TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

TECHNIQUE APPRENTISSAGE PRATIQUE [4 records]

Record 1 2024-10-08

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
CONT

Simulation-based learning is a form of experiential learning where learners are tasked to solve complex problems in controlled environments through replicated "real-life scenarios" ... Simulation-based learning can be used across disciplines and topics for multiple purposes, including 1) to generate awareness of implicit or hard-to-surface issues, 2) to improve skills by providing practice in a context, perhaps repetitively, and 3) to test differences across a variety of stakeholders ... More specifically, simulation-based learning is used for emergency preparedness, complex decision making, negotiation and conflict resolution, technical training (e.g., aviation) ... and for teaching abstract concepts that may be difficult for learners to fully grasp ...

Key term(s)
  • simulation based learning

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

La simulation est définie comme «… une technique, et non une technologie, pour remplacer ou amplifier des expériences réelles par des expériences guidées qui évoquent ou reproduisent des aspects substantiels du monde réel de manière entièrement interactive ». [...] Le bénéfice de l'apprentissage par la simulation est reconnu dans l'acquisition des compétences techniques telles que l'exercice de la laparoscopie dans la formation chirurgicale, l'intubation orotrachéale ou encore la pratique de l'accouchement compliqué en gynécologie.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
CONT

El aprendizaje por simulación significa aplicar simulaciones de entornos de la vida real.

Save record 1

Record 2 2011-11-02

English

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • Finance
OBS

The United Nations Development Program (UNDP) launched the MicroStart programme in February 1997. The purpose of the programme is to build a new generation of microfinance institutions (MFIs) that have transparent track records and solid institutional and financial performance, which enable them to reach poor clients while operating on a sustainable basis. MicroStart also aims to improve the practice of microfinance within the UN system by establishing guidelines, providing technical assistance, and promoting training and learning opportunities that incorporate best practice in the field. The programme has been developed in response to demand from UNDP Country Offices for a practical and operational product to assist them in the delivery of quality programming to a well-defined niche in the evolving field of microfinance.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Finances
OBS

Le Programme des Nations Unies pour le développement(PNUD) a lancé le programme MicroStart, en février 1997. L'objectif du programme MicroStart est de bâtir une nouvelle génération d’institutions de microfinance(IMF), qui font montre de transparence, possèdent de solides capacités institutionnelles et sont financièrement performantes – des caractéristiques qui leur permettent d’atteindre les clients défavorisés de manière durable. MicroStart vise également à affiner la pratique de la microfinance au sein du système des Nations Unies. Il propose ainsi des orientations, fournit une assistance technique, favorise la formation et l'apprentissage grâce à l'intégration des pratiques de microfinance ayant fait leurs preuves sur le terrain. Le programme est né suite à la demande des bureaux régionaux du PNUD qui nécessitaient un appui pratique et opérationnel pour les aider à exécuter des programmes de qualité, ciblés sur un créneau bien défini du secteur en pleine expansion qu'est la microfinance. Depuis son lancement en 1997, MicroStart a été déployé ou est déployé dans vingt pays, et des subventions ont été octroyées à 68 institutions de microfinance(IMF).

Spanish

Save record 2

Record 3 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
DEF

A dynamic process of socialisation-autonomization aiming at developing and actualizing both student and teacher potential.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
DEF

Pédagogie qui s’adapte aux caractéristiques individuelles de chaque apprenant.

CONT

La pédagogie actualisante ne peut être réalisée par aucune technique ou méthode éducative unique. Afin d’avoir une pédagogie actualisante, le personnel enseignant s’engage à mettre en pratique une pédagogie qui favorise des approches pédagogiques récentes telles que : approche par médiation, approche par projets, approche par enseignement stratégique, approche par résolution de problèmes, approche par centres d’apprentissage, etc.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
CONT

Hemos transitado muchos caminos antes de encontrar un enfoque que contemple lo individual y lo social del aprendizaje: la Pedagogía Actualizante (Proyecto educativo de la Universidad de Moncton, Canadá). Para la Pedagogía Actualizante el aprendizaje "se define como todo cambio, en el entorno o en la persona, que contribuye a nuevos potenciales humanos". La pedagogía actualizante parte de los principios de la pedagogía de control de los aprendizajes por el hecho de que supone una relación educativa de calidad y la responsabilización del estudiante en el proceso de aprendizaje, pero recurre a otros aspectos que completan la base de la pedagogía del control de los aprendizajes.

Save record 3

Record 4 1997-09-17

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
CONT

The New Management uses an array of action-learning techniques and experiential exercises to promote communication and teamwork and improve group skills.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Le cours fait appel à une gamme variée de techniques d’apprentissage actif et expérientiel dans le but de promouvoir la communication et le travail en équipe, et de permettre aux équipes de perfectionner leurs compétences.

Spanish

Save record 4

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: