TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

SECRETAIRE DOCUMENTS [8 records]

Record 1 2022-12-02

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Management Operations (General)
  • Corporate Management (General)
CONT

Administrative secretaries perform day-to-day administrative and secretarial duties in office environments. Their responsibilities include reporting to management, drafting documents and entering data, and scheduling appointments.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
CONT

Le secrétaire administratif est un employé de bureau ayant la responsabilité d’assurer les tâches administratives dans une organisation publique ou privée. Il est chargé des travaux de secrétariat à savoir le traitement des documents administratifs et la diffusion de l'information.

Spanish

Save record 1

Record 2 2012-12-13

English

Subject field(s)
  • Meetings and Assemblies (Administration)
  • Parliamentary Language
  • The Executive (Constitutional Law)
CONT

Cabinet conclusions are the records that summarize discussions and decisions of federal Cabinet meetings. With very few exceptions, these documents are prepared for every meeting of Cabinet by the Secretary to the Cabinet, who is also the Clerk of the Privy Council.

French

Domaine(s)
  • Réunions et assemblées (Administration)
  • Vocabulaire parlementaire
  • Pouvoir exécutif (Droit constitutionnel)
CONT

Les conclusions du Cabinet sont un résumé des discussions qui se déroulent au cours des réunions du Cabinet fédéral et des décisions qui sont alors prises. À quelques exceptions près, ces documents sont préparés lors de chaque réunion du Cabinet par le secrétaire du Cabinet, qui est également le greffier du Conseil privé.

OBS

Réunion du Cabinet [...] le Cabinet se réunit selon un calendrier régulier, habituellement chaque semaine, pour discuter des problèmes les plus importants de la politique gouvernementale, et pour prendre des décisions.

Spanish

Save record 2

Record 3 2011-07-12

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Parliamentary Language
DEF

A member of the government party named for a period of one year to assist a minister as the minister directs.

OBS

A Parliament Secretary may table documents or answer questions on the minister's behalf, but may not present Government bills.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Vocabulaire parlementaire
DEF

Député nommé pour une période d’un an en vue d’assister un ministre dans ses activités.

OBS

Un secrétaire parlementaire peut déposer des documents ou répondre à des questions au nom d’un ministre, mais ne peut présenter des projets de loi émanant du gouvernement.

Spanish

Save record 3

Record 4 2007-04-24

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Provincial Administration
OBS

The Comité de législation is one of the standing ministerial committees of the Cabinet. Under its enabling order, the Committee is mandated to prepare, on behalf of the Conseil exécutif, opinions on the legislative or regulatory implications of the memorendums and other documents that it receives from the Conseil exécutif, the Secretary General of the Conseil exécutif, or the Chair of the Comité de législation. Once a decision has been made by the Conseil exécutif, the Committee is also mandated to ensure the legislative and legal consistency of the ensuing bill and the amendments that will be made when this bill is presented in the National Assembly. In addition, the Comité de législation can issue guidelines concerning the drafting of statutes and regulations.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Administration provinciale
OBS

Le Comité de législation est l'un des comités ministériels permanents du Conseil exécutif. En vertu du décret qui le constitue, le Comité a pour mandat de préparer, à l'intention du Conseil exécutif, des avis sur les implications législatives ou réglementaires des mémoires et autres documents qui lui sont soumis par le Conseil exécutif, le secrétaire général du Conseil exécutif ou le président du Comité de législation. Le Comité a aussi pour mandat de s’assurer, une fois la décision prise par le Conseil exécutif, de la cohérence législative et juridique du projet de loi qui en découle et des amendements qu'on voudra y apporter, une fois ce projet de loi présenté à l'Assemblée nationale. Le Comité de législation peut en outre donner des directives concernant la rédaction des lois et des règlements.

Spanish

Save record 4

Record 5 2007-04-24

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Provincial Administration
OBS

Role of the Greffe - The Secretary General of the Conseil exécutif is also its Clerk. He is responsible for the Greffe, which processes draft orders-in-council that must be adopted by the Conseil des ministres. The Clerk advises on draft orders-in-council and draft regulations, and is the conservator of these documents.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Administration provinciale
OBS

Rôle du Greffe-Le secrétaire général du Conseil exécutif en est également le greffier. Il est responsable du Greffe, lequel est chargé du traitement des projets de décret qui doivent être adoptés par le Conseil des ministres. Le greffier agit en tant que conseiller relativement aux projets de décret et de règlement et à titre de conservateur de ces documents.

Spanish

Save record 5

Record 6 1995-11-29

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Records Management (Management)
OBS

Ottawa: Public Archives Canada, 1986. 1 vol. Old title: 1983-1985. 3 vols.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Gestion des documents (Gestion)

Spanish

Save record 6

Record 7 1994-03-28

English

Subject field(s)
  • Personnel and Job Evaluation
  • Federal Administration
DEF

Statements about the demands and working conditions that arise from the key activities, based on the sixteen elements in the Universal Classification Standard.

OBS

One of the three main sections of a work description.

OBS

Examples: For approximately 80 per cent of the time, the work [of a secretary] requires sitting while keyboarding and focusing on a computer screen. There is also time pressure to produce documents within tight deadlines.

French

Domaine(s)
  • Évaluation du personnel et des emplois
  • Administration fédérale
DEF

Énoncés des exigences et des conditions de travail qui découlent des activités principales, fondés sur les seize éléments de la Norme générale de classification.

OBS

Une des trois principales sections d’une description de travail.

OBS

Exemples : Pendant environ 80 % du temps, [la secrétaire doit] être assise devant un écran d’ordinateur pour introduire des données par clavier. Il y a aussi le stress causé par la préparation de documents dans des délais serrés.

Spanish

Save record 7

Record 8 1977-09-13

English

Subject field(s)
  • Personnel Management (General)

French

Domaine(s)
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Si "records manager" correspond à "gestionnaire des documents" "records secretary correspond alors à "secrétaire des documents".

OBS

Renseignement: 2Fv-7aa.

Spanish

Save record 8

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: