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator (also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane. A pointer at the top indicates degrees of bank on an index scale graduated from 0° to 90° right or left.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'horizon artificiel(aussi appelé horizon gyroscopique ou indicateur d’assiette) offre au pilote une référence artificielle lorsque l'horizon naturel n’ est pas visible [...] L'horizon naturel est représenté par une barre horizontale sur la face de l'instrument. L'assiette relative de l'avion par rapport à l'horizon est indiquée à l'aide d’un avion stylisé ou d’une barre segmentée. Un repère localisé en haut de l'instrument indique le nombre de degrés d’inclinaison à gauche ou à droite grâce à une échelle graduée de 0° à 90°.

Spanish

Save record 6

Record 7 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

The attitude indicator (also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen because of cloud, fog, rain or other obstructions to visibility... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane.

OBS

attitude: The position or orientation of an aircraft, spacecraft, and so on, either in motion or at rest, as determined by the relationship between its axes and some reference line or plane or some fixed system of reference axes.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Le calculateur FMS [flight management system] utilise les informations fournies par : une centrale inertielle [...] qui donne l’attitude de l’avion (assiettes longitudinale et latérale), la vitesse-sol, le cap géographique, la route et la position (longitude et latitude), le vent (force et direction); [...]

CONT

Les instruments de bord ont comme rôle de conforter le pilote dans sa façon de tenir son avion, et cela non seulement car le pilote peut involontairement changer son attitude de vol, donc l’assiette de l’avion, et ne pas s’en apercevoir assez tôt, mais aussi car le pilote peut perdre les références visuelles naturelles qui sont celles du vol VFR, et ainsi très facilement se désorienter.

OBS

Selon les dictionnaires courants usuels, le terme «assiette» semble réservé au domaine de l'aéronautique et fait allusion à la «position du trièdre d’un avion par rapport au trièdre de référence terrestre»(Dictionnaire encyclopédique Larousse) ;le terme «attitude» est synonyme d’«orientation» et est réservé aux domaines de l'aérospatiale et de l'astronautique pour désigner la «direction des axes d’un engin spatial par rapport à un trièdre de référence(Dictionnaire encyclopédique Larousse). Dans la pratique, «assiette» et «attitude» sont cependant largement utilisés-abusivement diront certains-sur le même plan dans le domaine de l'aéronautique en parlant d’un avion ou d’un aéronef.

Spanish

Save record 7

Record 8 2001-09-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Culminating a decade of pace-setting LITEF fiber optic gyro (FOG) research and development, the LCR-92 µ-AHRS strapdown Attitude and Heading Reference System ... offers near-inertial quality heading and attitude capability at a price and with the reliability that today's business aviation and regional airline operators demand. It is a cost-effective replacement for expensive-to-maintain gimballed attitude - directional - and rate - gyro-based systems, priced competitively with that 1960's technology but with up to five times the Mean Time Between Failure (MTBF). And it is smaller, lighter, and significantly less costly than other fiber optic gyro-based AHRS.

OBS

strapdown: A term used to describe inertial measurement instruments (gyroscopes, accelerometers, and VMs) that are not mounted on a stable inertial platform but directly on the vehicle itself.

Key term(s)
  • hybrid strapdown AHRS

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Une centrale moderne d’attitude et de cap [...] ressemble beaucoup à une centrale inertielle de navigation qui ne fournirait que les assiettes et le cap, et dont les gyroscopes et les accéléromètres seraient de performances modestes : 1 à 10 degrés par heure pour les gyroscopes et quelques millièmes de la pesanteur pour les accéléromètres. La centrale d’attitude et de cap peut être à cardans ou à composants liés (strap down) et utiliser des gyroscopes mécaniques ou des gyrolasers.

Spanish

Save record 8

Record 9 2001-08-30

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

DI - direction indicator. A gyro instrument which indicates the magnetic heading of an aircraft. The DI, also known as the directional gyro (DG), is free of the turning errors associated with magnetic compasses but is prone to precession (wander) and must be reset against the magnetic compass at intervals.

CONT

Aligning the Heading Indicator. On small aircraft like the Cessna 182RG, the pilot sets the heading indicator to coincide with the compass before takeoff and resets it periodically during flight to make sure that it remains in sync with the compass. The heading indicator drifts because it's based on a gyro, which precesses with time.

OBS

"Set" and "reset" express the same reality except for the time aspect and are not real synonyms. However, because of the necessity to periodically and continuously "reset" the gyros, one could say that the pilot "resets" the instruments in flight as well as he "sets" or "resets" them before take-off, referring to the last in-flight setting operation. "Reset" would be more appropriate for in-flight setting operation.

Key term(s)
  • setting
  • resetting

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Conservateur de cap ou compas gyroscopique : il fonctionne à partir d’un gyroscope interne qui fournit des informations de cap précises lorsqu’il a été recalé sur un cap correct à l’aide du compas magnétique. Cette opération de recalage doit être effectuée avant le roulage et régulièrement en vol par le pilote du fait des frottements et de la précession. Le cap de l’avion se lit en haut de l’instrument.

CONT

Le conservateur de cap directionnel [...] présente l’avantage de conserver une référence de cap choisi par le pilote, quelle que soit la phase du vol de l’avion. [C’est] un gyroscope dont le rotor tourne à 10 000 tr/mn. Il a la propriété de garder la position fixe par rapport à l’espace. Il nécessite tout de même un compas pour le recaler avant chaque vol.

CONT

Alignement du conservateur de cap. Sur les petits appareils comme le Cessna 182RG, le pilote règle le conservateur de cap pour qu’il coïncide avec le compas avant le décollage, et le réajuste périodiquement pendant le vol pour être sûr qu’il reste synchronisé avec le compas.

CONT

[...] il est nécessaire de caler votre horizon artificiel avant le décollage en affichant une assiette de référence telle que l'assiette 0 corresponde à la référence fuselage horizontal en vol en palier.

OBS

En contexte les termes «caler» et «recaler» sont souvent pris l’un pour l’autre même si, strictement, ils expriment une action se produisant l’une par rapport à l’autre dans le temps. Tout étant relatif, on peut cependant dire que le pilote «cale» les gyros une première fois avant chaque décollage et les «recale» par la suite en vol, comme on peut tout aussi bien dire que le pilote «recale» les gyros avant le décollage, l’action se situant en rapport avec le dernier recalage des appareils au cours du dernier vol. En cours de vol, on dira plus justement «recaler».

OBS

réajuster : Certains ouvrages préconisent la forme «rajuster» et dénoncent la forme «réajuster»; cependant les ouvrages modernes acceptent «réajuster» et précisent que cette forme gagne du terrain.

PHR

Recaler les centrales inertielles de navigation.

Spanish

Save record 9

Record 10 1986-04-24

English

Subject field(s)
  • Taxation

French

Domaine(s)
  • Fiscalité

Spanish

Save record 10

Record 11 1985-08-02

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
OBS

Terme uniformisé par le CUTA Opérations aériennes.

Spanish

Save record 11

Record 12 1984-05-11

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

While the Autopilot system is disengaged, the heading, roll and pitch signals from gyro data systems are used to synchronize the reference heading and attitude circuits, so as to prevent jerky engagement.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Tant que le pilote automatique n’ est pas engagé, les signaux de roulis, de cap et de tangage provenant des systèmes de référence gyroscopiques sont utilisés pour synchroniser les dispositifs de référence d’assiette et de cap. Ceci a pour but d’empêcher des réactions brusques à l'engagement.

Key term(s)
  • réaction brusque à l’engagement

Spanish

Save record 12

Record 13 1976-06-19

English

Subject field(s)
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Transport aérien

Spanish

Save record 13

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