TERMIUM Plus®
The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.
SECRETAIRE GENERAL GOUVERNEMENT [11 records]
Record 1 - internal organization data 2017-11-24
Record 1, English
Record 1, Subject field(s)
- Government Positions
- Government Accounting
Record 1, Main entry term, English
- Comptroller General of Canada
1, record 1, English, Comptroller%20General%20of%20Canada
correct, see observation
Record 1, Abbreviations, English
Record 1, Synonyms, English
- Comptroller General 2, record 1, English, Comptroller%20General
correct, see observation, Canada
- Secretary of the Treasury Board and Comptroller General of Canada 2, record 1, English, Secretary%20of%20the%20Treasury%20Board%20and%20Comptroller%20General%20of%20Canada
former designation, correct, see observation
- Comptroller of the Treasury 2, record 1, English, Comptroller%20of%20the%20Treasury
former designation, correct, see observation, Canada
Record 1, Textual support, English
Record number: 1, Textual support number: 1 OBS
Changes in responsibilities continued through the late 1960s. In 1969, as recommended by the Glassco Commission, the position of Comptroller of the Treasury was abolished and departments took responsibility for certifying and authorizing expenditures. The Comptroller's office became part of the Department of Supply and Services. This function remained in PWGSC [Public Works and Government Services Canada] as the Receiver General of Canada. In 1978 as part of the government's response to the Auditor General's Report, a new Office of the Comptroller General was established. While similar in name to the former Comptroller of the Treasury the function was different. The Comptroller General reported to the Treasury Board on financial management program evaluation and internal audit in government departments. As part of this reorganization [in 1993,] the Office of the Comptroller General of Canada which had existed as a distinct organization separate from the Treasury Board Secretariat since 1978 was amalgamated with the Secretariat and the title and responsibilities for both were delegated to a single individual –Secretary of the Treasury Board and Comptroller General of Canada. In June 2004, following the appointment of the new Comptroller General, a new Office of the Comptroller General (OCG) was established as a distinct organization in TBS [Treasury Board Secretariat]. Consistent with the focus on sound financial management in the OCG, other responsibilities that were under the former Comptrollership Branch now fall elsewhere in the Secretariat. 2, record 1, English, - Comptroller%20General%20of%20Canada
Record 1, French
Record 1, Domaine(s)
- Postes gouvernementaux
- Comptabilité publique
Record 1, Main entry term, French
- contrôleur général du Canada
1, record 1, French, contr%C3%B4leur%20g%C3%A9n%C3%A9ral%20du%20Canada
correct, see observation, masculine noun
Record 1, Abbreviations, French
Record 1, Synonyms, French
- contrôleuse générale du Canada 2, record 1, French, contr%C3%B4leuse%20g%C3%A9n%C3%A9rale%20du%20Canada
correct, feminine noun
- contrôleur général 3, record 1, French, contr%C3%B4leur%20g%C3%A9n%C3%A9ral
correct, see observation, masculine noun, Canada
- contrôleuse générale 4, record 1, French, contr%C3%B4leuse%20g%C3%A9n%C3%A9rale
correct, feminine noun, Canada
- secrétaire du Conseil du Trésor et contrôleur général du Canada 3, record 1, French, secr%C3%A9taire%20du%20Conseil%20du%20Tr%C3%A9sor%20et%20contr%C3%B4leur%20g%C3%A9n%C3%A9ral%20du%20Canada
former designation, correct, see observation, masculine and feminine noun, Canada
- contrôleur du Trésor 3, record 1, French, contr%C3%B4leur%20du%20Tr%C3%A9sor
former designation, correct, see observation, masculine noun, Canada
- contrôleuse du Trésor 4, record 1, French, contr%C3%B4leuse%20du%20Tr%C3%A9sor
former designation, correct, feminine noun, Canada
Record 1, Textual support, French
Record number: 1, Textual support number: 1 OBS
Les responsabilités ont continué de changer jusqu'à la fin des années 1960. En 1969, comme l'avait recommandé la Commission Glassco, le poste de contrôleur du Trésor a été aboli et les ministères ont assumé la responsabilité de la certification et de l'autorisation des dépenses. Le Bureau du contrôleur est devenu une partie du ministère des Approvisionnements et Services. Cette fonction est maintenant remplie par le receveur général du Canada qui fait partie de TPSGC [Travaux publics et Services gouvernementaux Canada]. En 1978, en partie en réponse au rapport du vérificateur général, le gouvernement établissait le nouveau Bureau du contrôleur général. Même s’il portait un titre presque identique à celui de l'ancien contrôleur du Trésor la fonction était différente. Le contrôleur général rendait compte au Conseil du Trésor de la gestion financière de l'évaluation de programmes et de la vérification interne dans les ministères. Par suite de cette réorganisation [en 1993, ] le Bureau du contrôleur général du Canada, qui existait à titre d’entité indépendante par rapport au Secrétariat du Conseil du Trésor depuis 1978, a été fusionné à ce dernier et les titres et responsabilités de l'un et l'autre ont été délégués à une même personne, le secrétaire du Conseil du Trésor et contrôleur général du Canada. En juin 2004 par suite de la nomination du nouveau contrôleur général, le Bureau du contrôleur général(BCG) a été créé à titre d’organisation distincte à l'intérieur du SCT [Secrétariat du Conseil du Trésor]. Étant donné l'importance accordée à la saine gestion financière au sein du BCG d’autres responsabilités exercées par l'ancienne Direction de la fonction de contrôleur ont été transférées à d’autres secteurs du Secrétariat. 3, record 1, French, - contr%C3%B4leur%20g%C3%A9n%C3%A9ral%20du%20Canada
Record 1, Spanish
Record 1, Campo(s) temático(s)
- Puestos gubernamentales
- Contabilidad pública
Record 1, Main entry term, Spanish
- Contralor General de Canadá
1, record 1, Spanish, Contralor%20General%20de%20Canad%C3%A1
correct, masculine noun
Record 1, Abbreviations, Spanish
Record 1, Synonyms, Spanish
- Contralora General de Canadá 2, record 1, Spanish, Contralora%20General%20de%20Canad%C3%A1
correct, feminine noun
Record 1, Textual support, Spanish
Record 2 - internal organization data 2017-02-15
Record 2, English
Record 2, Subject field(s)
- Titles of Intergovernmental Programs
- War and Peace (International Law)
Record 2, Main entry term, English
- Roadmap
1, record 2, English, Roadmap
correct
Record 2, Abbreviations, English
Record 2, Synonyms, English
Record 2, Textual support, English
Record 2, French
Record 2, Domaine(s)
- Titres de programmes intergouvernementaux
- Guerre et paix (Droit international)
Record 2, Main entry term, French
- Feuille de route
1, record 2, French, Feuille%20de%20route
correct, feminine noun
Record 2, Abbreviations, French
Record 2, Synonyms, French
Record 2, Textual support, French
Record number: 2, Textual support number: 1 CONT
La déclaration suivante a été rendue publique le 30 avril 2003 par le porte-parole du Secrétaire général, M. Kofi Annan : Le Secrétaire général des Nations Unies exprime sa vive satisfaction à l'occasion de la présentation officielle de la Feuille de route(S/2003/529) pour la paix au Moyen-Orient. Il est convaincu que ce plan de paix ambitieux et axé sur les résultats-fruit d’une longue et intensive coopération entre les États-Unis d’Amérique, la Fédération de Russie, l'Union européenne et l'Organisation des Nations Unies-offre aux peuples israélien et palestinien une véritable chance de mettre fin au conflit tenace et douloureux qui les oppose et, donne ainsi à tous les peuples de cette région tourmentée l'occasion d’instaurer-enfin-une paix juste et globale. Il engage le Gouvernement israélien et l'Autorité palestinienne à donner leur adhésion à la Feuille de route et à coopérer avec le Quatuor dans sa mise en œuvre. 1, record 2, French, - Feuille%20de%20route
Record 2, Spanish
Record 2, Campo(s) temático(s)
- Títulos de programas intergubernamentales
- Guerra y paz (Derecho internacional)
Record 2, Main entry term, Spanish
- Hoja de Ruta
1, record 2, Spanish, Hoja%20de%20Ruta
correct, feminine noun
Record 2, Abbreviations, Spanish
Record 2, Synonyms, Spanish
Record 2, Textual support, Spanish
Record number: 2, Textual support number: 1 CONT
La Hoja de Ruta fijó tres fases claramente delimitadas por fechas: El final del terrorismo y la violencia (mediados de 2003); aprobación de una Constitución palestina y la creación de un Estado con "fronteras provisionales" (finales de 2003); solución de cuestiones pendientes -- refugiados, Jerusalén, asentamientos y fronteras -- (2005). 1, record 2, Spanish, - Hoja%20de%20Ruta
Record 3 - internal organization data 2017-02-09
Record 3, English
Record 3, Subject field(s)
- Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
- The Legislature (Public Administration)
Record 3, Main entry term, English
- Secrétariat à la législation
1, record 3, English, Secr%C3%A9tariat%20%C3%A0%20la%20l%C3%A9gislation
correct, Quebec
Record 3, Abbreviations, English
Record 3, Synonyms, English
Record 3, Textual support, English
Record number: 3, Textual support number: 1 OBS
The Secrétariat à la législation is one of the secretariats of the Secrétariat général du Conseil exécutif. Consisting of an associate secretary general, an assistant secretary, two legislation advisors, and secretariat employees, this body assists the Comité de législation in its work. On behalf of the Comité de législation or at the request of the Secrétariat général du Conseil exécutif, the Secrétariat à la Législation analyzes the briefs and bills that must be brought to the Committee s attention. It makes sure that the work associated with the drafting of bills in government departments and agencies is carried out according to a timetable that permits the implementation of the government s legislative program. The Secretariat coordinates all of the revision work related to the bills that the government intends to propose in the National Assembly. In addition, it liaises with the National Assembly's Direction de la traduction et de l'édition des lois, which is in charge of translating and printing these bills. 1, record 3, English, - Secr%C3%A9tariat%20%C3%A0%20la%20l%C3%A9gislation
Record 3, French
Record 3, Domaine(s)
- Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
- Structures du pouvoir législatif (Admin. publ.)
Record 3, Main entry term, French
- Secrétariat à la législation
1, record 3, French, Secr%C3%A9tariat%20%C3%A0%20la%20l%C3%A9gislation
correct, masculine noun, Quebec
Record 3, Abbreviations, French
Record 3, Synonyms, French
Record 3, Textual support, French
Record number: 3, Textual support number: 1 OBS
Le Secrétariat à la législation est un des secrétariats du secrétariat général du Conseil exécutif. Composé d’un secrétaire général associé, d’un secrétaire adjoint, de deux conseillers en législation et d’employées de secrétariat, il assiste le Comité de législation dans ses travaux. Le Secrétariat procède, à l'intention du Comité ou à la demande du Secrétariat général du Conseil exécutif, à l'analyse des mémoires et des projets de loi qui doivent être soumis à l'attention du Comité. Il voit à ce que les travaux d’élaboration des projets de loi, dans les ministères et organismes du gouvernement, soient exécutés selon un calendrier permettant la mise en œuvre du programme législatif du gouvernement. Il coordonne l'ensemble des travaux de révision des projets de loi que le gouvernement entend proposer à l'Assemblée nationale et assure un lien institutionnel avec la Direction de la traduction et de l'édition des lois de l'Assemblée nationale chargée de la traduction et de l'impression de ces projets. 1, record 3, French, - Secr%C3%A9tariat%20%C3%A0%20la%20l%C3%A9gislation
Record 3, Spanish
Record 3, Textual support, Spanish
Record 4 - internal organization data 2007-09-18
Record 4, English
Record 4, Subject field(s)
- Titles of International Programs
- Economic Co-operation and Development
- Rights and Freedoms
Record 4, Main entry term, English
- United Nations Voluntary Fund for Advisory Services and Technical Assistance in the Field of Human Rights
1, record 4, English, United%20Nations%20Voluntary%20Fund%20for%20Advisory%20Services%20and%20Technical%20Assistance%20in%20the%20Field%20of%20Human%20Rights
correct
Record 4, Abbreviations, English
Record 4, Synonyms, English
- Voluntary Fund for Advisory Services and Technical Assistance in the Field of Human Rights 1, record 4, English, Voluntary%20Fund%20for%20Advisory%20Services%20and%20Technical%20Assistance%20in%20the%20Field%20of%20Human%20Rights
correct
Record 4, Textual support, English
Record number: 4, Textual support number: 1 OBS
The Voluntary Fund for Technical Cooperation in the Field of Human Rights was established in 1987 by the Secretary General. It is funded from voluntary contributions and provides technical cooperation to countries upon Government's request. Projects are implemented within the framework of the Technical Cooperation Programme, administered by the Office of the United Nations High Commission for Human Rights. A Board of Trustees was created in 1993 to assist in fund-raising and to provide expert advice and support for the Voluntary Fund. Members are appointed by the Secretary-General for three years and are chosen for their independence and wide experience in the field of human and technical cooperation. 1, record 4, English, - United%20Nations%20Voluntary%20Fund%20for%20Advisory%20Services%20and%20Technical%20Assistance%20in%20the%20Field%20of%20Human%20Rights
Record 4, French
Record 4, Domaine(s)
- Titres de programmes internationaux
- Coopération et développement économiques
- Droits et libertés
Record 4, Main entry term, French
- Fonds de contributions volontaires des Nations Unies pour les services consultatifs et l’assistance technique dans le domaine des droits de l’homme
1, record 4, French, Fonds%20de%20contributions%20volontaires%20des%20Nations%20Unies%20pour%20les%20services%20consultatifs%20et%20l%26rsquo%3Bassistance%20technique%20dans%20le%20domaine%20des%20droits%20de%20l%26rsquo%3Bhomme
correct, masculine noun
Record 4, Abbreviations, French
Record 4, Synonyms, French
- Fonds de contributions volontaires pour les services consultatifs et l’assistance technique dans le domaine des droits de l’homme 1, record 4, French, Fonds%20de%20contributions%20volontaires%20pour%20les%20services%20consultatifs%20et%20l%26rsquo%3Bassistance%20technique%20dans%20le%20domaine%20des%20droits%20de%20l%26rsquo%3Bhomme
correct, masculine noun
Record 4, Textual support, French
Record number: 4, Textual support number: 1 OBS
Les Fonds de contributions volontaires des Nations Unies pour la coopération technique dans le domaine des droits de l'homme a été créé en 1987 par le Secrétaire général. Il est alimenté par des contributions volontaires et fournit des services de coopération technique aux pays dont le gouvernement le demande. Des projets sont exécutés dans le cadre du Programme de coopération technique, administré par le Haut Commissaire aux droits de l'homme/Centre pour les droits de l'homme. Un Conseil d’administration a été créé en 1993 pour aider à la collecte des fonds et fournir des avis consultatifs et un appui au Fonds de contributions volontaires. Ses membres sont nommées par le Secrétaire général pour trois ans et choisis pour leur indépendance et leur vaste expérience dans le domaine des droits de l'homme et de la coopération technique. 1, record 4, French, - Fonds%20de%20contributions%20volontaires%20des%20Nations%20Unies%20pour%20les%20services%20consultatifs%20et%20l%26rsquo%3Bassistance%20technique%20dans%20le%20domaine%20des%20droits%20de%20l%26rsquo%3Bhomme
Record 4, Spanish
Record 4, Campo(s) temático(s)
- Títulos de programas internacionales
- Cooperación y desarrollo económicos
- Derechos y Libertades
Record 4, Main entry term, Spanish
- Fondo de Contribuciones Voluntarias de las Naciones Unidas para los Servicios de Asesoramiento y Asistencia Técnica en Materia de Derechos Humanos
1, record 4, Spanish, Fondo%20de%20Contribuciones%20Voluntarias%20de%20las%20Naciones%20Unidas%20para%20los%20Servicios%20de%20Asesoramiento%20y%20Asistencia%20T%C3%A9cnica%20en%20Materia%20de%20Derechos%20Humanos
masculine noun
Record 4, Abbreviations, Spanish
Record 4, Synonyms, Spanish
- Fondo de Contribuciones Voluntarias para los Servicios de Asesoramiento y Asistencia Técnica en Materia de Derechos Humanos 1, record 4, Spanish, Fondo%20de%20Contribuciones%20Voluntarias%20para%20los%20Servicios%20de%20Asesoramiento%20y%20Asistencia%20T%C3%A9cnica%20en%20Materia%20de%20Derechos%20Humanos
masculine noun
Record 4, Textual support, Spanish
Record 5 - internal organization data 2007-04-24
Record 5, English
Record 5, Subject field(s)
- Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
- Administrative Structures (Publ. Admin.)
Record 5, Main entry term, English
- Secrétariat aux emplois supérieurs
1, record 5, English, Secr%C3%A9tariat%20aux%20emplois%20sup%C3%A9rieurs
correct, Quebec
Record 5, Abbreviations, English
- SES 1, record 5, English, SES
correct, Quebec
Record 5, Synonyms, English
Record 5, Textual support, English
Record number: 5, Textual support number: 1 OBS
The Secrétariat aux emplois supérieurs (SES) advises the government with a view to ensuring that it has a skilled and diversified senior public service. Moreover, the Secretariat makes sure that optimal use is made of these resources for an efficient governance of the State. For this purpose, the Secretariat has the following main responsibilities: see to the successful completion of the various stages leading to the appointment, the renewal of the term of office, the reassignment or the reclassification of senior position holders; evaluate and recommend the level of senior positions; determine the remuneration and the other conditions of employment of position holders; offer development activities and coaching services to individuals appointed to senior positions in government departments and organizations; advise the Secretary General on the application of the rules of ethics and professional conduct concerning senior public servants and public administrators. 1, record 5, English, - Secr%C3%A9tariat%20aux%20emplois%20sup%C3%A9rieurs
Record 5, French
Record 5, Domaine(s)
- Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
- Structures de l'administration publique
Record 5, Main entry term, French
- Secrétariat aux emplois supérieurs
1, record 5, French, Secr%C3%A9tariat%20aux%20emplois%20sup%C3%A9rieurs
correct, masculine noun, Quebec
Record 5, Abbreviations, French
- SES 1, record 5, French, SES
correct, masculine noun, Quebec
Record 5, Synonyms, French
Record 5, Textual support, French
Record number: 5, Textual support number: 1 OBS
Le Secrétariat aux emplois supérieurs(SES) conseille le gouvernement afin qu'il puisse disposer d’une haute fonction publique compétente et diversifiée et il voit à son utilisation optimale pour une gouverne efficace de l'État. Pour ce faire, il a pour responsabilités principales : d’assurer la réalisation des différentes étapes menant à la nomination, au renouvellement du mandat, à la réaffectation ou au reclassement des titulaires d’un emploi supérieur; d’évaluer et de recommander le niveau des emplois supérieurs; de déterminer la rémunération et les autres conditions de travail des titulaires; d’offrir des activités de développement et des services d’accompagnement aux personnes nommées à la haute direction des ministères et organismes du gouvernement; de conseiller le secrétaire général quant à l'application des règles d’éthique et de déontologie concernant les hauts fonctionnaires et les administrateurs publics. 1, record 5, French, - Secr%C3%A9tariat%20aux%20emplois%20sup%C3%A9rieurs
Record 5, Spanish
Record 5, Textual support, Spanish
Record 6 - internal organization data 2007-04-24
Record 6, English
Record 6, Subject field(s)
- Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
- Provincial Administration
Record 6, Main entry term, English
- Secrétariat de l'Ordre national du Québec
1, record 6, English, Secr%C3%A9tariat%20de%20l%27Ordre%20national%20du%20Qu%C3%A9bec
correct
Record 6, Abbreviations, English
Record 6, Synonyms, English
Record 6, Textual support, English
Record number: 6, Textual support number: 1 OBS
The Secrétariat de l'Ordre national du Québec is an administrative entity that reports to the Ministère du Conseil exécutif. Its role consists of performing the work that will enable the government to make nominations to the Ordre national du Québec. By delegation of the Secretary General of the government, the Secrétariat de l'Ordre national du Québec ensures the follow-up on the government s decisions on nominations and organizes the ceremonies for the official bestowing of the insignia. It administers the archives of the Ordre and is the custodian of the registers of signatures and the dies of the insignia of the Order, along with the official documentation of the Ordre. 1, record 6, English, - Secr%C3%A9tariat%20de%20l%27Ordre%20national%20du%20Qu%C3%A9bec
Record 6, French
Record 6, Domaine(s)
- Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
- Administration provinciale
Record 6, Main entry term, French
- Secrétariat de l’Ordre national du Québec
1, record 6, French, Secr%C3%A9tariat%20de%20l%26rsquo%3BOrdre%20national%20du%20Qu%C3%A9bec
correct, masculine noun
Record 6, Abbreviations, French
Record 6, Synonyms, French
Record 6, Textual support, French
Record number: 6, Textual support number: 1 OBS
Le Secrétariat de l'Ordre national du Québec est une entité administrative relevant du ministère du Conseil exécutif. Il a pour fonction d’assurer les travaux permettant au gouvernement de faire les nominations à l'Ordre national du Québec. Par délégation du secrétaire général du gouvernement, le secrétariat de l'Ordre national du Québec assure le suivi des décisions du gouvernement sur les nominations, il organise les cérémonies de remise officielle des insignes. Il administre les archives de l'Ordre, est le dépositaire des registres des signatures et des matrices des insignes de l'Ordre de même que de la documentation officielle de l'Ordre. 1, record 6, French, - Secr%C3%A9tariat%20de%20l%26rsquo%3BOrdre%20national%20du%20Qu%C3%A9bec
Record 6, Spanish
Record 6, Textual support, Spanish
Record 7 - internal organization data 2007-04-24
Record 7, English
Record 7, Subject field(s)
- Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
- Economic Co-operation and Development
- Provincial Administration
Record 7, Main entry term, English
- Secrétariat aux priorités et aux projets stratégiques
1, record 7, English, Secr%C3%A9tariat%20aux%20priorit%C3%A9s%20et%20aux%20projets%20strat%C3%A9giques
correct, Quebec
Record 7, Abbreviations, English
Record 7, Synonyms, English
Record 7, Textual support, English
Record number: 7, Textual support number: 1 OBS
The Secrétariat aux priorités et aux projets stratégiques supports the Secretary General of the government and carries out strategic work and priority initiatives. It is also tasked with supporting the Secretary General by establishing priorities in terms of government action and mandates related to crafting, coordinating and ensuring follow-up of government activities. The Secrétariat is also commissioned to oversee strategic planning by government departments and agencies. Moreover, the Secrétariat is required to keep abreast of the major trends that could affect public policy and governance. It monitors public policy in general and coordinates an integrated public policy intelligence network (Réseau de veille intégrée sur les politiques publiques). 1, record 7, English, - Secr%C3%A9tariat%20aux%20priorit%C3%A9s%20et%20aux%20projets%20strat%C3%A9giques
Record 7, French
Record 7, Domaine(s)
- Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
- Coopération et développement économiques
- Administration provinciale
Record 7, Main entry term, French
- Secrétariat aux priorités et aux projets stratégiques
1, record 7, French, Secr%C3%A9tariat%20aux%20priorit%C3%A9s%20et%20aux%20projets%20strat%C3%A9giques
correct, masculine noun, Quebec
Record 7, Abbreviations, French
Record 7, Synonyms, French
Record 7, Textual support, French
Record number: 7, Textual support number: 1 OBS
Le Secrétariat aux priorités et aux projets stratégiques exerce des fonctions d’appui au secrétaire général du gouvernement et joue un rôle de soutien en effectuant des travaux stratégiques et prioritaires. Il a également pour mission d’appuyer le secrétaire général dans l'établissement des activités prioritaires du gouvernement et dans la réalisation de mandats relatifs à l'élaboration, à la coordination et au suivi des activités gouvernementales. Le Secrétariat a également pour mandat de veiller à l'encadrement de la planification stratégique des ministères et organismes. Le Secrétariat effectue, par ailleurs, des travaux de prospective sur les grandes tendances qui peuvent avoir une incidence sur les politiques publiques et la gouvernance. Il assure le suivi général des politiques publiques et coordonne le Réseau de veille intégrée sur les politiques publiques. 1, record 7, French, - Secr%C3%A9tariat%20aux%20priorit%C3%A9s%20et%20aux%20projets%20strat%C3%A9giques
Record 7, Spanish
Record 7, Textual support, Spanish
Record 8 - internal organization data 2006-06-19
Record 8, English
Record 8, Subject field(s)
- Titles of Government Programs (Non-Canadian)
- Economic Co-operation and Development
Record 8, Main entry term, English
- European Recovery Program
1, record 8, English, European%20Recovery%20Program
correct
Record 8, Abbreviations, English
- ERP 2, record 8, English, ERP
correct
Record 8, Synonyms, English
- Marshall Plan 3, record 8, English, Marshall%20Plan
correct
Record 8, Textual support, English
Record number: 8, Textual support number: 1 OBS
The Marshall Plan, known officially following its enactment as the European Recovery Program (ERP), was the primary plan of the United States to promote the recovery of Europe and to advance American foreign and domestic economic policies after World War II. The initiative was named for United States Secretary of State George Marshall and was largely the creation of State Department officials, especially William L. Clayton and George F. Kennan. The reconstruction plan was developed at a meeting of the participating European States in July 1947. The Soviet Union and the states of Eastern Europe were invited, but Stalin saw the plan as a threat and did not allow the participation of any countries under Soviet control. The plan was in operation for four fiscal years beginning in July 1947. 4, record 8, English, - European%20Recovery%20Program
Record 8, Key term(s)
- European Aid Programme
- European Recovery Programme
- European Aid Program
- European Recovery Plan
Record 8, French
Record 8, Domaine(s)
- Titres de programmes gouvernementaux non canadiens
- Coopération et développement économiques
Record 8, Main entry term, French
- Programme de relèvement européen
1, record 8, French, Programme%20de%20rel%C3%A8vement%20europ%C3%A9en
correct, masculine noun
Record 8, Abbreviations, French
Record 8, Synonyms, French
- Plan Marshall 1, record 8, French, Plan%20Marshall
correct, masculine noun
- Programme de rétablissement européen 2, record 8, French, Programme%20de%20r%C3%A9tablissement%20europ%C3%A9en
correct, masculine noun
Record 8, Textual support, French
Record number: 8, Textual support number: 1 OBS
Le plan Marshall fut un des plans de reconstruction de l'Europe après la Seconde Guerre mondiale, connu officiellement après son élaboration comme Programme de rétablissement européen(European Recovery program ou ERP). Le plan Morgenthau qui prévoyait de faire payer les réparations par l'Allemagne fut écarté par l'administration Truman : on se souvenait des effets désastreux d’une telle politique après la Première Guerre mondiale(la question des réparations allemandes avait en partie permis l'ascension de Hitler). L'initiative fut baptisée, par les journalistes, du nom du secrétaire d’État américain, le général George Marshall, qui, lors d’un discours à l'université Harvard(5 juin 1947) exposa la volonté du gouvernement des États-Unis de contribuer au rétablissement de l'Europe. Le Président Harry Truman signe le plan Marshall le 3 avril 1948. 2, record 8, French, - Programme%20de%20rel%C3%A8vement%20europ%C3%A9en
Record 8, Spanish
Record 8, Campo(s) temático(s)
- Títulos de programas gubernamentales no canadienses
- Cooperación y desarrollo económicos
Record 8, Main entry term, Spanish
- Plan de Recuperación Económica Europea
1, record 8, Spanish, Plan%20de%20Recuperaci%C3%B3n%20Econ%C3%B3mica%20Europea
correct, masculine noun
Record 8, Abbreviations, Spanish
Record 8, Synonyms, Spanish
- Plan Marshall 2, record 8, Spanish, Plan%20Marshall
correct, masculine noun
- Programa de Reconstrucción Europea 3, record 8, Spanish, Programa%20de%20Reconstrucci%C3%B3n%20Europea
masculine noun
Record 8, Textual support, Spanish
Record number: 8, Textual support number: 1 OBS
El 20 de junio de 1947, el entonces secretario de Estado de EE.UU., en un discurso pronunciado en la Universidad de Harvard, propuso a todos los países europeos la posibilidad de recibir ayuda estadounidense, para salir de la situación de grave postración económica en que se encontraban desde el final de la Segunda Guerra Mundial. La aceptación por los países occidentales de Europa de tal oferta, puso en marcha el «Plan de Recuperación Económica Europea», más conocido como Plan Marshall, que entre 1948 y 1952 suministró a tales países - de entre los cuales solamente se excluyó a España - alrededor de 20.000 millones de dólares en materias primas, alimentos y equipo industrial. 1, record 8, Spanish, - Plan%20de%20Recuperaci%C3%B3n%20Econ%C3%B3mica%20Europea
Record 9 - internal organization data 2006-04-27
Record 9, English
Record 9, Subject field(s)
- International Bodies and Committees
- Sociology (General)
Record 9, Main entry term, English
- General Secretariat of la Francophonie
1, record 9, English, General%20Secretariat%20of%20la%20Francophonie
correct
Record 9, Abbreviations, English
Record 9, Synonyms, English
Record 9, Textual support, English
Record number: 9, Textual support number: 1 OBS
The General Secretariat of la Francophonie is led by the secretary general, who is elected for four years by the heads of state and government. 1, record 9, English, - General%20Secretariat%20of%20la%20Francophonie
Record 9, French
Record 9, Domaine(s)
- Organismes et comités internationaux
- Sociologie (Généralités)
Record 9, Main entry term, French
- Secrétariat général de la Francophonie
1, record 9, French, Secr%C3%A9tariat%20g%C3%A9n%C3%A9ral%20de%20la%20Francophonie
correct, masculine noun
Record 9, Abbreviations, French
Record 9, Synonyms, French
Record 9, Textual support, French
Record number: 9, Textual support number: 1 OBS
Le Secrétariat général est dirigé par le secrétaire général, qui est élu pour quatre ans par les chefs d’État et de gouvernement. 1, record 9, French, - Secr%C3%A9tariat%20g%C3%A9n%C3%A9ral%20de%20la%20Francophonie
Record 9, Spanish
Record 9, Textual support, Spanish
Record 10 - internal organization data 1996-06-02
Record 10, English
Record 10, Subject field(s)
- International Relations
Record 10, Main entry term, English
- preventive deployment 1, record 10, English, preventive%20deployment
Record 10, Abbreviations, English
Record 10, Synonyms, English
Record 10, Textual support, English
Record 10, French
Record 10, Domaine(s)
- Relations internationales
Record 10, Main entry term, French
- déploiement préventif
1, record 10, French, d%C3%A9ploiement%20pr%C3%A9ventif
masculine noun
Record 10, Abbreviations, French
Record 10, Synonyms, French
Record 10, Textual support, French
Record number: 10, Textual support number: 1 OBS
Le secrétaire général propose cette formule afin de prévenir les conflits. Les troupes de l'ONU [Organisation des Nations Unies] pourraient être déployées de part et d’autre de la frontière afin d’amener un accord entre les deux parties. Un État pourrait aussi demander leur intervention à l'intérieur de ses frontières lorsqu'il se sent menacé par un voisin. Les Casques bleus interviendraient également, sur demande du gouvernement concerné, dans un pays secoué par des troubles civils. 1, record 10, French, - d%C3%A9ploiement%20pr%C3%A9ventif
Record number: 10, Textual support number: 2 OBS
Source(s) Agenda pour la paix des Nations Unies. 1, record 10, French, - d%C3%A9ploiement%20pr%C3%A9ventif
Record 10, Spanish
Record 10, Textual support, Spanish
Record 11 - internal organization data 1976-06-19
Record 11, English
Record 11, Subject field(s)
- Occupation Names
Record 11, Main entry term, English
- chief secretary of the government 1, record 11, English, chief%20secretary%20of%20the%20government
Record 11, Abbreviations, English
Record 11, Synonyms, English
Record 11, Textual support, English
Record number: 11, Textual support number: 1 OBS
chief 1, record 11, English, - chief%20secretary%20of%20the%20government
Record 11, French
Record 11, Domaine(s)
- Désignations des emplois
Record 11, Main entry term, French
- secrétaire général du gouvernement 1, record 11, French, secr%C3%A9taire%20g%C3%A9n%C3%A9ral%20du%20gouvernement
Record 11, Abbreviations, French
Record 11, Synonyms, French
Record 11, Textual support, French
Record 11, Spanish
Record 11, Textual support, Spanish
Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank
© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau
Features
Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.
Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.
Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.
- Date Modified: