TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

REFERENCEMENT [23 records]

Record 1 2024-02-26

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
  • Collaborative and Social Communications
DEF

The methodization of social media activity with the intent of attracting unique visitors to website content.

Key term(s)
  • social media optimisation

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
  • Communications collaboratives et sociales
DEF

Ensemble de méthodes pour attirer des visiteurs sur des contenus de sites Web grâce à la promotion de ceux-ci [sur] les médias [ou réseaux] sociaux.

OBS

référencement par les réseaux sociaux : désignation publiée au Journal officiel de la République française le 30 août 2022.

Spanish

Save record 1

Record 2 2024-02-12

English

Subject field(s)
  • Advertising Techniques
  • Electronic Commerce
  • Internet and Telematics
CONT

SEA (search engine advertising) is a way of online advertising. Text advertisements are shown in and around search results. This enables advertisers to target a very specific and high quality audience.

Key term(s)
  • search engine advertizing
  • search advertizing

French

Domaine(s)
  • Techniques publicitaires
  • Commerce électronique
  • Internet et télématique
CONT

[…] le référencement payant permet d’assurer une meilleure visibilité du site Internet moyennant finance. En effet, il permet au titulaire d’un site web d’acheter à l'outil de recherche un mot clé. Lorsque l'internaute fera une recherche sur ce mot clé, le lien promotionnel apparaîtra dans les premiers résultats.

OBS

référencement payant : désignation publiée au Journal officiel de la République française le 30 août 2022.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Técnicas publicitarias
  • Comercio electrónico
  • Internet y telemática
CONT

El principio del funcionamiento de la publicidad en buscadores es bastante sencillo. Antes de publicar un anuncio en los buscadores más usados, se definen palabras clave que corresponden a los términos de búsqueda que usan los internautas para llegar a esta o a otras páginas de temática semejante y que son relevantes para la página anunciante.

OBS

SEA: por su sigla en inglés (search engine advertising).

Save record 2

Record 3 2024-01-30

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
  • Electronic Commerce
CONT

Search engine optimization (SEO) can be described as strategies and tactics used to ensure that a site is accessible to a search engine and improves the chances that the site will be found by the search engine. The goal of successful SEO is to obtain a high-ranking placement in the search results page of a search engine ... The higher a website naturally ranks in organic results of a search, the greater the chance that that site will be visited by a user.

Key term(s)
  • search engine optimisation

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
  • Commerce électronique
DEF

Ensemble de techniques qui permettent d’assurer à un site de la toile, sans recourir à des moyens payants, une meilleure position dans les résultats proposés par les moteurs de recherche en adaptant le contenu de ce site aux caractéristiques des algorithmes des moteurs.

CONT

Le référencement naturel est utilisé afin de faire apparaître un site ou des pages Web dans les premiers résultats de recherche naturels des moteurs de recherche [...] Le but étant de positionner ce site ou ces pages Web sur les mots-clés correspondants aux requêtes tapées par les internautes.

OBS

référencement non payant : désignation et définition publiées au Journal officiel de la République française le 30 août 2022.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Internet y telemática
  • Comercio electrónico
DEF

Proceso de mejorar la visibilidad de una página web en motores de búsqueda a través de los resultados “naturales” o no-pagados ("orgánicos" o "algorítmicos").

CONT

La optimización para buscadores afecta únicamente a los resultados de búsqueda orgánicos, no a los resultados pagados o patrocinados [...]

OBS

optimización de motores de búsqueda: Este término se presta a confusión porque no son los motores de búsqueda los que se optimizan sino los sitios web para quedar mejor ubicados en los resultados de la búsqueda que realizan dichos motores.

OBS

SEO: por su sigla en inglés (search engine optimization).

Save record 3

Record 4 2020-09-14

English

Subject field(s)
  • Information Processing (Informatics)
  • Internet and Telematics
  • Collaborative and Social Communications
CONT

Organic content is anything you post on your page without any paid promotion behind it.

French

Domaine(s)
  • Traitement de l'information (Informatique)
  • Internet et télématique
  • Communications collaboratives et sociales
CONT

Le référencement naturel [...] est [axé] sur le contenu naturel de votre site [Web].

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Tratamiento de la información (Informática)
  • Internet y telemática
  • Comunicaciones colaborativas y sociales
CONT

El contenido orgánico es aquel que se publica en las redes sociales y no entraña coste alguno. Es el tipo de contenido que se busca que ayude a mantener la presencia de la marca en las redes, a establecer relaciones con clientes potenciales, y ofrecerle información valiosa a la audiencia.

Save record 4

Record 5 2018-07-27

English

Subject field(s)
  • Advertising Techniques
  • Collaborative and Social Communications
CONT

Simply put, referral marketing is spreading the word about a product or service through a business' existing customers, rather than traditional advertising. ... Referral marketing produces the same effect [as word-of-mouth marketing], but is initiated and directed by a business. There's usually some form of incentive or reward offered for customers to refer other people.

French

Domaine(s)
  • Techniques publicitaires
  • Communications collaboratives et sociales
CONT

Les entreprises se servent du marketing de recommandation pour encourager et orienter le bouche à oreille, aussi bien en ligne que hors ligne, et instaurer un climat de confiance dans leurs relations avec les clients et les prescripteurs. De cette manière, les entreprises peuvent acquérir de nouveaux clients et les clients existants, dont l’avis est demandé, se sentent pris au sérieux et plus fortement liés à l’entreprise.

OBS

marketing par référencement : terme tiré du mini-lexique «Cyberespace et droit» et reproduit avec l'autorisation du Centre de ressources en français juridique de l'Université de Saint-Boniface.

Spanish

Save record 5

Record 6 2018-05-02

English

Subject field(s)
  • Information Processing (Informatics)
  • Internet and Telematics
CONT

The HTTP [hypertext transfer protocol] response status code 302 Found is a common way of performing URL [uniform resource locator] redirection.

French

Domaine(s)
  • Traitement de l'information (Informatique)
  • Internet et télématique
CONT

Le code de statut de réponse de redirection «302 Trouvé» indique que la ressource est temporairement déplacée vers l'URL [localisateur uniforme de ressource] contenue dans l'en-tête Location. Un navigateur redirige vers cette page, mais les moteurs de recherche ne mettent pas à jour leurs liens vers la ressource(en termes de référencement, cela indique que le flux de référencement n’ est pas envoyé vers la nouvelle URL).

Spanish

Save record 6

Record 7 2017-01-06

English

Subject field(s)
  • Environmental Management
CONT

The current position of an organization with regard to the environment can be established by means of an initial environment review. The initial review can cover the following: identification of legislative and regulatory requirements; identification of environmental aspects of its activities, products or services so as to determine those that have or can have significant environmental impacts and liabilities; evaluation of performance compared with internal criteria, external standards, regulations, coded of practice and sets of principles and guidelines,....

OBS

initial environmental review: term approved by the Translation Bureau and in general use within ghe industry and related businesses as well as in public administration.

French

Domaine(s)
  • Gestion environnementale
CONT

La première étape importante [de la revue environnementale initiale] est d’établir la liste des points à passer en revue. Ceci peut inclure les activités, les opérations spécifiques ou site précis de l'organisme [...] certaines techniques courantes à mettre en œuvre pour conduire une revue sont des questionnaires, des interviews, des listes de vérifications, des mesurages et examens écrits, une revue des enregistrements, du référencement [...].

OBS

revue environnementale initiale : terme préconisé par le Bureau de la traduction et largement utilisé par les milieux de l’industrie, de l’entreprise privée et de l’administration publique.

Spanish

Save record 7

Record 8 2014-11-05

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
CONT

Want to know the difference between natural referencing (SEO) and paid search advertising in order to choose the best strategy to improve your search engine visibility and rank? ... The main difference between these two types of referencing is that one of them guarantees a specific rank, while the other does not guarantee anything but allows your website to achieve a certain search engine rank naturally at the end of a longer or shorter campaign.

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
CONT

[...] l'action générique d’inscription dans les moteurs de recherche a été appelée référencement. Aujourd’hui, sa pratique s’articule autour des outils de recherche, plus particulièrement des moteurs et des annuaires de recherche, en tentant d’améliorer le positionnement des sites(et donc leur visibilité) dans leurs pages de résultats. [Le référencement] s’articule par la mise en place de deux stratégies distinctes et complémentaires : le référencement naturel [...] et le référencement payant [...]

Spanish

Save record 8

Record 9 2014-06-05

English

Subject field(s)
  • Occupational Bodies and Committees
  • Library Science
OBS

Association of Directors of Municipal Libraries and Intercommunal Groupings of the Cities of France; ADLGC: unofficial translations provided for information purposes only.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités professionnels
  • Bibliothéconomie
DEF

Cette association a pour buts l'échange, la capitalisation et la diffusion d’informations, d’expériences et de savoir-faire; la réalisation d’études et d’enquêtes; la réalisation ou le référencement d’outils répondant à des besoins communs; la prospective sur l'évolution des missions; l'ouverture sur les expériences étrangères [et] la représentation des directeurs des bibliothèques municipales et intercommunales des grandes villes de France auprès de tout partenaire institutionnel, public ou privé.

Spanish

Save record 9

Record 10 2013-12-10

English

Subject field(s)
  • Library Science
OBS

sample: A representative portion of a whole.

French

Domaine(s)
  • Bibliothéconomie
DEF

Marque de référence; échantillon collé dans une référence.

Spanish

Save record 10

Record 11 2012-09-26

English

Subject field(s)
  • IT Security
  • Internet and Telematics
CONT

Spamdexing is used to decrease the quality of a search engine's results to attempt to gain more traffic. One method of spamdexing is to design a page to rank well for a particular keyword when that keyword has nothing to do with the site's content.

French

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
  • Internet et télématique
DEF

Ensemble de méthodes abusives et malhonnêtes visant à améliorer le classement d’un site Internet dans les résultats des moteurs de recherche.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Seguridad de IT
  • Internet y telemática
DEF

Cualquier procedimiento que provoca artificialmente que un sitio web aparezca en una posición destacada, o repetidas veces, cuando el consultante de un buscador pregunta por determinadas palabras clave.

Save record 11

Record 12 2008-12-01

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
Key term(s)
  • Googlebombing

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
OBS

Cette technique de référencement particulière veut influencer directement le classement des résultats obtenus avec le moteur de recherche Google.

OBS

Concrètement, plusieurs personnes créent de nombreux liens hypertextes menant vers un même site, en les associant à une expression ou à un mot dévalorisants.

Spanish

Save record 12

Record 13 2008-09-12

English

Subject field(s)
  • Standards and Regulations (Chemistry)
  • Information Processing (Informatics)
CONT

The IUPAC International Chemical Identifier (InChI, pronounced "INchee") is a textual identifier for chemical substances designed to provide a standard and human-readable way to encode molecular information and to facilitate the search for such information in databases and on the web. Developed by IUPAC [International Union of Pure and Applied Chemistry] and NIST [National Institute of Standards and Technology] during 2000-2005, the format and algorithms are non-proprietary and the software is freely available under the open source LGPL license (though the term "InChI" is a trademark of IUPAC).

OBS

Every InChI starts with the string "InCHI=" followed by the version number, currently 1. The remaining information is structured as a sequence of layers and sub-layers, with each layer providing one specific type of information. The layers and sub-layers are separated by the delimiter "/" and start with a characteristic prefix letter (except for the chemical formula sub-layer of the main layer).

CONT

Example: CH3CH2OH, ethanol. InCHI=1/C2H60/c1-2-3/h3H,2H2,1H3.

OBS

The InChIKey, sometimes referred to as a hashed InChI, is a fixed length (25 character) condensed digital representation of the InChI that is not human-readable. The InChIKey specification was released in September 2007 in order to facilitate web searches for chemical compounds, since these were problematical with the full-length InChI.

French

Domaine(s)
  • Normes et réglementation (Chimie)
  • Traitement de l'information (Informatique)
CONT

Il existe différentes méthodes d’identification internationales :-Le numéro CAS [...].-Le numéro RTECS [ou les] numéros d’identification de l'ONU utilisés dans le cadre du transport international. [...] Il existe d’autres nomenclatures et systèmes de référencement pour la classification des substances chimiques, y compris les dénominations UICPA [Union internationale de chimie pure et appliquée] attribuées par le «International Chemical Identifier»(InChI)(Service d’Identification International de Produits Chimiques), et les [...] Nombres CE, ces derniers étant attribués par la Commission des Communautés européennes aux substances chimiques disponibles dans le commerce, principalement au sein de l'Union européenne.

CONT

L’IUPAC a lancé une nouvelle version de son système InChI d’identification chimique, InChIKey. Cette version condensée permet de représenter presque n’importe quelle substance chimique avec une série fixe de 25 caractères. Elle pourrait rendre beaucoup plus simple la recherche sur Internet de composés spécifiques en empêchant les coupures imprévisibles et d’autres problèmes rencontrés avec des séries d’InChI de longueur arbitraire.

OBS

identificateur : terme attesté. Le Trésor de la langue française en donne la définition suivante dans le domaine de l’informatique : «Symbole destiné à identifier un corps de données». Pour les attestations en chimie, voir les justifications complémentaires qui suivent.

OBS

Le nom et le numéri EINECS ou ELINCS de ces substances doivent être mentionnés [...]. Le numéro CAS et le nom UICPA [...] peuvent également être utiles. Pour les substances mentionnées par une désignation de remplacement, [...] un identificateur chimique n’est pas nécessaire.

OBS

L’identificateur de la matière (marque de commerce, nom ou numéro de code, désignation chimique, nom générique ou désignation commerciale).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Normas y reglamentaciones (Química)
  • Tratamiento de la información (Informática)
Save record 13

Record 14 2004-06-15

English

Subject field(s)
  • Marketing
  • Food Industries

French

Domaine(s)
  • Commercialisation
  • Industrie de l'alimentation
CONT

Le référencement d’un produit, aussi appelé mise en liste, est une accréditation d’un produit permettant à celui-ci de se retrouver dans le catalogue et le réseau de vente du grossiste ou distributeur [...] Certains produits génériques en sont exclus, par exemple dans la catégorie des fruits et légumes et dans celle de la viande [...]

Spanish

Save record 14

Record 15 2004-04-07

English

Subject field(s)
  • Marketing
CONT

[Rretailers/wholesalers] also often require supplier to pay slotting fees linked to the position of the good in-store (e.g.) position on a row, shelf height, etc.).

CONT

Slotting fees, the controversial practice of supermarkets and mass merchants charging for display space, is becoming "more and more" prevalent with video, some industry sources say.

CONT

It has become common practice for retail grocers to charge grocery manufacturers a slotting allowance for placing products on the retail shelf. Manufacturers view the allowances as anti-competitive.

OBS

By extension, "slotting fees" and "slotting allowances" can refer to a lump-sum payment that covers all fees related to the introduction of a new product in a store: listing registration, stocking, slotting and advertising.

OBS

slotting allowance; slotting fee: terms rarely used in the singular.

Key term(s)
  • slotting allowance
  • slotting fee

French

Domaine(s)
  • Commercialisation
DEF

Paiements forfaitaires versés par le fournisseur (ou par le fabricant) pour s’assurer un emplacement sur les étalages du détaillant (ou du grossiste).

CONT

Les frais d’étalage sont l’une des nombreuses pratiques commerciales adoptées pour lancer de nouveaux produits dont le succès commercial est très aléatoire, notamment dans le secteur de l’alimentation, des livres et des jouets pour enfants. Bien qu’ils puissent être discriminatoires envers différents fabricants, ces frais permettent aussi dans une certaine mesure de partager le risque entre détaillants et fabricants (il semble que plus de 70 % des nouveaux produits alimentaires restent à l’étalage moins d’un an); ce sont donc les circonstances qui déterminent s’ils favorisent ou briment la concurrence.

OBS

Par extension, «frais de présentation» et «frais d’étalage» peuvent référer à un paiement forfaitaire couvrant tous les frais reliés à l’introduction d’un nouveau produit dans un magasin : inscription sur la liste (inventaire), stockage, emplacement sur les étalages et publicité.

OBS

frais de présentation; frais d’étalage: termes rarement utilisés au singulier.

Key term(s)
  • droit d’étalage

Spanish

Save record 15

Record 16 2004-03-11

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique

Spanish

Save record 16

Record 17 2003-10-03

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
CONT

Paid Inclusion : shows whether a search engine offers a program where you can pay to be guaranteed that your pages will be included in its index.

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
CONT

[Il existe] trois types de référencement payant pratiqué par les outils de recherche : la soumission payante(paid submission), l'inclusion payante(paid inclusion) et le placement payant(paid placement) [...] L'inclusion payante consiste à inclure la référence dans la liste de résultat de l'outil.

Spanish

Save record 17

Record 18 2003-10-03

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
CONT

Many search engines now offer paid submission ... options which guarantee your site will be submitted quickly.

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
CONT

Cette plainte distingue trois types de référencement payant pratiqué par les outils de recherche : la soumission payante(paid submission), l'inclusion payante(paid inclusion) et le placement payant(paid placement). La soumission payante permet d’accélérer le processus d’examen du référencement dans l'outil, sans garantir que celui-ci sera définitivement accepté par ce dernier.

Spanish

Save record 18

Record 19 2003-10-03

English

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
CONT

... paid placement ... guarantees a particular position in relation to a particular search term.

French

Domaine(s)
  • Internet et télématique
CONT

Cette plainte distingue trois types de référencement payant pratiqué par les outils de recherche : la soumission payante(paid submission), l'inclusion payante(paid inclusion) et le placement payant(paid placement) [...] le placement payant offre la possibilité de diffuser le résultat de la recherche au-dessus, au-dessous ou à côté du contenu éditorial de l'outil.

Spanish

Save record 19

Record 20 2000-04-01

English

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Information Processing (Informatics)

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Traitement de l'information (Informatique)

Spanish

Save record 20

Record 21 1989-01-26

English

Subject field(s)
  • Financial Institutions
DEF

The referral of potential customers by one institution to another, for further servicing of their needs.

French

Domaine(s)
  • Institutions financières
DEF

Arrangement en vertu duquel une institution dirige des clients éventuels vers une autre institution susceptible de leur fournir les services dont ils ont besoin.

Spanish

Save record 21

Record 22 1988-09-26

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

We came to realize that scripts, plans, goals and cross-textual referencing weren't the only crucial elements of an understanding system.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
OBS

Voir «référencement» dans le Grand Robert.

OBS

transphrastique : qui concerne les unités de discours d’un niveau supérieur à la phrase.

Spanish

Save record 22

Record 23 1988-02-22

English

Subject field(s)
  • Winemaking
OBS

The English equivalents are proposed from usage at the Québec ("listing officiel") and Ontario ("Product listing number") liquor boards.

French

Domaine(s)
  • Industrie vinicole
CONT

Description et, souvent, sinon toujours, codification d’un vin pour l’inscrire au répertoire : couleur, pays d’origine, région, nom, producteur ...

OBS

Le responsable de l'achat des vins à la société des alcools du Québec précise que les termes "référencement des vins" et "listing officiel"(qu'on abrège en "listing" dans le milieu) sont usités couramment. Au Canada, il appartient à chaque province de référencer les vins. Le mode de description est uniformisé dans tout le pays par l'emploi du CSPC(sans doute le "Canadian Standard Product Code")

Spanish

Save record 23

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