TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

SECRETAIRE GESTION [33 records]

Record 1 - external organization data 2022-08-19

English

Subject field(s)
  • Compartment - National Occupational Classification (NOC)

French

Domaine(s)
  • Tiroir – Classification nationale des professions (CNP)

Spanish

Save record 1

Record 2 2017-11-24

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Government Accounting
OBS

Changes in responsibilities continued through the late 1960s. In 1969, as recommended by the Glassco Commission, the position of Comptroller of the Treasury was abolished and departments took responsibility for certifying and authorizing expenditures. The Comptroller's office became part of the Department of Supply and Services. This function remained in PWGSC [Public Works and Government Services Canada] as the Receiver General of Canada. In 1978 as part of the government's response to the Auditor General's Report, a new Office of the Comptroller General was established. While similar in name to the former Comptroller of the Treasury the function was different. The Comptroller General reported to the Treasury Board on financial management program evaluation and internal audit in government departments. As part of this reorganization [in 1993,] the Office of the Comptroller General of Canada which had existed as a distinct organization separate from the Treasury Board Secretariat since 1978 was amalgamated with the Secretariat and the title and responsibilities for both were delegated to a single individual –Secretary of the Treasury Board and Comptroller General of Canada. In June 2004, following the appointment of the new Comptroller General, a new Office of the Comptroller General (OCG) was established as a distinct organization in TBS [Treasury Board Secretariat]. Consistent with the focus on sound financial management in the OCG, other responsibilities that were under the former Comptrollership Branch now fall elsewhere in the Secretariat.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Comptabilité publique
OBS

Les responsabilités ont continué de changer jusqu'à la fin des années 1960. En 1969, comme l'avait recommandé la Commission Glassco, le poste de contrôleur du Trésor a été aboli et les ministères ont assumé la responsabilité de la certification et de l'autorisation des dépenses. Le Bureau du contrôleur est devenu une partie du ministère des Approvisionnements et Services. Cette fonction est maintenant remplie par le receveur général du Canada qui fait partie de TPSGC [Travaux publics et Services gouvernementaux Canada]. En 1978, en partie en réponse au rapport du vérificateur général, le gouvernement établissait le nouveau Bureau du contrôleur général. Même s’il portait un titre presque identique à celui de l'ancien contrôleur du Trésor la fonction était différente. Le contrôleur général rendait compte au Conseil du Trésor de la gestion financière de l'évaluation de programmes et de la vérification interne dans les ministères. Par suite de cette réorganisation [en 1993, ] le Bureau du contrôleur général du Canada, qui existait à titre d’entité indépendante par rapport au Secrétariat du Conseil du Trésor depuis 1978, a été fusionné à ce dernier et les titres et responsabilités de l'un et l'autre ont été délégués à une même personne, le secrétaire du Conseil du Trésor et contrôleur général du Canada. En juin 2004 par suite de la nomination du nouveau contrôleur général, le Bureau du contrôleur général(BCG) a été créé à titre d’organisation distincte à l'intérieur du SCT [Secrétariat du Conseil du Trésor]. Étant donné l'importance accordée à la saine gestion financière au sein du BCG d’autres responsabilités exercées par l'ancienne Direction de la fonction de contrôleur ont été transférées à d’autres secteurs du Secrétariat.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Puestos gubernamentales
  • Contabilidad pública
Save record 2

Record 3 2012-10-23

English

Subject field(s)
  • Diplomacy
CONT

Previously he has visited prisoner of war camps in Iran and Iraq, participated in a preventive diplomacy mission to Bulgaria and Turkey in the 1990s ...

French

Domaine(s)
  • Diplomatie
OBS

Depuis 1999, [il] fait partie des personnes éminentes nommées par le Secrétaire général de l'ONU pour l'aider dans sa mission de diplomatie préventive et de gestion des conflits

Spanish

Save record 3

Record 4 2012-08-02

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • National Policies
  • Diplomacy
OBS

The Secretary of the Interior oversees about 70,000 employees and 200,000 volunteers on a budget of approximately $16 billion.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Politiques nationales
  • Diplomatie
OBS

Le Secrétaire à l'Intérieur des États-Unis est l'un des membres du Cabinet du président des États-Unis. Il s’occupe largement de l'exploitation des ressources naturelles et de la gestion des terres publiques tels que les parcs nationaux, ainsi que certaines fonctions liées à la protection de l'environnement.

Spanish

Save record 4

Record 5 2005-04-12

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Informatics
OBS

On behalf of the Policy Management Authority (PMA), the PMA Executive Committee (PMA EC) is responsible to the Secretary of the Treasury Board for the direction and management of the Government of Canada (GoC) Public Key Infrastructure (PKI) and for establishing overall strategic directions for the GoC PKI. The PMA EC meets as required and its activities complement or support the roles of TIMS (TBSAC (Treasury Board Secretariat Advisory Committee) Information Management Sub-Committee), CIOC (Chief Information Officer Council, and SIMB (Service and Information Management Board).

Key term(s)
  • Executive Committee of the Policy Management Authority

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Informatique
OBS

Au nom de l'Autorité de gestion des politiques(AGP), le comité exécutif de l'AGP est responsable devant le Secrétaire du Conseil du Trésor pour ce qui est de l'orientation et de la gestion de l'infrastructure à clés publiques(ICP) du gouvernement du Canada(GdC) et de l'établissement des orientations stratégiques de l'ICP du GdC. Le comité exécutif de l'AGP se réunit au besoin, et ses activités complètent ou appuient les rôles du SCGI(Sous-comité du CCSCT(Comité consultatif du Secrétariat du Conseil du Trésor) sur la gestion de l'information), CDPI(Conseil des dirigeants principaux de l'information), et CGSI(Conseil de gestion des services et de l'information).

Spanish

Save record 5

Record 6 2005-04-04

English

Subject field(s)
  • Position and Functional Titles (Armed Forces)
  • Military Administration
  • Air Forces
OBS

1 Cdn Air Div/CANR HQ [1 Canadian Air Division/Canadian NORAD Region Headquarters] position titles were established based on their area of responsibility.

OBS

Position title and shortened form may be followed by a number.

OBS

A4 Contingency Capability Centre Secretary; A4 CCC Secy: title and shortened form to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces (Air Command, Winnipeg).

Key term(s)
  • A4 Contingency Capability Center Secretary

French

Domaine(s)
  • Postes et fonctions (Forces armées)
  • Administration militaire
  • Forces aériennes
OBS

Les titres de postes du QG 1 DAC/RC NORAD [Quartier général de la 1re Division aérienne du Canada/Région canadienne du NORAD] ont été établis en fonction de leur domaine de responsabilité.

OBS

Le titre de poste et la forme abrégée peuvent être suivis d’un numéro.

OBS

A4 Secrétaire du centre de gestion de l'élément de contingence; A4 Secr CGEC : titre et forme abrégée d’usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes(Commandement aérien, Winnipeg).

Spanish

Save record 6

Record 7 - external organization data 2004-10-04

English

Subject field(s)
  • Business and Administrative Documents
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

An OMC [Operations Management Committee] action list will be maintained by the OMC Secretary.

French

Domaine(s)
  • Écrits commerciaux et administratifs
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Le secrétaire du CGO [Comité de gestion des opérations] tient une liste des mesures du Comité.

Spanish

Save record 7

Record 8 2004-05-04

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Public Service
OBS

"This follows from the April 3, 2001 announcement by Prime Minister Jean Chrétien of the formation of the Task Force on Modernizing Human Resources Management in the Public Service. The Honourable Lucienne Robillard was named as the Minister responsible for this initiative. The External Advisory Group will advise Mr. Mel Cappe, Clerk of the Privy Council, Secretary to the Cabinet and Head of the Public Service".

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Fonction publique
OBS

«Cette initiative est consécutive à l'annonce faite le 3 avril 2001 par le Premier ministre Jean Chrétien de la mise sur pied du Groupe consultatif sur la modernisation de la gestion des ressources humaines dans la fonction publique. L'honorable Lucienne Robillard a été nommée ministre responsable de cette initiative. Le groupe consultatif conseillera Monsieur Mel Cappe, greffier du Conseil privé, secrétaire du Cabinet et chef de la fonction publique».

Spanish

Save record 8

Record 9 - external organization data 2003-12-23

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Meetings and Assemblies (Administration)
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Réunions et assemblées (Administration)
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire

Spanish

Save record 9

Record 10 2001-12-17

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Parliamentary Language
  • Federalism
OBS

The Committee of Deputy Ministers of Official Languages (CDMOL), chaired by the Deputy Minister of Justice, consists of twelve more members, including the Associate Secretary of the Treasury Board and the Deputy Minister of Canadian Heritage. The CDMOL has the mission of providing integrated leadership in official languages management, and it is a high-level forum for dealing with any issue considered to be of interest to a number of federal institutions.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Vocabulaire parlementaire
  • Fédéralisme
OBS

Le Comité des sous-ministres responsable des langues officielles(CSMLO) présidé par le sous-ministre de la Justice, est formé de douze autres membres dont la secrétaire déléguée du Conseil du Trésor et le sous-ministre de Patrimoine canadien. Le CSMLO a pour mission d’assurer un leadership intégré en matière de gestion des langues officielles et constitue un forum de haut niveau permettant de traiter de toute question jugée d’intérêt pour plusieurs institutions fédérales.

Key term(s)
  • Comité des sous ministres des langues officielles

Spanish

Save record 10

Record 11 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Personnel Management
OBS

In July 1996, the Secretary of State (International Financial Institutions) released a White Paper entitled "Enhancing the Supervision of Pension Plans under the Pension Benefits Standards Act, 1985". The Paper proposed a number of changes similar to those in Bill C-15. They include the clarification of OSFI's [Office of the Superintendent of Financial Institutions] mandate concerning private pension plans, enhancing the Superintendent's powers and increasing the emphasis on plan governance and the development of sound investment policies.

OBS

Publication of the Office of the Superintendent of Financial Institutions, Ottawa, 1996, 29 pages.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Gestion du personnel
OBS

En juillet 1996, le secrétaire d’État(Institutions financières internationales) a publié un livre blanc intitulé «Renforcer la surveillance des régimes de retraite assujettis à la Loi de 1985 sur les normes de prestation de pension». Ce document propose un certain nombre de changements semblables à ceux instaurés en vertu du projet de loi C-15, notamment pour préciser le mandat du BSIF [Bureau du surintendant des institutions financières] à l'égard des régimes de pension privés, accroître les pouvoirs du surintendant, et insister davantage sur la gestion des régimes et sur l'élaboration de saines politiques sur les placements.

OBS

Publication du Bureau du surintendant des institutions financières, Ottawa, 1996, 30 pages.

Spanish

Save record 11

Record 12 2000-08-02

English

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • Informatics
OBS

The Policy Management Authority Secretariat, established in the Treasury Board Secretariat, Chief Information Officer, supports the Policy Management Authority (PMA) and the Treasury Board Secretary concerning their respective responsibilities for the direction and management of GOC PKI.

OBS

GOC PKI [Government of Canada Public Key Infrastructure].

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Informatique
OBS

Le Secrétariat de l'Autorité de gestion des politiques, établi au Secrétariat du Conseil du Trésor, Dirigeant principal de l'information, soutient les activités de l'Autorité de gestion des politiques et du secrétaire du Conseil du Trésor, pour ce qui est de la direction et de la gestion de l'ICP du gouvernement du Canada.

OBS

ICP GC [infrastructure à clé publique du gouvernement du Canada].

Spanish

Save record 12

Record 13 1999-05-12

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Labour and Employment
DEF

Intervention Fund Project approved on January 19, 1999 by the Employment Equity Positive Measures Program Management Board. The Interdepartmental Consultation Committee on Employment Equity for Women to the Secretary of the Treasury Board has identified a gap in information on best practices, applications, learning and communication guides for managers and employees on issues affecting women in the federal Public Service. These tools will address the perception that since women now composed half of the workforce there is no further action that is required.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Travail et emploi
DEF

Projet du Fonds d’intervention approuvé le 19 janvier 1999 par le Conseil de gestion du Programme des mesures positives d’équité en emploi. Le Comité consultatif interministériel sur l'équité en matière d’emploi pour les femmes au Secrétaire du Conseil du Trésor a relevé une lacune dans les renseignements sur les meilleures pratiques, leurs applications, les guides d’apprentissage et de communication pour les gestionnaires et les employés relativement à des questions qui touchent les femmes dans la fonction publique fédérale. Ces outils corrigeront la perception selon laquelle il n’ est plus nécessaire de prendre d’autres mesures puisque les femmes constituent maintenant la moitié de l'effectif.

Spanish

Save record 13

Record 14 1998-04-15

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Informatics

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Informatique
OBS

Rôle : Représenter les intérêts de la CFP [Commission de la fonction publique] en général en vue du projet de mise à niveau de Windows et de renouvellement informatique. Formé de trois directeurs généraux(DGPRC [Direction générale des politiques, de la recherche et des communications], DGRPA [Direction générale du renouvellement du personnel et de l'apprentissage, DGGM [Direction générale de la gestion ministérielle]), d’un secrétaire et d’un membre désigné d’office.

OBS

Source(s) : Équipe de renouvellement informatique, DI, DGGM, CFP.

Spanish

Save record 14

Record 15 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Management Operations (General)
Key term(s)
  • Under Secretary General for Development Support and Management Services

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Denominación de puestos
  • Operaciones de la gestión (Generalidades)
Save record 15

Record 16 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Organization Planning
  • Management Control

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Planification d'organisation
  • Contrôle de gestion

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Puestos gubernamentales
  • Planificación de organización
  • Control de gestión
Save record 16

Record 17 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Public Administration (General)
  • Management Operations (General)
Key term(s)
  • Office of the Under Secretary-General for Administration and Management

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Administration publique (Généralités)
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos, unidades administrativas y comités
  • Administración pública (Generalidades)
  • Operaciones de la gestión (Generalidades)
Save record 17

Record 18 1997-11-11

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Denominaciones varias
Save record 18

Record 19 1997-03-05

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Aboriginal Law
OBS

A Treasury Board initiative

OBS

Source(s): Report from Prairie Region at the DMC [Departmental Management Committee] (February 20, 1997)

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Droit autochtone
OBS

Source(s) :secrétaire du CGM [Comité de gestion du ministère](20/2/97)

Spanish

Save record 19

Record 20 1996-08-27

English

Subject field(s)
  • Business and Administrative Documents
  • Air Transport

French

Domaine(s)
  • Écrits commerciaux et administratifs
  • Transport aérien
OBS

Source(s) :Secrétaire d’État, document "gestion de l'information et de ses technologies 1992-94".

Spanish

Save record 20

Record 21 1996-06-02

English

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Management Operations

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Opérations de la gestion

Spanish

Save record 21

Record 22 1995-11-29

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Records Management (Management)
OBS

Ottawa: Public Archives Canada, 1986. 1 vol. Old title: 1983-1985. 3 vols.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Gestion des documents (Gestion)

Spanish

Save record 22

Record 23 1995-10-25

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Public Service
  • Labour and Employment
OBS

Treasury Board Secretariat.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Fonction publique
  • Travail et emploi
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor.

Spanish

Save record 23

Record 24 1995-10-25

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Public Service
  • Labour and Employment
OBS

Treasury Board Secretariat.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Fonction publique
  • Travail et emploi
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor.

Spanish

Save record 24

Record 25 1995-10-25

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Public Service
  • Labour and Employment
OBS

Treasury Board Secretariat.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Fonction publique
  • Travail et emploi
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor.

Spanish

Save record 25

Record 26 1995-10-16

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Public Service
  • Labour and Employment
OBS

Public Service Commission of Canada.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Fonction publique
  • Travail et emploi
OBS

Commission de la Fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 26

Record 27 1993-08-05

English

Subject field(s)
  • Titles of Laws and Regulations
OBS

Financial Administration Act

French

Domaine(s)
  • Titres de lois et de règlements
OBS

Loi sur la gestion des finances publiques

Spanish

Save record 27

Record 28 1993-05-14

English

Subject field(s)
  • Personnel Management (General)
  • Federal Administration
CONT

The Secretary of the Treasury Board is accountable to the Treasury Board of Canada for ensuring that personnel management policies and practices in the Public Service are achieving their intended results, are effectively applied, and that delegated personnel management authority is properly exercised.

French

Domaine(s)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Administration fédérale
CONT

Le secrétaire du Conseil du Trésor est responsable devant le Conseil du Trésor pour ce qui est d’assurer que les politiques et les pratiques de gestion du personnel de la Fonction publique permettent d’obtenir les résultats voulus, qu'elles sont appliquées de façon efficaces et que les pouvoirs délégués en matière de gestion du personnel sont exercés de façon satisfaisante.

OBS

Manuel du Conseil du Trésor/Ressources humaines.

Spanish

Save record 28

Record 29 1992-09-30

English

Subject field(s)
  • Government Positions
OBS

United Nations.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
OBS

Nations Unies.

Spanish

Save record 29

Record 30 1989-09-01

English

Subject field(s)
  • Position Titles
OBS

In use at the Department of Indian Affairs and Northern Development.

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
OBS

En usage au ministère des Affaires indiennes et du Nord canadien.

Spanish

Save record 30

Record 31 1989-05-23

English

Subject field(s)
  • Meetings and Assemblies (Administration)
DEF

A participant who accepts the responsibility to write down the salient points that emerge during the course of an adult learning experience. The participants can make use of this information for summarizing and keeping a permanent record.

CONT

The recorder serves as the secretary of the group. It is his responsibility to keep a record of the issues and questions that are discussed, the decisions that are reached, and the proportion of the group that seems to be in agreement. ... He ... edits or revises his notes and prepares a clearly written summary of the discussion.

French

Domaine(s)
  • Réunions et assemblées (Administration)
CONT

Une réunion qui doit normalement aboutir à des résultats donne nécessairement lieu à un compte rendu. Ce compte rendu est rédigé par un rapporteur.

CONT

Le rôle du rapporteur consiste à résumer, en forme de rapport final ou de compte rendu, les résultats des travaux et de les soumettre à l’examen, l’approbation ou simplement pour information à l’assemblée.

OBS

Le terme "rapporteur secrétaire" est tiré de la Revue française de gestion, janv.-févr. 1979, p. 24.

OBS

S’il convient de présenter au grand groupe une synthèse complète de l’activité des sous-groupes on parlera de rapporteurs. [...] s’il s’agit de confronter les projets de chaque sous-groupe, on instituera un système de porte-parole ou de délégués.

Spanish

Save record 31

Record 32 1986-11-19

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Personnel Management
OBS

This program is part of the Incentive Award Plan.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Gestion du personnel
OBS

Ce programme fait partie du Régime des primes d’encouragement.

OBS

Ce programme honore annuellement le gestionnaire qui s’est le plus distingué pour la gestion des ressources humaines, financières, administratives ou matérielles. Les candidatures ministérielles doivent être proposées par le Secrétaire d’État ou la Sous-secrétaire d’État. Bulletin no 84-10 de la DG du personnel, Secrétariat d’État.

Spanish

Save record 32

Record 33 1981-05-07

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
OBS

Calendrier des cours et programmes. Septième partie, 1979-1980.

Spanish

Save record 33

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