TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

SECRETAIRE SEANCE [6 records]

Record 1 2024-05-21

English

Subject field(s)
  • Business and Administrative Documents
  • Meetings and Assemblies (Administration)
CONT

The minutes of a meeting are a record of the circumstances of the meeting, including the names of the participants, the topics discussed and the decisions reached. The minutes should include all essential information in as concise a form as possible. Special attention should be paid to the wording of resolutions, motions and other decisions, particularly if there is a chance that there will be differences of opinion on what was resolved, moved or decided. If it is a formal meeting, all motions must be written out verbatim.

CONT

Your minutes must show: who was at the meeting, and who could have been there (apologies/absent); that the previous minutes were approved (and amendments if necessary); the status of actions from previous meetings; the decisions that were made; the actions that resulted from those decisions.

CONT

The difference between minutes and report of a meeting is that minutes are more structured and detailed, while a report is shorter and covers the main points.

French

Domaine(s)
  • Écrits commerciaux et administratifs
  • Réunions et assemblées (Administration)
DEF

Relation officielle écrite de ce qui s’est dit ou fait dans une réunion, une assemblée, et des résolutions que l’on y a adoptées.

CONT

Un procès-verbal est généralement établi à l’issue d’une réunion, puis approuvé par ses membres lors de la réunion suivante.

CONT

Le procès-verbal est considéré comme un document officiel qui relate ce qui a été discuté et décidé au cours d’une réunion ou de toute autre séance. Il est rédigé par un ou une secrétaire de séance, dont le rôle est de rapporter les faits le plus fidèlement possible sans exprimer son avis personnel ni tirer de conclusions.

OBS

Ne pas confondre avec le compte rendu qui ne présente pas un caractère aussi officiel et aussi formel que le procès-verbal.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Documentos comerciales y administrativos
  • Reuniones y asambleas (Administración)
DEF

Documento que recoge el desarrollo de una reunión, y especialmente los acuerdos tomados en ella. Se lee y se aprueba con las modificaciones precisas al principio de la siguiente reunión del mismo órgano.

OBS

minutas de un procedimiento: anglicismo proveniente del término inglés "minutes of proceedings". Se desaconseja su uso ya que en español el término "minuta" designa el borrador de un contrato o el documento que expiden los abogados detallando sus honorarios".

OBS

actas: término y definición extraídos del CAPITAL Business Dictionary con la autorización de LID Editorial Empresarial.

Save record 1

Record 2 2020-07-23

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Meetings and Assemblies (Administration)
CONT

Minutes of all Board meetings shall be kept by the recording secretary and shall include Board recommendations to the superintendent, key facts influencing the recommendation, and shall identify Board members making motions.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Réunions et assemblées (Administration)
CONT

Le secrétaire de séance doit rédiger le procès-verbal de toutes les réunions de la Commission et y inclure les recommandations de cette dernière à l'intention du directeur, les principaux éléments motivant une telle recommandation et le nom des membres de la Commission ayant proposé des motions.

Spanish

Save record 2

Record 3 2011-07-13

English

Subject field(s)
  • Parliamentary Language
DEF

To table a document in the House of Commons.

OBS

A Minister or a Parliamentary Secretary may do this during the period set aside during Routine Proceedings or, with the permission of the House, at any other time during the sitting.

French

Domaine(s)
  • Vocabulaire parlementaire
DEF

Présenter un document à la Chambre des communes.

OBS

Le dépôt d’un document par un ministre ou un secrétaire parlementaire se fait au moment prévu à cette fin pendant les Affaires courantes ordinaires ou, avec la permission de la Chambre, en tout autre temps au cours de la séance.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Lenguaje parlamentario
DEF

Presentar un documento en la Cámara de los Comunes.

OBS

La presentación de un documento por un ministro o un secretario parlamentario se hace en el momento previsto para ese fin durante los Asuntos Ordinarios o, con el permiso de la Cámara, en cualquier otro momento de la sesión.

Save record 3

Record 4 - external organization data 2000-03-22

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Committees and Boards (Admin.)
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Comités et commissions (Admin.)
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire

Spanish

Save record 4

Record 5 1997-03-17

English

Subject field(s)
  • Conferences and Colloquia: Organization
CONT

You can check off the names or call the roll at the beginning of each session, or you can circulate an attendance sheet at the beginning of the session and let everyone present sign it; you can then check attendance later.

French

Domaine(s)
  • Organisation de congrès et de conférences
DEF

Feuille constatant les présences et sur laquelle figurent, dans le cas des assemblées générales de sociétés, le nombre, le nom des actionnaires présents ainsi que le nombre de voix et les pouvoirs de représentation dont sont porteurs les fondés de pouvoir.

CONT

Pour éviter toute erreur, le secrétaire de séance fait circuler une feuille, appelée liste d’émargement, sur laquelle chaque assistant inscrit son nom et sa qualité. La liste de ces personnes sera établie soit dans l'ordre hiérarchique, soit, le plus souvent, pour éviter des difficultés, dans l'ordre alphabétique, les femmes pouvant, dans ce cas, être placées en tête.

Spanish

Save record 5

Record 6 1986-03-04

English

Subject field(s)
  • Meetings and Assemblies (Administration)
OBS

from "minute-writer" (ONCON, 1980, p. 53E).

French

Domaine(s)
  • Réunions et assemblées (Administration)
CONT

Pour ce qui est de l'absence du secrétaire, la rédaction du procès-verbal peut parfaitement être assurée par un secrétaire de séance désigné [...]

Spanish

Save record 6

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: